Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:39

juval schreef:
wetenschappers worden betaald voor een bepaalde uitslag. Dat geldt voor beide kanten van deze discussie. Ik heb er dus weinig vertrouwen meer in in deze 'feiten' en zogenaamde wetenschappelijke onderzoeken.

Zo ging het een tijdje bij het WODC, dus ja, het komt voor. (Het wetenschappelijke bureau van het ministerie van justitie.)
Er zijn wel mensen voor ontslagen, want het mag gewoon niet.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 18:42

Janneke2 schreef:
juval schreef:
wetenschappers worden betaald voor een bepaalde uitslag. Dat geldt voor beide kanten van deze discussie. Ik heb er dus weinig vertrouwen meer in in deze 'feiten' en zogenaamde wetenschappelijke onderzoeken.

Zo ging het een tijdje bij het WODC, dus ja, het komt voor. (Het wetenschappelijke bureau van het ministerie van justitie.)
Er zijn wel mensen voor ontslagen, want het mag gewoon niet.

Ja, daar heb je een punt.
Echter als dit klopt dan zou je toch verwachten dat er juist bij bosjes wordt beweerd dat klimaatverandering helemaal niet zo'n groot probleem is, dat is immers interessanter voor de gevestigde (politieke) order om te verkondigen

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:09

Janneke2 schreef:
"Oma is trots op jullie" stond op mijn spandoek. (En ik had een brave oude button met de zon 'tegen kernenergie' opgespeld.)

...ik stond expres naast de looproute: 'er lopen tienduizend scholieren', en dat ben ik niet.
(En die dj's hoefden van mij niet, oma is wat dovig, maar wil beslist niet doof worden...)

Volgens mij heb ik je spandoek wel 0,1 seconde in beeld gezien bij nieuwsuur :D

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:02

De jongeren hebben het fantastisch gedaan daar aan tafel bij de wereld draait door. Ze hebben van Rutten en Winsemius een uitnodiging gehad voor een gesprek. Daar gaan ze op in en adhv dat gesprek wordt bepaald of ze a.s donderdag wel of niet gaan demonstreren.
Ze willen actie en als die actie niet komt en het blijft maar in de ambitiesfeer hangen etc. dan gaan ze weer.
Ze gaven aan dat paar jaar geleden de rechter de regering had aangespoord nu echt aan de gang te gaan met maatregelen en de regering ging toen in Hoger beroep. Dat vinden ze een slecht signaal vandaar dat ze nu klaar zijn met wachten.
Ze hebben hulp gevraagd en gekregen van Greenpeace die meer ervaring heeft met het organiseren van dit soort demonstraties. Greenpeace mensen die geholpen hadden op de achtergrond, gaven aan dat het heel bijzonder was dat de jongeren zoveel mensen (15.000 sprak Matthijs van N over) op de been hadden gekregen. Dat is Greenpeace al lang niet meer gelukt.
Er waren verschillende milieugroepen , partijen die gevraagd hadden om te mogen spreken. Daar zijn de jongeren heel bewust niet op in gegaan daar ze het in de groep wilden houden en niet het risico wilden lopen dat er politiek bedreven zou worden.
De jongeren hebben goed contact met de gemeente Den Haag en de politie had aangegeven dat het buitengewoon goed verlopen was en zeer vreedzaam.

Mijn mening. De jongeren van de Dalton school laten zich goed informeren, hebben heel hard gewerkt en de boel goed georganiseerd en daar hulp gevraagd en gekregen waar het nodig was. Ze zijn heel goed bezig en ik kreeg het gevoel dat dit echt niet zomaar gaat stoppen.

Over opwarming van de aarde en de grote noodzaak van transitie. Het kabinet en vrijwel alle partijen zijn ervan overtuigd dat verandering nodig is gezien de wetenschappelijk bewezen feiten.
De invulling hoe dat dan moet gebeuren, daar wordt verschillend over gedacht (meningen → politiek in een democratie) door de verschillende partijen. Op dit moment worden verschillende plannen doorgerekend op hun effectiviteit.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:49

Het gaat mij echt aan het hart dat er zo weinig vertrouwen is in de wetenschap.
Ik (bioloog) word betaald door een fonds van de universiteit zelf. Er was geld beschikbaar voor een project voor samenwerking binnen verschillende faculteiten van de universiteit. En nergens wordt mij verteld hoe ik mijn onderzoek moet doen, en al helemaal niet wat het antwoord op mijn vraag mot zijn. Ik ga een beurs aanvragen voor een nieuw onderzoek (bij een Duitse instelling). Om het geld aan te vragen zal ik goed moeten onderbouwen waarom mijn onderzoek vernieuwend en relevant is (en goed onderbouwd). Heeft ook helemaal niets te maken met het antwoord dat er op "moet" komen. En deze twee voorbeelden zijn absoluut representatief voor de fundamentele (beta)wetenschappelijke wereld.
Ja, in het nieuws ga je de rare gevallen tegen komen, want als de normale gang van zaken volgt is dat geen nieuws.

Goed. Dan is het nog ergens gegaan over dat de wereld groener wordt als de CO2 toeneemt. Klopt. CO2 is een basis bouwsteen voor de groei van planten. Dus ja, 1 + 1 = 2, meer CO2 betekent betere plantengroei.
Maar... door de hogere CO2 (en andere broeikasgassen) is er klimaatverandering. En die verandering is in een versnelling. Daardoor is het niet alleen dat de CO2 omhoog gaat, maar ook dat de plekken waar het gunstig is voor planten om te groeien (en dit geldt ook voor alle andere vormen van leven) verschuiven. Bijvoorbeeld door grotere periodes van droogte, temperatuur stijging of bijvoorbeeld juist geen vorst meer in de winter, wat een trigger voor voorjaarstiming kan zijn. Steeds meer soorten hebben moeite om mee te gaan met die verschuiving en sterven daardoor uit.
Een andere maar. Er wordt steeds meer natuur omgevormd voor menselijke doeleinden. Dat houdt dus ook in dat de fatsoenlijk functionerende ecosystemen die juist nog veel meer CO2 kunnen opnemen dan wel menselijk doel dan ook, verdwijnen. En juist daardoor verdwijnen er nog meer soorten en is het daar nog bovenop nog moeilijker om mee te verschuiven met het klimaat, want verplaatsingen via niet-habitat is voor veel soorten zeer nadelig.

Eigenlijk zijn er op dit moment 3 grote crisissen in de wereld gaande: klimaatverandering, biodiversiteitsverlies (zie voorgaand stukje) en het opraken van fossiele brandstoffen. En doordat dat laatste deels eenzelfde oplossing heeft als het eerste (alternatieve brandstoffen) is de fossiele wereld ook geïnteresseerd om "mee te doen" in het aanpakken van klimaatverandering. Maar ja, het liefste halen ze eerst nog alle fossiele brandstof uit de grond onder het mom dat "de ontwikkelende landen dit nodig hebben", terwijl het eigenlijk gewoon puur om winst gaat.

Sorry, dit moest ik even kwijt. Eigenlijk heb ik geen tijd om dit allemaal te typen en helaas heb ik nog minder tijd om uitgebreid op alle reacties in te gaan en vol mee te kletsen, want ik heb nog maar minder dan 3 weken om mijn proefschrift in te dienen. Gaat overigens over biodiversiteit en bosversnippering, dus iemand die meer over het verlies van biodiversiteit en habitat wil weten (waar ik hier boven over schreef), over 3,5 week heb ik uitgebreid tijd om jullie van allerlei informatie te voorzien. Ik ga op dat moment ook m'n nieuwe project aanvragen, dus wie meer wil weten over temperatuurstijging en de gevolgen voor insecten mag ook bij me aankloppen :)

Voor nu: ik vind het fantastisch wat de jongeren allemaal doen en hoe ze het voor elkaar krijgen om zo veel focus op het klimaat én milieu te leggen! In elk geval tot 10 maart in Amsterdam (en eind februari een lokale mars in Gent :) )

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:04

Ik vind het super interessant JewEmm, krijg ook wel eens wat mee waar mijn zoon (dierwetenschapper) mee bezig is (methaan problematiek).
Begrijp ook echt niet hoe je niet trots kunt zijn op de jongere die dit oppakken. Ik vind het super wat ze doen.

