Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: EvelijnS, Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Princesj, Dani

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:03

piendumaitre schreef:
ikke schreef:
Wat was daar niet simpel aan?
Het opslaan voor langere tijd, in een kleine accu dat hanteerbaar en betaalbaar is en te plaatsen dus bij mensen in huis.

Zie mijn eerdere link. Dat is inderdaad een heikel punt. De kleine accu's (zeg 200Ah 12V) kosten ook 500 euro. Daar kun je je huis wel even van in de lucht houden, maar na een half uur tot een uur is dat ook wel klaar.
Voor afgelegen huizen zal iets in die richting wel een oplossing kunnen zijn.

Ik schat in dat er in bebouwd gebied (steden/dorpen) voor een ander soort oplossing gekozen gaat worden.

Wat bijvoorbeeld zou kunnen:
Je hebt een lokale stadsverwarmingsinstallatie. Alle huizen hebben zonnepanelen waarmee die lokale centrale gevoed wordt. In die centrale worden synthetische energiedragers gemaakt die de huizen verwarmen en een kleine generator aandrijven, die de huizen van elektriciteit voorziet.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:16

Op facebook komen de grappigste evenementen langs:
-modder in de diepvries scheppen om de opwarming tegen te gaan
-water breken om het makkelijker te recyclen.
-massaal plastic verbranden zodat het niet in zee komt
-de zee zeven voor een propere zee
-met zijn allen blazen richting de windmolens
-ooievaars afmaken om overbevolking tegen te gaan
-Met een Trabant gaan betogen voor het klimaat (en de groene kleur heeft een plusje boven de uitstoot)

Hoe verzinnen ze het?
Grappig verzonnen. :D

There is no redundancy for stupidity. Only believe in your own truth. Bob Marley : "Who are you to judge the life I live? I am not perfect and I don’t have to be! Before you start pointing fingers, make sure your hands are clean". Nobody is perfect, so I am nobody :DNiets is geheel waar, en mogelijk zelfs dat niet. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:49

ikke schreef:
Zie mijn eerdere link. Dat is inderdaad een heikel punt. De kleine accu's (zeg 200Ah 12V) kosten ook 500 euro.

Wij hebben twee 105Ah 12V accu's in onze boot zitten die 80 euro per stuk hebben gekost. Overdrijven is een kunst :=

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties

enzino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 02:23

piendumaitre schreef:
https://www.climategate.nl/2016/06/patr ... ering-co2/

Enzino al eerder heb je dit aangehaald en al eerder is daar op gereageerd.

Dit had ik nog niet eerder aangehaald, het gaat pas sinds een paar pagina's over Greenpeace.

Links zonder uitleg waarom ik die zou moeten volgen klik ik trouwens niet op.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:09

Jij had het toch over Patrick Moore die uit Greenpeace gestapt is? En anders sorry, dan was het iemand anders, maar ik dacht dat jij dat was.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:59

Janneke2 schreef:
Citaat:

Ik ken Greenpeace zelf niet. Maar wat dacht je dat de directeuren van veel soortgelijke organisaties verdienen. Achter de meeste goede doelen zit een zeer slim businnes model.

?
1)
"Deze" ken je niet, maar je weet precies 'hoe of het gaat' bij "dit soort" organisaties - zonder toelichting.

Ik vind het ongeloofwaardig tot je man en paard noemt (ipv roep getoeter dat 'hullie niet deugen'.)

2) Greenpeace heeft in Nederland een internationale directeur en een Nederlandse directeur.
De een verdient 76.000 per jaar, de ander 94.000
Staat gewoon openbaar.

3) En wat zegt het feit dat een directeur een behoorlijk salaris krijgt...?
De man of vrouw heeft niet de gelofte van armoede afgelegd zoals kloosterlingen. Maar wel een gezin, een byporheek en is een hard werkende professional.
Dus "verdienmodel" lijkt mij kolder.
Als jij werkt wil je daar ook voor betaald worden.

Ik zeg hier niet dat dit voor Greenpeace geldt of dat ik dat van Greenpeace zal weten.
Ik zeg alleen dat het vaak zo is met dergelijke organisaties. Ik ga hier ook geen voorbeelden noemen van organisaties waarvan het duidelijk is omdat dat offtopic is.
Ik geloof echter niet alles wat een belangengroep mij wil vertellen.

germie

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:21

There is no redundancy for stupidity. Only believe in your own truth. Bob Marley : "Who are you to judge the life I live? I am not perfect and I don’t have to be! Before you start pointing fingers, make sure your hands are clean". Nobody is perfect, so I am nobody :DNiets is geheel waar, en mogelijk zelfs dat niet. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:33

germie schreef:
De invloed van de zon op het klimaat:
https://principia-scientific.org/low-so ... cientists/

De zon is de oorzaak van alle ellende :j
Als de zon er niet was geweest, waren wij er ook niet geweest en was dit allemaal niet gebeurt :D :D

Maar als de eisen niet te absurd worden, is er volgend jaar kans op een elf steden tocht.

Immers, zoek het maar na, de elf steden tocht is ongeveer elke 11 jaar gehouden (er zijn enkele keren tussenuit gevallen) en die trend houdt precies gelijke tred met de verhoogde zonne-activiteit zoals beschreven, die een 11-jarige cyclus kent.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:23

Volgens Wikipedia werd die vroeger anders veel vaker gereden. Alleen tussen 1917 en 1929 zat dan een langere tijd. vanaf 1963 werd heet echt minder. 1997 is al wel lang geleden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Elfstedentocht

Zulke dingen zijn nog geen wetenschappelijk bewijs of ze nu bekrachten of ontkrachten.
er is niets zo weerbarstig als het weer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:37

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:12

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:15

Oh, dat had ik nog niet eens gezien. Maar erg goed ja!
Wel wat ongelukkige verwoording soms:
Citaat:
De kinderwagen moet voor het instappen worden ingeklapt en opgeborgen in een van de bergruimtes in het rijtuig waarin u zit.

Kinderwagen opbergen in het rijtuig vóór u instapt _O- Via het raam naar binnen gooien dan maar?

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:31

Over trein reizen gesproken. Er is afgelopen jaar een wedstrijd geweest wie met de wirwar van reisplanners en tarieven voor een budget van 150 euro de verste retour kon plannen. De uitkomsten waren verrassend te noemen.

https://www.treinreiziger.nl/treinretou ... ereikbaar/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:31

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:
?
1)
"Deze" ken je niet, maar je weet precies 'hoe of het gaat' bij "dit soort" organisaties - zonder toelichting.

Ik vind het ongeloofwaardig tot je man en paard noemt (ipv roep getoeter dat 'hullie niet deugen'.)

2) Greenpeace heeft in Nederland een internationale directeur en een Nederlandse directeur.
De een verdient 76.000 per jaar, de ander 94.000
Staat gewoon openbaar.

3) En wat zegt het feit dat een directeur een behoorlijk salaris krijgt...?
De man of vrouw heeft niet de gelofte van armoede afgelegd zoals kloosterlingen. Maar wel een gezin, een byporheek en is een hard werkende professional.
Dus "verdienmodel" lijkt mij kolder.
Als jij werkt wil je daar ook voor betaald worden.

Ik zeg hier niet dat dit voor Greenpeace geldt of dat ik dat van Greenpeace zal weten.
Ik zeg alleen dat het vaak zo is met dergelijke organisaties. Ik ga hier ook geen voorbeelden noemen van organisaties waarvan het duidelijk is omdat dat offtopic is.
Ik geloof echter niet alles wat een belangengroep mij wil vertellen.

Ik baal hier gewoon van.

Juist als het off topic is, doe er dan het zwijgen toe ipv verdachtmakingen
"ik zeg alleen dat het zo is"
tav organisaties die je niet eens specificeert, maar ondertussen wel door de modder sleurt.

En waarom dit off topic shaming plaats moet vinden is mij ook onduidelijk.

And please 'ik geloof niet alles wat een belangengroep mij wil vertellen' is niet aan de orde.
Jij begon over "verdienmodel" en andere financiële verdachtmakingen.
Terwijl de informatie openbaar staat - het wordt jou dus niet door de organisatie zelf verteld.

Uiteraard en terug on topic:
Greenpeace en anderen doen uitgebreid onderzoek/ laten dit doen/ baseren zich op onderzoek van anderen.
In de wetenschap gaat het niet over geloof, dus dat je een onderzoek niet voetstoots gelooft is prima.
(Ik geloof ook niet in de zwaartekracht. Maar het bestaat wel. Zelfs al weten we niet precies hoe het werkt...)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:34

Nu het topic gaat naar haalbare dingen die je zou kunnen doen voor reizen of in huis heb ik wel een mooie casus:

Dit jaar gaan mijn man en ik een huis bouwen. Er is in de wijk waar we gaan bouwen geen gas en riolering. Ons huis bouwen we op basis van een romneyloods (zie plaatje hier onder). We zijn nog vrij om allerlei keuzes te maken en ik kan zeggen dat ik soms aardig verdwaal in alle mogelijkheden. We willen een energieneutraal huis dat zo duurzaam mogelijk is en uiteraard prettig om in te leven. We gaan flink investeren in de isolatiewaarde van het huis (tussen RD5 en RD7). De ramen komen op het zuiden en westen om veel licht te vangen en geen last te hebben van de slagschaduw van de 220 meter hoge windmolens die in de buurt geplaatst gaan worden.

Wat zouden we kunnen doen om ons huis zo milieuvriendelijk mogelijk te bouwen? Wat zou jij doen en waarom?

Afbeelding
De halfronde gevel met het halletje (waar de voordeur in zit) is 11 meter breed en is in het midden 5,5meter hoog. De lengte van het huis is 10 meter. Er komt een vide in. De tweede boog is een loods van wederom 11 meter breed. Maar 7,5 meter lang inplaats van 10 meter.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:50

Janneke2 schreef:
Ik baal hier gewoon van.

Juist als het off topic is, doe er dan het zwijgen toe ipv verdachtmakingen
"ik zeg alleen dat het zo is"
tav organisaties die je niet eens specificeert, maar ondertussen wel door de modder sleurt.

En waarom dit off topic shaming plaats moet vinden is mij ook onduidelijk.

And please 'ik geloof niet alles wat een belangengroep mij wil vertellen' is niet aan de orde.
Jij begon over "verdienmodel" en andere financiële verdachtmakingen.
Terwijl de informatie openbaar staat - het wordt jou dus niet door de organisatie zelf verteld.

Uiteraard en terug on topic:
Greenpeace en anderen doen uitgebreid onderzoek/ laten dit doen/ baseren zich op onderzoek van anderen.
In de wetenschap gaat het niet over geloof, dus dat je een onderzoek niet voetstoots gelooft is prima.
(Ik geloof ook niet in de zwaartekracht. Maar het bestaat wel. Zelfs al weten we niet precies hoe het werkt...)

Moet ik nu alle organisaties waarvan ik weet dat er iets mee is of op zijn minst sterke twijfels bij heb hier gaan benoemen. Terwijl Greenpeace daar niet eens bij zit. Om vervolgens een discussie over de desbetreffende organisatie te krijgen die helemaal niets met klimaat te maken heeft.

Ik zeg alleen maar dat ik achterdochtig tegenover alle organisaties geworden ben. Omdat ik geen reclame voor Greenpeace sta te maken haal ik ze nog niet door het slijk heen.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 17:02

Malenka wat ontzettend gaaf. Ik kan geen tips geven want ik ben niet technisch genoeg daarvoor. Die windmolen is die voor jullie energie of staat hij daar gewoon voor energie opwekking?

Ik denk dat Ikke wel ideeën heeft. Hoe gaan jullie het huis verwarmen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 17:27

Malenka schreef:
Nu het topic gaat naar haalbare dingen die je zou kunnen doen voor reizen of in huis heb ik wel een mooie casus:

Dit jaar gaan mijn man en ik een huis bouwen. Er is in de wijk waar we gaan bouwen geen gas en riolering. Ons huis bouwen we op basis van een romneyloods (zie plaatje hier onder). We zijn nog vrij om allerlei keuzes te maken en ik kan zeggen dat ik soms aardig verdwaal in alle mogelijkheden. We willen een energieneutraal huis dat zo duurzaam mogelijk is en uiteraard prettig om in te leven. We gaan flink investeren in de isolatiewaarde van het huis (tussen RD5 en RD7). De ramen komen op het zuiden en westen om veel licht te vangen en geen last te hebben van de slagschaduw van de 220 meter hoge windmolens die in de buurt geplaatst gaan worden.

Wat zouden we kunnen doen om ons huis zo milieuvriendelijk mogelijk te bouwen? Wat zou jij doen en waarom?

[ [url=m/zIKE4k.png]Afbeelding[/url] ]
De halfronde gevel met het halletje (waar de voordeur in zit) is 11 meter breed en is in het midden 5,5meter hoog. De lengte van het huis is 10 meter. Er komt een vide in. De tweede boog is een loods van wederom 11 meter breed. Maar 7,5 meter lang inplaats van 10 meter.

Wat leuk! Ik ben niet per se architectonisch onderlegd maar ik zal even gaan nadenken of ik nog iets weet.

Een ding wat me nu al te binnen schiet: beplanting op het dak is echt fantastisch voor je isolatie, zowel voor koeling als warmte. En natuurlijk alle bijkomende voordelen voor vogels / insecten :D Je kunt kijken naar gras maar dan moet je daar in de constructie rekening mee houden, dat is zwaar namelijk. Het neemt ook water op wat ook weer goed is. Met klimop laten overwoekeren kan denk ik ook wel maar dat duurt weer langer en is meer een voordeel in de zomer dan in de winter.

[o]

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 17:42

Wat leuk Malenka! veel succes alvast. Misschien zou je eens in Culemborg in de Ecowijk kunnen komen kijken om inspiratie op te doen. http://www.eva-lanxmeer.nl/

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:12

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:26

piendumaitre schreef:
Malenka wat ontzettend gaaf. Ik kan geen tips geven want ik ben niet technisch genoeg daarvoor. Die windmolen is die voor jullie energie of staat hij daar gewoon voor energie opwekking?

Ik denk dat Ikke wel ideeën heeft. Hoe gaan jullie het huis verwarmen?

Die windmolen is niet van ons. Al kunnen we er wel lid van worden.

We zijn er nog niet uit hoe we gaan verwarmen. Sowieso speelt de grote glaspartij op het zuiden een grote rol. De vraag is hoe ver we komen met het glas op het zuiden en westen en goede isolatie. Hoe veel we nog bij zullen moeten verwarmen.

Een warmtepomp is een flinke investering. Maar zou wel geschikt zijn voor vloerverwarming (comfort!) En verbruikt in principe geen fossiele brandstoffen.

Een hout of pellets kachel is goedkoper in aanschaf en misschien wel voldoende. Maar waar komt je brandstof dan vandaan, hoe verantwoord is het en wat gaat dat kosten?

En dan heb je ook nog infrarood panelen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:40

juval schreef:
:o Ik zou hier graag toch nog een keer een link delen om een paar feitjes onder de aandacht te brengen:

https://www.melkveebedrijf.nl/nieuwsart ... 5VYqfdK-sM

:o? Als we het dan toch hebben over bronvermelding, er worden hier echt talloze claims gemaakt en als bron wordt genoemd "ingezonden column". Klinkt mij iets teveel als "het staat op het internet dus het is waar"...

Ik ga wel eens op zoek naar de verhalen achter die cijfers :j

[o]

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:42

Mocht je voor een kachel gaan Malenka, dan is het de moeite om heel goed te zoeken naar een economische want die bezuinigingiets duurder in aanschaf scheelt je zoveel hout/pellet. Is fijne warmte.
Hebben jullie wel riolering of septic tank?

Magrathea succes met je zoektocht. Ik ben benieuwd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:45

Magrathea schreef:
juval schreef:
:o Ik zou hier graag toch nog een keer een link delen om een paar feitjes onder de aandacht te brengen:

https://www.melkveebedrijf.nl/nieuwsart ... 5VYqfdK-sM

:o? Als we het dan toch hebben over bronvermelding, er worden hier echt talloze claims gemaakt en als bron wordt genoemd "ingezonden column". Klinkt mij iets teveel als "het staat op het internet dus het is waar"...

Ik ga wel eens op zoek naar de verhalen achter die cijfers :j

Overigens vraag ik me bij het overgrote deel van de punten af wat het in vredesnaam met de veehouderij te maken heeft :o?
Met vingertjes wijzen komen we niet veel verder namelijk.

Edit: daarnaast zijn een aantal punten nogal lege meningen imo: "...Het zogenaamde mestoverschot anno 2018 een politiek en logistiek item is" ... Is er iemand die dit ontkent? Maakt dat het een minder groot probleem?

[o]