Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Ladybird, Hanmar, Polly

beetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:11

Ik was vandaag ook in Den Haag. Ik snap sommigen wel, natuurlijk, het is vrij makkelijk. We gaan met z'n allen op een veld staan met onze kartonnen bordjes en lopen een rondje door de stad. Hoe kan het dan ook, ik ben een leerling, een meisje van 16, een kind zonder stemrecht. Ja, het is makkelijk om daar met zijn allen te gaan staan. Maar, het is nog veel makkelijker hier te typen dat het onzin is terwijl je er zelf niet staat. Daarom ben ik wel gegaan. Om het balletje dat Greta Thunberg liet rollen te vergroten tot een lawine. Een lawine waarmee we bergen kunnen verschuiven, maar de gletsjers laten liggen.
Natuurlijk snap ik ook wel dat er echt niet zomaar iets verandert doordat wij een rondje door Den Haag lopen, natuurlijk weet ik dat er veel meer moet gebeuren om echt een verschil te maken, maar het is toch al super dat onze generatie zo bewust van de klimaatsverandering wordt opgevoed en dat ze leren dat ze voor hun mening op mogen komen!!
Volgens mij heeft het wel degelijk zin gehad. Ikzelf bijvoorbeeld was niet super veel met het klimaat bezig, ja, ik scheidt mijn afval altijd braaf, koop geen kleding van de massa-indsutrie, koop wel bijna alles tweedehands en douch niet te lang, maar daar bleef het voor mij bij. Afgelopen weken ben ik mij er echter veel meer in gaan verdiepen. Voor mij heeft het dus voor een stuk meer besef over de problemen gegeven en wat ik er allemaal tegen kan doen.
Ik vindt het ook vrij denigrerend hoe er over de 'klimaatspijbelaars' wordt gesproken. Alsof we allemaal jongeren zijn die elke avond lopen te zuipen, afval maken en er alleen staan om een dagje vrij te zijn. Natuurlijk zijn we dat niet. Ik zal waarschijnlijk ook gewoon 14 uur moeten nablijven, omdat ik niet naar school ben gegaan. Kom alstublieft zelf eens naar Den Haag en vraag is rond tussen de demonstranten. Het zal je verbazen hoeveel er al wordt gedaan door zulke jonge kinderen.
Ik hoop dat sommige iets minder snel een negatief vooroordeel maken en voor degene die er vandaag bij waren of langs de rand stonden, heel erg bedankt!! Aan jullie hebben we wat gehad!!
Laatst bijgewerkt door beetje22 op 07-02-19 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

I'm a surpfeiffer. [o]

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:15

c_alsemgeest schreef:
Wat ik doe? Mijzelf niet voortplanten... ik denk dat dat de grootste CO2 en andere vervuiling besparing gaat opleveren dan elke denkbare andere interventie.

Wij allemaal laten onze ecologische vervuilende voetprint achter.
Jij probeert bewust te zijn door geen kinderen te krijgen, de andere door niet te vliegen etc. Maar alle goede bedoeling en ten spijt, iedereen vervuild. Simpel zat. De een wellicht wat meer dan de ander, maar we zijn allemaal vervuilers, ook mensen die geen kinderen krijgen!

Voor mij is enorm belangrijk dat de transitie door gang vindt. Niet meer voor mij, maar voor de generaties na mij. Daar zal ik op mijn manier veel voor willen doen.
Maar als de industrie niet hoeft gebeurt er te weinig. Dat is zeker.

Beetje ben trots op je. Goed gedaan meisje. Was het druk?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:19

oomens schreef:
Sclimpre schreef:
De vraag is wat JIJ doet, niet wat de volgende generatie doet.
'Geen kinderen' is toch wel de ultieme vorm van het probleem doorschuiven naar de volgende generatie.

Eh, nee. Er is dan namelijk geen volgende generatie. Als iedereen dat snapte, zou het probleem gauw zijn opgelost.

Precies, en dan laten we de wereld achter met alle rommel. Bv. kernafval. Mooie erfenis van het soort 'mens'.
En heeft de volgende generatie niet evenveel recht vanbestaan als wij?

8nnemiek

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:27

@beetje, wat goed dat je erbij was!
Goed te lezen en zien dat er zo veel jeugd de straat op is gegaan en het klimaatprobleem serieus neemt.
Daar kan het grootste deel van volwassen Nederland een voorbeeld aan nemen.

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:48

nou...'t is maar de vraag hoe serieus ze het nemen. Zal al foto's voorbij komen van jeugd die bij de Mac en de Burger King stonden te vreten. Er zijn mensen die beweren dat vlees eten zo'n beetje het allerslechtste is wat je kunt doen voor het milieu ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:51

Dus omdat een paar groepjes vlees staan te eten zou je de hele beweging niet serieus nemen?
En misschien aten ze wel een vegetarische burger :Y)

Jammer toch weer, hoe mensen het niet kunnen laten om te blijven vissen naar dit soort kleinigheden en toch weer alles op zo'n negatieve manier kunnen bekijken. En dan waarschijnlijk zelf net zo goed 's avonds een stuk vlees op hun bord hebben liggen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 07-02-19 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

beetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:52

Kinke schreef:
nou...'t is maar de vraag hoe serieus ze het nemen. Zal al foto's voorbij komen van jeugd die bij de Mac en de Burger King stonden te vreten. Er zijn mensen die beweren dat vlees eten zo'n beetje het allerslechtste is wat je kunt doen voor het milieu ;)

Vraag het ze dan inderdaad maar, in plaats van op foto's van de media af te gaan. De media laat toch alleen dat zien wat de meeste kijkers trekt en je kan er heel makkelijk ook naar toegaan.

I'm a surpfeiffer. [o]

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:54

ik vraag ze niets, maakt mij niet uit of ze een Vega burger of een dikke big mac eten.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:58

Kinke schreef:
ik vraag ze niets, maakt mij niet uit of ze een Vega burger of een dikke big mac eten.

Dan moet je ook zo'n opmerking niet maken waarmee je suggereert dat de aanwezigheid id Mac vd jeugd, haaks staat op het doel waarvoor ze demonstreerden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:01

lighten up! er staat niet voor niets een glimlach achter mijn bericht

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:11

Wouw meer dan 10.000 demonstranten. *\o/* *\o/* Goed gedaan jullie!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:27

piendumaitre schreef:
Kinke schreef:

Dan moet je ook zo'n opmerking niet maken waarmee je suggereert dat de aanwezigheid id Mac vd jeugd, haaks staat op het doel waarvoor ze demonstreerden.

De jeugd die daar staat te eten staat inderdaad haaks op wat ze willen. Boterhammetje met pindakaas van huis meenemen kan toch ook?

Alle kleine beetjes helpen dus bij jezelf beginnen toch?

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:33

Robert45 iedereen maakt eigen keuzes. Het is niet aan jou of aan mij om daar een oordeel over te hebben. Wellicht dat er jongeren bij waren die besloten hebben om hun vliegvakantie te cancelen of iets anders.
Ik doe veel voor het klimaat maar kan ook altijd beter. Het is altijd een afweging die gemaakt wordt. Vind dat altijd zo flauw dit soort opmerkingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:35

c_alsemgeest schreef:
Wat ik doe? Mijzelf niet voortplanten... ik denk dat dat de grootste CO2 en andere vervuiling besparing gaat opleveren dan elke denkbare andere interventie.

Het blijft een individuele oplossing.
"Wil je snel gaan, ga alleen - wil je veel bereiken, ga samen".
.....waarbij de correcte weergave is:'ik heb mij laten steriliseren' en niet 'ik heb geen kinderen'.]

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

MarcoBorsato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:37

piendumaitre schreef:
Robert45 iedereen maakt eigen keuzes. Het is niet aan jou of aan mij om daar een oordeel over te hebben. Wellicht dat er jongeren bij waren die besloten hebben om hun vliegvakantie te cancelen of iets anders.
Ik doe veel voor het klimaat maar kan ook altijd beter. Het is altijd een afweging die gemaakt wordt. Vind dat altijd zo flauw dit soort opmerkingen.

Echt zo! En David Bowie <3 <3 <3 zong het al:

And these children that you spit on
As they try to change their worlds
Are immune to your consultations
They're quite aware of what they're goin' through

Het is de waarheid

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:38

Diezelfde jongeren eisen/willen toch ook dat ik mij aanpas? En mij een heel pakketmaatregelen willen opdringen die ik niet wil ivm de absurde kosten.

Maar schijnbaar mag je alleen voor de klimaatwet zijn maar niet ertegen?

De bedrijven de kosten laten betalen werkt niet. Dan gaan indirect voor iedereen de prijzen omhoog. Kolencentrales sluiten is prima, de energieboer wil het gerust doen. De kosten komen echter op mijn bord te liggen.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:59

robert45 schreef:
De meeste mensen die tegen de klimaatwet zijn, zijn dat omdat ze hem niet ver genoeg vinden gaan. Als je dat ook vindt heb je mijn zegen met er tegen te zijn.
Als je vindt dat er helemaal geen klimaatwet nodig is tja, dan zijn we het toch wel grondig oneens. Er zijn zoveel wetenschappelijke rapporten over de noodzaak van een grote verandering daar de aarde teveel opwarmt, dat iedereen die zich goed geïnformeerd heeft die noodzaak ook inziet.

robert45 schreef:
De bedrijven de kosten laten betalen werkt niet. Dan gaan indirect voor iedereen de prijzen omhoog.
Iedereen kan dan zelf de keuzes maken of ze iets wel of niet willen kopen en zo keuzes maken zodat de portemonnee dat aankan.
Het gaat om nog veel meer, zoals groente en fruit onbelast laten en bijvoorbeeld snoep, suiker e.a wel belast te laten of duurder.
Zo ook met kerosine, die is nu onbelast en spotgoedkoop. Belast dat maar flink en dan kunnen mensen zelf de keuze maken of ze wel of niet gaan vliegen, maar betalen dan in ieder geval de vervuiling. Dat wordt bedoeld met "de vervuiler betaalt".

robert45 schreef:
Kolencentrales sluiten is prima,
Ik kom zelf uit de mijnstreek en kolencentrales zijn niet alleen enorme vervuilers, de hele winning van kolen, nodig voor het stoken van de centrales zijn ook zeer slecht voor de longen op de eerste plaats voor mensen die er werken (wel eens van stüblong gehoord→ stoflongen?) Doodsoorzaak 1 van mensen die in de mijnbouw werkten vroeger. En op de tweede plaats voor de mensen die in de mijnstreek wonen. Vanwege de hoge uitstoot van fijnstof, NOₓ, SOₓ en CO₂, worden kolencentrales als een van de meest milieuschadelijke vormen van energieopwekking beschouwd. Dus terecht dat we zsm naar andere vormen van opwekking van energie gaan zoeken.

robert45 schreef:
De kosten komen echter op mijn bord te liggen.
ook op mijn bordje hoor. Op ieders bordje. Of je dit nu leuk vindt of niet, het is wel nodig.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:19

robert45 schreef:
Diezelfde jongeren eisen/willen toch ook dat ik mij aanpas? En mij een heel pakketmaatregelen willen opdringen die ik niet wil ivm de absurde kosten.

De bedrijven de kosten laten betalen werkt niet. Dan gaan indirect voor iedereen de prijzen omhoog. Kolencentrales sluiten is prima, de energieboer wil het gerust doen. De kosten komen echter op mijn bord te liggen.

Het zijn wel die jongeren die straks verder moeten met deze wereld, dus vind best dat ze ons dit mogen opdringen.

En dat de kosten van producten omhoog gaan is onvermijdelijk. Misschien dat er minder geconsumeerd wordt dan.

Beetje flauw om dan die jongeren die naar de Mac gaan meteen niet meer serieus te nemen... Oké, eigen broodje was duurzamer geweest , maar vind dit gezeur.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 01:27

"Tu quoque" heet dat toch?

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 01:35

Ik zag op fb wel een leuke grap erover voor bij komen waarbij een hypothetische scholier de demonstratieplannen liet varen toen paps enthousiast voorstelde de jaarlijkse vliegvakantie naar spanje voortaan op te geven. Ik moest er wel om lachen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 08:22

Deze kwam ik tegen op Facebook en is inderdaad heel erg goed:
Aan alle voor-het-milieu-spijbelende-kinderen....

Vanaf morgen leveren jullie allemaal je mobiele telefoon in....want hebben jullie enig idee hoe milieu belastend het is om zo'n apparaat te maken....? En dat gaat altijd gepaard met kinderarbeid....denk maar aan de winning van bijv. Kobalt.
Afijn.....vanaf morgen gaan jullie alleen nog maar Vega eten, iets met vleesvervangers.....dus helaas Mac Donalds en snackbar wordt ook verboden terrein vanaf nu ...Snoep, chips en energiedrankjes ook niet meer.
Papa en mama hebben de wintersport afgezegd...en deze zomer gaan we leuk fietsend naar Drenthe in plaats van met het vliegtuig naar Spanje...
Jullie (merk-)kleding is ook vanaf nu voorbij....voortaan gaat mama met jullie naar een Vintage winkel...oftewel Rattaplan, dat is pas duurzaam en dus goed.
Mama brengt jullie ook niet meer naar school en naar de voetbal met de auto....je pakt je fiets maar uit de schuur voortaan....
Jullie scooter staat inmiddels te koop op marktplaats....want het rijden op zo'n ding is nog meer vervuilend dan papa zijn Opel Astra 2,2 uit 2003.
Nu het eraan zit te komen dat elk huishouden aan de warmtepomp moet en aan de zonnepanelen...gaan jullie verplicht werken als krantenbezorger of bij bijv. Domino Pizza. Wat die klimaatverandering-remmende aanpassingen gaan kosten hebben papa en mama niet...dus jullie salaris graag inleveren, enne.... dat bezorgen is uiteraard op jullie (niet-elektrische-) fiets.

Trek wel wat warms aan tijdens het protesteren want het is erg koud.

