Nini_roosje schreef:Maar dat is wel wat xyzutu wil zei wil alle foto's zien. En dat is precies de discussie hier.
Nee toch? Waarom zou iemand onscherpe en over/onderbelichte etc etc foto's willen zien? Die ga je toch niet kiezen.
Moderators: Firelight, Essie73, xingridx, Muiz, NadjaNadja
Niobe schreef:Nini_roosje schreef:Maar dat is wel wat xyzutu wil zei wil alle foto's zien. En dat is precies de discussie hier.
Nee toch? Waarom zou iemand onscherpe en over/onderbelichte etc etc foto's willen zien? Die ga je toch niet kiezen.
Citaat:Bij andere fotografen krijg ik al het ruwe materiaal
Citaat:Daarom is het ook gek als de fotograaf de enige is die mag bepalen wat gelukt of geslaagd is.
Nini_roosje schreef:Marjoow schreef:Maar de foto's die ik niet gepubliceerd wil hebben, krijgt de klant niet te zien.
Maar dat is wel wat xyzutu wil zei wil alle foto's zien. En dat is precies de discussie hier.
DeMolenhoek schreef:Nee, want jullie zeggen ook dat als jullie een foto niet ok vinden jullie die ook niet geven. Terwijl wij die foto dan wel graag willen.
Hoe werk ik met de fotografen: Shoot wordt gedaan. Laptop is mee ter plaatsen of wij rijden achteraf naar het huis van de fotograaf. Sd kaart in de computer en ik kies welke ik wil. Dus ja, ik zie echt alle foto’s. Ik betaal voor de shoot en dan per foto. Dus jou geld en onkosten voor de shoot heb je sowieso al. Je steekt als fotograaf geen onnodige tijd in foto’s bewerken die de klant niet wil. Ik als klant heb keuze uit alle gemaakte foto’s.
Ik snap nog altijd niet wat daar nu als fotograaf zo erg aan is. Tenzij dat dan blijkt dat je eigenlijk totaal geen goede fotograaf bent en je enkel wat deftigs kunt tonen met zware nabewerking.
DeMolenhoek schreef:Dat is wat ik niet snap. De klant of haar dier staan notabene zelf op de foto. Dan heeft ze toch ook recht op die foto? Ze betaald jullie voor een dienst en dan geef je die in mijn ogen niet volledig. Maar goed, dit is gewoon weer dezelfde discussie als gisteren. Ik ga hier verder niet op ingaan, maar ik denk dat het ondertussen al duidelijk is dat ik niet als enigste zo denk.
En ja er werken fotografen op die manier. Voor er weer wordt gezegd dat die niet te vinden zijn.
DeMolenhoek schreef:Ik zeg toch nergens dat ik niet snap wat jullie bedoelen? Ik snap perfect wat je zegt. Ik snap alleen niet dat dat de norm is en vind dat niet kunnen. Dat snap jij toch ook? Dit is gewoon een nutteloze discussie hoor. Ik ga hier verder niet meer op in gaan.
NadjaNadja schreef:Enerzijds snap ik de fotografen die graag zelf de foto's willen kiezen, omdat het toch hun visitekaartje is. Anderzijds zijn ook je klanten je visitekaartje. Is een ontevreden klant, omdat de foto's niet zoals gewild zijn o.i.d., niet minstens zulke slechte reclame als een 'niet eerste keuze' foto van de fotograaf online? Is het zelf tevreden zijn over de afgeleverde beelden als fotograaf waardevoller dan positieve recensies van klanten?
Marjoow schreef:NadjaNadja schreef:Enerzijds snap ik de fotografen die graag zelf de foto's willen kiezen, omdat het toch hun visitekaartje is. Anderzijds zijn ook je klanten je visitekaartje. Is een ontevreden klant, omdat de foto's niet zoals gewild zijn o.i.d., niet minstens zulke slechte reclame als een 'niet eerste keuze' foto van de fotograaf online? Is het zelf tevreden zijn over de afgeleverde beelden als fotograaf waardevoller dan positieve recensies van klanten?
Waarom is het of/of? Waarom kan het niet en/en zijn? Ik werk al heel lang via het systeem dat ik zelf eerst uitselecteer en vervolgens de klant de foto's die hij/zij wilt uitkiest. Ik ben zelf tevreden over de afgeleverde fotos, klant is blij met de fotos en ik heb positieve recensies van klanten
Mariett schreef:NadjaNadja: Nou om eerlijk te zijn heb ik nog nooit iemand gehad die niet tevreden wasMaar ik ben ook niet zo 'professioneel' denk ik en hou het liever wat persoonlijker. Als mensen niet helemaal tevreden zijn of nog een andere foto willen vind ik het echt geen probleem om wat over mijn 'fotolimiet' te gaan en nog wat meer foto's te bewerken die ze echt graag zouden zien.
Soms vind ik één knuffelfoto bijvoorbeeld al genoeg, terwijl mijn model die juist het meest bijzonder vond. Dat geeft hij/zij dan door en dan bewerk ik er nog een stuk of twee. Ik fotografeer natuurlijk altijd voor mijn portfolio (als mensen het niet erg vinden om in mijn portfolio te staan ten minste) maar ik vind het nog het allermooist om mensen een leuke ervaring mét leuke foto's te geven.
Edit: voor die extra foto's betalen mensen dan dus niet extra, aangezien het een inschattingsfoutje van mij was.
Marjoow schreef:Ik werk namelijk met een persoonlijke pagina waarop de klant zelf het afgesproken aantal beelden mag uitkiezen en wanneer deze wilt dit extra kan bijbestellen.
De tijd dat ik zelf besloot ligt achter mij. Deze methode is tijdbesparend, werkt prettiger voor de klant en levert meer nabestellingen op. Win-win-win dus!
8Eveline schreef:Marjoow schreef:Ik werk namelijk met een persoonlijke pagina waarop de klant zelf het afgesproken aantal beelden mag uitkiezen en wanneer deze wilt dit extra kan bijbestellen.
De tijd dat ik zelf besloot ligt achter mij. Deze methode is tijdbesparend, werkt prettiger voor de klant en levert meer nabestellingen op. Win-win-win dus!
Maar laat je dan al je beelden zien en bewerk je die daarna na?
Dit vraag ik me vooral af omdat bij veel fotografen het nabewerken zorgt voor de kenmerkende romantische sfeer. Kunnen je klanten wel de potentie zien van een foto als je deze nabewerking nog niet is toegepast.
Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 3 bezoekers