Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Kinke

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 11:48

komen jullie nu mee, hebben net vorig jaar zonnepanelen op ons rieten dak gelegd ;)
Tuurlijk gaan alle kosten op de burger verhaald worden, dat is nou eenmaal veel gemakkelijker dan bedrijven echt aanpakken. Hele milieugebeuren is een prima melkkoe overigens. Wij hebben wat offertes laten maken voor het verwijderen en afvoeren van asbest van onze kapschuur en (kleine) koeienstal....10.000 euries....kkkkchingggg. Subsidiepotje is overigens al leeg daarvoor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:13

Kinke schreef:
Hele milieugebeuren is een prima melkkoe overigens.

Oneens.
Citaat:
Wij hebben wat offertes laten maken voor het verwijderen en afvoeren van asbest van onze kapschuur en (kleine) koeienstal....10.000 euries....kkkkchingggg. Subsidiepotje is overigens al leeg daarvoor.

Eens.
Ik herken de bedragen.
Een kennis van mij heeft een asbest verwerkingsbedrijf. - hijmzegt dat hij zich altijd aan de regels heeft gehouden, maar 1 van zijn werknemers kreeg wel asbest gerelateerde lonkanker.
Okee, hij had eerst ergens anders met asbest gewerkt: beide bedrijven betalen elk de helft van 'smans WAO.
En sinds dit akkefietje is hij "roomser dan de paus" geworden mbt veiligheidsmaatregelen.

Dus niets te melkkoe. Zij het dat je je blauw betaalt aan werk dat met minder gevaarlijk spul alleen maar efkes een klusje is.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 12:32

Zolang je niets doet met asbest en dak gewoon laat liggen zonder schoon te maken, is er weinig ad hand. Elke dag met asbest werken is natuurlijk andere koek.
Hier mag je zelf je asbest verwijderen en afgeven op een speciale stortplaats die het opruimen. Kosten ongeveer 200€ voor aanbieden asbest schuurdakje. Nederland is daarin dan weer door geslagen door die exorbitante prijzen te vragen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 06:32

Kolencentrales sluiten omdat een gascentrale de oplossing is.
Regel dan eerst een nieuw huis voor alle Groningers.
https://groenlinks.nl/nieuws/jesse-klav ... l-te-halen

Nu had groen slinks al geen steun meer van mij, maar nu helemaal niet meer.

En de quote van 'gastransitie' op fb:
Citaat:
Leuk noodplan, het staat er echt.

"Vier van de vijf kolencentrales kunnen snel gesloten worden. De door deze centrales geproduceerde energie kan worden opgevangen door schonere gascentrales, die op dit moment stilstaan, en door de import van stroom uit Noorwegen en Duitsland."

Gronings gas?

Zullen we eerst het probleem in Groningen oplossen waar mensen ieder moment bedolven kunnen worden onder de brokstukken van hun huizen? Waarom wordt het geaccepteerd dat er nog tot minimaal 2030 Gronings gas gebruikt gaat worden?

Dat kan heel eenvoudig anders. Namelijk door ombouw van alle aansluitingen in dit land. Dat scheelt ook veel CO2 omdat de nieuwe stikstoffabriek niet gebouwd hoeft te worden en de bestaande stikstoffabrieken gesloten kunnen worden.

Juist door de klimaatplannen van GroenLinks e.a. gaat er meer elektriciteit verbruikt worden. Omdat het de bedoeling is om gas uit te gaan faseren. "Iedereen moet van het gas af!" Maar vervolgens ga je die elektriciteit opwekken door gascentrales. Wie houdt wie nu voor de gek?

Ik vind nog steeds dat we onze rommel moeten opruimen (zaterdag en zondag weer afval onder water opgeruimd), want dat is echt een probleem.
Dit ligt ook binnen ieders mogelijkheden.
Kolen weg, gas er in is natuurlijk niet de oplossing. Stikstoffabrieken dan eerder in mijn ogen.

Dus ruim je rommel op. Begin daar mee.

There is no redundancy for stupidity. Only believe in your own truth. Bob Marley : "Who are you to judge the life I live? I am not perfect and I don’t have to be! Before you start pointing fingers, make sure your hands are clean". Nobody is perfect, so I am nobody :DNiets is geheel waar, en mogelijk zelfs dat niet. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 07:51

Aanname: dat het om Gronings gas gaat. Is niet zo.
Verder negeert je mooi het deel waarbij ze het hebben over import van (groene!) stroom

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 08:11

Kinke schreef:
komen jullie nu mee, hebben net vorig jaar zonnepanelen op ons rieten dak gelegd ;)
Tuurlijk gaan alle kosten op de burger verhaald worden, dat is nou eenmaal veel gemakkelijker dan bedrijven echt aanpakken. Hele milieugebeuren is een prima melkkoe overigens. Wij hebben wat offertes laten maken voor het verwijderen en afvoeren van asbest van onze kapschuur en (kleine) koeienstal....10.000 euries....kkkkchingggg. Subsidiepotje is overigens al leeg daarvoor.

En zolang het asbest stil ligt is het geen enkel probleem. Maar de overheid heeft nu eenmaal besloten dat het in 2024 verwijderd moet zijn. Als burger moet je het maar uitzoeken hoe je het betaald.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 08:48

Vandaag op nu.nl: https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/k ... e-mens.amp
Citaat:
Uit de drie onderzoeken blijkt dat de kans dat de aarde niet sneller opwarmt door toedoen van de mens 1 op de 3,5 miljoen is.

"De mensheid kan dit signaal niet meer negeren", aldus een van de wetenschappers.

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:10

gister was er bij Radar NPO 1 een stuk over warmte pompen.. Kwam er op neer deze dus totaal niet toereikend zijn en men alsnog of heel veel stroom gebruikt of nog gas er bij moet stoken om een woning warm te krijgen. Vooral de woningen gebouwd voor 1980 moeten grondig aangepakt worden wil men er profeit van hebben. Radiatoren moeten ook vervangen worden. Het beste deed het op vloer verwarming. Men was heel niet te spreken er over. je mag er ookwel een kamer bij bouwen wil je heel die installatie kwijt kunnen in je huis!! Dan nog maar niet te spreken wat er buiten komt te hangen aan je gevel en wat een lawaai dit geeft! Er is dus nog een lange weg te gaan....
En dan was er dacht ik zaterdag een item In Nieuwsuur over dat mensen in Polen gewoon in huis in hun oven hun huisvuil verbranden!! Echt te bizar voor woorden. Dit om de boel op een goedkope manier warm te stoken met alle gevolgen van dien. De milieu politie heeft er zijn handen vol aan daar. Er kwam serieus hele vieze gele rook uit de schoorstenen in de straten daar en er hangt ook geregeld smog. Ik wist niet wat ik zag.
Beetje educatie is denk ik wel het eerste waar men eens mee moet beginnen want bevolking in sommige landen lopen wel erg ver achter in hun ontwikkeling!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:33

Er is ook niemand die zegt dat je gewoon je ketel vervangt door een warmtepomp en klaar.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:39

Magrathea schreef:
Aanname: dat het om Gronings gas gaat. Is niet zo.
Verder negeert je mooi het deel waarbij ze het hebben over import van (groene!) stroom

Er staat in dat hele artikel niet het woord groen, alleen import van stroom:
Citaat:
Vier van de vijf kolencentrales kunnen snel gesloten worden. De door deze centrales geproduceerde energie kan worden opgevangen door schonere gascentrales, die op dit moment stilstaan, en door de import van stroom uit Noorwegen en Duitsland. De Amercentrale kan niet per direct gesloten worden omdat er een warmtenet aan gekoppeld is.

Ook staat nergens waar het gas dan vandaan moet komen in dit artikel. Maar laat ze eerst maar eens de ellende in Groningen oplossen. Ze zullen het echt niet in hun hoofd halen door te stellen dat het wel op Gronings gas kan, maar het geld wat ze weer verknoeien door vage maatregelen mag eerst wel eens gebruikt worden om de ellende in Groningen op te lossen.
Hier staat ook dat een gascentrale alleen maar duur is en het niet oplost:
https://www.welingelichtekringen.nl/nat ... elpen.html

Citaat:
Belangrijker probleem is echter dat de stroom die niet door de kolencentrales wordt opgewekt ergens anders vandaan moet komen. Deels zou dat kunnen door het heropenen van gascentrales, maar voor een groot deel moet de stroom uit het buitenland komen. Daarmee is het een ‘papieren’ oplossing: de CO2 wordt dan alsnog elders uitgestoten. Per saldo levert het dus nauwelijks winst op voor het milieu.

Wat er dan wel moet gebeuren? Misschien kunnen bedrijven eindelijk eens fors meer gaan betalen voor hun CO2-uitstoot, zoals ook in het nieuwe wetsvoorstel van GroenLinks staat.

Leuk detail, als men stelt dat het geen Gronings gas is, er staat ook nergens waar het gas dan wel vandaan moet komen. Misschien wel door schaliegas? Vergeet verder niet dat gas uit Rusland misschien daar ook wel voor ellende zorgt, maar dat onze huizen eerst aangepast moeten worden om met hoogcalorisch gas om te gaan. Zou dat dan niet gelden voor gascentrales?
Ook moet je alle nadelen en voordelen eerst goed in kaart gebracht hebben (https://www.ad.nl/politiek/nederland-pa ... ~a0db9b3d/)

Ik merk wel dat alles wat zgn. 'tegen' is (en ik ben voor bewustwording en erger me mateloos aan plastic overal, maar niet alle kosten om zgn. het klimaat te redden (woord klimaat moet vervangen worden door milieu) hoeft de burger geld te kosten, het kan eerst bij bedrijven neergelegd worden) meteen fel weerlegd moet worden als complete onzin. En dat is het natuurlijk niet.
Maar om direct zgn. acties 'voor' het milieu te omarmen is ook niet juist in mijn ogen. Het sluiten kolencentrales gaat dus niet zo 123.

https://www.dagelijksestandaard.nl/2018 ... praak-hof/
Citaat:
Wanneer er onvoldoende capaciteit blijkt óf er pieken en dalen zijn waardoor er een tijdelijk tekort of overschot ontstaat, lopen we al snel in de knoei. Duitsland maakte eenzelfde probleem mee waar kolencentrales werden gesloten, wind- en zonne-energie de capaciteit moesten verzorgen en vervolgens de kolencentrales weer op moest starten. Bij te weinig wind en zon en perioden van teveel of onder gemiddeld verbruik, ontstonden er problemen.

Maar ik ga rustig door met mijn plastic opruimwoede. Zo draag ik bij. En ja, dat is een project geworden waar ik later wel op terugkom. Ik ben bezig hoe ik daar bewustwording mee kan creëren. Het heeft weinig nut om te roepen ik gebruik groene stroom, maar ondertussen gewoon je eigen rotzooi niet eens opruimt (en ja, die mensen zijn er).
Als je iemand aanspreekt die op het station een peuk of blikje op de grond gooit en je krijgt er een kwade blik op terug (of soms nog erger een grote bek), dan valt op dit gebied nog heel veel winst te behalen.

En inderdaad, in andere landen liggen de standaarden zeker lager en ook daar kan beslist winst gehaald worden. Het hoeft niet alleen door Nederland gedragen te worden. Bewustwording, daar gaat het in stap 1 om. Daarna kan pas de rest volgen. Iets opdringen zal juist voor weerstand zorgen.

There is no redundancy for stupidity. Only believe in your own truth. Bob Marley : "Who are you to judge the life I live? I am not perfect and I don’t have to be! Before you start pointing fingers, make sure your hands are clean". Nobody is perfect, so I am nobody :DNiets is geheel waar, en mogelijk zelfs dat niet. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:54

germie schreef:
Regel dan eerst een nieuw huis voor alle Groningers.
Beiden moet gebeuren. Het is én → én , niet of→ of. En de gaskraan moet zsm dicht in Groningen en eventueel kan dan tijdelijk gas via de pijpleidingen (een nieuwe is bijna klaar vanuit Rusland maar daar liggen wel maren, mitsen en onduidelijkheden zoals je hier kunt lezen https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/16/pi ... n-a2755496 ).

Loretta schreef:
En zolang het asbest stil ligt is het geen enkel probleem. Maar de overheid heeft nu eenmaal besloten dat het in 2024 verwijderd moet zijn. Als burger moet je het maar uitzoeken hoe je het betaald.
Klopt.

Popstra schreef:
En dan was er dacht ik zaterdag een item In Nieuwsuur over dat mensen in Polen gewoon in huis in hun oven hun huisvuil verbranden!! Echt te bizar voor woorden.
Polen heeft ook nog heel veel kolencentrales en die gaan ze ook niet sluiten. Hele slechte zaak en gecompliceerd land waar de politieke ontwikkelingen zorgen baren.

Inderdaad is hoe we het dan moeten gaan aanpakken een heel belangrijke vraag.
1.
Groningen is al begonnen met het bouwen in de Eemshaven van de 1ste waterstofcentrale die met zijn vermogen van 440 megawatt de grootste unit is, dan wel één van de grootste waterstofcentrales in de wereld die ruim 600.000 huishoudens van elektriciteit kan voorzien. De eerste eenheid zal per jaar 200.000 ton waterstof verbruiken. Daarmee wordt per jaar een uitstoot van 1,3 miljoen ton CO2 bespaard. Dus dat is de moeite
https://www.dvhn.nl/economie/Primeur-Ee ... gle.com%2F
2.
dmolen parken worden meer en meer in de wereld gebouwd en ook in Nederland https://www.trouw.nl/groen/nederland-we ... ~a4eb4fc4/ . Hier in de Limousin zie je de parken als paddestoelen uit de grond schieten;
3.
Zonne energie. Meer en meer worden in de wereld energie opgewekt via zonne energie https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/en ... -nederland.
Citaat:
De Europese Unie was gezamenlijk verantwoordelijk voor een capaciteit van 8 gigawatt aan zonne-installaties, een toename van 36 procent ten opzichte van 2017. Europa als geheel zag een toename van 20 procent.

4.
Overige projecten waar nog onderzoek naar wordt gedaan zoals AWES windenergie met vliegers https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/en ... e-vliegers
Citaat:
Met AWES kan windenergie opgewekt worden op minimaal 500 meter hoogte. Doordat de wind hier sterker is, leveren de systemen een hoger rendement op dan de conventionele windturbine. Bovendien zijn ze goedkoper, minder zichtbaar en inzetbaar op moeilijk bereikbare plekken.
Citaat:
Ook de Nederlandse start-up Kitepower, opgericht vanuit een onderzoeksgroep aan de TU Delft, ontwikkelt een AWES op basis van vliegers om energie op grote hoogte op te wekken. Met het 100kw-systeem dat nu in ontwikkeling is, kunnen bijvoorbeeld dieselgeneratoren op afgelegen locaties kunnen worden vervangen.

5.
Aardwarmte, wellicht op minder plekken in Nederland mogelijk maar wel interessant voor de rest van de wereld is aardwarmte . Nadeel van aardwarmte is dat het duur is om uit de grond te halen, maar in landen als Frankrijk, Ijsland e.a. wordt het wel al gedaan. Ik vond het een interessant artikel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:00

Magrathea schreef:
Er is ook niemand die zegt dat je gewoon je ketel vervangt door een warmtepomp en klaar.

Maar je mag het wel zelf uit zoeken en vooral betalen! ;) Toch fijn dat een programma er aandacht aan besteedt.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:44

piendumaitre schreef:
Baudet komt ermee om aan te geven dat er GEEN klimaat probleem is. Deze wetenschappers komen ermee daar ze denken dat we nog veel meer moeten doen daar het proces anders omonkeerbaar is. Dus twee standpunten die totaal tegenover elkaar staan. Dus wat enzino schrijft klopt maar ten dele, het klimaatakkoord is waarschijnlijk niet genoeg. Dus als je die lijn doortrekt en we doen niets, dan loopt het zeker fout af en nog veel sneller ook.
Wel verschrikkelijk vind ik het, dat we 40 jaar na dato nadat de eerste zeer serieuze waarschuwingen gedaan werd door wetenschappers, dat het fout ging met onze aarde we nu nog steeds deze discussie aan het voeren zijn en er werkelijk mensen denken dat het allemaal wel los loopt of als het niet losloopt het niet aan de mens ligt dat onze aarde opwarmt. Eigenlijk word ik hier heel erg verdrietig van en ook boos.

In de afgelopen 40 jaar zijn er wel degelijk milieuproblemen aangepakt, neem bijvoorbeeld de zure regen en het gat in de ozon-laag. De klachten over Co2 uitstoot zijn het volgende onderwerp. Er zijn echter in de Hollandse aanpak een paar doorgeschoten ballen en de grootste daarvan is wel de gedachte dat gas een vervuilende energiebron is. Dat is het namelijk niet echt.
Met Baudet heb ik helemaal niks, ik vind hem nogal overbodig in het politieke speelveld. Maar er zijn wel een paar dingetjes in zijn verhaal die wel hout snijden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:00

Als wat jij zegt piendumaitre, klopt, dan ben ik benieuwd wat we nog meer zouden moeten doen behalve dat klimaatakkoord?

Ik vind het erg lastig, als dat klimaatakkoord niet eens echt nut heeft zie ik geen reden om dat door te zetten en burgers voor de kosten te laten opdraaien. Ja, wellicht als we dit doortrekken dat we wel resultaat gaan zien, maar dat kost dus nog meer geld. Want oplossingen en veranderingen zijn nou eenmaal niet gratis. Ik krijg een beetje het idee dat dat klimaatakkoord gewoon totaal verkeerd is opgesteld en dat ze verkeerde punten aanpakken. Ik zou ook graag meer oplossingen zien voor de plastic soep, het groenbehoud en stop eens met extra wegen aan te leggen, zo te stunten met vliegticket prijzen en verlaag de kosten van het OV.

Ik zou dat zoveel liever zien dan dat in 2050 we compleet af zijn van de fossiele brandstoffen.

JM :#

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:12

Shaggy09, wat wil je doen aan de plastic soep? Hebben we daar hier invloed op? Je andere punten zie ik wel wat in, maar daar hebben we misschien ook wel wat in de melk te brokkelen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:18

piendumaitre schreef:
Loretta schreef:
Klopt.

... niet helemaal. Neem bv een dak met asbesten golfplaten. Zelfs als je er niet aankomt veroudert het materiaal, wordt bros en gaat makkelijk barsten, bv. bij wind. Ook zet er zich mos op vast, wat er daarna door vogels weer afgehaald wordt en er komen asbestdeeltjes vrij.
Dus het is wel een goed plan het te verwijderen voordat het te oud wordt. Dan kan het nog netjes verwijderd worden maar als het materiaal echt versleten is wordt dat een rotklus.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 26-02-19 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:22

germie schreef:
Maar ik ga rustig door met mijn plastic opruimwoede. Zo draag ik bij. En ja, dat is een project geworden waar ik later wel op terugkom. Ik ben bezig hoe ik daar bewustwording mee kan creëren. Het heeft weinig nut om te roepen ik gebruik groene stroom, maar ondertussen gewoon je eigen rotzooi niet eens opruimt (en ja, die mensen zijn er).
Als je iemand aanspreekt die op het station een peuk of blikje op de grond gooit en je krijgt er een kwade blik op terug (of soms nog erger een grote bek), dan valt op dit gebied nog heel veel winst te behalen.

Je plastic opruimwoede vind ik wel knap. En de mensen aanspreken is erg moedig. Peuken is een hardnekkig probleem, en moeilijk op te ruimen. In de alpen zie je vaak borden waarop staat dat 1 peuk 1m3 sneeuw kan vervuilen. Ook beweren ze dat 98% van de mensen geen troep achterlaat. Nu die 2% nog...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:37

Pipodipo schreef:
Shaggy09, wat wil je doen aan de plastic soep? Hebben we daar hier invloed op? Je andere punten zie ik wel wat in, maar daar hebben we misschien ook wel wat in de melk te brokkelen.

Misschien wij als burgers niet direct, aangezien de plastic soep vooral word veroorzaakt door Aziatische landen. Die hebben een slechte afvalverwerking en wij (Europa, maar ook Amerika) zouden best eens wat er in mogen steken om die afval verwerking daar te verbeteren. En het liefst natuurlijk de productie en het gebruik van plastic verminderen en overgaan op andere materialen.
Ik vind het erg jammer dat er in die landen zo´n zooitje van word gemaakt. Sowieso zijn landen zoals Thailand of de Filipijnen niet echt bepaald milieu vriendelijk.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:47

Pipodipo schreef:
In de afgelopen 40 jaar zijn er wel degelijk milieuproblemen aangepakt, neem bijvoorbeeld de zure regen en het gat in de ozon-laag.
Klopt!

Pipodipo schreef:
De klachten over Co2 uitstoot zijn het volgende onderwerp.
Klopt.

Pipodipo schreef:
dat gas een vervuilende energiebron is. Dat is het namelijk niet echt.
Klopt, alleen in Groningen is de impact te groot vandaar dat de Nederlandse gaskraan dicht moet. Dat wisten ze al, maar word toch vervelend gevonden en economisch onhandig daar je het gas dan moet importeren.

