Dode tand?

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-19 19:51

Morgen is de dag...

Helaas geen eerdere afspraak meer gemaakt, ik ben in het ziekenhuis beland en bleek 'gewoon' de ziekte van Pfeiffer te hebben. Dus focus op herstel en dan maar richting de controle.

Intussen begin ik ook het idee te krijgen dat het tandglazuur op mijn voortanden begint te verkleuren en er wat zwarte krassen op komen.

Ik kom zuurerosie tegen, zuur, want ik moet veel vitamine C eten, wat inhoudt dat ik (nu nog) dagelijks 2 sinaasappels eet.

Zie echt enorm op tegen morgen. Mede ook omdat ik door de nog steeds af en toe pijn in mijn andere (mogelijk dode) tand, meer in de kaak op die plek bang ben dat er toch al heel erg lang een ontsteking zit?
En wat als mijn tandarts dit al 3 jaar wegwuift?

Amado7

Re: Dode tand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 20:06

Succes alvast morgen! En sterkte :(:)

Be kind to yourself
Ik hou nu al van Wakkerdam

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 20:13

Meteen na de sinaasappel je mond spoelen met veel water. En anders vit c tabletjes nemen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-19 20:23

bigone schreef:
Meteen na de sinaasappel je mond spoelen met veel water. En anders vit c tabletjes nemen.

Buiten de sinaasappels om krijg ik inderdaad ook tabletten :j
Morgen maar even horen wat de tandarts zegt, in principe heb ik altijd thee of water er naast staan. Naar wat ik begrijp zit thee het dichtst bij water wat PH betreft.

amado7 schreef:
Succes alvast morgen! En sterkte :(:)

Bedankt!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-19 16:53

Net terug van de tandarts...

Het koude watje voelde ik vrij weinig van... :Y)
2 april wortelkanaalbehandeling... %) Wel met verdoving. Heb meteen aangegeven dat ik dat niet echt prettig vind, kunnen ze er wat mee doen als ze willen. :P

Eerst alleen de tand open en de zenuw er uit en dan de rest van de behandeling. Omdat ik een spalkje heb en deze graag wil houden, gaat dat geregeld worden met mijn voormalig orthodontist, daar ben ik blij om :)

Verder zag hij veel verkleuring in mijn gebit. Vroeg of ik medicijnen had, die heb ik dus niet. Daar wil hij de volgende keer naar kijken. Zeer benieuwd wat mijn opties daarin zijn, had hij vanmiddag helaas geen tijd voor.

Oorzaak is vermoedelijk het verplaatsen van de tand destijds.

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:31

Oke zal mijn drama maar voorzichtig vertellen. Wortelkanaal gehad maar kies blijf zeuren. Zal wel einde oefening worden. |(
Zonde van je tand. Je kan er voor kiezen om implantaat te zetten. Kost wel wat maar dat blijft gewoon staan.

If you can't beat them, join them.
Pa, je was meer dan goed.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-19 17:34

Ik heb eerst maar ff vertrouwen in mijn tandars, bij mijn ouders nooit fout gegaan... Dus waarom bij mij wel ;)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:34

Ik heb ook wortelkanaalbehandeling gehad en viel mij allemaal reuze mee. Liep al maanden met pijn en sindsdien geen last meer van :) Ja, het is even vervelend, maar om nu te zeggen dat het echt mega pijnlijk was? Nee, absoluut niet voor mij

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-19 17:39

Laurievc schreef:
Ik heb ook wortelkanaalbehandeling gehad en viel mij allemaal reuze mee. Liep al maanden met pijn en sindsdien geen last meer van :) Ja, het is even vervelend, maar om nu te zeggen dat het echt mega pijnlijk was? Nee, absoluut niet voor mij

Ik ook niet zo zeer op tegen de wkb, meer tegen de verdoving :o
Al is de laatste ook al zeker 15 jaar geleden...

Maar dit is wel een geruststelling, dankje!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 10:03

Gelukkig geen verdoving nodig gehad.
Tand is meteen een stuk aangenamer van kleur.

Over 10 weken de volgende behandeling en ergens in september de finishing touch geloof ik. :)
Dan kan er worden bekeken wat er met de overige tanden kan gebeuren qua verkleuringen.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 20:42

Fijn dat het goed is gegaan !
Ik heb volgens de tandarts een chronische ontsteking in mijn voortand zitten, wat zorgt voor de verkleuring.
Dus ook ik moet over 1,5 maand een wortelkanaal behandeling. En vanuit daaruit gaan we een afspraak maken voor het inwendig bleken.. ben benieuwd!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-19 21:14

Jeetje dan pas? Heb je er geen pijn aan?

En klinkt ook als een flink verschil in behandeling, of de opbouw daarvan.

