Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:43

Citaat:
"Oma is trots op jullie" stond op mijn spandoek. (En ik had een brave oude button met de zon 'tegen kernenergie' opgespeld.)

Alleen is kernenergie dan juist weer wel een optie om het energieprobleem op te lossen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:45

juval schreef:
Je zegt het al, Zuid Limburg. Het meeste land in Nederland is helaas niet geschikt voor de teelt van soja. In het overgrote deel kan alleen maar gras groeien. Dat heeft met de bodem te maken. En ja, koeien eten gras, en daar wordt dan weer hoogwaardige zuivel en vlees van gemaakt.
Gras is een supergewas voor wat betreft de opname van CO2. Hoeveel CO2 neemt een sojaplant op?
Die hectares die je noemt zijn vaak echt alleen geschikt voor gras, zoals bij ons in het rivierengebied, puur klei.

Maar het gaat ook niet alleen om soja. Mensen eten niet alleen soja, zelfs vegetariërs en veganisten niet ;)
Het is juist belangrijk om heel gevarieerd te eten, en dat kan met peulvruchten als soja en bruine bonen en erwten (die echt niet alleen in het zuiden groeien, en worden ook steeds meer sojarassen geschikt voor koelere klimaten), maar er zijn nog zo veel andere gewassen die je prima lokaal kan telen. Zélfs op kleigrond.
Tarwe groeit goed op kleigrond. Een bekende vleesvervanger van tarwe is seitan. Zeer hoog in eiwit.

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!

juval

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:47

en hoeveel CO2 neemt een tarweplant op?

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:50

Geen flauw idee..
Maar als je je druk maakt om CO2 opname, maak je je dan niet druk om methaanuitstoot? Wat een veel en veel zwaarder en gevaarlijker broeikasgas is?

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:51

Citaat:
Ik ben van mening dat vlees echt niet zo slecht voor het milieu is in vergelijking met vleesvervangers.

Ik koop mijn vlees bij een lokale boerderij, de koeien worden daar geboren, eten gras, bemesten het land. In de winter eten ze ook gras en restproducten uit de humane voedselindustrie. Dan wordt het dier geslacht bij een lokale zelfslachtende slager en komt in de winkel te liggen. Transportbelasting is nihil. Grondstofkosten zijn nihil. Ik zal het wel verkeerd zien, maar dit is toch beter en milieuvriendelijker, minder klimaatbelastend dan alle voedsel dat in fabrieken wordt geproduceerd?

Hoezo zou schrijfster 'het verkeerd zien'...?

Feit is helaas dat schrijster een minderheid is.

Klimaatverandering, broeikaseffect zijn wereldwijde problemen die al tientallen jaren aan de gang zijn. (Ik hoorde in 1984 van het broeikaseffect en het smelten van de poolkappen.)
Tussen 1984 en nu zijn er enorme oppervlakken Amazone woud gekapt om soya te planten en rundvee te laten grazen, de woestijnen rukken op, en de lijst met oorlogen en overstromingen wordt steeds langer.

Hoogste tijd om duurzame landbouw te promoten, en als de bodem alleen geschikt is voor melkvee, nou - dan doen we melkvee.

De precieze cijfers zijn telkens anders, maar vlees eten is een nogal versplillende manier om aan eiwit te komen (en als geboren vegetariër : het is overbodig).

Voor de puntjes op de i : natuurlijk is het slim om als je soya eet, dat spul uit Nederland te eten (of België, etc) niet uit Verweggistan. Verder groeit er hoogwaardig eiwit in zee, 'dat is vlakbij.
En zijn er varianten van lupine die voor mensen eetbaar eiwit geven en op de Holterberg verbouwd worden (voor mij als Drenth nog dichterbij).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:58

STEUN ONZE BOEREN!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:59

Malenka schreef:
Citaat:
"Oma is trots op jullie" stond op mijn spandoek. (En ik had een brave oude button met de zon 'tegen kernenergie' opgespeld.)

Alleen is kernenergie dan juist weer wel een optie om het energieprobleem op te lossen.

Please, spaar me deze rare discussie.
En noem mijn naam niet bij zaken waar ik NIETS mee te maken wil hebben.

Toen oma deze button kocht, gold "liever besparen dan kernenergie", tegenwoordig hebben we echte alternatieven.
Mijn huishouden is met 34 zonnepanelen meer dan CO 2 neutraal en dan beleg ik nog in windmolens. (Andere discussie : ik ben tegen spaargeld.)

Economisch zijn die kerncentrales niet rendabel gebleken. Dwz: ze leveren peperdure stroom, en in tegenstelling tot wat de Telegraaf nog schijnt te denken: windenergie is goedkoop zonder subsidie. (Er zijn nog geen molens genoeg voor ons allemaal.)

Al 8 jaar geleden zijn de Oosterburen er mee gestopt, ivm de ramp in Fukushima, maar niet alleen daarom.
Er is ook nog ""duurzaam"" afval: tienduizend jaar gevaar.

En als je alleen al kijkt naar alle toeters en bellen om een kerncentrale te bouwen en 40 (!) jaar later af te breken (niet heel erg lang, dus) is daar ook een boel CO 2 bij vrij gekomen.
(Voor een windmolen geldt: 3 maanden draaien en hij heeft zijn CO 2 uitstoot 'terugverdiend'. Bij een kerncentrale moet je ook nog eens laten we zeggen duizend jaar bewaken van afval optellen.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-02-19 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:00

bedankt janneke2 (denk ik) :)

Ik wil alleen zeggen dat geen/minder vlees eten heel weinig verschil zal maken. In verhouding met bijvoorbeeld aanpassingen in Energie, transport en (plezier!)luchtvaart.

STEUN ONZE BOEREN!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:03

Dat zal vast waar zijn dat planten beter groeien als er meer CO2 in de lucht is, en dat is natuurlijk heel mooi, want die binden ook weer CO2..
Maar dat houdt al snel op als er geen water meer is. Meer warmte betekent meer droogte, en dat zie je nu vooral in arme landen waar de woestijnen in rap tempo oprukken. Maar ook hier in Nederland is het niet fijn als we elk jaar een watertekort gaan krijgen, niet meer mogen sproeien uit de sloten..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:06

juval schreef:

Ik wil alleen zeggen dat geen/minder vlees eten heel weinig verschil zal maken. In verhouding met bijvoorbeeld aanpassingen in Energie, transport en (plezier!)luchtvaart.

Graag gedaan!
Al denk ik dat het wel verschil maakt - ik vind al jaaaren dat vervoer veel te goedkoop is.

Als je goud geld moet betalen voor soya of vlees uit het buitenland, zet dat zoden aan de dijk voor locale producten.
En dat retouŕtje Barcelona per vliegtuig wordt weer gewoon 1000 euro. We hebben de TGV tenslotte.

[o]

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:15

De overeenkomst tussen een elektrische auto en diarree is de vraag of je thuis komen wel haalt. :D
De mens is niet schuldig aan opwarming van de aarde:https://www.volkskrant.nl/wetenschap/mens-niet-schuldig-aan-opwarming~bf05838b/
Dit is een test en ik heb de grootste lol :D :D :D :D Plastic soup is een wereldwijd probleem.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:17

Janneke2 schreef:
Al denk ik dat het wel verschil maakt - ik vind al jaaaren dat vervoer veel te goedkoop is.

Als je goud geld moet betalen voor soya of vlees uit het buitenland, zet dat zoden aan de dijk voor locale producten.
En dat retouŕtje Barcelona per vliegtuig wordt weer gewoon 1000 euro. We hebben de TGV tenslotte.

Vind ik ook. Het grote probleem met vliegprijzen schijnt dat het op Europees niveau geregeld moet worden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:32

8nnemiek schreef:
Dat zal vast waar zijn dat planten beter groeien als er meer CO2 in de lucht is, en dat is natuurlijk heel mooi, want die binden ook weer CO2..
Maar dat houdt al snel op als er geen water meer is. Meer warmte betekent meer droogte, en dat zie je nu vooral in arme landen waar de woestijnen in rap tempo oprukken. Maar ook hier in Nederland is het niet fijn als we elk jaar een watertekort gaan krijgen, niet meer mogen sproeien uit de sloten..

meer planten (gras!) betekent minder droogte als ik dit verhaal mag geloven: http://bokt.digidip.net/visit?url=https ... D100166937

STEUN ONZE BOEREN!

