Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Hanmar, EvelijnS, Shanna, Dani, benangelique, Ladybird

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:27

piendumaitre schreef:
Amber je hoeft je niet te ver antwoorden. Net alsof de mensen in dit topic met de kritiek zelf geen vervuilers zijn. We doen er allemaal aan mee.

Top dat je voor je eigen toekomst en die van jouw kinderen op komt. Top dat je dit doet ook voor mijn kleinkind, die dit zelf nog niet kan (1,5 jaar).

Ik voel me ook niet verplicht om te verantwoorden maar denk dat ik ook graag mensen bewust maak van wat er gedaan kan worden.

Er liepen ook grootouders mee voor hun kleinkinderen, vond het een heel mooi gebaar

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:40

Ik ben iemand die geen kinderen wil, dus daarmee draag ik bij. Aan klimaatdemonstraties ga ik niet meedoen.
Je kunt ook gewoon bijdragen door plastic op te ruimen en dat soort dingen. Ik had laatst met duiken ook weer 3 plastic zakken opgedoken en thuis weggegooid.
Doe het op je eigen manier.

De tegenreacties komen vooral omdat alleen als je alles doet is het goed zeg maar. Maar dat kan natuurlijk niet.
Ik heb vlees nodig als omnivoor. Ik sla af en toe wel een keer over. Dat is ook goed genoeg zeg maar.

En die electrische auto blijkt eigenlijk heel slecht te zijn, maar dat hoor je dan weer niet. Je moet wel naar de kringloop, maar een oudere auto moet weg. Nee, juist niet, want je moet geen produkten vernietigen die nog meekunnen.

En zo zijn er nog veel meer dingen. Het CO2 gehalte blijkt helemaal niet meer te stijgen. Dus in mijn ogen moet je het zoeken in reductie fijnstof, niet in co2 reductie.

En zo kan ik nog wel doorgaan. Daarom krijg je dus tegenreacties. Eenzijdige berichtgeving en veroordelen en doorslaan, daar zijn mensen heel goed in.

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

Sharani

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:54

Jeetje wat een trieste reacties over dat het geen nut zou hebben... vooral die van wat er allemaal moet veranderen voor de kinderen :n . Begrijpen mensen nou echt niet dat we niet door kunnen op deze manier |o .

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:59

Je moet helemaal geen oude auto wegdoen en een elektrische kopen :+ Maar als je een nieuwe auto toch al wil kopen, kan je je verdiepen in een duurzaam soort auto.

En het produceren van elektrische auto’s is ook niet heel duurzaam nee, maar die van gewone auto’s ook niet. En de elektrische auto heeft wel meer mogelijkheden om duurzamer te gaan worden. De elektriciteit waar hij op rijdt kan in de toekomst veel duurzamer gemaakt worden. Benzine/diesel blijft slecht en kan niet verder verduurzaamd worden.

Het gaat om bewustwording en het nadenken over je keuzes. Niet klakkeloos maar spullen aanschaffen en weggooien enzo. Maar even nadenken wat de impact is op het milieu is van je keuzes :)

[o]

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:04

JA, en dan wil iedereen naar 2 jaar wel een nieuwe telefoon.
De mijne is nu 2.5 jaar oud, maar niet meer vooruit te branden. Ik denk serieus dat ik er mee terugga, want er staat nergens in de gebruiksaanwijzing dat ze gemaakt zijn voor 2 jaar. En daarmee sta je als consument echt wel sterk. Ik wil er 5 jaar mee doen. Dus ik verwacht ook dat het kan voor zo'n duur produkt. Ik wil best een 30 euro betalen zodat ie dan weer 3 jaar meekan, maar een nieuwe kost ook weer 200 euro en dan ben je weer slechts 2 jaar verder?

Zoek het daar eerst eens in. Een computer is na 2 jaar ook afgeschreven, maar bij mij niet.

Men wil nieuwer, sneller, beter, en vooral heel vaak.

