Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:13

Sclimpre schreef:
Ze zijn ook heel gemakkelijk zelf te kweken.
Klopt en zo verschrikkelijk lekker is dat. Als je ze dan plukt en gelijk opdient dan heb je nog een echte bite. Die bite blijft bij eigen gekweekte komkommers nog wel paar dagen aanwezig. Dat geldt trouwens ook voor sla, is ook zo gemakkelijk om te kweken en ik pak vaak alleen de blaadjes die ik nodig heb, waardoor de krop iedere keer weer blaadjes geeft en je er lekker lang mee kan doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:48

Shaggy09 schreef:
Maar inderdaad, het plastic zorgt ook voor een langere houdbaarheid. Vooral in de wintermaanden, de komkommers worden dan ingevlogen en dus ligt de komkommer veel later pas in de winkel. En ook in de winkel zijn ze niet gelijk weg dus daar liggen ze dan ook nog een tijdje.

Zelfs biologische komkommers hebben een plasticje erom heen omdat anders het bio keurmerk niet vermeld kan worden wat wel verplicht is in de EU.

Het is beslist waar, maar ook volkomen belachelijk.
Zowel het invliegen - nergens voor nodig en een enorme belasting van het milieu (groenten van het seizoen zijn ruim voldoende)
als die verplichting om een bio keurmerk op plastic te plakken.

Uiteraard zou het afschaffen van "niet biologische" groenten mijn voorkeur hebben, tot die tijd zou het dan maar met 'plastic' van aardappel zetmeel of afvalwater oid moeten.
(Plastic is aardolie en wat nu in de grond zit moest daar maar blijven, en de 'plastic soep' svp de zee uit.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:50

Shaggy09 schreef:
Ik eet zowel paprika als komkommer gewoon met schil (paprika schillen word een lastig karwei denk ik) dus dat de schil de hygiëne bewaard is daarbij niet van toepassing.

Wassen dan maar, kleine moeite.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:07

Janneke2 schreef:
Shaggy09 schreef:
Maar inderdaad, het plastic zorgt ook voor een langere houdbaarheid. Vooral in de wintermaanden, de komkommers worden dan ingevlogen en dus ligt de komkommer veel later pas in de winkel. En ook in de winkel zijn ze niet gelijk weg dus daar liggen ze dan ook nog een tijdje.

Zelfs biologische komkommers hebben een plasticje erom heen omdat anders het bio keurmerk niet vermeld kan worden wat wel verplicht is in de EU.

Het is beslist waar, maar ook volkomen belachelijk.
Zowel het invliegen - nergens voor nodig en een enorme belasting van het milieu (groenten van het seizoen zijn ruim voldoende)
als die verplichting om een bio keurmerk op plastic te plakken.

Uiteraard zou het afschaffen van "niet biologische" groenten mijn voorkeur hebben, tot die tijd zou het dan maar met 'plastic' van aardappel zetmeel of afvalwater oid moeten.
(Plastic is aardolie en wat nu in de grond zit moest daar maar blijven, en de 'plastic soep' svp de zee uit.)

Vertel dat maar aan de supermarkt.. Money rules.
Ik zou sowieso het niet overbodig vinden als ze wat minder gaan vliegen, zowel in de commerciele luchtvaart als de vrachtvliegtuigen. Ik zie dat eerlijk gezegd veel liever dan dat ze het plasticje van de komkommer weglaten.

Wat ik me afvraag; als iedereen op aarde zou recyclen dan zou er geen plastic soep moeten zijn toch?

JM :#

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:10

We spoelen ook heel wat plastic door gootstenen en doucheputjes heen helaas... dat komt ook in de oceanen en de vissen terecht ;(

[o]

Shaggy09

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:14

Maar hoe dan?
Ik heb werkelijk nog nooit in mijn leven iets van plastic door een gootsteen gespoeld. Zou dan ook niet weten hoe ik dat zou moeten doen.
Of bedoelen ze daar synthetische middeltjes mee?

