Luchtige UV werende beschermers voor de achterbenen

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Cheminee

Luchtige UV werende beschermers voor de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 08:46

18 maart is mijn grote vriend gediagnosticeerd met vasculitis. 4 weken boxrust volgde en het advies om zo min mogelijk UV straling op zijn witte benen.

Ahh simpel, je koopt fly boots en klaar is kees. De beschermers waren nog geen dag om en ze waren al afgezakt en er stond een paard met einschuss want het heeft ook nog lekker staat schuren op een ziek been..

Ondertussen heb ik voor mijn gevoel alles geprobeerd, bekeken, besteld en weer terug gestuurd en ben ik ten einde raad.. helpen jullie mij naar de meest ideale oplossing?

Wat heb ik geprobeert:
Buisverband in 3 maten (zakken af)
Rambo flyboots (zakken en schuren)

Wat heb ik besteld en terug gestuurd:
Shires flyboots (zelfde als de rambo )
Lemieux turnout boots(paste niet mooi
Woofware turnout boots (zakte na 1 stap al af, geen kleinere maat geprobeerd want dan zou hij te kort zijn)

Hij draagt nu de modderschoenen van arma by shires en de equilibrium close contact chaps zijn onderweg.

Dit zijn prima beschermers maar 100 procent neopreen.. hiermee wil ik hem niet buiten zetten ivm warmte.

Hier nog een foto van de transformatie van zijn been de afgelopen weken.

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie bijdrage
Het doel is dus om dus luchtige bescherming te vinden die UV Werend en zacht zijn. niet te warm en het liefst zonder neopreen en over de kroonrand heen

Afbeelding
(Gehele witte been moet bedekt)

P.S ik twijfel of deze topic hier goed staat
Laatst bijgewerkt door Cheminee op 12-05-19 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+1~ Springen L+17 ~ SGW B+6

upendo

Re: Luchtigw UV werende beschermers voor de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:48

Fie <3

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 08:53

Ja en ze zijn te kort, ze moeten over de kroonrand

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:54

Back on track niet iets in hun assortiment?

Laerkens Beauty L1+2 dressuur

[o]

Katja
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:57

Het fijnst vind ik nog altijd dikke lappen met bandages. Alles wat je erom doet wat de zon echt tegenhoudt wordt warm. Het voordeel van echt goede bandagelappen is dat het niet zweterig wordt eronder, de druk wordt goed verdeeld en het blijft goed zitten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:58

Ik zou eens contact opnemen met Hidez Zij maken compressie kousen en -pakken.
Die heb jij niet nodig, maar zij hebben veel ervaring met kousen voor paarden. Wie weet kunnen zij je verder helpen.

En insmeren met groene leem?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:00

Wat wij bij onze merrie deden was de benen dik in smeren met groene klei.
Werkte beter dan beschermers maar is wel een werkje elke dag.

4 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:16

Wat bij mijn pony hielp was het harde gedeelte uit de flyboots van rambo knippen nu zakken ze niet meer af en schuren ze ook niet meer. Je kan ze dan namelijk strakker vast maken.

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12 vaardigheid L+10 M+11 Z+1
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:49

Een van onze paarden heeft het ook. Zijn witte been loopt minder verder hoog door, dat is wel een voordeel.

In onze ervaring werkt groene leem averechts als er al open plekjes zijn waardoor het lymfe-vocht lekt. Het been werd er dikker van en ook pijnlijker. Hetzelfde geldt voor schoonwassen. Wij houden het nu zoveel mogelijk droog.

Wij hebben een heel pakket witte sportsokken in de grootste maat gekocht en knippen daar de teen af. Die doen we om het been en doordat de boord bovenaan zit, houdt dat de sok op zijn plek. Een sok gaat voor jou niet werken denk ik maar iets als volleybal- / hockey- / voetbalkousen wel want die zijn natuurlijk een stuk langer.

Verder beschermen we het hele paard zoveel mogelijk tegen de zon: hij krijgt eenUV werende vliegendeken met hals en een UV werend masker over het hele gezicht en oren aan. We houden hem zoveel mogelijk uit de zon op het heetst van de dag.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:59

Focussed
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:05

Bandageren met onderlap en dan een springschoen met bontrand erbij. Enige wat goed bleef zitten (na honderd dingen geprobeerd te hebben, van normale sokken tot allerhande boots). 4 maanden mee rondgelopen in de wei. Nooit problemen mee gehad.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:17

Mijn paard werd verdacht van vasculitis en mijn arts adviseerde de hidez kousen. Daar had hij goede ervaringen mee. Ook omdat deze niet te warm zijn.

Tristan XI B+0 -----> L1+6-----> L2 +6-----> M1+11 ----> M2+12 ----> Z1 +10 -----> Z2+10 -----> ZZ-licht+2!

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:21

Hier ook bandages met onderlappen, werkt prima! Heb ook bijna alles wat op de markt is geprobeerd maar alles zakt, schuift, schuurt of is toch niet werend genoeg.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 10:23

Bedankt voor jullie input! Bandages zijn te overwegen maar lastig voor mijn stal eigenaar.

Groene leem werkt averechts daar ontploft het been namelijk van.

De sokken van whinny gaan vermoedelijk afzakken

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 10:25

abby schreef:
Een van onze paarden heeft het ook. Zijn witte been loopt minder verder hoog door, dat is wel een voordeel.

In onze ervaring werkt groene leem averechts als er al open plekjes zijn waardoor het lymfe-vocht lekt. Het been werd er dikker van en ook pijnlijker. Hetzelfde geldt voor schoonwassen. Wij houden het nu zoveel mogelijk droog.

Wij hebben een heel pakket witte sportsokken in de grootste maat gekocht en knippen daar de teen af. Die doen we om het been en doordat de boord bovenaan zit, houdt dat de sok op zijn plek. Een sok gaat voor jou niet werken denk ik maar iets als volleybal- / hockey- / voetbalkousen wel want die zijn natuurlijk een stuk langer.

Verder beschermen we het hele paard zoveel mogelijk tegen de zon: hij krijgt eenUV werende vliegendeken met hals en een UV werend masker over het hele gezicht en oren aan. We houden hem zoveel mogelijk uit de zon op het heetst van de dag.

Ze staan hier in de zomer altijd in de nacht buiten en een uv eczeemdeken en masker!
Bedankt voor je input

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 10:26

rien10 schreef:
Ik zou eens contact opnemen met Hidez Zij maken compressie kousen en -pakken.
Die heb jij niet nodig, maar zij hebben veel ervaring met kousen voor paarden. Wie weet kunnen zij je verder helpen.

En insmeren met groene leem?

Hidez en equicrown al benaderd.. zijn niet geschikt voor buiten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:31

Ah, bommer. -O-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:39

Maar, hun expertise, heb je daar niet wat aan? Pasvorm, hoogte, materiaal keuze etc .

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 14:04

rien10 schreef:
Maar, hun expertise, heb je daar niet wat aan? Pasvorm, hoogte, materiaal keuze etc .

Ja equicrown komt met een creme.
Hidez verkoopt de sokken

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:37

[MD] Huidontstekingen, wie herkent dit?

Meld je eens hier, helaas genoeg ervaringsdeskundigen...

Winnies zijn waarschijnlijk de beste oplossing. Gebruik in ieder geval niks wat compressie geeft of erop gesmeerd moet worden.

Xara, always loved, never forgotten, forever missed.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 06:10

Dankje ik zit al in die groep.
Als ik Daar in terug lees staat er dat er meerdere malen per dag de sokken omhoog gehezen moeten worden. Die toezicht is er niet.. mijn paard heeft witte benen tot aan her spronggewricht en daar waar mijn huidige beschermers stoppen komt de vasculitis omhoog

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 06:56

De winnies moeten inderdaad wel 2 keer per dag gecheckt worden. Afzakken kan, maar is volgens mij niet een veelvoorkomend probleem, eerder omhoogkruipen bij de kroonrand. Eigenlijk is er geen enkele beschermer die je zonder regelmatig checken kunt gebruiken.Je hebt ook een eczeem deken met pijpen, misschien is dat nog een idee.

Waarschijnlijk niet leuk om te horen, maar ik denk dat 24/7 op het land geen handige optie is voor een paard met vasculitis, waarbij elke trigger (zoals uv, maar ook insekten, inname van bepaalde planten, enz.) het weer erger kan maken.
Laatst bijgewerkt door Tessebes op 14-05-19 07:18, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:13

De turnout/mudfever boots van Premier equine misschien iets? Al is het zo te zien wel neopreen..

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 07:25

Tessebes schreef:
De winnies moeten inderdaad wel 2 keer per dag gecheckt worden. Afzakken kan, maar is volgens mij niet een veelvoorkomend probleem, eerder omhoogkruipen bij de kroonrand. Eigenlijk is er geen enkele beschermer die je zonder regelmatig checken kunt gebruiken.Je hebt ook een eczeem deken met pijpen, misschien is dat nog een idee.

Waarschijnlijk niet leuk om te horen, maar ik denk dat 24/7 op het land geen handige optie is voor een paard met vasculitis, waarbij elke trigger (zoals uv, maar ook insekten, inname van bepaalde planten, enz.) het weer erger kan maken.

Hij staat niet 24/7 Op het land. Hij staat in de zomer van 0800 tot 2100 buiten en als het te heet Wordt overdag binnen. Er is ongeveer maar 2x toezicht van de staleigenaar en er zijn wel wat stalgenoten maar die doen het 1X en dan vergeten ze het weer

@superzodiaX
Die zijn onderweg maar inderdaad neopreen.. Ik denk dat ik daar niet onderuit ga komen want de whinnys zijn geen optie door het afzakken/oprollen

Al zou ik het oprollen kunnen compenseren met springschoenen.. dan heb ik alleen dat deel met neopreen

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:32

O sorry, ik dacht dat ik gelezen had, dat hij dag en nacht buiten staat.

Ik heb die van premier equin gebruikt bij mijn vorige paard, je kunt ze niet gebruiken als er vocht in het been zit. Verder zitten ze fijn. Mijn vorige paard kreeg er helaas een drukking van door vocht in de kogel.