Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Hanmar, EvelijnS, Shanna, Dani, benangelique, Ladybird

Popstra

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:13

Ja en jij denkt dat pak hem beet India..Afrika. Rusland...Of heel Azië daar wel netjes aan mee gaat doen? Laat me niet lachen joh!!

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:14

Ikke je post is duidelijk. We zijn het oneens. Je schrijft
Citaat:
heb ik de contacten en daarmee de toegang tot heel veel meer onderzoeken, waarvan net zo hard "bewezen" wordt dat de mens het doet als dat men "bewijst" dat de mens geen enkele bijdrage levert aan de klimaatverandering. Die laatste haalt echter nooit het nieuws, simpelweg omdat men de huidige beweging niet wil ondermijnen.

Als jij al die contacten hebt dan plaats die artikelen maar. Dan kunnen we er eens kritisch naar kijken. Anders vind ik deze zin nietszeggend "gezwam" in de ruimte en een sfeer kweken van "ikke weet hoe het werkelijk zit, maar laat het jullie niet weten. Lekker puh ;) ". Daarmee plaats jij je voor mij buiten deze discussie.

Janneke2 schreef:
Enne: de Nederlandse tak van youth for climate vond het wel leuk om met de premier te praten. - maar de acties gaan door!!
Oma blijft trots!
Dat is goed nieuws. Deze oma blijft ook trots!

Popstra schreef:
Allemaal heel leuk en aardig maar denken jullie nu echt dat dit kleine landje van ons heel de wereld gaat redden met al die malle maatregels??
Nee, Popstra dat denk ik niet.
Ik weet zeker dat in Europees verband afspraken zijn gemaakt over de transitie. Want wonende in Frankrijk, zie ik precies de zelfde acties ondernomen worden hier als in Nederland en nog meer, om de transitie gestalte te gaan geven. In dit land zijn ze alle gegevens aan het verzamelen van de grootschalige discussies die overal gevoerd zijn over de klimaatverandering en wat dit gaat betekenen voor de individuele mens. Dit is een proces door de regering in werking gezet en dat zelfs hier in onze piep kleine gemeenschap plaats heeft gevonden.
Duitsland is erg goed bezig (Nederland loopt ver achter) enne China mag dan we tot een van de grootste vervuilers horen, China is ook heel voortvarend bezig met de transitie. Het is niet alleen iets van Nederland.
De UK (wij kijken naast NL nieuws ook Frans en Engels en Duits hier) heeft het er eventjes niet over opgeslokt als ze zijn door het Brexit thema.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:18

Nou ja, het feit dat India en Azië daar niet aan mee kunnen doen is ook best wel een beetje de schuld van het westen he :+ Aangezien wij daar zo’n beetje alles laten produceren voor zo goedkoop en onduurzaam mogelijk.
Dus het begint toch wel bij de westerse landen dan.

[o]

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:54

Oomens, ik wacht nog op een reactie over jou idee hoe de bevolking in regio's waar weinig tot geen landbouw mogelijk is, gevoed kan gaan worden in de toekomst. Als we alle "vervuilende Westerse" voedselproductie gaan uitschakelen, iets dat je volgens mij hoog op je lijstje met idealen hebt staan.

piendumaitre schreef:
Het creëren van een angstcultuur is een middel waar populisten zich van bedienen, zie Wilders met zijn aanval op de Marokkanen..

Wacht even, hier wordt de plank (deels) mis geslagen. Ja, Wilders creëert een angstcultuur rondom immigranten. Maar, wie is er mbt het klimaat een angstcultuur aan het creëren? Volgens mij is Wilders zo ongeveer de laatste persoon op deze aarde die ooit zal gaan verkondigen dat, als we zo doorgaan zoals we nu doen, de aarde "vergaat".

En, heel eerlijk vind ik de sfeer in deze discussie er niet beter op worden met uitspraken als deze:

piendumaitre schreef:
Want het populisme zal meer en meer voeten aan de grond krijgen. Hoe dom kun je wezen, en hoe weinig hebben mensen geleerd van de geschiedenis. Heel naar en griezelig!

Je plaatst de mensen die hier tegengas geven steeds weer in het verdomho(e)kje van "de populisten" maar het enige dat je hiermee (denk ik) bereikt is nog meer verdeeldheid. Ik ben in de verste verte geen aanhanger/volger/fan van heren als Wilders en Baudet, oa vanwege de manier waarop zij hun doel proberen te bereiken. Mag ik daarom geen twijfels hebben bij dit vraagstuk over het klimaat? Ben ik dan dom?

Janneke2 schreef:
(Ikke, waarom eigenlijk dit achterhoede gevecht?)

Hoewel niet aan mij gericht, maar ... achterhoede gevecht? De term "weerwoord" lijkt mij meer op zijn plaats. Deze vraag komt op mij over alsof je geen zin hebt in een tegengeluid. In dat geval is een discussie overbodig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:14

Popstra schreef:
Wij kennen de wereld niet redden met al onze goede doen als men elders er maar een potje van blijft maken en zich niet aan regels hoeft te houden. Is toch een heel nuchter denken?

Sorry, als geboren Rotterdamse was ik in verwarring mbt kennen en kunnen!

Nee, ik vind het meer doendenken dan iets anders.
Daarmee erken ik niet dat de problemen groot zijn, maar op voorhand roepen 'dat wij dit niet kenne/kunnen" - NEE.

Dat is gewoon de moed opgeven, of lafheid.