Mijn jongste wil ook graag 10 maart naar de klimaat mars dus dat gaan we doen, zijn grote broer vond dat ook super van hem en zei ook meteen toe mee te gaan.

Magrathea

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:23

JewEmm, in aanvulling, ik heb ook wel eens een bioloog horen zeggen dat CO2 een soort van junkfood is voor planten. Dus dat Baudet en de zijnen lopen te roepen dat er juist meer vergroening is is niet per se een goed iets.
Je zegt ook niet dat mensen in het westen gezond zijn omdat ze dik zijn, want in Afrika zijn de mensen ondervoed en daar zijn ze ongezond :=

[o]

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:30

Het is natuurlijk wel zo dat er een hoop randvoorwaarden aan zijn, bijvoorbeeld die ik genoemd heb. Maar zo moeten er voor een stabiele lange termijn groei natuurlijk ook genoeg andere nutriënten beschikbaar zijn. En er zijn tussen soorten ook een hoop verschillen over hoe sterk de groeiverandering is. Maar dit gaat wel heel off-topic.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:59

JewEmm schreef:
Het is natuurlijk wel zo dat er een hoop randvoorwaarden aan zijn, bijvoorbeeld die ik genoemd heb. Maar zo moeten er voor een stabiele lange termijn groei natuurlijk ook genoeg andere nutriënten beschikbaar zijn. En er zijn tussen soorten ook een hoop verschillen over hoe sterk de groeiverandering is. Maar dit gaat wel heel off-topic.

Ja, dat bedoelde ik ook. Het is op zich waar dat er meer groen komt maar dat is wel een uitputtingsslag.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:16

...oeps, nou "moet" ik nieuwsuur gaan kijken ;)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 01:00

Sharani schreef:
Maar dat is dus wel zo, de veeteelt is het meest belastend van alles. Die zal echt wel heel erg moeten veranderen/ verminderen en natuurlijk is dat ook zo voor de andere sectoren die je noemt.

Om een aantal redenen word ik treurig van zwart-witte uitspraken als deze bovenstaande.

Toevallig levert de veeteelt (een vorm van) hoogwaardig voedsel op waarmee de toch al groeiende wereldbevolking gevoed kan worden. Voedsel is van levensbelang, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de duizenden vliegbewegingen die dagelijks gemaakt worden. Ik wil hiermee absoluut niet zeggen dat daarom de veeteelt wat mij betreft lekker door kan gaan met (vooral) methaan uit te stoten. Wel vind ik het belangrijk om te onthouden wat die belasting voor het klimaat (veehouderij en luchtvaart) ons oplevert. Voedsel of een weekje naar de zon, voor mij is de keuze snel gemaakt. En ja, ik ben volledig voorstander van lokaal, onbewerkt en niet-iedere-dag-vlees.

Dan is er nog iets. En dat is dat totaal voorbij gegaan wordt (of men weet er werkelijk niet van?) aan de inspanningen die de sector al jarenlang (vaak met succes) levert om bijvoorbeeld de emissie van broeikasgassen terug te dringen. Denk aan methaanuitstoot door melkkoeien, een van de grootste en belangrijkste "vervuilers" binnen de veehouderij. In o.a. Nederland is men al jaren bezig om deze uitstoot te verminderen: https://www.wur.nl/nl/show/Minder-metha ... ductie.htm Met name door deze reductie van methaan is de uitstoot (omgerekend naar CO2-equivalenten) in Nederland 1,24 kilo CO2-eq per kg melk tov 2,4 kilo CO2-eq per kg melk wereldwijd. Met andere woorden, de Nederlandse melkkoe maakt met minder voer meer melk. En, met de huidige vraag naar zuivel, voor elke Nederlandse melkkoe die verdwijnt (denk aan fosfaatreductieplan) komen er elders in de wereld gewoon minstens 2 voor terug.

