[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Nynkster

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:58

Misschien beetje benauwd door het lange buiten? Zijn ze natuurlijk niet gewend. Denk dat dat vanzelf komt. Is natuurlijk hele andere huisvesting

Welsh Mountain pony's <3

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:18

Toen het vriendje van Mn pony ook naar 24/7 buiten ging was het voor hem ook wennen. Toen was het ook bij elke druppel naar binnen rennen (ging altijd met regen naar binnen) en schrikken van geluidjes.
Pas toen hij er achter kwam dat Pony wel buiten bleef om gras te eten ging er een lampje branden.

Dat paard kwam overigens wel rond mei.

Geef ze even tijd

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 16:49

Ze staan er nog maar een paar dagen, geef het tijd :j
Hun wereld is 180 graden omgedraaid. Ze moeten op elkaar leren vertrouwen, op zichzelf, op de omgeving. Rust en Tijd zijn sleutelwoorden, maar het komt echt goed :j

Ze zeggen wel eens dat een paard 6 maanden nodig heeft om op een nieuwe plek volledig te wennen. Dat betekent niet dat je 6 maanden lang niets met ze kunt, juist niet, maar om perspectief te schetsen.
Maar het komt echt goed :j ieder klein stapje is er een. De eerste mega stap was verhuizen, dat heb je echt goed gedaan. Wennen, vertrouwen en de regels weer duidelijk krijgen is stap 2.

Dat middenstuk vind ik er ideaal uit zien om voertonnen, baaltjes hooi evt en wat basis spullen in kisten oid op te slaan. Poetsplaats zou ik niet doen, eerder een ring in het grote deel plaatsen of buiten aan de zijkant oid. Maar voor opslag ideaal.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:17

Je kan het ook misschien eens proberen om hun eventjes op stal 'op te sluiten'? 'S nachts, of als je even bezig bent zodat ze verplicht hun rust even moeten nemen?
Wel apart van elkaar misschien, of kunnen ze gemakkelijk samen staan in de stal zonder elkaar lastig te vallen? Waar ik gestaan heb met mijn paard was er altijd maar één schuilstal en ze stonden met drie, dat ging wel goed. Alleen ben ik niet zo'n fan van de stroomdraad om het af te sluiten, het zou handiger zijn moest je er een hek kunnen zetten om de stal dan af te sluiten. Als ze tegen per ongelijk de stroom komen doen ze een slechte ervaring op in de stal, en aangezien ze al vrij gevoelig zijn..

Is het trouwens een afgelegen wei? Want kan me voorstellen dat je er misschien niet voor staat te springen om hun op te sluiten en dan iedereen erbij kan. Die van mij heeft een tijdje op een wei gestaan waarvan je niet zou weten dat er een wei lag.. Dat gaf altijd wel een goed gevoel. Terwijl het gewoon vlak naast een straat was (vlakbij De Teut in Zonhoven).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-19 17:46

Beetje afgelegen. Wel langs een wandelpad. Veel weides in deze buurt. Veel paarden ook :D

Opsluiten gaat niet. Stal is 4m breed en geen enkele optie om deze af te sluiten.
Denk dat dit limo ook meer paniek gaat geven. Het is vandaag ook duidelijk geworden dat hij nog steeds niet comfortabel is met de stal. Heb daarom ook weer wat hooi vooraan gelegd zodat hij niet perse de stal in moet maar wel met zijn hoofd "binnen" staat om zo stillaan te wennen.
Het is daarstraks ook zo gegaan:
Hooi lag vooraan, limo neemt een hap. Kijkt omhoog en schiet ineens volle galop weg met de pluk hooi in de mond.

Angezien hij zo schrikkerig is weet ik eigenlijk niet of wandelen met hem in de omgeving een goed idee gaat zijn. Wou dat morgen doen...
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 08-03-19 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Strooigoed
Wat brengt de lieve Sint ons dit jaar?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:48

Zou ik nog niet doen, hij moet duidelijk nog even aarden. :j

..
The music of this awe

..

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:52

Idd geef het de tijd en doe momenteel gewoon lekker niks. Er ligt ook helemaal geen druk op je en al laat je ze daar staan zonder ooit te rijden het zijn jouw paarden.

Als je merkt dat ze zich wat meer op hun plek voelen en als jij en helemaal achter staat ga dan lekker wandelen. Misschien met een grondwerk instructeur erbij eventueel?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:11

Zou ik nog niet doen Art,zou ze lekker de rust geven .Het is winderig en hier schrikken ze ook nogal eens van niks met de wind,vooral omdat de dakbedekking geluid geeft.En soms volgens mij van boskabouters.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:33

Misschien basis grondwerk? Met koekjes? Gewoon volgen stoppen achterhand verplaatsen,... dat is mss een leuke afleiding en veel minder intensief dan wandelen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:10

Gewoon lekker laten gaan. De rust komt vanzelf wel, ze leren dat ze niet opgegeten gaan worden door geluid en buiten staan. :j

Mooiste zou zijn als je een paard erbij zou kunnen zetten dat daar al gewend is. Met zijn drietjes en een veilige steun voor die van jou. Geen idee of dat haalbaar is?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo, genoeg is genoeg.
Y; Dag oude man, STROOIGOED

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:48

En anders kan je ze allebei even wat rescue druppels van Bach geven. Dat kan helpen om ze wat beter te laten ‘settelen ‘ gewoon druppels op stukje brood.
Hier in Nederland zo te koop bij de betere drogist gok België ook.
(Er zijn betere druppels van Bach hiervoor maar die moeten samengesteld )

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-19 20:25

Bach druppels idd ook in België vrij te krijgen. Eens gebruikt voor rijexamen maar hielp bij mij niet.

Strooigoed

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-19 21:12

Zal zien morgen
In ieder geval wel erg blij dat spirit zo ineens uit zichzelf naar me toe komt.

Strooigoed

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:57

Hoe gaat het nu met spirit zijn wond?

Ik zou nog niet met hem gaan wandelen nu hij nog zo schrikkerig is. Eerst even wachten tot ze zich echt thuis voelen. Stel hij trekt zich tijdens het wandelen los dan weet je nog niet waar hij heen gaat rennen omdat hij nog geen vertouwde plek heeft. Dat ze in de stal gaan staan komt vanzelf wel. Ze kunnen altijd schuilen in het midden stuk als ze echt willen. Heb je strooisel op de grond liggen in de stal? En langzaam aan het hooi wat verder in de stal leggen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-19 23:18

Geen strooisel in de stal omdat dit makkelijk door het gras gelopen wordt (open stal met zandbodem).

Even ander vraagje...
Pff klein vraagje voor hondenkenners onder jullie.
Vinden jullie dit een gezond ogend tandvlees? Die van beide andere honden is roder/donkerder. Dus ben best bezorgd om mijn hondje.
Dierenarts vindt het zo vanaf foto meevallen.
Afbeelding

Strooigoed

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 07:45

Stille meelezer:
Druk een paar seconden met je vinger op het tandvlees en kijk naar de verkleuring als je je vinger weg haalt (het moet dan van wit naar roze gaan op het moment dat je loslaat) kleurt het mooi terug dan is het goed.
Hoe is de hond verder? Zoals normaal of anders? Eetlust? Temperatuur? Als alles zoals normaal is zou ik me geen zorgen maken, anders even in de gaten houden.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:01

Art, dat bach druppels bij jou niet werken hoeft niet te betekenen dat het bij limo niet werkt. Wij gebruiken het voor onze katten in stress periodes. Werkt heel goed bij hun! Niet geschoten is altijd mis!

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 09:56

Ik heb ook Bach Rescue gegeven rond de eerste keer verhuizen voor mijn paard. Simpel en baat het niet... :)

..
The music of this awe

..

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 11:24

Geldklopperij, die Bach rescue poppenkast...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 11:46

Want? :)

..
The music of this awe

..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-19 13:29

safina schreef:
Geldklopperij, die Bach rescue poppenkast...

Als je niks beters te zeggen hebt of je mening niet kan onderbouwen heb ik liever dat je niks zegt.
Dan helpt volgens jou oliën ook niet? Hiervan heb ik wel fijne resultaten toen ik een oliemassage won voor hem. Maar vind de oliën duur en weet niet meer welke limo fijn vond. Lavendel staat bekend om rustgevend te zijn namelijk.

Bach heeft wel geholpen bij mijn hond namelijk.
Bij mezelf niet, hoewel uiterlijk niet te zien was dat ik gestrest was, maar innerlijk was ik erg uitgeput van de stress met hoofdpijn als gevolg.

Ik was tevens ook aan het lezen over kruiden voor paarden. Die je dan zelf in een bak kan planten en je paard er zelf van kan eten bijvoorbeeld.

Strooigoed

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:37

Kruiden zijn onwijs interessant vind ik, als toevoeging op een gezond basisdieet. Ik wacht nog af op dit boek specifiek over kruiden en andere natuurlijke producten die paarden ondersteunen: http://www.equine-naturalpharmacy.com

..
The music of this awe

..

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 13:42

Let wel op met zelf kruiden geven; de hoeveelheden zijn erg moeilijk in te schatten en vooral de concentraties van de planten zijn niet altijd hetzelfde (ze werken niet altijd even sterk). Als het iets ondersteunend is in lage hoeveelheden, zie ik geen probleem. Ik zou het enkel zelf niet regelen als het echt iets belangrijk voor de gezondheid is.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-19 13:44

Weide eigenaar was vanmorgen ook gaan kijken. Zei dat limo idd nog erg schrikkerig is maar spirit een rustiger karakter heeft.
Limo ga ik laten wennen. Maar hij zou eigenlijk over 2 weken wel te voet moeten meegaan naar het huis van de weide eigenaar. De zadelmaker komt namelijk.
Of zal ik die afspraak best afzeggen?
Ik weet namelijk niet goed wat doen nu hij zo springerig is. Lijkt me niet bevorderlijk om hem te rijden in een bak die hij niet kent als zadelmaker dit vraagt.
Anderzijds weet ik niet of ik dit zadel wil houden. Ik heb geen wedstrijdamities. Het is nu een springzadel. Maar heb me laten vertellen dat westernzadels lekker zitten voor buitenritjes.
Ik ga ook weer aan (semi)boomloos denken.

Voor ik hem weer kan rijden ben ik waarschijnlijk 1 mand verder. Wil eerst grondwerk doen voor vertrouwen van de nieuwe bak en omgeving.

Nu ik op weide sta voel ik minder druk dat ik moet rijden. Op manege ging ik rijden omdat ik vaak de vraag kreeg of ik nu al gereden had met hem.

Strooigoed

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:23

Twee weken zijn nog best ver weg hoor, tegen die tijd moet je echt wel zo'n klein stukje kunnen wandelen :).

<3 Mel, mijn stoere OTTB