50-plussers te paard ...

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 09:18

De kosten is nog één ding, maar een paard van die leeftijd onder narcose brengen is een enorm groot risico. Toen mijn oude merrie boven de 20 was, heb ik ook altijd gezegd dat een operatie niet meer aan de orde zou zijn. Ze is 30 geworden en ingeslapen vanwege iets wat je bij een jong paard wellicht zou opereren.
Sommige paarden zijn inderdaad erg lomp met zichzelf, hoop dat het meevalt, InekeN :(:)

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:43

Wat balen Isabelle! Hoop dat het uiteindelijk meevalt. Hier lopen ze ook bij elkaar en gaan regelmatig snoeihard door de wei en door de bocht. Hou (vooral met nat weer) af en toe mijn hart vast, want dan is die remweg mét wat langer dan ze dachten. Toch wil ik het ze niet ontnemen, ondanks de risico's. Is een weloverwogen keuze die ik gemaakt heb.

Cissy, ik zou het ook nog een keer laten controleren. Het is net wat Ibbel zegt. Wanneer het botstukje niet geresorbeerd of ingekapseld is heb je zeer veel kans dat de irritatie weer opnieuw begint zodra je wat meer op gaat pakken.

Pluk de dag!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 16:16

Hier is in ieder geval weer een lekker ritje in the pocket 8-)
Afbeelding

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Ibbel

Re: 50-plussers te paard ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:44

Hier ook :+

Afbeelding
Afbeelding

En drúk dat het was op de parkeerplaats, niet normaal. Kwam net terug bij de trailer, wilde iemand net z'n auto er zo ongeveer ín parkeren (had de klep al opengelaten voor de zekerheid). Toen hij me zag kijken reed hij weer weg, terwijl hij best z'n auto 5 meter achteruit had kunnen zetten, die ruimte was er. Sommige mensen hebben geen verstand...

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:58

Hier ook genoten van de zon, alleen geen foto :)
Eerst half uurtje in de buitenbak en daarna nog een half uurtje buiten wandelen.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:11

Hier eerst naar een crematie geweest en daarna even mijn gedachten resetten door weer een wandelingetje met paardlief en vriendin met haar paard. Was inderdaad druk in het bos. Koetsen ruiters wandelaars en ook de parkeerplaats bomvol. Gelukkig hoef ik van stal maar het hoekje om en ben ik al in het bos.
Dinsdag komt de smid terug, ben heel benieuwd wat hij er van vind.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-19 18:37

En hier voor het eerst in drie maanden weer in het zadel ! En ik kon het nog een beetje :D
Gewoon wat in de piste rondgehobbeld met allebei de paardjes. Ik kon de draad weer oppakken waar ik drie maanden geleden geëindigd was ;)

Mijn vriend heeft met de jongste ook nog wat grondwerk gedaan. Was een beetje op mijn vraag, want de vorige dagen aan de longe zat de 'ho' er niet meer op. Mijn vriend is dan wel geen paardenmens van geboorte, maar het is ongelooflijk hoe goed hij is in grondwerk (heeft hier lessen in gevolgd). En hij heeft ook een geweldig goede band met ons jongste paard (ons 'klein'). Het is mooi om te zien hoe goed ze naar hem luistert en op hem ingesteld is.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:58

Ik ben ook even op stal geweest.. dacht zet ze even in hun blote kont en dit was hun idee erover

Afbeelding

Heerlijk hoor iedereen weer naar buiten.
Ik wil ook wel weer maar die rot griep houd me nog steeds tegen.

Never live faster than your Guardian Angel can fly.....!!
Mando woont langs de A7 bij HMpaaltje 187,6.;-)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:08

Waratje schreef:
De kosten is nog één ding, maar een paard van die leeftijd onder narcose brengen is een enorm groot risico. Toen mijn oude merrie boven de 20 was, heb ik ook altijd gezegd dat een operatie niet meer aan de orde zou zijn. Ze is 30 geworden en ingeslapen vanwege iets wat je bij een jong paard wellicht zou opereren.
Sommige paarden zijn inderdaad erg lomp met zichzelf, hoop dat het meevalt, InekeN :(:)

Dat is inderdaad een dingetje die narcose. Voor mij in dit geval waren het de kosten. Ik was al 1100 kwijt aan alleen de diagnose. Had ook net 1500 aan de kat gespendeerd en geen spaarpotje meer. Plus leeftijd van paard erbij maakte dat ik het eerst aan wilde kijken want ze was niet stokkreupel.

Vd Uithof hoefde ik de vorige keer geen foto's te maken want die zouden niks toevoegen. Ze was klinisch niet meer kreupel. De pezen waren nog wel wat overvuld maar dat zou ook dr leeftijd kunnen zijn.
Ze was op moment van constateren super gezond en nog volop in beweging en absoluut in topconditie.
Nu na die tijd revalideren ziet ze er nog steeds top uit maar ik voel doordat ik niet kan gymnasticeren wel dat ze minder soepel is. Mag alleen rechtuit op stevige bodem en niks met voltes of galop. Ze vindt er geen klap aan maar blijft redelijk braaf voor hetgeen ze mag.
Denk dat ik in maart/april maar weer voor controle ga.

Ondertussen rij ik regelmatig de paarden van stalgenoten. Vandaag met dit heerlijke weer weer met de tinker tank op stap geweest. Hij loopt niet meer met zn hoofd te gooien of de teugels uit mn handen te trekken dus er is vooruitgang. Hij was erg braaf vandaag!
Volgend weekend beginnen met een weekje dat andere tinkertje rijden want baasje gaat op wintersport. Eens kijken of ik de galop erin kan rijden want baasje heeft dat nog nooit gedaan en wordt een keer tijd.

Hulp bij trailerlaad problemen, kijk op http://www.horse-assist.nl

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:43

Kan je rechtuit toch ook niet wat gymnasticeren? Schouder voor bv? Of wat heuveltraining doen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:52

Heuvel mag nog niet, zijgangen mag ook nog niet. Schoudervoor is geen probleem maar dat doet ze ook makkelijk. Ze is redelijk gummi maar doet ook veel op karakter.
Longeren mag ook nog niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:54

Dan ben ik ook door m'n truccendoos heen :+

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:11

Hier vandaag ook op stal genoten van het heerlijke weer.

En naast het oefenen met de contra én de vliegende wissels ook gewoon even een verschrikkelijke penny geweest.. Geinspireerd op het feit dat hij tegenwoordig zo fijn en gedragen galoppeerd dat je bij wijze van spreken een kopje thee zou kunnen drinken terwijl je een volte galoppeerd.... al galopperend bedacht dat je dan ook wel even een filmpje kunt maken

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:26

Maar ik zie geen kopje thee.... :9k :D
Wel lekker stabiel inderdaad, helemaal rust.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-19 05:54

Dat wil ik ook kunnen, Punz :D Is nog wel nog even oefenen :j

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 09:15

Sterkte met alle lompe en geblesseerde paardjes :(:)

Veel weer lekker aan het rijden *\o/*
Ik zelf ook, van mij mag het zulk weer blijven.

punz mooi filmpje +:)+

♥ Blue ♥ ♥ Tika ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:49

Ibbel schreef:
Dan ben ik ook door m'n truccendoos heen :+

Ik dus ook. -O-
Vandaag was ze helemaal zen, niet gestuiterd! Draf ging goed.
Ik vind het lastig om het juiste beleid te vinden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 08:27

Ik heb ondertussen wel weer wat bedacht, zij het dat het theoretische kennis is.
VD-dingen als 'buiging', 'spagaat' en 'compliment' (en hoe het allemaal ook mag heten :+ ), zou dat nog iets zijn om haar een beetje bezig te houden én een beetje te rekken en te strekken?
Dat is misschien wel een leuke uitdaging, ook geestelijk.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 08:44

Pas op dat je dat niet op koude spieren doet dan kunnen daar scheurtjes in ontstaan.
En niet gelijk te ver inbuigen.
Dus wel eerst even de spieren warm stappen.

Never live faster than your Guardian Angel can fly.....!!
Mando woont langs de A7 bij HMpaaltje 187,6.;-)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:39

Ja dat vinden ze leuk om te doen Ibbel (mijn paarden tenminste wel) vooral mijn vreetmonster merrie die doet alles voor een brokje.

Vandaag onverwacht toch nog mijn bijna 3- jarige zelf gefokte ruin verkocht. Had gisteren eigenlijk net besloten om hem toch maar eerst zelf te gaan rijden, is zo'n megagaaf dier. Maar nu krijgt hij een prachtige plek met alle kansen in de sport en ik ben bang dat ik straks toch geen tijd genoeg blijk te hebben om er 1 extra bij te blijven rijden. Dus heel blij met deze oplossing.

Pluk de dag!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:11

Ik had er hier één vanmiddag die spontaan kon pointen en volgen :+
Had de longeerzweep in de bak laten liggen, en die kleine anderhalfjarige palominopup had 'm natuurlijk meteen in de smiezen.
Dus ik pak die zweep op, galoppeert ze eerst braaf een rondje om me heen (mooi, longeren zit er meteen ook in), ik steek 'm omhoog, ze stopt (geweldig toch, helemaal instinctief), ik beweeg de slag een paar keer over de grond voor haar neus, zij er achteraan, het leek wel een kat achter een touwtje aan. Maf beest. Ik heb me rot gelachen.
Natuurlijk lag de telefoon in huis, zal je altijd zien. Eens kijken of ik het overmorgen kan herhalen :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:33

Vandaag bij m'n revalidantje op bezoek geweest. Verbandwissel bijgewoond. Pootje zag er netjes uit.
Volgende week gaan de hechtingen er uit, en dan maar eens kijken of de beweging een beetje kan worden opgebouwd. 2x 10 minuten is wel heel weinig, zeker voor een paard dat 24/7 buiten gewend was. Arm ding.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-19 19:46

Het feit dat ze nu even op verplaatsing staat, maakt dit dan iets gemakkelijker, neem ik aan, Ibbel. Nu word je niet steeds geconfronteerd met haar - waarschijnlijk - beschuldigende blik richting jou. Toch blijft het moeilijk, hé, je beestje ongelukkig weten, zelfs al staat ze dan op afstand :(:) .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:56

Ik zou haar thuis niet zo rustig kunnen houden. Dan had ik op z'n minst een buitenpostzegeltje ter grootte van een stal hebben moeten maken. Met de kans dat ze die zou slopen/er uit zou springen/ontsnappen.

Ik ga ook maar 1x per week langs, om te voorkomen dat ze denkt dat ze mee naar huis mag.

Maar de DA is wel heel streng, die wil echt 6 weken lang 2x per dag 10 minuten stappen toestaan. Dat gaan we dus niet doen :+

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:04

Dan staat ze inderdaad beter op de revalidatie. Je gaat het advies van je DA niet opvolgen? Lijkt me ook wel een erg lang schema zo, maar heb geen idee wat wel of niet kan na zo'n operatie. Maar daar hebben ze bij de revalidatie vast meer ervaring mee.

Pluk de dag!