Methaanreductie is nog maar één initiatief waarmee de veehouderij zichzelf probeert te verduurzamen. Mensen zouden "voor de gein" eens een tijdje wat agrarische websites kunnen volgen, dan wordt duidelijk dat de ambities hoog liggen en dat "we" nog lang niet klaar zijn met verbeteren. Kringlooplandbouw, ook al zoiets waar het bijna dagelijks over gaat in deze sector. Ik wacht met smart tot Schiphol komt met zijn kringloopluchtvaart. Of zo iets :+

enzino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 06:11

Magrathea schreef:
Dit is precies wat er mis is met het publieke debat vandaag de dag. Dat wetenschappelijk onderbouwde feiten worden beschouwd als een mening waar je het eens of oneens mee kunt zijn -O-

Uit onderzoek blijkt dat voor elke studie die tot een bepaalde conclusie komt je een andere studie kan vinden die tot de tegenovergestelde conclusie komt.

Uit ander onderzoek blijkt echter dat dit niet waar is.

8nnemiekJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 07:37

Tiepfoudt, de veeteelt zorgt voor voedsel inderdaad, maar dat is wel een luxeproduct en zo wordt het niet gegeten.
Vlees is in Nederland al lang geen noodzaak meer om dagelijks te eten, en tóch gebeurt het en wordt het zelfs normaal gevonden.

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 09:32

enzino schreef:
Uit onderzoek blijkt dat voor elke studie die tot een bepaalde conclusie komt je een andere studie kan vinden die tot de tegenovergestelde conclusie komt.
Vaak is dit zo maar zeker niet altijd. Als het om de opwarming van de aarde gaat is vrijwel iedereen erover eens dat het echt probleem nummer 1 is waar we iets aan moeten doen, daar we anders geen aarde meer hebben over een tijdje waar mensen op kunnen leven. Alleen over de manier waarop we het probleem moeten tackelen zijn de meningen verschillend (politiek in een democratie→ is dus goed).
Alleen de populisten die dragen vaak een andere mening uit waarbij ze ook nog eens gebruik maken van fake nieuws. Zeer kwalijke ontwikkeling.

Naast het klimaat probleem een heel groot probleem in mijn ogen waardoor de democratieën bedreigd worden.

Tiepfoudt schreef:
Dan is er nog iets. En dat is dat totaal voorbij gegaan wordt (of men weet er werkelijk niet van?) aan de inspanningen die de sector al jarenlang (vaak met succes) levert om bijvoorbeeld de emissie van broeikasgassen terug te dringen.
Zie mijn post hierboven waarin ik aangeef dat de helft van de boeren al een grote transitie heeft doorgemaakt en heel veel boeren zeer bewust aan het boeren zijn waarbij er een tweedeling lijkt te ontstaan van boeren die enorm blijven produceren voor de wereldmarkt en boeren die kleinschaliger dier- en milieuvriendelijker produceren en vaak verkopen aan huis.

De primaire sector is enorm belangrijk en heeft het helaas heel erg zwaar.
JewEmm schreef:
Het gaat mij echt aan het hart dat er zo weinig vertrouwen is in de wetenschap.
Dank je wel voor je uitgebreide post (helemaal mee eens) en succes met je studie komende weken!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 09:36

Tiepfoudt schreef:
Sharani schreef:
Maar dat is dus wel zo, de veeteelt is het meest belastend van alles. Die zal echt wel heel erg moeten veranderen/ verminderen en natuurlijk is dat ook zo voor de andere sectoren die je noemt.

Om een aantal redenen word ik treurig van zwart-witte uitspraken als deze bovenstaande.

Toevallig levert de veeteelt (een vorm van) hoogwaardig voedsel op waarmee de toch al groeiende wereldbevolking gevoed kan worden. Voedsel is van levensbelang, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de duizenden vliegbewegingen die dagelijks gemaakt worden. Ik wil hiermee absoluut niet zeggen dat daarom de veeteelt wat mij betreft lekker door kan gaan met (vooral) methaan uit te stoten. Wel vind ik het belangrijk om te onthouden wat die belasting voor het klimaat (veehouderij en luchtvaart) ons oplevert. Voedsel of een weekje naar de zon, voor mij is de keuze snel gemaakt. En ja, ik ben volledig voorstander van lokaal, onbewerkt en niet-iedere-dag-vlees.

Dan is er nog iets. En dat is dat totaal voorbij gegaan wordt (of men weet er werkelijk niet van?) aan de inspanningen die de sector al jarenlang (vaak met succes) levert om bijvoorbeeld de emissie van broeikasgassen terug te dringen. Denk aan methaanuitstoot door melkkoeien, een van de grootste en belangrijkste "vervuilers" binnen de veehouderij. In o.a. Nederland is men al jaren bezig om deze uitstoot te verminderen: https://www.wur.nl/nl/show/Minder-metha ... ductie.htm Met name door deze reductie van methaan is de uitstoot (omgerekend naar CO2-equivalenten) in Nederland 1,24 kilo CO2-eq per kg melk tov 2,4 kilo CO2-eq per kg melk wereldwijd. Met andere woorden, de Nederlandse melkkoe maakt met minder voer meer melk. En, met de huidige vraag naar zuivel, voor elke Nederlandse melkkoe die verdwijnt (denk aan fosfaatreductieplan) komen er elders in de wereld gewoon minstens 2 voor terug.

Methaanreductie is nog maar één initiatief waarmee de veehouderij zichzelf probeert te verduurzamen. Mensen zouden "voor de gein" eens een tijdje wat agrarische websites kunnen volgen, dan wordt duidelijk dat de ambities hoog liggen en dat "we" nog lang niet klaar zijn met verbeteren. Kringlooplandbouw, ook al zoiets waar het bijna dagelijks over gaat in deze sector. Ik wacht met smart tot Schiphol komt met zijn kringloopluchtvaart. Of zo iets :+

Het klopt dat de Nederlandse veeteelt heel veel produceert, maar wel met een enorme input en dito uitstoot. Er gaat veel hoogwaardig voer in voordat een koe of varken zoveel oplevert als in de Nederlandse situatie. Voer dat zo hoogwaardig is dat het ofwel zelf al geschikt is voor menselijke consumptie, of toch minstens geteeld moet worden op grond die ook geschikt zou zijn voor menselijke voedselproductie. Ons vee krijg je niet groot op slechts wat droge stengels en een beetje water.

Dat er in minder intensieve houderijsystemen meer dieren nodig zijn voor dezelfde opbrengst zal vast kloppen, maar misschien moet die opbrengst sowieso niet het doel zijn. Het doel is dat mensen voldoende eiwitten en energie binnenkrijgen met hun voedsel. Daar waar de tussenstap van dieren nodig is om voor ons oneetbaar materiaal te concentreren en om te zetten in goed voedsel, daar is veeteelt een uitkomst. In situaties waar veeteelt vooral met de mens concurreert om dezelfde bronnen, zou je eigenlijk niet eens aan veeteelt moeten beginnen. Ook niet als ergens anders op de wereld die dierlijke producten meer geld opleveren.

We moeten dus eigenlijk niet uitgaan van de vraag of een koe hier efficiënter is dan elders, maar van de vraag of die koe überhaupt noodzakelijk is. Is het antwoord 'nee', dan moeten we inzetten op het wegsaneren ervan, en er tegelijkertijd alles aan doen om te voorkomen dat er voor een opgeheven koe hier, een of meer elders op de wereld voor in de plaats komen.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 09:45

Tiepfoudt: mijn zwart witte uitspraak was een reactie op iemand die beweerde dat minder dierlijke producten eten niets uit zou maken. Ik weet van heel dichtbij dat er veel gedaan wordt naar onderzoek tot reductie van methaan uitstoot en vermindering van de ecologische belasting van de veeteelt in Nederland. Maar gewoon flink minderen zou de kortste klap zijn, toch? Als iedereen alleen nog lokaal, kleinschalig en maar af en toe vlees en zuivel zou gebruiken. En ben het helemaal met je eens dat het hoog tijd wordt dat ook het vliegen flink wordt aangepakt. Maar ook daar kun je wel allemaal “oplossingen” gaan zoeken om de belasting op het milieu te verminderen, gewoon veel minder vliegen helpt veel beter én is makkelijker. Net als vlees en zuivel heb je dat reisje naar de zon niet beslist nodig.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:11

enzino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:26

piendumaitre schreef:
Vaak is dit zo maar zeker niet altijd. Als het om de opwarming van de aarde gaat is vrijwel iedereen erover eens dat het echt probleem nummer 1 is waar we iets aan moeten doen, daar we anders geen aarde meer hebben over een tijdje waar mensen op kunnen leven. Alleen over de manier waarop we het probleem moeten tackelen zijn de meningen verschillend (politiek in een democratie→ is dus goed).
Alleen de populisten die dragen vaak een andere mening uit waarbij ze ook nog eens gebruik maken van fake nieuws. Zeer kwalijke ontwikkeling.

Naast het klimaat probleem een heel groot probleem in mijn ogen waardoor de democratieën bedreigd worden.

Daar is toch helemaal niet bijna iedereen het over eens?
Er zijn continenten waar grotere problemen spelen (ziektes, ondervoeding, droogte, oorlog, kindersterfte) en zelfs in Nederland schat ik dat nog niet eens de helft van de bevolking dit als "probleem nummer 1" ziet (vluchtelingen, zorgkosten, hoge belastingen, huizentekort, criminaliteit, armoede... de uitkomsten afhankelijk van hoe je de poll gaat inrichten).

En zelfs als we het er wel allemaal over eens zouden zijn dat dit probleem nummer 1 is, dan is nog maar de vraag of we er op dit moment nog veel invloed op kunnen uitoefenen en tegen welke prijs natuurlijk.

Verder vind ik het wel goed dat de jongeren de straat op gaan om te protesteren. Misschien blijft ze die actie dan beter bij als ze over 5-10 jaar tijd erachter komen dat zij de personen zullen zijn die een groot deel van de kosten zullen moeten betalen (meer investeren in uitstootreductie dus: hogere balstingen, minder studiefinanciering, duurdere huizen dus mogelijk alleen maar huur mogelijk, duurdere producten, minder mogelijkheden naar het buitenland op vakantie te gaan, etc).

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:33

En hier een reactie op deze mijnheer:

https://klimaatverandering.wordpress.co ... -de-lange/

Samenvattend:
Citaat:
maar Kees de Lange gebruikt zijn inbreng echter om veel tenenkrommende onzin over klimaatwetenschap en haar bevindingen te bezigen. In dit soort politieke hoorzittingen dient beleid besproken te worden, het zijn geen fora waar dolle, niet-onderbouwde meningen over de wetenschap thuishoren. De stand van zaken in de klimaatwetenschap wordt keurig samengevat door het IPCC door vele wetenschappers en is gebaseerd op duizenden wetenschappelijke artikelen. Dat biedt een prima en onderbouwde ondergrond voor een discussie over klimaatbeleid.

Citaat:
Het eerste wat opvalt aan het stuk van Kees de Lange is dat er maar één referentie in staat en dat betreft een uitleg over zijn eigen persoon. Wetenschappelijke referenties ontbreken volledig.

Citaat:
Klimaatverandering heeft inderdaad vaker plaats gevonden in het lange verleden van de aarde. Dat weten we dankzij de klimaatwetenschap, of meer specifiek, de paleoklimatologie. De Lange lijkt hier echter te willen suggereren dat de meer recente klimaatverandering niets bijzonders is, of niet door menselijk handelen wordt veroorzaakt. Nu, daar denkt de wetenschap toch echt heel anders over en geeft daar ook de nodige onderbouwing voor. Wereldwijde klimaatveranderingen gebeuren niet vanzelf, maar worden veroorzaakt door veranderingen in de stralingsbalans van de aarde. Dit keer beïnvloeden wij mensen met onze broeikasgasemissies deze stralingsbalans.

Het stuk gaat nog veel verder met allerlei links naar wetenschappelijk bewezen feiten waarmee dit verhaal van deze mijnheer door een zeer grote groep wetenschappers van tafel wordt geveegd. De boklezer kan zelf dit stuk via de link verder lezen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:42

Sharani schreef:
Tiepfoudt: mijn zwart witte uitspraak was een reactie op iemand die beweerde dat minder dierlijke producten eten niets uit zou maken. Ik weet van heel dichtbij dat er veel gedaan wordt naar onderzoek tot reductie van methaan uitstoot en vermindering van de ecologische belasting van de veeteelt in Nederland. Maar gewoon flink minderen zou de kortste klap zijn, toch? Als iedereen alleen nog lokaal, kleinschalig en maar af en toe vlees en zuivel zou gebruiken. En ben het helemaal met je eens dat het hoog tijd wordt dat ook het vliegen flink wordt aangepakt. Maar ook daar kun je wel allemaal “oplossingen” gaan zoeken om de belasting op het milieu te verminderen, gewoon veel minder vliegen helpt veel beter én is makkelijker. Net als vlees en zuivel heb je dat reisje naar de zon niet beslist nodig.

Excuses, dan heb ik het verkeerd opgevat. Ik ben me ervan bewust dat ik mij nogal snel aangevallen voel als het over de veehouderij gaat, maar dat is niet voor niets. Er worden al jarenlang veel inspanningen geleverd om te verduurzamen en daarbij krimpt de veestapel ook nog eens. Dit terwijl er alleen maar méér gevlogen wordt en méér auto's op de weg rijden. Dat is frustrerend.

oomens schreef:
We moeten dus eigenlijk niet uitgaan van de vraag of een koe hier efficiënter is dan elders, maar van de vraag of die koe überhaupt noodzakelijk is. Is het antwoord 'nee', dan moeten we inzetten op het wegsaneren ervan, en er tegelijkertijd alles aan doen om te voorkomen dat er voor een opgeheven koe hier, een of meer elders op de wereld voor in de plaats komen.

En hoe zou je dat dan willen gaan doen? Met de huidige mondiale vraag naar zuivel? Die stijgt nog steeds, vooral in regio's met een sterk groeiende bevolking (oa Afrika en Azië). Maar ook binnen Europa neemt de vraag nog jaarlijks toe, weliswaar in mindere mate. Hier hebben we (de meesten) het zo goed dat wij het kunnen permitteren om ons druk te maken om het klimaat. Europa beschikt over vruchtbare grond én over een geschikt klimaat om zowel plantaardig als dierlijk voedsel te produceren. In Afrika is die luxe er niet én groeit de bevolking ook nog eens explosief. Je zou je dus kunnen afvragen hoe overbodig die (efficiënte) melkkoe werkelijk is. Ik vind het te makkelijk om vanuit onze luxe stoel te beweren dat de melkkoe helemaal niet zo noodzakelijk is.

