Sharani schreef:Tiepfoudt: mijn zwart witte uitspraak was een reactie op iemand die beweerde dat minder dierlijke producten eten niets uit zou maken. Ik weet van heel dichtbij dat er veel gedaan wordt naar onderzoek tot reductie van methaan uitstoot en vermindering van de ecologische belasting van de veeteelt in Nederland. Maar gewoon flink minderen zou de kortste klap zijn, toch? Als iedereen alleen nog lokaal, kleinschalig en maar af en toe vlees en zuivel zou gebruiken. En ben het helemaal met je eens dat het hoog tijd wordt dat ook het vliegen flink wordt aangepakt. Maar ook daar kun je wel allemaal “oplossingen” gaan zoeken om de belasting op het milieu te verminderen, gewoon veel minder vliegen helpt veel beter én is makkelijker. Net als vlees en zuivel heb je dat reisje naar de zon niet beslist nodig.
Excuses, dan heb ik het verkeerd opgevat. Ik ben me ervan bewust dat ik mij nogal snel aangevallen voel als het over de veehouderij gaat, maar dat is niet voor niets. Er worden al jarenlang veel inspanningen geleverd om te verduurzamen en daarbij krimpt de veestapel ook nog eens. Dit terwijl er alleen maar méér gevlogen wordt en méér auto's op de weg rijden. Dat is frustrerend.
oomens schreef:We moeten dus eigenlijk niet uitgaan van de vraag of een koe hier efficiënter is dan elders, maar van de vraag of die koe überhaupt noodzakelijk is. Is het antwoord 'nee', dan moeten we inzetten op het wegsaneren ervan, en er tegelijkertijd alles aan doen om te voorkomen dat er voor een opgeheven koe hier, een of meer elders op de wereld voor in de plaats komen.
En hoe zou je dat dan willen gaan doen? Met de huidige mondiale vraag naar zuivel? Die stijgt nog steeds, vooral in regio's met een sterk groeiende bevolking (oa Afrika en Azië). Maar ook binnen Europa neemt de vraag nog jaarlijks toe, weliswaar in mindere mate. Hier hebben we (de meesten) het zo goed dat wij het kunnen permitteren om ons druk te maken om het klimaat. Europa beschikt over vruchtbare grond én over een geschikt klimaat om zowel plantaardig als dierlijk voedsel te produceren. In Afrika is die luxe er niet én groeit de bevolking ook nog eens explosief. Je zou je dus kunnen afvragen hoe overbodig die (efficiënte) melkkoe werkelijk is. Ik vind het te makkelijk om vanuit onze luxe stoel te beweren dat de melkkoe helemaal niet zo noodzakelijk is.
Oftewel, je hebt idealisme en je hebt realisme. In "mijn" ideale wereld kan iedereen op deze wereld ter plekke in zijn eigen voedsel voorzien, zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen, zonder de bodem uit te putten ed. Helaas is de realiteit een heel ander verhaal. Niet overal in de wereld kan genoeg voedsel geproduceerd worden om de (groeiende) lokale bevolking te voeden. Of hoe zien "jullie" (dit klinkt aanvallender dan ik het bedoel), die het liefst de Nederlandse veehouderij volledig (?) zien vertrekken, dat voor je?
8nnemiek schreef:Tiepfoudt, de veeteelt zorgt voor voedsel inderdaad, maar dat is wel een luxeproduct en zo wordt het niet gegeten.
Vlees is in Nederland al lang geen noodzaak meer om dagelijks te eten, en tóch gebeurt het en wordt het zelfs normaal gevonden.
Zeker mee eens. In Nederland/Europa een luxeproduct, maar lang niet overal. Zie ook mijn reactie hierboven.
pien_2010 schreef:Zie mijn post hierboven waarin ik aangeef dat de helft van de boeren al een grote transitie heeft doorgemaakt en heel veel boeren zeer bewust aan het boeren zijn waarbij er een tweedeling lijkt te ontstaan van boeren die enorm blijven produceren voor de wereldmarkt en boeren die kleinschaliger dier- en milieuvriendelijker produceren en vaak verkopen aan huis.
De primaire sector is enorm belangrijk en heeft het helaas heel erg zwaar.
Zeker waar! Mijn reactie was dan ook meer gericht op de zin van Sharani, maar dat heb ik niet helemaal juist geïnterpreteerd blijkt nu inderdaad