50-plussers te paard ...

Moderators: EvelijnS, Dani, ynskek, Mondy, Polly, Ladybird, Hanmar, Princesj, Shanna

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 14:35

Stilletjes hier :z

And into the forest i go
To loose my mind and find my soul

Britta31

Re: 50-plussers te paard ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:08

Ik ben de laatste tijd meer 50 plus naast het paard.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je zo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:10

Druk druk druk druk druk met oa de tuin en m'n revalidantje. Net nog even m'n dravert rondgeslingerd, ik heb nu eindelijk een menbit waar ze niet haar tong bij over het bit gooit, dus dat is winst.

Ook lol met de paarden gewoon een beetje bekijken: ze vieren feest in de wei.

Verder heb ik net een vragenlijst van de KNHS ingevuld := Ik moest eerlijk antwoord geven, dat hebben ze geweten :+

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:22

Ibbel vragenlijst KNHS? vertel :D

And into the forest i go

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-19 17:24

Haha, het is inderdaad stilletjes. Ik neem aan dat dat betekent dat iedereen met van alles en nog wat bezig is :)

Hier ook zo. Op 't werk is het stikdruk : véééél werk. Door bepaalde organisatorische omstandigheden zitten we met ons team nu tijdelijk gespreid over twee gebouwen, waardoor ik door het over-en-weer geloop per dag behoorlijk wat tijd verlies. Ik moet nu ook wat verderop parkeren, ook daar tijdverlies en bovenop dat alles dus dan ook nog eens véééél werk. Heb even het gevoel dat ik het niet meer aan kan. Gelukkig kan ik het thuis nog gewoon van me af zetten, al moet ik binnen een maand ook nog een verplicht examen (voor mijn werk) gaan afleggen en dat geeft me eigenlijk wel wat stress, want ik ondervind dat ik het niet meer gewend ben om iets van buiten te leren (en het gaat om zo'n 100 pagina's ... pfff).

Met de paardjes ook weer goed bezig geweest in 't weekend. Ik probeer de problemen die ik ondervind, voorlopig zelf zo goed als mogelijk op te lossen. Binnenkort start ik weer met les, maar op dit ogenblik wil ik die vaste afspraken nog even achterwege laten, want dat geeft dan weer zo'n druk extra en ik heb mijn hoofd al genoeg 'under pressure' de laatste tijd <<)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:27

hiphopje schreef:
Ibbel vragenlijst KNHS? vertel :D

Wat voor cijfer je de KNHS geeft, op welke wijze dat een hoger cijfer zou kunnen worden, en als je één ding zou mogen veranderen aan de KNHS, wat dat dan zou zijn.

Dat cijfer was niet best, wat er allemaal zou moeten gebeuren is een eindeloze lijst, en als het aan mij lag werd de KNHS opgeheven :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:36

Ze vinden jou niet liefff denk ik Ibbel :')

Hier ook druk met werk, druk met paard rondstuiteren in de omgeving.
Na de paas gaan we weer met tinkertje naar de kliniek voor controle. Neem mijn eigen paard ook gelijk mee voor haar controle. Hopelijk mag ze wat meer gaan doen want ze is stront vervelend. Paardjes nog niet buiten, rond pasen gaan ze beginnen met wennen.

Hulp bij trailerlaad problemen, kijk op http://www.horse-assist.nl

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:46

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:04

ik ben heel druk bezig....maar wel in mijn hoofd.....

het gaat niet goed met mijn paard ,hij was gisteren ineens stokkreupel..

dag ervoor liep hij heel goed en had plan om te zadelen en naar een grasveld te stappen om daar te grazen..

kom ik aan op stal komt hij naar me toe strompelen, wilde zijn voeten nakijken ..gaf braaf zere voetje naar de andere kant hij wilde hem geven en lag bijna op de knietjes....

vannacht apart gezet en hij loopt nu weer wat beter maar in stap duidelijk onzuiver

staat nu weer bij zijn 2 vrienden.....hoelang ga je door???

in het koppie zit het nog goed....
Afbeelding

Afbeelding

zooo moeilijk [ ik weet dat je eigenlijk altijd te laat bent en dat het nooit te vroeg is ...maar toch..] ik moet beslissen of hij dood moet of nog mag leven ........

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:12

Een paard dat van het ene moment op het andere zo stokkreupel is, heeft bijna altijd een hoefzweer. Laat dat eerst maar eens uitsluiten voor je gaat doemdenken...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:28

Sluit me helemaal aan bij Ibbel!!

Verder hier zelf niet fit geweest/ griep.
Dus paardjes hadden vrij. Vonden ze niet erg:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:51

Zou inderdaad eerst kijken of het niet om een (of meer) hoefzweer gaat. Mijn Spook bleek ook een paar zweren te hebben gehad, liep niet helemaal lekker, maar niet stokkreupel zoals je zou verwachten bij een hoefzweer. Slecht winterseizoen bij haar, zeg maar.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:22

ik heb al eerder vermeld dat hij vanaf eind sept al onzuiver is, hij heeft forse artrose in beide kogels
RV is in 2011 geopereerd aan een chip van 8mm die daar toen al voor forse artrose had gezorgd
na 4 jr op div aangepaste beslagen en vreselijk ondergeschoven hielen nu sinds 2015 forse artrose in beide kogels RV erger
en sinds sept dus RV niet goed

het kan nu ook een misstap zijn geweest maar de kogel is op de plek van de operatie [ aan de binnenkant] warm, hij krijgt nu al 14dgn 1 zakje bute

hoefzweer hou ik in mijn achterhoofd

mijn DA zei in jan dit jaar dat hij chronisch kreupel is en eigenlijk gewoon kapot en als rijpaard afgekeurd door de verz sinds 11 maart

ik moet nu zelf aankijken hoelang het nog gaat....

(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:27

Mirgino: we kenden het verhaal natuurlijk idd, maar ik denk dat we allemaal reageren op het nu acuut kreupel zijn ( en hopen dat het niet de oude kwalen zijn, maar 'gewoon' een hoefzweer).

Maar met de info die je er nu bij geeft: warme kogel op plek van operatie, kan ik me voorstellen dat je extra bezorgd bent ( zeker icm de bute die je al geeft ook)

Ik duim hoe dan ook dat het mee valt... En snap je dilemma mt aankijken hoe lang het nog gaat. Dat is zo'n moeilijk proces om te bepalen wanneer het nog wél, en wanneer het gewoon níet meer gaat

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:32

Oh Mirgino wat ontzettend naar, ik snap je twijfel zo goed. Dat je die beslissing kunt/moet maken over leven of dood.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:39

heb er al slapeloze nachten van....

als het aan de DA ligt kan de spuit er al in, hij zei in jan ;paard is eigenlijk stuk
maar zoals ik hem nu zie heeft hij geen pijn maar ongemak
als hij gaat struikelen of in stap gaat kreupelen dan moet je het overwegen

eergister ging het met grazen en heen en weer lopen super goed ,dat ik eigenlijk gister had willen zadelen
nou tot ik met goede moed op stal kwam en hem zag strompelen

kan geen filmpje plaatsen...

gelukkig loopt hij nu weer op het been maar wel onzuiver

gister heb ik jankend bij hem gestaan dacht echt dat het over was.....

mijn hart huilt......

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:51

Volgens mij moet je naar zoiets toe groeien, en ik denk en ik hoop dat je het weet wanneer het tijd is.
Maar als ik me in jouw plaats denk met mijn paard dan weet ik ook niet wanneer het genoeg is. ;(
Heel veel sterkte :(:) misschien loopt hij morgen weer een stukje beter. Soms helpt het ook om iemand te vragen die hem al een poosje niet heeft gezien. Zelf kom je er zo vaak dat je misschien niet meer echt kunt zien hoe het ervoor staat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 07:55

Mirgino, jouw paard is toch een quarter? Dat maakt de inschatting wanneer het 'tijd' is een stuk lastiger omdat quarters zich voor 'hun mens' zich beter voordoen dan ze zijn. We hebben dat bij ons op stal jaren geleden in een extreme vorm gezien, paard was voor alle stalgenoten overtuigend vreselijk kreupel en ongelukkig, kwamen de eigenaren zette ze haar vrolijke gezicht op en liep ze redelijk. Paard is heel snel ingeslapen nadat ze waren verhuisd en paarden aan huis hadden. Toen kon de merrie het masker niet meer volhouden....
Ook met ons eigen kwartje hebben we de ervaring gehad dat hij zich beter voordeed dan hij was, dat is inherent aan die 'will to please'.
Vraag aan je stalgenoten hoe hij is als je er niet bent, laat ze desnoods af en toe filmen zodat je zelf beeld hebt hoe hij is als jij er niet bent.
En heel belangrijk: voel je niet schuldig als je besluit dat het genoeg is. De DA staat er al achter om hem te laten gaan, je weet dat het niet meer (echt) goed komt met hem, dus vraag je paard wat hij wil, wat hij voelt en je krijgt je antwoord. :(:)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:22

Oh Mirgino, wat vreselijk moeilijk moet dat voor je zijn.
In december heeft een stalgenootje deze keuze moeten maken en we hebben allemaal een potje zitten janken maar in ons achterhoofd wisten we het allemaal, het was genoeg........geen pijn meer... Kan er nog een brok van in mijn keel krijgen.
Hele dikke knuffel voor je :(:)

