Ok, dan kan er een ritsje in, dat heb ik eens laten doen omdat ik dan gemakkelijker in laarzen kwam. Maar helaas, de schoenmaker zei dat dat niet meer kon. Het volgende voorstel van hem was elastiek. Eh, pardon? Dat gaan we dus lekker niet doen, dat vind ik zo lelijk. Dat wordt grauw van kleur, rekt uit, enz. Dus nee, dat is zonde van deze hele dure laarzen. En met elastiek zijn ze compleet verpest. Dus ik heb ze weer meegenomen. En ze maar weer in de kast gezet, want tja, verpesten ga ik niet doen.
Dan maar eens oprekken. Helaas, na een week zijn ze weer opnieuw gekrompen. Dus oprekken is niet blijvend. Ritsen er in laten zetten bij Petrie zou 80 euro gaan kosten!!! Dat is wel absurd veel.
Dus de laarzen weer in de kast.
Maar nu ben ik creatief geworden. En ja, ze passen gewoon weer. Het probleem zit namelijk in de bovenkant van de schacht ,daar moet het dikste van de kuit door en dat gaat niet. De rest van de schacht is prima.
Kijk wat ik gedaan heb.
Het mes er in. Ja, letterlijk. Eerst wel even slikken, want het zag er niet uit. Maar ja, ik weet dat het ook zo lelijk was toen er ritsen in zouden komen. En het eindresultaat was wel mooi.

Daarna heb ik de grijze en bruine randjes van het leer weer zwartgemaakt. En even gepast. Voor de foto heb ik de laars even open gezet:

Daarna heb ik heel voorzichtig er gaatjes in gemaakt met een gaatjes tang en een veter er door gehaald:
En voila, 2 chique laarzen die heel netjes geworden zijn en die gewoon weer aan te trekken zijn.

Scheelt weer een eurootje of 300 voor nieuwe.