Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 08:09

Door hard te brullen dat elke tegenstem van ninefornews, nibure enz onzin is creeer je altijd een soort vals geloof of draagvlak. Mooi denk je, uitgeschakeld. Bij mij niet hoor. Ik geloof niet alles wat er staat, maar ook niet alles van de nos of knmi.
Maar ik geloof zeker niet meer in het feit dat wij nederlanders maar flinke kosten moeten maken om wille van het klimaat.
Klimaatpropaganda is ook een verdienmodel. Vergeet dat niet. Er gaan al teveel leugens rond over stekkerautos.
En kindervrij als beste optie wordt genegeerd, want dan raak je ze zelf he. Het is gewoon nog steeds not in my backyard. Kinderen zijn economie, consumeerders, dus geld. Punt. Minder mensen, minder consumptie, minder inkomsten.
Een telefoonfabrikant zit niet te wachten op een levensduur van 5 jaar, nee, geprogrammeerde traagheid wordt zelfs toegepast omwille van omzet. En daarna flinke reclame met 20 procent minder verpakkingsmateriaalgebruikt, kijk eens hoe goed wij zijn.

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:06

LadyMadonna schreef:
verootjoo schreef:
Nou ja, het feit dat India en Azië daar niet aan mee kunnen doen is ook best wel een beetje de schuld van het westen he :+ Aangezien wij daar zo’n beetje alles laten produceren voor zo goedkoop en onduurzaam mogelijk.
Dus het begint toch wel bij de westerse landen dan.

Even hierop in haken....
Het is ook voor een heel groot deel ignorance hoor...
Ik ven er van de zomer geweest, en 90% flikkert alles achter zn kont neer. Er is geen drinkwater, dus alles gaat in flessen. 1 meisje in een toeristenwinkeltje verontschuldigde zich zelfs omdat ze papieren zakjes had en geen plastic....

Precies dit! Kijk hoe ze dumpen en hoe ze hun vuil verwerken. Over vuil verwerken gesproken, neem de vuilnismaffia hier in Europa....daar waar in Polen alles op 1 hoop word geflikkerd en in brand word gestoken. Ja ook vuil uit ons landje. En wij maar netjes afval scheiden.....

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:15

Dus als ergens op de wereld iemand iets fout doet is dat voor ons een excuus om het ook maar fout te doen 8)7?
Wacht maar tot onze kinderen dat trucje door hebben... Kamer niet opgeruimd? Ja maar in Australie er er één die... Huiswerk niet gemaakt? In Canada ...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:33

Popstra schreef:
Over vuil verwerken gesproken, neem de vuilnismaffia hier in Europa....daar waar in Polen alles op 1 hoop word geflikkerd en in brand word gestoken. Ja ook vuil uit ons landje. En wij maar netjes afval scheiden.....

Win-win-win toch? Wij het idee dat we goed bezig zijn, zij een goede boterham, en het afval is weg.
*sarcasme uit*

Dan over de composities van Germie. Dat dat soort sites worden afgeserveerd als bron is niet omdat ze alleen maar onwaarheden zouden verspreiden. Het kan best zijn dat ze af en toe ook kloppende feiten plaatsen of zelfs een enkele keer een mogelijk juiste conclusie trekken. Wie weet, misschien hebben de Bilderbergconferenties met o.a. Prins Bernhard wel echt plaatsgevonden, bestaan er echt bankiersfamilies die Joods zijn, zijn er echt films over de maanlanding gemaakt in Hollywood of laten vliegtuigen daadwerkelijk strepen achter in de lucht?
Probleem met dergelijke sites is dat ze hun echt kloppende feitjes zorgvuldig verstoppen tussen allerhande vergezochte complottheorieën die bol staan van de speculaties, verdraaiingen en soms aantoonbare onwaarheden.

Doordat ze dergelijk 'fake news' zonder aarzeling (of zelfs voornamelijk) plaatsen, is niet alles op die sites onwaar, maar zijn ze niet als betrouwbare bron te gebruiken. Tip: doe dat dan dus ook niet. Dan word je serieuzer genomen door je gesprekspartners.

Schoentje, kerstmuts en [o]

juval

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:39

factchecking is inderdaad nodig... :o ik geef toe dat ik me ook wel schuldig maak/heb gemaakt aan doorsturen van fakenieuws (van de week nog met een filmpje van een zogenaamde wolf die een gewone hond bleek te zijn).

helemaal mee eens dat klimaat een goed verdienmodel kan zijn. Economische belangen gaan toch bij heel veel dingen voor. Tuurlijk willen ze meer elektrische auto's en warmtepompen verkopen. Wij zijn op dit moment ook bezig met een organisatie die graag een windmolen (240m hoog) op ons land wil plaatsen.. en nee, dat doen we niet louter uit idealisme :7

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 11:44

juval schreef:
die tweede is ernstiger.
Dat is een ingezonden brief. Die kan wel door iedereen geschreven zijn, dus heb ik ook niet gelezen.

oomens schreef:
Doordat ze dergelijk 'fake news' zonder aarzeling (of zelfs voornamelijk) plaatsen, is niet alles op die sites onwaar, maar zijn ze niet als betrouwbare bron te gebruiken. Tip: doe dat dan dus ook niet. Dan word je serieuzer genomen door je gesprekspartners.
Zelf check ik tegenwoordig alle bronnen en als ik de bron als serieus c.q wetenschappelijk kan herleiden lees ik het artikel. Voor mij zijn serieuze bronnen: NRC, Trouw, AD, ANP, Reuter, Volkskrant, BBC, Tegenlicht van de VPRO (die vaak de linkse ideeën behoorlijk op de proef stelt, en dat vind ik leuk), nieuws vanuit Wageningen, gerenommeerde internationale universiteiten, KNMI etc. etc. Facebook heb ik (bewust) niet en allerlei sites die hier passeren had ik nog nooit van gehoord.
Wat me ook opvalt is het volgende. Door coockies wordt het surfgedrag onthouden . Normaliter krijg ik als ik mijn computer opstart bij het MSN nieuws (zelf nooit voor gekozen dat ik dat als startblad krijg %) ) berichten geschreven door ANP e.a serieuze nieuwsbronnen. Opeens krijgik bij het opstarten allerlei sites waar ik nog nooit van gehoord heb en die waarschijnlijk verbonden zijn mt de sites die ik bezocht heb daar ze hier in dit topic genoemd worden. Bizar vind ik dat en eigenlijk vind ik dat ook wel een gevaarlijke ontwikkeling.
Dit betekent namelijk dat als jij als consument klakkeloos alles voor waar aanneemt zonder verder serieus onderzoek, je dus in die stroom verder geduwd wordt doordat je meer en meer van dat soort sites krijgt voorgespiegeld. Dus ik ga alles een opschonen in de hoop dat ik spoedig weer ANP, NRC e.a. nieuws krijg als ik mijn computer opstart.

Tiepfoudt schreef:
Wat ik wel als angst zaaien interpreteer zijn uitspraken in de trant van dat de wereld binnenkort zo ongeveer vergaat

Ik ben inderdaad bang voor de opwarming van de aarde die doorgaat als we niets of te weinig doen. Lees bijvoorbeeld https://nos.nl/artikel/2253960-wat-een- ... rland.html daarin staat te lezen wat de gevolgen zijn voor Nederland:
Citaat:
Slechts die halve graad in de gemiddelde temperatuurstijging op aarde lijkt misschien weinig, maar het maakt een groot verschil. Het betekent onder meer kans op meer overstromingen en meer hongersnood of klimaatgerelateerde armoede voor honderden miljoenen mensen, aldus de onderzoekers.

Klimaatwetenschapper en NOS-weerman Peter Kuipers Munneke is iemand die ik erg serieus neem , daar deze man zich erg verdiept heeft in deze materie. Dus wellicht dat je vindt dat ik paniek zaai, maar ik doe dit dan wel gebaseerd op feiten. Het is 1 voor 12 in mijn ogen..

germie schreef:
Klimaatpropaganda is ook een verdienmodel.
Mee eens Germie. Kritisch zijn is altijd goed, ongeacht welk onderwerp het betreft.

germie schreef:
.
En kindervrij als beste optie wordt genegeerd, want dan raak je ze zelf he.
Ik geloof dat we hier wel aandacht aan hebben besteed in dit topic waarbij ook is aangegeven dat geen kinderen krijgen zeker goed zal meehelpen dit probleem te tackelen. We hebben toen over vrije keuzes gesproken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 11:49

piendumaitre schreef:
Wat me ook opvalt is het volgende. Door coockies wordt het surfgedrag onthouden . Normaliter krijg ik als ik mijn computer opstart bij het MSN nieuws (zelf nooit voor gekozen dat ik dat als startblad krijg %) ) berichten geschreven door ANP e.a serieuze nieuwsbronnen. Opeens krijgik bij het opstarten allerlei sites waar ik nog nooit van gehoord heb en die waarschijnlijk verbonden zijn mt de sites die ik bezocht heb daar ze hier in dit topic genoemd worden. Bizar vind ik dat en eigenlijk vind ik dat ook wel een gevaarlijke ontwikkeling.

Idd slechte ontwikkeling. Mensen krijgen als maar vaker te zien wat ze willen zien, en worden hoe langer hoe overtuigder van hun eigen gelijk. Op de VRT is er pas een 3-delige docu over Facebook geweest, kwam daar ook aan bod.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 12:45

Sclimpre schreef:
Dus als ergens op de wereld iemand iets fout doet is dat voor ons een excuus om het ook maar fout te doen 8)7?
Wacht maar tot onze kinderen dat trucje door hebben... Kamer niet opgeruimd? Ja maar in Australie er er één die... Huiswerk niet gemaakt? In Canada ...

Zeg ik dat ergens dan? :roll:

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 12:50

Popstra schreef:
Sclimpre schreef:

Uit jouw posts maak ik op dat je het niet echt zinvol vind om veel moeite te doen voor het milieu omdat er elders in de wereld vanalles mis gaat op dat punt. Misschien heb ik je fout begrepen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 12:57

Dan heb jij mijn Posts eerder niet goed gelezen.
Dat waar ik schrijf ook ons best te doen en ik dat alleen maar goed vind wat we doen (we is bevolking in NL) maar dat ik het onbegonnen werk vind als men helaas elders op de wereld er maar een potje van maakt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 12:58

Sclimpre schreef:
Popstra schreef:

Uit jouw posts maak ik op dat je het niet echt zinvol vind om veel moeite te doen voor het milieu omdat er elders in de wereld vanalles mis gaat op dat punt. Misschien heb ik je fout begrepen?

Maar dat is toch iets heel anders? In jouw voorbeeld zou dat vergelijkbaar zijn met een Australiër die van jóuw net opgeruimde kamer weer een bende maakt, of een Canadees die jóuw huiswerk doorkrast. Wat ze met hun eigen taken doen moeten ze zelf weten, maar als ze jouw werk teniet doen, dan is hun handelen weldegelijk een overweging wanneer je beleid moet maken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 13:02

Nee, het gaat me erover dat je het feit dat iemand anders bv. vuinis achterlaat aan de ander kant van de wereld niet kan gebruiken om te vergoeilijken dat je zelf niet veel doet voor het milieu. Zo kan iedereen zich achter iedereen verstoppen en gebeurt er helemaal niks.
In onze straat zijn er een aantal huizen met een individuele zuiveringsinstallatie en een aantal die gewoon de overloop van hun septische put in de beek lozen. Dat buur man in de beek loost is toch ook geen reden op je zuiveringsinstallatie niet correct te gebruiken?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 13:36

Sclimpre schreef:

Nee, ik doe braaf afval scheiden, maar na wat ik gezien heb in Azië: dat gaat de plastic soep niet oplossen, echt niet....

-The outsider for life-

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 13:56

Hier zijn we toch ook nog niet zo lang bezig met afval te scheiden? En misschien doen ze daar andere dingen net beter dan wij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:39

Waar ik geweest ben (Sri Lanka) zijn ze met name bezig met gewoon te bestaan, nog steeds de gevolgen dragend van de tsunami van 2004....

Ondertussen wordt de zuid/oost kust opgekocht door China voor een haven zo groot als 4x Rotterdam... tja.

Ik raadt je aan de documantaire serie “indian Ocean with Simon Reeve” te kijken...
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... HVTmlGgMtc

-The outsider for life-

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 20:19

piendumaitre schreef:
Morgen verder. Ik wil alleen hier op reageren en je vragen tiepfoudt om echt goed te lezen. Ik heb deze bron niet aangedragen maar iemand anders. Ik heb daar opgereageerd en dit voorbeeld later aangedragen om te laten zien dat ik wel degelijk jullie posten goed leest. Ik ben het niet met deze vrouw eens, maar ze lijkt me wel een integere vrouw die zich neutraal opstelt. Lees mijn posts mbt tot deze Judith er maar op na.

Ai, dat is een misser van mijn kant. Ik heb inderdaad het bericht waarin deze bron als eerste naar voren kwam gemist, waardoor ik dacht dat jij er als eerste mee kwam, excuses daarvoor!

