[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 14:24

Joey, geweldige foto! Je hond zegt echt, kom je nou nog eens! Ik ben zoooo jaloers dat je zo lekker kunt rijden.

Sorry maar op dit moment zit ik vol zelfmedelijden. Ben geloof ik depressief aan het worden of zo. Mijn rug en lijf doen zoooo zeer op dit moment, ik heb een paard waar ik misschien nooit meer wat mee kan gaan doen, we moeten ons huis verkopen voor de financiën, en we hebben vanmorgen de belasting ingevuld en ik moet mijn bedrijfje opdoeken.

Normaal gesproken betalen we ieder jaar ongeveer 2000 euro belasting. Ik heb vorig jaar 1444 inkomen uit mijn bedrijfje gehad. We vallen nu in een andere schaal en moeten nu 3800 euro belasting betalen! Dus 1800 euro meer dan vorig jaar. En dat alleen omdat ik een bedrijfje hebt! En ik dus dat geld niet eens verdiend heb! Ik bedoel 1444 was bruto, niet mijn winst. Winst was nog geen eens 1000 euro. Dus dat betekent dat ik niet alleen voor de K zijn K heb zitten werken, maar ook nog eens extra wordt belast. Dus ik ver ver ver onder nul uitkom. Nodeloos te zeggen dat ik mijn bedrijfje ophef. We gaan volgende week nog wel met de belasting praten, maar ik vrees dat het gewoon betaald moet worden. En dat terwijl ons normale jaarinkomen ver onder het franse bijstandsniveau zit. Ik baal zo geweldig van alles. volgens de 7-jaar berekening moeten we in 2021 weer in een goede flow komen...

Waar ik het meeste van baal is dat iedereen zei, je moet geen eigen bedrijfje starten, gewoon zwart doen en dat durfde ik natuurlijk niet, dus ik doe alles eerlijk en dan krijg je dit. Ik weet niet waar ik mijn positiviteit uit moet gaan halen.

sorry voor mijn gez...

Goed over Callas, want daar gaat het topic tenslotte over. Vandaag met de drie pony's 5 minuten buiten de poort gewandeld. Iedereen moest netjes achter me blijven, wat met eigenwijze shetten niet mee viel, maar dat lukte wel. En van ons groepje zijn er 3 nergens van geschrokken. En eentje scheet natuurlijk weer peuken. Drie keer raaien wie. Maar die kwam niet voorbij mij en de rest, dat heeft TRT nu wel erin zitten, mijn bubbel te respecteren. En ik heb gewoon gedaan of ik niets zag. Ze zoekt het zelf maar uit. Toen ik ze erna in het land zette, deed ik de halsters af en iedereen liep het land in. Ik draai me hun mijn rug toe en loop naar de uitgang om het lint erop te doen. Hoor ik gedender achter mij. Callas en Shadow besloten terug te komen naar me. Op zich prima, maar ze mogen niet uit het land, wat ze wilden. Dus ik zet een boze stem op. De reactie van Callas! Niet te geloven! Bokken, knetteren, slaan richting mij of de uitgang of Shadow, geen idee, maar ze was boos of gefrustreerd. Wanneer ga ik haar begrijpen? Wat vertelt ze me? Voelt ze zich gefrustreerd door afwijzing, kwam ik te boos in?

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:57

Frankrijk is een poedersuiker land als het gaat om belasting betalen. Onbegrijpelijk dat ze doen wat ze doen. Ik ken niemand met een bedrijfje die er winst uithaalt. Dom, dom land ook. Er zijn niet voor niets zoveel protesten van de gele hesjes!

Sterkte me je gezondheid→ Mo je hebt alle redenen om je deprie te voelen. :(:) Sterkte meid, kom hier maar gerust bubbelen en zwelgen. Als het teveel wordt zeggen we het wel. Ik vind je reuze flink.

Monique1963 schreef:
Wat vertelt ze me? Voelt ze zich gefrustreerd door afwijzing, kwam ik te boos in?

