50-plussers te paard ...

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:07

5 jaar geleden met m'n andere paard was het schema ook sneller. En die had een dubbele blessure.
De theorie is dat je verklevingen wilt verkomen. Dat staat bij mij haaks op zo min mogelijk bewegen :+

(Ik heb meer dan 20 jaar in het bewegingsonderzoek rondgehobbeld. Ik heb wel wát ideeën over wat bewezen/niet bewezen is, en wat kan/niet kan)

BusyMissy

Re: 50-plussers te paard ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:51

Ja dan lijkt verstandig bewegen in mijn ogen ook logischer

Pluk de dag!

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:41

Best handig dat er een revalidatie adres is. Je moet thuis maar net de mogelijkheden en de tijd hebben om bv eindeloos aan de wandel te gaan.

Hier valt de schade gelukkig mee met de twee lompe botsers. Volgens de kliniek kan de ene weer aan de slag en zal de andere met een week of wat 'weer als nieuw' zijn. Volbloeds zijn geharde types, dat is ons voordeel.

Momenteel neem ik een Apache en een Johnson 'uit nood' mee naar het bos. Man man, wat een geloer en geklier en soms zelfs gestaak als ze het eng vinden, en ja, ALLES is eng. Eentje loopt als een haas op 2 benen achteruit. Ik moest me echt beheersen maar gisteren heb ik ff een goed 'gesprek' met de heren gevoerd. Kilometertje of vijf extra gemaakt :+, als toetje rondje galoppeerbaan. Vandaag waren ze beiden beter te gebruiken ipv elke 5 meter stilstaan of omdraaien. _-:( Snap echt niet waar ze heen willen met die fokkerij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:49

Ja, de moderne KPWNer is geen ongecompliceerde boscrosspony meer. Dan moet je echt bij de oude Gelderse 'knollen' zijn, of Groningers en de 'oude' Oldenburgers ed. Er is een hoop verkloot aan de warmbloed. Eerst in de jaren 70/80 slechte poten er in gefokt, en nu een rotkarakter :+

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:51

Of een volbloed :D Altijd lopen, niet loeren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:55

Zelfs volbloed Arabieren zijn nog beter te hanteren.

En de nieuwste idioterie van de KNHS: omdat ze niet meer te hanteren zijn, de prijsuitreiking en ereronde te paard afschaffen 'want dat is te stressvol en te gevaarlijk' :)) Over symptoombestrijding gesproken.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:02

Klopt.... Maar zolang we nog van die rare beesten fokken is het ook wel vragen om ongelukken met die kikkers bij elkaar. En ik ervaar dat veel jonge ruiters niet echt onverschrokken meer zijn, en dan druk ik het nog zacht uit. :Y) Er wordt eerst naar de tandarts, fysio, zadelpasser, bitfitter, osteo en wat al niet meer gewezen (Prima dat je sowieso iets fysieks uitsluit), maar mijn ervaring is dat de ruiter niet dominanter durft op te treden omdat die moderne dressuurbeesten dan flippen. Die hebben enorm veel dagelijks werk nodig, wie heeft die tijd? Ja, de prof met een handvol grooms die eindeloos longeren en de stapmolen bedienen.

Nou ja, gelukkig maar, dochter leeft er van en zo kan ik altijd ff een paardje lenen ;) Vroegah was niet alles beter, maar de paarden wel! *\o/*

12Magic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:39

Ibbel schreef:
Ja, de moderne KPWNer is geen ongecompliceerde boscrosspony meer. Dan moet je echt bij de oude Gelderse 'knollen' zijn, of Groningers en de 'oude' Oldenburgers ed. Er is een hoop verkloot aan de warmbloed. Eerst in de jaren 70/80 slechte poten er in gefokt, en nu een rotkarakter :+

:D
Wij komen ze hier in het bos ook wel tegen, van die piafferende paarden met dubbele bitten en een gestreste ruiter met sporen en een zweep....komen wij aan met onze bitloze paarden die verbijsterend staan te kijken naar hun geflipte soortgenoot.
Ik vraag me dan toch echt af wat voor lol mensen aan zo'n buitenrit beleven, ik vindt het levensgevaarlijk.

Wij gaan lekker hier, eerst ik een week ziek nu Britt al vier dagen. Misschien gaan wij volgende week ook wel piafferend door het bos...iets met teveel energie :):)

Vraagje voor degene die zijn paarden aan huis heeft staan; waar bemeste jullie je land mee?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:21

Ik laat soms injecteren met koeienmest (gratis) en andere jaren gooit mijn buurman er stalmest (ook koe) op. Ook lopen zijn schapen af en toe op mijn stuk, dus dat bemest ook al.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 00:23

Hier is net kalk (vanwege mos) en een beetje kunstmest over het land gegaan.
Anders verspreiden we ook wel eigen mest.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 07:03

Gisteren weer eens sinds lange tijd een les gereden want mijn man kon niet op tijd thuis zijn. Ging fijn! Geeft toch altijd weer een duwtje om toch maar weer wat vaker te rijden, tenminste tot ik morgen mijn spieren weer voel :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:43

Kalk en kunstmest moeten minimaal 2 maanden tussen zitten! Anders breekt de kalk de kunstmest af (die verdwijnt dan als NO2 de lucht in, is een beetje zonde)
Wij laten drijfmest injecteren (levert geld op zelfs), laten de eigen ruige mest uitrijden (kost geld, maar netto houden we over) - beide in maart/april, en we strooien zelf nog Cyanamid (dat is een kunstmest die wél tegelijkertijd de pH omhoog brengt, net als kalk) - dat doen we meestal in de zomer als het een keer regent.
Daarnaast kalken we in het najaar.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-19 09:24

Het enige dat ik op de weide doe is kalkcyanamide. Blijkt een driedubbele werking te hebben : kalken, bemesten en ontsmetten. Dit doe ik normaal einde februari, dus nu ongeveer. Ik denk het volgende week te smijten (moet het manueel doen). Er zou dan wel wat regen overheen moeten kunnen vallen ...
Verder doe ik er eigenlijk niks aan, behalve zoveel mogelijk de mest van de wei halen.

Martie, voel je de spiertjes al ;)
Van de week ik ook wel, na mijn eerste rit sinds maanden, vorig weekend :D

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:29

Dat grappige taaltje Marilu, je wilt de mest gaan 'smijten' :D

Nou, waar blijft nou de steeds voorspelde lente? Hier is het steeds bewolkt en grijs >;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 14:32

Afbeelding
Vanmorgen een lekker ritje gereden met één van de topicgenoten :))
Het was idd grijs, maar zó lekker!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 14:35

Gisterenavond les gehad in de buitenbak en na het losrijden ging mijn jas toch echt uit. Bizar, half februari maar echt niet erg :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:27

Was een heerlijke rit ibbel!
(ik ben de topicgenoot 8-) )

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:42

Aankomende week heb ik twee paarden te rijden, hopelijk lekker weer en dan veel naar buiten.
Plus tinkertje leren te galopperen onder de man. Doe optie zat er nog niet op tot nu toe. Zal mij benieuwen, misschien ga ik wel vliegen...

Hulp bij trailerlaad problemen, kijk op http://www.horse-assist.nl

12Magic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:58

Bedankt voor de tips over bemesten!
We hebben kalk gesmeten +:)+
Leuk werk, eerst wat mosplekken uitgeharkt en daarna de kalk erop. Onze mesthoop begint ook wat te groeien, die gaan we er uiteindelijk ook overheen gooien.
Is kunstmest niet schadelijk voor de paarden?

Heerlijke rijfoto Justkid en Ibbel!
Britt nog steeds hartstikke ziek dus lekker rijden op de hei is er even niet bij.

Dus maar even gespeeld met de knollies...
Afbeelding
Sproet en Rakker kunnen nu samen op de steen *\o/*

Afbeelding
en Magic kan voetballen!

Fino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 11:02

Het grootste deel van onze mestbult is deze week over het land gegaan, heeft buurman (boer) gedaan. Hij had een mestbak/verspreider voor een dag gehuurd. Dat is niet voldoende voor alles, maar buurman injecteert de rest met koeienmest. Hij gebruikt ook een deel van het land voor de koeien en/of maait het voor in de kuilbult. In ruil krijgen wij in de winter hele mooie grote balen hooi.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 15:31

Hier is het land nog te nat om te bemesten. Ligt bijna een meter lager dan de omgeving dus droogt als laatste op.

Vanochtend mijn 3-jarige opgehaald door zijn nieuwe eigenaresse. Hij gaat een mooie sporttoekomst tegemoet. Ik zal zijn vrolijke snoet gaan missen op stal.
Gelukkig wordt over 3 maanden zijn broer of zusje alweer geboren en beginnen we weer aan een nieuwe ronde. Maar blijft toch altijd even slikken als ze vertrekken.

Pluk de dag!

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 21:36

Ik ben weer bijgelezen en moest af en toe wel lachen om sommige verhalen. Ook ik heb alle stront uitgereden (met de kruiwagen ) en ben met Lara en de sleep bezig geweest . Dit deed ze erg netjes en braaf. Ik was trots op haar. Ze wil altijd voor mij werken. Ook een goede bezigheid voor de slanke lijn.

schoentjes voor mijn 1 PK dat zal mooi wezen , nu loopt ze op blote voeten.

Fino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:24

Dat wil ik ook ooit nog eens met het paard gaan doen, de weide slepen. Doen we nu met onze oude Fordson Dexta, is ook heel leuk. :o

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 17:32

Eindelijk wat foto's op mijn pc gezet dus bij deze
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

♥ Blue ♥ ♥ Tika ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 19:17

Wat heerlijk die oren <3

Pluk de dag!