[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Lynn_Nikita

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 06:20

Stuk wei klein afzetten zodat hij niet veel ruimte heeft om weg te rennen en zo kan hij eten zonder at de ander erbij komt. Gewoon erbij gaan staan met een emmer lekker en de bute in je handen en het de tijd geven

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 06:51

Lynn_Nikita schreef:
Stuk wei klein afzetten zodat hij niet veel ruimte heeft om weg te rennen en zo kan hij eten zonder at de ander erbij komt. Gewoon erbij gaan staan met een emmer lekker en de bute in je handen en het de tijd geven

Ts schreef:
Citaat:
Stuk wei afzetten ook geen optie, rent gewoon erdoorheen.

Wat dat betreft is het dan niet zo handig dat je geen goed afgezette paddock of stal tot je beschikking hebt.
Kan de eigenaresse van de wei je niet helpen?

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 07:00

dan moet ze het zo maken dat er iets komt waar hij niet doorheen gaat. Een goede omheining gaan ze niet zo snel doorheem, ja, wat losse prikpaaltjes en draad zonder stroom wel en als ze dat in de gaten hebben blijven ze dat doen
Hoe wil je anders je paard in de wei houden als die door alles heen gaat?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 07:09

Was het al donker toen je kwam gister? Dat zou ook een reden kunnen zijn dat ie meer schrikachtig is en op zijn hoede is.

[BB-ITP] I'll see you on the other side of the stars
♡Indy ~ ♡Vemke
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal
[INSTA]Nova.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:37

Heb je nu wel pijnstilling kunnen geven?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 08:52

Vergeet niet dat je pony heel wat heeft meegemaakt de laatste weken. Niet elk paard is dat meteen weer kwijt zodra ze weer thuis zijn. Heb er ooit eentje gehad die in het begin na op pad geweest te zijn voor een wedstrijd of training buiten de deur gewoon een week van slag was. Dagenlang onrustig, in zichzelf en moeilijk met eten. Dat slijt als ze eraan gewend raken, maar Limo is nog zo groen als gras op dat gebied en is een week uit zijn vertrouwde omgeving geweest. Heel begrijpelijk dat ie nu wat eenkennig en onrustig is. Zelf gewoon heel rustig blijven. Het vervelende is dat je nu medicijnen moet toedienen, dat maakt het extra lastig. Maar neem de tijd, blijf kalm en niet zelf onrustig worden omdat het niet lukt.

Kan je moeder niet een keer overdag langs om te proberen zijn medicijnen te geven met iets wat ie heel lekker vind? Het fijnste is nl als het gewoon op gezette tijden gebeurt en ik begrijp dat jij wisselende diensten hebt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 09:04

Medicijnen geef ik onder zijn eten gemengd met appelmoes.

Op de draad staat stroom toch rent hij er doorheen.
Dit was tevens in april ook steeds het geval. Erg moeilijk te pakken, onrustig.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony
Adopt to give an animal new chances

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 09:49

Gewoon rustig blijven, het enige dat helpt. Paarden zijn veel te nieuwsgierig en krijgt dit de overhand. Hij weet wel wat hij aan je heeft, en jij moet je door zijn gedrag niet laten afschepen.

Durven laten voelen dat jij ook graag bij hem bent, helpt bij mijn paard heel erg goed. Klinkt onozel, maar hem gewoon graag zien net zoals hij is, blij met dit paard zijn, gaat je hele houding veranderen naar hem toe, en hij gaat daar zeker op reageren.

Een paard wil niets liever bij iets of iemand zijn die een rots in branding is, zorg ervoor dat jij dat bent, het lukt je wel. Vertrouw wat meer op jezelf, je bent echt even veel waard als elke bokker hier. Geef het een kans.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:54

Art niet om je aan te vallen maar gewoon een oprechte vraag. Kan het zijn dat je (onbewust ) je al aan afsluiten bent voor limo? Dat je in je hart al afscheid genomen hebt van hem?
Vindt je best negatief praten over hem en heb beetje het idee dat je niet veel vertrouwen er in hebt dat hij op welke manier dan ook weer pijnvrij kan leven?
Zulke dingen voelen paarden en dan kunnen ze zich ook best afsluiten voor jou. Buiten dat hij in een week natuurljk hoop heeft meegemaakt .
Denk als je het weekend niet hoeft te werken je dam de tijd moet nemen en met het mooie weer lekker in de wei moet gaan zitten. Iets lekkers voor jezelf bij je en bakje voor de paarden . En kijken wat er gebeurt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:59

genja schreef:
Art niet om je aan te vallen maar gewoon een oprechte vraag. Kan het zijn dat je (onbewust ) je al aan afsluiten bent voor limo? Dat je in je hart al afscheid genomen hebt van hem?
Vindt je best negatief praten over hem en heb beetje het idee dat je niet veel vertrouwen er in hebt dat hij op welke manier dan ook weer pijnvrij kan leven?
Zulke dingen voelen paarden en dan kunnen ze zich ook best afsluiten voor jou. Buiten dat hij in een week natuurljk hoop heeft meegemaakt .
Denk als je het weekend niet hoeft te werken je dam de tijd moet nemen en met het mooie weer lekker in de wei moet gaan zitten. Iets lekkers voor jezelf bij je en bakje voor de paarden . En kijken wat er gebeurt.

Alsjeblieft zeg...kan het nog dramatischer?

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:16

Ik heb hier volgens mij nog nooit gereageerd maar volg wel en heb wel eens contact gehad met TS.
Wil nu gewoon even zeggen dat genja het misschien wat dramatisch brengt, maar dat ik de strekking wel begrijp en ik denk dat er ook wel een kern van waarheid in kan zitten.

Ik zit namelijk in dezelfde situatie en ik kan heel erg begrijpen dat als je zoveel voor een paard doet dat je op een bepaald moment heel erg baalt als het weer maar eens niet wil lukken. Je steekt zoveel tijd in vanalles (om het over het geld nog maar niet te hebben), kijken wat er is, dingen opzoeken, uitzoeken, overleggen, laten onderzoeken (al dan niet op de kliniek), weer een nieuw probleem, weer een nieuw plan, en steeds maar weer afwachten of het gaat werken en wat het volgende gaat zijn.

En ja, Art projecteert dit (onbewust) op haar paard die daar kan ook op reageert, ik heb dit zelf ook. Maar het is verdomd makkelijk om vanachter een schermpje te zeggen dat je dat niet mag doen. Soms is het gewoon ook allemaal teveel, al die tijd en moeite en energie die je erin steekt en die niks lijkt op te brengen. En dan kan ik me voorstellen dat je het soms gewoon ook (even) gehad hebt en je lijkt af te sluiten. Ik denk ook wel eens regelmatig hoe het zou zijn met een ander paard, hoe het zou zijn als ik die van mij zou verkopen en opnieuw zou beginnen met een ander paard. Het lijkt me zo heerlijk, een ongecompliceerd paard zonder uitgebreide handleiding en allerlei mankementen waar je elke dag rekening mee moet houden en niet meer elke dag afwachten wat voor dag het paard heeft waardoor bepaald wordt wat je al dan niet kan doen. Echt heerlijk lijkt me dat ... en denk dat dat voor Art ook zo is.

Nu kan ik het in mijn geval niet over mijn hart krijgen om die van mij te verkopen, en hou ik echt wel van ze, met al hun dingen en gedoe. Maar niet gewoon kunnen doen wat je graag wil doen zoals 'alle anderen' steekt regelmatig wel. Het is een keuze, maar daarom geen makkelijke.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:35

DatBenIkNou schreef:
genja schreef:

Alsjeblieft zeg...kan het nog dramatischer?

Ja hoor kan . Jij vindt het dramatisch van mij is het een oprechte vraag ieder zijn ding

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:41

CnB schreef:
Ik heb hier volgens mij nog nooit gereageerd maar volg wel en heb wel eens contact gehad met TS.
Wil nu gewoon even zeggen dat genja het misschien wat dramatisch brengt, maar dat ik de strekking wel begrijp en ik denk dat er ook wel een kern van waarheid in kan zitten.

Ik zit namelijk in dezelfde situatie en ik kan heel erg begrijpen dat als je zoveel voor een paard doet dat je op een bepaald moment heel erg baalt als het weer maar eens niet wil lukken. Je steekt zoveel tijd in vanalles (om het over het geld nog maar niet te hebben), kijken wat er is, dingen opzoeken, uitzoeken, overleggen, laten onderzoeken (al dan niet op de kliniek), weer een nieuw probleem, weer een nieuw plan, en steeds maar weer afwachten of het gaat werken en wat het volgende gaat zijn.

En ja, Art projecteert dit (onbewust) op haar paard die daar kan ook op reageert, ik heb dit zelf ook. Maar het is verdomd makkelijk om vanachter een schermpje te zeggen dat je dat niet mag doen. Soms is het gewoon ook allemaal teveel, al die tijd en moeite en energie die je erin steekt en die niks lijkt op te brengen. En dan kan ik me voorstellen dat je het soms gewoon ook (even) gehad hebt en je lijkt af te sluiten. Ik denk ook wel eens regelmatig hoe het zou zijn met een ander paard, hoe het zou zijn als ik die van mij zou verkopen en opnieuw zou beginnen met een ander paard. Het lijkt me zo heerlijk, een ongecompliceerd paard zonder uitgebreide handleiding en allerlei mankementen waar je elke dag rekening mee moet houden en niet meer elke dag afwachten wat voor dag het paard heeft waardoor bepaald wordt wat je al dan niet kan doen. Echt heerlijk lijkt me dat ... en denk dat dat voor Art ook zo is.

Nu kan ik het in mijn geval niet over mijn hart krijgen om die van mij te verkopen, en hou ik echt wel van ze, met al hun dingen en gedoe. Maar niet gewoon kunnen doen wat je graag wil doen zoals 'alle anderen' steekt regelmatig wel. Het is een keuze, maar daarom geen makkelijke.

Ik wil hier ook even op inhaken omdat CnB het heel netjes verwoord. Zelf ook in een dergelijke situatie gezeten, een jaar lang gedacht dat ik een miskoop had gedaan omdat letterlijk alles mis ging bij mij en mijn paard. Niks wilde goed gaan, dan weer dierenarts, dan weer heel even goed en hop daar gingen we weer een dal in. Dat kan zo ontzettend demotiverend en frustrerend zijn, ik heb dagenlang jankend thuis gezeten omdat alles poedersuiker was. Wilde mijn paard verkopen, inslapen is ook door mijn hoofd gegaan. Je weet gewoon niet meer waar je het moet zoeken. Niet alleen financieel doet het pijn, maar ook emotioneel.

Dus ja, ik begrijp genja ook wel. Alleen het is wellicht wat minder subtiel verwoord :)

Balen dat het nu weer mis gaat Art! Ik kan me ook wel goed voorstellen dat Limo veel te verwerken heeft en daardoor even wat vertrouwen is verloren.

Pipodipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:47

CnB schreef:
Maar niet gewoon kunnen doen wat je graag wil doen zoals 'alle anderen' steekt regelmatig wel. Het is een keuze, maar daarom geen makkelijke.

Deze pik ik er even uit vanwege de verwijzing naar 'alle anderen' en ik denk dat hier een belangrijk puntje zit. Laat je niet verblinden door wat anderen allemaal wel of niet met hun paard doen en kunnen en al helemaal niet door de verhalen die ze erover vertellen. Zeker in de virtuele wereld is het vaak maar een verhaal en laten mensen alleen de leuke dingen zien. Ondertussen heeft iedereen te maken met tegenslagen en grote en kleine problemen. Om het even te relativeren: kijk maar eens rond op bokt wat voor vragen er gesteld worden door mensen, niemand weet alles en als je paarden hebt wordt je vaak genoeg voor vragen gesteld. Het hebben van paarden is niet altijd leuk en al helemaal niet zo zaligmakend als je had gehoopt toen je ooit nog droomde van het hebben van een eigen paard. Iedereen is regelmatig onzeker en weet soms niet wat te doen, ook de mensen waar je het niet van zou verwachten. Laat je gevoel dus niet afhangen van wat anderen doen en laat het je zeker niet 'steken' erdoor, jaloezie brengt je niets. Blijf bij jezelf en wees blij met alle kleine dingen die wel goed gaan en leuk zijn, de ene dag gaat het beter dan de andere.

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:11

Om het even over mijn persoonlijke situatie te hebben (zonder een poging om het topic te kapen) gaat dit over mensen die ik IRL ken, sta namelijk op een pensionstal met best wat paarden. En alle anderen rijden dus wel gewoon met hun paard, en ik zit mezelf elke keer af te vragen of het wel een optie zou kunnen zijn. En neen, het is niet altijd rozengeur en manenschijn, ze hebben heus ook wel problemen maar dan op een andere manier, niet omdat hun paard medisch vanalles mankeert en je niet weet waar je wel of niet goed aan doet. Om het even kort te houden, want kan hier boeken gaan neerschrijven en dat is ook niet de bedoeling ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 13:55

Oh hemel. Ga Genja nu niet dramatisch noemen. Ik vind het niet dramatisch overkomen namelijk.

Ik begrijp jullie ook en ook de post van cnb.
Maar ik ben juist blij dat limo thuis is. Ik had eigg zaterdag al voor inslapen kunnen kiezen en de dure behandeling niet laten doen. Maar ik geef graag een levend wezen een extra kans. Ik ben heel rustig op de wei. En ook als ik met spirit knuffel wekt dat wel nieuwsgierigheid maar niet genoeg om dichterbij te komen. Zo is limo tevens nooit echt geweest. Nieuwsgierig wel maar het overwint nooit om toch dichterbij te komen als hij alle ruimte heeft.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:04

Ik denk dat de kliniek daar niet mee akkoord was gegaan om ipv de behandeling hem gelijk af te maken, maar goed. Limo heeft misschien wel gewoon een grote klap gehad van het hele kliniek gebeuren. Ik ken een paard die voor een enting bij de DA moest zijn en 3 dagen erna nog van slag was. Geef hem lekker de tijd, die paar dagen meer of minder maken denk ik niet veel uit voor de revalidatie, stop er gewoon lekker wat voer in en hij zal hopelijk straks weer in je zak kruipen :)

...
Ik ben gerpiegorp

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 16:47

gerpiegorp schreef:
Ik denk dat de kliniek daar niet mee akkoord was gegaan om ipv de behandeling hem gelijk af te maken, maar goed. Limo heeft misschien wel gewoon een grote klap gehad van het hele kliniek gebeuren. Ik ken een paard die voor een enting bij de DA moest zijn en 3 dagen erna nog van slag was. Geef hem lekker de tijd, die paar dagen meer of minder maken denk ik niet veel uit voor de revalidatie, stop er gewoon lekker wat voer in en hij zal hopelijk straks weer in je zak kruipen :)

Arts heeft mij voor de keuze gezet met duidelijke vermelding: "zoals hij er nu bij staat is hij niet pijnvrij"
En hij wist dat ik hem zou laten gaan als die niet pijnvrij is. Hij begreep dat ook.

Kan het ook geen kwaad dat het verband omlaag zakt en daardoor alles rond de kogels samendrukt? De kogels zijn namelijk zijn probleemgebied bij de voorbenen.
Zolang hij zich niet laat benaderen is er geen kans op het verband afdoen.

In ieder geval heb ik me er best blauw aan betaald. Alles Tesamen 3.000 euro, ver boven mijn limiet.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:33

Dat is een dure les TS.

Maargoed, je weet nu wat er aan de hand is dus dat is fijn.
Fijn als in, je hebt duidelijkheid.
De bandages om zijn benen laten zitten lijkt me niet verstandig, is er iemand anders die hem kan vangen?
Je staat nu dus voor de situatie dat je een berg geld hebt geinvesteerd en vervolgens je paard niet te pakken krijgt voor de benodigde training.
Is het geen optie hem naar de rijbaan van je stal te "drijven" en hem daar te vangen?
Dat losrukken begrijp ik niet, kun jij hem niet houden? Of ontsnapt hij uit het halster oid?
Ik zou persoonlijk toch even door gaan pakken nu, dit is van de zotte.
Desnoods zet je hem 2 weken ergens op stal met vrije uitloop in een met hout omheinde paddock oid.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:49

Jeetje dat is zeker een klap geld Art! :(:)

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:10

Nog even ter aanvulling op mijn vorige berichten .. wat ik intussen wél heb en wat onze kracht is is een geweldige band en basis met beide paarden. Nu gaat het bij de ene qua training totaal niet (omwille van die medische dingen) maar ik kan alle basishandelingen met hem doen en alles wat nodig is kan gewoon gebeuren. En daar ben ik heel blij om. Met het blinde trauma-paard (waar we ook al eens over via pb contact hebben gehad) heb ik dit ook, al is dit een héél lange weg geweest en is het nog steeds niet vanzelfsprekend. Recent nog ontdekt dat de hoefsmid een probleem blijft, ookal is het nu al x aantal keer geweldig goed gegaan, de laatste keer had hij toch weer bijna een trap te pakken en pony compleet over de rooie. Even een verkeerde inschatting en het is weer prijs .. Maar we zijn niet gestopt, we hebben wel even de pony rust gegeven maar zijn daarna gewoon verder gegaan. Met stoppen op zo'n moment bereik je niks, maar je plan aanpassen moet uiteraard wel. Hoe diep het schrikmoment zat bleek toen ik de dag erna argeloos zijn hoef vroeg om uit te krabben (immers is daar niks speciaals meer aan) en ik zelf bijna een trap kreeg ... Het zal nooit vanzelfsprekend worden, maar doordat onze band en basis zo goed is kunnen we wel onze plan trekken.

Het is echt wel belangrijk die basis er in te krijgen, ik wilde niet reageren op het alweer lostrekken maar het is een terugkerend iets en ik snap dat het allemaal niet makkelijk is en het is niet fijn als je paard bang heeft en noem het maar, maar je zou echt door dat soort dingen heen moeten en het moet gewoon geen optie meer zijn. Ik heb op dat gebied misschien geluk dat die van mij (half)blind was toen ik ermee begon, bij hem is lostrekken gewoon geen optie want dan is het een ongeleid projectiel en dat is mijn verantwoordelijkheid ... Ik zeg niet dat je grote dingen moet gaan doen, of boos moet gaan doen of weet ik het, maar je moet een manier vinden waardoor het lostrekken gewoon geen optie meer wordt want pas dan kan je ergens aan werken. Het is dat ik mezelf niet voldoende ervaren acht om met andermans paarden wat te doen maar anders kwam ik graag eens kijken of ik vanuit mijn eigen ervaringen kon helpen. Maar ik denk dat je hulp genoeg hebt in je omgeving die je kan inschakelen.

Hoop dat je er snel in slaagt om het verband eraf te krijgen want dat lijkt mij wel prioriteit, kan me niet voorstellen dat het gezond is dat het er langer dan nodig op blijft zitten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:19

En bij echt pech kan het door het zakken gaan knellen.
In de kootholte of elders.

Als het aan het zakken is, móét het eraf.

Ik hoop dat je hulp kunt vinden.
En door kunt pakken.

Pony moet er even aan geloven.

Want je wilt geen extra blessures nu, door het verband.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 18:46

Wildgirl schreef:
Dat is een dure les TS.

Maargoed, je weet nu wat er aan de hand is dus dat is fijn.
Fijn als in, je hebt duidelijkheid.
De bandages om zijn benen laten zitten lijkt me niet verstandig, is er iemand anders die hem kan vangen?
Je staat nu dus voor de situatie dat je een berg geld hebt geinvesteerd en vervolgens je paard niet te pakken krijgt voor de benodigde training.
Is het geen optie hem naar de rijbaan van je stal te "drijven" en hem daar te vangen?
Dat losrukken begrijp ik niet, kun jij hem niet houden? Of ontsnapt hij uit het halster oid?
Ik zou persoonlijk toch even door gaan pakken nu, dit is van de zotte.
Desnoods zet je hem 2 weken ergens op stal met vrije uitloop in een met hout omheinde paddock oid.

Vreemde mensen laat hij al helemaal niet in zijn buurt op de wei. Dus anderen inschakelen zal niet lukken. Als het met 3 man al niet lukt.
Het lostrekken is zo dat hij het op een lopen zet en je geen enkele mogelijkheid hebt om hem naar je toe te trekken met zijn hoofd. Hij zet zijn hoofd als het ware op slot en rent als een gek weg. Als het moet trekt hij je de wei door dus loslaten is noodzakelijk als je niet gewond wil raken.

Naar de rijbaan drijven gaat niet, daarvoor moet hij aan de hand over straat begeleid worden.

Een stuk afzetten in de wei is geprobeerd. Maar hij gaat of door de draden of weet de bedoeling en gaat totaal niet in het afgesloten stuk Ook niet voor eten.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:48

Dan haal je een hengstenketting en heb je meer te vertellen
verband omlaten is ontzettend slecht

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 18:48

Lostrekken zal altijd erin blijven bij limo. Hij weet dat hij sterker is en zo kan ontsnappen aan ons.
In maart heb ik geen problemen gehad. In april was hij net zoals hij nu is.

Hengstenkeuring rukt hij ook uit je handen hoor. En dan moet je hem nog vastgeklikt krijgen, dat lukt nu zelfs niet.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony