Inkomstenbelasting 2018

Moderators: Mondy, Mjetterd, Polly, Hanmar, ynskek, Ladybird, Princesj

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:09

veerledec schreef:
Celiien schreef:
Goh ik heb hier even een vraag. Zat even te kijken in mijn aftrekposten van de afgelopen jaren en in 2014 mocht ik nog studiekosten als aftrekpost gebruiken. Hiervan heb ik echter niet alles gebruikt. Nu is echter in 2015 en erop volgend nooit die restant opgemaakt.
Moet ik dan de IB van 2015 corrigeren of de correctie meenemen in 2018? Of mag dat niet eens meer :+ kom er niet helemaal uit namelijk.

Een doorgeschoven persoonsgebonden aftrekpost gebruik je indien mogelijk in het jaar erop. Is op je definitieve aanslag 2014 wel vermeld dat er iets werd doorgeschoven?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rige_jaren

Ja dat dacht ik dus ook.. heeft bij mij echter nooit op mn definitieve aanslagen gestaan en zoals ik t nu zie nu ook niet.. ook voor 2015 geld dit overigens, is ook nog een stuk persoonsgebonden aftrek over ( 2000,- aan aftrekkbare studiekosten, 900,- aan loonheffing).. maar nooit dat restant voorbij zien komen, van zowel 2014 als 2015 niet.

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:11

Carlijn schreef:
Bij mij stond hij al een tijdje per post verzonden op Mijn Belastingdienst (26-4-2019) maar nu net ook bericht gehad op Mijn Overheid! Definitieve aanslag en krijg een mooi bedrag terug, komt mooi van pas met een aankomende verhuizing. :) Dagtekening 4 mei!

edit haha Relaxed, precies hetzelfde als jij dus. *\o/*

Maar er staat helemaal nergens dat het de 26e per post verzonden is, ik snap werkelijk niet hoe jullie daarbij komen :')

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:15

Relaxed schreef:
Carlijn schreef:
Bij mij stond hij al een tijdje per post verzonden op Mijn Belastingdienst (26-4-2019) maar nu net ook bericht gehad op Mijn Overheid! Definitieve aanslag en krijg een mooi bedrag terug, komt mooi van pas met een aankomende verhuizing. :) Dagtekening 4 mei!

Maar er staat helemaal nergens dat het de 26e per post verzonden is, ik snap werkelijk niet hoe jullie daarbij komen :')

Omdat er staat datum 26-4-2019 bij mijn belastingdienst

Nieuw Profiel :)

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:16

Relaxed schreef:
Carlijn schreef:

Afbeelding

Dat haal ik hieruit, via correspondentie. Of hij ook op die datum op de post is gedaan weet je natuurlijk niet per se, maar toen was i.i.g. de update op de site.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:16

Afbeelding
Dit :')

L 08/2013 & L 11/2015

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:17

Hier is ie binnen! Dagtekening 4 mei.

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:17

Ja dat zie ik ook, maar er staat toch nergens dat het verstuurd is :+ Enkel de datum van de definitieve aanslag ;)

T3mptati0n

Re: Inkomstenbelasting 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:18

Hier issie ook net binnen! Dagtekening 4 mei :)

L 08/2013 & L 11/2015

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:19

Ik heb een voorlopige gekregen, krijg ik altijd. Iemand een idee waarom dat is?

T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3
http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: Bruiloften, Newborn, Cake-smash, Bohemian en workshops!

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:20

Ach, hoe dan ook het is binnen, een mens is snel ongeduldig van op geld wachten. :D Sowieso blij dat het dit jaar zo snel komt, vorig jaar had ik het pas midden juni! Toen heb ik heel veel loze wanhopige bezoekjes aan de belastingdienstsite gebracht. :')

Liselot: geen idee! Ik heb tot nu toe altijd een definitieve gekregen eigenlijk.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:22

Hier ook dagtekening 4 mei!

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:23

Bij mij staat er nu in mijnbelastingdienst voorlopige aanslag via post op 29 april. Vandaag nog niks gezien, elke dag de brievenbus (en rekening) in de gaten houden! Krijg veel terug. *\o/*

Doe maar 8 jr, Zenon x Uniform, ZZ-Zwaar +1

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:25

Yes, bij mij is die ook binnen met dagtekening 4 mei! *\o/* Bij mij stond er ook al een tijdje dat die per post verstuurd was, maar per post heb ik (nog) niks ontvangen. Blij dat het er nu aankomt, we zijn bezig met het kopen van een huis :D

http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Blogger voor WeFlyCheap http://www.weflycheap.nl/categorie/gastbloggers/denise-zalm/
Haflinger Storm B+13 L1+4

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:27

Wat lekker voor iedereen die geld terug krijgt en inmiddels bericht heeft, ik zit met smart te wachten op de teruggave. Hopelijk krijg ik ook gelijk een definitieve aanslag, dan kan ik gelijk inkomens over de afgelopen 3 jaar laten middelen :$

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:31

Liselot schreef:
Ik heb een voorlopige gekregen, krijg ik altijd. Iemand een idee waarom dat is?

Soms omdat er bepaalde posten zijn ingevuld die eventueel nog nader worden bekeken, soms gewoon omdat het systeem ondoorgrondelijk is ;).

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:32

Carlijn schreef:
Ach, hoe dan ook het is binnen, een mens is snel ongeduldig van op geld wachten. :D Sowieso blij dat het dit jaar zo snel komt, vorig jaar had ik het pas midden juni! Toen heb ik heel veel loze wanhopige bezoekjes aan de belastingdienstsite gebracht. :')

Liselot: geen idee! Ik heb tot nu toe altijd een definitieve gekregen eigenlijk.

Ik had het vorig jaar idd ook pas in juni..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:32

Hier ook dagtekening 4 mei

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:33

Arielle_ schreef:
Bij mij staat er nu in mijnbelastingdienst voorlopige aanslag via post op 29 april. Vandaag nog niks gezien, elke dag de brievenbus (en rekening) in de gaten houden! Krijg veel terug. *\o/*

Nou zoals hier wel blijkt, in mijn belastingdienst 26 april is brief met dagtekening 4 mei, dus reken maar uit dat je sowieso voor dit weekend geen post en geld gaat zien :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:34

Celiien schreef:
veerledec schreef:
[quote="Celiien"
Goh ik heb hier even een vraag. Zat even te kijken in mijn aftrekposten van de afgelopen jaren en in 2014 mocht ik nog studiekosten als aftrekpost gebruiken. Hiervan heb ik echter niet alles gebruikt. Nu is echter in 2015 en erop volgend nooit die restant opgemaakt.
Moet ik dan de IB van 2015 corrigeren of de correctie meenemen in 2018? Of mag dat niet eens meer :+ kom er niet helemaal uit namelijk.
[/quote

Een doorgeschoven persoonsgebonden aftrekpost gebruik je indien mogelijk in het jaar erop. Is op je definitieve aanslag 2014 wel vermeld dat er iets werd doorgeschoven?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rige_jaren

Ja dat dacht ik dus ook.. heeft bij mij echter nooit op mn definitieve aanslagen gestaan en zoals ik t nu zie nu ook niet.. ook voor 2015 geld dit overigens, is ook nog een stuk persoonsgebonden aftrek over ( 2000,- aan aftrekkbare studiekosten, 900,- aan loonheffing).. maar nooit dat restant voorbij zien komen, van zowel 2014 als 2015 niet.

Loonheffing is een voorheffing, studiekosten zijn persoonsgebonden aftrekposten. Loonheffing kan je dus niet doorschuiven, dat krijg je gewoon terug als er teveel is ingehouden. Je moet even goed kijken naar je 2014 aangifte en aanslag, of het klopt dat er iets had moeten doorschuiven.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:39

@veerle: dat weet ik, echter heb ik dus 900,- aan loonheffing in t jaar betaald Met een aftrekbare studiekosten van 2000,- (ff fictieve bedragen overigens). 900,- heb ik volledig terug gekregen toen. Dan blijft er toch nog 1100,- aan aftrekpost openstaan naar volgend jaar, of ben ik dan te kort door de bocht?

(Dit dus ook voor 2015..)

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Oscar
Forumcoordinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:43

Relaxed schreef:
Ja dat zie ik ook, maar er staat toch nergens dat het verstuurd is :+ Enkel de datum van de definitieve aanslag ;)

Er staat afzender Belastingdienst (per post). Ik interpreteer dat ook als zijnde per post verstuurd.
Net zoals afzender uzelf (digitaal) voor mij betekent dat ik het zelf digitaal verstuurd heb.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:51

Celiien schreef:
@veerle: dat weet ik, echter heb ik dus 900,- aan loonheffing in t jaar betaald Met een aftrekbare studiekosten van 2000,- (ff fictieve bedragen overigens). 900,- heb ik volledig terug gekregen toen. Dan blijft er toch nog 1100,- aan aftrekpost openstaan naar volgend jaar, of ben ik dan te kort door de bocht?

(Dit dus ook voor 2015..)

Nee, het gaat van je inkomen af (dat had xPabloBokt eerder ook, die de belastingtelefoon daarover had gebeld :) ). Dus stel je inkomen was 10.000, daarover betaal je 3.000 belasting. Nu heb je 2.000 studiekosten, dus je belastbare inkomen is 8.000. Daarover betaal je dan 2.000 belasting. Als er dan aan loonheffing 3.000 was ingehouden, dan krijg je 1.000 terug. Er schuift niks door, alle studiekosten zijn afgetrokken.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:56

Yonker schreef:
Zou leuk zijn he als je alles volledig terug krijgt qua studiekosten :')
Het is een aftrekpost waardoor je inkomen minder wordt en je minder belasting betaald :) Hoop dat je het nu wel snapt?

Ja, dat zei de belastingmeneer inderdaad ook :') voor niks over de zeik gegaan haha. Nu snap ik het idd wel. Dank je!

Every twist and turn that our life takes
Like a boat in the sea when the wave breaks
Every night is the dawn of a new day
You don't lose if you learn from your mistakes

Relaxed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:01

Oscar schreef:
Relaxed schreef:

Er staat afzender Belastingdienst (per post). Ik interpreteer dat ook als zijnde per post verstuurd.
Net zoals afzender uzelf (digitaal) voor mij betekent dat ik het zelf digitaal verstuurd heb.

Ja, maar inmiddels weten we toch ook dat we bericht in mijn overheid krijgen als er een brief onderweg is? :)

Oscar
Forumcoordinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:19

Relaxed schreef:
Ja, maar inmiddels weten we toch ook dat we bericht in mijn overheid krijgen als er een brief onderweg is? :)

Nou, dat 'weten we toch' is niet zo vanzelfsprekend hoor. Ik heb het allemaal al meegemaakt. Wel een brief maar niks in Mijn Overheid. Of wel iets in Mijn Overheid maar nooit een brief. Of geen bericht en geen brief, maar wel geld. Ook bijzonder. Zo vanzelfsprekend is het allemaal niet.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***