Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Dani, Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:02

LadyMadonna schreef:
Waarom wordt er hier steeds gereageerd dat het niet hebben van kinderen geen argument is?
Het grootste probleem is de algehele overbevolking, het is ontzettend druk op onze aardkloot, maar het nemen van kinderen wordt wel aangemoedigd door oa kinderbijslag.
Moeten we het hebben van geen kinderen of maximaal 1 niet juist aanmoedigen? (Voor ik half Bokt in m’n bek krijg, ik zeg dus niet dat je het hebben van (meerdere) kinderen moet verbieden)

...ik weet niet of het "steeds" gezegd wordt, maar ik heb zelf een keer opgeschreven "dat de juiste formulering niet is 'ik heb geen kinderen', maar 'ik heb mij laten steriliseren'".

En verder vind ik als oma zijnde, dat zelfs als je principieel stappen hebt genomen om geen kinderen te krijgen, dat dat geen vrijbrief is om er op los te leven.

Verder is 7 miljard gigantisch veel, maar het is op zichzelf genomen nog te doen.
Dus de vrijbrief "aangezien overbevolking het grootste probleem zou zijn"
... (of dit zo is, is een 2e)...
"ga ik vrijuit want ik pak het belangrijkste punt aan" - is een uitest wankele smoes in mijn oren.

(Maar 7 miljard mensen die op die verspillende manier gaan leven die in het westen gebruikelijk is, dat lukt idd niet.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:21

Janneke2 schreef:
...ik weet niet of het "steeds" gezegd wordt, maar ik heb zelf een keer opgeschreven "dat de juiste formulering niet is 'ik heb geen kinderen', maar 'ik heb mij laten steriliseren'".

Waarom zou alleen dat de juiste formulering zijn? Maakt het uit hóe je ze niet maakt? Al ben je kinderloos omdat je je kwakjes enkel in een oude sok loost of omdat je levenslang je benen bij elkaar houdt, het resultaat is toch uiteindelijk wat ertoe doet?

Schoentje, kerstmuts en [o]

Magrathea

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:26

Het is gewoon zo'n non-argument. En dat zeg ik als bewust kinderloos persoon. In mijn ogen is het vele malen effectiever om in je levensstijl zo milieubewust mogelijk bezig te zijn en daarmee (hopelijk) anderen te inspireren.
Verder raad ik je aan om dit artikel te lezen: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... bevolking/
Een acute rem op nieuwe mensen maken is niet zo eenvoudig als je denkt en heeft ook lang niet zoveel effect als je zou denken.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:48

Magrathea schreef:
Het is gewoon zo'n non-argument. En dat zeg ik als bewust kinderloos persoon. In mijn ogen is het vele malen effectiever om in je levensstijl zo milieubewust mogelijk bezig te zijn en daarmee (hopelijk) anderen te inspireren.
Verder raad ik je aan om dit artikel te lezen: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... bevolking/
Een acute rem op nieuwe mensen maken is niet zo eenvoudig als je denkt en heeft ook lang niet zoveel effect als je zou denken.

Je levensstijl aanpassen is heel nuttig ja, maar alleen daarmee kom je er niet. Verder lijkt dat artikel uit de link, als hun rekenmodellen kloppen, juist vóór geboortebeperking te pleiten. Probeer het zelf maar: wanneer we nu wereldwijd een éénkindpolitiek invoeren, dan zitten we in 2050 weer op het niveau waar we in 2006 zaten. Let wel, zonder dat daarvoor iemand hoeft te worden gedood! Zelfs als alleen de hardstgroeiende continenten, Afrika en Azië, een éénkindbeleid invoeren, dan leidt dat al tot een daling van de wereldbevolking. Hoewel de schrijvers dus wat anders opschrijven, onderbouwen ze dus eigenlijk het tegendeel.

Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat een dergelijk beleid een nog veel groter effect heeft op het climaat dan alleen de voorspelde daling van de wereldbevolking, want met de daarbij te verwachten vergrijzing zal ook de wereldeconomie en dus de consumptie/uitstoot per persoon krimpen. Dat komt nog eens bovenop de vermindering van het aantal personen, als een soort win-winsituatie.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:57

Nee, waar zij voor pleiten is het bevorderen van daadwerkelijk effectieve maatregelen. En als je kijkt naar je eigen impact als westerling in vergelijking met het zéér minimaal verminderen van de wereldbevolkingsgroei door geen kinderen te nemen, zou ik eerder voor die duurzame levensstijl gaan dan te zeggen "Joe ik krijg geen kinderen dus ik vind het allemaal wel goed zo". Want die indruk krijg ik wel.

Overigens denk ik dat er misschien beter een topic geopend kan worden over het wel en niet van bevolkingsgroei, dit heeft nu nog maar weinig met het oorspronkelijke onderwerp te maken.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:06

Magrathea schreef:
Nee, waar zij voor pleiten is het bevorderen van daadwerkelijk effectieve maatregelen. En als je kijkt naar je eigen impact als westerling in vergelijking met het zéér minimaal verminderen van de wereldbevolkingsgroei door geen kinderen te nemen, zou ik eerder voor die duurzame levensstijl gaan dan te zeggen "Joe ik krijg geen kinderen dus ik vind het allemaal wel goed zo". Want die indruk krijg ik wel.

Overigens denk ik dat er misschien beter een topic geopend kan worden over het wel en niet van bevolkingsgroei, dit heeft nu nog maar weinig met het oorspronkelijke onderwerp te maken.

Uiteindelijk is dat juist de enige vraag die er echt toe doet als het over dit onderwerp gaat: "hoe raken we (op een beetje een nette manier) pakweg 5-6 miljard mensen kwijt?"
Al de rest is gerommel in de marge. Als puntje bij paaltje komt is er geen toppredator die zich duurzaam in onze dichtheden kan handhaven, ongeacht zijn levensstijl, hoe hij zijn huis verlicht of hoe hij zich verplaatst over de wereld.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:16

Lees net dat Hongarije allerlei financiële beloningen gaat uitkeren aan barende dames... Maar goed die regering is toch al uhm.... laat maar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:22

Zonet een hele interessant programma gezien bij VPRO tegenlicht over de waterstof transitie. Mensen die het interessant vinden kan ik aanraden om dit programma via uitzending vermist te bekijken.

Citaat:
"hoe raken we (op een beetje :n een nette manier) pakweg 5-6 miljard mensen kwijt?"
Dat is een utopie dat je de bevolking met 5 -6 miljard mensen kunt verminderen, laat staan op een "nette" manier. Ik vind het zo onrealistisch. En natuurlijk een dalende wereldbevolking zal ook helpen, maar ik vind het volstrekt onrealistisch om dat voor elkaar te krijgen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:28

We kunnen prima met 10 miljard leven op de planeet, alleen zullen we dan wat minder 'westers' moeten leven zoals nu. Dan zijn er dus 3-4-5 wereldbollen nodig, als iedereen dat zou doen :o
En dat is het hele punt. Je kunt er niet vanuit gaan dat andere mensen ook wel geen kinderen zullen krijgen. Je zult zelf ook iets moeten doen. (Of eigenlijk: een aantal dingen moeten laten.)

[o]

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:31

Of juist nog 'Westerser', hoogontwikkelde technologie beter inzetten, niet ten dienste van comfort en consumeren.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:39

mysa schreef:
Of juist nog 'Westerser', hoogontwikkelde technologie beter inzetten, niet ten dienste van comfort en consumeren.

En hebben jullie dan echt zoveel vertrouwen in je medemens dat jullie geloven dat men massaal niet langer voor direct eigenbelang, -gemak en -comfort kiest maar dat we allemaal ineens altruïstisch worden en de verstandigste keuzes gaan maken?
Kom op nou 8)7
We kunnen met zijn allen nog geen koekje laten staan als we vastbesloten zijn om nu écht eens te gaan afvallen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:41

mysa schreef:

Die technologie is er nog niet en we weten nog niet wanneer die er is. (Iedereen heeft het al hoog op over thoriumreactors, terwijl dat op zijn vroegst over een jaar of 50 voor consumenten beschikbaar zal zijn als we er nu al onze pijlen op richten.)
Wat is er nou helemaal zo erg aan een wat gematigder leven? Plantaardig eten, een trui aantrekken, LED-verlichting, afval scheiden. Het zijn allemaal echt geen dramatische veranderingen en maken een groot verschil.

[o]

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:43

oomens schreef:
En hebben jullie dan echt zoveel vertrouwen in je medemens dat jullie geloven dat men massaal niet langer voor direct eigenbelang, -gemak en -comfort kiest maar dat we allemaal ineens altruïstisch worden en de verstandigste keuzes gaan maken?
Nee natuurlijk niet, dat blijkt alleen al uit dit topic.

Dus het is niet alleen de individuele mens die voor de transitie moet gaan zorgen maar overal moet daar voor worden gezorgd: vliegtuigen minder/ niet vervuilen, industrieën, primaire sector, van de fossiele brandstoffen af etc. etc.
Of we het leuk vinden of niet de overheid zal daar echt voor moeten gaan zorgen en ook voor gaan zorgen. Maar de precieze invulling is nu nog niet duidelijk hoe wat en waar.
Maar de transitie alleen bij het individu leggen, gaat hem niet worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:46

pien_2010 schreef:
oomens schreef:
Nee natuurlijk niet, dat blijkt alleen al uit dit topic.

Dus het is niet alleen de individuele mens die voor de transitie moet gaan zorgen maar overal moet daar voor worden gezorgd: vliegtuigen minder/ niet vervuilen, industrieën, primaire sector, van de fossiele brandstoffen af etc. etc.
Of we het leuk vinden of niet de overheid zal daar echt voor moeten gaan zorgen en ook voor gaan zorgen. Maar de precieze invulling is nu nog niet duidelijk hoe wat en waar.
Maar de transitie alleen bij het individu leggen, gaat hem niet worden.

Helemaal eens, maar het verschil / voordeel is: een individu kan morgen al beginnen met een duurzamere levensstijl. Bij wet- en regelgeving gaat er nu eenmaal tijd overheen. Bovendien wauwelt Den Haag nogal graag over draagvlak, en door bijv geen halogeenlampen meer te kopen en/of plantaardig te eten geef je daarmee een signaal af :j

[o]

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:49

Daar ben ik het met je eens pien_2010, enkele individuen alleen kunnen het niet redden, vooral de grote industrie zal ook aangepakt moeten worden.

Maar de bewustwording bij mensen, daar is nog veel winst te behalen.
Iemand die in de tegenwoordige tijd bijv. een cruise vakantie de rug niet toekeert...hoe blond ben je dan?
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 10-02-19 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-19 23:51

Denk dat de kwestie van geen kinderen hebben wel echt een hele grote rol speelt in het klimaat, maar die niet zozeer in onze westerse maatschappij gelegd moet worden. Het geboorte cijfer is hier alleen maar gedaald de laatste jaren en er dreigt een vergrijzing van onze maatschappij te komen. Terwijl er andere landen ploeteren in armoede, en er nog 5-10 kinderen geboren worden per gezin. Dat gaat verder dan Nederland en België, veel verder. Misschien zouden de westerse landen hun verantwoordelijkheid ook eens moeten nemen over de kolonisatie in Afrika en wel degelijk iets doen aan armoede, als je iets doet aan armoede ga je automatisch ook iets doen aan het klimaat. Dat is een vicieuze cirkel...

Edit: Tenslotte heeft de manier hoe je leeft ook vaker meer invloed dan hoeveel er leven.

Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:55

Janneke2 schreef:
, maar ik heb zelf een keer opgeschreven "dat de juiste formulering niet is 'ik heb geen kinderen', maar 'ik heb mij laten steriliseren'".

Kan je uitleggen wat je hiermee bedoelt? Ik heb nl geen kinderen, maar ben ook niet gesteriliseerd... (daar moet ik nl een duur aanvullend pakket voor afsluiten)

-The outsider for life-
Ambassadeur van
Dogstar Foundation

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:56

Magrathea schreef:
mysa schreef:

Die technologie is er nog niet en we weten nog niet wanneer die er is.
Wat is er nou helemaal zo erg aan een wat gematigder leven? Plantaardig eten, een trui aantrekken, LED-verlichting, afval scheiden. Het zijn allemaal echt geen dramatische veranderingen en maken een groot verschil.

Doe ik allemaal al en toch is mijn voetafdruk onrustbarend groot.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:12

Citaat:
Daar ben ik het met je eens pien_2010, enkele individuen alleen kunnen het niet redden, vooral de grote industrie zal ook aangepakt moeten worden.

Maar de bewustwording bij mensen, daar is nog veel winst te behalen.
Dat klopt helemaal. En we doen hier echt ons best.
Vorig jaar kreeg ik wat rare gezichten toen ik toeristen vroeg om of de verwarming uit te zetten, of de openslaande deuren dicht te doen. Ze waren verbolgd want "ze hadden toch een all in prijs", waarop ik antwoordde dat het erg slecht is voor het milieu om de tuinpark te proberen warm te stoken. Dan realiseer ik me hoe verschillend en nonchalant mensen omgaan met zuinig om gaan met natuur en milieu.
Dat is ook bizar, want we hebben veel geld gestopt in het goed isoleren vd gîte. Gelukkig zijn de meeste toeristen wel zuinig met de energie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:27

Las ik deze week EINDELIJK eens een artikel waarin iemand de ballen had om waterstof, amoniak en synthetisch gas als nieuwe energiedragers te duiden om daarmee in een alinea een drie pagina's tellend artikel over de nieuwe elektrische heilige koe feitelijk naar het rijk der fabelen te verwijzen.

Alle leuke argumenten ten spijt, alle grote woorden, dreigen met hel en verdoemenis (waar heb ik dat eerder gehoord?) het gaat heel simpel maar om een ding: hoe nemen we, ook wereldkundig verantwoordt, afscheid van fossiele (brand)stoffen.

De rest is echt gezever in de marge, inkl smeltende ijskappen!

Oh ja, en die half dode eik die laatst op TV langs kwam, donder op, eiken groeien niet op arme zandgrond, sukkel! Had die boom daar zelf niet neer gezet!

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 09:12

Ik wil een groot gezin 3-5 kinderen ofzo, ik heb nu 1 dochter van bijna 2.

Maar juist denk ik dat het nodig is dat mensen met een eco lifestyle veel kinderen krijgen. Dan zijn er in de volgende generatie ook nog mensen die iets om het milieu geven, als alle 'tokkies' Grote gezinnen blijven krijgen en alle millieu bewuste mensen kiezen voor geen kind dan zijn er over een aantal generaties alleen nog mensen met niet zulke duurzame ideeën over op deze planeet. Dit is natuurlijk een fictieve film maar die stamboom geeft wel goed aan wat ik probeer te zeggen, vervang alleen even iq door duurzame ideeën. https://youtu.be/YwZ0ZUy7P3E

Ik voed mijn kinderen op met respect voor het klimaat leg haar in de supermarkt uit waarom we iets niet kopen (bijvoorbeeld kijk eens, hier zit heel veel plastic omheen dus kopen wij niet, dit schoonmaakmiddel maakt het water van de visjes in de beek heel vies dus kopen we niet, hier mama heeft een eigen zakje mee kun jij daar 3 appels in doen? . Enkele voorbeelden van gesprekken die ik met mijn peuter heb in de winkel) ze draagt en heeft voor 95% 2e hands dingen. We vervoeren ons per bakfiets, gebruiken wasbare luiers met eco wasmiddel en eco wasmachine, gaan niet op verre vakantie en leggen haar nu al uit waarom we dat doen. Nemen haar iedere dag mee naar buiten en laten haar planten en dieren leren mijn dochter weet bijvoorbeeld prima dat je niet aan een berenklauw moet komen en dat je van brandnetel en vlierbloesem lekkere dingen kunt maken. Ik hoop door er haar van jongs af aan mee bezig te laten zijn, ze een voorbeeld kan zijn voor haar generatie wat betreft duurzaamheid.

In de toekomst willen wij nog duurzamer, en vooral zelfvoorzienend maar daarvoor moeten we eerst verhuizen.

*grote garage leegverkoop kijk snel bij mijn advertenties op boktmarkt*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 09:25

Dat jij duurzaam leeft en je kinderen dat leert is geen garantie dat ze zelf later ook duurzaam leven...
Ik heb geen kinderwens, waar ik in de huidige maatschappij alleen maar blij om ben trouwens, dus ik zal nooit begrijpen waarom iemand 3,4,5,6 kinderen zou willen en niet gewoon blij is met 1 of 2

-The outsider for life-
Ambassadeur van
Dogstar Foundation

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 10:06

litilaura schreef:
Maar juist denk ik dat het nodig is dat mensen met een eco lifestyle veel kinderen krijgen. Dan zijn er in de volgende generatie ook nog mensen die iets om het milieu geven, als alle 'tokkies' Grote gezinnen blijven krijgen en alle millieu bewuste mensen kiezen voor geen kind dan zijn er over een aantal generaties alleen nog mensen met niet zulke duurzame ideeën over op deze planeet. Dit is natuurlijk een fictieve film maar die stamboom geeft wel goed aan wat ik probeer te zeggen,

Het is jouw persoonlijke keuze vrijheid om wel of geen kinderen te krijgen en hoeveel. Maar bij de mens gaat het niet zo als in het dierenrijk, dat de kinderen het gedrag van de ouders kopiëren. Dus daar zou je nog wel eens mee op de koffie kunnen komen, ook al is het een goede zaak om je kinderen daarin op te voeden (hebben wij ook gedaan en met succes).
Daarbij geloof ik niet in mensen die geen kinderen krijgen vanwege het milieu of mensen die ze juist wel gaan krijgen omdat het beter is voor het milieu. Mensen zijn niet zo altruïstisch dat als ze net als ik zo'n verzengend verlangen hebben naar kinderen, ze daar vanwege een opvatting/ ideaal vanaf zien en zo ook omgekeerd mensen die wel een grote kinderwens hebben vanwege het milieu.

ikke schreef:
Las ik deze week EINDELIJK eens een artikel waarin iemand de ballen had om waterstof, amoniak en synthetisch gas als nieuwe energiedragers te duiden om daarmee in een alinea een drie pagina's tellend artikel over de nieuwe elektrische heilige koe feitelijk naar het rijk der fabelen te verwijzen.

Alle leuke argumenten ten spijt, alle grote woorden, dreigen met hel en verdoemenis (waar heb ik dat eerder gehoord?) het gaat heel simpel maar om een ding: hoe nemen we, ook wereldkundig verantwoordt, afscheid van fossiele (brand)stoffen.
:))

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:15

ikke schreef:

De rest is echt gezever in de marge, inkl smeltende ijskappen!

Oh ja, en die half dode eik die laatst op TV langs kwam, donder op, eiken groeien niet op arme zandgrond, sukkel! Had die boom daar zelf niet neer gezet!

heb je een link naar dat artikel ikke?

Prachtige Welsh B schimmelmerrie te koop (2019) zie profiel voor foto's
.

Voor gezonde, eerlijke en veilige producten rechtstreeks van de boerderij bij jou in de buurt: http://www.findfarm.nl !

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:27

LadyMadonna schreef:
Janneke2 schreef:
, maar ik heb zelf een keer opgeschreven "dat de juiste formulering niet is 'ik heb geen kinderen', maar 'ik heb mij laten steriliseren'".

Kan je uitleggen wat je hiermee bedoelt? Ik heb nl geen kinderen, maar ben ook niet gesteriliseerd... (daar moet ik nl een duur aanvullend pakket voor afsluiten)

Ja hoor.

Dat ik mij meerdere keren groen en geel heb ge-ergerd aan mensen die vonden dat ze 1 ding deden voor het klimaat : "ze hadden geen kinderen".
Wauwie, zeg.... Alsof je daarmee genoeg zou doen.

Er zijn mensen die deze stelling bloedserieus nemen, zoals Katinka Simonse (aka Tinkebell), maar doorgaans zijn dit juist ook diegenen die nadrukkelijk hun best doen om het milieu te sparen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )