Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

JewEmm

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:07

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:20

Ik blijf gewoon rotzooi opruimen onder water. Ik kan geen bal doen aan co2 uitstoot in Pernis of de Maasvlakte. Genx kan ik ook niets aan doen. Maar de rommel die ik onder water tegenkom kan ik wel opruimen. Doe wat je kunt. Ik ben geen vermogende industrie. Maar kan wel lokaal iets doen.

En plastic wordt wel degelijk gevonden in vissen in Nederland en Belgie, en dat is niet alleen maar afkomstig uit cosmetica:
https://www.knack.be/nieuws/belgie/ook- ... 08533.html

Citaat:
De plastic deeltjes zijn afkomstig van grotere stukken plastic die via degradatie of fragmentatie afgebroken worden." De aard van het plastic varieert van polyethyleen over cellofaan tot nylon. Het is door de dieren naar binnen geslokt en bevond zich ergens in het verteringskanaal. Grondels fourageren in de modder en de sedimenten op de bodem van beken en rivieren en leven daar van kleine gewervelde diertjes. Omdat de microplastics die werden teruggevonden, allemaal erg klein waren - microplastics zijn stukjes plastic kleiner dan 5 mm - hebben ze het wellicht verkeerd ingeschat als voedsel.

Dus als je het meeneemt (of uberhaupt niet weggooit) voordat het in kleine stukjes gebroken is voorkom je hiermee wel veel.
Afbeelding

En bekijk deze links dan ook even:

https://www.plasticsoupfoundation.org/d ... ierenleed/

Meer dan 70procent van de diepzeevissen heeft plastic ingeslikt:
https://www.animalstoday.nl/meer-dan-70 ... ingeslikt/

https://www.wur.nl/nl/show/Plastic-in-vissen-1.htm

Straks meer plastic dan dieren in de zee:
https://www.ad.nl/buitenland/verbod-ste ... ~aa95edce/

Het is een feit dat bijvoorbeeld plastics uit scrubcremes echt een probleem vormen. Maar dus ook de grotere stukken die later 'afbreken' in kleinere stukjes.

Ook Questmagazine had vorig jaar een mooi stuk over hoe slecht plastic eigenlijk is.

Plastic soep is wel degelijk een groot probleem.
https://www.wnf.nl/wat-wnf-doet/themas/plastic-soep.htm

Natuurlijk is dit niet het enige probleem, maar wel relatief makkelijk aan te pakken. Begin gewoon bij je om de hoek. Neem het mee, ruim het op en spreek aan. Zonder vissen hebben wij als mens ook een probleem. Zonder kunststoffen kunnen wij niet meer, maar we kunnen wel beter omgaan met verspilling, wegwerpen of verpakkingsmateriaal.
Laatst bijgewerkt door germie op 26-02-19 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

There is no redundancy for stupidity. Only believe in your own truth. Bob Marley : "Who are you to judge the life I live? I am not perfect and I don’t have to be! Before you start pointing fingers, make sure your hands are clean". Nobody is perfect, so I am nobody :DNiets is geheel waar, en mogelijk zelfs dat niet. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:33

Eens met Germie. Gewoon doen wat we kunnen doen. Heel veel mensen hebben helemaal geen geld om zich aan te passen aan de klimaatverandering, denk aan zonnepanelen of elektrisch rijden. Hartstikke duur.
Afval scheiden en duurzaam consumeren daarentegen kan wél iedereen aan bijdragen.
Ik vind de plastic soep en klimaatverandering twee totaal verschillende dingen die eigenlijk niet veel met elkaar te maken hebben behalve dat flora en fauna naar de knoppen gaan op een gegeven moment.
En ik ben al helemaal niet van mening dat we minder aandacht zouden moeten besteden aan die plastic soep omdat er grotere dreigingen zijn. Hoe het er momenteel voor staat kan er niet genoeg aandacht en verandering zijn voor het milieu.

JM :#

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:35

Maar um... We zitten in een klimaatopwarming topic toch? En niet in een plastic soep topic?
Dat was het punt dat ik in mijn bericht op de vorige pagina een beetje wilde maken... Dat het onderwerp klimaatopwarming in dit topic oversneeuwd wordt door milieuproblemen als plastic soep. Onder andere door te zeggen dat milieuproblemen "erger" zijn dan klimaatopwarming (of doordat sommigen klimaatverandering door de mens gewoon ronduit ontkennen).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:44

Shaggy, zonnepanelen zijn helemaal niet duur.. Als je meer dan 6 á 7 jaar op één plek woont hebben ze zichzelf terugverdient en gebruik je daarna gratis elektriciteit.

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:47

JewEmm schreef:
Maar um... We zitten in een klimaatopwarming topic toch? En niet in een plastic soep topic?
Dat was het punt dat ik in mijn bericht op de vorige pagina een beetje wilde maken... Dat het onderwerp klimaatopwarming in dit topic oversneeuwd wordt door milieuproblemen als plastic soep. Onder andere door te zeggen dat milieuproblemen "erger" zijn dan klimaatopwarming (of doordat sommigen klimaatverandering door de mens gewoon ronduit ontkennen).

Ik zelf heb in dit topic vertelt dat ik milieu problemen makkelijker vind om aan te pakken zowel voor de burger als voor de overheid dan klimaat problemen. En waarom? Omdat het akkoord over die 30 jaar die we nu nog hebben voordat het 'af' moet zijn bijna duizend miljard euro gaat kosten. Om dan nog maar te bezien of het überhaupt effect gaat hebben op de aardbol.
Het heeft weldegelijk wat met elkaar te maken allemaal.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:48

8nnemiek schreef:
Shaggy, zonnepanelen zijn helemaal niet duur.. Als je meer dan 6 á 7 jaar op één plek woont hebben ze zichzelf terugverdient en gebruik je daarna gratis elektriciteit.

Goh wij hebben zelf ook zonnepanelen en uiteindelijk is het inderdaad een investering maar de aanschaf van die dingen is echt niet voor iedereen te betalen hoor. :n

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:52

Hier wordt zelfs gesteld dat de produktie van plastic bijdraagt aan de klimaatverandering:
https://www.plasticsoupfoundation.org/2 ... assen-uit/

Nu heb je plastic en plastic. Maar veel wordt van olie gemaakt:
https://www.klimaatplein.com/hoe-plasti ... ikaseffect

Citaat:
Plastic wordt van olie gemaakt. Acht procent van de wereldolieproductie gaat op aan plastics, de helft daarvan betreft de energie die nodig is om plastic te produceren. Plastic is dus niet alleen een van de grote vervuilers in de vorm van zwerfvuil, het is ook een van de grote leveranciers van broeikasgassen en draagt zo bij aan de opwarming van de aarde.

Ik denk dat het gewoon en en en is. Zelf kun je soms heel gemakkelijk wat doen.
Het gaat om het milieu immers.

Maar wij als individu kunnen niet lozing van genX van Chemours voorkomen. Wij kunnen niet de blazers van ESD-SIC in Farmsum voorkomen. En ja, hier speelt vaak het grote geld de hoofdrol en die wint het van de burger.
Of dit alles ook tot klimaatverandering leidt weet ik nog steeds niet. Maar dat we een zooitje van het milieu maken weet ik wel. En dat er dieren uitsterven door menselijk handelen geloof ik ook absoluut in.

Hoe we het in Azie moeten oplossen weet ik helaas ook niet. Er zijn goede initiatieven, maar helaas is het daar nog niet echt doorgedrongen.

Maar ook dichterbij, zwarte sneeuw in Siberie. Dat er een filter kapot gaat kan gebeuren, maar dat je er zo mee wegkomt vind ik bijzonder.
https://www.ad.nl/buitenland/zwarte-gif ... ~af94cdd7/

En helaas gebeurt dit ook dichterbij, ja, ook in Nederland.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/202722/H ... ek-Farmsum

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/30/na ... m-a2753339

Er worden excuses aangeboden, maar verder? In hoeverre zo'n lek te voorkomen is weet ik niet, maar bij zoiets giftigs is er toch wel extra controle?
Als je alleen al kijkt naar hoeveel 'foutjes' er in Nederland al gemaakt worden, zouden we daar ook niet wat aan kunnen doen?

There is no redundancy for stupidity. Only believe in your own truth. Bob Marley : "Who are you to judge the life I live? I am not perfect and I don’t have to be! Before you start pointing fingers, make sure your hands are clean". Nobody is perfect, so I am nobody :DNiets is geheel waar, en mogelijk zelfs dat niet. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:58

Shaggy, er zullen zeker wat mensen zijn die zonnepanelen echt niet kunnen ophoesten.. maar er zijn ook héél wat mensen die tijdens het klagen en jammeren weer een sigaretje opsteken, om maar een voorbeeld te noemen.. en dan denk ik, als je daar nu mee stopt dan heb je over twee jaar je panelen bij elkaar gespaard.
De meeste mensen hebben geld zat voor een nieuwe kleine auto, of een paard, of een grote tv. Dan is een investering in zonnepanelen veel slimmer. Desnoods leen je er wat geld voor, want het rendement dat je behaalt door de aanschaf van panelen is heel wat hoger dan de rente die je voor een kleine lening betaalt, en je bespaart direct flink op je energierekening.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:04

Plastic soep is vreselijk en moet ook aangepakt worden. Helemaal mee eens!

Pipodipo schreef:
In China gaan ze nu pas de transitie doen van kolen naar gas, omdat gas schoner is.

germie schreef:
Hoe we het in Azie moeten oplossen weet ik helaas ook niet. Er zijn goede initiatieven, maar helaas is het daar nog niet echt doorgedrongen.

Deze informatie klopt niet. China is een enorme vervuiler, en moet nog meer gaan doen, maar is ZEER voortvarend bezig als het gaat om de transitie. Dit is al eerder in dit topic genoemd, dus graag op feiten baseren! De rest van de wereld kan daar nog een puntje aan zuigen. Zie hiervoor de volgende bronnen: https://www.mo.be/nieuws/hoop-voor-het- ... p-voorhand , https://www.duurzaamnieuws.nl/meeste-ch ... aataanpak/ , http://www.worldsbestnews.nl/mijlpaal-c ... -deadline/

Shaggy09 schreef:
VVD is inmiddels al jaren de grootste partij en ik ben bang dat dit niet zo snel meer veranderd.
We leven in een democratie en dat is goed! Dus stemgedrag aan passen kan helpen en het is belangrijk dat mensen en allerlei groeperingen hun standpunten duidelijk maken. Niets doen is geen optie.

JewEmm schreef:
Vanavond ga ik trouwens naar VRT NWS Connect, een avond in gesprek met klimaatexperts! Ik ga naar de volgende sessies: "Is het te goedkoop om ons te verplaatsen?" - "Bosbrossers in een fastfood cultuur?" - "Hoe kunnen nieuwe technologieën een antwoord bieden op het klimaatvraagstuk?". Uiteraard zal ik laten weten hoe het was!
Mooie inhoudelijke post, waarvoor dank en top dat je laat weten hoe het was.

Shaggy09 schreef:
Ik zelf heb in dit topic vertelt dat ik milieu problemen makkelijker vind om aan te pakken zowel voor de burger als voor de overheid dan klimaat problemen. En waarom? Omdat het akkoord over die 30 jaar die we nu nog hebben voordat het 'af' moet zijn bijna duizend miljard euro gaat kosten. Om dan nog maar te bezien of het überhaupt effect gaat hebben op de aardbol.
Eerder in dit topic is het bedrag van Baudet van duizend miljard euro al genoemd. Daarbij is geplaatst dat niet niet klopt. Op zijn minst moet daar 25% vanaf (en dat is nog een enorm bedrag hoor). Maar niets doen, dan wordt het nog veel en veel duurder. Al eerder heb ik hier de bronnen voor aangehaald dus ga ik niet weer doen.

Shaggy09 schreef:
Om dan nog maar te bezien of het überhaupt effect gaat hebben op de aardbol.
Dit is al paar keer als onwaar onderuit gehaald. Steeds meer blijkt (wetenschappelijk bewezen) dat we nog veel meer zullen moeten doen als het klimaatakkoord uitvoeren. Niets doen, gaat nog veel meer geld kosten en is al helemaal geen optie.

