[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:16

Tylando de merrie die hier de pillen wel krijgt, verhaarde helemaal niet meer zonder en was net een schaapje.
Dus voor haar zijn de roze pilletjes ook wel echt een succes :D
Maar ik moet om de 3 jaar ofzo de dosis even verhogen. Alleen wordt dat nogal kostelijk :7

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:19

Die plekken van de foto hierboven ken ik idd. Dat heeft grietje ook weleens gehad. Ze verhaarde vorig jaar slecht. Toen de prascend wat verhoogd en toen vloog het eraf. Binnen een week zat ze in haar zomervacht. Dit jaar begint ze nu wel al te verharen maar dus met een dikke kale plek. De dierenarts zei eerst 2x wassen met betadine voordat hij actie onderneemt.

Afbeelding

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:26

Pandora2 schreef:
Tylando de merrie die hier de pillen wel krijgt, verhaarde helemaal niet meer zonder en was net een schaapje.
Dus voor haar zijn de roze pilletjes ook wel echt een succes :D
Maar ik moet om de 3 jaar ofzo de dosis even verhogen. Alleen wordt dat nogal kostelijk :7

Ok anders scheren we gewoon maar weer.
Hij is sinds juli vorig jaar verhuisd en moet zeggen dat hij al veel opgeknapt is en verbetering toont.
Mss komt hij er dit jaar toch wel doorheen en begint hij straks weer. Is nog vrij koud he.
Hij verhaarde voor de pillen wel gewoon en daarna werd het steeds minder

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:44

Oh zo'n plek :)* Nee, dat heb ik hier niet. Lijkt wel of er ééntje in gebeten heeft :+

Tylando bij cushies gaat het verharen vaak in schijfjes idd. En anders maar de scheermachine :Y)

Britta31

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:47

Ik heb Britta wel eens al vroeg de vliegendeken opgedaan omdat ik bang was voor opmerkingen van voorbijgangers.Ze zag er ook niet uit :=

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:50

:= Da's ook een optie!

Nee ga het aankijken en inderdaad, dan maar het scheerapparaat erop.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 17:53

:') Slim bedacht !
Hier geen weiland aan de straatkant.. Enkel de buren kijken uit op de weides, maar die kennen niks van paarden :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:00

Pandora2 schreef:
Oh zo'n plek :)* Nee, dat heb ik hier niet. Lijkt wel of er ééntje in gebeten heeft :+

Tylando bij cushies gaat het verharen vaak in schijfjes idd. En anders maar de scheermachine :Y)

Dat is ook nog een optie idd. Niet eens aan gedacht omdat ze elkaar goed dulden over het algemeen. Maar mss heeft grietje wel geprobeerd amber haar brokken te stelen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:02

Soms word je dan letterlijk in je kont gebeten :')

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:10

Wouter verhaart zoals elk jaar goed.. maar komt daarna weer in een te dikke vacht en moet ik alsnog scheren. Al hoop ik net als elk jaar dat nu zijn zomervacht komt..

Iemand ervaring met dikke koker? Wouter heeft aan 1 kant dikke koker geen ontsteking. Geen koorts, niet warm alleen dik. Zou het vocht kunnen zijn? Eventueel door de cushing?

Ik rij wedstrijden omdat het goed gaat, het moet niet goed gaan voor de wedstrijden!
Wouter de Maflinger B+11 L1+13!! L2+9!!
www.haflingerforum.nl

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:13

Vidar zijn wintervacht was dit seizoen eigenlijk veel beter , zelfs de DA viel het op!
Dus blijf hoopvol :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:12

wouterpaard schreef:
Wouter verhaart zoals elk jaar goed.. maar komt daarna weer in een te dikke vacht en moet ik alsnog scheren. Al hoop ik net als elk jaar dat nu zijn zomervacht komt..

Iemand ervaring met dikke koker? Wouter heeft aan 1 kant dikke koker geen ontsteking. Geen koorts, niet warm alleen dik. Zou het vocht kunnen zijn? Eventueel door de cushing?

Hoe dik is dik ?
Mijn ruin ( geen cushie ) krijgt dit als er weer een paar dagen van die irritante kleine vliegjes zitten.
Net zoals de merries ook zo'n verdikte plek voor hun uier krijgen door die beestjes.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 18:56

Ik herken het niet maar er staat bij ons een paard waarvan ik echt denk dat zij ook cushing heeft en die heeft ook dezelfde plek. Ook boven 1 oog en het komt ook met plukken los.

Gister is de tandarts geweest en helaas blijkt Aaron eorth te hebben. Gelukkig gaat het nu nog redelijk maar was wel ff een domper. Juist omdat hij het zo goed doet.
Was laatst in het schriftje aan het kijken waarin ik alles opschrijf, blijk al vanaf 2014 met de medicatie te zijn gestart maar toen had hij al een slecht gebit.
Moest het in de gaten houden en als de tanden te los zitten moet het eruit. Maar hopelijk nog lang niet

Aaron
Elmar
Lucky

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:13

Dit is zijn vacht nu..
Afbeelding
Afbeelding

Nog best vrij dik op hals en borst..
Maar niet echt cushing vacht.
Heb er wel beetje haar weer vanaf , maar mondjesmatig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 07:47

Mijn fjord heeft zo'n zelfde soort vacht.
Vorig jaar vond ik hem al verdacht want toen had hij ook best ene lange zomervacht, zeker tegen het eind van de zomer vond ik het langer als normaal.

