Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:27

8nnemiek schreef:
Ik vind het trouwens wel knap dat ze meer dan honderd jaar geleden al tot op de honderdste millimeter het zeewaterpeil konden meten!

Dat kan. Ik neem aan dat de datapunten gemiddelden zijn. Verschillende locaties, verschillende momenten in tijd. Zelfs als je dan van een stuk of 1000 data punten (20 locaties, elke week een meeting) op 10cm nauwkeuring een meting doet (al lijkt 1-5 cm mij logischer), kom je op een gemiddelde uit met meer cijfers na de komma ;)

Ik heb het stuk overigens niet gelezen. Enkel naar het grafiekje gekeken. Geen tijd.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:05

JewEmm schreef:
8nnemiek schreef:
Ik vind het trouwens wel knap dat ze meer dan honderd jaar geleden al tot op de honderdste millimeter het zeewaterpeil konden meten!

Dat kan. Ik neem aan dat de datapunten gemiddelden zijn. Verschillende locaties, verschillende momenten in tijd. Zelfs als je dan van een stuk of 1000 data punten (20 locaties, elke week een meeting) op 10cm nauwkeuring een meting doet (al lijkt 1-5 cm mij logischer), kom je op een gemiddelde uit met meer cijfers na de komma ;)

Ik heb het stuk overigens niet gelezen. Enkel naar het grafiekje gekeken. Geen tijd.

Nee, dat kan niet. De apparatuur was daar 100 jaar geleden totaal ongeschikt voor.

Maar die zeespiegelstijging is relatief simpel uit te rekenen. Het is bekend hoeveel LANDijs er is. Het is bekend wat de oppervlakte aan oceanen is en men weet wat een graad temperatuurstijging doet met het volume van zeewater.

De, relatief, onzekere factor is de laagdikte van de zee die op zal warmen. Door het gedrag van water zal een relatief dunne bovenlaag opwarmen. daaronder zal er niks meer gebeuren. Dat punt is ook wel ongeveer bekend, namelijk de doordringbaarheid van het zonlicht. Daaronder wordt de temperatuur bepaalt door het eigen gedrag van water op afkoeling en opwarming rondom het 4°C punt.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

germie

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:02

In 1970 werd er ook al een klimaatmars gehouden, toen ook met 97% consensus tegen de afkoeling van de aarde.

Afbeelding

There is no redundancy for stupidity. Only believe in your own truth. Bob Marley : "Who are you to judge the life I live? I am not perfect and I don’t have to be! Before you start pointing fingers, make sure your hands are clean". Nobody is perfect, so I am nobody :DNiets is geheel waar, en mogelijk zelfs dat niet. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:05

Gut ja, die gaat op FB ook rond.

Maar serieus... mag toch hopen dat de wetenschap in 50 jaar toch verder is verbeterd en nieuwe inzichten heeft :)
Je baseren op wetenschap van 50 jaar geleden is niet zo handig.
Als je nu de overall grafiek ziet wordt het wel degelijk warmer over de gehele termijn gezien met af en toe even een dipje ;)

[o]

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:25

verootjoo schreef:

Maar serieus... mag toch hopen dat de wetenschap in 50 jaar toch verder is verbeterd en nieuwe inzichten heeft :)
Als je nu de overall grafiek ziet wordt het wel degelijk warmer over de gehele termijn gezien met af en toe even een dipje ;)

Deze tekst hoort er bij:
In 1970 werd er ook een klimaatmars gehouden .... tegen de AFKOELING VAN DE AARDE..... ook met 97% concensus.
Dezelfde organisatoren ! CPN/PPR en PSP ! Nu Groen Links.
Daarna de 'zure regen' toen het 'gat in ozonlaag' en nu de 'opwarming'. Over 20 jaar is er weer wat nieuws, hoewel het er op lijkt dat het nu wel een mooi verdienmodel is, dus de opwarming zal nog wel even worden vastgehouden.

(bron: Ineke Katz)

Het enige wat het zegt is dat consensus het ook fout kan hebben. En daar lijkt het ook nu weer op. Maar wel geld verdienen omwille van.

Noem het milieu, met plastic heb je een punt.
Met opwarming niet. Denk aan het tropische klimaat wat we ooit hadden.

Dus ja, ik vind dat we het milieu verpesten met plastics, maar nee, we veranderen het klimaat absoluut niet, dat is natuur. Punt. En dat moet eens duidelijk worden.

Milieumars en ik zou meedoen. Klimaatmars: niet staken op mijn kosten.

En ik ga weer door plastic opruimen.

Maar jullie wilden bronnen waarin tegendeel of fouten getoond worden. Dan zijn ze er en worden ze altijd weggewuifd.
Ik doe dat met de leugens van nu. Nu.nl is een fake site, is gelijk aan ninefornews en niburu. Soms klopt er wat, soms niet. Door deze sites te lezen krijg je een beter beeld. Maar geloof niet alles. Climatgate is in deze wel zeer betrouwbaar. Toon ook de nadelen van een hype. Punt.
Dan ben je eerlijk. Er is zo ook niets voor de Groningers geregeld. Alleen papierkramm. Maar schades worden niet vergoed. Dit vind ik overigens nog veel kwalijker dan die klimaatleugens.
Rutte kwam weer even zieltjes winnen. Maar van die 11 miljard overschot krijgen wij geen cent. Kunnen ze ons makkelijk veilig van laten wonen.

There is no redundancy for stupidity. Only believe in your own truth. Bob Marley : "Who are you to judge the life I live? I am not perfect and I don’t have to be! Before you start pointing fingers, make sure your hands are clean". Nobody is perfect, so I am nobody :DNiets is geheel waar, en mogelijk zelfs dat niet. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:14

germie schreef:
verootjoo schreef:

Deze tekst hoort er bij:
In 1970 werd er ook een klimaatmars gehouden .... tegen de AFKOELING VAN DE AARDE..... ook met 97% concensus.
Daarna de 'zure regen' toen het 'gat in ozonlaag' en nu de 'opwarming'. Over 20 jaar is er weer wat nieuws, hoewel het er op lijkt dat het nu wel een mooi verdienmodel is, dus de opwarming zal nog wel even worden vastgehouden.

Het enige wat het zegt is dat consensus het ook fout kan hebben. En daar lijkt het ook nu weer op. Maar wel geld verdienen omwille van.

Dus ja, ik vind dat we het milieu verpesten met plastics, maar nee, we veranderen het klimaat absoluut niet, dat is natuur. Punt. En dat moet eens duidelijk worden.

Maar jullie wilden bronnen waarin tegendeel of fouten getoond worden. Dan zijn ze er en worden ze altijd weggewuifd.
Ik doe dat met de leugens van nu. Nu.nl is een fake site, is gelijk aan ninefornews en niburu. Soms klopt er wat, soms niet. Door deze sites te lezen krijg je een beter beeld. Maar geloof niet alles. Climatgate is in deze wel zeer betrouwbaar. Toon ook de nadelen van een hype. Punt.
Dan ben je eerlijk. Er is zo ook niets voor de Groningers geregeld. Alleen papierkramm. Maar schades worden niet vergoed. Dit vind ik overigens nog veel kwalijker dan die klimaatleugens.
Rutte kwam weer even zieltjes winnen. Maar van die 11 miljard overschot krijgen wij geen cent. Kunnen ze ons makkelijk veilig van laten wonen.

_/-\o_

ZONDER BOEREN GEEN VOEDSEL!
STEUN ONZE BOEREN!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:26

germie schreef:
Daarna de 'zure regen' toen het 'gat in ozonlaag' en nu de 'opwarming'.

Tegen deze beide problemen zijn maatregelen genomen, met succes.
tegen zure regen : zwavelarme brandstoffen
tegen het gat in de ozonlaag : schadelijke drijfgassen in spuitbussen afgeschaft.

Dus het loont wel degelijk een probleem onder de aandacht te brengen en oplossingen te zoeken.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:30

germie schreef:
verootjoo schreef:

Deze tekst hoort er bij:

Je z o u kunnen zeggen dat de maatregelen tegen afkoeling van de aarde goed hebben gewerkt ;). Het gat in de ozonlaag en de zure regen zijn inmiddels ook opgelost. Onlangs las ik dit artikel: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/eeuwenoude-vuilnisbelten-tonen-wanneer-byzantijns-rijk-verviel~b1d95772/, waarin te lezen valt dat er eeuwen geleden kennelijk al fluctuaties waren in de temperatuur. Je kan met enige zekerheid wel stellen dat er toen geen sprake was van vervuiling van industrie, auto's en gebrek aan bomen omdat het 1400 jaar geleden toch een beetje anders aan toe ging.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:44

Dan neem ik een houtpelletkachel. Lekkere bomenkap, meer CO2.

Serieus, hier zit subsidie op. Geloven jullie nu echt dat dit een oplossing is?

In Duitsland krijgt men 750 euro als men overgaat op aardgas. Wij moeten er af. In Belgie ook reclame voor aardgas.
Nu zal er soms nog gestookt worden op kolen, maar zijn onze buurlanden dan zo achterlijk dat ze achterstallige opties promoten? Waarom kunnen wij niet over op geimporteerd gas ( zodat wij groningers er geen last van hebben)?

Beetje raar, wij aan pelletkachels, buurlanden op gas.
Ja kap die bomen maar. Er is niet genoeg land om ons allen aan de pellets te zetten.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:53

germie schreef:
Dan neem ik een houtpelletkachel. Lekkere bomenkap, meer CO2.

Serieus, hier zit subsidie op. Geloven jullie nu echt dat dit een oplossing is?

In Duitsland krijgt men 750 euro als men overgaat op aardgas. Wij moeten er af. In Belgie ook reclame voor aardgas.
Nu zal er soms nog gestookt worden op kolen, maar zijn onze buurlanden dan zo achterlijk dat ze achterstallige opties promoten? Waarom kunnen wij niet over op geimporteerd gas ( zodat wij groningers er geen last van hebben)?

Beetje raar, wij aan pelletkachels, buurlanden op gas.
Ja kap die bomen maar. Er is niet genoeg land om ons allen aan de pellets te zetten.

Terechte gedachtengang, aardgas is en blijft een schone bron van energie.. Het meeste gas is trouwens al import via de handel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:22

Goed nieuws van het klimaat front: Trouw bericht vandaag
"China lijkt klimaatdoel al in 2026 te gaan halen".

Zij het dat ook hier geldt, dat de rekensom leuk is, maar dat de vlieger alleen opgaat als alle aangekondigde maatregelen volledig worden uitgevoerd.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:30

Dat baart mensen ook zorgen, dat wij dalijk een van de weinige landen zijn die miljarden in een project stoppen terwijl andere landen alsnog de boel lopen te vernielen met hun verbruik en gewoontes.

JM :#

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:31

Janneke2 schreef:
Goed nieuws van het klimaat front: Trouw bericht vandaag
"China lijkt klimaatdoel al in 2026 te gaan halen".

Zij het dat ook hier geldt, dat de rekensom leuk is, maar dat de vlieger alleen opgaat als alle aangekondigde maatregelen volledig worden uitgevoerd.

China is toch een grote vuilnisbelt en fijnstof fabriek? Op welke manier denken hun het over 8 jaar al klaar te hebben?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:35

...misschien even het artikel lezen en je vooroordelen bijstellen?
(Of niet bijstellen, mag ook hoor!)

[o]

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:38

Gooi het artikel dan in de groep? Is misschien wel zo makkelijk hé.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:39

China is al jaren enorm hard bezig met verduurzamen :j
De klimaatsceptici helpen maar al te graag andere geruchten de wereld in, maar China is juist de grootste producent van zonnepanelen en windmolens etc.
Grote voordeel van China is dat een gigantisch deel van China heel bescheiden en arm heeft geleefd, dus hoeven ze daar niet eerst kolencentrales af te breken om te verduurzamen. Door de enorme economische groei moet er juist heel veel worden bijgebouwd. En de Chinese overheid is daar veel gemakkelijker in, daar wordt geen jaren over gedebatteerd zoals hier.. Die besluiten op korte termijn dat er meer duurzaam moet worden geproduceerd, en de volgende maand is dat doorgevoerd en gooien ze hun productie direct om. Dat kan daar gewoon.

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:43

Er zijn in China en de rest van Azië ook gewoon goede fabrieken, waar duurzame merken hun kleding laten produceren met goede controle.

En heel veel rommel uit slechte fabrieken wordt via Ali/wish etc ook juist voor hier geproduceerd en geëxporteerd dus als we zulke dingen in Europa eens zouden verbieden zouden we ook al wat opschieten denk ik :)

[o]

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:44

Shaggy09 schreef:
Dat baart mensen ook zorgen, dat wij dalijk een van de weinige landen zijn die miljarden in een project stoppen terwijl andere landen alsnog de boel lopen te vernielen met hun verbruik en gewoontes.

Momenteel zijn we ook een van de weinige landen die nog maar zo weinig doet.

[o]

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:44

@Shaggy: als Trouw niet op je deurmat lag, vanmorgen, zul je naar de bibliotheek moeten.
Pagina 4.

Trouw plaatst (helaas) niet alles on line.

Wat wel on line staat is de publicatie van het gezaghebbende tijdschrift Nature communications zelf.

Nature Communications

Login
Article | OPEN | Published: 26 March 2019

Assessing the Policy gaps for achieving China’s climate targets in the Paris Agreement

[o]

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:49

Janneke2 schreef:
@Shaggy: als Trouw niet op je deurmat lag, vanmorgen, zul je naar de bibliotheek moeten.
Pagina 4.

Wat wel on line staat ismde publicatie van het gezaghebbende tijdschrift Nature communications zelf.

Nature Communications

Login

Assessing the Policy gaps for achieving China’s climate targets in the Paris Agreement

Ik heb even gegoogled maar de websites die het beamen lijken nogal nep.
Ik geloof best dat China er ook goed haar best voor doet.
Maar dat zij al zo snel ´klaar´ zouden zijn verbaast me.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:49

verootjoo schreef:
Shaggy09 schreef:

Momenteel zijn we ook een van de weinige landen die nog maar zo weinig doet.

Ja dat weet ik.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:54

Shaggy09 schreef:
Janneke2 schreef:
Pagina 4.

Wat wel on line staat ismde publicatie van het gezaghebbende tijdschrift Nature communications zelf.

Nature Communications

Login

Ik heb even gegoogled maar de websites die het beamen lijken nogal nep.
Ik geloof best dat China er ook goed haar best voor doet.
Maar dat zij al zo snel ´klaar´ zouden zijn verbaast me.

Nature communications is wetenschappelijk zeer gerenommeerd! En ik weet niet waar je gegoogeld hebt, maar dit is de officiële website.
https://www.nature.com/articles/s41467-019-09159-0

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:16

Nature een nepwebsite := oef....

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:20

Ja duh, je weet toch dat wetenschappelijke sites vol fakenieuws staan van gesponsorde wetenschappers? Voor de echte feiten moet je op facebook zijn... :(:)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:26

Ik zeg toch helemaal niet dat nature een nep website is? :+