Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Ladybird, Hanmar, Polly

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:59

piendumaitre schreef:
Ik heb de hele avond voor de buis gezeten, omdat ik de draai van het kabinet zo snel, wel een hele bijzondere vond :oo . On verra, we zullen zien, want er moet nog overlegd worden met de werkgevers en er komen verkiezingen aan, dus ik ben zeker niet naïef.

Na 20 Maart draait het kabinet hoogstwaarschijnlijk gewoon weer de andere kant op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:02

ikke schreef:
Bedenk heel goed dat de VVD er is voor het bedrijfsleven. Die hebben zich nog nooit iets gelegen laten liggen aan de kleine man en dat gaan ze nu ook niet doen.

Precies dat ja. Mensen trap er nou niet weer in. Het is bijna 20 maart en Rutte ziet zijn meerderheid in de eerste kamer slinken.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:31

ikke schreef:
Ik snap je punt, maar gezien het handelen van dit kabinet en wat ze ons al eerder voorgelogen hebben, heb ik er geen enkel vertrouwen in dat het zo werkt.
De laagste inkomens hebben domweg het geld niet beschikbaar om de duurdere produkten te kopen.

Die BTW verhoging is een ordinaire inkomstenbron die met l*lverhalen wordt rechtgel*ld, zoals ze dat vaker doen.

Bedenk heel goed dat de VVD er is voor het bedrijfsleven. Die hebben zich nog nooit iets gelegen laten liggen aan de kleine man en dat gaan ze nu ook niet doen.

100% mee eens. Daarom vond ik de GL strategie zo'n goede want dat weet Klaver ook. MAAR we }> (ja, ik stem al mijn hele leven GL vanwege mijn zorgen om het milieu en klimaat) steken de VVD nu een veer in hun reet, dus GL gaat voor het milieu en niet voor de partij politiek met als gevolg dat als het weer kantelt de andere kant op→ iets dat ik verwacht na de verkiezingen :Y) dan kan GL de VVD ook weer vol aanpakken. Als ze dat nu al doen en niet de twijfel van de voordeel geven, dan is GL wederom de partij die niet constructief is en blablabla etc...

Loretta schreef:
piendumaitre schreef:
Ik heb de hele avond voor de buis gezeten, omdat ik de draai van het kabinet zo snel, wel een hele bijzondere vond :oo . On verra, we zullen zien, want er moet nog overlegd worden met de werkgevers en er komen verkiezingen aan, dus ik ben zeker niet naïef.

Na 20 Maart draait het kabinet hoogstwaarschijnlijk gewoon weer de andere kant op.

Ja, dat denk ik ook. zie post hierboven.

Loretta schreef:
ikke schreef:

Precies dat ja. Mensen trap er nou niet weer in. Het is bijna 20 maart en Rutte ziet zijn meerderheid in de eerste kamer slinken.

Helemaal mee eens. Maar hopen mag, want mij kan het niet schelen wie het regelt, als het maar geregeld wordt. En als de VVD het gaat regelen en all the credits in zijn zak wil steken, dan hebben ze mijn zegen.

En natuurlijk heb ik vreselijk gelachen gisteravond, met uitspraken van de VVD en Dijkhoff als we moeten op komen voor de kleine man, het klimaat is een zaak van iedereen en niet alleen van links→ mannen denk ik dan→ zijn we het eindelijk met elkaar eens, regel het maar. ~~}> _O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:33

Ik heb ook met open mond zitten kijken hoor, maar echt niet dat ik ineens op een van de coalitiepartijen zal stemmen :')

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:49

Ik heb toen ik terugkwam van Knollie een klein feestje gevierd...!

Wauw!
"Als de vos de passie preekt, boer pas op je kippen"
"Er is vreugde in de hemel als de zondaar zich bekeert" (...al ik ben de hemel niet).

Maar het kabinet dreigt een meerderheid te verliezen en doet EIN-DE-LIJK wat moet worden gedaan!!!
...ik dreig mainsteam te worden op mijn oude dag? _/-\o_

robert45 schreef:
De huidige cv ketels mogen per 2021 niet meer verkocht/gemaakt worden. Dus in feite is dat gewoon een maatregel die je opgedrongen word.

Tja, hoe denk je dat het in Groningen is?
Worden aardbevingen ons ook 'opgedrongen'....?
(In1963 werd er al voor gewaarschuwd, een verrassing is het dus niet.)

Citaat:
Wat betreft grote bedrijven laten betalen onder het mom van de vervuiler betaald is heel nobel en klinkt goed. Verwacht niet dat die het uit zijn eigen zak gaat betalen. Dat betaald iedereen die deelneemt aan de economie.

Welnee.
1) Achterliggende, onjuiste gedachte: "een milieu maatregel kost geld".
Ik verdien al jaren aan mijn windmolen en de zonnepanelen. Ik kan het iedereen aanraden er in te investeren.
(Accoord, de investering en de innovatie zelf kunnen efkes duur zijn. Nietsmdoen is vele malen duurder.)

2) Oma vertelt: al onder het kabinet Balkenende II kwam het bedrijfsleven vragen om, jawel, goed milieu beleid.
Zodat je niet overdonderd zou worden als ondernemer. - en dus kon gaan investeren.
Hoe eerlijk het verdiende geld mbt de goedkopere energiemetc vertaald gaat worden naar een lagere prijs is een volgende.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 16:18

@janneke 2

Ik kom uit Groningen dus ik weet het vrij aardig... Overigens is er meer gas in de wereld dan alleen onder Groningen. Import vanuit het buitenland kan prima, kunnen we ondertussen rustig goede energiebronnen bedenken.

Als we het hebben over de vervuiler betaald, dus de bedrijven belasten voor hun uitstoot dan heeft dit niets te maken met zonnepanelen of windmolens. Sterker nog zonneparken in Groningen kunnen ze niet eens meer aansluiten, lopende projecten worden nog afgemaakt. Voor de rest is geen capaciteit, gaat tussen de 3-10 jaar duren voordat dit gerealiseerd is.

Je redenering raakt kant noch wal omdat het werkelijk niets met elkaar te maken heeft.

Wanneer het bedrijfsleven zelf vraagt om beleid moet je dat meer lezen als hoe kunnen we hier zo goed mogelijk van profiteren. Een investering zonder rendement is namelijk nutteloos, een investering moet altijd een doel dienen. Om je een voorbeeld te geven, de tesla's worden allemaal met flinke belastingmaatregelen in de markt gezet de grote bedrijven gaan inderdaad groen rijden. Echter als je kijkt naar alle belastingvoordelen wat op een tesla zit dan schrik je je dood.

Overigens gaat het om klimaatmaatregelen, geen milieumaatregelen. Minder plastic tasjes bv. heeft niets met klimaat te maken maar met milieu.

Pipodipo

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 18:38

Robert45, als het bedrijfsleven ergens 'voor op moet draaien', dan komen de kosten vanzelf weer op het bordje van de consument terecht. Zo werkt dat.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:29

Pipodipo schreef:
Robert45, als het bedrijfsleven ergens 'voor op moet draaien', dan komen de kosten vanzelf weer op het bordje van de consument terecht. Zo werkt dat.

Inderdaad! Helemaal juist

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:18

Misschien moeten jullie je even melden bij de deskundigen die allemaal hebben gezegd dat dit de beste maatregel is, want jullie weten het duidelijk beter :o

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:24

Magrathea schreef:
Misschien moeten jullie je even melden bij de deskundigen die allemaal hebben gezegd dat dit de beste maatregel is, want jullie weten het duidelijk beter :o

Als het dezelfde deskundigen zijn die eerst beweerden dat de energienota niet zou stijgen en vervolgens bleek dat ze op basis van verkeerde cijfers gerekend hadden dan zou ik nog behoorlijk ver komen met mijn gelijk.

Elke stijging komt vanzelf bij de consument terecht.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:41

Maar dat is toch geen excuus om het bedrijfsleven niet te gaan belasten. Hoe zou het dan moeten volgens jou?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:46

robert45 schreef:
@janneke 2

Ik kom uit Groningen dus ik weet het vrij aardig... Overigens is er meer gas in de wereld dan alleen onder Groningen. Import vanuit het buitenland kan prima, kunnen we ondertussen rustig goede energiebronnen bedenken.

Dat van die import kan natuurlijk. Ontginning op de Noordzee ook.
...maar ik vind het wat vaag klinken, 'het wordt ons opgedrongen'.
Het broeikaseffect was al voor 1984 bekend, dus het wordt tijd om de feiten niet te negeren.
(Was er in 1984 actie ondernomen, was er nu wellicht minder haast en druk....)

Citaat:
Als we het hebben over de vervuiler betaald, dus de bedrijven belasten voor hun uitstoot dan heeft dit niets te maken met zonnepanelen of windmolens.

Oh nee....?

Goed, Hoogovens beraad zich op een experimentele techniek (zodat de hoge temperaturen gehaald kunnen worden zonder zoveel fossiel te verstoken).
De luchtvaart krijgt het idd moeilijk.
Maar heel erg veel bedrijven produceren kooldioxide bij vervaardigen van hun producten, het aanleveren van grondstoffen en het afzetten van hun eindproducten.

Dus "niets" lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
Citaat:
Sterker nog zonneparken in Groningen kunnen ze niet eens meer aansluiten, lopende projecten worden nog afgemaakt. Voor de rest is geen capaciteit, gaat tussen de 3-10 jaar duren voordat dit gerealiseerd is.

Ja, baaie irritant.
(Verder geen argument, maar helaas wel waar.)
Citaat:
Je redenering raakt kant noch wal omdat het werkelijk niets met elkaar te maken heeft.

....nou, ik geloof dat ik er wel iets van af weet en met zo'n zwaktebod versterk jij die indruk.

Citaat:
Wanneer het bedrijfsleven zelf vraagt om beleid moet je dat meer lezen als hoe kunnen we hier zo goed mogelijk van profiteren. Een investering zonder rendement is namelijk nutteloos, een investering moet altijd een doel dienen.

Ja, klopt.
Ik weet dit al lang en snap niet precies wat je wil zeggen (want herhaalt iets wat ik allang weet en mee reken).

Waar het destijds ommging: ook toen al wilde hetbbedrijfsleven graag 'ophouden met kooldioxide uitstoten',
hun vraag ging over producten kunnen blijven maken met een betere ecologische voetafdruk.
(Het feit dat een bedrijf een bedrijf is, wil nog niet zeggen dat vervuiling een doel op zich zou zijn.)
Citaat:
Overigens gaat het om klimaatmaatregelen, geen milieumaatregelen. Minder plastic tasjes bv. heeft niets met klimaat te maken maar met milieu.

...dat moge waar zijn, maar qua ecologie is het onderscheid niet heel erg sterk.

Plastic kan, dat erken ik, duurzaam gebruikt worden, maar plastic tassen zijn pure verspilling.
Plastic is ook nog eens aardolie, dus er wordt fossiel spul opgepompt, geraffineerd, bewerkt etc etc tot een wegwerpprul dat vervolgens de voedselketen verzwakt.
"Beam me up Scotty, there seems to be no intelligent life here..."

[o]

ikke

Ik kom misschien naar Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:12

Magrathea schreef:

Er is een behoorlijk verschil tussen het politiek wenselijke antwoord en wat er daadwerkelijk gaat gebeuren.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:35

Even wat anders, hoe wordt de CO2-uitstoot van een bedrijf berekend?

ikke

Ik kom misschien naar Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:45

mysa schreef:
Even wat anders, hoe wordt de CO2-uitstoot van een bedrijf berekend?

Dat kun je, in theorie, gewoon meten.

Voor uitlaatgassen, zoals de schoorsteen van een kolencentrale, liggen die getallen ook gewoon vast. Er zijn wettelijke grenzen voor de waardes die in de uitlaatgassen mogen zitten.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:30

Ik snap die jubelstemming hier niet echt.

Dit kabinet is van zijn eerste leugen nog niet gebarsten en de provinciale staten verkiezingen staan voor de deur. Eerst maar eens wat zien dan pas geloven.

Sassy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 10:12

Loretta schreef:

Dit kabinet is van zijn eerste leugen nog niet gebarsten en de provinciale staten verkiezingen staan voor de deur. Eerst maar eens wat zien dan pas geloven.

Jij zegt wat ik ook al dacht.
Proberen stemmen te winnen van Rutte...eerst zien...dan geloven!

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!!

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:30

Loretta schreef:
Ik heb niemand in dit topic zien jubelen. Het meest positieve wat ik heb gelezen, is dat het kabinet de twijfel van het voordeel krijgt, maar ik geloof niet dat er mensen zijn die dit allemaal geloven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:26

Nu ja, ik heb een klein feestje gevierd.
Tien keer Rutte verstandige taal laten spreken via de nos app. Ik heb mij tenslotte al jaren geërgerd aan de mallotige dingen die die man allemaal riep.
"Eindelijk verstandige taal!"

(Maar ik schreef ook van 'als de vos de passie preekt..' en '"dat er natuurlijk vreugde in de hemel is als de zondaar zich bekeert", maar dat ik de hemel niet ben.)

[o]

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 15:08

Citaat:
Maar ik schreef ook van 'als de vos de passie preekt..' en '"dat er natuurlijk vreugde in de hemel is als de zondaar zich bekeert", maar dat ik de hemel niet ben.)
Daar moest ik zo om lachen, vond ik echt iets voor jou om te schrijven. Heel leuk gevonden in dit verband.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:42

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:25

[o]

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:32

Magrathea schreef:
Pipodipo schreef:

Ik vind het grappig dat je dit post, je hebt je wat kritisch uitgelaten in dit topic maar ze geven hier juist aan dat deze data waarschijnlijk niet (goed genoeg) klopt.

Nee, dat staat er dus eigenlijk niet.

Wat er bijvoorbeeld wel staat is dat de metingen die gedaan zijn, niet de voorspellingen waar maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:48

Interessant stukje. Als je naar de grafiek kijkt dan zie je toch duidelijk dat vanaf het punt waar de 'scenario-lijnen' beginnen ook de metingen ineens een stuk hoger liggen, voornamelijk boven de groene lijn. In een grafiek zouden eigenlijk boven en onder de gemiddelden-lijn ongeveer even veel metingen moeten liggen, waardoor de lijn wel degelijk iets omhoog zou curven. Niet tot aan de voorspelling, maar een curve begint meestal heel geleidelijk en kan daardoor zeker uiteindelijk op de voorspelling uitkomen. Als je puur naar de grafiek kijkt iig.

Ik vind het trouwens wel knap dat ze meer dan honderd jaar geleden al tot op de honderdste millimeter het zeewaterpeil konden meten!

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