Enne, hoezo "Ga eens kijken in de overbevolkte (arme) landen hoe het er aan toe gaat. dan word je toch heel verdrietig!" - ja, dat weet ik.
En er zijn ook oplossingen in al die ellende, dat weet ik ook.
Boeren die in Bolivia via oikocredit boeren doen dat vele malen milieuvriendelijker dan de gemiddelde gewone boer in Nederland (die graag anders wil, maar met handen en voeten vastzit aan leningen, contracten, etc.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:37

Tiepfoudt schreef:
"Wacht even, hier wordt de plank (deels) mis geslagen. Ja, Wilders creëert een angstcultuur rondom immigranten. Maar, wie is er mbt het klimaat een angstcultuur aan het creëren? Volgens mij is Wilders zo ongeveer de laatste persoon op deze aarde die ooit zal gaan verkondigen dat, als we zo doorgaan zoals we nu doen, de aarde "vergaat""

Wilders is tegen veranderingen binnen de maatschappelijk verduurzamen, daar hij "klimaathysterie als duurspeeltje ziet". In dat kader heb ik Wilders erbij gezet en als het gaat om de immigranten speelt Wilders met zijn strategie zeker in op de angst bij mensen.
https://www.pvv.nl/component/content/ar ... eltje.html
https://www.pvv.nl/index.php/component/ ... ergie-als-sluipmoordenaar-van-de-economie.html https://www.pvv.nl/index.php/component/ ... nomie.html

Tiepfoudt
schreef:
"Je plaatst de mensen die hier tegengas geven steeds weer in het verdomho(e)kje van "de populisten" maar het enige dat je hiermee (denk ik) bereikt is nog meer verdeeldheid. Ik ben in de verste verte geen aanhanger/volger/fan van heren als Wilders en Baudet, oa vanwege de manier waarop zij hun doel proberen te bereiken. Mag ik daarom geen twijfels hebben bij dit vraagstuk over het klimaat? Ben ik dan dom?"

Nee jij bent niet dom, je mag twijfels hebben, en ik heb nergens gezegd dat jij of andere in dit topic een populist bent/ zijn. Mocht je een PVV-er zijn dan hang je wel een populistische politicus aan en in dit topic probeer ik te wijzen op de gevaren van het populisme zoals het niet te nauw nemen met de waarheid, angst gebruiken om meningen te beïnvloeden vaak gebaseerd op foute gegevens etc. etc.

Tevens probeer ik met feitelijke onderbouwing te komen. Dit op een zo eerlijk mogelijke manier, want daarom heb ik heel bewust geschreven:

"Als je het artikel goed leest staat er alleen maar een herhaling in van het zelfde standpunt waarbij De huidige vraag is: versnellen wij dat veranderen door ons handelen? Curry zegt dat we dat op basis van onze huidige inzichten niet kunnen vaststellen. Zie vetgedrukte, niet vaststellen en dus ook niet uitsluiten. Zij zegt dus, "we weten het niet". Ik denk namelijk dat die Curry een integere vrouw is en ik weet niet zeker of zij wel zo blij is dat ze in dit populistische artikel zo naar voren wordt geschoven als dat ze wordt. Curry heb ik daarom expliciet naar voren gehaald als iemand die zich vooralsnog in deze discussie neutraal opstelt daar "we het nog niet weten" in haar optiek."

Maar nu eens iets anders. Denken jullie dat ik zo graag gelijk wil hebben? Hadden de 3% wetenschappers die zeggen dat het niet waar is en allemaal wel meevalt, maar gelijk. Ik hoop het zo, want dan lost wellicht het probleem zich vanzelf op.
Dan hoef ik hier niet een voedsel transitie door te voeren waarbij vlees minder, minder , minder op tafel komt ;) (heb ik dat in een ander verband niet ooit eerder gehoord?"), omdat ik denk dat we daarmee een steentje bij dragen en het voor onszelf gezonder is.

Maar draai het eens om. Stel die 3% hebben ongelijk, en zonder transitie komen er grote problemen zoals landen die verdwijnen, grote stormen en orkanen, opwarming van de aarde etc etc. En we gaan massaal deze zorgen negeren om er dan ooit achter te komen dat het vele en vele male te laat is (in mijn beleving is het eigenlijk al te laat), zou je jezelf dan niet rot voelen?
Ik heb dan tenminste nog mijn best gedaan, maar de tegenstanders van transitie hebben en er gewoon aan mee gewerkt, vind je dat niet een vreselijke gedachte? Ik kan mijn kleinzoon van 2 later in de ogen kijken en vertellen dat ik al 40 jaar probeer dit thema op de kaart te krijgen en groepen te ondersteunen die dit ook vinden. En ik kan hem laten zien wat we er allemaal voor gelaten hebben.
Dus natuurlijk hoop ik dat jullie 3% gelijk heeft. Maar ik vrees van niet.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:07

Piendumaitre: 100 maal dank voor je bijdrages! Dit is iets waar ik deze maand gewoon geen tijd voor heb.
Hele duidelijke inhoudelijke reacties! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:46

JewEmm dank je wel.

En dit artikel kwam ik nog tegen. Er zijn meer oma en opa's trots op de klimaatspijbelaars zoals Jan Terlouw oud politicus van D'66 (en de 1ste keer toen ik mocht stemmen heb ik op hem gestemd nadat ik alle lezingen van de partijen bij ons in de buurt had beluisterd live }> 42 jaar geleden := ) Baudet krijgt ook nog een flinke veeg uit de pan van hem, Terlouw zegt dus het zelfde als ik. :oo
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... d=SK216DHP

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:24

Janneke2 schreef:
Popstra schreef:
Wij kennen de wereld niet redden met al onze goede doen als men elders er maar een potje van blijft maken en zich niet aan regels hoeft te houden. Is toch een heel nuchter denken?

Sorry, als geboren Rotterdamse was ik in verwarring mbt kennen en kunnen!