Helaas vandaag en morgen te weinig tijd om verder in te gaan op je reactie op deze bladzijde, dus voordat ik weer ga overhaasten houd ik het voorlopig even hier bij. Hopelijk dit weekend weer wat meer tijd.

enzino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 03:33

Wat mij stoort aan het hele klimaatverhaal is dat het momenteel allemaal hype is. Het is even helemaal "in" om je daar druk om te maken en op basis daarvan worden er nu miljarden gereserveerd. Ik snap ook wel dat politici en beleidsmakers dolgraag op de stroom meezwemmen want dat is lekker makkelijk, maar volgens mij stoppen er niet genoeg mensen bij de fundamentele vragen waar eerst naar gekeken moet worden:

1. is het klimaat daadwerkelijk aan het veranderen?
Ik denk dat we het daar wel over eens kunnen zijn.

2. draagt de mens daar aan bij?
Dat lijkt mij ook wel duidelijk

3. tot in hoeverre draagt de mens daar in bij?
Nu gaat het moeilijk worden, want dit is helemaal niet duidelijk. Er zijn andere redenen voor klimaatverandering en het klimaat zit extreem ingewikkeld in elkaar. Er is totaal geen overeenstemming welk onderdeel veroorzaakt is door mensen en wat een andere oorzaak heeft

4. wat zijn concrete oplossingen om die bijdrage te verminderen en wat zou de impact zijn?
Concrete oplossingen lijken makkelijk maar je zal het complete plaatje moeten bekijken. Een electrische auto stoot minder uit dan een oude diesel, maar wat als we de productie van de auto meenemen en de verwerking van de batterijen nadat ze onbruikbaar zijn geworden? En een gloednieuwe zuinige diesel auto? Zonne-energie is goed, maar wat dan 's nachts? Hoe gaan we die energie opslaan of gaan de kolencentrales aan in de nacht die meer uitstoten?

En vervolgens nog de vraag wat de impact zou zijn. Stel het lukt om de uitstoot van een bepaald gas met 4% te verminderen, wat is daarvan de impact op het gehele klimaat? Het antwoord is dat niemand een idee heeft omdat we eigenlijk helemaal niet weten hoe het klimaat precies werkt. Alle klimaatvoorspellingen hebben een foutmarge - je hebt een bovengrens en ondergrens en hoe verder je vooruit kijkt hoe groter die grenzen van elkaar af liggen. Nu is de uitstoot omlaag, maar wat is nou de impact als we nog steeds binnen die grenzen liggen? Geen impact? Of gaan we van de bovengrens naar de ondergrens ( = grote impact)? We weten het allemaal niet.

5. wat kost het?
Belangrijke vraag, want iemand moet het betalen.

6. kan dat geld niet beter besteed worden?
En dit is de kern waar het om gaat, want je kan elke euro maar een keer uitgeven. Een euro meer aan het een is een euro minder aan het ander.
Kan het geld niet beter besteed worden aan iets dat meer mensen helpt en een grotere impact maakt?
En hier komt de luiheid van politici terug: het is makkelijker geld te vinden voor iets dat speelt dan geld te vinden voor iets dat een grotere impact maakt maar waar niemand aan denkt.

Je zou vooral moeten kijken naar wat een investering oplevert. Het geld dat heel Nederland besteed (direct en indirect) om klimaatverandering tegen te gaan zal een grotere impact hebben als het besteed zou worden aan medicijnen en micronutrients voor jonge kinderen in ontwikkelingslanden. Voor $100 geef je een kind daar de kans zijn leven te beginnen zonder ondervoeding en belemmerde groei. Die kinderen zullen later productiever zijn en leveren de wereld $63 op voor elke $1 die je eraan besteed.

Andere voorbeelden met een hoge payoff:
- voorkomen en behandelen malaria
- vaccinaties voor kinderen
- ontworming

De impact van deze maatregelen zal het klimaat tegemoet komen op 3 manieren:
1. milieubewustzijn komt om de hoek kijken wanneer een land een GDP van rond de $5000 bereikt. Hiermee pak je dus een van de grotere vervuilers aan - mensen in arme landen
2. minder kindersterfte en onderontwikkeling zal ervoor zorgen dat er minder reden is voor extreem grote gezinnen. Mensen daar zullen sneller richting 2.2 kinderen per vrouw gaan of minder. Minder mensen = minder vervuiling.
3. de totale capaciteiten van de mensheid nemen toe (brain power) zodat er gezocht kan worden naar een echte oplossing voor de problematiek.

