[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 11:29

Leo schreef:
Volgens mij zijn die maatschepjes ook voor een of twee euro te koop bij zaken waar je Vitalbix kunt kopen. :j

[Edit]
Weliswaar een NL site maar allicht in België ook te vinden:
https://www.paardendrogist.nl/product/v ... 575/58404/

[Edit 2]
Vitalbix zit in een plastic zak, scheelt ook tegen de muizen zo lang de zak dicht is. De lucerne zit wel in een dun plastic, die is daarom minder geschikt om buiten een ton te laten staan.

Nou mijn ervaring is dat ook plastic zakken niet veilig zijn. Ze bijten er gewoon doorheen.
Gisteren de stalkast leeggehaald lag er een plastic zak in met een oud halster van spirit. Die zak was zelfs deels versnipperd door een muis, en het betrof geen voeding in de kast.

Ik moet nodig ook spullen sorteren welke weg mogen. Heb echt teveel naar mijn goesting.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony
Adopt to give an animal new chances

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:31

Als je er goedkoop aan kunt komen (tweedehands sites in de gaten houden) zou je komende herfst bijv windbreekgaas of worteldoek binnen het valbereik van de eikels kunnen leggen. Dat hebben wij dit jaar ook op een stuk gedaan en was ideaal met opruimen.

Plastic zakken zou ik idd ook niet doen. Toen ik nog meerdere zakken tegelijk bestelde, nam ik er eentje mee naar stal en bleven de andere zakken thuis in de schuur (in een kist).

Oy with the poodles, already

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:34

Een 2de voerton is wel handig voor erbij en bijvb van die plastic opbergbakken met goede deksel om dekens muis en vochtvrij op te bergen ( thuis dan wel, want in een vochtige ruimte gaat het anders alsnog mis)

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 11:39

Mijn paarden krijgen geen dekens :)
Heb 1 fleecedeken voor als hij bezweet is na het rijden. Maar regendeken of andere ga ik ze niet omdoen. Voor limo is de juiste maat vinden echt lastig. 165 te klein 175 te lang :') en 170 vind ik niet zo meteen.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:42

Geloof mij een regendeken kan toch echt wel handig / nodig zijn met 24/7 buiten.
Zeker tijdens dagen dat het echt on ophoudelijk regent en het guur is met koude wind. :)

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 11:45

Ze kunnen prima schuilen indien nodig.
Heb gisteren nog opgezocht voor mijn tante die zich ook zorgen maakte.

Vanaf hoeveel graden krijgt mijn paard het koud?
Het ene paard zal sneller koud krijgen dan het ander maar algemeen is het zo dat een paard zich het beste voelt bij een temperatuur tussen – 10 en +15°C. Dit noemt men ook wel de “thermo-neutrale zone”. Dit wil zeggen dat paarden zich in die zone het meest comfortabel voelen, dus ze hebben het niet te koud, maar ook niet te warm.

Als een paard het koud krijgt dan zie je dat uitwendig aan het feit dat hij begint te rillen, zolang het paard niet rilt, heeft het paard nog niet te koud.

"Is het niet beter dat ik een deken opdoe?"

Als jouw paard niet geschoren is: nee. Het paard heeft zijn eigen “jasje”. Het heeft nl de mogelijkheid om zijn haren rechtop te zetten wanneer het te koud wordt, waardoor er een isolerend luchtlaagje ontstaat, die het paard warm kan houden. Net als een jas dus!

Als jouw paard buiten loopt in de koude, en de haren staan niet recht, dan heeft het zeker niet koud, maar voelt hij zich comfortabel. Staan de haren wel recht, dan betekent dit dat het paard koud ging krijgen, maar hij heeft dit voorkomen door de haren rechtop te zetten en heeft dus zijn “jasje” aangetrokken. Het paard heeft dus nog steeds niet koud. Ook al voelt de vacht koud aan als je erover streelt. De buitenkant van de jas heeft nl koud, en de binnenkant warm, net als onze jas.

Zorg wel altijd voor een goede schuilplek, waar het paard uit de wind en uit de regen kan staan.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:48

Ineke dat valt toch wel mee?
Als een dier vacht heeft kunnen ze echt wel zonder regendeken. Vaak druk je dan de haren plat en hebben ze het nog kouder met deken dan zonder. Als je dekens op wil doen moet je echt verschillende diktes gaan kopen.

Ze kunnen toch in de schuilstal, dan gaan ze daar wel in als ze het koud vinden :)

Prachtige plek Art!

[VOLG] Welsh topper verwacht in 2019! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1947734

Lina, Caia ,Hayden & Liv <3

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:07

Babootje schreef:
Eik

Onrijpe eikels en jong eikenblad bevatten looizuur, dat maag en darmen aantast met obstipatie, (bloederige) diarree en koliek tot gevolg. Er kan ook bloederige diarree ontstaan en de nieren kunnen worden aangetast. Vergiftiging wordt vooral waargenomen na een storm gedurende de zomermaanden, wanneer veel onrijpe eikels en takjes afgewaaid zijn. De meeste dieren eten graag eikels.
http://paarden.vlaanderen/nl/themas/Paa ... elis-UGent

Art_Ificious schreef:
Dit wist ik. De bruine eikels en dorre blaadjes kunnen in principe geen kwaad. Maar er lag echt wel heel veel (1u bezig geweest en we moeten de wei ernaast nog doen waar meerdere eiken staan) en we hebben ze uit voorzorg opgeruimd. Een deel was ook al aan het ontkiemen, heb geen zin in een bos jonge boompjes :')

Je kunt het nu wel opruimen. Maar je kunt niet voorkomen dat je wei na een zomerstorm in de zomermaanden weer vol ligt met onrijpe eikels en takjes. Wat ga je dan doen? Weer opruimen? Die onrijpe eikeltjes en takjes zijn zo klein dat je ze mogelijk niet eens vindt. Maar wel erg giftig.
Dit lijkt mij gewoon een erg ongeschikte paardenwei. Ik zou er in ieder geval mijn paarden niet graag zetten.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:16

Ik heb ook schuilstal en paddock/wei. En gebruik geen dekens. Met een dikke vacht, voldoende ruwvoer en een schuilstal houden gezonde paarden zichzelf prima warm hoor.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:17

Nynkster schreef:
Ineke dat valt toch wel mee?
Als een dier vacht heeft kunnen ze echt wel zonder regendeken. Vaak druk je dan de haren plat en hebben ze het nog kouder met deken dan zonder. Als je dekens op wil doen moet je echt verschillende diktes gaan kopen.

Ze kunnen toch in de schuilstal, dan gaan ze daar wel in als ze het koud vinden :)

Prachtige plek Art!

Ik vond dat ook altijd. Mijn IJslander ( notabene) staat ook altijd buiten met schuilstal. Probleem is dat ze nooit de schuilstal ingaat en zo stijf van de regen in combinatie met gure wind werd dat ze er onregelmatig van ging lopen.
Dus nu met gure dagen een lichtgevoerde regendeken op en paard is een stuk blijer.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:25

Is ook maar net wat bij het paard paar qua dekens. Wij hebben er 5 staan, leeftijd tussen de 10 maanden en 23 jaar, zonder deken en zonder schuilstal zonder enige problemen. Deken word alleen gebruikt als er een kreupel is en daardoor minder kan bewegen om op te warmen.

Qua eikels is hier de ervaring dat ze dat ook niet veel eten zolang er maar genoeg ander voedsel is in de vorm van gras en hooi.

TS super plekje zo te zien. Hopelijk ga je snel het verschil zien in je paardjes.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:30

Ik benoemde het, zodat een ieder daarover kan nadenken wat hij/zij het beste vind :)
Dekens meteen uitsluiten is niet altijd verstandig.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:35

lizy29 schreef:
Is ook maar net wat bij het paard paar qua dekens. Wij hebben er 5 staan, leeftijd tussen de 10 maanden en 23 jaar, zonder deken en zonder schuilstal zonder enige problemen. Deken word alleen gebruikt als er een kreupel is en daardoor minder kan bewegen om op te warmen.

Dat is het enige moment dat ik hier in de afgelopen jaren hier een deken heb moeten gebruiken: toen er eentje met een hoefzweer stond en daardoor weinig kon bewegen. Aangezien ze gewoon gezond zijn, worden ze hier ook verder niet stijf of stram zonder deken.

Je ziet het vanzelf Art. Zolang je voor goed ruwvoer zorgt en twee blije en fitte paarden ziet, hoef jij niet met dekens te gaan slepen. En als dat verandert (of je gaat scheren en dergelijke) kan dat altijd nog.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 12:51

Ben juist bij de paarden geweest.
Eerst mijn spullen gaan leggen op de andere weides want in mijn stallen is geen kast die op slot kan. Zou ik misschien wel voor kunnen zorgen, en dat in het middenste stuk van de stal blok plaatsen daar staat het ook beschut.

Limo kwam meteen naar me toe zodra ik op hem af stapte. Was niet bij me weg te slaan. Spirit kaderde voorzichtig maar meer dan snuffelen aan mijn hand deed die nog niet.
Komt nog wel, limo was ook zo terughoudend toen ik hem pas had.

Heb leuke foto's dus een foto topic volgt straks :)

Eikels zijn er pas rond september. En vanaf dan gaan ze naar weide nr 3 die ik erbij krijg om juist eikelvergiftiging te voorkomen.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 13:08

Klein voorproefje
Handig als je vriend mee is en snel het gebruiken van de camera leert

Afbeelding

En vriend die bang is van paarden durfde toch dichterbij komen
Afbeelding

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:14

Superleuk hoor :j

'It's the Unknown we fear when we look up on death and darkness, nothing more'
- Albus Dumbledore -

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:22

Ziet eruit of ze het prima naar hun zin hebben.

Is die knappe jongen op de foto je vriend? ;)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:24

Op onze wei staan al jaren paarden en hij is voor 1/2 omheind met eiken,we hebben nog nooit een paard ziek er aan gehad.Kwestie van genoeg eten aan bieden.
Als de eikels echt met bergen vallen doen we de wei dicht en harken de rand uit,en in het voorjaar even de bosmaaier over de rand waar de boompjes uit komen.

Ik heb ook pensionpaarden staan zonder deken,oudjes zelfs al en die doen het prima.Zelf heeft mijn paard wel een regendeken aan,maar dat is mijn eigen luiegheid, ik heb geen zin om een laag modder er af te schrapen voor het rijden :o
Zeker jonkie's als de paarden van Art redden het prima met schuilstal zo buiten.

Leuke foto's Art.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:29

Fijn zeg! Die paarden hebben het naar de zin lijkt het!

Hier een pony en in de vijf jaar dat ik hem heb nooit dekens gebruikt. Heb er wel twee meegekregen voor het geval dat.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 15:45

die knappe gast is idd mijn vriend. Bijna 7 maanden samen :D

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:54

Op zich kan een New Forest en een Connemara natuurlijk prima zonder deken op de wei. Zeker als ze nog niet veel in het werk staan en dus weinig tot niet zweten.

Maar in dit geval vind ik het toch wel wat anders. Deze dieren ondergaan een enorme verandering. Totale ommezwaai van stalmanagement. Van bijna volledig binnen naar volledig buiten. Van vrijwel geen gras naar hele dag op gras.. Het is begin maart, dus er wordt echt geen extra wintervacht meer aangemaakt, sterker, velen zijn al aan het verharen. Ik snap dat TS deze kans op deze stalling niet voorbij heeft laten gaan want het is echt een goede verbetering voor de paarden vergeleken met waar ze stonden, maar het moment van verhuizen voor een dergelijke grote verandering is wel ongelukkig. 2 maanden later was veel fijner geweest. Bij deze paarden is de vacht aangemaakt in een binnen situatie, dus niet voor de 24x7 buiten situatie. Daarnaast heeft Limo al niet bepaald veel spekjes en is Spirit nog aan het herstellen van een zeer recente castratie met daarna ontstoken koker.

Dus ja ik denk dat andere jaren deze paarden makkelijk zonder deken kunnen, maar dit restje winter en vroege voorjaar zou ik ze nog wel wat extra willen helpen met een water en winddichte deken. Alles heeft al impact genoeg op deze dieren.

Hoe gaat het verder met Spirits zijn dikke koker? Slinkt ie al een beetje?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 15:57

[ITP] New start for my horses

Oji ik begrijp je "bezorgdheid" ben ook blij dat je dat toont :)
Ik hou mijn paarden in de gaten, alsook het weerbericht. Moesten ze nu echt een x aantal dagen hevige regenval voorspellen ofzo kan ik altijd nog dekens gaan halen.

Limo mag idd wat bijkomen, maar dat zie ik wel goedkomen met onbeperkt hooi en weidegang.

Spirit laat me niet kijken, maar zover ik kon zien was het al iets geslonken.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:03

Oh ik denk dat het zeker wel goed gaat komen met wat vetjes erbij bij Limo met gras en hooi. Ben ook echt blij voor de paarden dat ze nu lekker naar buiten kunnen. Maar het gaat idd puur om dit moment. Houdt het goed in de gaten en als je ziet dat je dieren er opgetrokken bij staan, dan gewoon nog even een maandje (of 2) een dekentje op. Volgend jaar is een ander verhaal, dan zijn ze helemaal geacclimatiseerd aan het 24x7 buiten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:11

Leo schreef:
Vitalbix zit in een plastic zak, scheelt ook tegen de muizen zo lang de zak dicht is. De lucerne zit wel in een dun plastic, die is daarom minder geschikt om buiten een ton te laten staan.

Ik had 10 papieren zakken Sport Mix Zero en 1 zak Vitalbix op voorraad. Raad es welke de muizen/ratten eerst aangevreten hadden? Juist, de vitalbix.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:27

beatje schreef:
Op onze wei staan al jaren paarden en hij is voor 1/2 omheind met eiken,we hebben nog nooit een paard ziek er aan gehad.Kwestie van genoeg eten aan bieden.

Kort door de bocht. Kennis van me heeft haar paard vorig jaar in kunnen laten slapen nadat het verstopt was komen te zitten door eikels.
En dat paard kreeg echt voldoende eten...

-The outsider for life-
Ambassadeur van
Dogstar Foundation