En wees eens eerlijk: Koop jij geregeld nieuwe setjes voor je paard voordat de dekjes echt versleten zijn? Ik heb zo wel 50 'afgedankte' dekjes voor een prikkie gekocht van mensen. Bedankt natuurlijk, want 30 euro per stuk zijn ze niet waard en nu had ik ze voor 3 euro p.s.. Ook nog eens heel goed voor het milieu :D
Maar eigenlijk slaat het nergens op om ze te vervangen omdat het kleurtje niet meer in de mode is natuurlijk.
Dus ook de paardenmensen doen er aan mee.
Laatst bijgewerkt door germie op 08-02-19 10:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:07

Amber_anne schreef:
piendumaitre schreef:
Amber je hoeft je niet te ver antwoorden. Net alsof de mensen in dit topic met de kritiek zelf geen vervuilers zijn. We doen er allemaal aan mee.

Top dat je voor je eigen toekomst en die van jouw kinderen op komt. Top dat je dit doet ook voor mijn kleinkind, die dit zelf nog niet kan (1,5 jaar).

Ik voel me ook niet verplicht om te verantwoorden maar denk dat ik ook graag mensen bewust maak van wat er gedaan kan worden.

Er liepen ook grootouders mee voor hun kleinkinderen, vond het een heel mooi gebaar

;) dank je wel!

"Oma is trots op jullie" stond op mijn spandoek. (En ik had een brave oude button met de zon 'tegen kernenergie' opgespeld.)

...ik stond expres naast de looproute: 'er lopen tienduizend scholieren', en dat ben ik niet.
(En die dj's hoefden van mij niet, oma is wat dovig, maar wil beslist niet doof worden...)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:13

germie schreef:
JA, en dan wil iedereen naar 2 jaar wel een nieuwe telefoon.
De mijne is nu 2.5 jaar oud, maar niet meer vooruit te branden. Ik denk serieus dat ik er mee terugga, want er staat nergens in de gebruiksaanwijzing dat ze gemaakt zijn voor 2 jaar. En daarmee sta je als consument echt wel sterk. Ik wil er 5 jaar mee doen. Dus ik verwacht ook dat het kan voor zo'n duur produkt. Ik wil best een 30 euro betalen zodat ie dan weer 3 jaar meekan, maar een nieuwe kost ook weer 200 euro en dan ben je weer slechts 2 jaar verder?

Zoek het daar eerst eens in. Een computer is na 2 jaar ook afgeschreven, maar bij mij niet.

Men wil nieuwer, sneller, beter, en vooral heel vaak.

En wees eens eerlijk: Koop jij geregeld nieuwe setjes voor je paard voordat de dekjes echt versleten zijn? Ik heb zo wel 50 'afgedankte' dekjes voor een prikkie gekocht van mensen. Bedankt natuurlijk, want 30 euro per stuk zijn ze niet waard en nu had ik ze voor 5. Ook nog eens heel goed voor het milieu :D
Maar eigenlijk slaat het nergens op om ze te vervangen omdat het kleurtje niet meer in de mode is natuurlijk.
Dus ook de paardenmensen doen er aan mee.

Ik koop dus alleen maar nieuwe spullen als het oude stuk is := Mijn telefoons en laptops gebruik ik tot ze overleden zijn. Onze tv is al zo’n 15 jaar oud, maar doet het prima en is dus de reden dat wij geen smartTV hebben. En onze auto is gewoon een tweedehands die we denk ik ook afrijden.
En toen ik nog een paard had, heb ik de hele tijd dat ik het paard had maar 3 dekjes gehad. Ik ben niet erg gevoelig voor paardenmode :+ Deken verving ik alleen als ie onherstelbaar stuk was. Maar als je een goede deken koopt, gaat ie eigenlijk niet onherstelbaar stuk in mijn beleving.
Kleding kopen we ook niet vaak. Als we het kopen wel duur spul, en daar doen we dan ook wel heel lang mee.

[o]

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:17

Verootjoo, jij en ik zijn dan de personen waar ruitersportzaken failliet aan gaan. Want kijk maar eens naar hoeveel mensen wel setjes kopen, en modespullen. Kijk simpelweg maar eens hier op bokt naar mensen die setjes zoeken.

Mijn paard heeft deze winter voor het laatst haar paarse deken op, die is dan 8 winters meegegaan. Er zitten nu gaten in, een singel laat los, enz. Ik heb wel meer dan 1 deken (0grams, 200 grams en 400 grams), maar dat is dus wegens de temperatuur. De 400 grams is gekocht tijdens de opening van EJ in Groningen, dat is ook al 9 jaar geleden. Die deken is nog goed. De 200 grams is nu versleten en de 0 grams kan denk ik nog 1 jaartje mee, ook al paar keer gerepareerd.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:21

Germie: maar dat kan toch ook gewoon bij een telefoon. Heb pas nog een nieuwe batterij in mijn telefoon laten zetten en nu doet hij het weer super. Die van mijn man is al zelfs vijf jaar oud en nog steeds goed.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:25

Sharani schreef:
Germie: maar dat kan toch ook gewoon bij een telefoon. Heb pas nog een nieuwe batterij in mijn telefoon laten zetten en nu doet hij het weer super. Die van mijn man is al zelfs vijf jaar oud en nog steeds goed.

Het is bij mij niet de accu, maar het gehele apparaat is traag. En ik heb er eigenlijk geen apps meer opstaan behalve facebook en whatsapp. Daar draaide hij altijd prima mee, maar de laatste tijd niet meer. Terugzetten naar fabrieksinstellingen helpt niet. En dan is het antwoord doodleuk: sorry mevrouw, maar is ouder dan 2 jaar, en langer gaan ze niet mee. Eh pardon? Dat staat niet in een handleiding hoor. En ik wil er wel langer mee doen. Dus ja, geprogrammeerde traagheid bestaat echt.
Alleen maar om je weer wat nieuws te laten kopen. En dat is niet duurzaam natuurlijk.
Je mag best af en toe iets nieuws, maar nu word je gedwongen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:37

Dat is best erg dan inderdaad. Bij mijn telefoon was de traagheid wel door de batterij. Hier dan geluk met de telefoons levensduur toch vaak meer dan 4 jaar. Tenzij mijn man ze verdrinkt 8)7 .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:45

Maar goed, het gaat er om dat mensen gewoon vaak wat nieuws willen, wij hamsteren ook echt net als dieren. En ja, dat zit in ons en is er niet uit te krijgen. Maar je kunt er wel wat om denken. DAt is de boodschap.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:49

Goedkoop is duurkoop, en dat geldt vooral bij telefoons en pc's..
Een iPhone gaat al snel 7 jaar mee. Een ouderwetse Nokia nog veel langer.
En ik heb een iMac die nu bijna 10 jaar oud is.

Maar dit gaat ook op voor auto's. Elektrische auto's zullen veel langer mee gaan dan brandstofauto's. Je zal alleen een enkele keer de accu hoeven te vernieuwen. En nee, dat betekent niet dat mensen hun tweedehands auto naar het stort moeten rijden. Gewoon eerst je oude producten opgebruiken voordat je iets nieuws aanschaft.

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:50

Voor het paard koop ik dekens etc 2e hands via marktplaats maar soweiso koop ik tegenwoordig bijna al mijn spullen 2e hands tenzij dat niet mogelijk is

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:55

8nnemiek schreef:

Maar dit gaat ook op voor auto's. Elektrische auto's zullen veel langer mee gaan dan brandstofauto's. Je zal alleen een enkele keer de accu hoeven te vernieuwen. En nee, dat betekent niet dat mensen hun tweedehands auto naar het stort moeten rijden. Gewoon eerst je oude producten opgebruiken voordat je iets nieuws aanschaft.

Je moet wel het geld hebben voor de luxe als een iphone, ik heb dat niet hoor.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:56

germie schreef:
8nnemiek schreef:

Het is maar net wat je prioriteiten zijn... De een koopt een paard / duikspullen etc en de ander een iphone.

Volg mijn fotografie @MarlindeMeijerFotografie

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:08

Wij hebben inderdaad ook iPhones, maar oudere modellen en die zijn best betaalbaar, zeker als je de levensduur ziet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:18

germie schreef:

Zoals ik al zei: goedkoop is duurkoop, wat betekent dat je uiteindelijk meer geld kwijt bent.

Ik kocht mijn iphone 4s in 2011 voor zo'n 500 euro. Twee jaar geleden heb ik het ding aan mijn moeder gegeven, en die telefoon werkt nog steeds prima. Niet meer de snelste, maar prima voor bellen, internet, whatsapp, routeplannen, email enz. Dat ding kost dus €62 per jaar als ik even snel reken.
Als je een 'goedkope telefoon' koopt van 150 euro, en die is na twee jaar stuk, ben je dus meer geld kwijt..

Mijn iMac van 2010 kostte toen €1999 en dat was veel geld. Maar als ik een goedkope pc koop waar ik zo'n zware video mee kan bewerken, dan kost me dat ook al gauw €1000 en dan is de kans dat die binnen 2 á 3 jaar de geest geeft een heel stuk groter dan bij een degelijk apparaat.