Andere vraag, is dat belangrijk om te weten?
Als mijn paarden zo doen, kan het mij geen reet schelen het hoe en waarom. IK PIK DAT GEWOON NIET EN ZE KUNNEN ZE KRIJGEN ~~}> . Einde discussie, einde oefening, einde piekeren.
Mo het zijn paarden, geen mensen. Ze doet stout en gevaarlijk en dat mag gewoon niet. Als Hercule dat doet kan hij ze echt krijgen, die dominante banketstaaf is het dan. Als Polie dat doet, krijgt ze een grote mond, dan bindt ze vanzelf wel in.

Als Hercule naar het hek rent, is het humor, want ik lette niet goed op. Dan is het wie het eerste bij het hek is en als ik (tot nu toe gelukt) het hek vlak voor zijn neus dicht sla, glinsteren zijn ogen van de pret en dan moet ik lachen (ben tenslotte een mens) en dan krijgt hij een kroel. Maar hij moet niet naar me slaan uit boosheid en dat doet hij ook niet. Hercule is echt heel voorzichtig met mij (slechte rug heb ik) en dat weet hij.
Hij doet dat ook wel eens uit pret, bokken en slaan, maar heeft dan gepaste afstand van mij, en dan spelen we meestal wat. Als hij te dicht bij komt, hoef ik maar mijn vinger op te richten en zeggen: "opletten hé vent". En dan is het OK. Callas gaat dus echt te ver. En ik meen het, ik word plaats vervangend boos op haar, omdat je over je heen laat lopen. Echt in geen een kudde wordt dit door de dominantste geaccepteerd hoor. Dan kan zij ze krijgen.

Als Hercule naar me aan komt gespetterd uit vreugde en het is glad, en ik doe mijn hand omhoog en roep hohohoho voorzichtig manneke, dan stopt hij 10 meter van me vandaan en komt verder rustig aangelopen. Dat hoort ook zo.

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 15:03

Hey Pien lief dat je reageert! Ik was gelukkig ver genoeg van Callas weg. Shadow stond meer in haar loopweg. Maar ik vind het heel grappig zoals je het beschrijft. Callas doet eigenlijk hetzelfde als Hercule. Ik wist trouwens niet dat Hercule ook zo deed. Wel heel herkenbaar gedrag, dus misschien is het gewoon des paards. Soms wil ik gewoon weer als 35 jaar geleden een paard opvoeden. Het werkte toen gewoon goed. Tere paardenzieltjes bestonden niet. Een paard was gewoon een dier en hard opvoeden was normaal. Maar het is net als met kids, je mag niet meer hard inkomen, want dan ben je een dierenmishandelaar, maar tja, ik weet niet eens of het met haar zo zou werken. Afijn hoe verder ik kom in in haar training, hoe onzekerder ik word of ik niet haar 'geestelijk mishandel'. Times are changing.

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:31

Maar Hercule doet het niet uit boosheid maar uit joligheid en ver van mij vandaan. Jij schrijft dat Callas boos is. Hercule is mijnheertje evenwicht en zelden of nooit boos.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 15:38

dat is het probleem met mij en callas, ik weet niet of ze het nou doet uit joligheid of omdat ze gefrustreerd is of omdat ze boos is. En misschien wil ik ook wel teveel analyseren. Of wat ik daarnet zei, vroegah dacht je er niet over na. Hoppa, als ze zo deden, werd je boos, net zolang tot ze wel normaal deden, maar tegenwoordig is normaal een andere definitie dan 35 jaar geleden.

Callas is mijn alles

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:44

Ach ik baal zo met je mee! Natuurlijk mag je je even *** voelen. Doen we allemaal wel eens!

Mbt Callas denk ik dat de stelregel: ‘zo zacht als kan en zo hard als nodig is’ een heel treffende is.
En hoe hard ‘hard’ is is bij ieder paard anders en dat kun jij echt wel inschatten!
Ik heb vandaag nog een filmpje van tristan bekeken waarbij hij ook een keer ‘hard’ inkomt waardoor het paard steigert..
Je hebt wel te maken met een paard hier en niet met een cavia. Veiligheid en respect staan voorop. En dan wel wederzijds respect!

Je weet inmiddels dat ik ook zo’n paardje heb en hoe voorzichtig ik ook met hem ben omdat ik weet dat zijn vertrouwen naar de mens nog een dun lijntje is.. toen hij laatst zijn tanden in mijn been zette heb ik hem toch een klap verkocht.. niet zo hard als dat ik bij mijn andere paard had gedaan, maar hij heeft er wel 1 gehad. Ik accepteer dat niet.. niet van een ‘normaal’ paard en niet van hem. Klaar!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 15:52

Goed, Namiro! moeilijk om de scheidslijn te trekken. Ik weet als ik Callas echt op haar kop geef omdat ik iets niet pik, dat ze dan dagen of langer overstuur is en achter in haar box blijft staan omdat ik boos ben geweest. Haar vertrouwen is dan echt beschaamd. Dat vind ik daarom dan weer sneu. Daarom zei Bruno en meerderen van jullie ook, je moet niet wachten tot je echt boos bent, speel toneel en ben boos wanneer het nodig is, en krop het niet op. Dus ik speel een beetje toneel. Dat lukt me tegenwoordig ook af en toe wel. Maar ik ben nooit een groot toneelspeler geweest. Van de week wilde ze té gehaast de stal in om de bal te vermijden en kwam ze veel te dicht in mijn bubbel en kwam ik hard in met mijn stem en dat accepteert ze prima, maar is erna wel heel bang voor me, terwijl ik eigenlijk niets gedaan heb, daarin is ze grote mond, klein hartje... In andere dingen is het andersom...

Callas is mijn alles

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:55

Oei Mo wat word het jullie moeilijk gemaakt in Frankrijk. |( .
Het slaat toch nergens op, je werkt op een legale manier zodat je je hand ook niet hoeft op te houden en dan word je daar voor gestraft doordat je meer belasting moet gaan betalen. Je werkt gewoon voor niks 8)7 .

Joey heeft ook wel eens een keer gehad dat hij uit joligheid naar me bokte en me op mijn hand raakte (hij was toen anderhalf jaar) . Ik ben toen schreeuwend achter hem aangegaan daar was hij toch zo van geschrokken dat hij het niet meer doet gericht naar mij of in mijn buurt. Hij is jolig maar op grote afstand van mij :o .

Ik kan me voorstellen dat je het even allemaal niet meer ziet zitten , maar je moet altijd diep zakken om er weer sterker uit te komen!

Dikke knuffel van mij

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:02

Dan denk ik (en dat is makkelijk vanaf achter het scherm..) dat je straf toch niet in verhouding stond met haar fout..

Mijn hondentrainer gaf eens het voorbeeld met een voerbak.. je bouwt vertrouwen op en daardoor komen er brokjes in de bak.. bij iedere positieve ervaring komt er weer een brokje (of meerdere) bij.. is er een keer een negatieve ervaring dan gaat er een brokje uit. En dat geeft niets want er zit nog genoeg in de bak en je bouwt ondertussen ook weer vertrouwen op waardoor er weer brokjes in de bak bijkomen.
Zolang er brokjes in de bak blijven is er niets aan de hand..

Dat past hier ook bij denk ik..
snap je een beetje wat ik probeer te zeggen?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 16:06

Dat is een mooie en moeilijke uitspraak op dit moment, Sandra/joey, dieper zakken om er sterker uit te komen. Hoe diep moet je dan, vraag ik me af. Ik realiseer me uiteraard dat er miljoenen mensen zijn die het slechter getroffen hebben dan mij, dus wat zeur ik nou, maar op dit moment, vind ik het heel lastig positief te blijven. En de franse belastingen slaan nergens op inderdaad. in NL is het beter geregeld met zzp-ers. Helaas. ik zit hier en niet in NL.

Ik zou willen dat ik Callas' baldadigheden op film had, dan zou ik het kunnen laten zien of het nou op mij gericht is of gewoon anders, maar moeilijk om het te filmen. Ik zou het kunnen forceren een keer, maar dan krijg je ook weer een ander beeld. Vandaag kreeg ik het idee dat ze graag mee wilden terug naar stal en toen ze in het land moest blijven, dat ze dat niet leuk vond.