Klopt Warartje, dat quarters en paints een sterke will to please hebben.
Als ik het gevoel heb dat er iets is, en dan loopt hij gewoon zuiver, maar toch is er iets. Nou dan is er ook iets. Twee keer een tussenpeesblessure waar hij gewoon zuiver op liep, maar met de rem erop. DA wist het niet totdat ik eiste dat hij de pezen moest scannen. Nee het zou in de schouder zitten. En mooi dat ik gelijk had.
Na alle ellende van speciaal beslag en steeds verder ondergeschoven hielen en struikelen, heb ik de ijzers eraf laten halen in overleg met een goed opgeleide bekapper zien zijn hoeven er na 2 maanden al veel beter uit. Ander voer, droog hooi en drie keer een kuur van groene leem en hij gaapt niet meer (en hij gaapte echt al jaren....... :o ) en staat weer keurig stil met zadelen, is rustiger in zijn hoofd en de rem is eraf.
Stalhouder zei me geregeld dat meneer vaak buiten in een hoekje in zichzelf gekeerd stond en veel gaapte. Maar als ik er was, was meneer de vrolijkheid zelve dus ik dacht altijd dat het wel meeviel. Nu is hij de hele dag vrolijk kreeg ik pas nog te horen :D

And into the forest i go

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:55

oooooh Punz en Ibbel, heerlijke foto's <3

And into the forest i go

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 09:56

Trouwens, wat ik me afvraag, worden en bij jullie ook zo massaal veel bomen gekapt? Ik heb het nog nooit zo erg meegemaakt hier in het bos.

And into the forest i go

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:05

Ja. SBB is 75% gekort op hun subsidie, dus halen ze nu het aanvullende geld uit de verkoop van hout.
Kortetermijndenken van zowel Rutte als SBB.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:32

Waratje schreef:
Mirgino, jouw paard is toch een quarter? Dat maakt de inschatting wanneer het 'tijd' is een stuk lastiger omdat quarters zich voor 'hun mens' zich beter voordoen dan ze zijn. We hebben dat bij ons op stal jaren geleden in een extreme vorm gezien, paard was voor alle stalgenoten overtuigend vreselijk kreupel en ongelukkig, kwamen de eigenaren zette ze haar vrolijke gezicht op en liep ze redelijk. Paard is heel snel ingeslapen nadat ze waren verhuisd en paarden aan huis hadden. Toen kon de merrie het masker niet meer volhouden....
Ook met ons eigen kwartje hebben we de ervaring gehad dat hij zich beter voordeed dan hij was, dat is inherent aan die 'will to please'.
Vraag aan je stalgenoten hoe hij is als je er niet bent, laat ze desnoods af en toe filmen zodat je zelf beeld hebt hoe hij is als jij er niet bent.
En heel belangrijk: voel je niet schuldig als je besluit dat het genoeg is. De DA staat er al achter om hem te laten gaan, je weet dat het niet meer (echt) goed komt met hem, dus vraag je paard wat hij wil, wat hij voelt en je krijgt je antwoord. :(:)

het is een kruising, en idd zodra ik kom is hij happy,maar gelukkig ken ik hem na 10jr wel dat ik aan zijn ogen en uitdrukking zie wat er omgaat in hem
ook zo met pollen, hij heeft echt een flinke allergie en ik zie gelijk wanneer hij er hoofdpijn van heeft

ik ben er elke dag min 3 uur

dat het eerder komt dan ik zou willen staat wel te gebeuren.....

mijn hart huilt......

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:47

Moeilijke tijden zo Mirgino, je weet dat het gaat komen, probeert je er op voor te bereiden en als dan het moment daar is wil je er helemaal niet klaar voor zijn. Blijf naar je paard kijken en luisteren, hij zal jou echt duidelijk maken wanneer het "klaar" is, daar ken je hem duidelijk goed genoeg voor. Maar ook jij moet hier klaar voor zijn. Voor hem zal het niet uitmaken of hij een dag eerder of later naar de eeuwige weides mag, maar jij moet hier mee verder. Dus luister naar je hart en volg je gevoel. Heel veel sterkte deze periode. Hoop dat jullie ook nog wat momenten mogen genieten samen.

Pluk de dag!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:02

Het is k*t, hoe je het ook wendt of keert. Ik voelde me een vreselijke verrader naar ons kwartje toen ik hem uit de paddock haalde om ingeslapen te worden. Het was echt het juiste besluit, maar wat voelt het k*t. Zo lang je het met bute dragelijk kunt houden heb je wat tijd om afscheid te nemen, maar als hij zo sterk reageert op pollen kun je je afvragen of hij blij wordt van voorjaar en zomer.