Shaggy09 schreef:
Goh wij hebben zelf ook zonnepanelen en uiteindelijk is het inderdaad een investering maar de aanschaf van die dingen is echt niet voor iedereen te betalen hoor. :n
Helaas kunnen wij het niet betalen. Het is hier zoveel duurder dan in Nederland (Al bedragen van € 30.000 gehoord van buren die het al gedaan hebben :oo ).
MAAR ik hoop wel in de toekomst als de gîte verkocht is dat we het kunnen betalen. En ook al hebben wij daar dan waarschijnlijk geen profijt van, dan ga ik het wel op ons dak leggen als dank je wel en teruggeven aan de aarde, wat ik genomen heb. Nieuwe mensen (volgende eigenaren als wij dood zijn) hebben er dan wel profijt van. Ik heb enorm genoten van mijn leven, voel me dankbaar tegenover de aarde en wil echt wat terug doen voor wat ik genomen heb.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:12

8nnemiek schreef:
Shaggy, er zullen zeker wat mensen zijn die zonnepanelen echt niet kunnen ophoesten.. maar er zijn ook héél wat mensen die tijdens het klagen en jammeren weer een sigaretje opsteken, om maar een voorbeeld te noemen.. en dan denk ik, als je daar nu mee stopt dan heb je over twee jaar je panelen bij elkaar gespaard.
De meeste mensen hebben geld zat voor een nieuwe kleine auto, of een paard, of een grote tv. Dan is een investering in zonnepanelen veel slimmer. Desnoods leen je er wat geld voor, want het rendement dat je behaalt door de aanschaf van panelen is heel wat hoger dan de rente die je voor een kleine lening betaalt, en je bespaart direct flink op je energierekening.

Naast dat ik je post vreselijk stereotyperend over vind komen krijg ik het idee dat je geen weet van de maatschappij hebt. Er zijn meer dan genoeg mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen (ook geen kleinere auto) geen paard kunnen betalen, gewoon een tweedehands tv hebben en dus ook zonnepanelen niet kunnen ophoesten. Eigenlijk is alles wat je net opnoemde een enorme luxe voor heel veel mensen.

Ja, de prijzen zijn gedaald door de jaren heen en het is al een heel stuk goedkoper dan toen wij onze panelen pak 'm beet 10 jaar terug hebben laten zetten. Maar betaalbaar is het niet hoor, voor de gemiddelde Nederlander.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:13

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:14

8nnemiek schreef:

Dat is niet voor iedereen waar.

Je moet het geld eerst initieel hebben liggen. Ik niet bijvoorbeeld. Ook is niet elk dak geschikt.

En met nog geen 100 euro electriciteit per jaar vs 1300 aan gas weet ik niet hoe je die panelen in 7 jaar terugverdiend kunt hebben.
Ook is het maar afwachten of terugleveren straks nog kostenvermindering oplevert.
Ik heb wel eens gedacht aan aanschaf van een electrische kachel. Dan kan de cv op 15 blijven staan i.p.v. naar 17 te moeten. Kosten kachel 100 euro. Meerkosten stroomverbruik? Minder gasverbruik?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:14

pien, bizar zeg dat het in Frankrijk zo veel duurder is!
Wij waren klaar voor €5000 en wekken nu ruim meer stroom op dan we verbruiken. Met €4000 hadden we ook genoeg gehad. En dan stoken we zelfs regelmatig op stroom.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:17

@pien, niets doen is uiteraard geen optie maar ze mogen zeker wel wat meer onderzoek doen naar ieder plan wat ze willen uitvoeren en kijken of dat nou daadwerkelijk een investering is of dat het eigenlijk niet de moeite waard is als je ziet hoeveel we er voor moeten gaan betalen. En nogmaals, als dit akkoord niet genoeg is zal er dus nog meer maatregelen moeten worden getroffen en dat kost dus nog meer geld! Wie gaat dat betalen?

Verder betwijfel ik of niets doen duurder word dan de kosten die het akkoord met zich meebrengt. Ik denk van niet namelijk. Het is echt een ontzettend hoog bedrag.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:24

JewEmm schreef:
Maar hopelijk komt er met deze nieuwe technologie in de nabije toekomst toch een ander alternatieve (en betaalbare?) energiebron!

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/24 ... -groene-w/

Heel interessant artikel. Buitengewoon hoopgevend. Kende dit nog niet, dus voor mij echt nieuws. Van wanneer is de datum van dit artikel?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:26

@piendumaitre: is vandaag ook pas echt bekend gemaakt. Vandaag dus gepubliceerd op VRT. Maar twee weken terug waren er al hoopvolle signalen. Ik verwacht vanavond er in mijn laatste sessie ook meer over te horen.

(edit: aan de link te zien is dit een bericht van zondag)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:27

Shaggy09 schreef:
Er zijn meer dan genoeg mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen (ook geen kleinere auto) geen paard kunnen betalen, gewoon een tweedehands tv hebben en dus ook zonnepanelen niet kunnen ophoesten. Eigenlijk is alles wat je net opnoemde een enorme luxe voor heel veel mensen.

Van wat ik me kan herinneren leeft zo'n 95% van de Nederlanders boven de armoedegrens.
Als ik écht geen cent zou hebben, dan zou ik waarschijnlijk alsnog zonnepanelen aanschaffen met een lening.. Stel je betaalt €50 per maand af, 8 jaar lang, maar je hebt daardoor geen verdere energiekosten meer, dan ben je geen cent duurder uit en ná het afbetalen van die lening heb je de komende 10 tot 20 jaar gratis stroom.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:29

Citaat:
Verder betwijfel ik of niets doen duurder word dan de kosten die het akkoord met zich meebrengt. Ik denk van niet namelijk. Het is echt een ontzettend hoog bedrag.
Het is een enorm bedrag rond de 700 miljard, maar het gaat er niet om wat jij denkt of geloofd, het gaat erom dat bewezen is dat het anders nog veel duurder wordt. De 700 miljard is een maximaal bedrag uitgerekend door wetenschappers met daarbij alle pech scenario's opgenomen.

Waarom hier die zonnepanelen zo extreem duur zijn snap ik niet. Vind dat heel verdrietig. We hebben hier zo veel zonne-uren. Echt zonde.

@jewwemm:Laatste nieuws dus. Zal wel op journaal komen. Ik was mezelf al op de kop aan het geven dat ik dit gemist had. Niet nodig dus. Ga zeker dit volgen. Nogmaals dank.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:34

8nnemiek schreef:
Shaggy09 schreef:
Er zijn meer dan genoeg mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen (ook geen kleinere auto) geen paard kunnen betalen, gewoon een tweedehands tv hebben en dus ook zonnepanelen niet kunnen ophoesten. Eigenlijk is alles wat je net opnoemde een enorme luxe voor heel veel mensen.

Van wat ik me kan herinneren leeft zo'n 95% van de Nederlanders boven de armoedegrens.
Als ik écht geen cent zou hebben, dan zou ik waarschijnlijk alsnog zonnepanelen aanschaffen met een lening.. Stel je betaalt €50 per maand af, 8 jaar lang, maar je hebt daardoor geen verdere energiekosten meer, dan ben je geen cent duurder uit en ná het afbetalen van die lening heb je de komende 10 tot 20 jaar gratis stroom.

Dat is dus niet altijd waar of mogelijk. Veen mensen zitten nog steeds op het gasnet. Of het dak is niet geschikt.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:45

@piendumaitre, het is ook een belgische ontdekking, dus duurt meestal even voordat dat over de grens nieuws wordt (als het nieuws wordt).

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:11

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:21

Dat was het onderzoeksdoel. Het is nu dus ook daadwerkelijk succesvol toegepast ;)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:26

Nee hoor, prototype werkte toen al ;
Citaat:
Zijn team is het eerste ter wereld dat met niets anders dan zonlicht en waterdamp uit de lucht waterstofgas kan produceren. “We hebben onze zonnecellen al uitgeprobeerd op het dak, en het werkt.”