Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

Loretta

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:44

Zijn ze dan echt zelfvoorzienend of is het dan weer zoals zo vaak dat het alleen op papier zo is.

enzino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:51

Leuke wending heeft het topic gekregen, beter dan de vorige 10 topics met ongeveer hetzelfde onderwerp waar iedereen een lijstje geeft van wat ze allemaal "goed doen" (minder vliegen, plastic tasjes hergebruiken, op donderdag geen vlees, etc).

Wat betreft milieu-organisaties (en Greenpeace): het voornaamste doel is de organisatie in stand houden. Wie dacht dat ze de voornamelijk de wereld willen redden of verbeteren is redelijk naïef. Misschien leuk om eens een video of interview met Patrick Moore te bekijken/lezen. Hij is mede-oprichter van Greenpeace maar heeft de organisatie inmiddels de rug toegekeerd om de simpele reden dat de wetenschappelijke onderbouwing vaak niet bestaand is en de organisatie zich nu baseert op sensatiezucht, misinformatie en angst.

Patrick Moore: Why I Left Greenpeace (6 minuten video):
https://www.youtube.com/watch?v=BpBnJq19R60

Verder blijft het vertrouwen in het hele klimaatakkoord ook treurig.
Zoals al eerder aangegeven zal het bijna geen impact hebben en kost het een vermogen. Dat geld kan beter besteed worden. Ook de regels van het akkoord aanpassen heeft weinig zin want het hele idee erachter is gewoon verkeerd. Deze aanpak is al meerdere keren geprobeerd en elke keer was het weer een falen (Kyoto, Copenhagen en nog een pakweg andere 18 klimaatconferenties). Maar nee, deze keer zal het wel lukken, deze keer is anders... :z
Een betere besteding van al dat geld: 10x meer investering in onderzoek. Of 20x, of 30x, of 100x meer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:14

Heel interessant filmpje. Van Greenpeace wist ik niet hoe het zat met Greenpeace maar het is wel hetzelfde proces wat mij bij andere organisaties is opgevallen.

Er gaat ontzettend veel geld om in dergelijke organisaties en dat geld komt grotendeels binnen via donaties. Daardoor zijn vele van dit soort organisaties gecorrumpeerd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:22

Loretta schreef:
Zijn ze dan echt zelfvoorzienend of is het dan weer zoals zo vaak dat het alleen op papier zo is.

Op papier.

Zo lang we niet in staat zijn om efficiënt onze elektriciteits voorziening onafhankelijk van het weer te maken ZONDER gebruik van fossiele brandstoffen, zijn dit soort claims gebakken lucht.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:32

Nobody is perfect, I am nobody.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:02

enzino schreef:
Wie dacht dat ze de voornamelijk de wereld willen redden of verbeteren is redelijk naïef. Misschien leuk om eens een video of interview met Patrick Moore te bekijken/lezen. Hij is mede-oprichter van Greenpeace maar heeft de organisatie inmiddels de rug toegekeerd om de simpele reden dat de wetenschappelijke onderbouwing vaak niet bestaand is en de organisatie zich nu baseert op sensatiezucht, misinformatie en angst.

https://www.climategate.nl/2016/06/patr ... ering-co2/

Enzino al eerder heb je dit aangehaald en al eerder is daar op gereageerd. Zo gaat het in organisaties. Mensen gaan verschillend van mening zijn. Vaak zie je dat mensen als ze teleurgesteld zijn in een beweging hard terug slaan naar die zelfde vereniging.

Deze man is vooral teleurgesteld in de opvatting van Greenpeace als het gaat om genetische modificatie en wat dit voor de armoedebestrijding kan betekenen in de wereld. Allang heb ik hier van kennis genomen en ook ik heb vragen of dit het juiste standpunt is van Greenpeace of juist niet. Eerlijk gezegd weet ik het niet. Wel is het zo dat als we hier mee beginnen het onomkeerbaar is. Maar nogmaals ik weet niet of we hier juist goed aan doen → EU heeft hier een enorme rem op gezet onlangs→ of dat dit een gemiste kans is.

Voor mij geeft het→ in negatieve zin→ te denken als je de organisatie die jij hebt opgericht bij verlaten zo´n trap na geeft. Heb ik zelf nooit gedaan want dat doe je niet.
Zegt dus ook iets van de man zelf en natuurlijk gaan mensen daar mee aan de haal zoals je ook in dit topic ziet. Eindelijk een stok om de hond mee te slaan *\o/* . Zo zit de mens in elkaar.
Is Greenpeace dan maar gelukssmakend→ nee natuurlijk niet→ maar het heeft wel een functie en dat is goed. Greenpeace heeft veel gedaan nu en in het verleden als het gaat om zaken aan te kaarten.

enzino schreef:
Leuke wending heeft het topic gekregen
Fijn dat er tenminste iemand is daar van geniet en het niet zorgelijk vindt. Want ik denk dat er een fout signaal van deze wending uit gaat zonder dat ik zeg dat het allemaal flauwe kul is.

Het lijkt nu net als of de milieuterroristen een stelletje ongenuanceerde mensen zijn, een stelletje randdebielen die niet in zien dat de transitie niet zo simpel is.

Het enige wat je bereikt met dit gedoe is een enorme polarisatie tussen mensen die denk ik, waarschijnlijk het over een aantal zaken roerend met elkaar eens zijn. Het signaal wat nu uitgaat is→ mensen ga vooral zo door want er is niet zoveel aan de hand of het is toch allemaal niet op te lossen. Ga vooral door met je levensstijl, ga vooral door met vliegen want het loopt allemaal wel los etc.etc en milieuterroristen zijn een stelletje randdebielen die vooral uit zijn op eigen gewin etc etc :r :r . Zorgelijk echt heel erg zorgelijk en zo naast hoe het er werkelijk is. Het lijkt meer en meer dat er op deze manier tegenwoordig gediscussieerd moet worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:37

Pien: het punt van zowel de politiek als de milieubeweging is dat ze mensen scenario's voorspiegelen die helemaal nergens op slaan.
Het grootste punt is echter: beiden WETEN dat ze nooit waar kunnen maken wat ze beloven c.q. eisen.

Simpel voorbeeldje: als heel NL aan de zonnepanelen gaat, moet het volledige laag- en middenspanningsdistributienet verdubbeld worden (iets kort door de bocht, maar even voor de vergelijking).

Op een grote hoop geveegd (de wet van de grote getallen) kost die laagspanningskabel per meter 40 a 50 euro, inkl graaf- en straatwerk en kost het ongeveer 10 minuten om 'm te leggen, afhankelijk van de grond waarin ie ligt.

Op basis van die getallen kost een km kabel dus 40 a 50.000 euro en 160 a 170 uur.

Grote-stappen-vlug-thuis-calculatie met een foutmarge van 10 a 20%.

Als je hier dan tegenover zet dat het laagspanningsnet in NL ruim 220.000km is https://energiecijfers.info/hoofdstuk-1/ dan kun je uittellen hoeveel werk dat is. Gaan we voor het gemak nog even voorbij aan alle aanpassingen die in het voorliggende midden- en hoogspanningsnet (grofweg 110.000km, zie dezelfde link) moeten worden gedaan en waarvan de prijskaartjes en de tijd per meter factoren hoger liggen dan dat stukje laagspanningskabel dat we zojuist berekend hebben.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:49

Niemand ontkent dat de noodzakelijke transitie niet ingewikkeld is. Dat is alleen geen reden om op voorhand alle initiatieven in die richting, zoals zonnepanelen, uitsluitend te beoordelen op de nadelen. Dat komt over alsof je alleen maar zoekt naar een stok om de 'milieuterroristen' cq 'klimaatdrammers' mee te slaan.

Stal Skýjafar, Tölt in Balans Tölt- en Centered Riding lessen op goed getrainde IJslandse paarden
http://www.stalskyjafar.nl

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:00

Ik weet dat Ikke, het huidige net kan bij lange na niet, de opgewekte zonne energie verwerken. Daarbij is nog een probleem dat er (nog, voorlopig ook geen zicht op) geen accu/batterij is die de overtollige zonne energie kan opslaan in de huizen zelf, zodat bij geen zon de energie toch gebruikt kan worden. Ik weet hoe moeilijk de transitie is. Ik weet hoe hard men zoekt naar oplossingen.

De waterstof transitie kent ook zijn problemen en ook daar wordt heel hard gewerkt, maar zijn ook nog problemen.

De windmolens zijn inderdaad geen mooi gezicht (zie hier ook inde Limousin ), maar ja niets doen is ook geen optie. Kolencentrales idem dito is het ook niet, veel te vervuilend. Alles Kent zijn nadelen. Het is een groot probleem en het is naief te denken dat de milieu beweging dat niet weet of maar een dotje doet. Of dat de wetenschap maar een dotje doet. Het is een enorme zoektocht en veel mensen werken hard eraan.

Dus wij kunnen mee helpen door zelf huis goed te isoleren, je tuin verlichting, elektriciteit draad paarden en andere waar mogelijk is, op zonne energie te doen, led verlichting etc. Zuinig te zijn met stroom, etc.
Zuinig en kritisch met voeding etc etc. Meer kunnen we als individu niet doen.

Tja en gewoon verspillend doorgaan, gewoon onveperkt kinderen krijgen, vliegen, vlees onbeperkt eten etc.helpt in ieder geval niet.

Eens met Askja! Niets doen is ook geen optie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:12

Askja, volgens mij heb je nog een pb te lezen die al enige tijd staat te wachten.

@pien_2010: Windmolens zijn overigens nergens mooi hoor. Nu vind ik 1 bij een boer in het land wel meevallen, maar als je hier kijkt langs de Duitse grens, dan word je er niet blij van, echte landschapsvervuiling. En helaas is dat ook niet het enige. Volgens worden ook gevangen door de wieken. En het schijnt dat bruinvissen de weg kwijtraken door het lawaai wat die dingen maken.

Nobody is perfect, I am nobody.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:27

germie schreef:
Volgens worden ook gevangen door de wieken.
Dit valt heel erg mee en dat schrijft een vogelaar → ik ben een vogelaar en dit is niet waar. Zie volgend onderzoek→

Citaat:

germie schreef:
En het schijnt dat bruinvissen de weg kwijtraken door het lawaai wat die dingen maken.

Dat klopt ten dele, want het heeft niet te make met het lawaai dat die dingen maken maar met de aanleg.. Ze raken de weg kwijt bij de aanleg van deze parken vanwege het heien→ https://vroegevogels.bnnvara.nl/nieuws/ ... zoogdieren .
https://www.zeezoogdieren.org/wordpress ... uinvissen/
Groot dilemma.
Wel zijn er vragen hoe en wat met de bruinvis als de parken er eenmaal liggen. Zie dit onderzoek vanuit België, waarbij lijkt dat na verloop van tijd, de bruinvissen juist in hogere getalen terug lijken te komen in de windmolenparken. https://www.natuurpunt.be/nieuws/bruinv ... e-20171115 Dus dat is nog in onderzoek Germie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:34

Askja schreef:
Niemand ontkent dat de noodzakelijke transitie niet ingewikkeld is. Dat is alleen geen reden om op voorhand alle initiatieven in die richting, zoals zonnepanelen, uitsluitend te beoordelen op de nadelen. Dat komt over alsof je alleen maar zoekt naar een stok om de 'milieuterroristen' cq 'klimaatdrammers' mee te slaan.

Nee. Ik probeer op basis van feiten wat meer inzicht te verschaffen in wat het ECHT betekend om daar te komen waar we moeten zijn. Waar de mogelijkheden zijn (synthetische energiedragers) en wat fake is (elektrische auto).

Dat wil niet zeggen dat we het niet moeten doen, in tegendeel, maar laten we wel realistisch blijven over het tijdsvak waarbinnen het haalbaar is.

Oh, en dat de elektrische auto nutteloos is in het kader van de gehele energietransitie, maakt nog niet dat we er maar mee moeten stoppen.
Dat zit zo: De accu die nu in jouw en mijn auto staat is in de toekomst niet geschikt voor andersoortige aandrijvingen (ongeacht waar we uit gaan komen). Echter hebben we als mensheid geen bleek vermoeden hoe andersoortige accu's zich in een auto gedragen onder de hufterige dingen die we auto's aandoen, zoals een temperatuurbereik van -25 tot 60°C, zout, stof, water, ongelukken enz, enz.

Toch wel praktisch wanneer je als autofabrikant daar wat beeld bij hebt en hoeveel beter gaat dat wanneer je klanten dat onderzoek financieren door deze experimentele auto's te kopen!
Op geen enkele andere manier vergaar je in zo'n korte tijd zoveel nuttige data!

Net als CO2 is de elektrische auto een katalysator die een proces op gang brengt waar het zelf niets mee van doen heeft (opwarming wordt niet veroorzaakt door CO2 en de elektrische auto leert ons anders tegen vervoer aan te kijken, zonder dat het zelf iets toevoegt) maar zorgt er wel voor dat we anders tegen ons leven en energiegebruik aan gaan kijken.

Pien: een kolencentrale is minder vervuilend dan een auto. maakt niet uit welke auto; de eisen aan de uitstoot van een centrale zijn veel hoger! Gas nog hoger dan kolen!

Die accu voor jouw huis is er al lang. Probleem is het prijskaartje wat eraan hangt en in iets mindere mate de plek die het inneemt. Voor jouw huis voldoen loodaccu's prima. beetje bruikbaar setje (1000Ah 48V) kost echter een slordige 20.000 euro....
https://www.victronenergy.nl/batteries/opzs-batteries
https://stroomwinkel.nl/accu/accu-tract ... -1210.html heb je er 24 van nodig.
Gaat wel gewoon 25 jaar mee, bij correct onderhoud. Echt waar, geen fake, ik kan je aanwijzen waar ze staan. installatie 1994; werkt nog als een tierelier.

En nee, we moeten er niet mee ophouden. We moeten gewoon doorgaan. En ja, dat is geen gemakkelijke weg maar laten we alles wel in normale proporties houden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:47

Pien, die thuis-accu's zijn er al lang :j
Er is zo'n accu van Tesla te koop, de Tesla powerwall. Erg mooi en futuristisch ding, maar ook met een mooie prijs..
Maar ook Renault is bv momenteel bezig met het opzetten van een complete fabriek om gebruikte accu's uit hun Zoë te hergebruiken voor huishoudens.
En er zijn nog meer initiatieven en bedrijven die hiermee bezig zijn.

Windmolens vind ik eigenlijk helemaal niet lelijk. In een ongerept natuurgebied, nee, daar past het niet thuis. Maar hier tussen de bebouwing, op het water, niks mis mee vind ik. Ik kijk tegen een windmolenpark aan vanuit mijn raam en achtertuin.. nooit een moment aan gestoord. Veel en veel mooier dan bv de kolencentrale die een paar steden verderop vanaf de natuurgebieden te zien is.

Ik begrijp zelf vooral niet waarom mensen zich zo krampachtig proberen te verzetten tegen de transitie. Wat mensen er toe drijft om urenlang op social media hun onvrede te uiten. Dan moet je toch echt iets flink dwars zitten..
Bij de voorstanders, de 'milieuterroristen', is het logisch.. Wij zijn bang voor onze toekomst, bang dat onze kinderen en dieren in de toekomst in barre omstandigheden opgroeien, en dat lijkt mij een goede reden om zo veel mogelijk te doen om dit te voorkomen.
Maar de tegenstanders, de milieuontkenners, de sceptici.. wat drijft hen? Zijn ze bang dat hun terreinwagen te duur gaat worden, of hun vliegreisjes elk jaar, of dat hun stuk vlees te duur wordt? Dat ze hun baan kwijt raken? Of gewoon bang voor verandering?
Er moet toch een reden zijn dat sommige mensen dit zo diep hebben zitten? Het kan er immers alleen maar beter op worden. Minder fijnstof, minder CO2, minder vervuiling. Waarom maken mensen zich zo druk om de transitie naar een betere planeet?

Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip  

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:50

Naar die Tesla Powerwall hadden we allang gekeken, maar wees eerlijk, met een ben je er niet, dus voor de doorsnee huishoudens is dat (nog) veel te duur.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:52

Die zijn inderdaad echt te duur. Maar ze zíjn er wel, voor de mensen die het geld op de rug hebben groeien.
Een Powerwall is toch wel voldoende voor de meeste mensen. Een gemiddeld gezin met 1 kind verbruikt 11kWh per dag. De powerwall slaat 14kWh op, en overdag wordt de meeste stroom gebruikt maar dat gebruik je rechtstreeks van de zonnepanelen.

Maar er komen dus ook meerdere betaalbare modellen aan :j
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 03-03-19 19:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:55

er is bij ons in het land regelmatig onderzoek en testen gedaan met een radar om trekvogels te volgen. Die radar gaat naar de Eemshaven en de bedoeling is dat de windmolens daar stilgezet worden als er vogels aan komen. Die radar kan tot 15km afstand vogels herkennen. Heel interessant om te zien hoe dat kan.

Ik ben ook niet tegen windmolens in een landelijke omgeving, maar dat is dan minder uit idealistische motieven, maar het financiele plaatje wat eraan hangt als er zoń molen bij ons in de wei geplaatst gaat worden. win win situatie.. Maar goed, de buren zijn niet blij (snap ik ook, ook al worden zij ook gecompenseerd) en ik ben ook wel wat huiverig voor geluid en slagschaduw, binnenkort begint de MER met het onderzoek. Als het lukt komen ze 2020/2021.

Voor gezonde, eerlijke en veilige producten rechtstreeks van de boerderij bij jou in de buurt: www.findfarm.nl !

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:03

Windenergie in z'n huidige vorm zie ik uiteindelijk niet overleven. Neemt veel te veel plek in.

Mijn inschatting is dat de vertikale windmolen uiteindelijk zinvoller gaat zijn:
https://www.duurzame-energiebronnen.nl/ ... rbines.php even naar beneden scrollen.

De tijd zal leren of ik hierin gelijk heb.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:03

Met de nieuwste windmolentechnieken krijgen buurtbewoners een app waarin ze slagschaduw kunnen melden, en de molen wordt dan tijdelijk stil gezet. Op die manier proberen ze de buurtbewoners tegemoet te komen.
Maar het wordt wel al gauw wat opgeblazen vind ik. Slagschaduw is vervelend, absoluut, maar daar heb je echt maar een heel korte tijd last van, als de zon heel laag staat, alleen in een bepaalde tijd van het jaar zodra de zon nét op dat punt achter de molen staat, of de molen moet al echt vlák bij je huis staan, maar volgens mij zijn er wel regels voor minimale afstanden tot aan bebouwing.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:08

Leuke info Ikke.

Over accu's ga ik vd week verder kijken. Ik heb nl onlangs dit item zien toelichten door iemand die hier al jaren mee bezig en bleek toch niet zo simpel te zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:14

Loretta schreef:
Heel interessant filmpje. Van Greenpeace wist ik niet hoe het zat met Greenpeace maar het is wel hetzelfde proces wat mij bij andere organisaties is opgevallen.

Er gaat ontzettend veel geld om in dergelijke organisaties en dat geld komt grotendeels binnen via donaties. Daardoor zijn vele van dit soort organisaties gecorrumpeerd.

Mij ontgaat iets.

Greenpeace is een onafhankelijke stichting.
Wie het er niet mee eens is, zet de donaties stop.

Waar komt nou de corruptie om de hoek kijken...?
(Als in: subsidies in eigen zak steken, etc.)

Gebeurt er simpelweg niet wat de donateurs willen moet het bestuur weg of droogt de boel op.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:22

ikke schreef:
Toch wel praktisch wanneer je als autofabrikant daar wat beeld bij hebt en hoeveel beter gaat dat wanneer je klanten dat onderzoek financieren door deze experimentele auto's te kopen!
Op geen enkele andere manier vergaar je in zo'n korte tijd zoveel nuttige data!

Ik moet er wel om lachen. Alle rijders van dure elektrische auto's worden gewoon gebruikt in een groot onderzoek terwijl ze zelf denken in de auto van de toekomst rond te rijden. Van mij mogen ze, ik ben hartstikke blij met mijn nog nette 15 jaar oude benzine bak.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:26

Janneke2 schreef:
Loretta schreef:

Mij ontgaat iets.

Gebeurt er simpelweg niet wat de donateurs willen moet het bestuur weg of droogt de boel op.

Ik ken Greenpeace zelf niet. Maar wat dacht je dat de directeuren van veel soortgelijke organisaties verdienen. Achter de meeste goede doelen zit een zeer slim businnes model.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:27

pien_2010 schreef:
Leuke info Ikke.

Over accu's ga ik vd week verder kijken. Ik heb nl onlangs dit item zien toelichten door iemand die hier al jaren mee bezig en bleek toch niet zo simpel te zijn.

Wat was daar niet simpel aan?

Het is op zich redelijk simpele technologie maar je moet je wel heel erg bewust zijn van hoe je je installatie ermee wil inrichten. Daar kun je inderdaad behoorlijk mee de mist in gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:29

ikke schreef:
Wat was daar niet simpel aan?
Het opslaan voor langere tijd, in een kleine accu dat hanteerbaar en betaalbaar is en te plaatsen dus bij mensen in huis.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 03-03-19 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:40

Citaat:
Citaat:
Mij ontgaat iets.

Ik ken Greenpeace zelf niet. Maar wat dacht je dat de directeuren van veel soortgelijke organisaties verdienen. Achter de meeste goede doelen zit een zeer slim businnes model.

?
1)
"Deze" ken je niet, maar je weet precies 'hoe of het gaat' bij "dit soort" organisaties - zonder toelichting.

Ik vind het ongeloofwaardig tot je man en paard noemt (ipv roep getoeter dat 'hullie niet deugen'.)

2) Greenpeace heeft in Nederland een internationale directeur en een Nederlandse directeur.
De een verdient 76.000 per jaar, de ander 94.000
Staat gewoon openbaar.

3) En wat zegt het feit dat een directeur een behoorlijk salaris krijgt...?
De man of vrouw heeft niet de gelofte van armoede afgelegd zoals kloosterlingen. Maar wel een gezin, een byporheek en is een hard werkende professional.
Dus "verdienmodel" lijkt mij kolder.
Als jij werkt wil je daar ook voor betaald worden.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )