Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Gimme_Joy

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-19 21:51

Doe ik ook zeker niet! Ik ben alleen maar jaloers. Longeren moet bij ons helaas buiten. Anders had ik in de binnenbak kunnen gaan, maar regels zijn nou eenmaal regels. En voor Joy maakt een weekje extra luieren niet zoveel uit. Joy heeft gelukkig ook niks van de wind. Ik vind het erger :=

Baal gewoon dat het weer zo erg roet in het eten gooit. But we have to sit this one out...

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:15

SBravour schreef:
Wij hebben gewoon doorgewerkt hier! Af en toe dagje vrij. Wind vind ik eigenlijk alleen stom omdat ze er tegenin gaan hangen maar regen gaan we gewoon doorheen.

Ik eigenlijk ook altijd. Alleen de bak is nu zo slecht dat ik het onverantwoord vind.

IG: @arabierjoep

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:21

Nou hier shet x welsh die ik zelf beleer voor de wagen.
Longeren zit er goed in, tuig op met broek staartriem etc allemaal oké.
Afgelopen zaterdag er weer achter gelopen met kleppen. Super goed deed ze het. Niet de eerste x hoor. Ik heb haar al een paar x eerder met kleppen getraind.
Dit is: hoofdstel met kleppen en tuig. Alleen borst en strengen niet.
Zondag vrij en maandag weer eventjes met klappen erachter lopen.
En jahoor wat doet: ze draaid dus zomaar vliegensvlug om en als ze de kans krijgt wil ze tollen.
Vervolgens wil ze niet vooruit. Wanneer ze wel weer gaat stappen moet je snel zijn want anders gaat ze weer draaien en ze probeert um te smeren.
Ze gooit ook de neus in de lucht en vind dat ze tegen het bit in moet gaan. Links en rechts is uit het woordenboek verdwenen. :-(
Pfff wat moet ik hier nou mee...

Maandag ben ik streng geweest. En heb ik het gelukkig goed kunnen afsluiten. Geen paniek maar relax en paar x halthouden en easy weg stappen. Daar was ik ontzettend blij mee!
Alleen dat wat ze dus doet zit me behoorlijk dwars.

Ivm het weer.... getraint op de rustige weermomenten. Geen regen weinig wind

Help...tips and tricks

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:31

Ik vind het momenteel ook even lastig. Echt beleren doe ik nog niet, maar het is wel fijn om normale rondes door de bak te kunnen lopen.

Bailey is zelf zo veranderlijk als het weer. Ene moment js er niks aan de hand en krijg ik zowat het idee dat ik kan opstappen en wegrijden. Andere moment is ze een bom. Ik weet het wel altijd al gelijk als ik haar kop zie.

Ik dacht eerst dat het het onstuimige weer was, maar vandaag gedroeg ze zich voorbeeldig. 2 weken geleden, toen het zo warm was, was ze niet te genieten (voorjaar in dr bol).

Volgende week als het goed is beter weer!! Kan niet wachten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:37

De combinatie regen en storm vind ik niet prettig om wat te doen. We zitten ook op 5 kilometer van zee op de vlakte wind dus bij westenwind hebben we de volle laag.

Afgelopen zaterdag met buitenrijden ook even geslikt vanwege toch wel erg hard bewegende bomen in het strookje bos. Ben zeker geen mooi weer-ruiter maar zit ook niet te wachten om een boom op mijn hoofd te krijgen.
Gelukkig is de binnenbak vlakbij, morgen weer daar oefenen!

Vandaag alleen gepoetst, wat zeker nu met het verharen een "never ending story" is.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:42

Horsie84 schreef:
Nou hier shet x welsh die ik zelf beleer voor de wagen.
Longeren zit er goed in, tuig op met broek staartriem etc allemaal oké.
Afgelopen zaterdag er weer achter gelopen met kleppen. Super goed deed ze het. Niet de eerste x hoor. Ik heb haar al een paar x eerder met kleppen getraind.
Dit is: hoofdstel met kleppen en tuig. Alleen borst en strengen niet.
Zondag vrij en maandag weer eventjes met klappen erachter lopen.
En jahoor wat doet: ze draaid dus zomaar vliegensvlug om en als ze de kans krijgt wil ze tollen.
Vervolgens wil ze niet vooruit. Wanneer ze wel weer gaat stappen moet je snel zijn want anders gaat ze weer draaien en ze probeert um te smeren.
Ze gooit ook de neus in de lucht en vind dat ze tegen het bit in moet gaan. Links en rechts is uit het woordenboek verdwenen. :-(
Pfff wat moet ik hier nou mee...

Maandag ben ik streng geweest. En heb ik het gelukkig goed kunnen afsluiten. Geen paniek maar relax en paar x halthouden en easy weg stappen. Daar was ik ontzettend blij mee!
Alleen dat wat ze dus doet zit me behoorlijk dwars.

Ivm het weer.... getraint op de rustige weermomenten. Geen regen weinig wind

Help...tips and tricks

Heb geen ervaring met aangespannen beleren maar kan het niet zijn dat ze denkt dat ze op een volte moet , net als bij het longeren?

Loopt er iemand mee bij haar hoofd ?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-19 22:44

Eerste keer zelf met dubbele lijnen was voroge week zaterdag. Trainster was erbij, het ging super, maar het stormde en we waren allebei verzopen. Joy gaf er niks om, behalve dat ze niet met haar kop in de regen wilde lopen. Mar toen was de roundpen nog droog. Die staat nu onder water. Ik zie niet waar de kuilen zitten, en voor Joy is het te zwaar. Geldt voor alles nu buiten. Daarom gewoon nog maar even niet. En inderdaad, wij ook zo'n 10 km van de kust. Geen doen met die wind.

Bijrijdpaardje is ook zo idioot aan het verharen. Bij Joy merk ik er nog weinig van. Maja, fie poets ik dus ook maar eens in de twee weken :D

Aanstaande zaterdag wilden we voor het eerst longeren met zadel. Maar even kijken of we dat wel kunnen doen.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 06:41

Fransje23:
Nee dat is het niet. Die optie heb ik ook nagelopen. Ze kent het al...alleen begint nu dit te doen.
En niet eens in de eerste 5 minuten hoor...
In de kudde is ze rechter-hoef van de alfa merrie...dus tja uitproberen en de kop dwars hoort ook bij beleren leeftijd en haar karakter...

Zaterdag pak ik haar weer even. Ze krijgt deze dagen om er over na te denken.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 07:00

Weerbarstige paardjes op het moment dus :Y)

Poetsen hier is vooral uit de paddock halen en op de plaats zetten, overal borstel overheen vegen en voetjes krabben
Rechts achter vind ze erg lastig dus dat is een wiebel benen maar word steeds stiller

Als ik dan rondje erf doe gaat ze schudden met dr hoofd, twijfel of dat onzekerheid is of puberaal van ik heb geen zin in wat jij wilt

Dat veranderlijke herken ik ook wel, ik gooi het maar op weinig concentratie en speelsheid. Maak me daar nu nog niet te druk om. ENe dag kan ik serieus wat oefenen en andere dag stuiterballetje

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 07:50

Gimme_Joy schreef:
Doe ik ook zeker niet! Ik ben alleen maar jaloers. Longeren moet bij ons helaas buiten. Anders had ik in de binnenbak kunnen gaan, maar regels zijn nou eenmaal regels. En voor Joy maakt een weekje extra luieren niet zoveel uit. Joy heeft gelukkig ook niks van de wind. Ik vind het erger :=

Baal gewoon dat het weer zo erg roet in het eten gooit. But we have to sit this one out...

Komt goed! Ze is nog jong, je hebt nog zo lang om te genieten van haar!

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:30

Wel heerlijk om met jonkies bezig te zijn...

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:39

Deze dame is al lang beleerd, maar vandaag mocht het hek weer open na de droes. Regen, wind en storm interesseerde ons niet. We moesten naar buiten! En toen ging ze met haar 23 toch weer op hoog tempo de heuvel op. :')

Afbeelding
#heelblij

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:47

Zo hey, ik kom ook weer even binnen gewandeld...

Beetje hectische dagen gehad en eigenlijk helemaal geen tijd gehad voor bokt.

Gentle gaat super heeft nu n 0grams regendeken (van Jill) op want met de zomerdeken op wist hij de strontvlekken nog op zijn kont te toveren :=

Handoek op zn hoofd? No problemo
Afbeelding

Regendekentje op
Afbeelding

Gister voor het eerst n bitje in gehad
Afbeelding

Afgelopen maandag kwam de da om zn hechtingen te verwijderen en ging hij voor de laatste keer in nieuw verband (wat er morgen al af mag!)
Afbeelding

Zn benen zien er supergoed uit, zal 1 foto posten van zn voorbeen met de hechtingen er nog in ;)
Afbeelding

Afgelopen zondag heb ik hem voor het eerst op de poetsplaats gezet maar dat vond hij toen nog n beetje spannend aangezien het best druk was op stal....
Afbeelding

Vanmiddag opnieuw geprobeerd en wat ben ik trots! Hij stond los en stil... bewoog alleen als ik dat van hem vroeg dus ik ben echt mega trots!!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jups, al die haren zijn van Gentle... hij is volop aan het ruien :)

Morgen dus verband eraf en dan gaat hij vrijdag onder de douche want hij heeft wat rainrot.... daarna maar eens kijken hoe hij er na zn douche uitziet want ben aan het twijfelen of ik hem niet beter kan scheren zodat ik de plekjes van de rainrot (die overigens al aan het genezen zijn, wassen is dus alleen om te zorgen dat hij echt schoon is en de plekken ontsmet zijn!) beter in het oog kan houden.... scheren kent hij nog van zn veulentijd dus denk niet dat hij daar n probleem mee zal hebben.

Voor zover gaat alles hier van n leien dakje en sta ik echt heel raar te kijken af en toe, zo braaf als Gentle is heb ik ze nog niet gehad en ik heb toch ondertussen genoeg jonge paarden in mn handen gehad :D

Ik was CubaLibre ;)
A Dollar For A Rose zilveren boktveulen 2016/Flashy Gold On Black gouden boktveulen 2019 <3

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:24

Ahww gentle wat ben je schattig met je roze verbandje <3

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:31

Wat fijn dat hij het zo goed doet! Dat roze staat hem prima, maar toch fijn als dat straks ook eraf mag!

Ik krijg echt een pesthumeur van dit pestweer }:0 en dat slaat ook over op Mattie.. mijn onverschrokken kanjer liep dwars door me heen in de paddock toen ik zijn drollen uit de blubber aan het scheppen was. Ik belande zowaar pardoes met mijn billen in de kruiwagen :7
Ik was enorm boos op hem, maar ik geloof dat hij er zelf nog het meeste van geschrokken was.. daarna was hij poeslief en had hij gelukkig weer respect voor mijn ruimte.

[o]

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:37

Ik geef gewoon eerlijk toe dat ik een mooi-weer-“ruiter” ben, bucks heeft momenteel dus vakantie :+
(Moet wel zeggen dat Bucks al 7 is en al een jaar lang zo nu en dan in tuig staat... ze kent dat dus inmiddrls wel. En het échte beleren alsin kar erachter, kan ook over 3 maanden nog ;) )

Raika (v. Brijol) B+16 PR 198 / L1+10 PR 196,5 / L2+3 PR 187
Rixx Jupiter Insta: Fjorden.raika.rixx

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:42

Wat ziet het been van Gentle er goed uit!

Vroeger was ik ook een mooi weer ruiter, maar ik wilde vaker rijden dan dat ik het weer mooi vond. :+ Inmiddels ben ik een "het-maakt-me-niet-uit-welk-weer-het-is-ruiter". Mijn paard is een mooi weer paard. :j

Mijn fjord interesseert het ook echt niet of het regent, onweert, stormt of zonnig is. :+

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 08:52

Ik rij ook altijd maar nu is het me toch te gortig, ik schort ff op tot de middag.

Fijn dat Gentle zo relaxed is.Wel zo fijn als ze op rust staan.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:02

Ik lees eigenlijk al mee vanaf het begin, omdat ik het leuk vind om te lezen hoe andere mensen hun paard beleren.

Zelf heb ik een 9 jarige Welsh merrie. Toen ze 3,5 jaar oud was ben ik gevraagd door haar fokkers om haar te beleren. Ik was toen 14 jaar.

Toen ze 6 jaar oud was kon ik haar overkopen. Echt een droom die uitkwam, mijn eerste eigen pony! Op dat moment reden we L1 dressuur en b springen. Ook reden we veel buiten. Ze luisterde goed (op af en toe een paar streken na) en deed altijd enorm haar best.

We hebben altijd al met rare klachten gelopen. Ze heeft een tijd gehad dat ik haar bijna niet mocht aanraken, dan was ze heel boos. Toen zo snel mogelijk naar de kliniek gegaan, en daar zeiden ze dat het kwam door gevoelige zolen. Toen gelijk op speciaal beslag gegaan en ze knapte wat op. Ik mocht haar wel weer aanraken, maar dit vond ze nog steeds niet echt fijn. Ook waren haar spieren heel vaak heel strak. Ik heb er al heel vaak verschillende soorten osteopaten, manuele therapeuten en acupunctuur bij geprobeerd, maar niks leek echt te helpen. Af en toe kon ze ook ineens wat onregelmatig zijn. Ik ging dan altijd gelijk naar de kliniek (ben goed in mezelf druk maken haha :') ) maar er werd nooit wat gevonden dus het werd maar op gevoelige zolen gegooid.

Eind vorig jaar sloeg het helemaal om. Ze wilde niet meer, ze kon niet meer. Ik heb vanalles geprobeerd. Van echt iedereen om me heen hoorde ik dat er niks met haar aan de hand moest zijn. Veel rust, veel rustig aan werken, toch wat regelmatiger rijden tot 2 maanden helemaal niks doen. Niks hielp. Weer naar een andere dierenarts, deze kon ook niks vinden. Ik baalde enorm, want het klopte gewoon niet. Ze deed altijd zo haar best voor me. Zodra we gingen rijden stond ze stil en wilde ze geen pas meer verzetten. Dat was voor mij de druppel. Ik wilde nu echt alles uitzoeken, want het klopte niet.

In januari heb ik haar getest op pssm2. Helaas heeft ze n/p3. Dit klopte voor mij verder nog niet helemaal, dus ik ben ook nog naar Den Hoek gegaan. Daar kreeg ik te horen dat ze naast pssm ook nog de ziekte van Lyme heeft. Zwaar kl*te dus. Ik heb haar naar een stal verplaatst dichter bij mijn huis zodat ik elke dag 3 keer naar haar toe kan voor haar medicijnen. Ik heb nu alweer een hele andere pony! Ze wil weer voor me werken. Haar spieren blubberen nu eindelijk, zo los zijn ze. Ik kijk per dag wat ze wel of niet aan kan en we doen alles heel rustig aan.

De reden dat ik me meld in dit topic is omdat ik haar eigenlijk weer opnieuw wil gaan inrijden. Ik longeer haar nu ongeveer 3 keer in de week en voor de rest wandel ik en poets ik veel. Ik heb een keer weer geprobeerd om wat te stappen onder het zadel, maar toen bleef ze weer staan en wilde ze geen pas verzetten, waarschijnlijk is ze bang dat het pijn gaat doen. Daarom heb ik besloten om alles heeeeel rustig aan te gaan doen. Ik doe nu gewoon alsof ze niks gewend is. Vandaag heb ik haar voor het eerst weer met een zadel gelongeerd.
Afbeelding

En dit is hoe we reden voor alle ellende
Afbeelding

Afbeelding

Ik zie wel dat het een heel lang bericht is geworden, sorry!! Ik hoop dat ik hier mee mag praten, want ‘echt’ beleren is het niet natuurlijk. Ik hoop alleen dat ik hier misschien ook wat motivatie en tips mee kan krijgen, zo niet vind ik het ook leuk om jullie verhalen te lezen!

Old Avenue's Larissa ---- L1 dressuur + 21 pr: 204 ---- B springen + 3 pr: 78,5 stijlpunten [o]

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 06:25

Wat knap en goed dat je zo aan het zoeken bent gebleven! En fijn dat het nu beter met haar gaat.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 07:13

Wat goed dat je zo aan het zoeken bent! Toen ik je verhaal las dacht ik al: het zal toch geen pssm zijn.

Hopelijk gaat het opnieuw beleren goed!

Technisch gezien doe ik ook opnieuw beleren. Hij is telkens beleerd en daarna is het alsnog helemaal fout gegaan.

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:18

linda2008 schreef:
Ik geef gewoon eerlijk toe dat ik een mooi-weer-“ruiter” ben, bucks heeft momenteel dus vakantie :+
(Moet wel zeggen dat Bucks al 7 is en al een jaar lang zo nu en dan in tuig staat... ze kent dat dus inmiddrls wel. En het échte beleren alsin kar erachter, kan ook over 3 maanden nog ;) )

Ik ben overigens ook niet beschaamd om dit toe te geven hoor :o
Heb het op dat vlak getroffen met Dexter, die wil niet werken.
Dus die vindt het niet erg om wééral vakantie te hebben als het weer eens weken regent _O-

Larissajulia ik herken het hoor, dat bezorgde! Ik maak me ook altijd veel te druk bij elke scheet :j
En had dan ook een DA die zei dat er niks was, maar ik heb wel mijn gevoel gevolgd en ben daar altijd blij om geweest!
Je eigen intuïtie zit zelden verkeerd hoor. Goed dat je verder bent gegaan! Weet je tenminste wat er aan de hand is, niet weten is vreselijk.

Ik heb tussen de buien door Duke ook 'opgepakt'.
Waar is mijn veulen |(
Afbeelding
Ik had hem wel al eens het tuig opgelegd maar hij deed er vrij weinig naar haha.
Heeft het toch geholpen, al die keren dat ik slingers en vlaggen over hem heb gehangen :')

Ehm vrouw what the.. ?
Afbeelding

Klein beetje draf aan de hand voor het gerammel maar dat was ook weinig spannend..
Afbeelding

Wil hem niet voor 4 onder het zadel, maar over een paar maanden is hij alweer 3 en voor de wagen kan dan denk ik wel prima? Zeker als hij langs Dexter kan, dan hoeft hij niet eens echt te werken want zo zwaar is onze waggie niet. Hoewel ik Dexter er ook nog voor aan zie om gewoon vol in de remmen te gaan, puur zodat Duke in zijn eentje moet trekken _O-
Wat denken jullie? Hij wordt in juni 3 maar zomermaanden zijn druk op het werk dus tegen september/oktober gok ik wel dat hij voldoende uitgezwaard is om voor de wagen te beginnen beleren, toch?

Hij is zo schraal nog nu :+ Kont hoog weer, klein hummeltje

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:23

Hahahahahaha klein hummeltje? :')

Ik concludeer bij deze dat jouw en mijn idee van klein iets wat verschillend is :')

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:00

Ik heb hem gisteren heel primitief nog eens gemeten en hij komt echt niet boven de 1.68 uit hoor.
Maar ik zeg ook al 2,5 jaar dat ik een meetstok ga kopen, maar telkens denk ik 'voor die 2 keer dat ik hem gebruik is het ook belachelijk'. En ondertussen heb ik al 50x gevloekt dat ik geen meetstok heb.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:12

Ja, zo gaan die dingen, en als je er een hebt gebruik je 'm idd maar twee keer.