Motivatie topic; studeren

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

ryukapple

Re: Motivatie topic; studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:04

Ik ga vrijwel nooit naar colleges maar hier wordt eigenlijk alles opgenomen dus kan gewoon live vanaf de bank meekijken

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:04

Pistasche schreef:
Ik zou altijd gaan! Ik zou thuis van te voren ook absoluut niet productief zijn, wat ik dan doe is eerder die kant op gaan en daar vast om 9 uur beginnen met studeren vooraf aan het college.

Iedereen die voldoendes heeft gehaald, top!!! En de onvoldoendes, heel erg balen maar zie het als motivatie! Extra knap als je het volgende keer wel haalt.

ja college is niet in gebouw dat zich echt leent voor fijn studeren :Y)
Krijg ook college in soort van bioscoop stoelen zonder tafels, echt genieten..

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:05

Pabie schreef:
Pistasche schreef:
Ik zou altijd gaan! Ik zou thuis van te voren ook absoluut niet productief zijn, wat ik dan doe is eerder die kant op gaan en daar vast om 9 uur beginnen met studeren vooraf aan het college.

Iedereen die voldoendes heeft gehaald, top!!! En de onvoldoendes, heel erg balen maar zie het als motivatie! Extra knap als je het volgende keer wel haalt.

ja college is niet in gebouw dat zich echt leent voor fijn studeren :Y)
Krijg ook college in soort van bioscoop stoelen zonder tafels, echt genieten..

Oei dat werkt niet mee inderdaad... Geen bieb in de buurt of een ander plekje om te leren?

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:08

Bij een gastcollege komt de presentatie bij ons meestal wat later op blackboard, maar het gebeurt nooit dat ze er niet op komen. Anders zou ik daarover gewoon mailen denk ik := Maar ik zou persoonlijk niet gaan. Gedoe met die sneeuw nu, overal files en het OV is nog erger.

No matter where we go, we take ourselves and our damage with us
So is home the place we run to or is it the place we run from?

Pabie

ryukapple schreef:
Ik ga vrijwel nooit naar colleges maar hier wordt eigenlijk alles opgenomen dus kan gewoon live vanaf de bank meekijken

Ja dit wordt dus niet opgenomen.

Ik ging bijna niet meer afgelopen twee jaar, maar probeer laatste tijd wel weer gewoon te gaan. Maar ik kijk altijd van te voren slides door zodat ik beetje weet waar ik aan toe ben en als het echt niet nuttig is ga ik dan ook gewoon niet, maar dat besluit ik dan aan de hand van slides. Werkt alleen niet als er geen slides online worden gezet.

Ik twijfel dus omdat ik de kans heel groot acht dat een compleet nutteloos college is dan kan ik met mijn 2 uur wel wat anders doen. Heb morgen ook drukke dag want ga smiddags aan project werken en dan savonds naar theater. Normaal heb ik als college niet boeiend zoiets van dat ik wat minder oplet en savonds dan nog wat meer energie heb om te studeren, maar dat gaat nu ook niet op. Achja lekker strijd met mezelf dit :')

Nu vanavond ben ik ook niet thuis, dus deze ochtend/middag zorgen dat lekker al mijn concentratie helemaal is opgebruikt en ik al lekker ver ben. Het gaat tot nog toe een stuk vlotter kwa samenvatten dan ik had verwacht. Al twee colleges gedaan in plaats van verwachte 1 *\o/*

Pabie

Loolotte schreef:
Bij een gastcollege komt de presentatie bij ons meestal wat later op blackboard, maar het gebeurt nooit dat ze er niet op komen. Anders zou ik daarover gewoon mailen denk ik := Maar ik zou persoonlijk niet gaan. Gedoe met die sneeuw nu, overal files en het OV is nog erger.

Ik woon gelukkig op kamers, op loop afstand van het college :Y) (pak wel de fiets meestal maar kan er ook echt meer dan prima zat naar toe lopen haha)

Ik kijk morgen ochtend wel weer haha, als ik al lekker aan het studeren ben thuis ga ik niet als ik niet vooruit te branden ben dwing ik mezelf wel naar college haha.

Hoe gaat het bij de rest met studeren? meer die (bijna) tentamen periode hebben ?

@pistache
Ja ik woon dus om de hoek haha, maar de bieb is daar ook wel in de buurt, maar oke ik ben gewoon lui en vind het niet de moeite om me daar helemaal te instaleren voor een uurtje ofzo (ben tot laat weg vanavond dus ga ook niet te vroeg opstaan)

Vogelvrij
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:14

badeendje schreef:
Ohh oliebol, wat een gedoe inderdaad met het openbaar vervoer! Ik zie dat het morgen ook alweer een strijd wordt. Heb morgen de hele dag colleges dus even duimen dat ik op school kan komen.
Merk dat ik behoorlijk gaar ben van het leren en werken. Hoofd werkt niet zo lekker mee, voel me echt een zeef. Nog maar twee weekjes te gaan gelukkig, maar had iets minder hard van stapel moeten lopen misschien.

Hebben jullie ook last van perfectionisme? Ik wil alles té goed doen. Vorige week hebben we presentatieskills behandeld en daarmee ook het maken van een powerpoint. Nu moeten we een tedtalk van 5 minuten voorbereiden en ik wil gewoon dat het een perfecte tedtalk is, terwijl het natuurlijk niet realistisch is om zoiets in één week voor te bereiden. Moet daarom echt tegen mezelf zeggen dat het ergens wel goed is, maar blijf hangen in het willen blijven aanpassen.

Jup, wel een soort van onbewust. Tips zag ik als vernietigende kritiek, dan had ik het fout gedaan.
Maar toen wist ik ook niet zo goed was ik aan het doen was.
Nu ik weet wat mijn kracht is in bijvoorbeeld presenteren, heb ik er bijna geen last meer van. Misschien is het dus voor jou eens interessant om te kijken wat jouw presentatieskills zijn? Dan weet je wat je sterke punten zijn, wat je minder sterke punten zijn. En door dat duidelijk te hebben, is de kans aanwezig dat je wat liever bent voor jezelf :) app/pb/messenger me maar als je er hulp bij wilt :)
Denk aan skills zoals:
- rustige uitstraling - je staat met een goed gevoel voor de groep en straalt dit uit.
- duidelijke praten - je spreekt rustig, duidelijk en gebruikt begrijpelijk taal, aangepast aan de groep.
- inspirerend - je weet je deelnemers/luisteraars te inspireren door jouw manier van vertellen.
- didactisch - je kunt de groep iets leren.
- creatief - Je hebt ene leuke creatieve prezi/pp en brengt het op een creatieve manier.
- spiegelend - je kunt de groep goed aanvoelen en springt in op de situatie of sfeer.
- flexibel - Wanneer er iets gebeurd in de groep of in je presentatie, durf je daarop in te springen en te gebruiken.

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:55

Vandaag een 5 terug gekregen voor een tentamen terwijl ik dacht dat hij goed ging... dat demotiveert me altijd echt onwijs om verder te leren voor andere vakken. Echt balen, ik ging net lekker. Heb morgen weer tentamen maar moet mezelf er echt toe aanzetten om vandaag nog de laatste dingen te herhalen...

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:57

Wat dat betreft is het ook wel weer beter om al je resultaten pas achteraf te krijgen. Ik heb nu mijn 4e examen gehad vanmorgen, was een ramp. Nu door voor de laatste twee maar motivatie is echt tot het dieptepunt gedaald, het gaat zo slecht dit semester!

Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:58

Maartje9 schreef:
Vandaag een 5 terug gekregen voor een tentamen terwijl ik dacht dat hij goed ging... dat demotiveert me altijd echt onwijs om verder te leren voor andere vakken. Echt balen, ik ging net lekker. Heb morgen weer tentamen maar moet mezelf er echt toe aanzetten om vandaag nog de laatste dingen te herhalen...

Ah balen zeg! Vooral als hij voor je gevoel goed ging.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-19 21:00

Vervelend Maartje! Dat zijn de meest rotte berichten. Snap wel dat je dan geen motivatie meer hebt om te leren. Heb je geen flashcards of iets waardoor de stap wat kleiner wordt om toch iets te doen?

Lollieloes; toevallig vandaag een tentamen gehad over te hoge idealen, misschien kan je er iets mee
Citaat:
"Te hoge idealen
Een gelukverstorend fenomeen vormt het te hoge ideaalbeeld, samengaand met
A) een hoge prestatiegrens voordat er sprake is van beloningen of positieve zelfwaardering
B) een scherpe zelfkritiek voor het niet en niet snel genoeg bereiken van die grens.
Het gaat ons om het risico dat een te hoog ideaalbeeld een kwelling wordt: het grote moeten, je altijd moeten vergelijken met de besten op allerlei terreinen en onhaalbare doelen nastreven. Dit leidt tot gevoelens van mislukking, tekortschieten, machteloosheid en zelfverwijten.

Hoe kun je grote verschillen tussen zelfbeeld, zelfideaal en zelfwaardering verkleinen?
1. Beter leren omgaan met je probleem
2. Het ideaalbeeld omlaag halen; prestaties hoeven niet perfect te zijn
3. Ergernis aan de afstand tussen werkelijkheid en ideaal verminderen "

Ik had daar eerder ook last van, maar inmiddels kan de optie 2 goed toepassen. Ik weet dat ik geen 8 kan halen want; 1. Ik werk nog naast mijn studie 2. Ik heb een gezin 3. Ik heb een paard
Dus het is gewoon niet haalbaar en zo perfect als eerder lukt niet en ik heb er inmiddels wel vrede mee dat ik gemiddeld geen 7.5 of hoger sta.

Morgen laatste tentamen en dan is het schooljaar op de helft *\o/*
Dat wachten op cijfers is echt vervelend.

"To live a creative life, we must lose our fear of failing" - Joseph Chilton Pearce

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-19 06:15

Vraagje. Bij een tentamen van 60 meerkeuze vragen (met 3 opties) hoeveel moet je dan goed hebben voor een voldoende? Weet dat er nog vragen uit gehaald kunnen worden, maar ik gok dat 40 niet genoeg is :(

"To live a creative life, we must lose our fear of failing" - Joseph Chilton Pearce

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:38

Hangt van de normering af.
Bij mijn minor was het 70% van de 40 vragen, dus 12 fout.
Op mijn eigen studie hadden we MC vragen gemixt met open vragen, dus dan was het 55%.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 08:42

Dat hangt af van de manier van scoren. Is er een giscorrectie/gokkans? Als in: punten aftrek voor een fout antwoord en punten scoren voor een goed antwoord? Of is het gewoon een x% goed = voldoende?

Mijn motivatie voor stage is ook echt ver beneden 0. We lopen mega achter met het praktisch werk en lijken maar niet bij te kunnen werken. Ik draai nu dus dagen van minimaal 9-17, maar vaak langer en ik snak echt naar een paar vrije uren :(

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:33

Joolien schreef:
badeendje schreef:
Ohh oliebol, wat een gedoe inderdaad met het openbaar vervoer! Ik zie dat het morgen ook alweer een strijd wordt. Heb morgen de hele dag colleges dus even duimen dat ik op school kan komen.
Merk dat ik behoorlijk gaar ben van het leren en werken. Hoofd werkt niet zo lekker mee, voel me echt een zeef. Nog maar twee weekjes te gaan gelukkig, maar had iets minder hard van stapel moeten lopen misschien.

Hebben jullie ook last van perfectionisme? Ik wil alles té goed doen. Vorige week hebben we presentatieskills behandeld en daarmee ook het maken van een powerpoint. Nu moeten we een tedtalk van 5 minuten voorbereiden en ik wil gewoon dat het een perfecte tedtalk is, terwijl het natuurlijk niet realistisch is om zoiets in één week voor te bereiden. Moet daarom echt tegen mezelf zeggen dat het ergens wel goed is, maar blijf hangen in het willen blijven aanpassen.