Oftewel, je hebt idealisme en je hebt realisme. In "mijn" ideale wereld kan iedereen op deze wereld ter plekke in zijn eigen voedsel voorzien, zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen, zonder de bodem uit te putten ed. Helaas is de realiteit een heel ander verhaal. Niet overal in de wereld kan genoeg voedsel geproduceerd worden om de (groeiende) lokale bevolking te voeden. Of hoe zien "jullie" (dit klinkt aanvallender dan ik het bedoel), die het liefst de Nederlandse veehouderij volledig (?) zien vertrekken, dat voor je?

8nnemiek schreef:
Tiepfoudt, de veeteelt zorgt voor voedsel inderdaad, maar dat is wel een luxeproduct en zo wordt het niet gegeten.
Vlees is in Nederland al lang geen noodzaak meer om dagelijks te eten, en tóch gebeurt het en wordt het zelfs normaal gevonden.

Zeker mee eens. In Nederland/Europa een luxeproduct, maar lang niet overal. Zie ook mijn reactie hierboven.

piendumaitre schreef:
Zie mijn post hierboven waarin ik aangeef dat de helft van de boeren al een grote transitie heeft doorgemaakt en heel veel boeren zeer bewust aan het boeren zijn waarbij er een tweedeling lijkt te ontstaan van boeren die enorm blijven produceren voor de wereldmarkt en boeren die kleinschaliger dier- en milieuvriendelijker produceren en vaak verkopen aan huis.

De primaire sector is enorm belangrijk en heeft het helaas heel erg zwaar.

Zeker waar! Mijn reactie was dan ook meer gericht op de zin van Sharani, maar dat heb ik niet helemaal juist geïnterpreteerd blijkt nu inderdaad :o

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:03

Tiepfoudt schreef:
Die stijgt nog steeds, vooral in regio's met een sterk groeiende bevolking (oa Afrika en Azië). Maar ook binnen Europa neemt de vraag nog jaarlijks toe, weliswaar in mindere mate. Hier hebben we (de meesten) het zo goed dat wij het kunnen permitteren om ons druk te maken om het klimaat. Europa beschikt over vruchtbare grond én over een geschikt klimaat om zowel plantaardig als dierlijk voedsel te produceren. In Afrika is die luxe er niet én groeit de bevolking ook nog eens explosief. Je zou je dus kunnen afvragen hoe overbodig die (efficiënte) melkkoe werkelijk is. Ik vind het te makkelijk om vanuit onze luxe stoel te beweren dat de melkkoe helemaal niet zo noodzakelijk is.

Dus zou het kunnen helpen om dergelijke luxeproducten juist onbereikbaar te houden voor die sterk groeiende bevolkingen in ontwikkelingslanden. Als het niet lukt om een luxe, westerse levensstijl aan te nemen, dan blijft ook de daarmee gepaard gaande consumptie en vervuiling misschien uit.

Schoentje, kerstmuts en [o]

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:46

pffff oomens.. meen je dit serieus? Hou ze maar arm en ondervoed?
sorry, weet even niet wat ik hierop moet zeggen. Over arrogantie gesproken.

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:54

oomens schreef:
Als het niet lukt om een luxe, westerse levensstijl aan te nemen, dan blijft ook de daarmee gepaard gaande consumptie en vervuiling misschien uit.

Helaas zijn teveel ontwikkelingslanden slachtoffer van enorme vervuiling en daar is amper of geen bewustzijn voor vanuit het westen zo laat de lancet weten. Lancet is een gerenommeerd wetenschappelijk tijdschrift. https://www.demorgen.be/wetenschap/verv ... oogle.com/
Het sterftecijfer als gevolg van die vervuiling doodt elk jaar 9 miljoen mensen! Dat is gigantisch en zo enorm triest.

8nnemiekJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:03

Een westerse levensstijl voor de hele wereld is überhaupt niet mogelijk. Dan hebben we een paar extra planeten nodig..

Als we die westerse standaard aanpassen, naar minder vlees, minder weggooien en verspillen, dan is er ineens heel veel meer voedsel voor de armere landen.

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!