[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Furrow

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:14

Het klinkt ook als onrespect voor mij, ik hoop alleen dat ze er geen les uit hebben kunnen leren.

Ik denk dat jij het als spanning ziet. Ik hoop dat je niet teveel pijn gaat houden aan je arm.
Iedereen probeert je enkel te helpen, allemaal raad uit een goede plek.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:19

Buiten dat ik mijn zeer brave paard ook niet meeneem alleen aan een halster ( zonder touw) ondanks dat ze prima mee zou lopen... Het is namelijk heel vervelend voor een paard om aan hoofd te worden meegenomen.

Verplaats je eens in een paard en bedenk eens wat jij er van zou vinden om direct bij je hoofd vast gepakt te worden en meegenomen zou worden?

De afstand die je creëert met op zijn minst een halster touw is wel zo prettig en respectvol voor het paard en naar jezelf.

Jij wilt een persoonlijke ruimte om je heen waar niemand zonder jou toestemming komt, een paard ook.

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:28

Een keer een paard pakken en weer kwijtraken is geen grote zonde, kan gebeuren in een onachtzaam moment.
Ik viel vooral over het geschetste rampscenario.

Als ik bedenk dat ik bijv vroeger op gympies een uitgebroken 3 jarige hengst van 1.70 aan zijn halster uit een wei moest zien te krijgen waar hele geile merries rond hem dansten en dat ook lukte zonder ongelukken dan kan ik me gewoon niets voorstellen bij een angst dat een pony ruintje dat al gewoon een basisopleiding gehad heeft los gaat rukken aan de longeer lijn. Dat komt gewoon niet erg zelfverzekerd over.

Waarom ban je jezelf niet gewoon een weekje of zo? Het heeft geen nut om opgewonden te raken van mensen op internet. Je bent weg gegaan van de manege omdat je niet van bemoeiende mensen hield, zoek ze dan hier niet op.
Heb een beetje vertrouwen en laat iemand met je mee kijken waar je wel gewoon echht iets aan hebt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:18

Als hij vast zit aan het halstertouw kent hij dan de basis regels. Als jij stilstaat ook stilstaan en beweging aan het touw is achterwaarts?

Pak hem een beetje aan, hij is oud genoeg om de regels prima te kennen en zich daaraan te houden.

Een lead rope eraan van een paar meter en dan heb je ook wat

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 08:13

Wat de oorzaak ook is, het gebeurt ons allemaal nou eenmaal wel eens dat een paard zich losrukt, ons een keer te snel af is en te sterk. Belangrijk is alleen dat hij daarin niet wint en het gevoel krijgt dat als ie zich losrukt, dat het dan klaar is voor die dag. Je moet altijd eindigen met dat jij je zin hebt gekregen. Dus dat hij aan het halstertouw geklikt een paar passen met je meeloopt. Hij is niet degene die bepaald of er gewerkt gaat worden, dat ben jij. En dat is de mindset die je moet krijgen. Als jij naar de wei gaat met het voornemen om iets met hem te gaan doen, dan ga je net zo lang door tot je dat met hem gedaan hebt. Maak altijd af waar je aan begint. Anders geef je hem een verkeerd signaal, nl dat hij bepaalt wanneer ie er zin in heeft. Dit is echt basis opvoeding. Dus probeer alleen te pakken op het moment dat je de tijd heb om ook echt door te gaan tot het gelukt is. Geen pogingen als je het na een half uur moet staken omdat je naar je werk moet of iets dergelijks en hij dus weer bevestigd wordt in dat hij het bepaalt. Dus heb je minder tijd, dan begin je er gewoon die dag niet aan.

Wees creatief in hoe je dit gaat oplossen. Ga dit bv de eerste paar keer bv met Miezelke samen doen als dat mogelijk is. Misschien kun je de wei dusdanig met prikpaaltjes inrichten dat je hem kunt isoleren van Spirit op het moment dat Limo wilt pakken (vakken maken die je kunt afsluiten). Als ze achter elkaar gaan aanrennen en elkaar opjagen ben jij sowieso kansloos. Stop je halstertouw onder je trui. Maak evt het stukje wei waar ze op staan nu kleiner totdat meneer is opgevoed en zich laat pakken. En elke stap in de goede richting belonen. Start met een plan en laat je niet van de plan afhalen omdat je pony andere plannen heeft. En zonder plan er niet aan beginnen. Als het plan niet direct werkt, niet opgeven maar consequent blijven in wat je wil. Limo moet het ook allemaal gaan snappen en daarvoor moet jij heel duidelijk gaan zijn. Niet boos, maar geduldig, maar wel doorgaan tot jij de stap voor die dag bereikt hebt. Dus haalbare doelen stellen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 08:39

Oji slaat de nagel op de kop ;)

En doe ook eens vaak niks als je hem te pakken hebt. Dus halster aan (of er gewoon bij zijn als halster aan nog niet lukt - volgende stap is dan wat wrijven met halster aan hals en hoofd), knuffel en wortel geven, en terug weg. Zodat hij jouw aanwezigheid leert koppelen aan positieve dingen en niet alleen maar aan werken, iets moeten doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 08:43

Niet te druk maken..... lijkt wel een soap zo.

Het is:
A: voorjaar
B: er staat continue een belachelijke wind
C: die dieren zijn volledig de weg kwijt de komende tijd en hebben gewoon de tijd nodig om te wennen. Ze zullen nu alles doen om bij elkaar te blijven en om overzicht te bewaren. Dat is helemaal normaal. Om nu van alles af te dwingen werkt contra-productief.

Dus laat ze gewoon lekker wennen. Zorg dat je met paaltjes en draad een roundpen of stuk afzet om te kunnen werken op een plek waar ze elkaar kunnen zien. Doe daar gewoon steeds 5 minuten iets en klaar. En geef alles gewoon even tijd. Als ze een beetje gewend zijn en de voorjaarsgekte eruit is, zijn ze niets vergeten van hetgeen je ze ervoor geleerd hebt hoor.
Belangrijker is nu dat je het niet onder druk allemaal gaat lopen doen, want dingen die vervolgens fout gaan krijg je er moeilijker uit.

Hier zijn er de afgelopen dagen ook een paar losgeschoten, en dat zijn een stel brave broeders.... ik lig er niet wakker van.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 08:58

miezelke schreef:
Oji slaat de nagel op de kop ;)

En doe ook eens vaak niks als je hem te pakken hebt. Dus halster aan (of er gewoon bij zijn als halster aan nog niet lukt - volgende stap is dan wat wrijven met halster aan hals en hoofd), knuffel en wortel geven, en terug weg. Zodat hij jouw aanwezigheid leert koppelen aan positieve dingen en niet alleen maar aan werken, iets moeten doen.

Precies dat :j
En wat Ninx zegt.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 10:38

Kan altijd eens gebeuren, vroeger had ik een paard die maakte haar erg sterk, ik had niets meer te zeggen, ze dreef het echt op de spits, als ze begon, liep ik gewoon met haar mee of deed ik gauw het leidtouw om een stevige boom, het is niet de meest mooie manier en zeker niet de beste, maar het heeft bij haar wel geholpen. Ze heeft het niet meer gedaan.

Dit was een koudbloed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 11:09

En raak niet van streek dat dit nu gebeurt, ondanks het feit dat je dat in de oude situatie niet (meer) had. Er is nu een nieuwe situatie waaraan ze moeten wennen en volkomen logisch dat ze ook daar weer gaan kijken waar hun grenzen liggen. En in de nieuwe situatie hangen ze ook nog meer aan elkaar.
Oji, Miezelke en Ninx geven goed advies. Zorg dat je per dag een plan hebt maar wel 1 waarvan je zeker weet of in ieder geval de kans heel groot dat het gaat lukken. Haalbare doelen stellen dus. En blijf consequent in wat je doet en wil.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 11:46

Ik denk dst het wel belangrijk is dat je consequent blijft in wat jij wil. Paarden zijn vaak slimmer dan wij denken.

Ik heb wel eens iemand op bezoek gehad om bij een paard te kijken waar ze vroeger gek op was en uit het oog was verloren, maar omdat ze bij ons te koop stond kwam ze haar lieveling weer op het spoor. Ze kwam kijken. Het eerste wat het paard deed was wegrennen voor haar in de wei als een blij ei. Scheen ze vroeger ook altijd gedaan te hebben. Terwijl wij haar zo konden pakken en ze nooit bij ons wegrende.

Rust zacht Olymp † 14 oktober 2003
Dag lieve Wally † 15 januari 2018

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-19 17:29

Babootje schreef:
En raak niet van streek dat dit nu gebeurt, ondanks het feit dat je dat in de oude situatie niet (meer) had. Er is nu een nieuwe situatie waaraan ze moeten wennen en volkomen logisch dat ze ook daar weer gaan kijken waar hun grenzen liggen. En in de nieuwe situatie hangen ze ook nog meer aan elkaar.
Oji, Miezelke en Ninx geven goed advies. Zorg dat je per dag een plan hebt maar wel 1 waarvan je zeker weet of in ieder geval de kans heel groot dat het gaat lukken. Haalbare doelen stellen dus. En blijf consequent in wat je doet en wil.

Ben gelukkig niet van streek. Vind alleen niet fijn dat het meteen te wijten wordt aan mijn zogezegde spanning.
Limo loopt vaker mee gewoon aan het halster of zelfs los naast me door de wei of piste. Nu liep hij ook enkele passen mee tot ik dichterbij het longeertouw kwam toen gaf hij ineens een ruk achteruit en draaide om.

Echt aan elkaar hangen doen ze niet. Spirit vind het niet eens fijn als limo naar hem toe rent. Hij draait dan zijn gat en dreigt te stampen.
Ze eten wel samen maar staan ook vaak wat apart van elkaar.

Ik ga van de week kijken voor prikpalen en draad. Zouden 10 paaltjes voldoende zijn?

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony
Adopt to give an animal new chances

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-19 18:57

Even ter informatie voor de gemoedsrust te bewaren.
Voor spirit ben ik inmiddels op zoek naar trainingstallen om hem naartoe te brengen als hij 3 of 4 is. Leeftijd is afhankelijk van hoe hij staat qua groei, sommigen zijn op hun 3e namelijk nog erg overbouwd.
Ik wil met spirit ook nog niet teveel doen. Alleen oefenen op Halsteren, meelopen en voetjes geven voor te kunnen bekappen. Verder niet veel eigenlijk.

Dus tips voor echt goede stallen zijn zeker welkom. Zoiets als FLH vind ik helemaal top.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:03

Waarom laat je je zelf met Spirit niet op haar wachtlijst zetten?

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-19 19:08

Kan ik doen ja.
Edit: mail gestuurd :D

Maar limo heb ik opgegeven voor Ermelo EquiDay workshop met Feather Light. Dus als we geselecteerd worden moet ik ook vervoer zoeken voor 3u rijden.
Paarden taxi wordt me voor 205km erg duur.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 11-03-19 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:15

Ninx schreef:
Niet te druk maken..... lijkt wel een soap zo.

Het is:
A: voorjaar
B: er staat continue een belachelijke wind
C: die dieren zijn volledig de weg kwijt de komende tijd en hebben gewoon de tijd nodig om te wennen. Ze zullen nu alles doen om bij elkaar te blijven en om overzicht te bewaren. Dat is helemaal normaal. Om nu van alles af te dwingen werkt contra-productief.

Dus laat ze gewoon lekker wennen. Zorg dat je met paaltjes en draad een roundpen of stuk afzet om te kunnen werken op een plek waar ze elkaar kunnen zien. Doe daar gewoon steeds 5 minuten iets en klaar. En geef alles gewoon even tijd. Als ze een beetje gewend zijn en de voorjaarsgekte eruit is, zijn ze niets vergeten van hetgeen je ze ervoor geleerd hebt hoor.
Belangrijker is nu dat je het niet onder druk allemaal gaat lopen doen, want dingen die vervolgens fout gaan krijg je er moeilijker uit.

Hier zijn er de afgelopen dagen ook een paar losgeschoten, en dat zijn een stel brave broeders.... ik lig er niet wakker van.

Hehe, eindelijk eens een lekkere nuchtere reactie.

Art, laat je niet gek maken. Niet door die malle paarden, maar al helemaal niet door sommige mensen hier, die blijkbaar beter denken te weten wat je voelt dan jijzelf.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:17

Even over het los rukken en mensen die niet begrijpen hoe dat kan etc.
Onze bonte merrie heeft hier een handje van als ze hengstig is, draait gewoon d'r hoofd de andere kant op en vertrekt.
Bij haar helpt het om het halstertouw om haar neus te doen.

En voordat mensen aan ons kunnen gaan twijfelen, mijn man is paarden arts en heb al menig paard en veulen voor hem vastgehouden.

ღ 11/08/2013 V ღ ღ 27/01/2016 A ღ ღ 29/11/2017 R ღ
[HTT] [Volg] Eindelijk ons eigen huis, incl. verbouwing

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:23

Leuk Art, ik duim voor je dat je wordt uitgekozen!

..
The music of this awe

..

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:28

Als je een hoek van je wei kan gebruiken heb je niet veel paaltjes nodig, dan kun je via je weidepalen stabiliteit halen.

Wat de druk betreft: Volgens mij zegt er niemand dat ze al weer op die pony moet gaan zitten toch?
Geoppert was aan de hand door de wei wat bewegen voor de afleiding.

Ben benieuwd of je gekozen wordt.
Wel gelijk veel publiek voor hem? Kan ie dat hebben?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-19 19:31

Tja veel publiek of niet. Stress heeft die sowieso wel van de reis alleen (3u sowieso met trailer) dus gelijk een uitdaging erbij om aan te werken. En ik heb enorm veel vertrouwen in die van Feather Light. Daarom nu ook mailtje gestuurd om spirit op de wachtlijst te zetten.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:32

Goede stappen van je :j stoer!

..
The music of this awe

..

sylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:33

Leuk, FLH is echt ontzettend goed. Indien je er behoefte aan hebt en het je kansen wellicht zou kunnen vergroten, misschien een idee om meerdere mensen je te laten opgeven? Ik zou je bv ook best willen opgeven, nav dit volgtopic. Mits dit mag en je dit zou willen natuurlijk.

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:34

Jes schreef:
Even over het los rukken en mensen die niet begrijpen hoe dat kan etc.
Onze bonte merrie heeft hier een handje van als ze hengstig is, draait gewoon d'r hoofd de andere kant op en vertrekt.
Bij haar helpt het om het halstertouw om haar neus te doen.

Wij hebben ook zo'n mormel. Precies zo. En zeker als ze een poos de wei niet op zijn geweest en ze mogen er weer op, zit er soms een flinke kop op. En dan is het een vliegensvlug etterbakje, de kleine rat. :')

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:34

Inderdaad een goede stap.
Is de wachtlijst zo lang dat je nu al moet aanmelden :wow: Is Spirit dit jaar 1 of 2?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 19:36

Sizzle schreef:
Inderdaad een goede stap.
Is de wachtlijst zo lang dat je nu al moet aanmelden :wow: Is Spirit dit jaar 1 of 2?

Ik las laatst dat de wachttijd 2 jaar was