Zelf vind ik dat mijn tand al erg is bijgekleurd. Maar mooi is anders. Ik droom al van een mooier gebit door facings. De twee oude facings moeten sowieso verbeterd/vervangen. Die kleur klopt niet en echt mooi zijn ze niet. Is composiet maar zijn naar mijn idee niet verkleurd in 15 jaar. Kleur was alleen gelijk aan die van mijn tanden toen de beugel er uit is gekomen. En die werden natuurlijk veel witter haha.

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 06:20

Janine1990 schreef:
Jeetje dan pas? Heb je er geen pijn aan?

En klinkt ook als een flink verschil in behandeling, of de opbouw daarvan.

Zelf vind ik dat mijn tand al erg is bijgekleurd. Maar mooi is anders. Ik droom al van een mooier gebit door facings. De twee oude facings moeten sowieso verbeterd/vervangen. Die kleur klopt niet en echt mooi zijn ze niet. Is composiet maar zijn naar mijn idee niet verkleurd in 15 jaar. Kleur was alleen gelijk aan die van mijn tanden toen de beugel er uit is gekomen. En die werden natuurlijk veel witter haha.

Ja helaas, duurt nog even... Nee geen pijn, daarom vond ik het ook zo bijzonder dat het een ontsteking was.
Dat associeer ik toch vaak wel met pijn maar blijkt dus niet altijd zo te zijn..

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 07:10

Als de zenuw dood is voel je geen pijn meer.

Een moment van vreugde verdrijft 100 momenten van verdriet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-19 07:28

akishino schreef:
Als de zenuw dood is voel je geen pijn meer.

Heeft bij mij wel een poosje geduurd.

Maar goed, ik had een dode tand... AngelTidore een chronische ontsteking dat is wel een verschilletje...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 07:49

4 weken terug last van kiespijn, niet geslapen en naar de tandarts. Godsamme, toen dat koude watje kwam vloog ik een meter de lucht in :') . Foto’s gemaakt en Mn zenuw is aan het afsterven.. nog nooit een gaatje gehad en nu een half dode zenuw. Nu nergens last van en gister op de jaarlijkse controle vroeg ik dat aan de tandarts en toen zei hij dat ie dan waarschijnlijk het loodje heeft gelegd.
Morgenavond naar een speciale tandarts iets (vergeet elke keer de naam), voor een intake en kijken wat ze precies doen, daarna nog een keer terug voor de behandeling.
Voelt dubbel, ga sowieso, maar ik heb er geen last van, dus dat is zo raar..

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-19 14:40

Es_ther schreef:
4 weken terug last van kiespijn, niet geslapen en naar de tandarts. Godsamme, toen dat koude watje kwam vloog ik een meter de lucht in :') . Foto’s gemaakt en Mn zenuw is aan het afsterven.. nog nooit een gaatje gehad en nu een half dode zenuw. Nu nergens last van en gister op de jaarlijkse controle vroeg ik dat aan de tandarts en toen zei hij dat ie dan waarschijnlijk het loodje heeft gelegd.
Morgenavond naar een speciale tandarts iets (vergeet elke keer de naam), voor een intake en kijken wat ze precies doen, daarna nog een keer terug voor de behandeling.
Voelt dubbel, ga sowieso, maar ik heb er geen last van, dus dat is zo raar..

Hmmm... herkenbaar.. hier ook nooit een gaatje gehad... :n
Maar wel goed verklaarbaar, betreffende tand is een hoektand die naar de voortanden is getrokken met een beugel én ook nog eens naar beneden is getrokken na openbranden omdat de tand niet verder door wilde komen :+ Waarschijnlijk is alles te snel gegaan en is dat de oorzaak van het probleem.

Dat koude watje op gewone tand vond ik ook niet erg eigenlijk, voelde ik wel. Maar niet het meter in de lucht vliegen idee...

Ik zag een beetje op tegen de rekening, tandarts had het over ongeveer 350 euro. En ik dacht dat dat de eerste behandeling was. Maar daarvoor hoef ik maar 55 euro te betalen :') *\o/*

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 21:38

Intussen heb ik drie behandelingen gehad. De tweede was extra omdat ik ineens pijn kreeg. Ik dacht aan fantoompijn, maar het werd echt erger met koud water op de tand. Kennelijk heeft er nog iets in een zijkanaaltje gezeten? Want bij het boren ging ik bijna door het plafond.
De derde keer was dit weer in orde, dus nog een keer pasta er in en nu moet ik in september keuzes gaan maken...

Ik had facings in mijn hoofd, hier is mijn tandarts het niet mee eens. Lang verhaal, niet erg relevant hier, daar heb ik een apart topic voor.