Shaggy09 schreef:
Ik vind het erg lastig, als dat klimaatakkoord niet eens echt nut heeft zie ik geen reden om dat door te zetten en burgers voor de kosten te laten opdraaien.
Je zegt twee dingen hier:
1 Ik zie geen reden om het klimaat akkoord door te zetten daar het geen nut zou hebben.Dat laatste is niet waar. Waar men namelijk meer en meer achter komt is dat men veel meer moet doen als dat beschreven staat in het klimaatakkoord daar het ANDERS te weinig nut heeft. De wetenschappers zijn meer en meer aan het berekenen wat niets doen of te weinig tot gevolgen zal hebben. De gevolgen zijn groot daar het raakt aan de perma frost dat te snel gaat ontdooien met alle gevolgen van dien. Te weinig doen, niets doen gaat vele male meer kosten als nu volle bak gaan.
2. Schrijf je "en alle burgers voor alle kosten oplaten draaien". Dat heeft met politiek te maken. Het huidige kabinet met VVD als de grootste partij, zal altijd het bedrijfsleven zoveel mogelijk sparen. Het blijkt nu dat de CO2 heffing niet eens serieus op tafel is gekomen bij de onderhandelingen van aanpak in Nederland :oo . Schande. Dus hier heb je zeker een punt. Ik vind de vervuiler betaalt dus dat betekent:
1. CO2 heffing doen voor de industrieën;
2. Kerosine belasten (bizar dat gewone benzine wel belast wordt en de kerosine niet). Is politieke keuze.
3. Gezonde producten lager belasten;
4. Ecologisch bouwen (kan al) met als gevolg dat die huizen volledig biologisch afbreek baar zijn;
5. Plastic aanpakken door middel van zelf thuis bubbels maken (in plaats van plastic flessen kopen), inzamelen van plastic, maar ook plastic zoveel mogelijk recyclen en opruimen plastic soep (is met volop mee bezig om uit te zoeken hoe dat kan en die vooruitzichten zijn gunstig ook al zijn er nog wat problemen);
6. Transitie (die al bezig is) van de primaire sector
7. Bewustwording van de burgers en ook daar laten bezuinigen;
8. Elektrisch rijden en op waterstof auto's maken (ook al goede proeven die bewijzen dat het kan).
9. :list: :list: :list: enz enz.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:34

Sclimpre schreef:
germie schreef:

Je plastic opruimwoede vind ik wel knap. En de mensen aanspreken is erg moedig. Peuken is een hardnekkig probleem, en moeilijk op te ruimen. In de alpen zie je vaak borden waarop staat dat 1 peuk 1m3 sneeuw kan vervuilen. Ook beweren ze dat 98% van de mensen geen troep achterlaat. Nu die 2% nog...

Het is gewoon zo zonde dat je soms filmpjes ziet van alleen maar plastic in zee in bijvoorbeeld Indonesië. Dit was overigens al het geval in 2003 toen ik daar was. Dat er 1 kuub sneeuw vervuilt kan worden door 1 peuk wist ik niet. Het is misschien lastig om in Azië het afvalprobleem te verminderen, maar als je daar bent, neem niet voor elk wissewasje een plastic tasje aan. Of als je het wel doet, neem ze mee in je koffer om ze hier te hergebruiken, het weegt niets en neemt geen ruimte in.

Ik weet dat het moeilijk is als bijvoorbeeld je hoofdstel geleverd wordt in een plastic zak (ja echt, vorige week 1 kopstuk besteld bij Kramer en deze werd geheel in plastic geleverd, met daaromheen luchtzakjes van plastic en dat weer in een doos), maar ik heb de zak netjes aan 1 kant open gemaakt en gebruik die dan weer als afvalzak. Ik heb zelden nog van die zwarte vuilniszakken nodig.

Maar gewoon als je in de zomer gaat zwemmen of recreëren, is het nu zo moeilijk om simpelweg je rotzooi mee te nemen?