Nee, ik vind het meer doendenken dan iets anders.
Daarmee erken ik niet dat de problemen groot zijn, maar op voorhand roepen 'dat wij dit niet kenne/kunnen" - NEE.

Dat is gewoon de moed opgeven, of lafheid.

Enne, hoezo "Ga eens kijken in de overbevolkte (arme) landen hoe het er aan toe gaat. dan word je toch heel verdrietig!" - ja, dat weet ik.
En er zijn ook oplossingen in al die ellende, dat weet ik ook.
Boeren die in Bolivia via oikocredit boeren doen dat vele malen milieuvriendelijker dan de gemiddelde gewone boer in Nederland (die graag anders wil, maar met handen en voeten vastzit aan leningen, contracten, etc.)

Ik kom uit Amsterdam :D
Maar neem de ontbossing die in rap tempo door gaat...wie heeft daar een oplossing voor? Per minuut zo veel hectares... Dit zijn toch dingen die wel zo verschrikkelijk groots zijn maar nogtans niemand die dat een halt toe roept. En juist die wouden zijn zo verschrikkelijk belangrijk voor onze aarde, de longen welteverstaan.
En dat ik dit vind wil niet zeggen dat wij niks doen. Ook wij houden ons aan alle regels en ook wij willen verspilling zo veel mogelijk tegen gaan maar wij redden er de wereld niet mee als dat grootste maar zo door blijft gaan...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:55

Citaat:
Ik kom uit Amsterdam :D
Maar neem de ontbossing die in rap tempo door gaat...wie heeft daar een oplossing voor? Per minuut zo veel hectares... Dit zijn toch dingen die wel zo verschrikkelijk groots zijn maar nogtans niemand die dat een halt toe roept. En juist die wouden zijn zo verschrikkelijk belangrijk voor onze aarde, de longen welteverstaan.

...ja, het is verschrikkelijk.

Maar er is ook een oud misverstand. Dat is dat ik als zijnde optimiste 'de feiten niet zou kennen'.
Citaat:
En dat ik dit vind wil niet zeggen dat wij niks doen. Ook wij houden ons aan alle regels en ook wij willen verspilling zo veel mogelijk tegen gaan maar wij redden er de wereld niet mee als dat grootste maar zo door blijft gaan...
[/quote]
Wat mij betreft:"en-en".
Wij doen wat we kunnen - en met goede inzet van geld, verstand, etc etc "moet" dat genoeg zijn.
Gewoon omdat het moet.

[o]

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:01

https://m.hln.be/wetenschap-planeet/mil ... ~a9268fd6/

Weer een wetenschapper aan het woord:

Mensen hoeven niet wakker te liggen van de gevolgen van klimaatverandering, zegt de invloedrijke Nederlandse econoom en klimaatonderzoeker Richard Tol. "Het idee dat onze kleinkinderen gevaar lopen omdat de aarde opwarmt, is volslagen onzin.".

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat klimaatverandering nu zo verschrikkelijk is. Tenzij je fondsen werft voor Greenpeace of een politicus bent die zich als redder van de mensheid presenteert. Dan heb je er baat bij om de boel te overdrijven.

Enz.

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:12

Je moet zijn expertise in context plaatsen. Niet elke "klimaatwetenschapper" kan iets zeggen hoe hard het klimaat door toedoen van de mens veranderd. Hij is econoom. Een snelle blik op Google Scholar laat zien dat hij alleen naar de economische gevolgen van klimaatverandering kijkt.

Over ontbossing heb ik eerder al een bericht geplaatst. Dit is waar ik op dit moment onderzoek naar doe. De gevolgen van ontbossing zijn vooral dramatisch door het bijgaande verlies van biodiversiteit.

JewEmm schreef:
Een andere maar. Er wordt steeds meer natuur omgevormd voor menselijke doeleinden. Dat houdt dus ook in dat de fatsoenlijk functionerende ecosystemen die juist nog veel meer CO2 kunnen opnemen dan wel menselijk doel dan ook, verdwijnen. En juist daardoor verdwijnen er nog meer soorten en is het daar nog bovenop nog moeilijker om mee te verschuiven met het klimaat, want verplaatsingen via niet-habitat is voor veel soorten zeer nadelig.

Eigenlijk zijn er op dit moment 3 grote crisissen in de wereld gaande: klimaatverandering, biodiversiteitsverlies (zie voorgaand stukje) en het opraken van fossiele brandstoffen. En doordat dat laatste deels eenzelfde oplossing heeft als het eerste (alternatieve brandstoffen) is de fossiele wereld ook geïnteresseerd om "mee te doen" in het aanpakken van klimaatverandering. Maar ja, het liefste halen ze eerst nog alle fossiele brandstof uit de grond onder het mom dat "de ontwikkelende landen dit nodig hebben", terwijl het eigenlijk gewoon puur om winst gaat.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:41

piendumaitre schreef:
Wilders is tegen veranderingen binnen de maatschappelijk verduurzamen, daar hij "klimaathysterie als duurspeeltje ziet". In dat kader heb ik Wilders erbij gezet en als het gaat om de immigranten speelt Wilders met zijn strategie zeker in op de angst bij mensen.

Populisten creëren volgens jou graag een angstcultuur, mee eens. Maar wie is er hier nu werkelijk een angstcultuur aan het creëren, nogmaals mbt het klimaat (we hebben het nu niet over immigranten). Daar doe jij net zo hard aan mee met uitspraken als deze hieronder, en met jou vele anderen.

Piendumaitre: "Stel die 3% hebben ongelijk, en zonder transitie komen er grote problemen zoals landen die verdwijnen, grote stormen en orkanen, opwarming van de aarde etc etc. En we gaan massaal deze zorgen negeren om er dan ooit achter te komen dat het vele en vele male te laat is (in mijn beleving is het eigenlijk al te laat), zou je jezelf dan niet rot voelen?"

Met veel van jou andere opvattingen over populisten ben ik het met je eens hoor, maar het argument (dat populisten graag angst creëren) is in déze discussie een gevalletje "de pot verwijt de ketel".

piendumaitre schreef:
Want het populisme zal meer en meer voeten aan de grond krijgen. Hoe dom kun je wezen, en hoe weinig hebben mensen geleerd van de geschiedenis. Heel naar en griezelig! Dat is dus tevens de reden dat ik besloten heb om te blijven in dit topic, om de populisten meningen niet vrij spel te geven hier op Bokt waardoor mensen wellicht onterecht achteroven gaan leunen in de gemakkelijke gedachten: "ooooh, het valt dus allemaal wel mee".

piendumaitre schreef:
Nee jij bent niet dom, je mag twijfels hebben, en ik heb nergens gezegd dat jij of andere in dit topic een populist bent/ zijn. Mocht je een PVV-er zijn dan hang je wel een populistische politicus aan en in dit topic probeer ik te wijzen op de gevaren van het populisme zoals het niet te nauw nemen met de waarheid, angst gebruiken om meningen te beïnvloeden vaak gebaseerd op foute gegevens etc. etc.

Je zegt inderdaad niet letterlijk "jij bent een populist" maar daar is ook alles mee gezegd. Tegengeluid ("oh het valt dus allemaal wel mee") is volgens jou een populisten mening en onoverkomelijk gebaseerd op angst, leugens én domheid. Dat vind ik nogal kort door de bocht en nog veel belangrijker, je polariseert (hopelijk onbewust).

Nu begint het er akelig sterk op te lijken alsof ik op iedere slak zout probeer te leggen, maar ik heb nu enkel quotes genomen waarvan ik vind dat het de discussie niet ten goede komt. Onderstaand deel van je laatste post vind ik dan wel weer heel sterk en zet (mij in ieder geval) aan tot nadenken.

piendumaitre schreef:
Tevens probeer ik met feitelijke onderbouwing te komen. Dit op een zo eerlijk mogelijke manier, want daarom heb ik heel bewust geschreven:

"Als je het artikel goed leest staat er alleen maar een herhaling in van het zelfde standpunt waarbij De huidige vraag is: versnellen wij dat veranderen door ons handelen? Curry zegt dat we dat op basis van onze huidige inzichten niet kunnen vaststellen. Zie vetgedrukte, niet vaststellen en dus ook niet uitsluiten. Zij zegt dus, "we weten het niet". Ik denk namelijk dat die Curry een integere vrouw is en ik weet niet zeker of zij wel zo blij is dat ze in dit populistische artikel zo naar voren wordt geschoven als dat ze wordt. Curry heb ik daarom expliciet naar voren gehaald als iemand die zich vooralsnog in deze discussie neutraal opstelt daar "we het nog niet weten" in haar optiek."

Maar nu eens iets anders. Denken jullie dat ik zo graag gelijk wil hebben? Hadden de 3% wetenschappers die zeggen dat het niet waar is en allemaal wel meevalt, maar gelijk. Ik hoop het zo, want dan lost wellicht het probleem zich vanzelf op.
Dan hoef ik hier niet een voedsel transitie door te voeren waarbij vlees minder, minder , minder op tafel komt ;) (heb ik dat in een ander verband niet ooit eerder gehoord?"), omdat ik denk dat we daarmee een steentje bij dragen en het voor onszelf gezonder is.

Maar draai het eens om. Stel die 3% hebben ongelijk, en zonder transitie komen er grote problemen zoals landen die verdwijnen, grote stormen en orkanen, opwarming van de aarde etc etc. En we gaan massaal deze zorgen negeren om er dan ooit achter te komen dat het vele en vele male te laat is (in mijn beleving is het eigenlijk al te laat), zou je jezelf dan niet rot voelen?
Ik heb dan tenminste nog mijn best gedaan, maar de tegenstanders van transitie hebben en er gewoon aan mee gewerkt, vind je dat niet een vreselijke gedachte? Ik kan mijn kleinzoon van 2 later in de ogen kijken en vertellen dat ik al 40 jaar probeer dit thema op de kaart te krijgen en groepen te ondersteunen die dit ook vinden. En ik kan hem laten zien wat we er allemaal voor gelaten hebben.
Dus natuurlijk hoop ik dat jullie 3% gelijk heeft. Maar ik vrees van niet.

Nee, ik denk niet dat je graag gelijk wil hebben. En ik denk dat niemand van die 97% (muv mensen die levensmoe zijn :+) diep in zijn/haar hart gelijk wil hebben. Maar ik heb grote vraagtekens bij het idee dat wij met die transitie een soort van de aarde kunnen redden? Of zo iets?

Die twijfel komt niet uit de lucht vallen, met als belangrijkste factor de enorme complexiteit van het klimaat en het feit dat het klimaat ook zonder mensen continue verandert (en dus inderdaad de vraag of wij mensen daar zoveel invloed op hebben).

En dan de realiteit. In Europa is er misschien enig draagvlak, financiële capaciteit én kennis om veranderingen door te voeren (in de VS weet ik eerlijk gezegd niet hoe het zit met draagvlak?). Maar ik krijg alles behalve de indruk dat opkomende én achterblijvende economieën de ambitie én de capaciteiten hebben om daaraan mee te doen. Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat "wij" aan die vervuiling in oa Azië niet bijdragen (hallo consumptiemaatschappij). Máár, waar armoede is zal goedkoop "voor ons" geproduceerd worden (dit klinkt én is echt vreselijk |( ). En zolang er goedkope producten beschikbaar zijn blijft die Westerse consumptiemaatschappij in stand. Tenminste, de geschiedenis leert dat kritiek op de consumptiemaatschappij niet iets nieuws is. Dat is al tientallen jaren geleden begonnen, en toch schieten winkels als de Primark als paddenstoelen uit de grond.

Kom ik bij de wereldbevolking die nog steeds toeneemt. Hoe denken wij die van voldoende voedsel te voorzien en dan met name in regio's waar voedselproductie bijna onmogelijk is. Europa heeft het klimaat, de grond én de ambities om de huidige voedselproductie (zowel dierlijk als plantaardig) te verduurzamen. Kijk voor de "gein" even rond op de website van bijvoorbeeld de Wageningen Universiteit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:44

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:57

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:01

tuurlijk is het fakenieuws als er niet gezegd wordt wat je wil horen... duhhh..
:)

STEUN ONZE BOEREN!

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:42

Over Richard Tol. https://klimaatverandering.wordpress.co ... chard-tol/ In dit artikel kun je weerlegging van de wetenschappers lezen over datgene wat Richard Tol beweerd. Ze zeggen namelijk:
Citaat:
De aanleiding voor dit review artikel was een specifiek commentaar van Richard Tol op het artikel van John Cook uit 2013. Cook vond een 97% consensus over de menselijke oorzaak van de huidige opwarming in de wetenschappelijke literatuur over klimaatverandering. Dat artikel is verguisd en geprezen. Tol betoogde dat Cook’s studie een ‘outlier’ is. Hij kwam tot die conclusie door een sterk vertekend beeld te geven van andere onderzoeken – waaronder de enquête die ik een aantal jaar geleden namens het PBL heb uitgevoerd. De auteurs van andere ‘consensus-studies’ waren evenmin te spreken over de misleidende weergave van Richard Tol van hun werk. Zodoende is het brede auteursteam ontstaan voor de huidige meta-analyse, waaruit blijkt dat Cook’s literatuuranalyse prima past binnen het spectrum van andere, vergelijkbare studies.
. Als jullie de link openen zie je deze tekst terug met daarbij woorden waarop je kunt klikken voor verdere info.
Hieronder heb ik op een link geklikt waaronder andere wetenschappers zijn visie weerleggen. Het artikel is in het Engels:
https://www.realskeptic.com/2015/09/21/ ... -research/

Tiepfoudt, wat denk je de boodschapper van slecht nieuws ga ik nu maar eens aanvallen en beschuldigen van populisme? Ik heb liever dat je met argumenten komt waaruit blijkt dat de wetenschappers ongelijk hebben en de populistische politici met dit standpunt gelijk.
Zelf ben er van overtuigd dat het fout gaat met de aarde. 97% van de wetenschappers zijn het met mij eens. Dus ja, ik kom op mijn manier op (nu het nog kan) voor de transitie die we moeten doen. Eerlijk gezegd vind ik het een beetje zielig dat je me nu allerlei populistische verwijten gaat aansmeren. Laat ik het zo formuleren. Toen ik al overtuigd was dat het fout ging (40 jaar geleden) hoorde ik bij de voorlopers van dit indertijd nog tegengeluid dat door de minderheid werd voortgebracht. Eerlijk? Ik ben geschrokken over hoe snel de opwarming is gegaan. Vele male sneller als toen verwacht werd. Dus ja, ik ben daar bang van geworden en ik getuig daarvan.

De populisten zijn groeiende in aantallen. Dus dat is niet angst zaaien, dat is gebaseerd op feiten. Kijk alleen maar in Europa en in de wereld om je heen.

De tegengeluiden komen vaak van populisten. Dat is wat ik zeg! Ik heb nog nooit gezegd dat mensen in dit topic populisten zijn. Ik wijs op de gevaren van het populisme, die wij hier (25% vd bevolking hier is Brits) aan de lijve ervaren wat bepaalde veranderingen door populisten bereikt (brexit) invloed heeft op de privé levens van onze vrienden. Hartverscheurend is dat. En ja, ik ben daar boos over en ik waarschuw daarvoor. Dat heeft niets te maken met angstzaaien, want die feiten liggen er gewoon. Kijk alleen maar naar de debatten in "the house of parlement". Zo hoe gezouten kun je het opgediend krijgen. Ik ben blij dat we dat niet in Nederland hebben, want ik word daar bang van (en onze Engelse gemeenschap ook hier).

Citaat:
en die twijfel mag je hebben. Maar kom dan met feiten en bewijzen ipv op de persoon mij proberen als een angstzaaier/ populist neer te zetten. Dat doe ik met jou ook niet! Ik laat jou en de anderen ook in je waarde.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 19:50

juval schreef:
tuurlijk is het fakenieuws als er niet gezegd wordt wat je wil horen... duhhh..
:)

Het is een normale term die met name gebezigd wordt voor dat gene dat Ronald Trump doet. En danook nog eens het gemak waarmee hij dat later ontkent, zoals dat China aan het begin ligt van het fabeltje dat de aarde last heeft van de opwarming van de aarde. In dat verband heb ik het genoemd en vaker zijn berichten van populistische politici gebaseerd op onjuiste feiten.

Ik moet nu weg. Juval ik ga op een ander moment jouw linkjes bekijken. Over je eerste linkje heb ik eerst dee organisatie eens gegoogeld want ik had er nog nooit van gehoord. Tot mijn schrik kom ik tegen http://nl.hoax.wikia.com/wiki/9_For_News
Citaat:
9 For News (of Nine For News) is een complottheorieënwebsite die allerhande pseudowetenschap, kwakzalverij en andere complottheorieën publiceert en aanprijst. Je mag er de typische onzin over chemtrails, de Illuminati en de Reptilian aliens verwachten, en helaas ook een heleboel levensgevaarlijke kwakzalverij, maar nieuws gebaseerd op realiteit is er niet bij.
Maar deze organisatie ken ik ook niet dus ik ga het later verder uit zoeken wat het voor een organisatie is, voordat ik dat filmpje ga kijken. Als het een organisatie is die fake nieuws verspreid en allerlei complot theorieën dan ga ik dit niet lezen. Maar dit alles in grote haast opgezocht want ik moet echt weg. Dus word vervolgd.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 20:50

lissisanne schreef:
Misschien is dit wel een leuke tool voor mensen hier https://www.footprintcalculator.org/
Je kan uitrekenen hoeveel aardes er nodig zouden zijn om te compenseren voor vervuiling als iedereen zou leven als jij. En voor de mensen met de wijzende vingertjes, Nederland is een van de vieste landen van de wereld. VEEL viezer dan de meeste landen die hier genoemd worden ;). https://www.overshootday.org/newsroom/c ... hoot-days/

Van die footprintcalculator schrok ik wel hoor...
Als iedereen zou leven zoals ik zouden we drie aardes nodig hebben. Voor mijn gevoel ben ik heel energiebewust bezig, bewust en onbewust. Mijn energierekening is altijd lager dan geschat, ik gebruik haast geen gas, gebruik de auto max 1 keer per week voor 80 km. Ik eet wegens de kosten niet veel vlees. Ik reis niet veel.ik koop haast geen kleding en wat ik koop probeer ik via projecten als twothirds te kopen. Ik vervang geen apparaten onnodig en mijn inrichting is een zooitje bij elkaar geraapt.
Veel dingen hebben te maken met dat ik student ben, maar mocht ik het geld ervoor hebben dan zou ik nog zuiniger proberen te leven.
Ik schrok wel dat ik alsnog zo slecht uit de test kwam. En ja, ik die ook dingen die ontzettend slecht zijn voor het milieu. Als het kon zou ik elk jaar naar de andere kant van de wereld gaan om mn familie te zien bijvoorbeeld. Daarnaast let ik niet genoeg op plastic verpakkingen en regionale producten bij de boodschappen, dat zou ik graag veranderen.

IK BEN REINIER!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:59

verootjoo schreef:
Nou ja, het feit dat India en Azië daar niet aan mee kunnen doen is ook best wel een beetje de schuld van het westen he :+ Aangezien wij daar zo’n beetje alles laten produceren voor zo goedkoop en onduurzaam mogelijk.
Dus het begint toch wel bij de westerse landen dan.

Even hierop in haken....
Het is ook voor een heel groot deel ignorance hoor...
Ik ven er van de zomer geweest, en 90% flikkert alles achter zn kont neer. Er is geen drinkwater, dus alles gaat in flessen. 1 meisje in een toeristenwinkeltje verontschuldigde zich zelfs omdat ze papieren zakjes had en geen plastic....

-The outsider for life-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:17

Citaat:
Populisten creëren volgens jou graag een angstcultuur, mee eens. Maar wie is er hier nu werkelijk een angstcultuur aan het creëren, nogmaals mbt het klimaat (we hebben het nu niet over immigranten).

:* ...wat zou ik GRAAG willen dat dit alleen maar een angst cultuur was!!!! |(

Citaat:
En dan de realiteit. In Europa is er misschien enig draagvlak, financiële capaciteit én kennis om veranderingen door te voeren (in de VS weet ik eerlijk gezegd niet hoe het zit met draagvlak?). Maar ik krijg alles behalve de indruk dat opkomende én achterblijvende economieën de ambitie én de capaciteiten hebben om daaraan mee te doen.

Mijn inschatting : California "is still in", dwz heeft zich gecommitteerd aan het verdrag van Parijs, en een fiks aantal aandere staten ook, waaronder het republikeinse Techas.
China is hard bezig met haar transitie en in wat wij tot "derde" wereld gemaakt hebben gebeurt van alles: westerse grootindustrielen die daar doen wat hier niet meer mag, maar ook nuttige dingen.

Citaat:
Máár, waar armoede is zal goedkoop "voor ons" geproduceerd worden (dit klinkt én is echt vreselijk |( ). En zolang er goedkope producten beschikbaar zijn blijft die Westerse consumptiemaatschappij in stand. Tenminste, de geschiedenis leert dat kritiek op de consumptiemaatschappij niet iets nieuws is. Dat is al tientallen jaren geleden begonnen, en toch schieten winkels als de Primark als paddenstoelen uit de grond.

Ja, klopt.
|(
Hier zijn dus politieke afspraken, verdragen etc belangrijk, want "de" markt doet dit niet, als vervuilen gratis is (dump je rotzooi gewoon gratis in de rivier, dat soort werk) en hier geen toezicht op is.

Citaat:
Hoe denken wij die van voldoende voedsel te voorzien en dan met name in regio's waar voedselproductie bijna onmogelijk is. Europa heeft het klimaat, de grond én de ambities om de huidige voedselproductie (zowel dierlijk als plantaardig) te verduurzamen. Kijk voor de "gein" even rond op de website van bijvoorbeeld de Wageningen Universiteit.

Mijn oude vakantie stek Texel doet hier ijverig aan mee: welke aardappelen groeien op zilte bodem...? Nuttig om me te experimenteren als er steeds minder zoet water is en de landbouw meer mensen moet voeden.

[o]

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:36

piendumaitre schreef:
Tiepfoudt, wat denk je de boodschapper van slecht nieuws ga ik nu maar eens aanvallen en beschuldigen van populisme? Ik heb liever dat je met argumenten komt waaruit blijkt dat de wetenschappers ongelijk hebben en de populistische politici met dit standpunt gelijk.
Zelf ben er van overtuigd dat het fout gaat met de aarde. 97% van de wetenschappers zijn het met mij eens. Dus ja, ik kom op mijn manier op (nu het nog kan) voor de transitie die we moeten doen. Eerlijk gezegd vind ik het een beetje zielig dat je me nu allerlei populistische verwijten gaat aansmeren. Laat ik het zo formuleren. Toen ik al overtuigd was dat het fout ging (40 jaar geleden) hoorde ik bij de voorlopers van dit indertijd nog tegengeluid dat door de minderheid werd voortgebracht. Eerlijk? Ik ben geschrokken over hoe snel de opwarming is gegaan. Vele male sneller als toen verwacht werd. Dus ja, ik ben daar bang van geworden en ik getuig daarvan.

De populisten zijn groeiende in aantallen. Dus dat is niet angst zaaien, dat is gebaseerd op feiten. Kijk alleen maar in Europa en in de wereld om je heen.

De tegengeluiden komen vaak van populisten. Dat is wat ik zeg! Ik heb nog nooit gezegd dat mensen in dit topic populisten zijn. Ik wijs op de gevaren van het populisme, die wij hier (25% vd bevolking hier is Brits) aan de lijve ervaren wat bepaalde veranderingen door populisten bereikt (brexit) invloed heeft op de privé levens van onze vrienden. Hartverscheurend is dat. En ja, ik ben daar boos over en ik waarschuw daarvoor. Dat heeft niets te maken met angstzaaien, want die feiten liggen er gewoon. Kijk alleen maar naar de debatten in "the house of parlement". Zo hoe gezouten kun je het opgediend krijgen. Ik ben blij dat we dat niet in Nederland hebben, want ik word daar bang van (en onze Engelse gemeenschap ook hier).

Citaat:
en die twijfel mag je hebben. Maar kom dan met feiten en bewijzen ipv op de persoon mij proberen als een angstzaaier/ populist neer te zetten. Dat doe ik met jou ook niet! Ik laat jou en de anderen ook in je waarde.

Jammer dat je je zo aangevallen voelt. Ik probeerde op een (vgm?) nette manier te verwoorden hoe bepaalde uitspraken van jouw bij mij binnenkwamen, omdat ik vind dat dergelijke uitspraken niet bijdragen aan een zinvolle discussie. Daar mag je mee doen wat je wilt. Maar ik ben absoluut niet bezig om jou als persoon af te branden, want ik vond het tweede deel van je vorige post wel erg goed en dat heb ik ook benoemd.

Ik begrijp is je angst voor populisme, echt: die angst deel ik zelfs een beetje met je. Ik zeg ook niet dat je angst aan het zaaien bent op dát specifieke gebied. Wat ik wel als angst zaaien interpreteer zijn uitspraken in de trant van dat de wereld binnenkort zo ongeveer vergaat (landen verdwijnen, grote stormen en orkanen ed) áls wij niet nu direct een grote transitie gaan doorvoeren. Want dát laatste kunnen we vgm (nog) niet met zekerheid vaststellen. En dan krijg je enerzijds een groep mensen die neigt naar het idee dat we als mens de klimaatverandering wél versnellen, anderzijds een groep mensen die denkt dat we dat níet versnellen en alles daar tussen in. Ik ben twijfelende tussen die 2, voor de duidelijkheid. Daarom begrijp ik niet zo goed waarom ik nu het standpunt van populistische politici moet gaan verdedigen. Zij ontkennen doorgaans heel stellig enige invloed van de mens op de klimaatverandering.

Je hebt het over feiten en bewijzen, terwijl jouw eigen aangedragen bron Judith Curry stelt dat we met de huidige inzichten niet vast kunnen stellen of de mens de klimaatverandering versnelt. Het is precies deze vaststelling die voor mij de complexiteit van het hele verhaal weergeeft.

https://www.wur.nl/nl/show-longread/Kli ... ngread.htm
Een verhelderend verhaal dat tegelijkertijd laat zien dat de wereld ingewikkelder in elkaar zit (foei wat een tegenstrijdigheid hier van mijn kant, ik weet even niet hoe ik het anders moet formuleren :') ) dan alleen het klimaat (en dat terwijl het klimaat op zichzelf al enorm complex is).

Citaat:
Hoe zal de wereld er in de toekomst uitzien? Hoe ontwikkelen de wereldbevolking en de economische groei zich? Wordt het ‘ieder land voor zich’, of gaan we steeds meer samen op? Groeit de kloof tussen arm en rijk? En wat betekent dat allemaal voor de voedselzekerheid? “Voor al dat soort vragen stellen wij toekomstscenario’s op”, vertelt Hans van Meijl, Business Developer van Wageningen Economic Research. “En daarbij kijken we: wat is de invloed van klimaatverandering op al die ontwikkelingen?”

Citaat:
Landbouw draagt bij aan emissie van broeikasgassen, maar kan anderzijds bijdragen aan emissiereductie, zo legt Van Meijl uit. Planten en bomen halen immers koolstofdioxide uit de lucht. Aanplant van bossen en gebruik van biomassa in plaats van fossiele brandstoffen staan daarom hoog op de agenda. “Maar dergelijke maatregelen hebben soms onverwachte effecten”, waarschuwt Van Meijl. “Ze leggen beslag op schaarse landbouwgrond en kunnen daarmee de voedselprijzen opdrijven. Dat kan doorwerken in economische groei en voedselzekerheid.”

Het AgCLIM50-rapport probeert al die zaken met elkaar te verbinden, in verschillende scenario’s. Een van de conclusies van het rapport luidt dat zogeheten mitigerende maatregelen (maatregelen om de oorzaken van klimaatverandering weg te nemen) een sterkere negatieve invloed hebben op de landbouwproductiviteit dan klimaatverandering zelf. “Het kan heel goed zijn”, aldus Van Meijl, “dat alternatieve maatregelen dus meer zin hebben. Bijvoorbeeld collectief minder vlees eten, verspilling tegengaan, en zorgen dat de opbrengst per hectare toeneemt.”

AgCLIM50 is een modelstudie die voorspellingen vanuit verschillende bronnen met elkaar combineert. “Wij kregen gegevens aangeleverd vanuit andere sectoren, zoals klimaat- en plantenwetenschappen”, vertelt hij. “Die gebruiken wij in onze economische modellen. We leggen daarbij verschillende modellen naast elkaar om onzekerheden tot een minimum te beperken.”

Citaat:
Daarnaast moeten we verdere ontbossing tegengaan, evenals ontwatering van moerassen. Beide gebeuren nog altijd op grote schaal, om ruimte te bieden aan de groeiende vraag naar landbouwproducten. Tegelijkertijd gaat er door erosie, verschraling en woestijnvorming ook landbouwgrond verloren. Slimmer omgaan met bestaande landbouwgrond, zodat er geen nieuwe ontginning nodig is, is daarom een belangrijk onderdeel van klimaatmitigatie. Dat kan bijvoorbeeld met nieuwe plantenrassen met een hogere opbrengst.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:53

Tiepfoudt schreef:
Je hebt het over feiten en bewijzen, terwijl jouw eigen aangedragen bron Judith Curry stelt dat we met de huidige inzichten niet vast kunnen stellen of de mens de klimaatverandering versnelt. Het is precies deze vaststelling die voor mij de complexiteit van het hele verhaal weergeeft.

Morgen verder. Ik wil alleen hier op reageren en je vragen tiepfoudt om echt goed te lezen. Ik heb deze bron niet aangedragen maar iemand anders. Ik heb daar opgereageerd en dit voorbeeld later aangedragen om te laten zien dat ik wel degelijk jullie posten goed leest. Ik ben het niet met deze vrouw eens, maar ze lijkt me wel een integere vrouw die zich neutraal opstelt. Lees mijn posts mbt tot deze Judith er maar op na.

Morgen ga ik eerst de links van juval verder bekijken want daar was ik gebleven. Welterusten allemaal.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 00:00

Janneke2 schreef:
:* ...wat zou ik GRAAG willen dat dit alleen maar een angst cultuur was!!!! |(

Laten we het er op houden dat sommige mensen dit als reëel toekomstbeeld zien en sommige mensen als een angstcultuur en dat "we" van elkaar niet altijd even goed begrijpen waarom :o

Janneke2 schreef:
Mijn inschatting : California "is still in", dwz heeft zich gecommitteerd aan het verdrag van Parijs, en een fiks aantal aandere staten ook, waaronder het republikeinse Techas.
China is hard bezig met haar transitie en in wat wij tot "derde" wereld gemaakt hebben gebeurt van alles: westerse grootindustrielen die daar doen wat hier niet meer mag, maar ook nuttige dingen.

Kijk dat zijn de betere berichten! Ik ga me deze week wat meer verdiepen in Aziatische landen, want mijn beeld daarover nogal eenzijdig. Ik denk dan, even heel kort door de bocht, als eerste aan de enorme vervuiling in de grote steden daar. Maar landen als China en Japan staan toch ook wel bekend om hun technologie.

Janneke2 schreef:
Mijn oude vakantie stek Texel doet hier ijverig aan mee: welke aardappelen groeien op zilte bodem...? Nuttig om me te experimenteren als er steeds minder zoet water is en de landbouw meer mensen moet voeden.

Gaat dit toevallig om Zilt proefbedrijf Texel? Daar heb ik namelijk al wel eens iets van gehoord en is een prachtig voorbeeld van vroegtijdig anticiperen op de kennis die men op dit moment heeft.

De (glas)tuinbouw is trouwens al langer echt goed bezig. Een tijdje terug las ik onderstaand artikel van het PBL waaruit blijkt dat Nederland de doelen in de Urgenda-zaak niet gaat halen (uitstoot van broeikasgassen in 2020 met 25% verminderd tov 1990). Dit komt in de laatste plaats door de (glas)tuinbouw blijkt nu :D

https://www.pbl.nl/en/node/65311
https://www.pbl.nl/sites/default/files/ ... 0_3430.pdf
https://www.lans.nl/nl/over-lans/nieuws ... an-geraamd

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 07:41

piendumaitre schreef:
Tiepfoudt schreef:

Morgen verder. Ik wil alleen hier op reageren en je vragen tiepfoudt om echt goed te lezen. Ik heb deze bron niet aangedragen maar iemand anders. Ik heb daar opgereageerd en dit voorbeeld later aangedragen om te laten zien dat ik wel degelijk jullie posten goed leest. Ik ben het niet met deze vrouw eens, maar ze lijkt me wel een integere vrouw die zich neutraal opstelt. Lees mijn posts mbt tot deze Judith er maar op na.

Morgen ga ik eerst de links van juval verder bekijken want daar was ik gebleven. Welterusten allemaal.

Als de bron van de eerste link al onbetrouwbaar lijkt dan moet je daar maar niet te veel tijd aan spenderen. Heb ik ook maar van facebook geplukt.

die tweede is ernstiger.

STEUN ONZE BOEREN!