Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Hanmar, EvelijnS, Shanna, Dani, benangelique, Ladybird

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:25

Shaggy09 schreef:
8nnemiek schreef:
Wij waren flink doorweekt := Niet heel lang gebleven, gelukkig maar want het treinverkeer richting het zuiden lag volledig plat en we hebben er vier uur over gedaan om thuis te komen, ipv 2,5 uur :=
Voordeel was dat we weer bijna droog waren toen we thuis aankwamen :')

Verkeerde topic, jij bedoeld klimaatopmars?

Een paar post erboven ging het over de klimaatmars en werd er gevraagd wie erbij was geweest ;)

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Shaggy09

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:32

Oh sorry dat heb ik over het hoofd gezien :P

JM :#

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:31

piendumaitre schreef:
Klopt Mysa, helemaal met je eens, ik vind het zo walgelijk hoogdravend en arrogant en stuitend gewoon deze manier van opschrijven. Ik vind het afschuwelijk om zo iemand in ons topic te hebben, want je moet eerst jezelf door al die bagger iedere keer baggeren om er achter te komen, dat het wel zinvolle posts zijn. Pfffff echt niet tof vind ik het. Daardoor wordt zo´n topic onveilig, is er geen fijne opbouwende constructieve manier van discussiëren en is dit een plek dat verword tot polarisatie van mensen die tegenover elkaar staan en dit waarschijnlijk niet eens zo staan. Echt helemaal niet tof en gaat zo tegen mijn natuur in.

huh... sinds wanneer is een topic 'eigendom' van iemand?

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:40

Mij ontgaat van alles...
ikke schreef:
Ehm warmterotonde??

Joh, dat is gewoon stadsverwarming en veel van die warmte wordt er speciaal voor geproduceerd!

Ehm - er is iets wat warmte rotonde heet.
Ik heb het woord ook niet uitgevonden, maar het is GEEN gewone stadsverwarming. (Daarom gebruikte ik aanhalingstekens.)
Bij het gewone spul wordt er idd gas voor verbrandt.

Maar hier haak ik af.
Citaat:
Enne, het boeit niet dat er CO2 vrij komt bij verbranding van gas. Het gaat erom dat je die CO2 ook weer uit de lucht haalt en hergebruikt.
Wat de bomen in een natuurlijk proces doen, moet de mens chemisch na gaan doen.
Dat is namelijk precies wat synthetisch gas doet......

Ja, in principe is er een kringloop mogelijk.
Een boom leeft, gaat dood, wordt tot aardgas, dat verbrand je en die kooldioxide wordt weer door andere bomen opgeslagen.
Maar nu wat zo fraai heet 'de vergelijking kloppend maken'.

De hoeveelheid aardgas staat tot de hoeveelheid bomen plus de hoeveelheid tijd - houd toch op!

En wat bedoel je eigenlijk met 'synthetisch gas'...?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:28

juval schreef:
piendumaitre schreef:
Klopt Mysa, helemaal met je eens, ik vind het zo walgelijk hoogdravend en arrogant en stuitend gewoon deze manier van opschrijven. Ik vind het afschuwelijk om zo iemand in ons topic te hebben, want je moet eerst jezelf door al die bagger iedere keer baggeren om er achter te komen, dat het wel zinvolle posts zijn. Pfffff echt niet tof vind ik het. Daardoor wordt zo´n topic onveilig, is er geen fijne opbouwende constructieve manier van discussiëren en is dit een plek dat verword tot polarisatie van mensen die tegenover elkaar staan en dit waarschijnlijk niet eens zo staan. Echt helemaal niet tof en gaat zo tegen mijn natuur in.

huh... sinds wanneer is een topic 'eigendom' van iemand?

