Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Ladybird, Hanmar, Polly

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:42

Karl66 schreef:
Ja duh, je weet toch dat wetenschappelijke sites vol fakenieuws staan van gesponsorde wetenschappers? Voor de echte feiten moet je op facebook zijn... :(:)

:j
Facebook of climategate, beide 'zeer betrouwbaar' :+

Op zoek naar een (trouw)videograaf?: ABCreatief Videoproducties
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:30

germie schreef:
Deze tekst hoort er bij:
In 1970 werd er ook een klimaatmars gehouden .... tegen de AFKOELING VAN DE AARDE..... ook met 97% concensus.
Dezelfde organisatoren ! CPN/PPR en PSP ! Nu Groen Links.
Daarna de 'zure regen' toen het 'gat in ozonlaag' en nu de 'opwarming'. Over 20 jaar is er weer wat nieuws, hoewel het er op lijkt dat het nu wel een mooi verdienmodel is, dus de opwarming zal nog wel even worden vastgehouden.
(bron: Ineke Katz)
Oooh, als de wetenschap toch continu verandert kunnen we de evolutie ook wel gewoon uit het raam gooien, en lekker in stinkende vervuilende auto's blijven rijden. Want de wetenschap bedenkt zich toch continu :roll:. Ik zie ook nergens in het artikel dat klimaatverandering wordt ontkracht. Bovendien gaan we uiteindelijk ook een ijstijd krijgen, dat hoort erbij. Alleen wetenschappers zijn er nu over eens dat we het gewoon zo erg versnellen dat het leven op aarde zich niet snel genoeg kan aanpassen, resulterend in uitsterven van soorten wat het hele ecosysteem kapot maakt. Denk aan bijen: als bijen uitsterven hebben wij als mens ook een heel groot probleem. Vrijwel al onze gewassen worden bevrucht door bijen. En misschien geloof je niet zo in de projecties van wetenschappers, maar het is duidelijk dat de afgelopen jaren steeds warmer zijn geworden, dat is een feit wat vastligt.

Het enige wat het zegt is dat consensus het ook fout kan hebben. En daar lijkt het ook nu weer op. Maar wel geld verdienen omwille van.
Kan je mij eens uitleggen hoe de overheid etc. geld verdient als ze het verkregen geld ook in maatregelen stoppen? Lijkt me niet echt een slim verdienmodel als het doel is om geld te verdienen :)).

Noem het milieu, met plastic heb je een punt.
Met opwarming niet. Denk aan het tropische klimaat wat we ooit hadden.
Welk tropische klimaat _O-. Een snelle google laat me zien dat de Nederland in het Eoceen een tropisch klimaat had. En dat is 30-50 MILJOEN jaar geleden. Klimaatverandering is normaal, dus het is ook normaal dat we daar weer op terug komen. Of bij een ijstijd uitkomen (die zit er ook weer aan te komen namelijk, normaal natuurlijk proces). Maar door toedoen van de mens wordt dit proces versneld, en DAAR schuilt het gevaar. Niet in de verandering an sich.

Dus ja, ik vind dat we het milieu verpesten met plastics, maar nee, we veranderen het klimaat absoluut niet, dat is natuur. Punt. En dat moet eens duidelijk worden.
Zie mijn vorige reactie.

Milieumars en ik zou meedoen. Klimaatmars: niet staken op mijn kosten.

En ik ga weer door plastic opruimen.

Maar jullie wilden bronnen waarin tegendeel of fouten getoond worden. Dan zijn ze er en worden ze altijd weggewuifd.
Ik doe dat met de leugens van nu. Nu.nl is een fake site, is gelijk aan ninefornews en niburu. Soms klopt er wat, soms niet. Door deze sites te lezen krijg je een beter beeld. Maar geloof niet alles. Climatgate is in deze wel zeer betrouwbaar. Toon ook de nadelen van een hype. Punt.
Lol, als jij nu.nl in hetzelfde rijtje zet als ninefornews dan zet ik al grote twijfels bij je verhalen. Is nu.nl altijd een goede bron? Nee, het zijn ook maar journalisten. Net als RTL. Net als telegraaf. Etc. Je kan nu.nl wel gebruiken als een soort gateway. Hebben ze het over nieuwe resultaten van een onderzoek zal dat onderzoek in ieder geval bij naam genoemd worden of zelfs gelinkt worden, zodat je het onderzoek zelf kan lezen. Nu.nl verspreidt niet welwillend foute informatie.

Dan ben je eerlijk. Er is zo ook niets voor de Groningers geregeld. Alleen papierkramm. Maar schades worden niet vergoed. Dit vind ik overigens nog veel kwalijker dan die klimaatleugens.
Rutte kwam weer even zieltjes winnen. Maar van die 11 miljard overschot krijgen wij geen cent. Kunnen ze ons makkelijk veilig van laten wonen.
Verder weet je dat Nederland ook schulden heeft? Ooit gehoord van de staatsschuld? Dat wij niks van dat 11 miljard overschot krijgen lijkt me logisch:

"Dat het Rijk vorig jaar ruim 11 miljard euro heeft overgehouden, betekent niet dat de belastingen verder omlaag kunnen. Of dat bijvoorbeeld onderwijs, zorg en veiligheid op extra geld kunnen rekenen. Het is ook belangrijk om de staatsschuld af te lossen, zodat ,,Nederland een appeltje voor de dorst” heeft, zegt minister Wopke Hoekstra van Financiën." Link

Het is niet zo dat de politici die 11 miljard even in eigen zak stopt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 18:39

Sclimpre schreef:
germie schreef:
Daarna de 'zure regen' toen het 'gat in ozonlaag' en nu de 'opwarming'.

Tegen deze beide problemen zijn maatregelen genomen, met succes.
tegen zure regen : zwavelarme brandstoffen
tegen het gat in de ozonlaag : schadelijke drijfgassen in spuitbussen afgeschaft.

Dus het loont wel degelijk een probleem onder de aandacht te brengen en oplossingen te zoeken.

Joh, die regen is nog net zo zuur als toen en zal dat ook altijd blijven. H2O is nu eenmaal een zure substantie.......

Het zijn de mineralen in het grondwater die zorgen voor de neutrale pH.

Oh, enne, de foto's die erbij getoond werden zijn fake, in de zin dat die bomen wel bestonden maar de oorzaak van hun status lag aan een bosbrand; niet aan de zure regen.
Helaas; ik had een bevlogen bosbouwkundig ingenieur als schoonpa......

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 18:48

ikke schreef:
Sclimpre schreef:
Tegen deze beide problemen zijn maatregelen genomen, met succes.
tegen zure regen : zwavelarme brandstoffen
tegen het gat in de ozonlaag : schadelijke drijfgassen in spuitbussen afgeschaft.

Dus het loont wel degelijk een probleem onder de aandacht te brengen en oplossingen te zoeken.

Joh, die regen is nog net zo zuur als toen en zal dat ook altijd blijven. H2O is nu eenmaal een zure substantie.......

Het zijn de mineralen in het grondwater die zorgen voor de neutrale pH.

:? Ikke, met alle respect maar chemie is blijkbaar niet jouw sterkste vak
H2O zuur??? Zuiver water heeft een pH van 7, perfect neutraal dus.
Zure regen is afkomstig van SOx en NOx. https://nl.wikipedia.org/wiki/Zure_regen
Grondwater heeft er niks mee te maken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:18

Magrathea

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:48

Klopt, dat was een paar jaar terug al in het nieuws :(
Het is daarom belangrijk dat je kies voor een energiemaatschappij die daar open over is

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:51

Als je groene stroom afneemt, dan betaal je mee aan de ontwikkeling van manieren om groene stroom op te wekken ergens in het land. De stroom die bij jou uit de muur komt, zal eigenlijk altijd gewoon grijs zijn. Pas als alle manieren van electriciteitsopwekking groen zijn geworden, komt er groene stroom uit de muur.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:09

Magrathea schreef:
Klopt, dat was een paar jaar terug al in het nieuws :(
Het is daarom belangrijk dat je kies voor een energiemaatschappij die daar open over is

Ik dacht dus dat mijn leverancier groene stroom leverde. Heb een '' 100% groene stroom contract uit hernieuwbare energiebronnen ''

Alleen lijkt dit dus niet waar te zijn en is het enkel het labeltje '' groene stroom '' die erop geplakt wordt.
Met dank aan het gewoon kunnen kopen van oorsprongscertificaten.
Net zoals ik gewoon een stickertje '' bio '' kan kopen :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:10

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:12

Klopt.
En ook gesprekken met de mensen van de energieleverancier zelf lieten ze horen in de aflevering.
En een gesprek met de minister van energie. Maar dat was pas echt om te huilen. Uiteraard. :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:35

En zo lang de overheid, in ieder geval in NL, blijft limiteren op de subsidie van zonnepanelen, zal het hier voorlopig ook nog niet goed komen.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:24

ikke schreef:
En zo lang de overheid, in ieder geval in NL, blijft limiteren op de subsidie van zonnepanelen, zal het hier voorlopig ook nog niet goed komen.

In het noorden kunnen ze nu al geen grote aantallen zonnepanelen meer aansluiten ivm te weinig capaciteit...

Overigens belasten we de zonnepanelen uit China met een fikse importheffing... dus ze kunnen al flink goedkoper als we onszelf niet tegenwerken...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 20:29

robert45 schreef:
ikke schreef:

In het noorden kunnen ze nu al geen grote aantallen zonnepanelen meer aansluiten ivm te weinig capaciteit...

Overigens belasten we de zonnepanelen uit China met een fikse importheffing... dus ze kunnen al flink goedkoper als we onszelf niet tegenwerken...

Ja, maar dat levert de overheid niks op..... VVD, weet je wel.

Dat het net er niet op ingericht is, is al jaren bekend. Dat dat op enig moment problemen zou geven is ook niks nieuws, evenmin als dat het bekend is dat de overheid onvoldoende middelen beschikbaar stelt aan de netbeheerders om het uit te voeren.
Maar ook op het moment dat het geld er wel is, zal het nog altijd gebouwd moeten worden. Dan heb je het volgende probleem: de handjes om het te bouwen.
Daar kun je namelijk geen blik Polen voor opentrekken......

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 22:55

...die zonnepanelen kun je ook uit Duitsland laten komen.
Qua vervoer erg milieuvriendelijk.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 01:42

Janneke2 schreef:
...die zonnepanelen kun je ook uit Duitsland laten komen.
Qua vervoer erg milieuvriendelijk.

Zijn tot wel 40 procent duurder dan Chinese panelen. Geld groeit bij de meeste mensen niet op hun rug.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 11:06

ikke schreef:

Nu de salderingsregel heel onzeker is geworden denken veel mensen nog wel 2 keer na voordat ze zonnepanelen gaan kopen. Al die onzekerheden omtrent het beleid maken het er niet makkelijker op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 18:13

Loretta schreef:
ikke schreef:

Nu de salderingsregel heel onzeker is geworden denken veel mensen nog wel 2 keer na voordat ze zonnepanelen gaan kopen. Al die onzekerheden omtrent het beleid maken het er niet makkelijker op.

Tel daarbij op de regelmaat van die malloot die zo nodig de wereld in moet helpen dat de salderingsregeling eraf gaat en het laatste beetje interesse is ook weer verdwenen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 18:40

ikke schreef:
Loretta schreef:

Tel daarbij op de regelmaat van die malloot die zo nodig de wereld in moet helpen dat de salderingsregeling eraf gaat en het laatste beetje interesse is ook weer verdwenen.

en dat er alleen deze week al weer een aantal in de fik zijn gevlogen helpt ook niet echt mee..

Prachtig welsh veulentje geboren: [KS-ITP] Welsh meisje geboren!

Trots om uw voedsel te kunnen produceren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:40

Geen grap, maar wel om te lachen :)
Vandaag gaat een nieuw project van zonnepanelen delen punt nl 'in de aanbieding'.

Iedereen die dit wil kan een deel van een paneel 'kopen' (zie: 'hoe werkt het').

Uit mijn hoofd : inleg vanaf 25 euro (zoiets als een kwart paneel) tot 3500 euro (dat zijn er meen ik 8).
(En ik heb wel eens achter het net gevist: was het hele project binnen een dag overtekend.)

[o]

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 14:06

Hmm, wordt hier zonnepanelen uit China halen “groen” genoemd? Nu zullen de materialen in de Duitse zonnepanelen ook wel op dezelfde ongezonde wijze uit de grond gehaald worden, maar het transport heeft ook nogal een flinke impact op het milieu. Ik ben trouwens niet tegen import, ik heb een telefoon uit China, die draait al 2 jaar mee en kost een stuk minder dan de populaire merken, terwijl deze waarschijnlijk op exact dezelfde wijze gemaakt is.

Als ze geen taks op import doen verliezen NL BV inkomen. Maar dat kunnen we natuurlijk van de subsidies afhalen? Of vinden we dat dan ook weer niet goed?

Voor alsnog is alle groenen stroom (opwekkers) ook wel ergens vervuilend. (zeldzame) Grondstoffen die nodig zijn, gevaarlijke stoffen die gebruikt worden, invloeden die ze hebben op wind en (grond)water. Maar je moet toch ergens beginnen? Dat groene stroom niet volledig groen is lijkt me logisch, maar vaak besteden ze dan wel geld in groene stroom opwekkers. Alhoewel ik dat ook maar “hoop”.

Het lastige aan groene stroom is dat het niet in te regelen is en onze maatschappij eist continuïteit. En niet een uurtje geen stroom omdat er even te weinig geleverd wordt.

Ik ben zelf niet voor elektrische auto’s, de zuren in de accu’s zijn zeer belastend met maken, afvoeren en als er iets mee gebeurd. Maar zonder experimenteren, uit proberen en motiveren, kom je geen stap verder. Ik rij in mijn (nieuwe) schone diesel rond wetende dat deze op dit moment even vervuilend is als een elektrische auto (en beter dan een benzine) en mijn nr. 2 is duurzaam omdat hij de gemiddelde levensduur van een auto al ver gepasseerd is. Helaas betekend dat wel dat hij NOx uitstoot. Maar ga je kijken daar de impact van een nieuwe auto, is het beter voor het milieu om hem aan te houden. Maar dat wil niet zeggen dat ik ontwikkelingen niet toejuich.

Ongeachte wat onze invloed is op de klimaatveranderingen, is het toch helemaal niet erg om onze leefomgeving te verbeteren en onze leefwijze minder vervuilend en belastend te maken? Al is het onmogelijk om de impact 0 te maken, want alles heeft een impact op zijn omgeving, hoe groot of klein ze ook zijn. Alleen hopelijk wordt onze impact minder negatief belastend voor onze omgeving.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 14:58

Hoezo: "groene stroom zou niet te regelen zijn"...?
Waterenergie, en getijde energie zijn dat bij uitstek.
Verder hebben we internationale 'kabels': windstilte hier betekent zelden dat het 400 kilometer ook windstil is, etc.
Verder is continuïteit ook op te bouwen via slim regelen:"zet de wasmachine aan op een moment dat het kan" ipv om half tien 'savonds.

[o]

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:40

Natuurlijk zou het slim zijn om in te spelen of aanbod en niet aanbod aanpassen aan vraag. Maar dat is nu nog niet mogelijk. Misschien is dat wel een idee voor de toekomst...

Ik weet niet in hoeverre het internationaal mogelijk is om in te spelen op vraag en aanbod. Dat zal vast nog zijn hindernissen hebben, neemt niet weg dat het wel mogelijk zou moeten zijn.

Neemt niet weg dat we ook moeten kijken naar de gevolgen van wind en waterenergie op de omgeving. Energie die omgezet wordt, wordt dus uit de wind en stroming gehaald, heeft dat effect op wind stromingen en klimaat? Is dat wel eens onderzocht?

Ik ben geen tegenstander van groen, maar probeer altijd de pro's en cons in ogenschouw te houden

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:55

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:16

Prachtig voorbeeld. Not.
Het is heel makkelijk om 2 verschillende jaren te pakken waar "toevallig" het ijs in het laatste jaar meer oppervlakte heeft.
Jaarlijks "ademt" het oppervlakte van het ijs. kleinste oppervlak aan het einder van de zomer door de hoge temperaturen, en dan wanneer de temperaturen in de winter laag zijn, groeit het ijs weer aan, waarbij het maximum oppervlakte aan het einde van de winter bereikt wordt, voordat de temperaturen dus weer omhoog gaan.

Maar gemiddeld neemt het zeeijs op de noordpool drastisch af. Dit is een video van nasa die laat zien wat het minimum oppervlak in de zomer is (en ja, daarbij is het in 2012 een stuk kleiner dan in 2014), waarbij je heel duidelijk ziet dat het ijsoppervlak de afgelopen jaren drastisch aan het krimpen is.
https://climate.nasa.gov/climate_resour ... rea-graph/

Hier ook de maximum per jaar.
https://www.epa.gov/climate-indicators/ ... ic-sea-ice

En voor nog veel meer informatie en voor de mensen die van data en grafieken houden:
https://nsidc.org/cryosphere/sotc/sea_ice.html

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:26