Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

JewEmm

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:36

Met de opvolgende zin "Al moet je je er in de experimentele fase nog geen standaard zonnepaneel bij voorstellen: het gaat om een apparaat van een tiental vierkante centimeter. "

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:43

Heb je al eens een zonnepaneel goed bekeken? Dat is niet meer dan een aaneenschakeling van kleine zonnecellen in een nette behuizing. In een onderzoeksfase zal de nette behuizing niet de eerste zorg zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:59

8nnemiek schreef:
Shaggy, zonnepanelen zijn helemaal niet duur.. Als je meer dan 6 á 7 jaar op één plek woont hebben ze zichzelf terugverdient en gebruik je daarna gratis elektriciteit.

Maar als je 75+ bent, een AOWtje hebt dan is het aanschaffen en terug verdienen wel andere koek.......

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:01

JewEmm schreef:
Blijkbaar ben ik nogal lang niet hier geweest.

Germie: Jij hebt het vooral over milieuproblemen. Dat heeft niet direct iets met klimaatopwarming te maken. Voor jou, en een aantal anderen hier is dit misschien wel een handig filmpje om eens te bekijken. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/21 ... en-milieu/
Ik zeg hiermee dus niet dat milieuproblemen zoals zwerfafval en de plasticsoep geen problemen zijn, maar dat het toch redelijk los van klimaatverandering gezien moet worden.

Ontkennen dat klimaatopwarming niet plaats vind is nu dus volledige kul. nu.nl zegt blijkbaar dat de kans dat dit niet zo is 1 op 3.5 miljoen is, VRT zegt dat het in elk geval de gouden grens van 1 op 1 miljoen voorbijgestoken is. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/25 ... -zeker-of/
Het artikel zelf is nog niet online geplaatst (dat werkt zo in de publicatie-wereld), maar zodra het er is ga ik kijken of ik het met jullie kan delen.

Ik weet niet meer wie het is, maar iemand heeft het hier steeds over "klimaat verschuiving" of iets dergelijks. Ergens klopt dat ook wel. Maar ook weer niet. Ja, de klimaatzones "verschuiven", maar het is niet zo dat er net zo veel woestijn ergens af gaat als ergens anders weer bij komt, of dat er poolgebieden ergens anders weer aan het ontstaan zijn. Records worden verbroken, maar significant meer hitte records dan koude records: conclusie (even kort door de bocht) op een globaal niveau warmt het klimaat op. Ja, op sommige plekken meer dan anderen, maar het gaat zoals ze het in het engels zo mooi zeggen over GLOBAL change.
An sich klopt het wel dat er altijd wel klimaatverandering heeft plaatsgevonden, maar het grote punt, is dat dat nog nooit zo snel is gegaan. En dat is door toe doen van de mensen. Door het opbranden van koolstoffen uit fossiele reserves. Reserves die over vele malen langere periodes ontstaan zijn, en die wij in vergelijking met die periode in no time de atmosfeer aan het insturen zijn.

Vanavond ga ik trouwens naar VRT NWS Connect, een avond in gesprek met klimaatexperts! Ik ga naar de volgende sessies: "Is het te goedkoop om ons te verplaatsen?" - "Bosbrossers in een fastfood cultuur?" - "Hoe kunnen nieuwe technologieën een antwoord bieden op het klimaatvraagstuk?". Uiteraard zal ik laten weten hoe het was!

Nog een laatste puntje. Eergisteren weer een klimaatbetoging bijgewoond, deze keer in Gent zelf. Meer dan 10.000 man! Het was echt bizar warm. Dus een aantal foto's een een cartoon die er erg tekenend voor was.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Deze foto was een beetje surreëel... Kilmaat betoging op de voorgrond, en dan op de achtergrond zware industrie met een vieze bruine wolk erboven en alternatieve energie (windmolens) ertussen.
[ Afbeelding ]

[ [url=m/lgIezw.jpg]Afbeelding[/url] ]
het is bizar warm nu ja maar dat was in de jaren 60 ook een keer net zo

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:37

En in 2002 en toen ik 17 was ook een keer in februari in t-shirt gelopen.

There is no redundancy for stupidity. Only believe in your own truth. Bob Marley : "Who are you to judge the life I live? I am not perfect and I don’t have to be! Before you start pointing fingers, make sure your hands are clean". Nobody is perfect, so I am nobody :DNiets is geheel waar, en mogelijk zelfs dat niet. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:54

8nnemiek schreef:
Shaggy09 schreef:
Er zijn meer dan genoeg mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen (ook geen kleinere auto) geen paard kunnen betalen, gewoon een tweedehands tv hebben en dus ook zonnepanelen niet kunnen ophoesten. Eigenlijk is alles wat je net opnoemde een enorme luxe voor heel veel mensen.

Van wat ik me kan herinneren leeft zo'n 95% van de Nederlanders boven de armoedegrens.
Als ik écht geen cent zou hebben, dan zou ik waarschijnlijk alsnog zonnepanelen aanschaffen met een lening.. Stel je betaalt €50 per maand af, 8 jaar lang, maar je hebt daardoor geen verdere energiekosten meer, dan ben je geen cent duurder uit en ná het afbetalen van die lening heb je de komende 10 tot 20 jaar gratis stroom.

Gelukkig zit er een enorm grijs gebied tussen gemakkelijk een paard kunnen betalen en de armoedegrens, moet me wel van het hart dat het me enorm verbaast dat jij het allemaal zo normaal vind. Mag ik dat zeggen?

Als je echt geen cent hebt zul je moet bezuinigen op iedere eurocent en ik denk dan persoonlijk dat je eerder gaat letten op je stroom/elektra/water verbruik dan dat je zonnepanelen aan schaft.
Zonnepanelen is echt een investering, maar let wel; een investering kun je eigenlijk alleen maken als je al een startbudget hebt. Als jij van weinig geld moet rondkomen kun je een investering echt op je buik schrijven. Dan is het gewoon bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen.

JM :#

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:56

piendumaitre schreef:
Citaat:
Verder betwijfel ik of niets doen duurder word dan de kosten die het akkoord met zich meebrengt. Ik denk van niet namelijk. Het is echt een ontzettend hoog bedrag.
Het is een enorm bedrag rond de 700 miljard, maar het gaat er niet om wat jij denkt of geloofd, het gaat erom dat bewezen is dat het anders nog veel duurder wordt. De 700 miljard is een maximaal bedrag uitgerekend door wetenschappers met daarbij alle pech scenario's opgenomen.

Waarom hier die zonnepanelen zo extreem duur zijn snap ik niet. Vind dat heel verdrietig. We hebben hier zo veel zonne-uren. Echt zonde.

@jewwemm:Laatste nieuws dus. Zal wel op journaal komen. Ik was mezelf al op de kop aan het geven dat ik dit gemist had. Niet nodig dus. Ga zeker dit volgen. Nogmaals dank.

Heb je daar wat linkjes/bronnen van? Heb dat namelijk nooit eerder gehoord of gelezen.

Sassy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:11

8nnemiek schreef:
Shaggy09 schreef:
Er zijn meer dan genoeg mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen (ook geen kleinere auto) geen paard kunnen betalen, gewoon een tweedehands tv hebben en dus ook zonnepanelen niet kunnen ophoesten. Eigenlijk is alles wat je net opnoemde een enorme luxe voor heel veel mensen.

Van wat ik me kan herinneren leeft zo'n 95% van de Nederlanders boven de armoedegrens.
Als ik écht geen cent zou hebben, dan zou ik waarschijnlijk alsnog zonnepanelen aanschaffen met een lening.. Stel je betaalt €50 per maand af, 8 jaar lang, maar je hebt daardoor geen verdere energiekosten meer, dan ben je geen cent duurder uit en ná het afbetalen van die lening heb je de komende 10 tot 20 jaar gratis stroom.

Ik weet niet hoe het zit in de rest van Nederland, maar in Zuid_Limburg is er via Volta een zonnepanelen project, waarbij de panelen geplaatst kunnen worden via een voordelige lening.
http://zonnepanelenprojectparkstad.nl/

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:18

Popstra schreef:
JewEmm schreef:
[...] Records worden verbroken, maar significant meer hitte records dan koude records: conclusie (even kort door de bocht) op een globaal niveau warmt het klimaat op. [...]
het is bizar warm nu ja maar dat was in de jaren 60 ook een keer net zo

Even een zin uit mij eigen quote erbij gepakt. Ook op lokaal niveau geldt dit. Ja, het was on de jaren 60 vast ook een keer zo warm, maar die (warmte) extremen gaan steeds meer de norm worden.

Korte uitleg over het verband tussen de 20 graden nu, de 0 graden een jaar geleden en hoe variatie in het weer en klimaatverandering hier een rol in spelen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/26 ... e-kan-dat/

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:24

germie schreef:

Het is wel vaker voorgekomen dat er in februari al knoppen aan de bomen zitten. Maar meestal niet. De 'weermensen' zeggen nu dat het in de jaren 60 toeval was en vandaag is het het gevolg van de klimaatverandering. Ja, dank je de koekoek.

Die ideeen over de zonnepanelen zoals die nu zijn: het netwerk is daar helemaal niet op ingericht. Waarom wordt er trouwens niet nog meer gedaan met windenergie??

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:38

Shaggy09 schreef:
Heb je daar wat linkjes/bronnen van? Heb dat namelijk nooit eerder gehoord of gelezen.

Shaggy hier een bron, bronnen waarin je kunt lezen dat niets doen veel meer kost dan zsm er voor gaan:
https://www.oneworld.nl/powerswitch/kli ... ndernemen/

Hier een reactie op de meningen van Baudet over klimaat verandering, waarin hem klimaatonzin wordt verweten door wetenschappers:
https://klimaatverandering.wordpress.co ... er-baudet/

Hier de volkskrant die lager uitkomt maar aangeeft dat het nog steeds een exorbitant bedrag is:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd4fe21a/

germie schreef:
Inderdaad kun je met één dag niet zeggen het heeft wel of niet te maken met klimaatverandering. Daarvoor zul je altijd over een langere periode moeten kijken. Als je hier naar kijkt zijn de cijfers onrustbarend: https://www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij/n ... emperatuur

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 19:09

Maar wat bedoelen ze met die sociale kosten? Co2 belasting? En wie gaat die belasting dan betalen? Alle burgers of alleen de (groot) verbruikers van Co2?

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 19:19

Andere keer Shaggy. Ik heb ook nog een leven naast Bokt. Kijk eens of je het antwoord zelf kan vinden.
Heel kort: Het gaat vooral om de CO 2 belasting voor de bedrijven. Veel uitstoot veel belasting, weinig uitstoot dan weinig belasting.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:07

Maar voor de normale burgers dus nog steeds goedkoper...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:33

germie schreef:
Inderdaad kun je met één dag niet zeggen het heeft wel of niet te maken met klimaatverandering. Daarvoor zul je altijd over een langere periode moeten kijken. Als je hier naar kijkt zijn de cijfers onrustbarend: https://www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij/n ... emperatuur[/quote]

Nou en...???

Aangezien dat NA het jaar 2000 is, is het gewoon geen enkel argument.

Zoumhet usanca zijn geweest in de 1960er jaren, of nog eerder. - dan had je een punt gehad. .Feit is: we hebben een nieuw klimaat.
Ik vind er geen barst aan, maar het is wel zo.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:55

Citaat:
Naast dat ik je post vreselijk stereotyperend over vind komen krijg ik het idee dat je geen weet van de maatschappij hebt. Er zijn meer dan genoeg mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen (ook geen kleinere auto) geen paard kunnen betalen, gewoon een tweedehands tv hebben en dus ook zonnepanelen niet kunnen ophoesten. Eigenlijk is alles wat je net opnoemde een enorme luxe voor heel veel mensen.

Ja, de prijzen zijn gedaald door de jaren heen en het is al een heel stuk goedkoper dan toen wij onze panelen pak 'm beet 10 jaar terug hebben laten zetten. Maar betaalbaar is het niet hoor, voor de gemiddelde Nederlander.

Fijn dat spreekster meer te besteden heeft dan de gemiddelde Nederlander.

Maar ter zake.
Bij zonnepanelen delen koop je 8 panelen voor 3400 euro.
Die worden afgelost in 15 jaar.

Per jaar kost dit dus ietsje meer dan 200 euro p jaar, verder sta je quitte mbt de elektriciteitsrekening.
200 euro plus nog watbgedeeld door 12: per maand laten we zeggen 20 euro.

"Onbetaalbaar"....?

Welnee.

Erg veel mensen met een bijstandsuitkering betalen per maand meer aan electra.

[o]

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:58

@Janneke, je moet eventjes goed lezen. De link is door mij geplaatst als reactie op germie en ik quote uit het artikel van Centraal bureau voor statistiek
https://www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij/n ... emperatuur
Citaat:
De gemiddelde jaartemperatuur in De Bilt is in de periode 1952-2017 met 1,7 °C gestegen. Het gaat hier om de trendmatige ontwikkeling waarbij gecorrigeerd is voor bovengemiddeld strenge winters of warme zomers. De laatste jaren waren veruit de warmste sinds het begin van de meetreeks in De Bilt. De gemiddelde temperatuur in de wereld lag in 2017 ongeveer 0,9 °C boven de gemiddelde wereldtemperatuur in de jaren 1961-1990. Deze opwarming is statistisch significant.
Analyse

Het patroon van stijgende temperaturen zien we ook terug in de gemiddelde temperatuur per seizoen. De opwarming is echter niet in elk seizoen even sterk. De opwarming is het sterkst in de zomer en het minst sterk in de winter. Verder blijkt in de winter de variabiliteit van temperaturen rond de langjarige trend veruit het grootst. Koude winters kunnen daarom nog steeds voorkomen in het huidige Nederlandse klimaat. De opwarming is niet in elk deel van Nederland even sterk: de hoogste temperatuurstijging is te zien in Zeeland, de laagste in Drenthe en Groningen. Deze verschillen komen door een kleinere zoninvloed en een afnemende invloed van de Noordzee in de noordoostelijke provincies. Overigens zijn de jaar-op-jaar variaties groter dan deze verschillen over Nederland (Bosatlas van het Klimaat, 2011 - pag. 23).
Internationale vergelijking

In de afgelopen 65 jaar is het mondiaal gemiddeld grofweg 1 °C warmer geworden. De drie decennia 1980-1989, 1990-1999 en 2000-2009 werden steeds warmer en waren alle drie warmer dan alle voorgaande decennia. De opwarming van de aarde gaat niet in een constant tempo, maar is aan schommelingen onderhevig. Na een versnelling aan het eind van de vorige eeuw verliep de opwarming in de periode 1998-2014 weer langzamer. Zo'n tempowisseling in het waargenomen temperatuurverloop is niet uniek en kan goed verklaard worden door natuurlijke fluctuaties (PBL/KNMI, 2015 - hoofdstuk 1). Ook in de jaren 2015 en 2016 was er sprake van een forse temperatuurstijging.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:02

piendumaitre schreef:
@Janneke, je moet eventjes goed lezen. De link is door mij geplaatst als reactie op germie en ik quote uit het artikel van Centraal bureau voor statistiek
https://www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij/n ... emperatuur
Citaat:
De opwarming is niet in elk deel van Nederland even sterk: de hoogste temperatuurstijging is te zien in Zeeland, de laagste in Drenthe en Groningen. Deze verschillen komen door een kleinere zoninvloed en een afnemende invloed van de Noordzee in de noordoostelijke provincies. Overigens zijn de jaar-op-jaar variaties groter dan deze verschillen over Nederland.

|( Als import Drentse: 'het gaat minder hard bij ons, want minder invloed van de zee' - |(
driekwart van het aardoppervlak is water.
Water houdt warmte of kou lang vast.... |(

[o]

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:47

Goh, piendumaitre, is dat Nuon setje nu opeens wel ok, omdat jij ermee komt?
https://www.dvhn.nl/economie/Primeur-Ee ... gle.com%2F

Dit is niks nieuws onder de zon, die set staat er al ongeveer 4jaar.......

Heb hem hier al een paar keer genoemd maar nee, dan blaat ik maar onzin.
Dit setje is ook onzin zoals ie nu bedreven wordt. Met een gascentrale waterstof maken om dat dan weer in je gascentrale op te stoken. Hoe onrendabel wil je het hebben.

Maar als we dan eindelijk eens in gaan zien dat we, net als de Duitsers, domweg ELK dak vol moeten leggen met zonnepanelen, dan gaat dat setje in de Eemshaven z'n nut hebben EN heeft Nuon de kennis in huis hoe dat moet.

Kunnen die milieuterroristen een puntje aan zuigen......

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:01

Janneke2 schreef:

Was dat maar waar :=
Wij hebben juist zonnepanelen gekocht om extra te kunnen besparen.

Janneke2 schreef:
Maar ter zake.

Per jaar kost dit dus ietsje meer dan 200 euro p jaar, verder sta je quitte mbt de elektriciteitsrekening.

"Onbetaalbaar"....?

Welnee.

Dat zijn inderdaad mooie initiatieven.

En wordt steeds meer onderzoek gedaan naar buurt accu’s, en ook de thuisaccu’s worden steeds beter en betaalbaarder.

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:21

ikke schreef:
Goh, piendumaitre, is dat Nuon setje nu opeens wel ok, omdat jij ermee komt?
https://www.dvhn.nl/economie/Primeur-Ee ... gle.com%2F

Dit is niks nieuws onder de zon, die set staat er al ongeveer 4jaar.......

Heb hem hier al een paar keer genoemd maar nee, dan blaat ik maar onzin.

Ikke heb dit al veel eerder genoemd in dit topic en nu weer in een totaal rijtje van mogelijkheden voor transitie.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:34

Janneke2 schreef:
Citaat:
Naast dat ik je post vreselijk stereotyperend over vind komen krijg ik het idee dat je geen weet van de maatschappij hebt. Er zijn meer dan genoeg mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen (ook geen kleinere auto) geen paard kunnen betalen, gewoon een tweedehands tv hebben en dus ook zonnepanelen niet kunnen ophoesten. Eigenlijk is alles wat je net opnoemde een enorme luxe voor heel veel mensen.

Ja, de prijzen zijn gedaald door de jaren heen en het is al een heel stuk goedkoper dan toen wij onze panelen pak 'm beet 10 jaar terug hebben laten zetten. Maar betaalbaar is het niet hoor, voor de gemiddelde Nederlander.

Maar ter zake.

"Onbetaalbaar"....?

Welnee.

Erg veel mensen met een bijstandsuitkering betalen per maand meer aan electra.

Ik heb helemaal niets te besteden, mijn ouders hebben destijds zonnepanelen gekocht maargoed dat doet er helemaal niet toe natuurlijk.

Zoals ik al eerder zei is de investering natuurlijk prachtig maar mensen met weinig geld kunnen niet snel een investering maken.
Voor een systeem van 10 zonnepanelen betaal je tegenwoordig gemiddeld zo´n 5000 euro. Dat is gebaseerd op een huishouden van 1 persoon die 2300 kWh per jaar verbruikt. Dat bedrag an sich lijkt niet veel maar is voor veel mensen nog steeds een grote uitgave. Wanneer je bijvoorbeeld met een gezin van 4 bent verbruik je al gauw het dubbele en betaal je dus ook het dubbele; gemiddeld zo´n 10.000 euro.
Ik ken genoeg gezinnen die dit echt niet zo even kunnen ophoesten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 05:55

En ik verbruik maar 100 euro aan electriciteit per jaar. Hoe verdien je het dan terug? Niet.

There is no redundancy for stupidity. Only believe in your own truth. Bob Marley : "Who are you to judge the life I live? I am not perfect and I don’t have to be! Before you start pointing fingers, make sure your hands are clean". Nobody is perfect, so I am nobody :DNiets is geheel waar, en mogelijk zelfs dat niet. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 07:02

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:05

germie schreef:
Helaas, censuur is ook op nu.nl doorgedrongen. Of je mag geen reacties plaatsen, of de tegenstem mag niet.
[ Afbeelding ]

https://www.nu.nl/klimaat/5761740/weten ... -mens.html

Wat is nu precies censuur?
Citaat:
Censuur is het gebruiken van de macht van de staat, een andere controlerende macht, een bepaalde groepering, of van bepaalde individuen, om informatie achter te houden of de expressie aan banden te leggen. De verwante term persbreidel geeft de maatregelen aan om de persvrijheid te beperken.

Censuur wordt vaak gebruikt als het om de pers gaat
Hier is daar geen sprake van want het gaat hier om een nieuwssite uit Nederland.

Als je jouw link opent dan kun je lezen:
Citaat:
De wetenschappers hebben de resultaten van een aantal gezaghebbende onderzoeken op het gebied van klimaatverandering in de afgelopen decennia naast elkaar gelegd.

Uit de drie onderzoeken blijkt dat de kans dat de aarde niet sneller opwarmt door toedoen van de mens 1 op de 3,5 miljoen is.
om te vervolgen met:
Citaat:
Hiermee is een waarschijnlijkheid bereikt die een 'gouden standaard' wordt genoemd. Dit is een maat waarmee in de fysische wetenschappen een waarschijnlijkheid wordt aangeduid, melden de onderzoekers in een artikel in het blad Nature Climate Change.

"De mensheid kan dit signaal niet meer negeren", aldus een van de wetenschappers.
en
Citaat:
"De stelling dat wetenschappers niet kunnen aantonen hoe klimaatverandering wordt veroorzaakt, is pertinent onjuist", stelt een van de onderzoekers. "We weten het."

Dus de keuze die nu.nl nu maakt, daar het onomstotelijk bewezen is: 1. dat de klimaatveranderingen een feit zijn en 2. dat de mens daarvan de veroorzaker is, dat ze hun website sluiten voor populisme, ontkenningen , fake nieuws etc. Dat is iets anders dus als censuur waar de waarheid/ wetenschappelijke feiten over bijvoorbeeld mensenrechten schendingen e.a. zake aan banden wordt gelegd.

germie schreef:
En ik verbruik maar 100 euro aan electriciteit per jaar. Hoe verdien je het dan terug? Niet.

Meen je echt per JAAR? Zo ja, vertel me hoe je dat doet. Daar wil ik graag van leren, want dat is nog minder dan 10 euro per maand. Dat vind ik echt heel erg knap. Chapeau!