Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Dani, Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-19 11:28

Ik ben heel erg bezig met het milieu maar heb ook een kinderwens. Ik geef toe dat kinderen krijgen niet goed is voor het milieu. Een gezin van 3-5 vind ik niet meer verantwoord, 1-2 wel. Ik zou mijn kinderen ook zo milieubewust mogelijk willen opvoeden, maar het belangrijkste van al: mijn hart ligt (op dit moment) veel meer bij adoptie dan een eigen kind krijgen. Ik zou adoptie dus ook veel meer promoten voor mensen die milieubewust willen zijn of toch een groot gezin willen.

Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods)

verootjoo

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:09

Ik zou adoptie niet promoten voor milieubewust zijn :o
Adoptie is niet zuiver en er kleeft zeer veel leed aan.
Ik zou dan eerder voor pleegzorg gaan.

[o]

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-19 12:15

verootjoo schreef:
Ik zou adoptie niet promoten voor milieubewust zijn :o
Adoptie is niet zuiver en er kleeft zeer veel leed aan.
Ik zou dan eerder voor pleegzorg gaan.

Is ook te zien waar je adopteert hé ;) En dan nog denk ik dat ieder kind een goede thuis verdient.
Pleegzorg zou ik dan juist niet doen omdat het niet bindend is, pleegzorg kan wel lijden tot adoptie maar het is niet echt 'jou kind' en als de ouders via de rechtbank terug recht krijgen op hun kind ben jij ze dus ook kwijt.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:26

oomens schreef:
Dus zou het kunnen helpen om dergelijke luxeproducten juist onbereikbaar te houden voor die sterk groeiende bevolkingen in ontwikkelingslanden. Als het niet lukt om een luxe, westerse levensstijl aan te nemen, dan blijft ook de daarmee gepaard gaande consumptie en vervuiling misschien uit.

Wow, heftige reactie dit. Die luxe Westerse levensstijl is er in ieder geval een zonder honger. Zijn wij daarin doorgeslagen en moet dit anders? Ja, imo wel. Maar: je bent op de hoogte van het voedselprobleem in Afrika en van de lage opbrengsten in de landbouw daar? Je bent op de hoogte hoeveel mensen er op dit moment wereldwijd honger lijden? Je bent op de hoogte van het feit dat er niet overal geschikte landbouwgrond beschikbaar is? Hoe stel jij voor om deze groeiende bevolking van voldoende voedsel te voorzien?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:06

oomens schreef:
Dus zou het kunnen helpen om dergelijke luxeproducten juist onbereikbaar te houden voor die sterk groeiende bevolkingen in ontwikkelingslanden. Als het niet lukt om een luxe, westerse levensstijl aan te nemen, dan blijft ook de daarmee gepaard gaande consumptie en vervuiling misschien uit.

Ja, heftig, en vooral ook dom.

Punt 1: Afrikaanen zijn niet dom, hun armoede is een gewilde zaak - dat is nl onze rijkdom.
Vroegah heette dat kolonialisme, nu doen we het indirecter en efficiënter.

Grote delen van onze vervuiling belanden sowieso in de 'tot derde rangs gemaakte wereld'.
En bij gebrek aan voorbehoedmiddelen, opleidingen van vrouwen en bestaanszekerheid daalt het geboortecijfer niet.

En dan "in hun eigen belang" ofzo....??
....die tot derde rangs gemaakte wereld van alles ontzeggen...?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-19 15:12

Janneke2 schreef:
oomens schreef:

Ja, heftig, en vooral ook dom.

Punt 1: Afrikaanen zijn niet dom, hun armoede is een gewilde zaak - dat is nl onze rijkdom.
Vroegah heette dat kolonialisme, nu doen we het indirecter en efficiënter.

Grote delen van onze vervuiling belanden sowieso in de 'tot derde rangs gemaakte wereld'.
En bij gebrek aan voorbehoedmiddelen, opleidingen van vrouwen en bestaanszekerheid daalt het geboortecijfer niet.

En dan "in hun eigen belang" ofzo....??
....die tot derde rangs gemaakte wereld van alles ontzeggen...?

Kinderen van de kolonie is echt een perfect voorbeeld daarvan, kan je herbekijken op VRT dacht ik, raad ik ook aan voor Oomens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:13

Janneke2 schreef:
Ja hoor.

Dat ik mij meerdere keren groen en geel heb ge-ergerd aan mensen die vonden dat ze 1 ding deden voor het klimaat : "ze hadden geen kinderen".
Wauwie, zeg.... Alsof je daarmee genoeg zou doen.

Er zijn mensen die deze stelling bloedserieus nemen, zoals Katinka Simonse (aka Tinkebell), maar doorgaans zijn dit juist ook diegenen die nadrukkelijk hun best doen om het milieu te sparen.

Ik snap je nog steeds niet, mbt “ik heb me laten steriliseren”, maar dat zal wel aan mij liggen

-The outsider for life-
Ambassadeur van
Dogstar Foundation

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-19 15:16

ìk denk dat jezelf steriliseren om het milieu te redden wel wat ver gaat, als je geen kinderen hebt en ook niet van plan bent om kinderen te krijgen maar jezelf niet perse wil laten steriliseren is daar niets mis mee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:23

Ik laat me niet steriliseren. En er komen ook geen kinderen. In een gezond lichaam snijd je niet. Punt.
Dus ook 'compleet' ben je kindervrij net zo goed als 'geholpen'.

Nobody is perfect, I am nobody.

enzino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:27

LadyMadonna schreef:
Ik snap je nog steeds niet, mbt “ik heb me laten steriliseren”, maar dat zal wel aan mij liggen

Ik denk dat de insteek is zoals "ik heb geen SUV waar ik de hele dag rondjes mee rij" (omdat je er geen behoefte aan hebt) of "ik heb geen prive vliegtuig voor pleziervluchten" (omdat je het geld er niet voor hebt).

Geen kinderen hebben is meestal geen bewuste keuze. Je bent de ware nog niet tegen gekomen, bent minder vruchtbaar, hebt (nog) geen kinderwens...

Steriliseren is echter wel een bewuste keuze en daarom iets dat je voor het milieu kan doen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:31

Maar steriliseren is inderdaad wel een heftige ingreep. Vooral om dat puur uit milieu oogpunt te doen. Is de onderliggende gedachte ook niet dat je gewoon geen kinderwens hebt?

Prachtige Welsh B schimmelmerrie te koop (2019) zie profiel voor foto's
.

Voor gezonde, eerlijke en veilige producten rechtstreeks van de boerderij bij jou in de buurt: http://www.findfarm.nl !

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:39

ik denk dat het belangrijkste "bewustwording" is. Dus dat je gaat nadenken over dingen die het milieu belasten en waar je, als individu, iets aan kunt doen.

Bijv...groenten en fruit niet voorverpakt kopen maar gewoon los in je karretje, biologisch eten en drinken. Vlees eten matigen, afval scheiden, kachel graadje lager, wat vaker de fiets pakken ipv de auto etc etc etc.

If it's not an icelandic, it's just a horse

enzino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:56

juval schreef:
Maar steriliseren is inderdaad wel een heftige ingreep. Vooral om dat puur uit milieu oogpunt te doen. Is de onderliggende gedachte ook niet dat je gewoon geen kinderwens hebt?

ik denk dat er vreselijk weinig mensen met een sterke kinderwens zijn die besluiten geen kinderen te nemen vanwege het milieu.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:40

Ik heb nooit kinderen gewild. Is absoluut een bewuste keuze. En die keuze kun je maken zonder sterilisatie. Echt dat vind ik gewoon een domme opmerking.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 17:48

Germie dat is niet wat Enzino schrijft. Enzino schrijft, en ik deel zijn opvatting, dat er vreselijk weinig mensen zullen zijn met een sterke kinderwens die besluiten geen kinderen te nemen vanwege het milieu.

Dat is iets anders als heel bewust kiezen voor geen kinderen, wat een prima keus is . De kans is erg groot dat je als er totaal geen milieu problemen zouden zijn of overbevolkingsproblemen deze keuze ook zo zou maken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:08

pien_2010 schreef:
Germie dat is niet wat Enzino schrijft. Enzino schrijft, en ik deel zijn opvatting, dat er vreselijk weinig mensen zullen zijn met een sterke kinderwens die besluiten geen kinderen te nemen vanwege het milieu.

Dat is iets anders als heel bewust kiezen voor geen kinderen, wat een prima keus is . De kans is erg groot dat je als er totaal geen milieu problemen zouden zijn of overbevolkingsproblemen deze keuze ook zo zou maken.

Zo zijn er ook weinig mensen met bijvoorbeeld een sterke duikwens die bewust niet duiken of mensen met een sterke SUV-wens die bewust geen SUV kopen.

Wil je dat mensen bewust tegen hun wensen in gaan, dan zul je moeten zorgen dat alternatieven (niet duiken, geen SUV, geen kinderen) aantrekkelijker zijn of het vervullen van die wensen minder aantrekkelijk gemaakt wordt.

Sturen met premies en heffingen kan, maar andere manieren zijn ook mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan het weren van SUV's, duikers of kinderen op meer plaatsen, of het verplicht stellen van vergunningen of diploma's.

Schoentje, kerstmuts en [o]

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:14

Tout a fait Oomens→ inderdaad!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 18:56

enzino schreef:
Geen kinderen hebben is meestal geen bewuste keuze. Je bent de ware nog niet tegen gekomen, bent minder vruchtbaar, hebt (nog) geen kinderwens...

Bedankt hè :') Mijn keuze voor geen kinderen is wel degelijk een bewuste. Ook als die kinderwens er ineens nog wel komt zou ik dat omwille van de staat van de wereld toch echt in de ijskast zetten.
Ik kan me namelijk echt niet voorstellen dat je alles wat er nu aan de hand is aanziet en denkt "weet je, het interesseert me niet dat mijn kind daarin moet opgroeien, ik zet er gewoon een op de wereld"

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:03

Magrathea schreef:
enzino schreef:

Bedankt hè :') Mijn keuze voor geen kinderen is wel degelijk een bewuste. Ook als die kinderwens er ineens nog wel komt zou ik dat omwille van de staat van de wereld toch echt in de ijskast zetten.
Ik kan me namelijk echt niet voorstellen dat je alles wat er nu aan de hand is aanziet en denkt "weet je, het interesseert me niet dat mijn kind daarin moet opgroeien, ik zet er gewoon een op de wereld"

Eerlijk gezegd denk ik dat je dan ‘gewoon’ geen kinderwens hebt :P Dat maakt niet uit, want het is idd veel beter voor de wereld.
Als je een echte, echte heftige kinderwens hebt, parkeer je die niet zomaar in de ijskast heb ik ondervonden. En nu heb ik dus 1 kind en 1 kind in het broedhok.
En ik snap je gedachtengang, want ik maak me ook ernstig zorgen om de wereld en hoe ze daarin moeten opgroeien, maar een echte kinderwens is een heel bizar onbedwingbaar verlangen.
Niet te vergelijken met het wel of niet aanschaffen van een vervuilende SUV ofzo.

[o]

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:22

En toch kun je dus wel degelijk BEWUST kiezen voor geen kinderen. En dat is dan misschien meestal niet om het milieu, maar het is daarna wel weer een mooie bijkomstigheid. Ik heb in ieder geval als kind al gezegd tegen mijn ouders dat ze van mij geen opa en oma zouden worden. Ze dachten dat ik wel bij zou draaien, maar dat is nog niet gebeurd. ;) En ja, misschien is het niet krijgen van kinderen wel net zo egoïstisch als het wel krijgen van kinderen, maar wij zijn in ieder geval op dit gebied geen vervuilers en dat mag zeker genoemd worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:24

Hoe is het niet krijgen van kinderen egoïstisch? :o?

Ik heb trouwens ook tot mijn 20e geroepen dat er geen kinderen kwamen bij mij :+ En toen werd het ‘misschien toch wel’, en daarna ‘ik moet een kind en wel nu’ :+

[o]

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:27

Germie, maar jij hebt, net als ik, geen kinderwens gok ik?

Er wordt bedoeld dat mensen die wél een kinderwens hebben, deze wens over het algemeen niet opzij zetten voor het milieu...

Och verootjoo, wij (bewust kindvrij (bewust kindloos mag je niet zeggen) zijn een afwijkende factor, kan niet iedereen goed mee overweg.

-The outsider for life-
Ambassadeur van
Dogstar Foundation

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:39

Citaat:
Och verootjoo, wij (bewust kindvrij (bewust kindloos mag je niet zeggen) zijn een afwijkende factor, kan niet iedereen goed mee overweg.
raar dat dit zo is. Mee eens. Misschien nog gevolg van katholieke opvattingen die onbewust nog doorwerken in opvattingen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:45

Heeft werkelijk niks met katholieken te maken...
Kindvrij ben je als je ze niet wil, kindloos ben je als je ze niet kan krijgen (kennelijk)
Maar we dwalen af...

-The outsider for life-
Ambassadeur van
Dogstar Foundation

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 19:51

LadyMadonna schreef:
Germie, maar jij hebt, net als ik, geen kinderwens gok ik?

Er wordt bedoeld dat mensen die wél een kinderwens hebben, deze wens over het algemeen niet opzij zetten voor het milieu...

Klopt, ik ben kindervrij zoals ik het altijd noem. En ja, de reden is dat ik mezelf te jong vind. Ik heb andere dingen te doen dan met een dikke buik rondlopen en ook het opvoeden zie ik niet zitten. Dus de keuze om kindervrij te blijven is niet het milieu, daar ben ik heel eerlijk over.
Maar goed, dat je daarmee wel het milieu spaart is mooi meegenomen. Voorstellen om geen kinderen te krijgen voor het milieu gaat een stroom kritiek krijgen. Dus dat durft niemand. Maar is eigenlijk wel de waarheid. Minder mensen, minder vervuiling.