Maar ja, we willen ons vooral goed voelen door een gloednieuwe electrische auto te kopen en de politici die voorstelt geld naar Afrika te sturen kan zijn loopbaan binnen de politiek wel vaarwel zeggen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 09:22

Ik las van de week over zoutwater-batterijen. Dat lijkt een hele milieuvriendelijke oplossing voor het opslaan van (zonne)energie.

Ik moet me er nog verder in verdiepen. Maar wellicht is er hier iemand die er al meer van weet?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 09:42

Malenka schreef:
Ik las van de week over zoutwater-batterijen. Dat lijkt een hele milieuvriendelijke oplossing voor het opslaan van (zonne)energie.

Ik moet me er nog verder in verdiepen. Maar wellicht is er hier iemand die er al meer van weet?

Men is volop bezig met het ontwikkelen van allerlei soorten batterijen momenteel :j
Zoutwater batterijen zijn groot en hebben niet enorm veel capaciteit, maar zijn wel een prima optie voor bedrijven en flats/appartementen enz.
Er wordt momenteel ook een batterij ontwikkeld die bestaat uit alleen maar vasts metalen, maar door de hitte die de batterij genereert smelten de metalen en dan ‘werkt’ de batterij, en dat schijnt een batterij te zijn met heel veel capaciteit in een enorm kleine verpakking, met alleen goedkope en milieuvriendelijke metalen.
Er is ook een batterij in ontwikkeling die zo dun is als een vel dik papier, en gewoon doorboort kan worden zonder gevaar en dan blijft ie nog werken ook.
Heel veel inovatie op dit gebied momenteel :j

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 09:53

Enzino. Goed en duidelijk verhaal.

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 10:41

Enzino, goed analyse.
maar bij punt 6 toch een paar bemerkingen: als de keuze gaat tussen 1€ te besteden aan iets dat goed is voor het klimaat of diezelfde € te besteden aan medicijnen en voeding voor jonge kinderen die anders tekorten zouden hebben, is dat een hele moeilijke keuze.
Persoonlijk denk ik dat we de 2 moeten doen, en het geld halen bij dingen die nutteloos zijn. Er zijn heel veel prestigeprojecten die best wat goedkoper zouden kunnen of waar je je zelfs van kan afvragen of ze uberhaupt wel nodig zijn.
In Belgie zouden we ook heel wat geld kunnen besparen, en de efficientie verhogen door bv. 1 klimaatminister te hebben ipv 4 stuks die het nooit met elkaar eens raken maar wel alle 4 een volledig loon krijgen.
En verder zijn er ook klimaatmaatregelen die helemaal niks kosten. Bv. de max. snelheid op de snelwegen met 10km/uur verminderen, stimuleren van thuiswerk, verwarming een graadje lager zetten, kritisch kijken naar verpakkingen, luchtvaart wat afremmen, mensen warm maken om producten te gebruiken die dicht bij huis gemaakt worden, etc.
Dus ik denk dat er nog heel veel ruimte voor verbetering is zonder dat het iets kost.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 11:18

enzino schreef:
Wat mij stoort aan het hele klimaatverhaal is dat het momenteel allemaal hype is.

Dat is emotie.
Dat mag, maar benoem het voor wat het is.

Afdeling feiten: ik hoor tot diegenen die in 1984 al wisten van het broeikaseffect.
Mijn eerste bron was... een dominee die bij Shell had gewerkt.
Shell zelf wist het volgens sommigen al in 1963.

Ik ervaar het dus niet als een hype, ik ben blij 'dat de rest wakker begint te worden'. :o

Citaat:
4. wat zijn concrete oplossingen om die bijdrage te verminderen en wat zou de impact zijn?

Nou ben ik als geboren Rotterdamse niet tegen op concrete oplossingen, maar ik vind het raar in dit verhaal.
Enzino begint over een hype en "of het wel bestaat" en daarna meteen praktisch worden.

Desinvesteren in shell en consorten.
Investeren in opleidingen gericht op bijvoorbeeld duurzame energie plus structurele ondersteuning van "van idee naar start up naar bedrijf".
De belasting anders leggen : geen/ lage btw op groente en fruit, vervoer stevig belasten en dan het vliegtuig voorop (dat is qua internationale verdragen lastig, ik weet het. - maar het moet wel), vleestax (gewoon omdat dat luxe eten is, sprak de vegetariër, maar niet alleen daarom) boeren eindelijk een keer goed ondersteunen bij landschapsbehoud en verhogen milieu waarde, etc etc.

In hoeverre dit concreet is, daar kunnen we over debatteren - maar het is vele malen ruimer dan "1 aspect mbt tot 1 oplossing voor 1 probleem", nl die tesla.
Citaat:
Concrete oplossingen lijken makkelijk maar je zal het complete plaatje moeten bekijken. Een electrische auto stoot minder uit dan een oude diesel, maar wat als we de productie van de auto meenemen en de verwerking van de batterijen nadat ze onbruikbaar zijn geworden? En een gloednieuwe zuinige diesel auto? Zonne-energie is goed, maar wat dan 's nachts? Hoe gaan we die energie opslaan of gaan de kolencentrales aan in de nacht die meer uitstoten?

Tja, ik eet geen vlees "dus kan ik vanwege het milieu niet minder vlees gaan eten".
De vraag mag wel gesteld worden, maar het is een detail. Ik rijd nauwelijks auto (ik fiets, pak de trein, de ov fiets, de ebike, etc.) dus daar zit weinig milieu winst.

Ik mis juist dat complete plaatje....

Opslaan mbt groene energie : KUL.
De vraag mag heus gesteld worden, hoor. - maar 1) momenteel is in Nederland nog het overgrote deel fossiel |( en aan accu's wordt gewerkt, dus nul redenen om daar zo over te spreken.
(Waterkrachtcentrales hebben een eigen oplossing buiten de accu om mbt opslag, etc.)
Citaat:
En vervolgens nog de vraag wat de impact zou zijn. Stel het lukt om de uitstoot van een bepaald gas met 4% te verminderen, wat is daarvan de impact op het gehele klimaat?

....en verder laat ik deze TRUCS voor wat ze zijn.

"Meestribbelen", is dit.

Ik heb geen zin in meestribbelen.
Het doel van meestribbelen is:
- doen alsof je de boel serieus neemt
- maar ondertussen misleid en vertraag je de boel alleen maar.

En nog even 1 Hollands ding:

Citaat:
5. wat kost het?

Belangrijke vraag, want iemand moet het betalen.

6. kan dat geld niet beter besteed worden?

Niets doen kost het meeste.
(Al kost meestribbelen waarschijnlijk nog meer. ;) )

Ik verwijs naar Trouw, 14 februari 2019, artikel over de Britse denktank IPPR.
Kop van het artikel : "Niets doen aan klimaat is altijd duurder".

Citaat:
Dit is de kern waar het om gaat: een euro kan inderdaad maar een keer worden uitgegeven.
Kan het geld niet beter besteed worden aan iets dat meer mensen helpt en een grotere impact maakt?
En hier komt de luiheid van politici terug: het is makkelijker geld te vinden voor iets dat speelt dan geld te vinden voor iets dat een grotere impact heeft.

Maar ja, we willen ons vooral goed voelen door een gloednieuwe electrische auto te kopen en de politici die voorstelt geld naar Afrika te sturen kan zijn loopbaan binnen de politiek wel vaarwel zeggen.

1)... politici zijn niet machtiger dan hun kiezers, als jij meestribbelt wordt het inderdaad niets.
2) Ik geloof het sprookje niet 'dat je een euro maar 1x kunt uitgeven', geld is op vele manieren een kringloop en verder een machtsmiddel.
3) In Afrika valt veel impact te maken, maar "geld geven" heeft geen goede papieren. Dus dat moet beter doordacht worden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

enzino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 11:52

Ik zie weinig inhoudelijks waar ik op kan reageren en neem daarom de moeite maar niet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 11:53

Toch is het een goede vraag om te stellen: kunnen we überhaupt (dat deel van) de klimaatverandering die door menselijke invloed ontstaat nog een halt toeroepen of terugdraaien? En als het antwoord 'ja' is, dan is de volgende vraag wat dat aan geld en inspanningen kost.

Het kan bijvoorbeeld goedkoper zijn om hier de dijken te verstevigen en een land als de Malediven 'op te geven', dan dat het is om wereldwijd te voorkomen dat de zeespiegel te veel stijgt.
Moet een dergelijk scenario niet op zijn minst overwogen worden? Wat kost het ons als we de oorzaken wereldwijd willen aanpakken (waarbij we vrijwel volledig afhankelijk zijn van de medewerking van zo ongeveer alle landen), en wat kost het ons als we de oorzaken laten voor wat het is en het geld besteden om hier de negatieve gevolgen proberen te beperken?