Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Hanmar, EvelijnS, Shanna, Dani, benangelique, Ladybird

8nnemiek

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:01

Ik denk dat je het zo moet zien: in een megastal zal de uitstoot per dier dan wel iets minder zijn, maar de uitstoot per m2 is een heel stuk hoger, en daarnaast is de hoeveelheid fijnstof in die omgeving ook een heel stuk hoger.
Hoe meer megastallen, hoe meer dieren je kwijt kan in Nederland, en hoe meer uitstoot.
Dus stellen dat megastallen beter zijn voor het milieu is een beetje te simpel gedacht.

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:16

maar stellen dat megastallen slechter zijn voor het millieu is ook te simpel.

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:20

Klopt.
De discussie rondom megastallen gaat in de meeste gevallen ook vooral om dierenwelzijn, en luchtkwaliteit, en de invloed op kleinere boeren. Niet zo zeer om milieu.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:27

Maar wel om klimaat.

JM :#

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:35

Die discussie wordt meestal gevoerd rondom intensieve veehouderij, en niet enkel de megastallen.
Wel is het natuurlijk zo dat intensieve veehouderij en megastallen best wel aan elkaar gelinkt zijn.
Meer dieren per m2 betekent vanzelfsprekend ook een grotere aanslag op het klimaat.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:44

Ik vindt zelf dat er weinig verschil zit tussen de intensieve veehouderij en de megastallen.
Maar los van het klimaat vind ik het gewoon sneu voor die beestjes.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:13

8nnemiek schreef:
Meer dieren per m2 betekent vanzelfsprekend ook een grotere aanslag op het klimaat.

Ik denk dat je hier milieu bedoelt in plaats van klimaat?

Nogmaals, kijk even in de bijlage van dit onderzoek: http://edepot.wur.nl/451699. Per kg product stoten gangbare varkens- en pluimveehouderijen minder CO2 uit dan hun biologische collega's. In de melkveehouderij bestaat er wel onduidelijkheid overigens.

Een intensief bedrijf stoot in totaal meer uit dan een kleinschalig bedrijf, het produceert ook (veel) meer. Daarom heeft het meer zin om te kijken naar emissie per kg product dat geleverd wordt.

8nnemiek schreef:
Hoe meer megastallen, hoe meer dieren je kwijt kan in Nederland, en hoe meer uitstoot.

Het heeft denk ik weinig zin om alleen naar Nederland te kijken. Er is een bepaalde mondiale vraag naar dierlijke producten. Gaan wij het hier niet produceren om "onze uitstoot" te verminderen, dan produceren onze buurlanden het wel. Daarbij kan het concentreren van dieren in grotere stallen juist voordelen opleveren tov hetzelfde aantal dieren (om aan de vraag te voldoen) verdelen over meerdere kleinschalige locaties. Minder emissiebronnen én investeringen in emissiereductie zullen eerder rendabel zijn.

Shaggy09 schreef:
Ik vindt zelf dat er weinig verschil zit tussen de intensieve veehouderij en de megastallen.

Waarom zou een varken in een stal met 100 soortgenoten het volgens jou beter hebben dan een varken in een stal met 1000 soortgenoten?

Daarbij, er zijn megastallen waar het dierenwelzijn beter is dan een kleinschalige die zijn hoofd met moeite boven water kan houden. En uiteraard ook andersom.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:52

Tiepfoudt, ik denk dat je in de toekomst ook een splitsing gaat krijgen in een groep mensen die het allemaal wel best vinden en gewoon vrolijk fluitend doorgaan met hun leven en mensen die kritischer en kritischer worden op wat ze eten en waar het vandaan komt.

Al zou ik willen, als ik al die zeugen zie liggen die alleen maar baren, daar ga ik zo van over mijn nek als het gaat om dierenwelzijn, dat ik al heel lang geleden heb besloten dat soort vlees (geldt ook voor plofkippen enz) niet meer te kopen en te eten. Dus ik→ wij eten zeer weinig vlees, maar als we vlees eten of eieren dan weet ik wel echt feitelijk, waar de diertjes gelopen hebben en geleefd. We eten graag en veel eitjes die ik ga halen bij Celine hier om de hoek, waar de kippetjes rond haar huis scharrelen. De enige vijand van die kippetjes zijn de vos en de buizerd (met name voor de kleintjes).

Dus voor mij → of het een wel of niet beter of slechter is voor milieu en klimaatopwarming merk ik dat dit voor mij persoonlijk als het gaat om keuzes, er niet meer toe doet. Zolang ik het vlees eten per jaar nog op twee handen kan tellen, is dat hier zo'n extreem luxe product geworden, dat ik het wel geloof de verhalen of het een hetzelfde doet voor het milieu als het andere. Het dierenwelzijn heeft voor mij die keuze dus bepaald.
En als het om varkensvlees ga, eet ik alleen nog varkensvlees dat mijn vriendin me soms als cadeautje geeft, want dat is dan vlees van de varkentjes die bij haar rond hebben gescharreld.
Zo ook met melk. Dronk ik vroeger heel veel melk, nu doe ik met een fles echt heel lang en eigenlijk is dat bijna met alles. Ik voel me er goed bij.
De voedsel transitie hebben we hier wel gehad en zijn we ook nog mee bezig met behulp van vegetarische en veganistische mensen die graag hun recepten met mij willen delen.
In mijn ogen heeft dat te maken met voortschrijdend inzicht, beschaving van een rijk land waardoor je dit soort persoonlijke keuzes ook kunt maken en natuurlijk het leven op het platteland met in de zomer eigen fruit en groentetuin :9 .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:07

Onze buurman houd een keer of 2 per jaar vleesvarkens. Honderd stuks. Gewoon in open stallen zonder afzuig installatie enz. Af en toe ruik je wat maar dat is niet hinderlijk. Beestjes hebben ook aardig wat ruimte en zien de buitenlucht. Vanaf volgend jaar moet hij de stal hermetisch dicht maken en een hele luchtwas installatie laten plaatsen.
Hij stopt er mee want dat is natuurlijk niet te doen als kleine man mits je een mega stal laat bouwen.....en dus duizenden varkentjes jaarlijks het erf a gaan.
Vraag me dan af wat nou eigenlijk beter is voor het milieu. De kleine boer met 200 varkentjes per jaar of dan de mega stal met duizenden bij elkaar. Ik ga voor het eerste. Stuk vriendelijker ook

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:30

@piendumaitre Duidelijk verhaal en in een aantal opzichten ben ik het met je eens :)

Dan heb ik het over de voorkeur geven aan lokaal scharrelvlees/eieren. Ook ik zie liever een kip in de tuin dan in een grote dichte stal met 10.000 soortgenoten. Tot het over je nek gaan bij het zien van een zeugenstal, daar haak ik af en ik denk dat dat nooit anders gaat worden. Als ik in zo'n stal rondloop dan vind ik oprecht niet dat deze dieren het slecht hebben. Kan het beter? Ja, het kan altijd beter wat mij betreft. Maar bedenk ook waar we vandaan gekomen zijn. Van de WO2 waarna er alles aan gedaan werd zodat er nooit meer honger zou zijn. Productiesystemen werden intensiever en intensiever, dieren werden zo (misvormd) gefokt zodat ze zoveel mogelijk produceerden. En daar komen we nu, terecht, deels op terug (BWB weer terugfokken bijvoorbeeld zodat zij weer zonder keizersnede kunnen kalven). Ik zie liever een nieuwe megastal vol met varkens en een goed management erop, dan een varkensstal uit de jaren 80 die misschien kleinschaliger is maar met een klimaat waar je het nog geen kwartier in volhoudt. Twee uitersten, ben ik me van bewust. Maar om aan te geven dat er veel verbeterd is en wordt in de intensieve veehouderij.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:39

Popstra dat denk ik ook.
Dat zie je ook hier met de Fransen koeien. Buuf heeft 100 vleeskoeien, die krijgen rond de 80-90 kalfjes elk jaar. Die lopen hier in de velden rond ons huis, hebben grote stallen buiten waar ze zo in kunnen lopen en hij heeft een open stal bij hem thuis. Als de kalfjes een aantal maanden oud zijn (6 maanden - 11 maanden) dan volgt er een splitsing tussen moeder en kalfjes en dat is zo vreselijk zielig. De kalfjes die nog echt klein zijn blijven uiteraard bij hun moeder en die gaan het jaar erop mee.

Als na 1 tot 3 nachten het geloei verstomd is dan gaan de kalfjes naar een aparte wei met een oudere tante en die kalfjes die verkocht zijn gaan naar Italië waar ze nog een tijdje buiten lopen. Dit moet zo anders mogen de Italianen niet hun eigen merk naam op deze koeien plakken, maar heel veel merk vlees uit Italië komt van de Franse Limousin koe. Best wel raar dus.

Een koe die haar kalfje verliest wordt door de slager opgehaald (de winstmarges zijn te klein om die koe een jaar te laten eten). De boer gebruikt de eigen mest voor eigen land. Verbouwd mais voor de koeien en ook zelf graan. Dus het meeste wordt hier zelf verbouwd om opgegeten te worden door het eigen vee. Dit geldt ook voor het hooi. Stro wordt gekocht hier in het dorp, waar één boer zich gericht heeft op het telen van stro.
Op deze manier zie je dat hier de vleeskoeien, de schapen worden gedaan. Varkentjes zie je amper of niet hier. Vlees kippen zie je alleen door hobbyisten en is allemaal vrije uitloop voor de verkoop. Zo ook met eenden. De konijnen eet ik niet, want de meeste komen niet uit hun hokjes en dat vind ik dus ruk en onethisch. Foi gras eet ik ook niet, vind ik ook onethisch.

Zelf denk ik net als Popstra dat dit zeer zeker niet de meest efficiëntste manier is van boeren, maar ik denk ook dat als het gaat om (lucht) vervuiling, opwarming vd aarde dat het allemaal wel mee valt. In ieder geval barst het hier van de plantjes, bloemetjes en insecten ook al loopt ook hier de diversiteit ietwat terug.

@Tiepfoudt, inderdaad is er ook veel beter verbeterd in de intensieve veehouderij. Gelukkig wel. Het kan altijd slechter en gelukkig ook beter.

Het over mijn nek gaan heeft te maken met het feit dat het varken (een van de meest intelligentste en grappige dieren) niet verder komen dan liggen om een fok fabriek te zijn voor hun jongen. Hun hele weze, datgene dat ze zijn als dier, is helemaal weg.
Dat is zo'n verschil met die twee smoetsers van mijn vriendin. Die liggen lekker te rollen in hun modderpoelen. Komen keihard aangeknord en gerend als ze mijn vriendin zien, want ze weten dat ze flink door haar gescrubd worden, dus dan pakken we er elk een voor onze rekening. Dan lig ik letterlijk in een deuk, want dan hebben we een heel knor orkest, zo grappig en leuk.
En natuurlijk zie je dit niet meer in die megastallen, maar ik vind dat wel verschrikkelijk, dus eet ik ze niet meer en kijk ook niet meer naar die beelden want moet er bijna van huilen en dat heeft met de leeftijd te maken. Hoe ouder mensen worden hoe emotioneler geraakt door zaken, iets dat ik ook om me heen zie gebeuren bij leeftijd genoten..
Laatst bijgewerkt door piendumaitre op 05-03-19 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:42

Popstra schreef:
Onze buurman houd een keer of 2 per jaar vleesvarkens. Honderd stuks. Gewoon in open stallen zonder afzuig installatie enz. Af en toe ruik je wat maar dat is niet hinderlijk. Beestjes hebben ook aardig wat ruimte en zien de buitenlucht. Vanaf volgend jaar moet hij de stal hermetisch dicht maken en een hele luchtwas installatie laten plaatsen.
Hij stopt er mee want dat is natuurlijk niet te doen als kleine man mits je een mega stal laat bouwen.....en dus duizenden varkentjes jaarlijks het erf a gaan.
Vraag me dan af wat nou eigenlijk beter is voor het milieu. De kleine boer met 200 varkentjes per jaar of dan de mega stal met duizenden bij elkaar. Ik ga voor het eerste. Stuk vriendelijker ook

Als er voor die stal met 1000 varkens vijf boeren met 200 verdwijnen, dan is de grote stal doorgaans zuiniger. Minder input en uitstoot per geproduceerde kilo varkensvlees. Impact op de directe omgeving kan bij zo'n grote stal (1000) eventueel wel groter zijn dan bij een vergelijkbare kleinere (200 stuks), dus mensen in de omgeving van een stal die uitbreidt van 200 naar 1000, gaan erop achteruit. Daartegenover staat dat anderen er dus op vooruit gaan als er ergens anders vier stallen van 200 stuks verdwijnen.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:49

Zal allemaal best maar mijn buurman heeft geen mest overschot, kan alles keurig over zijn eigen land kwijt waar anderen Met hun mega stal hun best moeten doen om Het maar kwijt te kunnen en moeten sjoemelen met hun mest boekhouding...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:50

Tiepfoudt schreef:
Shaggy09 schreef:

Waarom zou een varken in een stal met 100 soortgenoten het volgens jou beter hebben dan een varken in een stal met 1000 soortgenoten?

Daarbij, er zijn megastallen waar het dierenwelzijn beter is dan een kleinschalige die zijn hoofd met moeite boven water kan houden. En uiteraard ook andersom.

Ga aub niet mijn woorden verdraaien. Ik zeg dat ik weinig verschil vind zitten tussen die twee, niet dat het één beter is dan het ander.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:50

een stal als bijvoorbeeld Schockemöhle waar meer dan 200 paarden staan in vergelijking met de pensionstal om de hoek waar er 15 staan.... welk paard heeft het beter?

Het gaat niet om de aantallen, het gaat om de verzorging en omgeving vind ik. Een stal met 300 koeien kan beter georganiseerd zijn dan een met 25.

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:54

Ligt er maar net aan wat je onder beter verstaat. Dat is voor een ieder anders. De een vind een paard 23/7 binnen fijn waar de ander zegt laat mijne maar lekker buiten lopen....
Geld ook voor koeien.

Op een stal met 200 paarden zie ik niet snel een mogelijkheid dat de dieren dagelijks allen buiten staan. Zo ook niet in de mega koeien en varkens stallen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:04

Popstra schreef:

Als ik dit soort dingen lees dan denk ik toch altijd weer. We zijn in Nederland totaal doorgeslagen in alles.

Soms zeg ik wel gekscherend moeten we dadelijk ook nog CO2 belasting gaan betalen over de lucht die we uit ademen of moeten we dat in de toekomst allemaal opvangen in een draagbare tank.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:36

Tiepfoudt schreef:
@piendumaitre Duidelijk verhaal en in een aantal opzichten ben ik het met je eens :)

Dan heb ik het over de voorkeur geven aan lokaal scharrelvlees/eieren. Ook ik zie liever een kip in de tuin dan in een grote dichte stal met 10.000 soortgenoten. Tot het over je nek gaan bij het zien van een zeugenstal, daar haak ik af en ik denk dat dat nooit anders gaat worden. Als ik in zo'n stal rondloop dan vind ik oprecht niet dat deze dieren het slecht hebben. Kan het beter? Ja, het kan altijd beter wat mij betreft. Maar bedenk ook waar we vandaan gekomen zijn. Van de WO2 waarna er alles aan gedaan werd zodat er nooit meer honger zou zijn. Productiesystemen werden intensiever en intensiever, dieren werden zo (misvormd) gefokt zodat ze zoveel mogelijk produceerden. En daar komen we nu, terecht, deels op terug (BWB weer terugfokken bijvoorbeeld zodat zij weer zonder keizersnede kunnen kalven). Ik zie liever een nieuwe megastal vol met varkens en een goed management erop, dan een varkensstal uit de jaren 80 die misschien kleinschaliger is maar met een klimaat waar je het nog geen kwartier in volhoudt. Twee uitersten, ben ik me van bewust. Maar om aan te geven dat er veel verbeterd is en wordt in de intensieve veehouderij.

Neem bijvoorbeeld hoe de hedendaagse stallen ook beter zijn voor de grond die eronder zit en het oppervlaktewater.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:52

juval schreef:
een stal als bijvoorbeeld Schockemöhle waar meer dan 200 paarden staan in vergelijking met de pensionstal om de hoek waar er 15 staan.... welk paard heeft het beter?

Het gaat niet om de aantallen, het gaat om de verzorging en omgeving vind ik. Een stal met 300 koeien kan beter georganiseerd zijn dan een met 25.

Ja, hey, nou gaan we niet de bedrijfkundige uithangen hè. Dan is het helemaal niet meer te overzien }>

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:24

Dit is wel een opmerkelijke conclusie. Dus wie zonder zonde is werpe de eerste steen. En men mist nogal eens de splinter, eh balk in het eigen oog.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3253035 ... -vervuiler

Oftewel, kijk nog eens naar jezelf. Ik douche me 5-8 minuten per dag (ik heb zo'n mooie zandloper die 5 minuten aangeeft en die draai ik soms niet nog een keer om, en als ik dat wel doe dan ben ik eerder klaar dan 10 minuten.). Men wil graag dat je korter doucht dan 8 minuten, dus daar zit ik netjes op. 5 minuten is soms wel erg kort.

Er zijn inderdaad erg korte lijnvluchten:
https://www.ad.nl/buitenland/1-5-minuut ... ~a25a5e4c/

Maar je moet bij zoiets ook kijken of het echt niet anders kan. 3km is met een auto te doen zou je zeggen, maar wat als er een aantal wildkolkende stromende rivieren tussen liggen? Dan kan het waarschijnlijk niet, en ook niet met een boot. Amsterdam-Brussel is als lijndienst natuurlijk een beetje absurd, maar wat als het toevallig een tussenlanding is voor een vlucht buiten europa? Dan zijn er ook mensen die alleen dat stukje boeken. Dan is het dus een commercieel plaatje, vliegtuig vol=geld verdienen. In Amerika zijn korte vluchten heel normaal. Ook tussen Bonaire en Curacao bijvoorbeeld. Ik weet niet of een ferry of auto in zulke gevallen een optie is. Je moet dus kijken of er een goed alternatief is voor het vliegtuig, anders is het vliegtuig gewoon een vorm van OV (wat men juist weer wil promoten). Direct zeggen belachelijk is niet altijd de juiste conclusie.

Over de boeren. Ik heb mijn paard op een kippenstal gehad met 22.000 vrije uitloopkippen. Deze dieren konden overdag (mits de regelgeving geen ophokplicht had) naar buiten, ze hadden 20 hectare grond. De boer vond het prima, want de kippen komen tot ong. 70m rond de stal en de rest van het land was prima land om te hooien (hadden de kippen wel degelijk tot hun beschikking zoals moest, maar kwamen ze nooit). De kippen hebben het er best goed. Ze kunnen ook onder een afdak buiten zitten als het regent (doen ze ook echt). Het enige wat wat ruig gaat is kippenvangen als ze na zo'n 16 maanden uitgelegd zijn. Ja, dan ga je met een hele groep de stal in als ze op stok zijn (en je zorgt er uiteraard voor dat de legkasten niet bereikbaar zijn) en dan pak je inderdaad de kippen aan 1 poot. Met 4 in elke hand loop je naar de verzamelboxen waar dan in totaal 16 er in gaan (zijn echt hele kleine doosjes). ja, de kippen zouden best nog enige maanden kunnen leggen, maar de produktie daalt dan onder een bepaald percentage (ik geloof 80%) en dan zijn de kosten hoger dan wat het oplevert. Wil je kippen dus een langere legperiode gunnen, dan moeten eieren duurder worden. Hoe je het vangen vriendelijker kan maken weet ik echt niet. Je zou grotere kistjes kunnen nemen, maar hoe dan ook moet je de kippen in die kisten krijgen. En dit gebeurt niet machinaal. Grotere kisten neerzetten en ze er dan indrijven? Dan fladderen ze er snel overheen. Door het te doen als het donker wordt en de kippen op stok gaan is het wel het minst stressvol.

De huidige koeienstal is echt beter geworden, de koeien lopen los, hebben massageborstels, ligboxen, enz. Vroeger stonden ze in de winter in een stand, met een strontgrup achter de kont en de staart aan een touwtje opgeknoopt zodat de boel wat schoner bleef. Maar de luchtkwaliteit in de huidige stal is met vaak alleen windbreekgaas ook echt veel beter geworden.
Luchtwassers zijn natuurlijk niet verkeerd, maar het is inderdaad wat raar dat hobbymatig varkens houden zo niet meer gaat.

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

NenaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:58

grappig dat iedere klimaatdiscussie altijd uitdraait op de landbouw. Terwijl men voor het gemak maar even wil vergeten dat de industrie, luchtvaart en scheepvaart misschien wel een grotere impact hebben in Nederland. Haven Rotterdam met een zoveelste maasvlakte.

Schiphol, Lelystad, Eindhoven gaan uitbreiden, wat doet dat met fijnstof en CO2? Als je maar ver genoeg naar het westen rijdt, zie je op een gegeven moment alleen nog maar asfalt en beton. Logisch dat je daar geen (weide)vogels meer ziet, er zijn ook geen weides meer of genoeg bomen. En nee dat halve stadspark is niet voldoende.

Of in woongebieden waar mensen hun 'onderhoudsvrije' voor- en achtertuin verhard hebben, wat en voor wateroverlast zorgt en ook geen plek meer geeft voor beestjes en groen.

Of alle grote logistiekcentra die hier overal de grond uitpoppen, zodat men goedkope chinese zooi kan bestellen en het binnen een dag in huis heeft. (met een diesel, wat dan wel weer positief is voor de CO2 balans, die hebben een lagere CO2 emissie dan benzines).
Allemaal oppervlaktes waar geen dieren of bomen meer kunnen groeien, waarom worden deze bedrijven niet verplicht hun daken vol zonnepanelen te leggen, of een groen dak? Die mogelijkheden zijn er al, en zo haal je in kortere tijd veel meer oppervlakte aan groene energie.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:19

Volgens mij is het hier diverse malen over gegaan in dit topic :o?
Wat de mensen óók lijken tree vergeten is dat de overheid nog zoveel kan doen maar als jij per se bodemprijzen voor je eten wil betalen, elk jaar met het vliegtuig op vakantie en goedkope zooi uit China wil bestellen, dan verandert er niet zoveel denk ik zo :+

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:31

Vanmorgen was op het nieuws dat de mensen die het hardst roeptoeteren over dat het allemaal beter moet zelf het minst doen. :')

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:36

Popstra schreef:
Vanmorgen was op het nieuws dat de mensen die het hardst roeptoeteren over dat het allemaal beter moet zelf het minst doen. :')

Dat zou nietzo mogen zijn. In welk programma was dat? Kun je een link plaatsen dan ga ik het terug kijken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:37

Je mag wel leven he. Dus een vliegvakantie hoort er bij mij wel bij. Dan zijn er andere dingen die ik weer wil laten. Het is gewoon bewezen dat geen kinderen krijgen het allerbeste is, maar daar zal nooit wat over geroepen worden, ondanks dat zelfs wetenschappers dit gewoon benoemen. Als je gaat wijzen naar mensen die wel vliegen, dan stel ik het volgende voor: Geen kinderen=vrijbrief om te genieten want 2 mensen vervuilen altijd meer dan 1. Hoe meer kinderen, hoe meer je moet laten voor het milieu.
Oftewel: je kunt niet oordelen over een ander. Dus als jij vindt dat een ander te veel vliegt, dan vind je dat, maar die ander mag wel degelijk vliegen. Wijzende vingertjes horen niet.

Ook lekker eten voor een zo'n laag mogelijke prijs moet gewoon kunnen, al kies ik wel voor beter leven vlees bijvoorbeeld. Maar ik hoef niet zelf een moestuintje aan te leggen of te betalen in de vorm van 'milieuvreettax' wat toch niet gaat helpen. Wil de regering dit niet meer? Doe dan eerst belastingverlagen ter compensatie.
Ik doe ook absoluut niet mee met de week zonder vlees. Het zal bij mij een week zoals altijd worden.

Uit china bestellen vind ik niet onder de noemer goedkope zooi vallen. Wat ik in China bestel kost hier vaak 5 keer zo veel voor EXACT hetzelfde produkt. Mogelijk alleen een ander merknaampje. dan is er dus absoluut geen sprake van goedkope zooi, maar van kwaliteitsprodukten die in China gemaakt worden, maar hier gewoon door allerlei tussenhandel te duur worden.
Natuurlijk bestellen sommigen in China inderdaad goedkope zooi, maar dat kun je de mensen niet kwalijk nemen. Dan moet je ook de Action en dat soort winkels verbieden, want daar wordt dezelfde zooi verkocht. Daarnaast vind ik het zooi, of jij vindt het zooi, maar de mensen die het kopen niet. Je kunt gewoon niet voor een ander bepalen wat wel of geen troep is. Punt.
Daarnaast kun je het kopen van zooi doortrekken naar bijvoorbeeld kleding of paardenspullen. Kijk gewoon eens hoeveel mensen op koopjesjacht gaan en dan meer kopen dan ze nodig hebben, maar ja, het was zo goedkoop. Niet verkeerd overigens. Doe ik zelf met kleding ook. Maar bij mij gaat er eigenlijk niets in de afvalbak. Als ik er echt zat van ben en het is nog niet afgedragen, dan geef ik het weg.

Mijn ruim je rommel op project bestaat inmiddels uit 3 foto's. Gaat dus lekker.

En mijn tuin is te 'groen'. Vol onkruid en geen tijd om er wat aan te doen zeg maar. Dat komt in april wel weer, dan gaat het onkruid er weer uit. Maar ik heb juist meer verharde stukken weggehaald omdat ik af en toe een plant wel leuk vind. Alleen vanaf oktober tot april doe ik niets aan de tuin. Ik heb verder een prachtige druivenstruik. Daarmee compenseer ik dan wel weer voor een compleet verharde tuin denk ik dan maar. Ik heb inderdaad af en toe egeltjes in mijn kleine tuintje. Ook heb ik een voederstation voor vogels (wat vooral kauwtjes zijn die er gretig van genieten).

@Popstra: die link had ik al geplaatst. https://www.telegraaf.nl/nieuws/3253035 ... -vervuiler
Laatst bijgewerkt door germie op 07-03-19 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.