Jup, wel een soort van onbewust. Tips zag ik als vernietigende kritiek, dan had ik het fout gedaan.
Maar toen wist ik ook niet zo goed was ik aan het doen was.
Nu ik weet wat mijn kracht is in bijvoorbeeld presenteren, heb ik er bijna geen last meer van. Misschien is het dus voor jou eens interessant om te kijken wat jouw presentatieskills zijn? Dan weet je wat je sterke punten zijn, wat je minder sterke punten zijn. En door dat duidelijk te hebben, is de kans aanwezig dat je wat liever bent voor jezelf :) app/pb/messenger me maar als je er hulp bij wilt :)
Denk aan skills zoals:
- rustige uitstraling - je staat met een goed gevoel voor de groep en straalt dit uit.
- duidelijke praten - je spreekt rustig, duidelijk en gebruikt begrijpelijk taal, aangepast aan de groep.
- inspirerend - je weet je deelnemers/luisteraars te inspireren door jouw manier van vertellen.
- didactisch - je kunt de groep iets leren.
- creatief - Je hebt ene leuke creatieve prezi/pp en brengt het op een creatieve manier.
- spiegelend - je kunt de groep goed aanvoelen en springt in op de situatie of sfeer.
- flexibel - Wanneer er iets gebeurd in de groep of in je presentatie, durf je daarop in te springen en te gebruiken.

Bedankt! Ik vind presenteren érg leuk om te doen en dat is dus de valstrik, soms praat ik wat snel. In een TEDtalk zit alleen zo ongelooflijk veel strategie (woordspelingen, pauzes, toonhoogte) wat het moeilijk maakt om dat ineens allemaal goed te kunnen. Ik baal dan van mezelf dat ik het niet goed los kan laten dat het nog niet perfect is.

Elk bad heeft er eendje.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:47

Hoi mensen! Mag ik mij ook melden hier?
Ikzelf ervaar sinds een tijd ook een probleem. Mijn hoofd is leeg. Ik doe een docentenopleiding (4e jaars) in het groen (dier/paard). Per semester volg ik 2 vakken waarbij er vaak per vak zo'n 3 documenten en 1 toets gemaakt moeten worden.
De toetsen gaan prima zonder al te veel leren.
De documenten.... ze zuigen me echt leeg. Er wordt zóveel reflectie gevraagd dat ik nu wel een heel boek over mijn functioneren kan schrijven, maar ik ben nu gewoon leeg en schrijf onzin en niet kloppende zinnen op.

Ik moet vanavond mijn etalagemap voor mijn assessment inleveren dus het moet echt van goede kwaliteit zijn. Gisteren lukte me het echt niet meer om er aan verder te gaan. Vandaag op zich wel, maar ik ga nu dood van de rugpijn door het vele achter mijn bureau zitten van afgelopen weken.

Wat ik doe:
-Dexamfetamine (add)
-Stretchen tussendoor
-Wisselen van stoel en tafel
-Eerst opschrijven wat ik stapje voor stapje moet doen
-Concentratiemuziek (momenteel Oriental instrumental yoga/study muziek :') )
-Tussen de middag wandeling in het park
-Elke vrijdagavond is mijn paardrijavond (en dit zeg ik niet af voor studie)
-Zo min mogelijk koffie, alleen wanneer ik bijna in slaap val
-Gezonde snackies om te kauwen tijdens het nadenken en typen

Het werkt allemaal wel om aan het werk te gaan, alleen ben ik nog op zoek naar iets om tussendoor te doen waardoor mijn geest oplaadt. De concentratie en motivatie zijn er, de woorden alleen niet.
Wat motiveert jullie om te gaan schrijven? Wat doen jullie om je hoofd weer opgeladen te krijgen?

Opzich werkt tijdstress ook (zie dit filmpje over uitstellen: https://www.ted.com/talks/tim_urban_ins ... rastinator ), en ik krijg het ook wel af vanavond, alleen ben ik bang dat het afgekeurd wordt vanwege te weinig diepgang/onzin..

Maks :+:

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:59

Pff, mijn twee chemie boeken zijn niet samengevat online te vinden dus moeten we maar even een andere manier bedenken. Om nou alles te lezen en samen te vatten (15 hoofdstukken) vind ik denk ik toch wel een beetje teveel van het goede. Ben nu dan wel begonnen met samenvatten, maar het is zo vervelend. Er staat ontzettend veel onnodige info in de hoofdstukken en beide boeken zijn Engelstalig. Ben nu dan wel aan het samenvatten in het engels, maar m'n tentamen is straks wel gewoon in het Nederlands. Heb verder wel ook gewoon duidelijke slides dus nog maar even kijken wat ik precies ga doen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:42

Is het allemaal gelukt Macs? :)
@taartje Heb je het boek “chemistry for life sciences”? In dat geval kan je je beter focussen op het maken van de opgaven ipv samenvatten.

Ik was achteraf best tevreden over m’n TEDtalk :). Had meer diepgang/opbouw/conclusie mogen hebben maar qua spreken ging het best vloeiend \o/

Aankomende week heb ik 2 tentamens en ik zie er mega tegenop. Te hoge druk op mezelf liggen eigenlijk. Nog even drie dagen knallen en dan hopen op het beste

Elk bad heeft er eendje.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 17:37

Over hoge werkdruk gesproken... Ik heb het nu vastgelegd dat ik eind volgende maand mijn proefschrift indien. Dus dat wordt nog echt even flink aanpoten! Maar het moet lukken, anders had ik het niet vastgelegd. Op dit moment 3 dingen tegelijk aan het doen, maar ik heb er vertrouwen in. En ik heb ook nog steeds motivatie, zelfs als ik normaal gezien allang een compleet instort-moment zou hebben. Nog een maand! (en dan nog een maand en nog een maand, maar he, er is daarna echt een einde!)

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:32

Ik heb de afgelopen 3 dagen niks gedaan vanwege wat persoonlijke dingen die mis gingen, maar heb dinsdag tentamen dus ik heb een sterke behoefte aan concentratie én motivatie. Iemand die wat over heeft en het aan mij wil doneren? Alvast bedankt := Ik heb nu vooral warme chocomel om mezelf te motiveren maar het is tot nu toe vooral veel bokt haha!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:34

*stuurt motivatie*.

Succes met leren! Had je al wel wat geleerd?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:50

JewEmm schreef:
Over hoge werkdruk gesproken... Ik heb het nu vastgelegd dat ik eind volgende maand mijn proefschrift indien. Dus dat wordt nog echt even flink aanpoten! Maar het moet lukken, anders had ik het niet vastgelegd. Op dit moment 3 dingen tegelijk aan het doen, maar ik heb er vertrouwen in. En ik heb ook nog steeds motivatie, zelfs als ik normaal gezien allang een compleet instort-moment zou hebben. Nog een maand! (en dan nog een maand en nog een maand, maar he, er is daarna echt een einde!)

Dat lijkt me echt vreselijk, ik vond scriptie schrijven al erg. Zo ontzettend lang met één ding bezig zijn... dan moet je er wel heel veel interesse in hebben. Heb het even gemist, maar wat is je onderwerp?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:02

Hoge werkdruk heb je soms nodig om goed te presteren. Zolang die druk niet altijd aanhoudt, overleef je dat wel!

Hier maandag, dinsdag en donderdag tentamens en manmanman wat zie ik er tegenop! Ik denk dat ik ze allemaal niet ga halen! Tis moeilijk en het is veel en ik begrijp ook niet alles!! Een tentamen gaat over de wiskundestof van een halfjaar...das echt bizar veel! En als ik dan kijk naar de sommen die ik heb gemaakt, vraag ik me oprecht af hoe ik dat voor elkaar heb gekregen!

Zucht...dus...op hoop van goede zegen?

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:36

Es_ther schreef:
*stuurt motivatie*.

Succes met leren! Had je al wel wat geleerd?

Ja gelukkig in 2,5 week redelijk de stof bijgehouden. Maar ik moet ook nog wel redelijk wat afmaken + oefententamens maken.. :(

Ik vind mijn scriptie schrijven juist heel leuk := Had je wel een leuk onderwerp Sheran?

Komt goed Dieselpaard! Wellicht filmpjes kijken op youtube? Die tip kreeg ik ook en hoewel ik nog steeds niet alles snap (oeps) heeft het wel geholpen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:39

Ik had niet echt een onderwerp dat mij echt interesseerde inderdaad. Maar dat komt omdat ik sowieso meer praktisch dan wetenschappelijk georiënteerd ben. Ik had voor mezelf grote moeite met, zoals mijn professor het noemde, de so-what-vraag. Oftewel: waarom moeten we dit weten? En eigenlijk komt het erop neer: het interesseert vrijwel niemand iets.