En ruim jullie troep deze keer nou is op ....want protesteren en evengoed jullie vuil achterlaten op straat is natuurlijk uit den boze.

Vertel pappa dat hij z'n plan om een elektrische auto te kopen in de koelkast moet zetten omdat alleen domme-, rijke-, nietsmethetklimaattemakenwillenhebbende- en subsidieverslindende mensen dat doen.

Succes en zet hem op (en op je status).

Bedankt

De reacties er op zijn zo mogelijk nog beter en ook absoluut waar:
En dat een modelmatige berekening aantoont dat de extra reductie zoals bevolen door de rechtbank 0,000045 °C minder gemiddelde wereldwijde opwarming tot 2100 tot gevolg zou hebben.', dus .... verspilling van heel veel tijd, energie en geld dat allemaal veel beter besteed kan worden!

Kan je ook even vertellen dat ook papa en mama een baan om de hoek moeten zoeken waar ze heengaan met de fiets dus mogelijk ook wel wat minder inkomen gaan hebben ....

En deze is er ook nog:
https://www.facebook.com/groups/Forumvo ... cation=ufi

Citaat:
In België is de minister van #milieu opgestapt. Ze beweerde dat er een opgezet plan zat achter het klimaatspijbelen. Ze kreeg hier zoveel kritiek en besloot ontslag te nemen. Echter, blijkt zij gelijk te hebben. Het is opgezet door de Europese Commissie (link in comments) die stopten stiekem 340 miljoen euro in dit plan. #YouthforClimate komt dus helemaal uit de koker van de Europese Commissie. Geen spontane jongerenprotesten, maar propaganda-offensieven aangestuurd door de EU. Dit idee sluit ook perfect aan bij de doelen die de bedenkers van de klimaatmaatregelen (Verenigde Naties) hebben. Waar wij al eerder aangaven dat de EU tevens een belangrijk orgaan is om de #agenda21/#agenda2030 van de VN te bewerkstelligen. Dat is iedereen de #armoede in jagen door o.a het #klimaatakkoord.

Hoe creëer je draagvlak ➡️ #propaganda ➡️ via #MSM, politici en organisaties zoals Youth For Climate ➡️ bedacht/aangestuurd door de #europeanunion. Welk doel? ➡️ mensen hersenspoelen zodat zij uiteindelijk gaan zeggen ➡️ hier is ons geld want anders vergaat de wereld”. #brainwashing

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 08:42

Wat een negativiteit, alweer -O- Zo zonde..

Waarom kunnen mensen niet blij zijn met kleine stappen? Waarom worden alleen de mensen serieus genomen die in een hutje op de hei wonen? En zelfs die niet.
Het is echt niet zo zwart-wit als wel of geen telefoon, 7 dagen vlees of geen vlees..
Ik begrijp echt niet wat mensen bezielt die zoiets schrijven.. Zijn ze jaloers? Begrijpen ze het gewoon echt niet? Willen ze gewoon iets te klagen hebben?

Mag je ook geen groen links stemmen als je met het vliegtuig op vakantie gaat? En geen vvd als je geen dikke bmw hebt?

Edit, mensen die niet in de klimaatverandering geloven kan ik al helemaal niet serieus nemen :n

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:00

Nou zeg... dat vind ik wel erg overdreven.
Alle kleine stappen zijn al een verbetering. Sowieso het feit dat je op de aarde aanwezig bent is al vervuiling, en alles wat je doet is meegenomen.
Het is juist een hele goede stap om de regering ook op hun verantwoordelijkheid te wijzen. Tot nu toe is het vooral de burger die steeds duurzamer denkt, maar de regering maakt echt geen duurzame beslissingen.

[o]

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:04

Ik ben gister ook geweest en als er demonstraties volgen dan ga ik ook.

Ik eet idd geen vlees, koop zo min mogelijk plastic tijdens de boodschappen, doe altijd alle stopcontacten eruit, reis met het OV, koop geen nieuwe kleding alleen tweedehands, recycle alleszins, ruim elke dag zwerf afval op en nog veel meer.
Ik maak me elke dag zorgen om het klimaat en deze aarde en was zo blij om te zien dat ik niet de enige ben. Ik kan ook niet snappen hoe mensen er niks aan doen en hoe iedereen bijvoorbeeld maar troep op straat blijft gooien.

Al die mensen die zeggen dat kleine beetjes niet helpen, wat moeten we dan? Helemaal niks doen gaat ook helemaal niet helpen

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:10

Amber je hoeft je niet te ver antwoorden. Net alsof de mensen in dit topic met de kritiek zelf geen vervuilers zijn. We doen er allemaal aan mee.

Top dat je voor je eigen toekomst en die van jouw kinderen op komt. Top dat je dit doet ook voor mijn kleinkind, die dit zelf nog niet kan (1,5 jaar).