Maar op de nieuwe stal kreeg hij eindelijk het voer wat hij altijd heeft moeten hebben en hij ging super en heb ik de gratis test niet laten doen.
Maar nu twijfel ik toch weer of het toch geen ppid is omdat ik de nieuwe vacht dus best lang vind. Ook komt het er erg onregelmatig af. Dit in combi met zijn voedingsprobleem en zo nu en dan echt een futloze dag en lange herstel na een halfuurtje lichte arbeid.

Weet iemand wat een test kost buiten het gratis seizoen om? Ik twijfel of ik hem dan nu zal testen of na de zomer. Buiten zo'n futloze dag om ziet ie er gezond en bezig uit.
Hij is bijna 21.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 07:59

Mijn cushing pony krult als hij nat is, mijn welsh pony heeft ook zo’n berenvachtje die amper verhaart, maar van wat ik weet geen cushing. Mijn welsh is ook nog maar 7, maar goed, mn cushing pony was ook 11/ 12 bij diagnose..

Sed (met cushing dus) heb ik gisteren van zn hals en baard ontdaan, voor zn oren wil ik even een kleinere scheermachine/ tondeuze hebben (mijn kleine is overleden..). Hij vind dat scheren altijd zo fijn dat hij zelfs zonder halster keurig blijft staan! :z

Siersma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:27

Cowgirl schreef:
Vorig jaar vond ik hem al verdacht want toen had hij ook best ene lange zomervacht, zeker tegen het eind van de zomer vond ik het langer als normaal.

Maar op de nieuwe stal kreeg hij eindelijk het voer wat hij altijd heeft moeten hebben en hij ging super en heb ik de gratis test niet laten doen.
Maar nu twijfel ik toch weer of het toch geen ppid is omdat ik de nieuwe vacht dus best lang vind. Ook komt het er erg onregelmatig af. Dit in combi met zijn voedingsprobleem en zo nu en dan echt een futloze dag en lange herstel na een halfuurtje lichte arbeid.

Weet iemand wat een test kost buiten het gratis seizoen om? Ik twijfel of ik hem dan nu zal testen of na de zomer. Buiten zo'n futloze dag om ziet ie er gezond en bezig uit.
Hij is bijna 21.

Ik heb laatst latrn testen. Test was 50€, en geloof zon 20 voor afnemen en opsturen. Was ook buiten de gratis periode.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:09

Siersma schreef:
Cowgirl schreef:

Hij is bijna 21.

Ik heb laatst latrn testen. Test was 50€, en geloof zon 20 voor afnemen en opsturen. Was ook buiten de gratis periode.

Okay, dank je.
Ik heb al 35 uro voorijkosten ook natuurlijk.

Ik ga er even over nadenken en anders pak ik hem in het najaar.

Siersma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:43

Cowgirl die voorrijkosten hd ik er ook nog bij, en een enting. Dus toyaal was de rekening ruim 150€

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 12:06

Met de gratis test zou ik hem niet laten testen dit geeft altijd een vertekend beeld i.v.m de seizoen verhoging, deze is per paard verschillend het zou zonde zijn als je met die dure pillen begint als het niet nodig blijkt te zijn. Ook opletten dat paardje geen stress heeft of ander ongemak tijdens het bloed afnemen dit geeft ook direct al een hogere uitslag.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:02

Wat een korte vachtjes allemaal nog.
Isa (de zwarte) heeft echt mega lang haar (ondanks hele prascend tablet). Dat is nooit meer veranderd.

Afbeelding

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:13

Sed is ook een wolharige mammoet hoor.. nja, hij lijkt meer op een rex-cavia qua vacht, zo’n stekelig geval.. :')

Daarom heb ik ook een scheermachine aangeschaft! :Y)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 21:06

Dennis lijkt wel statisch. Een dikke vacht, en daar boven uit nog lange rare haren. Je kan hem zowat vlechten op zijn lijf. Het lijkt wel een kruinen-cavia.
Juudje heeft zeker soort gelijk haar, maar bij haar hangt het plat dus ziet er minder ontploft uit.

Dennis had het heel warm vanmiddag met rijden. Hij verhaart nog niet zo veel.
Juudje laat wel lekker los.

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+13 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 21:03

Mijn cushie is bijna van haar buik-baard af. ;)
Het blijft wel echt een sport om de rui van een enorme vacht in goede banen te leiden. Zeker omdat die vacht erg snel vervilt. Heb buik en borst daardoor al moeten scheren. De ene dag nog niets aan de hand en de volgende dag één grote plak vilt van voor tot achter.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:30

Ja dat vervilten begint hier nu ook.
Als het goed is komt er donderdag iemand scheren.
Ze heeft altijd goed verhaard, maar vorig jaar wilde het al niet zo lukken en dit jaar lijkt het ook weer die kant op te gaan. Ze is inmiddels 25, dus ook leeftijd speelt mogelijk een rol bij slechter verharen.
Maar dan helpen we haar gewoon een handje nu het zo warm wordt. Als dat alles is, is het nog te overzien.

De andere cushi verhaart wel volop, maar die is weer bevangen geraakt helaas. Dus kennelijk is het of energie in de hoeven steken of in de vacht. :(

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts