Dode tand?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

Janine1990

Dode tand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 20:24

Ik heb een beetje een typisch gebit...
De benedenkaak niets mis mee, bovenkaak mist het een en ander.
Zo heb ik twee snijtanden niet gekregen, de ene kwam niet, de ander was een kegeltand (2mm onder het tandvlees, 1cm in de kaak) en diverse tanden wilden maar niet groeien. Best een sneu gezicht als brugger...

Gelukkig met een beugel heel wat hersteld hoor, zo zijn mijn hoektanden naar voren gekomen om als snijtanden naast mijn voortanden te fungeren. Op die hoektanden is met vulling (wit natuurlijk) een tand gevormd, geen idee hoe ze dat noemden.

Sinds een jaar of 3 heb ik heel af en toe enorme pijnscheuten in die ene snij/hoektand. Tandarts kan hier niets aan vinden en meestal is het binnen een paar dagen wel weer over. Ik doe dan vaak even een anti-knars gebit in voor een paar nachten en dan heb ik maanden geen last.
Nu begin ik me ook enorm te verbeelden dat die tand verkleurt. Ik heb behoorlijk witte tanden van mezelf, heb hier ook nog nooit iets aan laten doen. En die ene tand begint gewoon grijzig te worden.
Als ik Google kom ik uit op een dode tand...

Echt ik word hier zó zenuwachtig van! Ik heb in mijn leven nog NOOIT een gaatje gehad, tandarts complimenteert jaarlijks (het is onzin dat jij elk half jaar komt, zo'n goed gebit) dat we zo'n saai en goed gebit hebben.

Is die pijn die ik voel tekenend voor een dode tand? En wat hebben jullie gedaan?
Ik ben over anderhalve maand weer aan de beurt. Naast dat ik de ene nepsnijtand wil laten verbouwen (laagje zit er heel naar op, daardoor viezige aanslag) , wil ik wat dit betreft wel graag goed beslagen ten ijs komen. Ik ben niet bepaald gek op tandartsen en gerommel in mijn mond. (algehele narcose en dan 3 weken in coma please)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:30

Hier iemand met een dode tand, voortand nog wel. Dat kwam doordat ik helaas face first op het ijs ging tijdens schaatsen. Mijn tand is een paar mm naar achter verschoven (zit ook heel licht los). Bij de tandarts bleek mijn zenuw dood te zijn en mijn tand verkleurde inderdaad ook. Hij werd steeds donkerder := Uiteindelijk een wortelkanaalbehandeling gehad en van binnenuit gebleekt, niks meer van te zien!

Pijn bij een dode tand lijkt me niet? Je zenuw is namelijk dood, dus daar voel je niks meer. Ik kreeg ook een wortelkanaalbehandeling zonder verdoving :P

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:32

Als de zenuw dood is verkleurd de tand meestal donker. Mocht dat zo zijn dan kan er een wortelkanaalbehandeling gedaan worden en vervolgens de tand van binnenuit bleken.

Edit: zie dat ghostattack me voor was

Een moment van vreugde verdrijft 100 momenten van verdriet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 20:33

Ghostattack schreef:
Hier iemand met een dode tand, voortand nog wel. Dat kwam doordat ik helaas face first op het ijs ging tijdens schaatsen. Mijn tand is een paar mm naar achter verschoven (zit ook heel licht los). Bij de tandarts bleek mijn zenuw dood te zijn en mijn tand verkleurde inderdaad ook. Hij werd steeds donkerder := Uiteindelijk een wortelkanaalbehandeling gehad en van binnenuit gebleekt, niks meer van te zien!

Pijn bij een dode tand lijkt me niet? Je zenuw is namelijk dood, dus daar voel je niks meer. Ik kreeg ook een wortelkanaalbehandeling zonder verdoving :P

Oke, die laatste zin is voor mij heel erg fijn om te lezen! Echt je mag me altijd en overal prikken en pijn doen, een infuus plaatsen geen probleem, bloedprikken geen probleem. I don't care...
Maar iets in mijn mond... NOPE DOEI!
Dus dit geeft wat rust...

Hier natuurlijk geen trauma, maar wel een serieuze verplaatsing (jaar of 16 geleden denk ik?) van ik denk ruim een halve cm... Waarvan ik me kan voorstellen dat het toch wel impact heeft... Dus geen accuut trauma zoals jij...

Lijkt me trouwens doodeng, tanden die los zitten... De horror! Dat zijn dingen die ik droom...

akishino

Re: Dode tand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:39

Maar als je nog serieus pijn hebt aan de tand is de zenuw (nog) niet (helemaal) dood. Anders doet hij geen pijn meer.

Een moment van vreugde verdrijft 100 momenten van verdriet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 20:41

akishino schreef:
Maar als je nog serieus pijn hebt aan de tand is de zenuw (nog) niet (helemaal) dood. Anders doet hij geen pijn meer.

Verklaart wel waarom de pijn af en toe terug komt... toch? Of zou je dan constante pijn moeten hebben?

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:52

Het kan best, ik heb ook een dode voortand (ongelukje tijdens zwemles, zit er al mee sinds mn 8e :/ )
Maar mensen zeggen altijd dat je geen pijn kan hebben in een dode tand maar ik heb ook wel eens pijn inderdaad terwijl mijn tand 100% dood is (wortelkanaalbehandeling en alles), maar de tandarts zeg dat dit waarschijnlijk de zenuwen van de tand ernaast zijn maar dat het voelt als de "dode tand".
inderdaad zoals hier boven staat moet je dan waarschijnlijk een wortelkanaal behandeling, uit ervaring valt het mee hoeveel pijn het doet enzo dus maak je niet druk (ik was 8 en vond het verschrikkelijk maar nu ik ernaar terug kijk viel het wel mee) maar moet je wel echt doen want je wilt natuurlijk niet dat hij eruit valt, en dan bleken maar dit werkt niet altijd want ik heb dat ook gehad en na een jaar was hij weer zwart. We hebben heel veel dingen geprobeerd en ik moet nu een fazing. Dus ik hoop heel erg voor je dat hij gewoon nog leeft want het is echt wel heel wat gedoe

Don't call it a dream call it a plan

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 20:57

Bedankt RH, dat klinkt ook wel aannemelijk!
Er uit vallen zal hij niet doen, omdat de achterkant vastgelijmd zit aan een spalkje. Maar ik wil inderdaad geen ellende, mijn vader heeft een kroon op één van zijn voortanden, soms mankeert er wat aan de schroef en dan valt de kroon er zo uit. IEEEEWWWW...

Bedankt ook voor de tip om niet te laten bleken! Ik wist niet eens dat dat nog kon. Ik ken inderdaad alleen facings.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:13

Als je over die tand een composiet facing hebt, kan het ook best zijn dat het de conposiet is die verkleurt.
Dode tanden kunnen inderdaad grijzig gaan doorschemeren, dus het zou kunnen. De af en toe pijn kan daar vandaan komen, maar kan natuurlijk ook heel iets anders als oorzaak hebben.

RH, zo te horen heeft je vader een kroon met opbouw en stift. Die zijn inderdaad kwetsbaarder dan alleen een kroon er op. Ook die kunnen natuurlijk los komen, maar een opbouw geeft gewoon extra zwakte aan het geheel.

15-03-2016 ^&+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 21:17

Pluttersput schreef:
Als je over die tand een composiet facing hebt, kan het ook best zijn dat het de conposiet is die verkleurt.
Dode tanden kunnen inderdaad grijzig gaan doorschemeren, dus het zou kunnen. De af en toe pijn kan daar vandaan komen, maar kan natuurlijk ook heel iets anders als oorzaak hebben.

RH, zo te horen heeft je vader een kroon met opbouw en stift. Die zijn inderdaad kwetsbaarder dan alleen een kroon er op. Ook die kunnen natuurlijk los komen, maar een opbouw geeft gewoon extra zwakte aan het geheel.

Ja zo heet het! Composiet! Ze hebben het helemaal ter plekke gemaakt. Vanmiddag even goed geïnspecteerd en dan zie je ook dat het echt niet over de volledige tand gaat, maar dat wel alles dezelfde donkere kleur heeft. Wat het vroeger echt niet had, dat was namelijk de tand waar ik het meest trots op was.

(deze tand wilde niet doorkomen, dus hebben ze de boel open gebrand om er een slotje op te kunnen plakken en de tand zo naar beneden te trekken)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:19

Ja dat ken ik inderdaad. Maar wat ik al zei, als er composiet overheen zit is het ook nog gewoon mogelijk dat die verkleurd is. En dan heb je kans dat de tandarts hem gewoon er af kan slijpen en een nieuwe op kan zetten. Voel je als het goed is helemaal niks van!

15-03-2016 ^&+

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:37

Ik heb ook een dode wortel, een voortand. Deze tand werd steeds geler (dat kan ook nog). Ook ik kan me herinneren dat ik soms een soort kleine pijnscheuten in die wortel had, maar daar eigenlijk nooit wat achter gezocht. Ik heb een paar maanden terug een wortelkanaal behandeling gehad, ook zonder verdoving. Ze checken sowieso eerst of hij dood is door een ijskoud watje tegen je tand te houden. Dat deden ze ook bij mijn goede tand en dat hou je nog geen 2 seconden vol. Ik heb echt niks gevoeld van de behandeling. Letterlijk. Ik ging liggen in de stoel, de tandarts slijpt vanaf de achterkant je tand open. Je ruikt dan “verbrand haar” en je ziet de tandarts vanalles pakken en doen. Soms even het gat spoelen met wat water. Als de wortel volgens de tandarts goed is weggeslepen doet hij ijzeren staafjes in het gat. Deze moet je zelf met je duim tegenhouden en dan wordt er een foto gemaakt om te kijken of echt alles weg is. Dat kan zo nog 2, 3x gaan. Die staafjes die erin gaan zijn ook niet pijnlijk trouwens, je voelt alleen wat druk aan de binnenkant van je... tand? Gehemelte? Kaak? Helemaal onderin je tand dus. Als dat allemaal goed is gaat hij het vullen met wat lijkt op een naald; niet schrikken je wordt dus niet geprikt. Het is om je tand op te vullen. Mijn tandarts deed het niet in 1x omdat dat te lang is, ik moest dus nog terug. Mijn tand is ook van binnen gebleekt maar bij mij was er nauwelijks verbetering.
Als je nog vragen hebt stel ze dan gerust, ik had namelijk verschrikkelijke paniekaanvallen voor de wortelkanaalbehandeling maar ik heb geen centje (na) pijn gehad.

[o]Da’s godverd*mme ene lieve hond jonge!
De verandering die je zoekt zit altijd in jezelf. 

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 21:45

Pluttersput schreef:
Ja dat ken ik inderdaad. Maar wat ik al zei, als er composiet overheen zit is het ook nog gewoon mogelijk dat die verkleurd is. En dan heb je kans dat de tandarts hem gewoon er af kan slijpen en een nieuwe op kan zetten. Voel je als het goed is helemaal niks van!

Het composiet zit alleen niet volledig over de tand heen, ongeveer tot halverwege. Je ziet heel duidelijk een lijntje. Dus dan zou de tand gewoon twee kleuren moeten hebben. Hij is echter volledig grijzig. Zag net ook gewoon dat ik bij kunstlicht (filamentlampen, dus ook niet bepaald kraakhelder) een zichtbaar donkere tand heb. ;(

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat het hiermee klaar is... Maar dat verklaart die terugkomende pijn natuurlijk niet.

xSCWx schreef:
Ik heb ook een dode wortel, een voortand. Deze tand werd steeds geler (dat kan ook nog). Ook ik kan me herinneren dat ik soms een soort kleine pijnscheuten in die wortel had, maar daar eigenlijk nooit wat achter gezocht. Ik heb een paar maanden terug een wortelkanaal behandeling gehad, ook zonder verdoving. Ze checken sowieso eerst of hij dood is door een ijskoud watje tegen je tand te houden. Dat deden ze ook bij mijn goede tand en dat hou je nog geen 2 seconden vol. Ik heb echt niks gevoeld van de behandeling. Letterlijk. Ik ging liggen in de stoel, de tandarts slijpt vanaf de achterkant je tand open. Je ruikt dan “verbrand haar” en je ziet de tandarts vanalles pakken en doen. Soms even het gat spoelen met wat water. Als de wortel volgens de tandarts goed is weggeslepen doet hij ijzeren staafjes in het gat. Deze moet je zelf met je duim tegenhouden en dan wordt er een foto gemaakt om te kijken of echt alles weg is. Dat kan zo nog 2, 3x gaan. Die staafjes die erin gaan zijn ook niet pijnlijk trouwens, je voelt alleen wat druk aan de binnenkant van je... tand? Gehemelte? Kaak? Helemaal onderin je tand dus. Als dat allemaal goed is gaat hij het vullen met wat lijkt op een naald; niet schrikken je wordt dus niet geprikt. Het is om je tand op te vullen. Mijn tandarts deed het niet in 1x omdat dat te lang is, ik moest dus nog terug. Mijn tand is ook van binnen gebleekt maar bij mij was er nauwelijks verbetering.
Als je nog vragen hebt stel ze dan gerust, ik had namelijk verschrikkelijke paniekaanvallen voor de wortelkanaalbehandeling maar ik heb geen centje (na) pijn gehad.

Bedankt voor je reactie! Dit is inderdaad enorm geruststellend. Het klinkt altijd zo groots en vreselijk en griezelig!

Achterkant van de tand open slijpen vind ik niet zo leuk. Dat mag echt alleen op voorwaarde dat ze mijn spalkje terug plaatsen. Ik had vroeger echt een afschuwelijk gebit, om te huilen. Dat wil ik koste wat het kost voorkomen. Misschien is dat ook de reden dat ik dit ook zo verschrikkelijk vind... Ik kan er serieus wel om janken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 00:40

Soms kan je ook gewoon om het spalkje heen werken hoor :j
En als het niet is kan ik geen enkele reden bedenken waarom hij niet teruggeplaatst zou kunnen worden. Daar zou ik me echt helemaal niet druk om maken.

En anders even bij je tandarts aangeven dat je daar bang voor bent. Ze kunnen je wellicht geruststellen :(:)
En als je er echt mee zit gewoon even bellen en het uitleggen. Misschien hebben ze een plekje tussendoor om er alvast even naar te kijken, dan hoef je er niet zo lang mee rond te lopen.

15-03-2016 ^&+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 12:57

Bedankt Pluttersput! Voelt echt als een enorme geruststelling.
Sowieso allemaal lieve woorden :)

Mijn tandarts zit wel altijd enorm volgeboekt. Maar ik liet het net aan mijn vader zien en die zag ook wel een groot verschil in kleur. Misschien dat ik inderdaad toch even eerder bel, ik werk toch vlakbij.
Ik heb er op dit moment ook weer helemaal geen last van, maar dat kan ook de paracetamol zijn, aangezien er onder een verstandskies loopt te etteren (figuurlijk, hij wil er door komen)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:29

Wanneer de zenuw in de tand het leven laat zal de tand grauw kleuren, dit kan tot diep grijs kleuren.

In deze periode kan je inderdaad pijn ervaren, een wortelkanaalbehandeling kan gedaan worden en zo het element redden.

Omdat je ook wat klemt/knarst kan dit ook de pijn veroorzaken. Ik zou het bitje gewoon elke nacht dragen.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:33

xSCWx schreef:

Dat staafje is een diepte meting om te kijken of het hele kanaal tot aan de wortelpunt bereikt is. Is dat niet het geval kan je later altijd nog last krijgen of een wortelpunt ontsteking. Vaak laten ze die foto na afloop ook wel even zien.

Daarna wordt het knaal opgevuld met een cement of rubberen stiftjes. Dat verschilt per tandarts wel.

Het spoelen is simpel weg met een chloor, tegen de bacterien in het kanaal die wil je niet insluiten.

Zo wortelkanaalbehandeling kan je zeer goed verdoven. Een tand heeft maar 1 kanaal en op jonge leeftijd is dit een alledaagse behandeling. Maak je geen zorgen, komt zeker goed!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 13:36

mvdbijl schreef:
Wanneer de zenuw in de tand het leven laat zal de tand grauw kleuren, dit kan tot diep grijs kleuren.

In deze periode kan je inderdaad pijn ervaren, een wortelkanaalbehandeling kan gedaan worden en zo het element redden.

Omdat je ook wat klemt/knarst kan dit ook de pijn veroorzaken. Ik zou het bitje gewoon elke nacht dragen.

Ik nam dat bitje omdat ik dacht dat ik dat deed... Het is ongeveer 3 jaar geleden begonnen... maar met vlagen... De eerste keer dacht ik dat het van de kou kwam, zo voelde het. En ik poets al jaaaaren met Sensodyne. Dit omdat ik één kies heb waar het glazuur een stukje is afgebroken. Nooit last van kou op mijn tanden dankzij Sensodyne. Maar deze pijn is niet tegen te poetsen. Ik poets ook braaf niet vaker dan 2 keer per dag.

Dus ik denk dat het een beetje een kip-ei verhaal is en ik eigenlijk helemaal niet knars... :o Er is namelijk ook geen tand die tegen die andere tand aan komt. :\ Onderkaak staat wat naar achteren. Iets wat de tandarts vorig jaar ook opmerkte dat het de pijn niet kon verklaren. Hij kon ook geen knarssporen vinden.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 21:23

Hier een dode tand door een hockeybal...
De tand was grijzer geworden en is na een wortelkanaal behandeling van binnenuit gebleekt.
Helaas werkte de bleek iets te goed (waarschijnlijk heb ik zeer poreus glazuur) en was de tand binnen een halve dag al witter dan de rest. Enige oplossing die de tandarts had was de rest van de tanden ook bleken. En zo geschiedde.
Prachtig wit gebit en je kan mensen laten griezelen door lekker ijs af te bijten. Want ja er zit toch geen gevoel in.

it's in the air and growing al the time <3

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 21:29

Als ik het zo lees, maak een afspraak bij de tandarts. Het zou zonde zijn als je nog anderhalve maand rond moet lopen met pijn in je mond en het idee dat er iets niet goed zit en de schade straks te groot is om nog iets te kunnen fixen.

Voor dit soort klachten wordt er altijd tijd vrijgehouden in de agenda's van tandartsen onder de noemer pijnklachten. Hopelijk kan je snel een afspraak plannen! :(:)
Laatst bijgewerkt door upendo op 02-02-19 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Fie <3

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 21:29

Floemii schreef:
Hier een dode tand door een hockeybal...
De tand was grijzer geworden en is na een wortelkanaal behandeling van binnenuit gebleekt.
Helaas werkte de bleek iets te goed (waarschijnlijk heb ik zeer poreus glazuur) en was de tand binnen een halve dag al witter dan de rest. Enige oplossing die de tandarts had was de rest van de tanden ook bleken. En zo geschiedde.
Prachtig wit gebit en je kan mensen laten griezelen door lekker ijs af te bijten. Want ja er zit toch geen gevoel in.

Toch niet Gerard Joling wit? :oo

IJs afbijten kan ik sowieso wel :P Thanks to sensodyne :D

Merk je ook nadelige gevolgen van het bleken?

En heb jij ook pijn gehad aan de tand zelf?

Ik denk dat ik deze week toch even ga bellen, ik ben altijd zó zuinig op mijn gebit geweest, zeker ook omdat het niet bepaald een gratis gevalletje is geweest :+ , dat ik echt enorm verdrietig van dit aangezicht wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 21:37

upendo schreef:
Als ik het zo lees, maak een afspraak bij de tandarts. Het zou zonde zijn als je nog anderhalve maand rond moet lopen met pijn in je mond en het idee dat er iets niet goed zit en de schade straks te groot is om nog iets te kunnen fixen.

Voor dit soort klachten wordt er altijd tijd vrijgehouden in de agenda's van tandartsen onder de noemer pijnklachten. Hopelijk kan je snel een afspraak plannen! :(:)

Heel erg veel pijn heb ik niet hoor, ik heb het idee dat het steeds minder wordt. De kleur is me alleen gigantisch opgevallen. Een paar weken geleden dacht ik dat het zo leek, grauw weer, verkeerde kijkhoek. Maar dat is het gewoon niet.

Als het inderdaad een dode tand is, zal de schade volgens mij niet enorm zijn. Stiekem zou ik natuurlijk wel een mooie brug willen om te verhullen dat ik twee open gaten heb in mijn mond. foto
Het werd niet mogelijk geacht om er iets tussen te maken, waardoor ik niet graag groots lach. Je ziet veel tandvlees als ik lach, dat vind ik niet erg... Maar dan ook nog twee gaten zien. Op de foto zie je het maar aan één kant omdat ik dus liever niet zo enorm lach.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 21:46

Dat de pijn minder wordt hoeft niet persé een goed iets te zijn. Om een behandelplan te laten maken voor die brug denk ik dat je ook een afspraak nodig hebt.

Ik kan me voorstellen dat naar de tandarts geen feestje is, zeker met jouw achtergrond, maar een opening in je tandvlees met pusafvloeiing is ook niet een aanrader.

Fie <3

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 21:48

Zonde om daar een brug op te zetten als de andere tanden helemaal gaaf zijn.
Je zou eens kunnen informeren naar implantaten. Zijn duur, maar dan heb je het probleem aangepakt zonder de andere tanden aan te tasten..

15-03-2016 ^&+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 21:50

upendo schreef:
Dat de pijn minder wordt hoeft niet persé een goed iets te zijn. Om een behandelplan te laten maken voor die brug denk ik dat je ook een afspraak nodig hebt.

Ik kan me voorstellen dat naar de tandarts geen feestje is, zeker met jouw achtergrond, maar een opening in je tandvlees met pusafvloeiing is ook niet een aanrader.

Hoe kom je bij dat laatste? Is op dit moment niet iets wat gaande is volgens mij...

Wat mijn achtergrond betreft, ik heb nooit iets heel naars meegemaakt. Oké, ik verzette me toen ik een verdoving in mijn gehemelte kreeg omdat ze een tand of kies gingen trekken. En ik ging bijna out bij het trekken van die kegeltand. Maar het was niet bepaald traumatiserend ofzo. Ik heb gewoon een hekel aan gedoe in mijn mond ofzo. Controle is nooit heel naar. Tandarts heeft alleen niet echt humor :')