Hier een foto uit een serie waar ik nog wat mee ga doen.
Afbeelding

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:50

Shaggy09 schreef:
Pipodipo schreef:

Misschien wij als burgers niet direct, aangezien de plastic soep vooral word veroorzaakt door Aziatische landen. Die hebben een slechte afvalverwerking en wij (Europa, maar ook Amerika) zouden best eens wat er in mogen steken om die afval verwerking daar te verbeteren. En het liefst natuurlijk de productie en het gebruik van plastic verminderen en overgaan op andere materialen.
Ik vind het erg jammer dat er in die landen zo´n zooitje van word gemaakt. Sowieso zijn landen zoals Thailand of de Filipijnen niet echt bepaald milieu vriendelijk.

Precies, ik denk dat wij hier een prima systeem hebben van afvalverwerking. Maar kennelijk houdt het bij de grens met Polen al op met dat goede systeem. Het klopt dat er in andere landen veel minder goed op de aarde wordt gepast als dat wij al doen. In India is het plastic probleem ook enorm. In China gaan ze nu pas de transitie doen van kolen naar gas, omdat gas schoner is. Het roept dus wel een beetje de vraag op wat wij dan allemaal zo graag willen doen in ons kleine kabouterlandje.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:51

Het is inderdaad voor velen moeilijk hun rotzooi op te ruimen. En ook dat begint weer in de opvoeding. Wij wonen aan een route waar schoolkinderen fietsen. Hier worden lege blikjes, pakjes en lege chips zakken langs de weg gedumpt. Vind ook wel eens hele menu's van De Mac in de berm geflikkerd.
En het is hier een erg mooie omgeving met prachtige natuur. Het doet ze kennelijk geen moer....
En dan te bedenken dat dit juist de generatie is die de gevolgen van al het vervuiling gaan mee maken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:52

piendumaitre schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik vind het erg lastig, als dat klimaatakkoord niet eens echt nut heeft zie ik geen reden om dat door te zetten en burgers voor de kosten te laten opdraaien.
Je zegt twee dingen hier:
1 Ik zie geen reden om het klimaat akkoord door te zetten daar het geen nut zou hebben.Dat laatste is niet waar. Waar men namelijk meer en meer achter komt is dat men veel meer moet doen als dat beschreven staat in het klimaatakkoord daar het ANDERS te weinig nut heeft. De wetenschappers zijn meer en meer aan het berekenen wat niets doen of te weinig tot gevolgen zal hebben. De gevolgen zijn groot daar het raakt aan de perma frost dat te snel gaat ontdooien met alle gevolgen van dien. Te weinig doen, niets doen gaat vele male meer kosten als nu volle bak gaan.
2. Schrijf je "en alle burgers voor alle kosten oplaten draaien". Dat heeft met politiek te maken. Het huidige kabinet met VVD als de grootste partij, zal altijd het bedrijfsleven zoveel mogelijk sparen. Het blijkt nu dat de CO2 heffing niet eens serieus op tafel is gekomen bij de onderhandelingen van aanpak in Nederland :oo . Schande. Dus hier heb je zeker een punt. Ik vind de vervuiler betaalt dus dat betekent:
1. CO2 heffing doen voor de industrieën;
2. Kerosine belasten (bizar dat gewone benzine wel belast wordt en de kerosine niet). Is politieke keuze.
3. Gezonde producten lager belasten;
4. Ecologisch bouwen (kan al) met als gevolg dat die huizen volledig biologisch afbreek baar zijn;
5. Plastic aanpakken door middel van zelf thuis bubbels maken (in plaats van plastic flessen kopen), inzamelen van plastic, maar ook plastic zoveel mogelijk recyclen en opruimen plastic soep (is met volop mee bezig om uit te zoeken hoe dat kan en die vooruitzichten zijn gunstig ook al zijn er nog wat problemen);
6. Transitie (die al bezig is) van de primaire sector
7. Bewustwording van de burgers en ook daar laten bezuinigen;
8. Elektrisch rijden en op waterstof auto's maken (ook al goede proeven die bewijzen dat het kan).
9. :list: :list: :list: enz enz.

Sorry maar wat probeer je hiermee te zeggen? Dit is toch oud nieuws?
Het kabinet zal toch niet veranderen voorlopig. VVD is inmiddels al jaren de grootste partij en ik ben bang dat dit niet zo snel meer veranderd. Of er moet een tweede Pim Fortuyn komen.
Oftewel, de burger zal nog steeds voorlopig moeten opdraaien voor alle kosten omtrent het klimaatakkoord als dit word doorgezet en dat vind ik not done. De kosten die verbonden zijn aan dit akkoord met het resultaat wat ze denken te bereiken is absurd. Jij zegt dat men nog meer moet doen dan wat er momenteel in dat klimaatakkoord staat omdat het resultaat anders nihil is, en dat betekend dus nóg meer kosten. Het is niet reeël en het is niet menselijk om op zo´n korte termijn die doelen willen te behalen. Mede daardoor zijn die kosten zo extreem hoog.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:03

Popstra schreef:
Het is inderdaad voor velen moeilijk hun rotzooi op te ruimen. En ook dat begint weer in de opvoeding. Wij wonen aan een route waar schoolkinderen fietsen. Hier worden lege blikjes, pakjes en lege chips zakken langs de weg gedumpt. Vind ook wel eens hele menu's van De Mac in de berm geflikkerd.
En het is hier een erg mooie omgeving met prachtige natuur. Het doet ze kennelijk geen moer....
En dan te bedenken dat dit juist de generatie is die de gevolgen van al het vervuiling gaan mee maken.

Maar een blikje op straat gooien is niet generatie verbonden, dat doet (met name de jeugd) al decennia lang.
Neemt niet weg dat het inderdaad hartstikke zonde is van de mooie natuur. En het word vaak ook wel weer opgeruimd, maar ook daar betalen wij voor. We zouden het ons zelf wat makkelijker moeten maken.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:06

Blijkbaar ben ik nogal lang niet hier geweest.

Germie: Jij hebt het vooral over milieuproblemen. Dat heeft niet direct iets met klimaatopwarming te maken. Voor jou, en een aantal anderen hier is dit misschien wel een handig filmpje om eens te bekijken. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/21 ... en-milieu/
Ik zeg hiermee dus niet dat milieuproblemen zoals zwerfafval en de plasticsoep geen problemen zijn, maar dat het toch redelijk los van klimaatverandering gezien moet worden.

Ontkennen dat klimaatopwarming niet plaats vind is nu dus volledige kul. nu.nl zegt blijkbaar dat de kans dat dit niet zo is 1 op 3.5 miljoen is, VRT zegt dat het in elk geval de gouden grens van 1 op 1 miljoen voorbijgestoken is. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/25 ... -zeker-of/
Het artikel zelf is nog niet online geplaatst (dat werkt zo in de publicatie-wereld), maar zodra het er is ga ik kijken of ik het met jullie kan delen.

Ik weet niet meer wie het is, maar iemand heeft het hier steeds over "klimaat verschuiving" of iets dergelijks. Ergens klopt dat ook wel. Maar ook weer niet. Ja, de klimaatzones "verschuiven", maar het is niet zo dat er net zo veel woestijn ergens af gaat als ergens anders weer bij komt, of dat er poolgebieden ergens anders weer aan het ontstaan zijn. Records worden verbroken, maar significant meer hitte records dan koude records: conclusie (even kort door de bocht) op een globaal niveau warmt het klimaat op. Ja, op sommige plekken meer dan anderen, maar het gaat zoals ze het in het engels zo mooi zeggen over GLOBAL change.
An sich klopt het wel dat er altijd wel klimaatverandering heeft plaatsgevonden, maar het grote punt, is dat dat nog nooit zo snel is gegaan. En dat is door toe doen van de mensen. Door het opbranden van koolstoffen uit fossiele reserves. Reserves die over vele malen langere periodes ontstaan zijn, en die wij in vergelijking met die periode in no time de atmosfeer aan het insturen zijn.

Vanavond ga ik trouwens naar VRT NWS Connect, een avond in gesprek met klimaatexperts! Ik ga naar de volgende sessies: "Is het te goedkoop om ons te verplaatsen?" - "Bosbrossers in een fastfood cultuur?" - "Hoe kunnen nieuwe technologieën een antwoord bieden op het klimaatvraagstuk?". Uiteraard zal ik laten weten hoe het was!

Nog een laatste puntje. Eergisteren weer een klimaatbetoging bijgewoond, deze keer in Gent zelf. Meer dan 10.000 man! Het was echt bizar warm. Dus een aantal foto's een een cartoon die er erg tekenend voor was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto was een beetje surreëel... Kilmaat betoging op de voorgrond, en dan op de achtergrond zware industrie met een vieze bruine wolk erboven en alternatieve energie (windmolens) ertussen.
Afbeelding

Afbeelding

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos