Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 09:29

Popstra schreef:
JewEmm je bent geen Floortje Dessing he die jaarlijks 100x in het vliegtuig stapt voor haar reisprogramma waar ze vooral zelf erg blij van word......
Van haar programma's word ik ook heel erg blij :o want wij reizen heel bewust niet en daardoor zie ik toch heel veel mooie aparte natuur en mensen. Voilà, het is niet hetzelfde als zelf er naar toe gaan, maar toch genieten mijn man en ik altijd heel erg van haar programma's. Zo mooi.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 09:50

In het dagblad van het noorden een stuk over de electrische auto, pas na 700.000 km zijn ze schoner dan een verbrandingsmotorauto.

https://www.dvhn.nl/economie/Elektrisch ... u6uBW_HJqE

Wie rijdt er hier 7 ton in een benzine auto? Niemand. Diesels zelfs niet.

100% groene stroom gaat nog lang niet lukken. Daarnaast moet je dan de produktie van zonnecellen en windmolen e.d. ook meenemen. Dus voorlopig is de electrische auto niet echt schoon te noemen.

En dus ook weer een argument om oude auto's eerst volledig af te rijden. Het is nog steeds erg slecht om produkten die goed zijn weg te gooien. Waarom wil men dat wel bij auto's? Dat heet dan krom redeneren.

Voor de gelovers in de elektrische auto (ik dus niet): https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... laadbeurt/
De overeenkomst tussen een elektrische auto en diarree is de vraag of je thuis komen wel haalt. :D
Dit is een test en ik heb de grootste lol :D :D :D :D Plastic soup is een wereldwijd probleem.

Malenka

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:51

Het blijft wel belangrijk om in nieuwe technieken te investeren. Anders zullen ze nooit beter worden. En ik ben blij dat er mensen zijn die hun auto weg doen. Op die manier kan ik mezelf een auto veroorloven. Want ik rij dat tweedehandsje wel op. Ik geloof niet dat auto's bij de sloop belanden als ze nog niet op zijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:13

Nee sloop zijn meestal echt alleen de koekblikjes die permanent kapot zijn.
En dan word het ook zoveel mogelijk gerecycled enz.

JM :#

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:17

Maar ze maken het je wel steeds moeilijker. Ik moet het ook doen met auto's van rond de 3000 euro die ik echt op rij. Maar overal lees je weer dat die dan zgn. vervuilend zijn. Nou, dat zijn ze niet, ze zijn niet eens echt smeriger dan de nieuwere generatie, en dan nog, een auto gaat 18-20 jaar mee, dus dat weet je en dan mag je niet zeggen na 10 jaar ze zijn smerig, en ze zijn nog steeds goed hoor. Ik ben er in die zin zuinig op dat mijn auto netjes de beurten krijgt, op dure longlife olie rijdt, enz. Maar ja, ik rij wel veel kilometers en alles prive.
Soms wilde ik wel dat ik een auto met trekhaak van 30.000 euro mij kon veroorloven, maar helaas, dat zit er gewoon niet in. Het gaat mij er om dat je soms zgn. slooppremies krijgt voor nog goede autos. Dat gaat er bij mij niet in, dat is echt vernietiging van goede materialen. Dan doe je hetzelfde als wegwerpprodukten bij de action kopen in mijn ogen.
Als de auto stuk is, ja, dan sloop je hem en recycled wat kan.

Voor de gelovers in de elektrische auto (ik dus niet): https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... laadbeurt/
De overeenkomst tussen een elektrische auto en diarree is de vraag of je thuis komen wel haalt. :D
Dit is een test en ik heb de grootste lol :D :D :D :D Plastic soup is een wereldwijd probleem.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:09

Er werd een tijd geleden een leuke vraag gesteld in dit topic namelijk iemand wilde graag ideeën over haar klimaat neutraal huis.
Mij lijkt het ook wel tof, om als je klimaat neutraal huis gaat bouwen, een huis te bouwen dat ook compleet biologisch afbreekbaar is. Ik heb ooit een reportage daarover gezien dat dit in Nederland ergens gebeurde en zelfs met een stadhuis. Maar ik kan het nergens, helaas, terug vinden. Vind dat wel boeiend. Weet iemand daar meer van?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:12

piendumaitre schreef:
Er werd een tijd geleden een leuke vraag gesteld in dit topic namelijk iemand wilde graag ideeën over haar klimaat neutraal huis.
Mij lijkt het ook wel tof, om als je klimaat neutraal huis gaat bouwen, een huis te bouwen dat ook compleet biologisch afbreekbaar is. Ik heb ooit een reportage daarover gezien dat dit in Nederland ergens gebeurde en zelfs met een stadhuis. Maar ik kan het nergens, helaas, terug vinden. Vind dat wel boeiend. Weet iemand daar meer van?

Dan moeten ze hier ook aardbevingsbestendig zijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:25

Een biologisch afbreekbaar huis lijkt me dan weer iets wat totaal geen prioriteit heeft. Een huis is al duurzaam, al helemaal als het klimaat neutraal word aangepast.

@germie, ik ben het met je eens hoor. Het is ontzettend duur en momenteel nog helemaal niet haalbaar voor de meeste mensen met een normaal inkomen.

JM :#

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:18

Het klimaat het onderwerp van de laatste jaren.

Heel goed natuurlijk!

Wij gaan vooral bewust met onze energie om. We zijn met ons 5en (2 volwassenen en 3 kids onder de 8) en verbruiken voor een huishouden van 2 mensen. Geen onnodig licht aan, niet onnodig water verspillen, alleen ruimtes verwarmen waar we zijn (in ons geval wordt alleen de woonkamer/keuken verwarmt).

Niet onnodig voedsel verspillen (voordeel dat we o.a. een konijn hebben die is onze vuilnisbak soms en de vogels)

Ik kom geregeld in kringloop winkels voor spullen en kleren (neem wel heel bewust alleen heel mooi spul mee wil dat me kinderen er netjes bij lopen.)

Onze keuken is volledig gasvrij alleen de CV draait nog op gas maar daar willen we rustig de opties eens gaan bekijken.

Maar ik heb ook sterkt me bedenkingen bij sommige dingen. Zoals hoe groen is eigenlijk een elektrische auto. Mijn mening zeker niet beter dan de benzine auto's.
Accu's moeten worden gemaakt en die gaan waarschijnlijk geen heel auto leven mee dus moet er een keer een nieuwe in en hoe worden die dingen hergebruikt of afgebroken?
De stroom die de auto verbruikt hoe groen wordt die opgewekt in Nederland voornamelijk door centrales die niet groen zijn. In mijn ogen is een elektrische auto slechter dan een zuinige benzine.

Laatst zag ik een filmpje van een Tesla die opgeladen werd door en agrigaat (sorry weet echt niet hoe ik dat schrijf haha) dan verbruikt hij dus nog diesel of benzine...

Zonnepanelen zouden we wel in de toekomst willen maar ook daar wil ik eerst uitzoeken wat ze doen qua hergebruik als ze 'op' zijn.

<3 <3 <3 <3

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:20

germie schreef:
In het dagblad van het noorden een stuk over de electrische auto, pas na 700.000 km zijn ze schoner dan een verbrandingsmotorauto.

100% groene stroom gaat nog lang niet lukken. Daarnaast moet je dan de produktie van zonnecellen en windmolen e.d. ook meenemen. Dus voorlopig is de electrische auto niet echt schoon te noemen.

En dus ook weer een argument om oude auto's eerst volledig af te rijden. Het is nog steeds erg slecht om produkten die goed zijn weg te gooien. Waarom wil men dat wel bij auto's? Dat heet dan krom redeneren.

Ik had nog niet het topic door gelezen maar dit is precies wat ik bedoel.

<3 <3 <3 <3

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:40

Een totaal afbreekbaar (buitenschild van een) huis is te doen door stro, riet, hout, wol, hennep en aarde te gebruiken. Dat kan prima. Leiding werk en dingen als verlichting zijn een stuk lastiger. Maar je kunt wel alles documenteren en waar mogelijk opnieuw gebruiken na afbraak.

Ons huis zal voor een groot deel uit metaal, beton en glaswol bestaan. Niet de mooie natuurlijke materialen die ik hierboven beschrijf. Maar beton is tegenwoordig te hergebruiken en glaswol is nou eenmaal vele malen goedkoper. Dat scheelt ons zo €10.000,- op de bouw... Wel willen we de fundering deels van glasgranulaat voorzien. Dat is isolerend en spaart beton uit. Het beton dat we gebruiken zal grotendeels gerecycled beton zijn. En er komt geen vloer overheen. Het beton is onze toplaag. De muren binnen gaan we stucen met leem en in de badkamer maken we waarschijnlijk gebruik van tadelakt. En alles dat in het gebouw gaat wordt gedocumenteerd zodat het bij afbraak in de toekomst zo veel mogelijk kan worden hergebruikt.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:20

germie schreef:

Dit dus. En dan is in dit onderzoek de productie en afval van batterijen niet eens meegenomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:46

En dát is nu juist het probleem; een benzineauto gaat never nooit 700.000km mee, nog niet eens de helft, en wordt dan weer volledig verschrot en er moet weer een compleet nieuwe auto gebouwd worden 8)7 Heel erg milieuvriendelijk ja..
Een elektrische auto gaat naar verwachting veel en veel langer mee, de eerste is al de 800.000 voorbij. Accu’s worden efficiënter en milieuvriendelijker.. en als je kijkt naar elektra vs benzine dan wint de elektrische auto met gemák, zeker in landen en staten waar de stroom via wind/zon/water wordt opgewekt.

En als je de productie van zonnepanelen enzo gaat meerekenen voor elektrische auto’s, reken je dan ook alle olieplatformen en raffinaderijen en milieurampen en vervoer van brandstof enz enz mee voor auto’s met verbrandingsmotor? En luchtvervuiling? Fijnstof? Geluidsoverlast?

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:18

8nnemiek schreef:
En dát is nu juist het probleem; een benzineauto gaat never nooit 700.000km mee, nog niet eens de helft, en wordt dan weer volledig verschrot en er moet weer een compleet nieuwe auto gebouwd worden 8)7 Heel erg milieuvriendelijk ja..
Een elektrische auto gaat naar verwachting veel en veel langer mee, de eerste is al de 800.000 voorbij. Accu’s worden efficiënter en milieuvriendelijker.. en als je kijkt naar elektra vs benzine dan wint de elektrische auto met gemák, zeker in landen en staten waar de stroom via wind/zon/water wordt opgewekt.

En als je de productie van zonnepanelen enzo gaat meerekenen voor elektrische auto’s, reken je dan ook alle olieplatformen en raffinaderijen en milieurampen en vervoer van brandstof enz enz mee voor auto’s met verbrandingsmotor? En luchtvervuiling? Fijnstof? Geluidsoverlast?

En wat voor onderhoudskosten heb je dan gehad aan de electrische auto? Ook dat is een niet onbelangrijke vraag.
Vergeet niet dat na de 3 ton er vaak ook andere dingen een probleem gaan vormen: assen, draagarmen, carrosserie, ophanging motor (of accus), dingen die niet gemaakt zijn voor 7 ton. En dat is onafhankelijk van het soort motor.
Voor de consument is ook het plaatje van de onderhoudskosten belangrijk. Je kunt wel zeggen die heb je met een benzine auto ook. Maar de aanschafsprijs van electrisch is vele malen hoger. Dan hoor je lagere onderhoudskosten te krijgen. Anders is immers benzine beter, niet alleen voor je portemonnee, maar ook voor het milieu omdat er dan dingen gewoon af zijn. Bij elektrsisch dient alles beter te zijn en langer mee te gaan.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:43

8nnemiek schreef:

Heb je een betrouwbare bron dat een electrische auto al 800000 km gereden heeft? Op 1 set accu's? Verder zie ik veel aannames, ik heb ze vet gemaakt. We hadden het trouwens over de productie van batterijen, die dingen waar electrische auto's nu op rijden. Het zou mij trouwens heel erg verbazen als een set batterijen het 800000 km heeft volgehouden, ik denk dus ook dat dat niet waar is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:53

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:56

jeetje, 700.000km, daar zou ik dan ongeveer 70 jaar mee doen.. dat wordt ook saai, nooit eens een andere auto.
Nee, ik rijd eerst mijn wel diesel op, die staat nu op 260.000, dus die kan nog wel even mee :)

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:07

Wow Juval, dan rij je echt bijna niks met je auto.

Ik ben van 50.000km per jaar terug gegaan naar 30.000km en vind dat al heel wat. Hopelijk kan ik op den duur veel dichter bij huis gaan werken en kan het nog verder terug.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:17

ongeveer 10.000 per jaar. Ik ga alleen de kinderen naar school brengen en naar de supermarkt haha.. verder kom ik mn erf nauwelijks af.

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:25

germie schreef:
Maar ze maken het je wel steeds moeilijker. Ik moet het ook doen met auto's van rond de 3000 euro die ik echt op rij. Maar overal lees je weer dat die dan zgn. vervuilend zijn. Nou, dat zijn ze niet, ze zijn niet eens echt smeriger dan de nieuwere generatie, en dan nog, een auto gaat 18-20 jaar mee, dus dat weet je en dan mag je niet zeggen na 10 jaar ze zijn smerig, en ze zijn nog steeds goed hoor. Ik ben er in die zin zuinig op dat mijn auto netjes de beurten krijgt, op dure longlife olie rijdt, enz. Maar ja, ik rij wel veel kilometers en alles prive.
Soms wilde ik wel dat ik een auto met trekhaak van 30.000 euro mij kon veroorloven, maar helaas, dat zit er gewoon niet in. Het gaat mij er om dat je soms zgn. slooppremies krijgt voor nog goede autos. Dat gaat er bij mij niet in, dat is echt vernietiging van goede materialen. Dan doe je hetzelfde als wegwerpprodukten bij de action kopen in mijn ogen.
Als de auto stuk is, ja, dan sloop je hem en recycled wat kan.

Een auto afrijden is veel milieuvriendelijker dan een nieuwe kopen. Maar voor de economie is het beter wanneer er nieuwe auto's worden verkocht. Tja milieu komt op de tweede plaats. Sloop premies voor goede auto's is een asociaal en milieu onvriendelijk beleid.

Ik vind het een heel goed onderzoek over die elektrische auto's. Het is zelfs nog erger dan dat ik had gedacht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:53

Wow, wat er nou is gebeurd. Wordt mijn vriend gebeld door zijn ouders. Het tripje naar Rome gaat niet door, het wordt nu Parijs. Met de trein. :D :D :D

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:51

8nnemiek schreef:

Oh? Zijn dit dan ook allemaal fake-km-standen?
https://www.gaspedaal.nl/volvo/benzine? ... 0&srt=km-d
Ja, die eerste is waarschijnlijk een typefout maar de rest is zeer waarschijnlijk best heel nauwkeurig.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 05:48

Ik kwam dit tegen op facebook van iemand die altijd even doorrekent.
Er kan gewoon bij lange na niet genoeg stroom opgewekt worden om alles electrisch te krijgen. En zonnepanelen gaan dat niet leveren, terwijl dat op dit moment het enige echt schone is denk ik.
Dus efficientere panelen ontwikkelen is wel iets waar dan weer toekomst in zit.

Oh en nog iets, de peogeot 206 diesel van een collega had na 416000 km de versnellingsbak stuk. Mij is dit gebeurt in een vw passat met 406000. Dus de autos die 7 ton moeten gaan rijden moeten op dit punt ook duurzamer worden.

Nu nog even de queote:
Nog even wat rekenen op de vrijdagavond.
Ik lees net dat Tesla versie 3 van hun supercharger gaat uitbrengen (https://www.autogids.be/autonieuws/ecol ... 70010.html)
Die kan je electrische waggie lekker snel volduwen met stroom, vermogen van dat moois voor 1 gesuperchargde Tesla: 250 kW

Dat is best veel, een beetje fatsoenlijk zonnepaneel bijvoorbeeld levert op het gunstigste moment van het jaar, op het beste tijdstip zo'n 250 W vermogen.
Daar heb je er dus 1000 van nodig om je Tesla vol te prakken. Een fors dak, maatje boerenschuur, voor 1 auto.
Zetten we 4 van die snelle jongens naast elkaar aan de electrische pomp, dan is er 1 MW vermogen nodig.
1 Miljoen watt, zeg maar de stroom waarmee je 125.000 van die lekker zuinige LED lampjes tegelijk kunt laten branden.

De kolen centrale op de Hemweg die versneld dicht moet, levert 630 MW. Er staat nog een stukje gas naast, die ook nog zo'n 435MW levert.
Aan de electrische kolentiet van die centrale kunnen dus 4 x 630 tesla's tegelijk opgeladen worden, zo'n 2500.

Het hele opgestelde electrische vermogen in Nederland is op dit moment 21 GW, oftewel 21.000 MW.
Als we dus ALLE stroom die we opwekken gebruiken om auto batterijen vol te gooien, dan kunnen we er maximaal 84.000 tegelijk aan zo'n supercharger hangen.
In Nederland hebben we inmiddels 10 miljoen auto's ...... 120x meer dan we tegelijk kunnen laden.

Nou hoeven die auto's niet de hele dag gestekkerd te worden, binnen 15 tot 20 minuten zou je batterij vol moeten zijn met die vermogens. En we staan normaal ook niet met heel Nederland tegelijk aan de pomp.

Gaan we het redden als we netjes op onze beurt wachten bij de gemiddelde afstanden per jaar?
Een Tesla verbruikt zo'n 20 kWh per 100 km en kan op een volle batterij 400 tot 500 km rijden.
Volgens het CBS reden we in 2016 met personenauto's 118,5 miljard km. Dat zijn 237 miljoen electrische tankbeurten per jaar (van 500km) als we allemaal electrisch rijden.
Dat zijn er 650.000 per dag, oftewel 7,5 per seconde.

Opladen duurt een kwartier, dus er moeten 15 * 60 * 7,5 = 6750 van die superchargers, dag en nacht bezig zijn om iedere seconde 7,5 volle autobatterijen af te leveren.
Dat doen ze dus met 250kW vermogen. Dat is met zijn allen samen 1687 MW, dat redden we dus wel met het Nederlandse electriciteitspark.

Maar dan moet je dus wel ieder kwartier een auto vol gooien, afkoppelen en meteen door met de volgende, ook van 03:00 tot 03:15 's nachts.

De gewone burgerman wil natuurlijk 's ochtends voor zijn werk effe tanken, of op weg naar huis. Pak hem beet 3 uur in de ochtend en 3 uur in de avond van een dag van 24 uur.
Dan hebben we ineens 4x zoveel superchargers nodig om dat aan te kunnen, die op die piektijden dan 6750 MW vermogen trekken, dat is 1/3 van wat er opgesteld staat.
Dat kan nog steeds, maar dan gaat het hier en daar wel knellen want rond die tijden piekt het normale verbruik al. Voordat iedereen hier electrisch rijdt moet er dus nog heel wat gebeuren.

Want ik telde net 17 supercharge stations in Nederland, die samen iets van 200 laadpalen hebben staan (en niet van de versie 3 die heel snel kan laden)