Dat doet me herinneren aan een incident dat mijn vriend vertelde. Hij was met de tractor in hun land bezig een stuk tussenheining te slopen. Dus tractor met lief om het oude gazen hek eruit te trekken. Callas en de shetjes waren er ook. Hij was al een tijdje bezig en out of the blue begint Callas te knetteren. bokken stuiteren, slaan en wegrennen. Waar ging het over? Was ze gefrustreerd dat er iemand in Háár weiland bezig was, (al een heel tijdje dan) of zat een vlieg haar lastig? Mijn vriend heeft zich geen moment bedreigd gevoeld, maar vond het wel een bezichtigingswaardig spectacle. En hij heeft geen idee wat het nou triggerde. En Callas deed het ook ver van hem weg. Of was het nou vrolijkheid?

Namiro ik denk dat ik je brokjes voorbeeld begrijp, dank je. Voor mijn gevoel blijft er altijd een positieve voorraad van brokjes in Callas' bak zitten.

Callas is mijn alles

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:15

-Namiro- schreef:
Mbt Callas denk ik dat de stelregel: ‘zo zacht als kan en zo hard als nodig is’ een heel treffende is.
:j

Monique1963 schreef:
echt op haar kop geef omdat ik iets niet pik, dat ze dan dagen of langer overstuur is en achter in haar box blijft staan omdat ik boos ben geweest. Haar vertrouwen is dan echt beschaamd.
Kijk Hercule is echt een vent en dominant. Zoals van de week dat hij denkt dat hij me kan foppen om gauw hetgras in te rennen om te gaan eten. Ik vang hem na een waarschuwing, dan op in mijn elleboog. Auw, doet pijn. Hij luistert weer braaf, niets aan de hand.

Polie is een watje. Polie hoef ik maar te zeggen "uhuh, pas op hé!". En dan begrijpen we elkaar. Het verschil tussen Hercule en Polie is dag en nacht. Dus vind, wat bij Callas past. Want aan de ene kant moet je heel erg duidelijk zijn en aan de andere kant streng.

Enne als ze je voorbij wil rennen de stal in, "pas soucis", dan draai jij je toch gewoon om en doe je de oefening opnieuw. Doe ik ook als hier de puntjes weer eens op de "i" gezet moeten worden. HOef je niet eens streng in te komen. Zoiets valt ook wel iets voor te verzinnen als ze in je bubbel wilt komen (wat dat dan ook precies moge betekenen :o ). Het hoeft niet altijd boos en streng te zijn. Ik word hier misschien maar 1x per 5 jaar boos op de paarden. Meestal is de correctie al genoeg en in mijn binnenste moet ik zo vaak lachen, met name om ondeugende dominante Hercule. Maar als ik die laat gaan, dan was het nooit goed gekomen tussen ons.
Ik ga bv ook nooit naar hem toe om hem van de wei te halen. Maakt me niet uit, hoe of wat, maar hij komt maar naar mij toe. En als hij niet komt, nu, dan slaan we dat eten toch gewoon een nachtje over. Geen probleem. En als hij niet komt en Polie wel, dan ga ik met Polie alvast naar buiten en mag zij mooi in het zicht lekker grazen :9 Vindt hij echt niet leuk. (psychologische oorlogsvoering noem ik dat := ).

Monique1963 schreef:
Was ze gefrustreerd dat er iemand in Háár weiland bezig was, (al een heel tijdje dan) of zat een vlieg haar lastig? Mijn vriend heeft zich geen moment bedreigd gevoeld, maar vond het wel een bezichtigingswaardig spectacle.
Maar dat soort dingen gebeuren hier ook wel hoor en meestal met Polie. Onze drama queen, de houding van je vriend vind ik een hele goede, emotioneel erbuiten blijven→ gewoon waarnemen→ en het laten voor wat het is. Meestal liggen wij hier ook dubbel als Polie zo doet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 16:23

Dank je Pien, weet je, tranen zitten me zo hoog op dit moment, ik weet het gewoon niet meer. Vroeger kon ik alles beschouwen van een afstandje, deed Thor debiel, soit, n'importe. Nu met Callas lijkt het alsof ik alles 100% goed moet doen omdat ik denk dat ik alles fout doe. Misschien moet ik gewoon niet meer nadenken, zoals mijn vriend doet en gewoon handelen zoals ik vroeger deed. Als ik jouw verhalen en ervaringen zo lees, zijn Callas en jouw paarden niet zo verschillend. Ik denk dat Callas een exacte mengeling is van Polie en Hercule. De houding van Hercule herken ik zó in Callas maar ook het twijfelen van Polie herken ik in Callas. En ook de humor herken ik. Dat gelukkig weer wel. Op dit moment zit ik er gewoon zelf even doorheen qua alle andere dingen die op me afkomen. Misschien moet ik ook op dit moment gewoon niets met haar willen doen, maar me concentreren op mezelf en de andere dingen die op dit moment spelen. Er is ook nog gedoe met de gemeente en onteigenen van grond terwijl we aan het verkopen zijn. Afijn. Morgen is het maandag en ik kan ik naar div instanties gaan bellen om afspraken te maken om dingen helder te krijgen. We gaan het zien. Wish me luck...

Callas is mijn alles

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:28

Lieverd natuurlijk wens ik je geluk. "Het komt wel goed schatje" zeggen wij hier vaak en dan nemen we geen fanta maar iets anders lekkers. :9
Ik denk aan je en wens je heel veel succes morgen. Er komt gewoon even teveel op je af en dat met eenlijf dat het niet doet en ook nog niet eens kunnen paardrijden. Mensen zijn van minder deprie hoor!

Ik heb natuurlijk ook gemakkelijk praten. Ik hou me aan regel nog gebod, ik weet weinig of niets (zie bijvoorbeeld die bubbel dan weet ik echt niet waar je het over hebt :o ) en hou gewoon van mijn paarden en zij van mij. En dat laatste maakt het dus ook heel gemakkelijk. Ik heb gewoon geluk gehad Mo. Ik doe het echt niet beter dan jij.
En jij doet zo verschrikkelijk veel, leert veel, stop er alles in en Callas, zij blijft een lastige "poet" (Limburgs voor kind). :(:)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 16:34

Hi Pien, bubbel is de afstand die ik wil tussen haar en mij. Ik wil dat ze niet in mijn persoonlijke ruimte komt. Ik kom niet in de hare zonder toestemming te vragen. Dus zij mag niet in de mijn zonder toestemming te vragen. Ik wil me veilig kunnen voelen zonder dat zij op mij kan springen in geval van schrik. Dus ik wil dat ze een meter of twee bij mij vandaan volgt.

Andersom is haar bubble enorm groot afhankelijk van hoe obstinaat ze is. Als ze heel boos en gefrustreerd is, dan kan ik haar vanaf 20m afstand met een handbeweging van 1cm sturen. Op dat moment is ze heel alert en let enorm goed op mij. Het werkt geweldig. Ik kan echt met milimeters haar sturen, maar wel in haar wildheid. Met stuiteren en bokken etc. Maar dat is dan op 20meter afstand dus geen gevaar. Als ik haar dan blijf werken op 20 meter, dan wordt die afstand steeds kleiner en haar bubble kleiner en kan ik uiteindelijk in haar bubble komen zonder dat er een overreactie is. Haar bij me roepen kan altijd, fluiten reageert ze perfect op en kauwend komt ze dan bij me. We hebben echt wel een heel innige maar vreemde relatie, tenzij andere mensen ook zo'n relatie met hun paard hebben...

Callas is mijn alles

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:00

Het lukt me even niet om te quoten op mijn telefoon, maar het stukje van Pien waarin ze schrijft dat je niet overal een emotie aan hoeft en moet verbinden is wel heel mooi en ik denk dat dat jou heel erg kan helpen.

Je hoeft en kunt niet alles begrijpen..
dat stukje waarbij je vriend met de tractor bezig is en de paarden ineens uit hun plaat gaan gebeurd hier ook.. het zal zijn reden wel hebben maar daar kom je nooit achter. Ik verbind daar geen waarde aan.

Als iets niet lukt in het werk met mijn paard dan kijk ik naar mijzelf.. deed ik het goed? Was ik onduidelijk in mijn communicatie? Etc. En dan puzzel ik (en dus wij samen) naar een situatie waarbij het wel lukt.
Ik probeer (let wel.. probeer) daar niet gefrustreerd door te raken en er geen emotie (boos, verdrietig..) aan te verbinden. Het is een puzzel die we samen moeten oplossen. En soms is het een hele eenvoudige puzzel en soms heb je er ineens een van 25090 stukjes.
Nogmaals heel makkelijk gezegd van achter een schermpje en ik weet hoe moeilijk het is. Zeker als je zelf ook niet lekker in je vel zit!

Je doet het goed Mo en je wil het beste voor jullie: dat siert je en is het beste uitgangspunt! :(:)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 17:08

Misschien inderdaad Namiro. Freddy Mercury zong ooit, don't try so hard, don't try so hard. Misschien try ik het té hard. Wil het zo graag goed doen, maar ik denk niet dat ik Callas begrijp of misschien hoef ik haar ook niet te begrijpen, misschien moet zij mij maar gewoon begrijpen. Afijn, ik ga mijn pc uitzetten. Morgen is er weer een dag en hoop ik een serie van mijn 'mensenproblemen' op het lijstje af te kunnen strepen. Dan kan ik weer verder met een stukje schone lei hoop ik. Dank allen voor jullie postjes. Het helpt allemaal.

Callas is mijn alles

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:10

:(:) komt goed!
Lekker gaan genieten van jullie avond!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:20

Zolang je voorspelbaar bent in wat je braaf vindt en wat niet, en callas dat snapt maakt het allemaal niet zo uit hoor mo.. Callas zoekt haar weg dan wel, ze is mans zat daarvoor.

Sterkte met de rest, echt prut ook van de belastingen.. :(

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 17:23

dank jullie, nu ga ik de pc echt uitzetten en netflixen. Ik zal wel een midlifecrisis hebben, LOL. jezus als ik 110 moet worden, mijn hemel moet er niet aan denken...

Callas is mijn alles

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:38

Lieve Monique, ik denk inderdaad dat je de boel een beetje overdenkt. Het is goed dat je je in Callas' haar schoenen wilt zetten, maar er zijn grenzen. Niet alles valt te verklaren. Soms gebeuren dingen gewoon. Zoals mijn Tinker ruin wel eens overemotioneel durft reageren als hij iets niet echt snapt. Dan durft hij ook wel eens bokken in mijn richting, piepen, springen, .. Maar op die momenten moet je gewoon doen alsof er niets aan de hand is en gewoon doordoen. Echt, de ervaring heeft mij geleerd dat ze na een tijdje dan ook wel beseffen "Hé, mijn reactie levert toch niets op, dus dan kan ik even goed mijn energie sparen en weer normaal doen. En als ik het goed doe word ik beloond door even lekker niets te doen, een positieve enthousiaste stem of een kriebel :)* "

Ik moet er wel bij zeggen dat het heel situatie gebonden is ook voor mij. Dit is op een dag dat ik zelf emotioneel stabiel ben en de lol er wel in zie in zijn gekke bokkensprongen. Ik lach het gewoon weg. Maar in situaties buiten met zijn grootste angst - koeien, kan ik vaak ook wel niet lachen hoor en ben ik zelf op van de stress omdat ik weet wat er gaat gebeuren := Dus dat gevoel herken ik maar al te goed, helaas.

Mijn Tinker merrie is dan weer helemaal het tegenovergestelde. Die is heel introvert en op dat vlak dus minder voorspelbaar. Ze heeft haar dagen dat ze ook schrikachtiger is van zaken waar ze anders nooit van zou opkijken. En dan weer dagen dat we samen de wereld aankunnen. Ik denk dat dat een beetje typisch merrie is - dat wispelturigere. Bij mijn ruin weet ik al op voorhand een beetje waar hij potentieel op zal gaan reageren.

Lastig hé soms die paarden.. Je moet je hoofd gebruiken, maar vooral heel veel je gevoel en intuïtie. Gewoon dingen doen omdat het goed voelt, of juist niet omdat je een buikgevoel hebt dat het niet goed komt. En hierin heeft de praktijk me ook geleerd dat dat wel vaak klopt. Soms moet je de confrontatie niet willen aangaan omdat je je er zelf niet goed bij voelt. Dat spiegelt alleen maar op je paard.

~ Gypsy gold doesn't chink or glitter, it gleams in the sun and neighs in the dark. Love my Tinkers
INKY • ORIS •ACKY •OHRA

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:57

Voor de gekke 5 minuten is hier ook geen aanwijsbare/logische oorzaak te vinden, zolang ze het op de track doen en niet mijn wei omploegen, sta ik er rustig van te genieten.

Tegenwoordig wordt assertief nog wel eens voor agressief aangezien. Hier gelden ook heel duidelijke basis huisregels, hoe sterk de correctie is hangt wel van het paard af, al merk ik wel dat het in de stress vliegen van te sterk inkomen afzwakt over de jaren. Je grenzen bewaken, de huisregels handhaven en dus een raamwerk bieden waarbinnen je beide veilig kan samenwerken is niks gemeens of dierenmishandeling aan. Het bewaken van je bubbel is er een belangrijk onderdeel van. Je mag nee zeggen, en Callas mag het daar niet mee eens zijn, maar ze zal dat (voor de veiligheid van jullie beide) wel moeten respecteren.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:17

Jeetje Monique ik schrik van je berichtje. Wateren narigheid allemaal. Qua Callas kan ik geen advies geven, ben zelf hele softies van paarden gewend. Maar wil je wel een virtuele hug geven :(:) ! En Freddie Mercury zong inderdaad Don’t try so hard, maar ook The show must go on! Ik hoop snel dat het er allemaal wat zonniger uitziet!

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:00

Monique1963 schreef:
dat is het probleem met mij en callas, ik weet niet of ze het nou doet uit joligheid of omdat ze gefrustreerd is of omdat ze boos is. En misschien wil ik ook wel teveel analyseren. Of wat ik daarnet zei, vroegah dacht je er niet over na. Hoppa, als ze zo deden, werd je boos, net zolang tot ze wel normaal deden, maar tegenwoordig is normaal een andere definitie dan 35 jaar geleden.

Monique:

Vindt het ergens zo mooi om in jou topic de aanpak en ideen mee te mogen lezen van twee franse dames die beide elk ruim 30 jaar paard ervaring hebben en zich zo bescheiden opstellen.
Denk dat je mannetje thuis voor je een voorbeeld mag zijn: hij benaderd de dieren wat naief , gaat niet in hun hoeven staan te denken wat ze zoal al niet denken, maar gaat met de situatie om zoals ie op dat moment is en zich aanbied.
Dat doen alle paarden trouwens precies zo, iets wat je na 30 jaar wel weet.
Vindt daarin je eigen vertrouwen , de basis , de rots de stevigheid.
En ja dat kan jij ook met een lichaam wat niet helemaal wil zoals jij het wilt.

Belast jezelf niet teveel met Tuckie-succes... ook daar gaan dingen goed mis ,maar dat laten ze ons commercieel niet zien.
Eerder aangeven (edit: door anderen in topic): maak een mooie mix ervan met je eigen persoonlijke smaakjes in je functioneren.

Komen goede tips voorbij voor je in omgang met je paarden en pony's, kan er alleen maar aan toevoegen dat wij wellicht in die 35 jaar anders omgaan met paarden, maar de paarden zelf al duizenden jaren zich gedragen zoals ze zijn..., anders waren ze al uitgestorven.
En iets diep in mij zegt dat de mensheid eerder uitsterft als het wezen paard. ;(
Maar das weer heel andere discussie. _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 13-05-19 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:11

Monique1963 schreef:
en we hebben vanmorgen de belasting ingevuld en ik moet mijn bedrijfje opdoeken.

Weet niet in hoeverre het slim is om je bedrijf gegevens op internet te zetten, maar dat moet je zelf maar beoordelen.
Zou er zeker veel voorzichtiger mee zijn, zeker nu jullie in verkoop fase zitten van je stekkie.
Kan je advies geven om daarover financieel niets maar dan ook niets van ergens op internet te plaatsen, lekker voor jezelf houden :j

Maar toch effe zakelijke reactie:
Je winst percentage tov omzet is buitengewoon hoog te noemen..... laat dat is analyseren door iemand extern wat je er zoal af kunt halen aan onkosten.

Geen idee hoe slecht of goed het is geregeld in France, maar hier val je met dit soort bedragen dik onder de kleine ondernemers regelingen en is het c.q. hobby, bij verdienste / Geen btw verwerking b.v.
Want het is natuurlijk bizar dat je met zo'n laag winstje net in een hogere schaal valt...

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.