3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

__Sannne

Re: 3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:23

Vera ik ben idd bekend met kcal bijhouden, doe dat al jaren op en aan. Maar heb nu even deze regel voor mezelf gesteld, geen smoesjes meer en gewoon goed aanpakken. Ik wil 100x liever afvallen dan ongezonde oliebol eten, en daar moet ik me nou eindelijk eens naar gedragen. Ik kan niet met mate, dus dan maar even helemaal niet.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:59

Dreamy, jij bent een goed voorbeeld van mijn einddoel! Ik startte rond zelfde gewicht als jij, en mn streefgewicht is ong wat jij nu weegt. Zo strak als jij zal ik nooit worden na 2 kinderen :') maar wel super gaaf om te zien wat je kan bereiken!

Vandaag weer gewogen, deze week 1,2 kg eraf *\o/* en dat terwijl ik voor mn gevoel echt niet weinig gegeten heb. Ik ben blij! Zit nu totaal op -6,3 kg.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:46

Dreamy, wat een prachtresultaat! Die laatste beetjes om het 'perfect' te krijgen, zijn het lastigste.

Vera96, mooi lijstje! En ook al een heel mooi resultaat neer gezet. Je weet hoe het moet, dus deze keer gaat het ook lukken :j

Sanne, succes met je mei challenge. Ik begin er niet aan. Zonet netjes in de keuken mijn chocola staan afwegen :+

Ik lees hier nog wel dagelijks mee, maar heb vaak geen tijd om fijn te reageren. Zit nu even met laptop op de bank, kat op schoot. Dus maar weer even meepraten! Sinds deze week weer mijn kcal aan bijhouden in MFP. Schrok maandagmorgen toen ik op de weegschaal stond namelijk. De eerste paar dagen gingen weer als vanouds prima. Maar zodra ik stop met bijhouden, gaat het mis. Dus dat toch maar gewoon blijven bijhouden dus. Voor de zomer nog even weer paar kilo kwijt. En dan passen een heel aantal broeken ook net weer even wat beter :')

I'm not weird, I'm limited edition :D

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:59

Belangrijkste dat ik mee wil geven is; geef niet op. Het begin gaat heel rap vaak, maar idd het fine-tunen duurt gewoon echt even. Vooral omdat ik ook enigzins wil blijven genieten en normaal wil blijven doen, dan duurt het allemaal maar even wat langer. En het proces gaat ook echt wel met de nodige hobbels en foute dagen ertussen, dus laat je daar niet door uit het veld slaan :D

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:20

En hou in gedachten dat het een never ending project is. Als je op je doel bent, moet je nog steeds hard blijven werken om op dat punt te blijven. Grote voordeel tegen die tijd is wel, dat je al weet hoe het moet en dat je het kan. Maar ook dan vlieg je wel eens uit de bocht (zoals ik nu).

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:39

Precies, daarom idd zorgen dat je basis leefstijl goed is :)

Dilan93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:46

linoleum schreef:
En hou in gedachten dat het een never ending project is. Als je op je doel bent, moet je nog steeds hard blijven werken om op dat punt te blijven. Grote voordeel tegen die tijd is wel, dat je al weet hoe het moet en dat je het kan. Maar ook dan vlieg je wel eens uit de bocht (zoals ik nu).

Bekend probleem :j

Ik had ooit zichtbare buikspieren e veel discipline qua sport eb voeding. Hoop dat ik die terug vind :=

Endurance Klasse I (+2)
44 goedgekeurde kilometers. :D

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 07:08

Oh zo een veel discipline heb ik niet hoor. Je moet toch keihard werken (eten en trainen) om deze zichtbaar te krijgen. Knap voor diegenen die dit kunnen.

Weten jullie per toeval hoeveel kcal je verbrandt op de koets?
We zijn gisteren op koetsentocht geweest en mijn uurwerk met stappenteller was niet opgeladen. Ik weet wel dat de stappenteller als ik paardrij of met de koets rij ook stappen telt die volgens mij niet correct zijn

Ik sta achteraan op de koets voor het evenwicht te bewaren.

Is dit nul kcal? Je doet namelijk niet echt iets of niet?
Ik had gisteren namelijk veel honger. Ik heb mij wel braaf aan mijn doelen gehouden maar het was wel een uitdaging.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 07:39

Ik ben een leek op dat gebied, maar: ik denk dat je wel iets meer dan nul kcal verbrandt.
Want je verbrandt ook kcal als je slaapt, als je ademt, als je op een stoel zit, als je nadenkt...
En staan is meer kcal dan zitten, zeker op een koets die wiebelt en je moet 'tegenhangen' af en toe?
Mijn inschatting is dat het minder kcal zijn dan snelwandelen maar dus meer dan tijdens een bureaujob. Misschien zelfs vergelijkbaar met rustig wandelen dus.

life does not have to be flawless to be good

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:10

Poeh op de koers is lastig, je staat natuurlijk wel en moet inderdaad tegenhangen.. Maar echt heel veel zal het niet zijn ben ik bang. Voelde je aan je lichaam/spierkracht dat het inspannend was?

Ik hou trouwens dus mijn eten bij in MFP. Ik heb daar wat vrienden op, inspirerend en motiverend om elkaars lijstje te bekijken. Dus als iemand nog interesse heeft om daar vrienden op te worden (en logboek te delen) let me know. :D
Dat IF lijkt me trouwens ook wel iets, alleen ik ontbijt altijd met havermout en dat gaat op stage niet. Hebben jullie dan in de ochtend heel veel honger of valt het mee?

-

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:16

Vera, dat invullen op mijn vreetdagen (ja, zo noem ik dat :') ) doe ik ook weleens. Ik probeer het vaker te doen, maar soms kan ik de confrontatie niet aan. Terwijl het natuurlijk eigenlijk heel goed voor je bewustwording is :j
Lekker lijstje heb je!

Dreamy, wauw wat zie je er goed uit! Echt een geweldig resultaat! Daar zou ik alleen maar van kunnen dromen helaas :')

Sanne, veel succes met je challenge!

Ik merk aan mezelf dat ik de laatste tijd sommige dagen echt super gemotiveerd ben, en andere dagen juist totaal niet. Gisteren was zo'n dag. Ik heb het wel ingevuld en ik ga het ook opschrijven, gelukkig is het door de beweging nog een beetje gecompenseerd. Maar ik moet even vinden hoe ik weer vaker gemotiveerd ga zijn.
O: twee boterhammen met chocoladepasta en nutella. (325)
L: vier boterhammen en een korstje met grilworst, ongezouten roomboter met nutella, chocoladepasta, ongezouten roomboter met vruchtenhagel, ongezouten roomboter met hagelslag en een beker halfvolle melk. (983) (ik moet dus niet in mijn eentje aan tafel gaan zitten om te eten, dan krijg je dit. Mijn moeder had voor me gedekt, dus ik vond het ook stom om daar geen gebruik van te maken).
T: een glas iced green tea en een lolly twisters framboos. (130)
A: zelfgemaakte lasagne en als toetje magere Franse kwark met aardbeien diepvries en granola. (1020)
T: een Friese dumke. (42)
B: 14.000 stappen, 110 minuten bezig zijn met paard en 57 minuten fietsen.
Totaal kcal: 2500 (tja, meer dan 500 teveel dus :( )

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ [o]

Dilan93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:57

Mn treatdagen vul ik nooit in bij MFP :+ maar weet wel dat ik dan over mijn kcal doel ga

Lijstje voor vandaag:
O: havermout, eiwitpoeder, amandeldrink en frambozen
T: eiwitreep
L: twee groentenwraps, hummus met gegrilde groentensmaak, quorn slices
T: twee meergranen rijstwafels met pindakaas
A: 200 gram courgetthi, 200 gram bloemkoolrijst, 100 gram vegan balletjes
T: alpro go on met ananas

Beweging: half uurtje kracht circuit.

Kcal: 1512

Endurance Klasse I (+2)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:59

Laibadji schreef:
Oh zo een veel discipline heb ik niet hoor. Je moet toch keihard werken (eten en trainen) om deze zichtbaar te krijgen. Knap voor diegenen die dit kunnen.

Weten jullie per toeval hoeveel kcal je verbrandt op de koets?
We zijn gisteren op koetsentocht geweest en mijn uurwerk met stappenteller was niet opgeladen. Ik weet wel dat de stappenteller als ik paardrij of met de koets rij ook stappen telt die volgens mij niet correct zijn

Ik sta achteraan op de koets voor het evenwicht te bewaren.

Is dit nul kcal? Je doet namelijk niet echt iets of niet?
Ik had gisteren namelijk veel honger. Ik heb mij wel braaf aan mijn doelen gehouden maar het was wel een uitdaging.

Vergis je niet hoeveel inspanning dat alsnog kan kosten, dus je zult sowieso extra verbranden :j
Zie dat lekker als "extra" :j

Cheatmaaltijden/dagen invoeren is inderdaad confronterend, maar zo weet je wel wat je daadwerkelijk binnen hebt gekregen en wat het resultaat ervan zal zijn in de eerstvolgende dagen.
Compenseren achteraf doe ik dan trouwens niet, gewoon weer normaal eten.

Lijstje voor vandaag:
13:00 - bak kwark met pompoenpitten, protein muesli mix, gebroken lijnzaad
Ergens hiertussen - 20gr ongezouten en ongebrande notenmix
15:00 - 3 rijstwafels, 1 met 100% pindakaas, 1 met kipfilet, 1 met cervelaat en een gekookt eitje.
16:30 - een crunchy protein bar van B&F
18:30 - Kipfilet met pompoenblokjes, snijbonen en een beetje tzatziki
20:00 - nog geen idee, iets met vetten dus wss nog een paar gram noten.

B: alleen een pauzewandeling.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:39

Ik vermoed dat je vast wel wat zal verbranden, maar zou het verder niet meerekenen oid. Is gewoon een mooi meegenomen extra.

Nu ik ww doe, voer ik cheats braaf in, met kcal tellen deed ik dat nooit (kop in het zand :+ ). Voordeel is dat ik soms ook zie dat het "meevalt", dan ben ik binnen mijn weekextra gebleven. En door dat te zien, merk ik ook dat ik dan makkelijker de rest van de week netjes eet, mn weekextra is immers al op. Gek hoe dat in mn koppie anders werkt, maar goed, het werkt dus ik klaag niet :')

Ik had gisteren per ongeluk wat verkeerd ingevoerd, waardoor mn avondmaaltijd opeens hoger uitpakte dan ingeschat. Vroeger zou ik denken jammer dan, nu braaf een kleinere portie gegeten, en aangevuld met nog wat gekookte groenten, en later op de avond nog wat kwark.

Vandaag qua punten een wat magerder dagje, morgen lekker uit lunchen met mn man, dus beetje puntjes sparen :D
O: Griekse yoghurt 0% met bosvruchten en havermout
L: 1 dikke snee volkorenbrood met slankie sambal, kerriesoep en een bakje rauwkost
T: aardbeien
A: pangasiusfilet, doperwten en rijst
T: Kvarg

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:33

Ik wil graag meepraten. Een jaar geleden tien kilo afgevallen, was ook echt nodig. Nu wil ik eigenlijk nog drie kilo afvallen, maar het lukt niet... Blijf op gewicht. Ik vind het ontzettend lastig om van ongezond eten af te blijven.

Bij de diëtiste rondgelopen, maar haar conclusie is dat ik moet accepteren dat ik zo ben en dat op gewicht blijven ook prima is. Wel met wat concrete handvatten de deur uitgelopen en die maar proberen.

Zertab
JupilotxDublin | Ruin | 1,67m | Bruin | RIP 17-4-19
[IM] Dag lief vriendje...

Dilan93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:36

Zertab schreef:
Ik wil graag meepraten. Een jaar geleden tien kilo afgevallen, was ook echt nodig. Nu wil ik eigenlijk nog drie kilo afvallen, maar het lukt niet... Blijf op gewicht. Ik vind het ontzettend lastig om van ongezond eten af te blijven.

Bij de diëtiste rondgelopen, maar haar conclusie is dat ik moet accepteren dat ik zo ben en dat op gewicht blijven ook prima is. Wel met wat concrete handvatten de deur uitgelopen en die maar proberen.

Wel een aparte uitspraak van een diëtist :o

Weet niet wat je lengte en gewicht is, maar er is bijna altijd wel vooruitgang te boeken. Misschien niet direct zichtbaar in kilo's, maar in strakker worden wel :j

Endurance Klasse I (+2)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:00

Dilan93 schreef:
Zertab schreef:

Weet niet wat je lengte en gewicht is, maar er is bijna altijd wel vooruitgang te boeken. Misschien niet direct zichtbaar in kilo's, maar in strakker worden wel :j

BMI zegt niet zoveel volgens haar. Als ik kijk naar mijn BMI, moet ik 2 kilo afvallen en zit ik op gezond gewicht. Het was voor haar meer van: waarom moet je afvallen van jezelf?
En daar kwam eigenlijk uit dat ik mijzelf nog steeds dik vind, dus dat het misschien meer zelfbeeld gerelateerd is. En met drie kilo minder verbetert je zelfbeeld niet.

Zertab

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:25

Met je toelichting erbij snap ik de diëtiste op zich wel. Goed dat ze verder kijkt dan alleen wat je doel is en hoe je daar kan komen :)

Dilan93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:35

Klopt dat het je zelfbeeld niet veranderd. Ik zit momenteel rond de 63 kg bij 1.68 meter lengte. Niet te zwaar, maar toch voel ik mezelf lekkerder als ik om en nabij de 60 zit.

Is een kwestie van zelfbeeld idd. Maar ik loop nu bij een voedingscoach en die staan altijd open om je te helpen, mits het natuurlijk je gezondheid niet in gevaar brengt :)

Endurance Klasse I (+2)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-19 13:05

Zertab schreef:
Dilan93 schreef:

BMI zegt niet zoveel volgens haar. Als ik kijk naar mijn BMI, moet ik 2 kilo afvallen en zit ik op gezond gewicht. Het was voor haar meer van: waarom moet je afvallen van jezelf?
En daar kwam eigenlijk uit dat ik mijzelf nog steeds dik vind, dus dat het misschien meer zelfbeeld gerelateerd is. En met drie kilo minder verbetert je zelfbeeld niet.

En als je niet op afvallen gaat letten maar juist op sterker worden en definitie in je spieren richten? Dan voel je je straks mss ook beter zonder dat afvallen per se nodig is. En dan kan je gewoon op onderhoud eten (al dan niet wat meer op macro's letten). Hoe dan ook: welkom :D

Hier lekker dagje, donderdag is altijd visdag op het werk <3

T: Mueslireep (70kcal)
M: 150gr kibbeling, ±40gr vissaus, 1 los eitje (525kcal)
A: Spaghetti aglio a olio (691kcal)

Totaal 1469 kcal. Vanavond denk ik nog een klein tussendoortje zodat ik boven die 1500 zit.
Is aan de lage kant voor mijn verbranding maar ben een beetje aan het balansen omdat komend weekend vrij heftig wordt qua eten (speciaalbierfestival, naar vrienden etc.) dus dan heb ik ietwat speling in mijn kcal. Wissel deze week af tussen 1500 en 1700 kcal (dus gister 1700 gehad, morgen ook weer 1700 kcal).

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:23

Mijn buik vind ik gewoon dik, maar dat kan zeker ook een kwestie van spieren trainen zijn. Ik sport twee keer in de week, een keer bodypump en de andere keer B-kick of ook bodypump. Net waar ik zin in heb. Het conditie gedeelte bij de B-kick vind ik minder. Ga vanavond bodypump doen.

Ik moest van haar vooral niet vergeten waar ik vandaan kom en dat ik trots mag zijn dat die tien kilo er na een jaar nog steeds vanaf is.

Zertab

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:13

Zertab, klinkt alsof diëtiste vooral aan je mentale gezondheid wil werken. Alleen maar goed! Maar betekent niet dat er anders niet nog wat te halen valt. Lekker sporten, gericht krachttraining gaan doen bijvoorbeeld. En op onderhoud gaan eten (eten bijhouden!). Dan komt hebt vanzelf wel.

Laura, wat fijn dat WW nog steeds zo goed bevalt!

Kimmie, een keer moet kunnen. En je bent je er goed bewust van. Gewoon lekker de dag erop weer oppakken.

Collega kwam vandaag met luxe mergpijpjes van de bakker. Kon ik geen nee tegen zeggen. Maar passen netjes in m’n dag. M’n vriend gaat zo koken, geen flauw idee wat. Meestal iets van vis/groente/aardappel of rijst. Maar nog voldoende over.

Ik moet alles invoeren. Als ik dat niet doe, dan overeet ik veel te snel. Dus ook treatdays gaan gewoon MFP in.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:23

linoleum schreef:
Zertab, klinkt alsof diëtiste vooral aan je mentale gezondheid wil werken. Alleen maar goed! Maar betekent niet dat er anders niet nog wat te halen valt. Lekker sporten, gericht krachttraining gaan doen bijvoorbeeld. En op onderhoud gaan eten (eten bijhouden!). Dan komt hebt vanzelf wel.

Sporten doe ik al. Alleen het gezond etentje is dus een dingetje.. Ik weet ook niet echt waarom het me niet lukt om van de chips etc. af te blijven. Als ik daar eens inzicht in kreeg...

Zertab

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-19 17:48

Zertab schreef:
linoleum schreef:

Sporten doe ik al. Alleen het gezond etentje is dus een dingetje.. Ik weet ook niet echt waarom het me niet lukt om van de chips etc. af te blijven. Als ik daar eens inzicht in kreeg...

Misschien macro’s eens bijhouden? Door volle producten en eiwitten te eten zit je sneller vol en minder snaaidrang :)

Mijn lijstje heeft een paar frituursnacks erbij gekregen: een borrel op het werk, dus zit nu aan 1700 haha

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:29

Ik heb al een eetlijstje van de diëtiste (met inderdaad koolhydraten minderen en meer eiwitten). En overdag gaat dat prima... de avonden begin ik alleen te snaaien.

Zertab