JM :#

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:49

verootjoo schreef:
We spoelen ook heel wat plastic door gootstenen en doucheputjes heen helaas... dat komt ook in de oceanen en de vissen terecht ;(

Dat vraag ik me ook af. Ons rioolwater gaat toch niet naar zee maar naar de waterzuivering :?

-The outsider for life-
Ambassadeur van
Dogstar Foundation

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:08

LadyMadonna schreef:
verootjoo schreef:

Dat vraag ik me ook af. Ons rioolwater gaat toch niet naar zee maar naar de waterzuivering :?

Nou, al eens daar bij jou in het buitengebied geweest?
Ja, die; ik weet het zeker want ik heb dat ding twee jaar geleden nog mee gerenoveerd......

Waarop loost die zuivering? En waar denk je dat jouw drinkwater vandaan komt?

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 06:59

Shaggy09 schreef:
Maar hoe dan?
Ik heb werkelijk nog nooit in mijn leven iets van plastic door een gootsteen gespoeld. Zou dan ook niet weten hoe ik dat zou moeten doen.

Zeep, douchegel, shampoo... etc :) zitten veel van die plastic bolletjes in.

https://www.plasticsoupfoundation.org/d ... oplastics/

[o]

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 07:12

Shaggy09 schreef:
Ik zou sowieso het niet overbodig vinden als ze wat minder gaan vliegen, zowel in de commerciele luchtvaart als de vrachtvliegtuigen. Ik zie dat eerlijk gezegd veel liever dan dat ze het plasticje van de komkommer weglaten.
Als het gaat om producten die de hele wereld over vliegen dar kun je zelf natuurlijk wel een stap in maken. Ik koop heel bewust als het gaat om milieu, gezondheid en ik kijk ook naar de politieke situatie van een land.
In principe kijk ik zoveel mogelijk hier uit de regio, liefst bio producten, daarna kijk ik of de producten uit Frankrijk komen, vervolgens uit Europa. In principe koop geen producten buiten Europa uitzonderingen nagelaten. Op elk product staat wat er in zit en waar het vandaan komt (in ieder geval wel hier in Frankrijk en ik denk ook in Nederland).

verootjoo schreef:
Zeep, douchegel, shampoo, afwasmiddel, wasmiddel, schoonmaakmiddel... etc :) zitten allemaal van die plastic bolletjes in.

Tenzij je wat ecologischere middelen gebruikt.
Dus gewoon ecoproducten gebruiken. Wij hebben een septic tank en wij hebben hier allemaal groen label producten want na een eenvoudig zuiveringssysteem in de grond verdwijnt het allemaal hierin de sloten. Ik wil die troep niet in de sloten. De gîte is aangesloten op het rioleringssysteem van het stadje, maar daar gebruik ik ook ecologische producten. Wij zijn erg enthousiast over het Duitse merk Hakawerk en die was producten wassen zeer goed schoon, de douche- en zeep producten zijn zo fijn. Ik doe er zo ontzettend lang mee, je hebt er maar heel weinig van nodig, dat de prijs uiteindelijk wel mee valt. Dusook hier kun je zelf heel veel aan doen. Als iedereen dat gaat doen scheelt al zoveel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 07:17

Jep, zeker kun je er veel aan doen. Maar dan moeten mensen het wel weten :) Ik wist het tot 2 jaar terug ook niet.

[o]

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 07:32

Verootjoo, tegenwoordig kun je toch niet meer zeggen "wir haben es nicht gewüsst"? Er is zoveel over het milieu te doen en zoveel berichtgeving.

MAAR:
Gisteren zag ik een item over een groep mensen dat beweert dat de aarde plat is(ammo 2019 :oo ). Ze kijken dan naar een filmpje op youtube die de argumenten heeft voor die stelling. Vervolgens krijgen die mensen totaal ongevraagd dat soort filmpjes met die mening aangeboden. Dus die mensen blijven in hun foute veronderstelling hangen dat de aarde plat is want je krijgt een soort tunnelvisie als het ware door de eenzijdigheid van je "nieuws" tot je laten komen.
Op een andere manier werkt dat ook met berichten die wij lezen. Ik heb hier een aantal bronnen terug proberen te halen van nieuws dat mensen in dit topic verkondigden. Het wordt minder en minder maar nog steeds krijg ik allerlei onzin sites waarin de grootste kul wordt verkondigd, complot theorieën etc.

Facebook blijkt daar aan mee te doen, dus mensen die alleen hun nieuws van facebook halen zijn gevaarlijk bezig daar hun mening gevormd wordt met allerlei onzin verhalen die niet waar zijn.

MAAR wie elke dag het journaal kijkt op NPO, af en toe naar een goede actualiteiten rubriek op NPO, een goede krant (NRC, Trouw, VOlkskrant) leest naar gelang je politieke kleur, die zal echt wel kunnen weten wat waar is en wat niet en hoe de wereld er voor staat op dit moment.

Dus het vraagt bewustzijn en nazoeken van bronnen in de wetenschap dat via sociale media rare zaken verkondigd worden en met de waarheid niet zo nauw genomen wordt. Dus mensen die hun verantwoordelijkheid nemen, kunnen nooit zeggen: "ich habe es nicht gewüsst". Zo'n actieve houding vraagt wel wat inspanning.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 07:47

TJonge, wat een onzin hierboven weer. Ik lees overal en nergens, kijk weinig tv, maar volg wel het nieuws via diverse sites. Ja, ik wil alle argumenten horen, dus ook wat jullie onzin noemen, maar het soms echt niet is. Dan wordt er simpelweg gezegd dat is een onbekende wetenschapper en die is onbekend wegens onwaarheden. Sorry, maar je wilt dan gewoon niet alles horen. Ook de npo is nooit geheel onafhankelijk. Blijf zelf nadenken. Meelopen met een platte wereldaanhang is natuurlijk gewoon meelopen met een sekte. Maar ja, elk geloof is eigenlijk niets meer dan een geloof. Met het milieu is het net zo, je krijgt van de overheid echt eenzijdige informatie. En er wordt flink gelogen daar, kijk maar naar die berekeningen over de energiekosten. Bij een ander bedrijf vloog je er direct uit, maar nee, bij de overheid en milieulobby mag je met leugens wel blijven zitten. Het is dus zaak om alles te lezen, bij alles te denken ik moet dit met een korreltje zout nemen en dan kun je daarna een mening vormen.

Het klimaat verandert, maar het klimaat verandert NIET door de mens. Een voorbeeld van Nederlands grondgebied: Botjesgat, Mill, Langenboom. Hier worden haaientanden en wervels van allerlei haaien gevonden, VERSTEEND. Dus fossielen. Deze zijn echt. Hoe komen die daar? Nou, heel vroeger was het daar water, oceaan. He, bijzonder he. Nu is het land.
Zo worden er op meer plekken soms tropische koraalresten gevonden waar nu echt geen tropisch klimaat meer te vinden is. Dus nee, het klimaat verandert, en daar kunnen wij niets aan doen. Nederland had in de ecocene tijd een tropisch klimaat. He, het is nu wel kouder dan toen, dat komt zeker ook door de mens? In de ecocene tijd was het zelfs op de noordpool warmer dan nu. Goh, dus hoezo moeten wij ons nu zorgen maken over een beetje opwarming? In het pleistoceen was het kouder dan nu. He, ook veroorzaakt door de mens? De polen hadden ooit in het ecoceen veel minder ijskappen dan nu. Dus als die smelten, dan is dat puur natuur en is er niets aan de hand. Toen is de wereld ook niet vergaan.

Het is ietsjes anders als je het over milieuvervuiling hebt, daar kunnen we wel wat aan doen, zij het dat we niet zo krampachtig moeten zijn als sommigen beweren. Plastic is ook niet zo slecht als er hier soms beweerd wordt, sterker nog, wij kunnen NIET ZONDER plastics, denk gewoon eens aan coatings, auto-onderdelen, kleding, enz. Dus plastic is niet fout, je moet het nuanceren, sommige plastics zijn overbodig, andere zijn prima. Maar, ik ben het er mee eens dat sommige dingen echt niet in plastic verpakt hoeven worden. En als je dan plastics over hebt, gooi ze niet in het water of op straat.
En als je inderdaad iets kunt kopen zonder plastic verpakking, dan is dat vaak een betere keuze.

Dit is een test en ik heb de grootste lol :D :D :D :D

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 07:53

Germie, ik heb zoveel onzin/ fake nieuws/ sites met werkelijk nieuws weten te ontkrachten, ik heb daar zo mijn best voor gedaan en erg veel tijd in gestopt in dit topic, dat jouw post waarin je schrijft dat mijn bericht onzin is te gemakkelijk is.
Ik ga daar in ieder geval niet meer op in.
Het enige dat ik met mijn bericht heb proberen te bereiken is dat mensen kritisch zijn met daar waar ze hun nieuws halen daar het je hele wereld beeld beïnvloed. Dus zorg dat je bronnen kloppen. En als aanvulling op mijn bericht, kijk ook eens naar buitenlands nieuws. (CNNB,BBC,La FRance, Duits Nieuws). Ook dat is erg interessant want soms blijken zaken toch net wat anders te liggen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 07:59

Ik lees ook alles, maar ik neem niet alles zomaar aan, nee, ook niet van sites wat jullie 'fake' noemen, maar die soms gewoon kritisch zijn, met juiste informatie, maar dat van die Belgische professor was ook weer onzin, terwijl dat gewoon van een 'goede' nieuwssite kwam, dus je wilt dan ook geen tegengas horen.
Het klimaat verandert, maar daar hoeven wij ons geen zorgen om te maken, dat is heel normaal en puur natuur. Het is nu gewoon koud in Nederland, in het neoceen was het hier tropisch. Dat vergeet men dan even. Daar gaat het mij om. Mijn bronnen kloppen in ieder geval. Maar men wil het soms niet lezen. Maar over het vroeger klimaat hier eentje:
http://www.geologievannederland.nl/tijd ... ken/eoceen

MAar: Ik vind wel dat je beter met plastic kunt omgaan, maar zonder plastics kun je niet en wil je niet. Je moet het dus wel nuanceren. En dan kun je rustig je stukje vlees blijven eten, een beetje dieselen, een vliegreisje maken, enz.

En ja, ik eet komkommer ook met schil.

HIer nog even een bron van de 'juiste en correcte' nieuwssites:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/me ... gle.com%2F

Citaat:
Veel klimatologen wijzen erop dat het klimaat thans warmer wordt en dat het niveau van kooldioxide (CO2) in de atmosfeer óók toeneemt. Dat is juist. Maar het samengaan van deze twee verschijnselen is geen voldoende bewijs voor een oorzakelijk verband. Bovendien is de gemiddelde wereldtemperatuur tussen 1940 en 1975 gedaald, terwijl in dezelfde periode de CO2-concentratie snel toenam.

Citaat:
Deze resultaten – voor het eerst wereldkundig gemaakt op een klimaatconferentie in Stockholm in september vorig jaar – leiden tot de conclusie dat het menselijke aandeel in de opwarming niet significant kán zijn, en dat het grootste deel van de opwarming aan natuurlijke oorzaken moet worden toegeschreven, waarschijnlijk aan kleine variaties in de zonneactiviteit. De huidige opwarming houdt wellicht verband met een natuurlijke cyclus van 1.500 jaar, die is gemeten in ijsboorkernen, oceaansedimenten, stalagmieten – metingen die een periode van bijna een miljoen jaar bestrijken.

De titel van het topic, klimaatopwarming wat doe jij? Heeft dus als antwoord: Niets, want de mens heeft er geen invloed op. Een betere titel zou zijn: milieuproblemen, wat doe jij? En dan antwoord je: kritisch zijn met plasticgebruik, geen kinderen krijgen, geen vlees eten, enz.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:42

ikke schreef:
LadyMadonna schreef:

Nou, al eens daar bij jou in het buitengebied geweest?
Ja, die; ik weet het zeker want ik heb dat ding twee jaar geleden nog mee gerenoveerd......

Waarop loost die zuivering? En waar denk je dat jouw drinkwater vandaan komt?

Ik neem aan dat je de spaar bekkens bedoelt?
Misschien super naïef, maar ik heb in m’n hoofd van die mega ronde tanks waarin een draaiarm rond gaat en er van alles uit haalt (vanaf de Brienenoordbrug kijk je erop).
Als ik een plastic dopje in het riool zou gooien, wordt dat er in mijn beleving weer uitgefilterd....

Zo dus:

-The outsider for life-
Ambassadeur van
Dogstar Foundation

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:48

Shaggy09 schreef:
Maar hoe dan?

Kan een aantal oorzaken hebben. (Niet alles via de gootsteen, wellicht wel dingen waar je niet direct aan gedacht had misschien)
- Synthetische kleding laat microplastics los als je het in de wasmachine doet. Hier kun je overigens een zak voor kopen die de vervuiling als het goed is tegen moet gaan.
- Hier bij mijn flat zijn ze vaak best slordig met de afvalbakken, dus er valt geregeld iets uit :(
- ... naast dat sommige mensen hun afval gewoon op straat gooien. Dit is een probleem omdat wanneer het bijvoorbeeld in een maaimachine terecht komt het in mini stukjes wordt gehakseld met alle gevolgen van dien.
- Al genoemd, maar inderdaad zepen e.d. bevatten vaak plastic.
- Tevens slijten plastic bakjes e.d. vaak ook, waardoor kleine stukjes in het water terecht komen.

Het grootste probleem met die microplastics is dat ze heeeel moeilijk te filteren zijn (want: micro). Een relatief nieuw probleem is nanoplastics, wanneer die microplastics nog kleiner worden.
https://www.wur.nl/nl/Dossiers/dossier/ ... astics.htm
Merk op dat er dus staat dat het NOG geen GROTE problemen oplevert, maar dat het wel zaak is dat we actie ondernemen om erger te voorkomen.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:55

@ladymadonna; het gaat niet om een plastic dopje, maar om microplastics. Dat wordt er niet uitgefilterd en komt in oceanen terecht.
Dat zit in veel verzorgingsproducten (maar in veel ook niet, dus de moeite waard om even te kijken wat je gebruikt :) )

[o]

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:02

germie schreef:
maar dat van die Belgische professor was ook weer onzin, terwijl dat gewoon van een 'goede' nieuwssite kwam, dus je wilt dan ook geen tegengas horen.
Onzin! Heb je het over die nobelprijswinnaar? Die heb ik niet naar voren geschoven, maar iemand anders. Ik heb het nieuws dat aan deze man is gekoppeld ontkracht daar deze mens juist voor een CO2 heffing was.