Kwestie van slim met je geld om gaan.
Ook qua witgoed/huishoudelijke apparaturen/keukenapparatuur spaar ik liever even door en koop een degelijk apparaat.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:39

Kinke schreef:
nou...'t is maar de vraag hoe serieus ze het nemen. Zal al foto's voorbij komen van jeugd die bij de Mac en de Burger King stonden te vreten. Er zijn mensen die beweren dat vlees eten zo'n beetje het allerslechtste is wat je kunt doen voor het milieu ;)

Ik ben van mening dat vlees echt niet zo slecht voor het milieu is in vergelijking met vleesvervangers.

Ik koop mijn vlees bij een lokale boerderij, de koeien worden daar geboren, eten gras, bemesten het land. In de winter eten ze ook gras en restproducten uit de humane voedselindustrie. Dan wordt het dier geslacht bij een lokale zelfslachtende slager en komt in de winkel te liggen. Transportbelasting is nihil. Grondstofkosten zijn nihil. Ik zal het wel verkeerd zien, maar dit is toch beter en milieuvriendelijker, minder klimaatbelastend dan alle voedsel dat in fabrieken wordt geproduceerd?

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:46

Kinke schreef:
nou...'t is maar de vraag hoe serieus ze het nemen. Zal al foto's voorbij komen van jeugd die bij de Mac en de Burger King stonden te vreten. Er zijn mensen die beweren dat vlees eten zo'n beetje het allerslechtste is wat je kunt doen voor het milieu ;)

Ben ik helemaal met je eens. Net zo goed als dat die jongelui vertelden thuis dagelijks een half uur onder de douche te staan want dat is zo lekker.......
Met andere woorden verbeter de wereld en begin bij jezelf!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:48

Er zullen vast koeien zijn die alleen lokaal voedsel krijgen, maar een groot deel van het Nederlandse/Europese vee krijgt veel sojabonen gevoerd. We zijn dit jaar zelfs flínk meer GMO sojabonen van de vs gaan afnemen om een handelsoorlog te vermijden.
En daarnaast eten koeien heel veel meer plantaardig voer dan dat ze vlees opleveren. Je hebt dus veel en veel meer grond nodig om vlees te verbouwen dan om vleesvervangers te verbouwen, óók in Nederland. Grond die ook prima geschikt zou zijn voor natuur, waar we toch al zo weinig van hebben in Nederland.

Juval, in welk opzicht vind jij de dutch weed burger slechter dan biefstuk, om maar een voorbeeld te noemen? Daar ben ik wel eens benieuwd naar.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:00

ik heb geen idee wat een dutch weed burger is. Klinkt buitenlands? wordt het in een fabriek gemaakt? wat zijn de grondstoffen? Misschien kun je me dat vertellen.

Ik heb het dus in mijn voorbeeld niet over het europese vee wat gmo soja uit de usa te eten krijgt. Ik heb het over de lokaal geproduceerde producten, vlees, zuivel, eieren. Hoeft wat mij betreft niet biologisch te zijn, maar lokaal en eerlijk geproduceerd.

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:06

juval schreef:
ik heb geen idee wat een dutch weed burger is. Klinkt buitenlands? wordt het in een fabriek gemaakt? wat zijn de grondstoffen? Misschien kun je me dat vertellen.

Even een lesje Engels dan maar:
Dutch = Nederlands
Weed = zeewier
Burger = burger.

Dus dat. Hoeft helemaal niet van ver te komen.

Voor iedereen die meent dat jongeren eigenlijk niets om het klimaat geven omdat ze een telefoon hebben die ze in veel gevallen nodig hebben voor op school, raad ik aan om dit even te lezen:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bede0a4e/

En for your convenience als je de paywall niet voorbij komt:
Citaat:
Een staking was het, een hartverwarmende, prima georganiseerde, vrolijke, gezellige, energieke, druk bezochte, relevante.

Je hebt wel vaker stakingen in dit land. Omdat daar meestal overzichtelijke, tamelijk platte eisenpakketten aan verbonden zijn – ‘Geen procenten maar Centen’, ‘AOW=65’, ‘Graaitaks nu’ – worden de motieven van de stakers zelden in twijfel getrokken. Dan staan er nooit journalisten in de McDonald’s te loeren of die hypocriete stakers op weg naar huis niet stiekem hun geld aan een hamburger stukslaan. Waarna de koene onderzoeksjournalist ze met een ‘Ho, ho, mannetje, betrapt! Ik dacht dat je zo slecht betaald werd?!’ om de oren kan slaan. Dan wordt er over de stakers eigenlijk nooit ‘die AOW interesseert ze geen bal, ze wilden gewoon niet werken’ gezegd.

Omdat het gisteren om tieners ging, die niet spijbelden maar met toestemming van school en ouders aandacht vroegen voor de grootste kwestie van deze tijd, en omdat het een gelaagd eisenpakket betrof dat zich niet laat reduceren tot ‘Geef Mij Geld’, sloegen hier en daar stoppen door.

Dus stonden zure mannen en vrouwen van middelbare leeftijd aan elkaar uit te leggen ‘dat die kinderen geïndoctrineerd zijn door docenten want zelf hebben ze geen bal met het milieu, ze wilden gewoon vrij’. Waaruit valt af te leiden dat die mensen nog nooit een puber op de middelbare school hebben gehad, want een beetje puber heeft bergen meningen en luistert zelden naar volwassenen.

En dus stonden kribbige volwassenen voor wie het kennelijk heel lang geleden is dat ze iets leuks hebben meegemaakt, ontsteld te wijzen naar de geestige bordjes (‘Stop met masturberen, red de ijsberen’, ‘fiets each other, not the planet’, ‘Eat pussy, not cows’).

Dus waren er reportages waarin kinderen op hoge toon werden ondervraagd over vliegvakanties, waarin ze hun motieven uit de doeken moesten doen, en waarin triomfantelijk werd geconstateerd dat ze – de horror – na de staking waren afgetaaid naar de McDonald’s en de Action.

Dat onsmakelijke elkaar de maat nemen, om zo de hypocrisie van de klimaatstaker bloot te leggen, is een favoriet stijlmiddel geworden in de klimaatdiscussie. Ook Rob Jetten moest zich laatst verantwoorden voor zijn vlieggedrag. Een klassieke jij-bak, net zo armetierig als het ‘neem lekker zelf een Syriër in huis’ dat je weleens hoort als ‘antwoord’ op een pleidooi voor nette opvang van vluchtelingen.

Door zo te hameren op de individuele verantwoordelijkheid van de klimaatstakers – ga korter douchen, stop met vlees – blijft de collectieve verantwoordelijkheid buiten beeld: die van de politiek, van bedrijven, van freeriders die zich aan verplichtingen onttrekken, van systemen en structuren.

We worden geregeerd door een partij die ‘eigen verantwoordelijkheid’ in de mond bestorven ligt. Individualisme en consumentenmacht zijn hip. Maar we zeggen ook niet: ‘Als je geen T-shirts wil uit wrakke naaitateliers vol 8-jarigen, moet je ze gewoon niet meer kopen en verder zoeken ze het maar uit in die ateliers.’ Daar zijn wetten omheen nodig, bindende afspraken tussen overheid en textielboeren en staatsmacht om overtreders en freeriders te bestraffen.

Vijftienduizend scholieren stonden die boodschap gisteren met verve uit te dragen. Politiek: belast CO2. Verzuurde, ouwelijke zeurpieten: ga je schamen. Bedrijven: doe echt wat.

Gezegend is het land dat zulke prachtkinderen heeft voortgebracht.

Edit: en de directeur van de Vereniging Openbaar Onderwijs legt ook nog even uit hoe het nou zit met het wel en niet melden van 'spijbelaars':
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b2e7337b/
En nog meer edit voor wie er nog geen genoeg van heeft: 8 dingen waaraan je kan zien dat deze klimaatspijbelaar een hypocriet is

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:37

Kinke schreef:

Ik had ook m'n bedenkingen. Dagje spijbelen in het kader van save the world. Maar wel naar de Mac en de BK, wel vlees eten en ik schat dat het overgrote deel van de scholieren nog steeds met het vliegtuig op vakantie gaat.
En als je bepaalde borden zag, ga ik me nog meer afvragen of je wel echt serieus bent met actie voeren of gewoon even je moment of fame wilt meepakken

Kerstmuts
F10+2
Onderlinge B+3 [o]
Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen.