Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

LadyMadonna

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:40

Waarom wordt er hier steeds gereageerd dat het niet hebben van kinderen geen argument is?
Het grootste probleem is de algehele overbevolking, het is ontzettend druk op onze aardkloot, maar het nemen van kinderen wordt wel aangemoedigd door oa kinderbijslag.
Moeten we het hebben van geen kinderen of maximaal 1 niet juist aanmoedigen? (Voor ik half Bokt in m’n bek krijg, ik zeg dus niet dat je het hebben van (meerdere) kinderen moet verbieden)

-The outsider for life-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:43

LadyMadonna schreef:
Waarom wordt er hier steeds gereageerd dat het niet hebben van kinderen geen argument is?
Het grootste probleem is de algehele overbevolking, het is ontzettend druk op onze aardkloot, maar het nemen van kinderen wordt wel aangemoedigd door oa kinderbijslag.
Moeten we het hebben van geen kinderen of maximaal 1 niet juist aanmoedigen? (Voor ik half Bokt in m’n bek krijg, ik zeg dus niet dat je het hebben van (meerdere) kinderen moet verbieden)

Vermindering van de wereldbevolking is iets voor de lange termijn. We hebben echt kortetermijnoplossingen nodig, en veel.
Dat iemand geen kinderen neemt omwille van het klimaat is leuk en aardig maar als je rond blijft rijden in een hummer en elke dag een kilo biefstuk eet bij wijze van spreken ben je NU nog steeds zelf allerlei dingen aan het doen die destructief zijn voor de planeet. Niet echt een reden om jezelf op de borst te kloppen dat je zo goed bezig bent dus

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:52

Margaretha, kan je ook omdraaien... veganist, geen vliegvakantie, naar t werk met de fiets, maar wel 8 kinderen... (als jij mag overdrijven mag ik het ook...)

-The outsider for life-

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:58

In Nederland valt het hard mee, 1.6 kind per vrouw. En nog altijd dalende. De huidige bevolking kan zich daar dus niet mee vernieuwen. Nu liggen die cijfers wereldwijd natuurlijk anders, maar dat is ook een kwestie van tijd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:03

LadyMadonna schreef:
Margaretha, kan je ook omdraaien... veganist, geen vliegvakantie, naar t werk met de fiets, maar wel 8 kinderen... (als jij mag overdrijven mag ik het ook...)

Ik zeg toch ook niet dat dat goed is?

Er is toch niet maar 1 manier om iets te doen voor de planeet?

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:08

Jijbegint met leuk en aardig, maar als je rondrijdt in een Hummer en een kilo biefstuk eet :?
Dus tja....

Een lange termijn oplossing begint wel nu he, niet over 50 jaar.
Maar nee, je wordt (in nl dan toch) beloont dmv kinderbijslag. Ik denk dat men beter een constructie kan hebben waardoor het nemen van kinderen juist niet aangemoedigd wordt...

-The outsider for life-

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:15

LadyMadonna schreef:

Volgens mij zegt niemand dat het niet hebben van kinderen geen argument is. Tuurlijk is het een argument.

Zoals ik al eerder schreef iedereen maakt zijn eigen keuzes. Wellicht maak jij de keuze om geen kinderen op de wereld te zetten +:)+ , dat vind ik echt heel erg top zonder enige vorm van sarcasme, alleen zou ik diezelfde keuze als ik mijn leven opnieuw over mocht doen nooit en te nimmer maken. Ik wist zelf al als zeer jong meisje (voor mijn menstruatie) dat ik zo graag zelf kinderen wilde. Dat was voor mij enorm belangrijk voor mijn eigen levensgeluk. Ik beleef het nog steeds als een van de grootste geschenk in het leven dat het me gegund werd om ze te krijgen, dat kan namelijk niet bij iedereen en zeker niet 40 jaar geleden.
Niet vliegen, geen vlees eten, zo zorgvuldig mogelijk zuinig omgaan met het milieu doet me helemaal niets als het gaat om vermindering van mijn eigen levensgeluk. Ik heb het er graag voor over. Ik denk dat iedereen zo zijn of haar eigen keuzes maakt. En dat is goed.
Natuurlijk is het goed om bewustzijn te kweken voor wat het effect op het milieu zal zijn als vrouwen kiezen om geen kinderen te krijgen. Kan ik het alleen maar met je over eens zijn. En ik ben het ook met je eens dat je dit niet dwingend opgelegd moet worden, daar de voordelen (beter voor het milieu) wel eens het kunnen af leggen tegen de nadelen van bijvoorbeeld totalitaire regimes (waar dit afgedwongen kan worden → vb één kind politiek China).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:27

maar de overbevolking heeft toch ook wel met welvaart te maken. In onderontwikkelde landen is het hebben van veel kinderen een noodzaak om te overleven. Als het daar beter gaat met de welvaart (voedsel met name) zal het aantal kinderen dalen.

het is niet of, of, maar en, en. Dus en minder kinderen, bewuster leven, minder consumeren. En niet het ene wel en het andere niet.

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:30

minder kinderen is een keuze. niet de mijne haha ik heb er 4, maar goed.

En het houden van huisdieren/paarden dan? die laten ook een behoorlijke footprint achter, is ook landbouwgrond (en vee) voor nodig om te voeden. Moet dat dan niet ook worden beperkt. Maximaal 1 hond, 1 paard, 1 kat per huishouden?

STEUN ONZE BOEREN!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:21

juval schreef:
maar de overbevolking heeft toch ook wel met welvaart te maken. In onderontwikkelde landen is het hebben van veel kinderen een noodzaak om te overleven. Als het daar beter gaat met de welvaart (voedsel met name) zal het aantal kinderen dalen.

het is niet of, of, maar en, en. Dus en minder kinderen, bewuster leven, minder consumeren. En niet het ene wel en het andere niet.

Kun je dan niet juist daar geboortebeperking koppelen aan hulpprogramma's? Bijvoorbeeld voedsel of medicijnen alleen uitdelen in combinatie met een sterilisatie of prikpil? Of alleen beschikbaar stellen wanneer men minder dan x kinderen heeft?

Die negatieve correlatie tussen welvaart en kinderaantal bestaat en is best sterk, maar voordat het kinderaantal zó sterk daalt dat er daadwerkelijk sprake is van bevolkingsdaling (i.t.t. slechts een minder snelle bevolkingsgroei), is echt behoorlijk veel welvaart nodig.
Dat zie ik niet één-twee-drie over de hele wereld gebeuren. Bovendien, één oorlog of flinke natuurramp die roet in het eten gooit, en je bent zo weer terug bij af.

Nee, om echt de wereldbevolking flink te reduceren, moet je het niet hebben van welvaart en vrije wil van mensen alleen. Helemaal niet als, zoals nu bij ons in het Westen, die welvaart grotendeels alleen maar bestáát doordat er elders anderen zijn die het slecht genoeg hebben om te kunnen worden uitgebuit. Dat soort welvaart kun je per definitie al niet overal tegelijk brengen, en die welvaart kun je dus ook niet als voorwaarde hanteren om de bevolking overal te laten dalen.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:40

Kinderbijslag is geen beloning naar een bijdrage.
Ik heb geen kinderen maar wil ze wel dus als dat dan in sommige ogen milieuonvriendelijk is, het zij zo.

Ik doe meer aan het opruimen. Ga hier in de buurt met mensen die ook willen opruimen 1x per maand met zón grijpstok en een zak plastic ruimen.
Je wilt niet weten wat er voor een troep ligt. Vooral in de zomer als er beekjes droogliggen.

Verder eet ik niet alle dagen vlees en probeer ik op het plastic gebruik te letten.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:46

oomens schreef:
Kun je dan niet juist daar geboortebeperking koppelen aan hulpprogramma's? Bijvoorbeeld voedsel of medicijnen alleen uitdelen in combinatie met een sterilisatie of prikpil? Of alleen beschikbaar stellen wanneer men minder dan x kinderen heeft?
:oo :oo

Dacht ik toch heus dat de nazi tijd met haar ideeën verleden tijd waren :oo

Ik ga daar verder niet op in Oomens, maar ik geef je terug dat jezelf daar eens heel erg kritisch naar moet kijken wat je daar schrijft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:46

Nog even en je voelt je ook al schuldig omdat je kinderen wil....
Moet niet gekker worden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:55

piendumaitre schreef:
oomens schreef:
:oo :oo

Dacht ik toch heus dat de nazi tijd met haar ideeën verleden tijd waren :oo

Ik ga daar verder niet op in Oomens, maar ik geef je terug dat jezelf daar eens heel erg kritisch naar moet kijken wat je daar schrijft.

Tja, je kunt het schokkend genoeg vinden om er een Godwin van te maken (gek genoeg begint er nooit iemand te roepen over 'nazipraktijken' wanneer het over bijvoorbeeld snelwegen gaat), maar ik ben wel oprecht benieuwd hoe je op minder ingrijpende manieren van een hele hoop mensen af komt? Ik denk dat er minder bij maken en de rest door natuurlijk verloop laten verdwijnen een van de nettere manieren is, en dat juist het actief 'ruimen' van mensen veel eerder onder 'nazipraktijken' valt te scharen. Maar ja, dat zal ik dan wel mis hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:03

Popstra schreef:
Nog even en je voelt je ook al schuldig omdat je kinderen wil....
Moet niet gekker worden.

Mwah, gok dat ik me vaker moet verantwoorden dat ik geen kinderen heb (aangezien wel kinderen de standaard is) maar dat ter zijde.
Ik denk ook niet dat je het hebben van kinderen af moet straffen of dat we naar een Max 1 kind policy toe moeten, maar waarom er kinderbijslag moet zijn is mij een compleet raadsel.
Ik woon op de biblebelt, en gezinnen met +6 kinderen zijn hier écht geen uitzondering.

Zorgverzekeringen vergoeden de verloskundige, de kraamzorg, ivf, etc, maar als ik mezelf wil laten steriliseren moet ik een dure aanvullende verzekering nemen... ik vind dat nog steeds ontzettend krom

-The outsider for life-

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:11

piendumaitre schreef:
*knip*Ik ga daar verder niet op in Oomens, maar ik geef je terug dat jezelf daar eens heel erg kritisch naar moet kijken wat je daar schrijft.

Overigens vind ik het jammer dat je, behalve de nazidooddoener, ook niet inhoudelijk ingaat op het tweede deel van mijn post die je aanhaalt.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:19

oomens schreef:
dat juist het actief 'ruimen' van mensen veel eerder onder 'nazipraktijken' valt te scharen.
mijn vergelijking met de nazi praktijken heeft te maken dat de nazi's mensen die zij als "minder" ervoeren verplichte geboortebeperkende maatregeling lieten ondergaan weliswaar vanuit een andere ideologie (übermensch tegenover de "untermensch).

Dat is wat jij ook voorstelt. Mensen die hulp nodig hebben, die honger hebben pas eten geven als ze geboortebeprkende maatregelen ondergaan. Hoe laag kun je zijn als ene mens tegenover de andere als dit werkelijkheid zou worden. Dit is moreel volstrekt verwerpelijk en ik vind het echt schokkend dat je het nog gaat verdedigen ook.

Op jouw verzoek zal ik op dit deel van je post ingaan:

oomens schreef:
Nee, om echt de wereldbevolking flink te reduceren, moet je het niet hebben van welvaart en vrije wil van mensen alleen. Helemaal niet als, zoals nu bij ons in het Westen, die welvaart grotendeels alleen maar bestáát doordat er elders anderen zijn die het slecht genoeg hebben om te kunnen worden uitgebuit. Dat soort welvaart kun je per definitie al niet overal tegelijk brengen, en die welvaart kun je dus ook niet als voorwaarde hanteren om de bevolking overal te laten dalen.

Dat klopt wat je hier schrijft hetgeen niet wegneemt dat je het dus maar verplicht moet opleggen (de ene mens tegenover de andere) want hierin betreed je het gebied van beperking van de individuele vrijheid en daar zul je altijd heel erg voorzichtig mee moeten zijn.
We hebben genoeg voorbeelden in de wereld om dat niet te willen want dit is vaak alleen maar mogelijk in centraal gestuurde landen waarbij de vrijheid van mensen ondergeschikt worden gemaakt aan de ideeën van de heersende regiems (China, Rusland, Turkeije etc etc). Dus ik ben van mening dat het doel zeker niet alle middelen heiligt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:37

Het valt me op dat dergelijke voorstellen meestal komen van mensen die zelf menen niets te hoeven doen voor de planeet.

[o]

enzino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:58

LadyMadonna schreef:
... maar waarom er kinderbijslag moet zijn is mij een compleet raadsel.

Omdat het huidige stelsel bevolkingsgroei, of tenminste instandhouding, nodig heeft. Als het aantal kinderen opeens sterk afneemt dan zit jij straks in een bejaardentehuis zonder personeel en zonder budget.

Vandaar dat landen met een lage bevolkingsgroei meer open staan om vluchtelingen op te nemen. Als je eigen bevolking de toekomstige werknemers niet produceerd dan importer je ze maar direct (of indirect omdat vluchtelingen vaak uit landen met hogere geboortecijfers komen).

Een land dat nu al tegen de problemen van vergrijzing en lage (afnemende) bevolkingsgroei aanloopt is Japan. Daar heb je al dorpen met alleen ouderen en kan je al je boodschappen doen zonder menselijk contact (winkels zonder personeel).

Een afname van de bevolking is misschien goed voor het milieu maar de bijkomende consequenties voor bepaalde landen/regios/steden/beroepen kunnen zeer ingrijpend zijn.

Sassy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:59

Ik heb geen kinderen :D
Grote gezinnen veel kinderbijslag geven ben ik ook geen voorstander van, beperk dat dan tot max voor 2 kinderen...

Wij doen niet aan vliegvakanties, als we nieuwe apparaten kopen, dan enkel die die het meest energiezuinig zijn. De verwarming een graad lager zetten en een dikke trui aan.
Minder vlees, zoveel mogelijk groente en fruit uit het seizoen en lokaal eten.
Volgende week komen ze hier zonnepanelen plaatsen.
Zuinig met water, energiebesparende lampen e.d. vind ik vanzelfsprekend.

Je in ieder geval bewust zijn van je ecologische voetafdruk, en erover nadenken wat je zelf nog kan doen ;)

Doe een keer deze test, je zou er nog van schrikken:
http://voetafdruktest.wnf.nl/?_gl=1*xju ... FDEALw_wcB

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:16

juval schreef:
minder kinderen is een keuze. niet de mijne haha ik heb er 4, maar goed.

En het houden van huisdieren/paarden dan? die laten ook een behoorlijke footprint achter, is ook landbouwgrond (en vee) voor nodig om te voeden. Moet dat dan niet ook worden beperkt. Maximaal 1 hond, 1 paard, 1 kat per huishouden?

STEUN ONZE BOEREN!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:32

Tsja, is heb 5 kinderen. Die keuze maakte ik toen ik nog niet nadacht over het milieu. Nu kan ik alleen mijn best doen ze op te voeden tot mensen die zo zuinig mogelijk op deze wereld zijn.

Huisdieren is ook zo’n ding inderdaad. Als je ziet hoeveel honden, katten, paarden enz. op deze wereld worden gezet alleen voor ons plezier.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:33

Citaat:
Doe een keer deze test, je zou er nog van schrikken:
De test is fout van opzet. Ik pas er op geen enkele manier in. Dus mee gestopt.
Ik werk nl niet en moet toch invullen hoe ik naar mijn werk ga.
Ik kan niet invullen hoe we ons huis verwarmen want staat er niet bij.
Ik moet het hebben over openbaar vervoer terwijl dat niet bestaat waar ik woon. Etcetera.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:58

Het gaat er vooral om dat elk individueel mens zich bewust is van zijn/haar verantwoordelijkheid, en daarnaar handelt. Elke dag maak je keuzes die van invloed zijn op het milieu.

Het opleggen van bepaalde restricties van bovenaf is m.i. onvermijdelijk, maar mensen moeten in de eerste plaats intrinsiek gemotiveerd zijn/raken om hun gedrag aan te passen. Vingerwijzen naar bepaalde groepen, of dat nu boeren zijn, SUV-rijders, gezinnen met veel kinderen, of mensen met veel huisdieren, is verleidelijk (want gemakkelijk - ik doe het zelf ook te vaak), maar werkt eerder contraproductief wat betreft die intrinsieke motivatie.

Wat nodig is, is een grondige, mondiale mentaliteitsverandering richting duurzaamheid, weg van het heersende materialisme, het massaconsumentisme, de winstmaximalisatie en het korte termijn denken. We moeten ons realiseren dat we met zijn allen in hetzelfde schuitje zitten, of we dat nu leuk vinden of niet. Hoe we dat voor elkaar kunnen krijgen, dat is de grote vraag en uitdaging.

Stal Skýjafar, Tölt in Balans Tölt- en Centered Riding lessen op goed getrainde IJslandse paarden
Meer weten over mijn visie op rijden en trainen? Bezoek mijn vernieuwde site http://www.stalskyjafar.nl
Always learning

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:01

4,33 ha, 2,4 wereldbollen voor mij... maar dan nog ver onder het nederlandse gemiddelde. tja. Ik hecht weinig waarde aan dit soort testjes,

STEUN ONZE BOEREN!