Germie, als het gaat om jouw verwijt van tegengas het volgende. Als er iemand een nieuwsjunkie is, dan ben ik dat en ook mijn man. Wij kijken en lezen zoveel en dat al 40 jaar lang, niet alleen in Nederland als het om het nieuws gaat maar ook in het buitenland. Want je hebt gelijk!! (ik sta wel degelijk open voor andere meninge en lees alles kritisch) dat NPO ook niet altijd klopt, maar daar kom je dan weer achter als je buitenlandse sites ook meeneemt.
Ieder land brengt ook weer het nieuws dat hem of haar goed uitkomt. Kijk bijvoorbeeld maar naar het hele pulsvisserij verhaal. Nederlandse vissers verwijten de Franse vissers dat ze niet willen vernieuwen. Dat verwijt is terecht en dat hoor je dus niet in het Franse nieuws.
Hier in Frankrijk is men zeer verontwaardigd daar de Nederlanders als Experiment een bepaalde hoeveelheid vis mochten vangen. Ze zijn ver over deze hoeveelheden heen gegaan, of heel strikt gezegd, de Nederlanders hebben gestolen van de andere Europese landen. Daar hoor je hier in Nederland weer niets van, en brengt in dat verhaal wel een belangrijke nuance . Dat heb je met zoveel verhalen.

Voor mezelf heb ik besloten dat ik niet meer in ga op mensen die beweren dat het allemaal wel mee valt met de opwarming van de aarde en dat het probleem zich zelf op zal lossen. De belangrijkste reden is dat me dat gewoon veel en veel te veel tijd kost. Dus het enige wat ik nog doe is een pleidooi houden dat mensen zich breed oriënteren, de betrekkelijkheid inzien van facebook en andere dubieuze sites als het om nieuws gaat. Beperk je dan maar liever tot mijn eerder genoemde bronnen, ANP, Reuter e.a gerenommeerde bronnen.

Voor alle mensen die het leuk vinden. Een vandaag, is een nieuwsprogramma die echt de mening van het volk vertolkt en weergeeft. Je kunt je aanmelden voor hun nieuwspanel. Regelmatig krijg je dan enquêtes en de uitslag wordt weergegeven in het programma. Ik denk dat een vandaag, het enige programma is dat zoveel mensen bereikt (50.000 mensen uit alle lagen van de bevolking). Dus ongeacht wat je mening is, geef je op. Wij kijken altijd een vandaag om voeling te houden met hoe mensen nu werkelijk denken en ik doe ook mee aan het panel. Dit om te kunnen volgen welke kant het politiek uitgaat met Nederland.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:20

Gelukkig orienteer ik me erg breed, en ik lees ook Duitse en Engelse sites. Dus ik ben niet degene die je aanspreekt dan. 40 jaar leeservaring gaat niet lukken, want ik ben wat later opgericht. :D
Het enige is dat er geen sprake is van klimaatverandering door de mens, maar wel van milieuproblemen door de mens. Dat is dus zeker genuanceerd. Het beestje moet gewoon een andere naam hebben.

Maar goed, kennelijk valt de volkskrant dus ook niet meer onder een 'goede bron', fijn om te weten.

Dan ga ik me nu maar eens verdiepen in het orakel van Ikke. Misschien leer ik daar dan nog wat van.
Laatst bijgewerkt door germie op 21-02-19 09:23, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:21

Een tip, pien: je kan bepaalde mensen die echt alleen fake news verspreiden in je foei lijst zetten. Dan zie je de berichten niet meer, en dat scheelt een hoop ergernis :D

Ik ga me ook eens aanmelden voor dat panel, klinkt wel interessant.
Ik kijk ook graag naar eenvandaag. Dat is zo’n beetje de enige tv die wij nog kijken; nos journaal en dan eenvandaag. Er komen vaak interessante onderwerpen voorbij :j

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:02

piendumaitre schreef:
Shaggy09 schreef:
Als het gaat om producten die de hele wereld over vliegen dar kun je zelf natuurlijk wel een stap in maken. Ik koop heel bewust als het gaat om milieu, gezondheid en ik kijk ook naar de politieke situatie van een land.
In principe kijk ik zoveel mogelijk hier uit de regio, liefst bio producten, daarna kijk ik of de producten uit Frankrijk komen, vervolgens uit Europa. In principe koop geen producten buiten Europa uitzonderingen nagelaten. Op elk product staat wat er in zit en waar het vandaan komt (in ieder geval wel hier in Frankrijk en ik denk ook in Nederland).

