[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Celiien

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:05

Precies, mooie mazen erover heen en klaar. Heb je ook minder kans dat ze erin stappen etc.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:06

Volgens mij heeft Hilary de foto al eens geplaatst van onze slowfeeders, maar ik kan eventueel vandaag een foto maken als voorbeeld? Ben toch eind van de middag op stal om te voeren :P Wij hebben twee van die kofferwegers van de action, in hippe kleurtjes want soms hebben ze pootjes en zijn ze ineens verdwenen :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:18

Volgens mij kon dat niet omdat ze alles ook naar andere weilanden moest verplaatsen. En het regent wel nat in zo'n bak.
Mijn verzorgpaarden hebben zo'n bak, maar zodra er twee druppels water op zijn gevallen blieven de mannen het niet meer..
Trouwens, een hoop kleine netten is natuurlijk ook prima :D . Als ze maar genoeg kunnen eten.

Ze zijn echt op hun plek daar, ik ben heel blij voor ze (en voor jou Art).

<3 Mel, mijn stoere OTTB

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:21

Goh, de paarden zijn niet zo gulzig naar het hooi, dus slowfeeders hoeven zelfs niet meteen, is vooral goed om veelvraten wat af te remmen, toch? Paarden hebben toegang tot de wei, dus hooi op de grond in de stal lijkt me voldoende, zeker als ze netjes samen eten.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:22

Een andere oplossing misschien:
Afbeelding

Makkelijk te vullen en blijft droog. Ook makkelijk verplaatsbaar :))

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:46

Haha die container is cool! :))

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

ingedebruijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:27

Celiien schreef:
Precies, mooie mazen erover heen en klaar. Heb je ook minder kans dat ze erin stappen etc.

Ik heb ooit een paard vast zien raken met een tand in het net. Die vloog met bak en al de bak rond. Was echt vreselijk. Sindsdien nooit meer een net boven zo'n bak gespannen.

Rust zacht mijn lieve, lieve Estada.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-19 14:56

Ik g er morgenvroeg weer heen en zal zien hoeveel er over is. Ze zijn niet zo gulzig op het hooi en verkiezen het gras momenteel

Strooigoed
Wat brengt de lieve Sint ons dit jaar?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:26

Het gras groeit op het moment best hard,hier word ook erg slecht hooi gegeten momenteel.Als ze kunnen kiezen hebben ze toch het liefst gras.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:52

ingedebruijn schreef:
Celiien schreef:

Ik heb ooit een paard vast zien raken met een tand in het net. Die vloog met bak en al de bak rond. Was echt vreselijk. Sindsdien nooit meer een net boven zo'n bak gespannen.

Hier zou ik ook schrik voor hebben. Vind het raar dat dit zelfs niet vaker gebeurt. Een paard hoort niet uit zo’n netje te eten, daar zijn ze toch niet voor gemaakt? Zoals die foto van dat net met enorm kleine gaatjes, geraakt het hooi daar zelfs uit en hoe krijgt het paard het eruit? Moet hij praktisch niet constant met zijn tanden bijna op dat net bijten..? Ik zou het persoonlijk niet riskeren.. :=

Mijn paard heeft op verschillende plaatsen gestaan, sommige mensen legden het hooi gewoon op random plekken neer in de wei, op de grond. Sommige zette gewoon een hele baal erin. In de laatste wei waar ik stond stond er gewoon een grote stevige bak waar het hooi ingedaan werd.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:30

Het nadeel dat wij ondervinden van los op de grond is dat ze er doorheen lopen, erin plassen of erop mesten. Los in een bak werkt bij ons ook niet. Dan stoppen ze hun neus eronder en kieperen een deel uit de bak. Zonde van m’n mooie droge paddockzand. Een metalen rooster wil ik niet, dus zijn wij ook voor netten gegaan. We hebben verschillende maaswijdtes en pakken een net dat bij de locatie van de bak en de smaak van het hooi past.
Hooi dat over is van gisteren gaat in een net met grote mazen op de track (zwart zand, aangestampt, makkelijk schoon te maken met de bladhark). Heel lekker nieuw hooi gaat in een net met een kleine maas. Verder hebben we ook hoge en lage bakken; grove maas in een hoge bak, fijne maas in een lage bak. Dat heeft dan vooral te maken met hap -> hoofd omhoog -> rondkijken -> hooi valt / waait naar beneden. Bij een hoge bak is de kans groter dat het hooi weer in de bak valt, bij een lage bak nemen ze kleinere happen waardoor er minder valt.
Beetje mee experimenteren :D

Oy with the poodles, already

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:09

Wij hebben vandaag hooitassen gehaald ipv netten. Netten vind ik zo onhandig en blijven ze idd aan vastzitten. Bij hooitassen is dit minder. Zijn ook makkelijker te vullen. Hier een voorbeeld, is niet degene die ik heb, maar voor het idee. Er zijn enorm veel verschillende maten, vormen en soorten "hooiopeningen".

Afbeelding

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-19 20:59

Ja toen ik netten ging halen in aveve twijfelde ik tussen de netten of hooitas.
Hooitas hebben zij ook met 1 ronde opening.
Maar ik kan van de week eens bij décathlon kijken wat daar ligt. Passeer er ene als ik naar de paarden rij.

Strooigoed

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-19 21:56

Denk tevens dat voor spirit de dierenarts terug moet komen.
Of misschien rechtstreeks naar kliniek. Ik weet het niet wat het beste is daar hij zich los trekt zodra je aan de castratie wonden wil kijken.

Maar de zwelling aan de koker is minder, echter achteraan waar de sneden zijn is het nog erg dik, net alsof er 2 tennisballen zitten.
Ik kan ook niet goed zien of beide sneden dicht zijn omdat spirit zich dan lostrekt.

:(

Strooigoed

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:29

Art_Ificious schreef:
Denk tevens dat voor spirit de dierenarts terug moet komen.
Of misschien rechtstreeks naar kliniek. Ik weet het niet wat het beste is daar hij zich los trekt zodra je aan de castratie wonden wil kijken.

Maar de zwelling aan de koker is minder, echter achteraan waar de sneden zijn is het nog erg dik, net alsof er 2 tennisballen zitten.
Ik kan ook niet goed zien of beide sneden dicht zijn omdat spirit zich dan lostrekt.

:(

Heb je niet standaard een zak ontstekingsremmers gekregen na de castratie? Die door zijn voer moet?

Zo snel moet ie niet naar een kliniek hoor, bel eerst al een keer. Mijne had 10 dagen zon opgezette wonden en koker dat je dacht dat die nog hengst was.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:35

Ik zou even bellen voor overleg. Je zegt dat hij zich lostrekt, waarom zet je hem niet even goed vast?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-19 10:13

zorro schreef:
Ik zou even bellen voor overleg. Je zegt dat hij zich lostrekt, waarom zet je hem niet even goed vast?
waar dan? Schuilstal kan niet dicht en heeft geen haken om paard aan vast te binden.

Heeft ontstekingsremmers gehad. Maar toen hij gecastreerd was heeft stalbaas hem hele week binnen gelaten. Hierdoor is 1 van de sneetjes al te snel dicht gegaan. (zie enkele pagina's terug) na bellen met dierenarts zei ze dat die dringend beweging nodig heeft. Nja stalbaas weet da maar zette hem niet buiten. Vandaar dat ik zo snel verhuisd Ben.

Strooigoed

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:16

En met 2 man?
1 houdt m vast en de ander staat erbij als back-up?

Toen op mn oude werk de hengsten werden gecastreerd of als ze wat hadden stonden we er altijd met 2 man. Stel hij mocht gek doen, dan had je altijd een back-up.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:43

grote kans dat de incisies dicht zijn en de troep er niet uitkan. Kun je geen hulp krijgen van iemand met wat spierkracht die ervaring heeft met jonge paarden die hem vast kan houden> Anders wordt het inladen en naar kliniek e daar in een scanbox bekijken. Lukt temperaturen je wel?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:52

Het lijkt me sowieso nuttig (in samenspraak met de eigenaar van de weide natuurlijk) toch in de toekomst een plek te voorzien waar je ze vast kan zetten. Als je wil poetsen, opzadelen... op de weide of als er een keer 1 verdoofd wordt en een uurtje niet mag eten is dat toch handig. Desnoods ergens tegen de kant een extra paal met een ring in de grond ofzo?

Ik zou dat niet willen missen in ieder geval.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:31

Kan er niet gewoon zo'n ring gemonteerd worden aan de schuilstal (als die stevig genoeg is)?

<3 Mel, mijn stoere OTTB

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:32

Een plek hebben om vast te zetten is altijd handig.

Of het handig is om een paard dat in paniek raakt vast te zetten vind ik een tweede. Dat lijkt me vragen om ellende.

Enige zwelling na castratie is normaal en kan ook best even aanhouden. Je hoeft er zelf niet aan te gaan prutsen, dat haalt toch niks uit, als je met maar goed in het vizier houdt. Ik zou zeggen: bel even met de dierenarts (stuur evt foto) en vraag de dierenarts waar je op moet letten. En als het nodig is kan de dierenarts wel even kijken en handelen met praam of sedatie.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:25

Zo zag het er bij mijn pony uit ná dat de antibiotica en ontstekingsremmers er door waren. Was perfect normaal. Deze stond wel elke dag buiten. Als hengst zag je zijn koker niet als die zo stond, om even aan te geven hoeveel die gezwollen was. Niet te snel druk in maken maar pony wel leren dat controleren normaal is. Ookal is ie anderhalf

Afbeelding

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:55

Wbt hooi voeren, ik voer mijn hooi zo;
Afbeelding
Geen geknoei geen gedoe met netten en zelf bepalen hoeveel er gegeten wordt, er wordt niet de hele dag door aan gegeten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-19 17:50

Mossel dat is wel een leuke hooirek.

Wat betreft spirit. Ik ga het deze week aankijken en tegelijk oefenen op het vasthouden en stilstaan. Hij is niet bepaald in paniek. Maar hij weet verdomd goed dat hij sterker is. :j

Ik wou het middenste deel van de schuilstal gebruiken ls poetsplaats. Dat zou moeten lukken als ze zich erin kunnen omdraaien. Ik heb dit stuk inmiddels al 2 dagen open staan zodat ze het kunnen bekijken en/of erin kunnen staan. Ze moeten er wel vertrouwd mee raken want wil niet dat ze in paniek raken omdat dit een gesloten ruimte is.
Deze kan dicht met linten. Is te zien op de foto.
Afbeelding

Oakland zo dik is het idd maar alleen vanachter niet vooraan. De zwelling vooraan is geheel weg.

Strooigoed