Hij wil echter de dode tand gaan bleken. De afgelopen keren is na behadeling mijn tand weer enige tijd mooi licht, waarna hij weer donkerder verkleurt. Niet extreem, maar het is een schril contrast met mijn 'echte' tanden. De dode tand is namelijk opgebouwd met composiet.
Kan iemand mij vertellen wat bleken mij in dit geval gaat helpen?

Hij wil de volgende keer de tand definitief dicht maken, maar hoe zit dit met het bleken dan?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 21:48

Mijn tand is gebleekt maar heeft 0,0 geholpen. Nou was mijn tand geel geworden en niet grijs, ik weet niet of dat nog verschil maakt. Ik krijg in ieder geval een kroon, een facing schijnt niet heel veel goedkoper te zijn en minder goed te blijven zitten.

[o]Da’s godverd*mme ene lieve hond jonge!
De verandering die je zoekt zit altijd in jezelf. 

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 21:59

xSCWx schreef:
Mijn tand is gebleekt maar heeft 0,0 geholpen. Nou was mijn tand geel geworden en niet grijs, ik weet niet of dat nog verschil maakt. Ik krijg in ieder geval een kroon, een facing schijnt niet heel veel goedkoper te zijn en minder goed te blijven zitten.

Zijn de meningen aardig over verdeeld :')

Zo is mijn tandarts al helemaal tegen op het feit dat ik boven volledig facings wil... En ALS ik dat echt wil wil hij graag ik dat ik aan de porselein ga, terwijl ik al ruim 15 jaar composiet heb op betreffende tand (en nog een tand). En bij porselein moet er een flink stuk van de tand af, wat bij composiet niet hoeft.

Afijn, mijn tand is inderdaad alleen maar grijzig... Maar ik zie nu wel stukjes van de aanhechting van het composiet die niet meer zo mooi zij en daar hoopt zich natuurlijk andere ellende op die voor aanslag gaat zorgen.

Hoe hebben ze jouw tand gebleekt?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 22:05

Ze hebben in het uitgeboorde kanaal iets van een chloor oplossing (als ik het goed heb onthouden) gespoten. Gaat wel irriteren, soort tintelen. Dan sluiten ze de tand weer af.
Composiet heb ik inderdaad ook maar is er ook al een paar keer afgevallen (ik heb het wel al wat langer, 18 jaar). Ik zou het ook prima vinden als ze het met composiet zouden doen, maar aan de andere kant vertrouw ik wel op mijn tandarts. Een ding is zeker, ooit moet er toch een implantaat in want die tand wiebelt constant :+ daar kijk ik nogal tegenop.
Ik volg weer mee voor wat je gaat laten doen nu, ik begin weer even te twijfelen. Misschien toch nog eens bespreken met de tandarts.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 22:12

Oh jakkes, dat lijkt me heel naar, een wiebelende tand!
Ik heb het geluk dat de mijne aan mijn spalk vast zit gelijmd :D

Is het bij jou niet op te lossen met een brug? Ik weet niet wat daar de kosten van zijn, maar ik zou het zelf een prettiger idee vinden :')

Die chlooroplossing heb ik er intussen al 3 keer in gehad, dat is om te spoelen. En daarna komt er pasta in die alle resten oplost ofzo. :?

Ik vertrouw opzich mijn tandarts ook wel hoor, maar je leest online zulke wisselende verhalen. Ik weet niet meer wat ik moet geloven. Ik zou echt dolgraag die facings willen hebben, eindelijk een écht grote mensen gebit in mijn beleving. Maar uit mijn omgeving krijg ik alleen maar tegengas. Nu overleef ik dat wel, heb ik niet echt moeite mee. Maar als de tandarts ook begint moeilijk te doen... :\
Het gaat echt puur om esthetiek, daarom vind hij het geen goed idee. Gebit is verder gewoon gezond...

Laat jij ook weten wat je gaat besluiten?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:02

Ja wat jij bedoelt dat spoelen met chloor is iets anders dan bleken. Met bleken laten ze de chloor oplossing er echt in zitten voor een paar dagen/week.
Mijn tand is gewoon echt geel dus daar ga ik wel wat aan laten doen, soms durf ik nauwelijks te lachen als ik denk dat mensen naar mijn gebit kijken #) helpt bij mij ook niet mee dat het kleine tandje ernaast spierwit is.
Dus ik kan me voorstellen dat als jouw tand echt een andere kleur heeft je dat wil laten verhelpen. En wie is jouw tandarts dan om te zeggen dat dat niet kan? Willen ze geld verdienen of niet haha. Als je een wortelkanaalbehandeling hebt gehad kan je eigenlijk alle kanten op incl kroon (wat mijn tandarts dus aanraad). Ik zou alleen graag de exacte kosten willen weten en dat krijg ik niet helemaal duidelijk... Wel de kroon, die is rond de €600 en gedeeltelijk vergoed door mijn verzekering. Facing heb ik geen idee van.