Op zich lijkt kiezen voor lokaal vaak het duurzaamste, maar schijn bedriegt nog wel eens. Soms worden producten dichtbij huis nog wel eens op een energie-intensieve of anderszins milieubelastende manier geteeld, terwijl ze elders veel duurzamer geteeld kunnen worden (lees: daar op dat moment wel in het seizoen, met minder druk op schaarse watervoorraden of landbouwgrond, etc.).
Zeker als het dan ook nog eens producten zijn die niet ingevlogen worden maar in bulk per schip te vervoeren zijn, kan het zomaar zijn dat de extra uitstoot door transport ruimschoots opweegt tegen de duurzamere productiemethode.

De vuistregel "dichterbij is beter" gaat in ieder geval niet altijd zonder meer op.
Aanrader op dit gebied (in Nederland) is de 'Groente- en fruitwijzer' van MilieuCentraal, die per product per maand aangeeft welke herkomst wel of niet aan te raden is. Komen nog wel eens tegenintuïtieve resultaten uit, wat gelijk aangeeft waarom zo'n wijzer van toegevoegde waarde is.

*edit: hij heet tegenwoordig geen wijzer meer maar kalender.
Deze dus: https://groentefruit.milieucentraal.nl

Schoentje, kerstmuts en [o]

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:31

Helemaal waar Oomens. Het is verdraaid lastig geworden om het goede te doen en dicht bij is zeker niet altijd beter.
Leuk 8annemiek dat je jezelf gaat aanmelden bij een vandaag panel.
Germie nergens heb ik jou persoonlijk aan gesproken, wie de schoen past trekt hem aan gevalletje? Daarnaast wil ik je vragen mijn posts goed te lezen. Regelmatig en onlangs nog staat de volkskrant genoemd door mij, als zijn de een goede serieuze krant!
8annemiek één persoon staat in mijn foeilijst onlangs gedaan, maar dat is niemand van dit topic, maar iemand die schoffeert en topics kaapt.
Het geeft juist een goed beeld hoe en wat rondom (fake )nieuws ,welke belangen daarbij spelen en wie daar gevoelig voor is. Manlief en ik spreken hier veel over want ongeacht of je voor of tegen Brexit bent, de voorstanders hebben zich bediend van onjuiste feiten, waarmee wel iets heel belangrijks is gebeurd wat nog lang zal nadreunen id geschiedenis van UK en Europa. Je ziet dat de ontwikkeling rondom fake nieuws een eigen weg aan het inslaan is en een eigen gelijk ah vormen is.....heel beangstigend . Daar wil ik wel tegen opstaan. Iedereen mag vinden wat ie wil, maar wel mening vormen op basis van feiten. Germie doet dat blijkbaar, dan is het toch ok.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:49

Ik doe overigens ook al mee met diverse panels.

Maar er wordt zeker veel onjuiste informatie verspreid. Niet alleen op milieugebied, zeker ook hier over aardbevingsschade, en soms ook op de bekende 'goede' sites. Nee, de problemen zijn niet opgelost, ja, er wordt gelogen en gelogen, en de meeste verhalen zijn echt geen succesverhalen.

Ik zal zondag wel weer (ja, heel kleinschalig) wat plastic op gaan ruimen onder water. Maar dat ik hier nog eens wat mee gaat doen staat vast (en ik heb ook al een idee hoe).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:52

Die groenten en fruit kalender is handig ja! Ik ga hem uitprinten en in de keuken hangen :j
Overigens is alles in West Europa wel okee, we telen hier efficient en het is niet per se beter om het hier in het Westland in een kas te kweken zodat het dichtbij is, of om het in Spanje onder de zon te kweken en daarna op de boot mee te nemen :j

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*