3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:55

Emmaa_ schreef:
*komt binnenvallen*
Dat is wel heel persoonlijk. Ik vind het bv fijner om maar twee keer per dag te eten maar dan echt een grote maaltijd, dat vind ik makkelijker vol te houden dan vijf kleine maaltijden. Van een maaltijd van 300 kcal zit ik over het algemeen niet langer dan een uurtje vol, terwijl ik op een goede maaltijd gewoon een halve dag kan teren.

Dit inderdaad. Ik zou zelf liever 2 kleine lichte maaltijden nemen, een lichte lunch en nog een tussendoortje. Maar is net wat jij het prettigste vindt!

I'm not weird, I'm limited edition :D

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:05

Qua maaltijden ben ik ook iemand die zelf liever 1 grote maaltijd heb omdat ik anders de neiging heb snel te gaan snaaien. Vandaar dat ik het toen ook zo had gedaan. Maar het zit denk ik vooral in m’n hoofd dat ik het gevoel heb heel extreem te compenseren binnen een dag. Alsof dat dan schadelijk zou zijn voor mij lichaam... Als ik het zou verspreiden klinkt het inderdaad wel beter, maar de kcal blijven hetzelfde :)
Maar jullie zouden ook op zo’n manier compenseren, zodat je toch uit komt?
Ik las op internet dat je best 2 keer per week kan leven op 1 maaltijd per dag en dan de rest vast. Dat gaat alleen in tegen alle principes die ik vroeger geleerd heb :+

Emmaa_

Re: 3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:08

Het is een fabeltje dat je je lichaam op wat voor manier dan ook draaiende moet houden met voedsel: het menselijk lichaam is er echt heel erg op uitgerust om langere tijden niets te eten en daarna wel weer zonder dat het gelijk gaat flippen.

Máár, het heeft ook geen aangetoonde voordelen om lang te vasten. Ik ken iemand die twee dagen per week vast zodat hij 5 dagen per week 4000 extra calorieen kan verdelen over zijn dagen, en dat vind ik an sich heel slim gedacht. Er wordt wel eens geroepen (en hij claimt het heilig) dat je scherper wordt en beter kan nadenken als je lang vast, omdat je lichaam in een soort "ik moet fit zijn om te kunnen jagen" modus gaat, maar volgens mij is daar geen wetenschappelijke onderbouwing voor.

Vasten is dus echt afhankelijk van of je het kan en of je er zin in hebt. Ik sla mijn ontbijt bijvoorbeeld over (wat ook "vasten" is) zodat ik meer kan eten tijdens de lunch en het avondeten. Het enige verschil dat ik soms merk is dat ik zo'n 'ik-heb-nog-niet-gegeten' putlucht uit mijn mond krijg.

Dilan93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:09

Ik heb een keer 36 uur gevast om eens te kijken hoe dit voelt. Is voor een keer prima te doen. Net als 1 maaltijd per dag.

Een oud-collega van mij at alleen voor en na het werk. Werkte voor hem prima.

Ik ben zelf meer van de kleine maaltijden :) En dan 6x per dag eten

Endurance Klasse I (+2)
44 goedgekeurde kilometers. :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 12:14

Emmaa_ schreef:
Het is een fabeltje dat je je lichaam op wat voor manier dan ook draaiende moet houden met voedsel: het menselijk lichaam is er echt heel erg op uitgerust om langere tijden niets te eten en daarna wel weer zonder dat het gelijk gaat flippen.

Máár, het heeft ook geen aangetoonde voordelen om lang te vasten. Ik ken iemand die twee dagen per week vast zodat hij 5 dagen per week 4000 extra calorieen kan verdelen over zijn dagen, en dat vind ik an sich heel slim gedacht. Er wordt wel eens geroepen (en hij claimt het heilig) dat je scherper wordt en beter kan nadenken als je lang vast, omdat je lichaam in een soort "ik moet fit zijn om te kunnen jagen" modus gaat, maar volgens mij is daar geen wetenschappelijke onderbouwing voor.

Vasten is dus echt afhankelijk van of je het kan en of je er zin in hebt. Ik sla mijn ontbijt bijvoorbeeld over (wat ook "vasten" is) zodat ik meer kan eten tijdens de lunch en het avondeten. Het enige verschil dat ik soms merk is dat ik zo'n 'ik-heb-nog-niet-gegeten' putlucht uit mijn mond krijg.

Mwah 2 dagen kan nog maar meerdere dagen heel weinig of niks dan ga je volgens mij al risico lopen,

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:15

IMANDRA schreef:
Emmaa_ schreef:

Mwah 2 dagen kan nog maar meerdere dagen heel weinig of niks dan ga je volgens mij al risico lopen,

Klopt, maar als je echt puur en alleen vast om meer kcal te hebben om te verdelen zie ik ook niet waarom je meer dan 2 dagen zou pakken.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:22

Het is sowieso voor ieder lichaam anders... toen ik mij echt slecht voelde had ik geen zin in ontbijt en ik dacht awh dat zet ik mooi door.... maar helaas is mijn lichaam daar echt niet voor gemaakt. Het was zo erg dat ik in overleg op het werk zat en mijn buik zo'n herrie maakte dat iedereen moest lachen :+
Ik ontbijt dus maar weer gewoon.

Always be yourself unless you can be a Unicorn then always be a Unicorn!!!!

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:23

Ik had toen ik begon aan IF ook 's morgens heel veel honger, maar uiteindelijk ging dat wel weg. M'n lichaam moest er ook een beetje op instellen ofzo. Nu kan ik mijn eetmoment meestal wel rekken tot een uurtje of 1, als het echt niet gaat eet ik een banaan rond 11.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 13:47

Ik ben nu ook weer bezig met IF fatsoenlijk oppakken. Is laatste weken erin geslopen om steeds vroeger te eten, waardoor ik dag erna ook weer vroeger honger had. Schrok vanmorgen op de weegschaal. Beste werkt voor mij toch om veeeeeel thee en water te drinken.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:35

Emmaa_ schreef:

:') _/-\o_ moest hier wel even om lachen. Dan maar een Smintje nemen.

Wel fijn om wat bevestiging te horen dat hier ook mensen zijn die dat doen of kennen. In principe zou het ook niet voor langere tijd zijn. Dan zou het max 2 dagen per week 1 kleine en een grote maaltijd per dag zijn. De rest van de dagen heb ik gewoon 5 maaltijden.
En inderdaad wat je zegt, je lichaam went er echt aan. Ik heb de eerste keren gefaald, het wilde niet lukken. Terwijl het nu echt makkelijk(er) is.
Edit: zal misschien ook wel beroepsafhankelijk zijn. Ik heb met mijn dagen zittend werk geen probleem, maar mijn andere, actievere werk wel.
Laatst bijgewerkt door WillBokkers op 29-04-19 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:39

Bij mij was het meer dat ik er mentaal aan moest wennen. Niet meer gelijk 'oke' zeggen als mijn lichaam een hongerprikkel afgeeft, terwijl ik dat normaal wel doe.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:39

Emmaa_ schreef:
Bij mij was het meer dat ik er mentaal aan moest wennen. Niet meer gelijk 'oke' zeggen als mijn lichaam een hongerprikkel afgeeft, terwijl ik dat normaal wel doe.

Absoluut waar!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:46

En ook met actief zijn is het kwestie van wennen. Ik ga regelmatig 2 uur fanatiek paardrijden ‘s morgens en eet dan alsnog pas m’n eerste eten tijdens de lunch. Wel echt aan toe dan, maar red me dan nog steeds prima.

Dilan93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 08:28

Mijn lichaam is echt raar :=
Eind vorige week gaf de weegschaal 63,8 aan, vanochtend 62,9...

Afijn, hopelijk gaat mijn lichaam nu normaal reageren en gaan er wat kilo's af.... zou ik me een stuk beter van gaan voelen :')

Lijstje voor vandaag:
O: havermout, eiwitpoeder, amandeldrink en frambozen
T: carb crusher eiwitreep
L: twee groentenwraps met hummus en quorn
T: halve avocado, appel. Scoop pre-workout voor t trainen
A: zoete aardappel, wokgroente en tofu met wat ketchup en sojasaus
T: alpro go on met ananas

B: krachtcircuit
Kcal: 1524

Endurance Klasse I (+2)
44 goedgekeurde kilometers. :D

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 08:38

Dan hield je vast vocht vast! Nu gewoon weer de goede kant op!

Ook met het actief zijn is het ook wel erg persoonlijk denk ik. Als ik echt serieus ga sporten zonder iets gegeten te hebben, word ik echt heel slap en naar, in het verleden wel eens van mn stokkie gegaan zelfs. Ik kies er dus maar voor om dan toch gewoon te eten, of wat later te sporten.

Ik heb vanmiddag een cursus, moet voor die tijd lunchen, om 11.45 al. Hopelijk vanmiddag niet al te veel snaaitrek, had er niet echt rekening mee gehouden qua eten.

O: magere yoghurt met havermout en rood fruit
L: salade met gerookte kip, tomaat en mais, 2 wasa volkoren crackers met slankie sambal
T: appel (en misschien verschuif ik 1 van mn crackers)
A: kip, snijbonen en aardappelen
T: Kvarg Straciatella

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:07

Ik blijf momenteel echt gigantisch op gewicht hangen, met schommelingen in enkele grammen (geen kilo's gelukkig).. heel irritant :\ Terwijl ik gewoon onder mijn kcal-behoefte zit en netjes train. Heel erg demotiverend dit. Ik zie ook dat ik wel iets meer bloated ben dan normaal, dus wellicht houdt ik ergens vocht door vast. Doordat ik momenteel geen maandelijke periodes heb weet ik het niet zeker, maar vermoed ik ergens dat ik nu wel de rest van de "klachten" heb en dit daardoor komt..

gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:37

Maar je hoeft toch geen gewicht meer te verliezen? Je bent al zover gekomen ;)
Kijk gewoon in de spiegel en laat die weegschaal voor wat het is :P

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 12:58

Hey,

Als het mag wil ik graag meepraten! Ik heb een beetje meegelezen en jullie lijken mij fijn om mee te praten. Ik vind de eetlijstjes ook fijn om inspiratie van op te doen, worstel daar zelf nog erg mee. Ik weeg op dit moment 69 kilo bij 1.60. Eerder 27 kilo afgevallen maar daar was helaas weer 9 kilo bijgekomen, dus nu wil ik echt weer aan de slag. Ik eet nu rond de 1500 kcal, met een max van 1700. Daarnaast sport ik 4 keer per week, nu alleen vrij lastig met stage.
Mijn eetlijstje voor vandaag, ik ga bij een vriendin eten dus dit is een wat lastig dagje. Commentaar is altijd welkom! Ik zal de calorieen tussen haakjes zetten.

O 08:00: 45 gr havermout, 250 ml amandelmelk, 10 gr body&fit whey, 70 fr frambozen (295)
T 10:00: Redbull Sugarfree (5) Zelf gemaakt havermout koekje (66) en 170 gr aardbeien (49)
L 12:00: 4 volkoren crackers met kipfilet bieslook en komkommer (213)
T 14:00: Body en fit reep (183) en 150 gr tomaatjes (46)
T 17:00: Quaker havermout biscuit (215)
A 19:30: Kip tandoori van Knorr, light creme fraiche ipv normale en extra boontjes (rond de 640)

Dan kom ik uit op 1714 in totaal, aan de hoge kant dus.

-

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:50

Welkom Vera, wat goed dat je al zoveel bent afgevallen! Echt knap hoor! Hoeveel kilo zou je er nu nog af willen? Mooi lijstje ook, je zou eventueel je tussendoortje van 17:00 kunnen vervangen door iets minder calorierijk.

Hier gaat het matig. Ik neem het "af en toe chips/snoep/whatever moet kunnen" veel te breed en daardoor loop ik nog steeds vast. Ik heb me nu voorgenomen om in ieder geval de hele maand mei geen frituur, wit brood, snoep, chips, koekjes, ijs, of chocola meer te eten. Al ga ik morgen wel naar La Cubanita, dat telt dan even niet mee haha. Maar verder wil ik me hier wel streng aan houden, anders schiet het echt voor geen meter op.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:59

Welkom Vera! :D Wat knap dat je al behoorlijk gewicht bent kwijtgeraakt, dat is al een goede stap. Die bijgekomen kilo's gaan er ook wel weer af, gaat je lukken. Lekker lijstje ook hoor :j :)

__Sannne; heel herkenbaar. Dat heb ik ook een tijdje gehad waardoor de vooruitgang inderdaad stagneerde. Geniet van je etentje morgen :D

Hier is de honger weer een beetje bedaard nadat ik me twee dagen terug uit frustratie maar heb gestort op een bak Halo Top-ijs :+ Paste gewoon binnen mijn doelen en heeft dus toch mijn cravings gestild :D

13:00 Skyr met protein muesli, gebroken lijnzaad en pompoenpitten
14:00 15gr biologische ongezouten en ongebrande noten
15:30 3 rijstwafels met zelfgemaakte eiersalade van 2 eieren en 15gr 3% vet mayo
19:00 150gr kaasfondue met pompoenblokjes en champignons :9
20:30 magere yoghurt met whey

B: pauzewandeling gemaakt en straks een nieuwe workout met een circuitje (HIIT) erin verwerkt. Erg benieuwd en heel veel zin in, heb nog een maandje om te knallen :D

Vorige maand zag ik al lijntjes, zie foto :):) wil nog ietsje droger gaan worden/lager in vetpercentage. En vanaf daar gewoon bij houden met een gezonde basis :D
Spoiler:
Afbeelding

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:16

Dankjullie! Mijn eerst volgende doel is 65, daarna wil ik weer verder kijken. Ik ben ooit blijven haken bij 63, hoop daar wel onder te komen.
Een minder calorierijk tussendoortje is slim ja, dit was makkelijk voor onderweg en aangezien ik daarna ga sporten moest het wel wat met energie zijn. Ik heb hem echter net al op, had honger :')

Sanne, zo dacht ik ook altijd. Ik weet niet of je je calorieën bij houdt? Ik doe dit namelijk nu wel (behalve als ik uit eten ga). Bij mij werkt dit altijd heel goed, dan zie ik dat het eigenlijk niet kan. En als ik het wel graag wil doen, dan gaat dat wel maar dan moet ik wel ergens anders bezuinigen. Een keer per week mag ik van mezelf een cheatday, maar dan wil ik het nog steeds invoeren. Laatst dacht ik ik voer het niet in op mijn cheatday, gelijk een zak m&ms zowat helemaal leeggegeten. Keer daarop netjes afgewogen en ingevoerd. Zat er wel overheen maar niet zo belachelijk als de keer daarvoor! Misschien dat dat werkt voor jou?

Dreamy, jij ziet er echt mooi strak uit! Als ik het goed heb onthouden uit het teruglezen, ben jij veel afgevallen toch? Mooi lijstje, tel jij ook calorieën, en zo ja hoeveel eet je er? En halo is lekker he, heb ik ook in de vriezer staan voor mijn cravings :D

-

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:21

Ik kom van de 97kg ongeveer af en hang nu al een tijdje op de 72. Hoop ooit onder die 70kg te duiken, maar dat zit tussen de oren :) Zolang ik gewoon gezond ben en mij prettig voel is het voor mij ook eigenlijk wel prima. Wil alleen even kijken hoe ver ik nog kan gaan komen in deze maand ook! Halo is onwijs lekker :D Welke smaak heb je staan?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:26

Wow maar wat ben je mooi strak dan! Je ziet er echt niks van dat je ooit 97 kilo woog. Komt dat door het sporten of had je dat met alleen afvallen ook al?
Ik heb peanutbutter en salted caramel, vind die laatste het lekkerst denk ik. En jij?

-

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:33

Vera96 schreef:
Wow maar wat ben je mooi strak dan! Je ziet er echt niks van dat je ooit 97 kilo woog. Komt dat door het sporten of had je dat met alleen afvallen ook al?
Ik heb peanutbutter en salted caramel, vind die laatste het lekkerst denk ik. En jij?

Ik heb denk ik gewoon ook mazzel dat het echt overal flink verdeeld zat. Mensen geloofden nooit dat ik zo zwaar was :+ en denk dat het sporten ook zeker mee heeft geholpen :j heb dat wel echt heel fanatiek vanaf het begin van het proces gegaan. Het meeste is er dan ook afgegaan binnen 4 maanden tijd.

Ik heb (had) de chocolate chip :9 Die vind ik echt het allerlekkerst. Maar dat neem ik dus alleen als ik echt cravings heb in iets slechts. Al moet ik daar gewoon wat op verzinnen eigenlijk, mijn mindset moet eigenlijk gewoon veranderen waardoor ik die cravings kan omzetten. Voor nu is het gewoon handig als ik inderdaad de ongezonde dingen regelmatiger in mijn gewone eetpatroon incalculeer om de cravings te voorkomen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:16

Wow Dreamy wat ben je mooi! Knap gedaan hoor, echt!
Ik weeg iets minder maar ben nog niet zo strak als jij. Al ben ik ook al veel kwijt :)

Ieder lijf ziet er met verschillend gewicht en lengte anders uit :j Ik vind het best lastig te bepalen wanneer het goed is en wat mijn ideale gewicht is.

life does not have to be flawless to be good