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:59

juval schreef:
Ik koop mijn vlees bij een lokale boerderij, de koeien worden daar geboren, eten gras, bemesten het land. In de winter eten ze ook gras en restproducten uit de humane voedselindustrie. Dan wordt het dier geslacht bij een lokale zelfslachtende slager en komt in de winkel te liggen. Transportbelasting is nihil. Grondstofkosten zijn nihil. Ik zal het wel verkeerd zien, maar dit is toch beter en milieuvriendelijker, minder klimaatbelastend dan alle voedsel dat in fabrieken wordt geproduceerd?

Het jammere is dat we onszelf altijd zo aangevallen voelen. Natuurlijk mag je vlees eten en zeker op de manier zoals jij het doet. Vind ik top.

Ik denk dat je op dit moment ook al geruime tijd een transitie ziet in de primaire sector en het lijkt zelfs of er een tweedeling aan het komen is.
Enerzijds zie je boeren die meer en meer oog hebben voor de natuur en hun bedrijf minder milieu belastend aan het maken zijn, ecologischer in opzet doen en vaak zelfs aan huis verkopen. Ze produceren minder en houden meer geld over. Win voor de omgeving/ natuur, win voor de dieren en win voor de beurs. :j

Daarnaast zie je de grote massa productie van bv varkens waarvan het vlees geëxporteerd word over de hele wereld. Als het gaat om milieu, opwarming van de aarde, dierenleed vind ik dat je daar gerust vragen bij mag stellen, of wij wel zo blij moeten zijn met dit soort bedrijven. Voor varkens kun je natuurlijk ook kippen, koeien, geiten invullen. Je kunt je afvragen of Nederland in de primaire sector. (2,5 x zo groot als de Limousin met tig keer meer inwoners) wel zoveel moet produceren vanwege het exporteren

Wij wonen letterlijk tussen de Limousin koeien. Als ik mijn raam uit kijk zie ik de koeien op dit moment die liggen te herkauwen. Ondanks dat het geen biologische veeteelt is leunt het er wel heel dicht tegen aan. Alleen al het feit dat iedereen die ons bezoekt in mei en juni, niet uitgepraat raken over de kleurenpracht in de bermen, de enorme aantallen en diversiteit aan vogels, vlinders, bijen, hommels, etc. etc. Dat zegt iets over waar wij leven, veel minder vervuild, maar het zegt nog meer iets dat er zaken verloren lijken te raken in Nederland door de intensieve primaire sector.
Heel fijn dat er zoveel boeren zijn die het roer omgooien.

Dan nog over het vlees. Zelfs als je in de verantwoorde kleinschalige vleessector werkt, kun je het belangrijk vinden om minder vlees te eten. Mijn zoon, slager, eet om allerlei redenen niet meer dan 3x per week vlees. Het is gewoon beter en gezonder. Vroeger at hij veel meer vlees. Ik denk dat als bewustzijn toeneemt ook de transitie toe zal nemen bij steeds meer mensen en we daar allemaal beter en gelukkiger van worden en we ons vee dan ook meer zien als alleen maar een product. Dat zal ook de levensomstandigheden verbeteren van ons vee en onszelf en dat noemen we voortschrijdend inzicht en toename van de beschaving.

Dus vegetarisme, veganisme hoeft helemaal niet te bijten met mensen die bewuster gaan leven en ook aanpassingen gaan doen en vlees eten af en toe. Immers iedereen maakt haar of zijn eigen keuzes en die vrijheid behouden en respecteren is gewoon enorm belangrijk.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 15:29

Janneke2 schreef:
Malenka schreef:

Please, spaar me deze rare discussie.
En noem mijn naam niet bij zaken waar ik NIETS mee te maken wil hebben.

Toen oma deze button kocht, gold "liever besparen dan kernenergie", tegenwoordig hebben we echte alternatieven.
Mijn huishouden is met 34 zonnepanelen meer dan CO 2 neutraal en dan beleg ik nog in windmolens. (Andere discussie : ik ben tegen spaargeld.)

Economisch zijn die kerncentrales niet rendabel gebleken. Dwz: ze leveren peperdure stroom, en in tegenstelling tot wat de Telegraaf nog schijnt te denken: windenergie is goedkoop zonder subsidie. (Er zijn nog geen molens genoeg voor ons allemaal.)

Al 8 jaar geleden zijn de Oosterburen er mee gestopt, ivm de ramp in Fukushima, maar niet alleen daarom.
Er is ook nog ""duurzaam"" afval: tienduizend jaar gevaar.

En als je alleen al kijkt naar alle toeters en bellen om een kerncentrale te bouwen en 40 (!) jaar later af te breken (niet heel erg lang, dus) is daar ook een boel CO 2 bij vrij gekomen.
(Voor een windmolen geldt: 3 maanden draaien en hij heeft zijn CO 2 uitstoot 'terugverdiend'. Bij een kerncentrale moet je ook nog eens laten we zeggen duizend jaar bewaken van afval optellen.)

Wow! Maak je alsjeblieft niet druk om een kleine opmerking van mij. Ik geef aan dat het een van de opties is. Niet meer en niet minder. Ik was niet van plan een discussie te starten. Het enige dat ik belangrijk blijf vinden is dat we alle opties blijven bekijken en ze niet zomaar afschrijven.

Ik zal dan ook niet ingaan op de argumenten waarmee je nu zelf de discussie wel opstart ondanks dat je zegt dat niet te willen. En namen noem ik niet. En ondanks dat ik me nu wel een beetje aangevallen voel weet ik dat het waarschijnlijk niet persoonlijk bedoeld is. Je zult wel het een en ander over je heen hebben gekregen van anderen in het verleden.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:45

juval schreef:

Maar dat is dus wel zo, de veeteelt is het meest belastend van alles. Die zal echt wel heel erg moeten veranderen/ verminderen en natuurlijk is dat ook zo voor de andere sectoren die je noemt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:47

dan verschillen wij van mening Sharani.

STEUN ONZE BOEREN!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:58

juval schreef:

Dit is precies wat er mis is met het publieke debat vandaag de dag. Dat wetenschappelijk onderbouwde feiten worden beschouwd als een mening waar je het eens of oneens mee kunt zijn -O-

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:08

Precies dat dus -O-

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:11

Juval daarom gaf ik ook het vb van mijn zoon. Die wel de feiten belangrijk vindt. Vlees zal voorlopig nog wel gegeten worden, maar vanwege de feiten eet hij als slager toch minder vlees, zonder dat hij bang is dat zijn beroep gelijk klaar zal zijn omdat mensen geen of minder vlees eten.

Voor mij die al. 40 jaar bezig is met dit onderwerp, is het best wel schokkend dat er nog mensen zijn die niet doordrongen zijn vd noodzaak. Dit thema heeft namelijk niets meer met politieke voorkeur van links of rechts te maken. Klimaat gaat ons allemaal aan en zeker een zo'n laag landje als Nederland die te maken gaat krijgen met een te snelle stijging vd zee, krijgt er echt wel mee te maken. Dus au travail, ah werk massaal zowel individueel als de industrie ea sectoren, om de schade zoveel mogelijk te beperken zodat de komende generaties ook nog veilig kunnen leven..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:15

Citaat:
(...)

Wow! Maak je alsjeblieft niet druk om een kleine opmerking van mij. Ik geef aan dat het een van de opties is. Niet meer en niet minder. Ik was niet van plan een discussie te starten. Het enige dat ik belangrijk blijf vinden is dat we alle opties blijven bekijken en ze niet zomaar afschrijven.

Ik zal dan ook niet ingaan op de argumenten waarmee je nu zelf de discussie wel opstart ondanks dat je zegt dat niet te willen. En namen noem ik niet. En ondanks dat ik me nu wel een beetje aangevallen voel weet ik dat het waarschijnlijk niet persoonlijk bedoeld is. Je zult wel het een en ander over je heen hebben gekregen van anderen in het verleden.

Het is niet persoonlijk bedoeld, dat klopt.

Maar ik noemde een serie argumenten waarom ik al zo'n 40 jaar vindt dat het geen optie is om het energieprobleem op te lossen.

Het grote verschil is, dat we nu in real life werkbare, betaalbare zonnepanelen hebben.
(Rond 1980 bestond de techniek wel, maar betaalde je zo'n twintigduizend gulden voor een paneel dat een tiende ofzo kan van een paneel dat nu 300 euro kost.)

De keuzes liggen deels dus anders.

[o]

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:20

Magrathea schreef:
juval schreef:

Dit is precies wat er mis is met het publieke debat vandaag de dag. Dat wetenschappelijk onderbouwde feiten worden beschouwd als een mening waar je het eens of oneens mee kunt zijn -O-

wetenschappers worden betaald voor een bepaalde uitslag. Dat geldt voor beide kanten van deze discussie. Ik heb er dus weinig vertrouwen meer in in deze 'feiten' en zogenaamde wetenschappelijke onderzoeken.

Ik blijf van mening dat vleesconsumptie niet zo'n enorme impact op het klimaat heeft dan veel van jullie geloven. }:0
Minderen mag altijd natuurlijk. En als je vega eet omdat je het zielig vindt begrijp ik dat helemaal. Maar om reden van klimaat heb ik daar minder geloof in.

STEUN ONZE BOEREN!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:22

Even als advocaat van de duivel. Punt is een beetje dat je nu veel kunt investeren in het beperken van de klimaatverandering, maar dat daarbij de kans groot is dat we daar als Nederland weinig aan gaan tegenhouden. Een andere mogelijkheid is om dat geld in de zak houden, en het gebruiken om de naarste gevolgen van ons af te wentelen als (wanneer) het uiteindelijk toch grandioos misgaat.

Hogere dijken aanleggen, eventueel een stukje hogergelegen land claimen (Ardennen?), schaarser wordende voedselvoorraden opkopen, voorkomen dat climaatvluchtelingen hier hun toevlucht vinden, concurrerende landen tegen elkaar uitspelen, etc. Allemaal zaken die beter afgaan als je er meer in kunt investeren - met geld dat je op een eerder moment niet hebt uitgegeven bijvoorbeeld.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:37

juval schreef:
wetenschappers worden betaald voor een bepaalde uitslag. Dat geldt voor beide kanten van deze discussie. Ik heb er dus weinig vertrouwen meer in in deze 'feiten' en zogenaamde wetenschappelijke onderzoeken.

Ik blijf van mening dat vleesconsumptie niet zo'n enorme impact op het klimaat heeft dan veel van jullie geloven. }:0
Minderen mag altijd natuurlijk. En als je vega eet omdat je het zielig vindt begrijp ik dat helemaal. Maar om reden van klimaat heb ik daar minder geloof in.

Sorry maar dit is echt een grove belediging richting de wetenschap en ik heb eigenlijk niet zoveel in om mijzelf en anderen (als persoon die een bescheiden bijdrage aan wetenschappelijk onderzoek levert) daarin te gaan verdedigen.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:38

Ik vraag me dan wel af waarom je dat gelooft, juval.. Als je overal leest dat wetenschappers het er bijna allemaal over eens zijn dat de vee industrie een grote impact heeft. Waarom trekt jouw aandacht dan naar dat enkele artikel en die enkele wetenschapper die alleen andere oorzaken noemt? Is dat misschien wat je graag wíl horen? Want dat begrijp ik wel. Dat is ook het probleem van veel rechtse partijen en mensen als Trump.. Klimaatproblemen komen hen niet goed uit, past niet in hun straatje, dus negeren ze het en proberen de aandacht te richten op die paar onderzoekjes die hun wel goed uitkomen.

Hoe dan ook. Methaan is een broeikasgas dat ongeveer 23 keer meer warmte vast houdt dan CO2. De veehouderij is een grote bron van methaan.
Het methaangehalte in de lucht stijgt en zorgt voor meer warmte, waardoor het poolijs smelt, en daarbij komt weer meer methaan vrij, methaan dat enorm lang onder het ijs vast heeft gezeten. Dat zorgt er voor dat het methaangehalte in de lucht verder stijgt, de planeet weer warmer wordt, het ijs nog verder smelt, en je krijgt een vicieuze cirkel.

In veel onderzoekjes noemt men alleen CO2, waar de veeindustrie niet bovenaan staat qua uitstoot. Maar als je de methaanuitstoot nog eens bij die CO2 uitstoot optelt dan is de veeindustrie ineens een heel stuk slechter voor het milieu.