Juval er staat "ons" topic (goed lezen). Ons staat voor iedereen die gepost heeft. Dus dit topic is van iedereen die hier actief is cq meeleest. Ons staat nooit voor het enkelvoud "iemand" dus kan daar nooit eigendom van zijn! En ik....Pien, vind de manier van verwoorden totaal niet tof in ons topic.
En dat is jammer want die persoon zou mij/ons veel kunnen leren als de toonzetting uitnodigender is.
Laatst bijgewerkt door piendumaitre op 12-03-19 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:36

Synthetisch gas heb ik in eerdere berichten al eens uitgelegd:
Het is gas dat je middels een elektro-chemisch proces gemaakt wordt. De simpele versie is waterstofgas (water splitsen met elektriciteit) maar daarna kun je er nog enkele stappen aan toevoegen, bijvoorbeeld met CO2 als basisgas, om andere, minder explosieve, gassen te maken waaronder gassen die in hun verbranding erg lijken op aardgas en daarmee een uitstekende vervanger voor aardgas kunnen zijn.

De proeven om dit soort gassen te maken is wat onder andere, maar niet uitsluitend, bij de Magnumcentrale in Eemshaven gebeurt.
Je maakt de cirkel dan rond zonder tussenkomst van de natuur. Er zijn diverse oplossingen, bijvoorbeeld met amoniak (NH3). Dat geeft NOx als reststof maar die NOx heb je mede nodig om weer amoniak te maken en is in dergelijke installaties simpel af te vangen en te hergebruiken.

De stadsverwarming maakt niet of nauwelijks gebruik van restwarmte. Leuk verkoopverhaal, maar de praktijk is een stuk weerbarstiger.
Wat er wel gebeurt is dat de opgewekte warmte in de WKK's aan een veel hoger rendement wordt opgewekt dan je als individu ooit voor elkaar kunt krijgen. Bovendien zijn deze WKK's al geschikt of zeer simpel om te bouwen naar synthetisch gas.

En ja, het maken van die gassen kost vele malen meer energie dat ze kunnen opslaan/terug geven en daarom is het zo belangrijk dat er genoeg "schone" energie beschikbaar is, waarbij we voorlopig alles wat geen delfstoffen gebruikt als schoon moeten aanvaarden.
En nee, landbouwgrond gebruiken voor zonnepanelen is geen oplossing. Er is nog meer dan genoeg dak beschikbaar dat er voorlopig geen landbouwgrond ingezet hoeft te worden.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:01

@ ikke: dank voor de verduidelijking mbt synthetisch gas.

Mbt warmte rotonde: ik bedoel warmte rotonde (en niet een simpel verkooppraatje voor stadsverwarming). https://warmopweg.nl/warmterotonde/

(En met name het zinnetje
"De inzet van warmte uit kolengestookte elektriciteitscentrales is vanuit het oogpunt van duurzaamheidsambities en maatschappelijke discussies niet voorzien.")
(Niet voorzien als in: daar doen we dus niet aan.)

[o]

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:42

Janneke2 schreef:
@ ikke: dank voor de verduidelijking mbt synthetisch gas.

Mbt warmte rotonde: ik bedoel warmte rotonde (en niet een simpel verkooppraatje voor stadsverwarming). https://warmopweg.nl/warmterotonde/

(En met name het zinnetje
"De inzet van warmte uit kolengestookte elektriciteitscentrales is vanuit het oogpunt van duurzaamheidsambities en maatschappelijke discussies niet voorzien.")
(Niet voorzien als in: daar doen we dus niet aan.)

Het is gewoon stadsverwarming. Die ring is leuk bedacht, maar die is er nog niet en dat gaat ook nog wel even duren. Hoeveel tijd denk jij nodig te hebben om, pak 'm beet, 100km dubbelwandige stalen leiding te leggen?

Daarnaast is het niet de goedkope oplossing die ze er zo graag van maken. Er zijn processen tegen Eneco gevoerd door bewoners omdat ze van stadsverwarming af wilden omdat het veel te duur zou zijn. Dat is het op dit moment ook.
Maar wat niemand verteld, de kosten om dat net in stand te houden. Ik heb rekeningen betaald voor een week werk van een aannemer; daar kon je een leuke villa in het Gooi voor kopen! Die aannemer is een maand aan het werk geweest om de reparatie uit te voeren, terwijl het net gewoon in stand bleef. Gebruikers hebben nauwelijks iets gemerkt, ook niet van de enorme bedragen die het gekost heeft.

Het is ook nooit gebouwd omdat het goedkoper was; het gaf, in Utrecht, warmte, stoom en elektriciteit aan het ziekenhuis. Daar is het ooit begonnen en vervolgens als de spreekwoordelijke olievlek verspreid over de stad want het gaf onder meer veel minder gesleep met kolen in een stad die toen al steeds slechter bereikbaar werd.

Het gros van de warmte die nu door het deel van de "warmterotonde" gaat dat al wel bestaat (het stadsverwarmingsnet in o.a. Rotterdam en Den Haag) wordt daar voor een belangrijk deel met WKK's opgewekt.
Er is niet zoveel mis met die, gasgestookte, WKK's. Ze leveren een goed rendement met een combi van elektriciteit en warmte. Bovendien zijn de meeste installaties zonder grote ingrepen aan te passen aan andere brandstoffen.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:20

Citaat:
Het is gewoon stadsverwarming. Die ring is leuk bedacht, maar die is er nog niet en dat gaat ook nog wel even duren. Hoeveel tijd denk jij nodig te hebben om, pak 'm beet, 100km dubbelwandige stalen leiding te leggen?

....ja, klopt - maar eigenlijk niet ter zake.
De overgang naar aardgas bleek vrij snel te kunnen (binnen 10 jaar), de overgang naar 'niet fossiel' kan helaas wat langer duren.

Het systeem van stadsverwarming is zo oud als de oude Romeinen. "Het stelt iets voor."
Ik heb nergens gesteld dat het de goedkoopste optie is (en doorstoken van fossiele brandstoffen is de duurste optie, als je alle kosten meeneemt).

Citaat:
Ik heb rekeningen betaald voor een week werk van een aannemer; daar kon je een leuke villa in het Gooi voor kopen! Die aannemer is een maand aan het werk geweest om de reparatie uit te voeren, terwijl het net gewoon in stand bleef. Gebruikers hebben nauwelijks iets gemerkt, ook niet van de enorme bedragen die het gekost heeft.

?
Nou ben ik geboren Hollandse en ik beschouw het "dus" als een gewone menselijke eigenschap om 'voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten'.
Doe aannemer heeft keu-rig werk verricht!
Klasse!
En heeft gezorgd voor klantvriendelijkheid.

Daar mag voor betaald worden.
En het zegt mij verder vrij weinig
* economie is een kringloop: deze aannemer verdient een eerlijke boterham met nuttige werkzaamheden
* bijv. een miljoen euro om bijv. een half miljoen mensen van warmte te voorzien 'is niet duur'.

[o]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:49

Ik volg niet de hele persconferentie maar de NOS app zegt mij dat de klimaatdoelen zeer waarschijnlijk niet gehaald gaan worden in het huidige plan...
Het maakt me zo boos dat Klaver in december nog de amendementen van Lammert van Raan afschoot omdat ze te overdreven waren of zoiets, maar diezelfde ideeën nu wel presenteert als zijn eigen plannen die "echt nodig zijn". Tja... :(

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:14

Klaver vind ik ook niet zo geweldig.. Vlees eten, vliegreizen, nog maar een extra kind erbij.. toe maar, maar wel het klimaat willen redden..
De partij zelf vind ik een van de betere, maar Klaver past eigenlijk niet helemaal bij zijn eigen partij :+

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:27

Klaver stelt onhaalbare en onrealistische doelen.

JM :#

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:43

8nnemiek schreef:
Klaver vind ik ook niet zo geweldig.. Vlees eten, vliegreizen, nog maar een extra kind erbij.. toe maar, maar wel het klimaat willen redden..
De partij zelf vind ik een van de betere, maar Klaver past eigenlijk niet helemaal bij zijn eigen partij :+
Dat ben ik dus niet de enige die wat kritisch naar deze persoon kijkt. Enfin, als ik op GL stem , dan stem ik toch op Kathelijn de nummer 2.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:52

Zeker niet, maar ik zou dan ook nooit (meer) groen links stemmen :+

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:56

Dat snap ik , ik denk dat jij PvdD stemt. Ik ben toch wel een GL stemmer al van oudsher.

De politieke messen worden geslepen als het gaat over de door berekeningen, de standpunten van Links en Rechts over wel- niet CO2 heffing en aan wie de klimaattransitie door te rekenen. Deze zag ik langs komen→
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... d=SK216DHP

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:25

Donk (dus) CO2 heffing voor bedrijven gaat komen. Rutten en co hebben dit een half uur nadat cijfers van plan bureau met de door rekening kwam, gemeld. Groen links is blij en nu is Klimaatopwarming een item van links, midden en rechts. Heel blij mee dat de vervuiler betaalt en die industrie die schoner is daarvoor beloond wordt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:31

Ik heb vanmiddag ook een deel van het gesprek gezien van Rutte en Wiebes, en het klonk een stuk beter :j Inderdaad de industrie meer laten betalen van de burger, en mensen met een kleine beurs ondersteunen bij de transitie naar gasloos.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:06

8nnemiek schreef:
Ik heb vanmiddag ook een deel van het gesprek gezien van Rutte en Wiebes, en het klonk een stuk beter :j Inderdaad de industrie meer laten betalen van de burger, en mensen met een kleine beurs ondersteunen bij de transitie naar gasloos.

Als ze de kleine man echt serieus zouden nemen (doen ze niet, weet ik ook wel) dan zouden ze als de donder gaan zorgen dat we voortgang maken met de omschakeling naar synthetisch gas, zodat de burger veel minder kosten heeft aan het aanpassen van z'n installaties.

Maar ja, VVD hè, die laten alles door het bedrijfsleven oplossen, maar datzelfde bedrijfsleven mag daar geen prijskaartje aan hangen.......

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:20

@magrathea volgens mij vroeg jij ergens of er ook maatregelen opgedrongen worden. De huidige cv ketels mogen per 2021 niet meer verkocht/gemaakt worden. Dus in feite is dat gewoon een maatregel die je opgedrongen word.

Wat betreft grote bedrijven laten betalen onder het mom van de vervuiler betaald is heel nobel en klinkt goed. Verwacht niet dat die het uit zijn eigen zak gaat betalen. Dat betaald iedereen die deelneemt aan de economie.

Elke tax en elke heffing betaald uiteindelijk de burger. De btw verhoging van 50 procent van 6 naar 9 kost gewoon de burger meer geld. Geen bedrijf die dit zelf betaald.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:28

Toch is er wel een verschil Robert, want wat je zegt klopt. Ik kan als consument zelf keuzes maken. Dus als speelgoed, snoep, vlees bijvoorbeeld duurder wordt vanwege de tax kan ik er voor kiezen om dat niet te nemen. Dus heb jij weinig geld, dan kun jij het doen met de 1ste levensbehoefte en voel je dus die tax veel minder in je portemonnee daar je elektriciteit rekening minder belast wordt.
de rijkere die alles nuttigen betalen dan ook meer de rekening.
Als jaren nuttigen wij hier alleen de 1ste levensbehoefte, zijn sober met kleding en alles ook omdat we gewoon het geld er niet voor hebben. Dat is een fijn en prima leven hoor zeker hier in Frankrijk waar de huizen veel goedkoper zijn.
Dus ik zie liever de producten wat duurder worden als mijn energie rekening met 100 euro per maand of 50 euro omhoog gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:24

@Pien: Dat is nobel maar als je al niet eens meer die keuze hebt? Als je inkomen ten opzichte van je lasten zo laag is dat je nauwelijks rond komt?

De moeder van een van de meiden die onze paarden rijdt, doet vanuit de kerk veel voor mensen in de gemeente die het slecht hebben. Ze noemt geen namen (hoeft ook niet) maar ik herken de verhalen uit de tijd dat mijn ouders het ook niet breed hadden.
Wij hadden echter een huis met veel grond en mijn vader deed veel aan tuinieren, dus wij aten zeker 80% uit eigen tuin en daarmee hadden wij het relatief goed, ondanks het lage inkomen (sociale uitkering vanuit de ziektewet) van mijn vader.

De meeste mensen die het slecht hebben, hebben echter geen 500m2 tuin met goede grond om alles op te verbouwen. Dan MOET je al je eten kopen en is die 50% BTW verhoging een direkte kostenpost!
Die mensen hebben namelijk geen keuze meer, die keuzes zijn eerder al gemaakt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:25

ikke schreef:
8nnemiek schreef:

Als ze de kleine man echt serieus zouden nemen (doen ze niet, weet ik ook wel) dan zouden ze als de donder gaan zorgen dat we voortgang maken met de omschakeling naar synthetisch gas, zodat de burger veel minder kosten heeft aan het aanpassen van z'n installaties.

Maar ja, VVD hè, die laten alles door het bedrijfsleven oplossen, maar datzelfde bedrijfsleven mag daar geen prijskaartje aan hangen.......

Als ze voor de oplossing van syntetisch gas zouden gaan dan zouden ze twee vliegen in 1 klap slaan. Ze zouden minder CO2 uitstoten en gelijk de kosten voor de burger enorm reduceren. Helaas kiest dit kabinet liever voor luchtfietserij met elektrische auto's en warmtepompen.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:36

ikke schreef:
Als je inkomen ten opzichte van je lasten zo laag is dat je nauwelijks rond komt?
Het kan best dat ik me vergis hoor, maar ik denk dat als het kabinet echt wil en doet wat ze gisteren zeiden, dat die CO2 heffing juist voor deze groep en het middenkader het beste uit zal pakken.

MAAR, dan papegaai ik na wat een 80 tig tal economen en andere instanties hadden voorgerekend aan het kabinet. Zonder CO2 heffing, was het middenkader en de mensen met de laagste inkomens vooral de pineut. Nu gaat er volgens die mensen (e.a wetenschappers die meer technisch onderlegd zijn) een extra prikkel uit om zo schoon mogelijk te produceren, want dan kost het je niets als industrie én de rekening komt niet meer volledig neer bij deze groep mensen maar wordt eerlijker verdeeld.

Misschien dat het anders zal zijn (dat kun jij ook niet weten ikke, net als ik), maar ik ga hierbij toch uit van de mensen die hier gisteren op TV hun visie over lieten gaan waaronder planbureau e.a. Ik heb de hele avond voor de buis gezeten, omdat ik de draai van het kabinet zo snel, wel een hele bijzondere vond :oo . On verra, we zullen zien, want er moet nog overlegd worden met de werkgevers en er komen verkiezingen aan, dus ik ben zeker niet naïef.

Maar ik hoop dat dit kabinet, zoals ze het zelf verwoorden, het groenste kabinet ooit wordt, en ik zal het niet meer meemaken, maar ik zou het fantastisch vinden als de partij GL ooit niet meer nodig is doordat we het milieu op orde hebben en de klimaatverandering gekeerd. Want GL partij is niet een doel op zich, maar een middel. En als de VVD dit middel weet te bereiken, dan vind ik het allemaal best en heeft GL ondanks dat ze niet mee geregeerd hebben, bereikt wat ze willen. En daar gaat het om. Maar eerst zien en dan geloven :Y)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:51

Ik snap je punt, maar gezien het handelen van dit kabinet en wat ze ons al eerder voorgelogen hebben, heb ik er geen enkel vertrouwen in dat het zo werkt.
De laagste inkomens hebben domweg het geld niet beschikbaar om de duurdere produkten te kopen.

Die BTW verhoging is een ordinaire inkomstenbron die met l*lverhalen wordt rechtgel*ld, zoals ze dat vaker doen.

Bedenk heel goed dat de VVD er is voor het bedrijfsleven. Die hebben zich nog nooit iets gelegen laten liggen aan de kleine man en dat gaan ze nu ook niet doen.