Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:40

Dus tamary, jij vind dat we óf allemaal in een hutje op de hei moeten gaan wonen, óf ons er allemaal gewoon niks van aantrekken, niks veranderen en gewoon wachten tot we over 60-100 jaar uitsterven?

Je roept wel dat het allemaal geen zin heeft, maar ik lees nergens oplossingen..

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:09

8nnemiek schreef:
Dus tamary, jij vind dat we óf allemaal in een hutje op de hei moeten gaan wonen, óf ons er allemaal gewoon niks van aantrekken, niks veranderen en gewoon wachten tot we over 60-100 jaar uitsterven?

Je roept wel dat het allemaal geen zin heeft, maar ik lees nergens oplossingen..

Protesteren heeft geen zin, klagen heeft ook geen zin. Maar daar hallelujah over blijven roepen mag eens flink tegengas op komen.

Als jij uit het systeem stappen alleen maar ziet als hutje op de hei, dan is dat een beperkt beeld. Ja, het is eng (en niet altijd leuk) om eerlijk toe te geven dat hoe je het doet weinig zoden aan de dijk zet hoe goed je bedoelingen ook zijn (ik kan hier ook lang niet alles wat ik zou willen, moderne huizen hebben op dit punt behoorlijke beperkingen).

Oplossingen is een heel lastig stuk omdat er zat mixen mogelijk zijn, maar er dan wel eerst door de marketing heen geprikt moet worden. Huizen gebouwd op passieve zonnewarmte (deels ondergronds) in een eetbare permacultuurtuin bv. Kan heel goed, maar zowel regelgeving als de maatschappelijk draagvlak ontbreken vrijwel. Die kennis bestaat, er zijn experimenten gaande, maar er is veel teveel tegenwerking (waarom bv mag je nog "gewone" huizen bouwen?) Het is constant hetzelfde met ander sausje en dat dat niet werkt weten we.

Er is dus geen kant en klare oplossing, wat ik enkel kan aangeven is dat wat we nu te horen krijgen fors verweven is met een stuk eigenbelang en dat je dus zeer kritisch moet kijken naar de boodschappers van de zgn. oplossingen. Wat is er werkelijk waar? Hoe werkt ons ecosysteem aarde werkelijk? Wat is daarmee de echt duurzame oplossing? Wat is daarmee de juiste fundering om beslissingen op te nemen? Het leven/huis dat je op die fundering bouwt kan ik je niet schetsen, enkel vragen stellen bij de uitgangspunten van de huidige geaccepteerde visie.

Sorry, ik kan het niet vriendelijker, zachter brengen en het is inderdaad zeer bedreigend als mensen kritische vragen stellen bij de fundering waarop jouw levensvisie rust.
Bij mij lopen de idealen en de werkelijkheid ook niet bepaald in de pas, al komen ze wel dichterbij.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:21

Maar je ziet zelf dus ook dat er te veel tegenwerking is.. Vanuit de overheid voor een groot deel..
Dan is het toch juist zinvol om hier tegen te demonstreren?

Ik ben het er helemaal mee eens dat mensen meer zelfvoorzienend moeten gaan leven. Ik eet zelf al jaren uit eigen moestuin en ga in de toekomst helemaal off-grid enz.. Maar als je dan ziet dat er zelfs in de meeste gemeentes geen toestemming wordt verleend voor tiny houses en andere duurzame initiatieven.. Wat blijft er dan nog over, anders dan protesteren en actie voeren en aandacht van de media trekken?

En dan heb je uiteindelijk een klein deel van de bevolking die milieubewuster gaan leven.. en dan, alsnog blijft de overige 90% op dezelfde voet verder gaan. Denk je echt dat die mensen en bedrijven uit zichzelf gaan denken aan de verre toekomst? Als het ze nu niets interesseert, dan zal daar niet zomaar verandering in komen. Daar is toch echt bemoeienis van de overheid voor nodig.

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:08

Treurig zeg de conclusie dat demonstreren geen zin heeft. Ik hoop dat er één grote mondiale beweging op gang komt van jongeren die er voor gaan. Ook al is het probleem nog niet opgelost daar het systeem nog niet OK is, ik sta 100% achter die jonge man, die volop bezig is om een systeem te ontwikkelen om de plastic soep op te ruimen in de zee.
Daarom sta ik ook zo achter deze jongeren die in beweging komen. Er zitten genoeg hele knappe koppen tussen. Laat deze knappe koppen als je blieft geïnspireerd worden om te komen met echte structurele oplossingen zoals die jonge die bezig is met de plastic soep en steeds meer geldschieters achter zich krijgt staan.
En laat de bedrijven nu eindelijk eens wat gaan doen, want zij zijn verantwoordelijk voor de grootste uitstoot en vervuiling. En dat ze alleen eens beginnen allemaal met gewoon hun belasting gaan betalen ipv het geld rondslingeren op deze aarde via allerlei funds en constructies in bahama landen ezt, dan kan de overheid daar weer iets goeds mee gaan doen voor het milieu.
Ik vind het best wel schokkend die passiviteit en nog steeds ontkennen van de zinvolheid van veranderingen. Kom op zeg, we leven niet 40 jaar terug waar die geluiden massaal te horen waren. We zijn al zo laat en hebben zoveel tijd verloren laten gaan. Heel erg zonde van deze mooie planeet.

CalipsoLover

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 17:41

Uiteindelijk, als deze protesten er ook niet waren geweest zat Schauvliege ook nog altijd op de troon van minister van milieu, die van mening is dat bomen bestaan om gekapt te worden. Dus het heeft wel degelijk al een effect gehad.

Diallo VW♥

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:00

CalipsoLover schreef:
Uiteindelijk, als deze protesten er ook niet waren geweest zat Schauvliege ook nog altijd op de troon van minister van milieu, die van mening is dat bomen bestaan om gekapt te worden. Dus het heeft wel degelijk al een effect gehad.

Dit inderdaad ! Wat een aanfluiting was dat zeg :oo
En dan ook staatsveiligheid erbij sleuren als er niks van waar is en daarna huilie huilie doen :x :x
Gaat lekker zo met die politiekers in ons landje :')

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 18:05

Pandora2 schreef:
CalipsoLover schreef:

Dit inderdaad ! Wat een aanfluiting was dat zeg :oo
En dan ook staatsveiligheid erbij sleuren als er niks van waar is en daarna huilie huilie doen :x :x
Gaat lekker zo met die politiekers in ons landje :')

Wel, en dat na een maand protesteren, ben benieuwd wat we kunnen bereiken als we blijven doorzetten. Schauvliege was echt een ramp, die werd krankzinnig van deze druk en kon enkel nog maar complottheorieën bedenken om haarzelf goed te praten, Jeezes... :')

Zoals ik al eerder zei in dit topic, als protesteren niet hielp zaten afrikanen nog altijd achteraan in de bus, hadden vrouwen geen rechten en arbeiders zouden nog steeds worden uitgebuit.

Diallo VW♥

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:08

Zijn er meer mensen die 10 maart naar Amsterdam gaan?

Bij Kruidvat zijn de treinkaartjes nu in de aanbieding, dus ik ga er deze week een paar bestellen :j
Per drie zijn ze nóg goedkoper, 14,50.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:08

vrouwenstemrecht, apartheid, cao's, dat zijn voor mij allemaal concrete dingen. Heel goed dat daar verandering in is gekomen!

maar wat 'eisen' de demonstranten nu m.b.t. het klimaat concreet van de overheid?

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 18:18

juval schreef:
vrouwenstemrecht, apartheid, cao's, dat zijn voor mij allemaal concrete dingen. Heel goed dat daar verandering in is gekomen!

maar wat 'eisen' de demonstranten nu m.b.t. het klimaat concreet van de overheid?

Klimaatdoelstellingen. Duh. Dit bestaat uit meer investeren in groene energie, openbaar vervoer gratis of toch een pak goedkoper maken, meer elektrische wagens, strengere maatregelen en procedures voor grote vervuilers, vliegtickets al zeker niet goedkoper maken dan treintickets, meer investeren in bio, verbod op plastic, verbod op microplastics in shampoo’s en tandpasta’s, maatregelen op palmolie industrie en ga zo maar door, klimaatdoelstellingen die ambitieus zijn. Ik vrees echt een beetje dat jij de hele discussie gemist hebt als je nog niet eens weet welke concrete maatregelen we willen zien.

Diallo VW♥

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:19

juval schreef:

Daadwerkelijke actie in plaats van tijd rekken zodat het bij een volgend kabinet komt te liggen.

Want dat is hoe ik het zie. De gevestigde partijen lijken vooral bang om stemmen te verliezen. En hoe langer je wacht, hoe duurder het wordt. (Dat werkt dus ook met terugwerkende kracht - kijk maar naar Zweden, die lachen ons keihard uit, want zij zijn in de jaren 90 al begonnen waardoor het voor iedereen betaalbaar is gebleven)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:20

Citaat:
Zoals ik al eerder zei in dit topic, als protesteren niet hielp zaten afrikanen nog altijd achteraan in de bus, hadden vrouwen geen rechten en arbeiders zouden nog steeds worden uitgebuit.
en hadden we kruisraketten indertijd in Nederland gehad.

Citaat:
Wat ik begrepen heb willen de demonstranten dat de overheid vaartzet als het gaat om de uitvoering van het klimaat akkoord én dat ze de grootste vervuiler gewoon mee laten betalen en niet de transitie afwentelen op de burger die nu al 66% meer moet betalen dan de bedrijven die weer gespaard lijken te worden. Gevolg hiervan is dat teveel burgers vast gaan lopen (zie al de torenhoge energie rekening) en de transitie dus geen door gang kan vinden, met alle negatieve gevolgen van dien voor de toekomst van de jeugd nu.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:24

burgers/consumenten gaan de rekening voor 100% betalen aangezien de bedrijven de extra kosten gewoon zullen gaan doorberekenen in hun producten. Het enige dat in mijn ogen echt gaat helpen is het consumptiegedrag van iedereen aanpassen.

STEUN ONZE BOEREN!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:24

juval schreef:

Destijds waren dat geen concrete thema's. Achteraf misschien wel. En ik hoop dat dat met de klimaatbeweging ook zo gaat zijn.

Overigens is wat er nu in België gaande is al in (of zelfs voor) 2014 begonnen. Toen zijn de eerste marsen mbt klimaattoppen georganiseerd. In 2015 is een hele succesvolle klimaatmars in Oostende geweest (14.000 man), waar eigenlijk een jaar voor gewerkt was om 10.000 belgen op een groene manier mee naar de klimaatmars in Parijs te krijgen (treinen, bussen en fietsen). Maar Parijs was niet doorgegaan ivm aanslagen, en daarom was er uitgeweken naar Oostende. Vorig jaar is er ook georganiseerd geweest om met de fiets naar de top in Bonn te gaan. (Mijn fiets is mee geweest, helaas kon ik zelf niet.) Dan afgelopen december Claim the Climate meer dan 65.000 man, waar 25.000 verwacht werd. En dat is de afgelopen maand echt een sneeuwbal effect geworden. Youth for Climate is ontstaan (met dank aan de inspiratie door Greta Thunberg) en Raise for Climate (direct voortgevloeid uit Claim the Climate en de "Nee" van België tegen een ambitieuzer Europees klimaatbeleid).

De eis? Een sociaal rechtvaardig klimaatbeleid. Voor meer details: http://climate-express.be/eisen-2/

Ik vind overigens de reacties die op de man spelen ("wat doen de betogers zelf") een complete bagetalisatie van het statement dat de betogers willen maken. Natuurlijk horen de betogers zelf ook persoonlijk aan te passen, net als iedereen die niet betoogd naar mijn mening, maar er is een veel grotere winst te behalen wanneer er drastische maatregelen door de overheid genomen worden. En daarbij zorgen deze marsen voor nog extra bewustwording, waardoor meer mensen getriggerd zullen zijn om duurzaam en milieuvriendelijker te leven.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:28

Nu ga ik me op glad ijs bevinden, want mijn economische kennis is niet bijster goed.
juval schreef:
burgers/consumenten gaan de rekening voor 100% betalen aangezien de bedrijven de extra kosten gewoon zullen gaan doorberekenen in hun producten. Het enige dat in mijn ogen echt gaat helpen is het consumptiegedrag van iedereen aanpassen.

Er zijn andere manieren om dit aan te pakken. Als je bijvoorbeeld hogere winsten een nog grotere belasting gaat treffen (zie de viral video van Bregman op Davos), dan zal dat juist stimuleren om ook werknemers bijvoorbeeld meer loon te geven.

En ja, consumptiegedrag moet aangepast worden, maar dat gaat niet sociaalrechtvaardig gebeuren als je de producten allemaal duurder maakt. Daarmee tref je juist de onderste laag van de bevolking hard. Er zijn geloof ik tal van manieren om het wel te doen. Maar nogmaals, dat is niet mijn kennishoek...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:17

Even ontopic:
Ik heb net een dingetje gedaan wat al heel lang bleef liggen hier: de schuifpui is vorig jaar stukgegaan en gerepareerd maar het was niet mogelijk om hem weer recht erin te zetten. Daar bleef dus een kiertje open. Ik schrok me rot laatst toen ik erachter kwam wat voor koude tocht daar eigenlijk uit komt :oo Dus ik heb, heel lelijk, de kier afgedekt met een soort dekenvulling := In 2 lagen zodat het daartussen ook wat beter isoleert. En je merkte echt direct verschil, het is nog wel koud aan het raam maar het houdt de tocht zeker tegen. En ik had ook een uurtje later echt het idee dat de huiskamer (waar de pui aan grenst) minder koud was. *\o/*

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:34

Een heel interessant stuk over dat de mens de CO2 balans herstelt. Ik denk dat we geen compleet beeld nog hebben:
https://fcpp.org/wp-content/uploads/PS1 ... hrvFrHMm4s

Uiteraard ruim je wel gewoon je plastic en rommel op. Dat stoort mij eigenlijk het meeste, overal zakjes en bierdoppen. Had zondag ook weer meerdere plastic zakken uit het water gevist.

Voor de gelovers in de elektrische auto (ik dus niet): https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... laadbeurt/
De overeenkomst tussen een elektrische auto en diarree is de vraag of je thuis komen wel haalt. :D
Dit is een test en ik heb de grootste lol :D :D :D :D Plastic soup is een wereldwijd probleem.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:18

Heel veel succes iedereen vandaag! <3

[o]

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 15:42

tamary schreef:
@CalipsoLover : Die grote bedrijven kunnen zoveel vervuilen omdat er zoveel vraag is naar hun producten, snelste manier om van die bedrijven af te komen is ze overbodig maken door die vraag de nek om te draaien. Regels draaikonten ze zich uit, want eigenlijk kan wat ze doen niet milieuvriendelijk, dat is zeker onbetaalbaar (markt kan die prijzen niet aan) en mogelijk zelfs technisch onmogelijk. Daarnaast zullen ook zij achter de markt aanlopen, wiens brood men eet diens woord men spreekt (alleen dan eindelijk eens werkelijk ipv mooie verdraai de werkelijkheid praatjes).

Ik wilde toch nog even inhoudelijk hierop reageren. En dan met name op "Die grote bedrijven kunnen zoveel vervuilen omdat er zoveel vraag is naar hun producten". Ik merk namelijk dat dit me een paar dagen later nog steeds rond speelt in mijn hoofd. Heel belangrijk hierin is dat de bedrijven zelf die vraag creëren, om hun winst te kunnen vergroten. Alle vormen van marketing zijn ervoor om de consument te overtuigen dat een product aan te schaffen. En in veel gevallen heeft de consument het niet eens nodig.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:11

JewEmm schreef:
En in veel gevallen heeft de consument het niet eens nodig.
Klopt en we leven in een economische cultuur waarin groeien voorop staat en zeer belangrijk is. Dat zal ook nog wel een enorme transitie gaan worden het gegeven dat we wellicht met minder moeten gaan doen en dat bedrijven niet alsmaar groeien, maar op een andere manier hun bedrijven horen in te gaan richten. Wellicht meer kwaliteit in plaats van kwantiteit zowel als het gaat om het productie proces als afzetmarkt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:25

germie schreef:
Een heel interessant stuk over dat de mens de CO2 balans herstelt. Ik denk dat we geen compleet beeld nog hebben:

Uiteraard ruim je wel gewoon je plastic en rommel op. Dat stoort mij eigenlijk het meeste, overal zakjes en bierdoppen. Had zondag ook weer meerdere plastic zakken uit het water gevist.

Eens!
Denk ook dat de vervuiling het meest belastend is en dat er nog maar weinig ruimte is voor de natuur. Straks de zonnepanelen die "op" zijn, zijn niet zo makkelijk op te ruimen. Het voelt voor mij dat ze met hun ideeën met de kraan open aan het dweilen zijn en dat dit ontzettend veel energie en geld kost.

Dat het klimaat verandert is een feit, maar dat deed het ook voor de mens in beeld was...
Het milieu is natuurlijk ook een grote melkkoe. Moeilijk om de waarheid te achterhalen. Zelfs wetenschappers worden betaald voor hun visie die in het voordeel van hun werkgever is...

Mooie,lieve 2 jarige merrie welsh sectie B te koop (wordt 1.30)
Pony is erg mensgericht en heeft zeer mooie gangen. (Blikvanger)
2 geweldige jaaringhengsten te koop,welsh sectie b.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:42

sneeuwpop schreef:
germie schreef:

Eens!
Denk ook dat de vervuiling het meest belastend is en dat er nog maar weinig ruimte is voor de natuur. Straks de zonnepanelen die "op" zijn, zijn niet zo makkelijk op te ruimen. Het voelt voor mij dat ze met hun ideeën met de kraan open aan het dweilen zijn en dat dit ontzettend veel energie en geld kost.

Dat het klimaat verandert is een feit, maar dat deed het ook voor de mens in beeld was...
Het milieu is natuurlijk ook een grote melkkoe. Moeilijk om de waarheid te achterhalen. Zelfs wetenschappers worden betaald voor hun visie die in het voordeel van hun werkgever is...

mee eens. Het is een mooi marketing instrument geworden.
de consumenten betalen wel.

de vervuiling heeft denk ik toch ook veel te maken met de overbevolking. Zolang de bevolking zo hard groeit blijft de consumptie ook groeien, met daarbij de productie van spullen en voedsel. Ben bang dat het onomkeerbaar is.

De aarde overleeft de mens uiteindelijk wel, daar ben ik van overtuigd.

STEUN ONZE BOEREN!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:44

Wat ik doe? Mijzelf niet voortplanten... ik denk dat dat de grootste CO2 en andere vervuiling besparing gaat opleveren dan elke denkbare andere interventie.

Warina (Commandeur x Krawall) 05-05-'80 - †08-09-'09
United (Havidoff x Jazz) 11-05-'01 - †14-06-'17 Z1+12
Jam Session (Don Tango B x Krack C) 02-05-2014 B+8 L+7

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:01

c_alsemgeest schreef:
Wat ik doe? Mijzelf niet voortplanten... ik denk dat dat de grootste CO2 en andere vervuiling besparing gaat opleveren dan elke denkbare andere interventie.

De vraag is wat JIJ doet, niet wat de volgende generatie doet.
'Geen kinderen' is toch wel de ultieme vorm van het probleem doorschuiven naar de volgende generatie.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:06

Sclimpre schreef:
c_alsemgeest schreef:

De vraag is wat JIJ doet, niet wat de volgende generatie doet.
'Geen kinderen' is toch wel de ultieme vorm van het probleem doorschuiven naar de volgende generatie.

Eh, nee. Er is dan namelijk geen volgende generatie. Als iedereen dat snapte, zou het probleem gauw zijn opgelost.

Schoentje, kerstmuts en [o]