Moderators: Nala, Mondy, Mjetterd, ynskek, Polly, Ladybird, Giolli, Hanmar, Princesj, Dani
Citaat:De plastic deeltjes zijn afkomstig van grotere stukken plastic die via degradatie of fragmentatie afgebroken worden." De aard van het plastic varieert van polyethyleen over cellofaan tot nylon. Het is door de dieren naar binnen geslokt en bevond zich ergens in het verteringskanaal. Grondels fourageren in de modder en de sedimenten op de bodem van beken en rivieren en leven daar van kleine gewervelde diertjes. Omdat de microplastics die werden teruggevonden, allemaal erg klein waren - microplastics zijn stukjes plastic kleiner dan 5 mm - hebben ze het wellicht verkeerd ingeschat als voedsel.
JewEmm schreef:Maar um... We zitten in een klimaatopwarming topic toch? En niet in een plastic soep topic?
Dat was het punt dat ik in mijn bericht op de vorige pagina een beetje wilde maken... Dat het onderwerp klimaatopwarming in dit topic oversneeuwd wordt door milieuproblemen als plastic soep. Onder andere door te zeggen dat milieuproblemen "erger" zijn dan klimaatopwarming (of doordat sommigen klimaatverandering door de mens gewoon ronduit ontkennen).
8nnemiek schreef:Shaggy, zonnepanelen zijn helemaal niet duur.. Als je meer dan 6 á 7 jaar op één plek woont hebben ze zichzelf terugverdient en gebruik je daarna gratis elektriciteit.
Citaat:Plastic wordt van olie gemaakt. Acht procent van de wereldolieproductie gaat op aan plastics, de helft daarvan betreft de energie die nodig is om plastic te produceren. Plastic is dus niet alleen een van de grote vervuilers in de vorm van zwerfvuil, het is ook een van de grote leveranciers van broeikasgassen en draagt zo bij aan de opwarming van de aarde.
Pipodipo schreef:In China gaan ze nu pas de transitie doen van kolen naar gas, omdat gas schoner is.
germie schreef:Hoe we het in Azie moeten oplossen weet ik helaas ook niet. Er zijn goede initiatieven, maar helaas is het daar nog niet echt doorgedrongen.
Shaggy09 schreef:We leven in een democratie en dat is goed! Dus stemgedrag aan passen kan helpen en het is belangrijk dat mensen en allerlei groeperingen hun standpunten duidelijk maken. Niets doen is geen optie.VVD is inmiddels al jaren de grootste partij en ik ben bang dat dit niet zo snel meer veranderd.
JewEmm schreef:Mooie inhoudelijke post, waarvoor dank en top dat je laat weten hoe het was.Vanavond ga ik trouwens naar VRT NWS Connect, een avond in gesprek met klimaatexperts! Ik ga naar de volgende sessies: "Is het te goedkoop om ons te verplaatsen?" - "Bosbrossers in een fastfood cultuur?" - "Hoe kunnen nieuwe technologieën een antwoord bieden op het klimaatvraagstuk?". Uiteraard zal ik laten weten hoe het was!
Shaggy09 schreef:Eerder in dit topic is het bedrag van Baudet van duizend miljard euro al genoemd. Daarbij is geplaatst dat niet niet klopt. Op zijn minst moet daar 25% vanaf (en dat is nog een enorm bedrag hoor). Maar niets doen, dan wordt het nog veel en veel duurder. Al eerder heb ik hier de bronnen voor aangehaald dus ga ik niet weer doen.Ik zelf heb in dit topic vertelt dat ik milieu problemen makkelijker vind om aan te pakken zowel voor de burger als voor de overheid dan klimaat problemen. En waarom? Omdat het akkoord over die 30 jaar die we nu nog hebben voordat het 'af' moet zijn bijna duizend miljard euro gaat kosten. Om dan nog maar te bezien of het überhaupt effect gaat hebben op de aardbol.
Shaggy09 schreef:Dit is al paar keer als onwaar onderuit gehaald. Steeds meer blijkt (wetenschappelijk bewezen) dat we nog veel meer zullen moeten doen als het klimaatakkoord uitvoeren. Niets doen, gaat nog veel meer geld kosten en is al helemaal geen optie.Om dan nog maar te bezien of het überhaupt effect gaat hebben op de aardbol.
Shaggy09 schreef:Helaas kunnen wij het niet betalen. Het is hier zoveel duurder dan in Nederland (Al bedragen van € 30.000 gehoord van buren die het al gedaan hebbenGoh wij hebben zelf ook zonnepanelen en uiteindelijk is het inderdaad een investering maar de aanschaf van die dingen is echt niet voor iedereen te betalen hoor.
8nnemiek schreef:Shaggy, er zullen zeker wat mensen zijn die zonnepanelen echt niet kunnen ophoesten.. maar er zijn ook héél wat mensen die tijdens het klagen en jammeren weer een sigaretje opsteken, om maar een voorbeeld te noemen.. en dan denk ik, als je daar nu mee stopt dan heb je over twee jaar je panelen bij elkaar gespaard.
De meeste mensen hebben geld zat voor een nieuwe kleine auto, of een paard, of een grote tv. Dan is een investering in zonnepanelen veel slimmer. Desnoods leen je er wat geld voor, want het rendement dat je behaalt door de aanschaf van panelen is heel wat hoger dan de rente die je voor een kleine lening betaalt, en je bespaart direct flink op je energierekening.
8nnemiek schreef:Shaggy, zonnepanelen zijn helemaal niet duur.. Als je meer dan 6 á 7 jaar op één plek woont hebben ze zichzelf terugverdient en gebruik je daarna gratis elektriciteit.
JewEmm schreef:Maar hopelijk komt er met deze nieuwe technologie in de nabije toekomst toch een ander alternatieve (en betaalbare?) energiebron!
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/24 ... -groene-w/
Shaggy09 schreef:Er zijn meer dan genoeg mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen (ook geen kleinere auto) geen paard kunnen betalen, gewoon een tweedehands tv hebben en dus ook zonnepanelen niet kunnen ophoesten. Eigenlijk is alles wat je net opnoemde een enorme luxe voor heel veel mensen.
Het is een enorm bedrag rond de 700 miljard, maar het gaat er niet om wat jij denkt of geloofd, het gaat erom dat bewezen is dat het anders nog veel duurder wordt. De 700 miljard is een maximaal bedrag uitgerekend door wetenschappers met daarbij alle pech scenario's opgenomen.Citaat:Verder betwijfel ik of niets doen duurder word dan de kosten die het akkoord met zich meebrengt. Ik denk van niet namelijk. Het is echt een ontzettend hoog bedrag.
8nnemiek schreef:Shaggy09 schreef:Er zijn meer dan genoeg mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen (ook geen kleinere auto) geen paard kunnen betalen, gewoon een tweedehands tv hebben en dus ook zonnepanelen niet kunnen ophoesten. Eigenlijk is alles wat je net opnoemde een enorme luxe voor heel veel mensen.
Van wat ik me kan herinneren leeft zo'n 95% van de Nederlanders boven de armoedegrens.
Als ik écht geen cent zou hebben, dan zou ik waarschijnlijk alsnog zonnepanelen aanschaffen met een lening.. Stel je betaalt €50 per maand af, 8 jaar lang, maar je hebt daardoor geen verdere energiekosten meer, dan ben je geen cent duurder uit en ná het afbetalen van die lening heb je de komende 10 tot 20 jaar gratis stroom.
pien_2010 schreef:JewEmm schreef:Maar hopelijk komt er met deze nieuwe technologie in de nabije toekomst toch een ander alternatieve (en betaalbare?) energiebron!
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/24 ... -groene-w/
Heel interessant artikel. Buitengewoon hoopgevend. Kende dit nog niet, dus voor mij echt nieuws. Van wanneer is de datum van dit artikel?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker