Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:59

Ook ik vind het een hele rare hoef zoals dat eruit ziet. Dat lijkt me niet iets van één dag.

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-19 22:01

Ik kan woensdag met haar op een kliniek terecht, voor die tijd nog even de oude röntgenfoto’s doorsturen als vergelijkingsmateriaal, dan worden er woensdag nieuwe gemaakt en aan de hand daarvan een behandelplan opgesteld.

Er zit inderdaad white line disease in de hoef.

Opzoek naar een Allround fotograaf die door heel Nederland reist? Bekijk mijn online portfolio op http://www.shannajongkind.nl of op mijn facebookpagina of op mijn Instagram!
Of ben je op zoek naar die speciale unieke manier om jezelf en/of anderen vast te leggen? Kijk dan op de facebookpagina of op mijn instagram van Silhouettefotografie.nl!

Otti1977

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:02

Welke kliniek ga je?

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:06

Wellicht mosterd na de maaltijd en ik weet niet waar je woont, maar Wim Busser is iedere vrijdag op de kliniek in Kootwijk om te smeden en is zeer ervaren met probleemhoeven en lastige gevallen.

Heel veel succes.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:11

Shanna schreef:
Ik kan woensdag met haar op een kliniek terecht, voor die tijd nog even de oude röntgenfoto’s doorsturen als vergelijkingsmateriaal, dan worden er woensdag nieuwe gemaakt en aan de hand daarvan een behandelplan opgesteld.

Er zit inderdaad white line disease in de hoef.

Heeft je smid daar niks mee gedaan? Ik weet van een vriendin dat de halve wand vsn haar paard werd weggehaald om die schimmel eruit te krijgen. Was een hele toestand. Beau kreeg dat ook na zijn operatie. Gelukkig zag ik dat vrij snel, dus hoefde er niet veel uitgesneden te worden. Maar als het blijft zitten, vreet t straks alles aan. Begin je echt weer opnieuw ;( .

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:20

Die hoef klopt gewoon helemaal niet. De "groeiringen" zijn een rommeltje, daar zie je het eigenlijk al aan. Dat hoort niet zo. De krachten die op de hoefwand werken, kunnen niet goed worden opgevangen en verdeeld en daardoor komen er zulke scheuren in.

Ik vind het lijken op een hoefbevangen hoef. Of meer nog, op zo'n verwaarloosde hoef van paarden die jaren niet bekapt worden, waarvan de hoef omkrult naar voren en dan als noodgreep afgezaagd wordt.

Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 10:41

lijkt wel hoefbevangen idd, witte lijn is enorm verbreed + hele rare hoefvorm. Zou haar even van het gras afhouden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 11:43

_emmma_ schreef:
lijkt wel hoefbevangen idd, witte lijn is enorm verbreed + hele rare hoefvorm. Zou haar even van het gras afhouden.

Dat dacht ik ook al n.a.v. de vorm van de hoef.

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-19 16:36

Ik vind haar voor bevangenheid niet typisch lopen en staan, ze staat ook juist met haar achterbenen op rust ipv dat ze voor ontlast. Ze gaat ook nog steeds al bokkend en in galop door de wei, ofwel ontlast dr voorhoeven niet extra..
Ik heb haar wel per direct nu bij de shet op het zand gezet, ‘s nachts blijft ze ook bij de shet. Even puzelen hoe ik dat met het hooi ga doen, dat ze niet alles van de shet op eet.. :=

Vandaag is er nog een stukje van de achterkant afgehaald, ze loopt gelijk nog slechter. Ik denk echt dat dat komt doordat de pees teveel op spanning staat. Woensdag op de kliniek maar eens kijken, ook of er al dan niet kanteling in het hoefbeen te zien is.

Als je naar de groeiringen kijkt is ook te zien dat de achterkant flink sneller groeit dan de voorkant, dus ook met beslag zal ze vanzelf weer steiler groeien wat ik ook het lastige vind..

Opzoek naar een Allround fotograaf die door heel Nederland reist? Bekijk mijn online portfolio op http://www.shannajongkind.nl of op mijn facebookpagina of op mijn Instagram!
Of ben je op zoek naar die speciale unieke manier om jezelf en/of anderen vast te leggen? Kijk dan op de facebookpagina of op mijn instagram van Silhouettefotografie.nl!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 17:08

Een hoekje afzetten waar de shet onder het draadje door kan en het grote paard niet.

Ik vraag mij wel af waarom er nou van de achterkant v/d hoef een stukje is afgehaald terwijl het op de foto al duidelijk is dat de teen te lang is. Die rekensom is toch niet moeilijk.
Straks heb je er ook nog een pees blessure bij. :x

Overigens had ik er niemand meer aan laten zitten tot de afspraak in de kliniek.

DE KATTEN STAAN OP STRAAT!!!
https://www.youcaring.com/skiathoscatwe ... on-1022903

Felix 28-05-1991 - 16-04-2019

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 17:21

Shanna, dat begreep ik ook niet dat je niet gewacht hebt. Komt wat klungelig over eerlijk gezegd, terwijl je het zo goed wil doen.

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-19 17:32

Ik heb dr meegenomen naar iemand waar ik heel veel vertrouwen in heb, die ook enorm veel paardenhoeven in handen heeft en ook veel bevangen hoeven weer goed gekregen heeft. Die persoon heeft eerst de foto’s met diverse zeer ervaren mensen besproken, en aan de hand daarvan dus minimaal (nog geen cm) wat van de achterkant af gehaald zodat er wat minder spanning op de toon/ voorkant komt (die overigens eerder te kort dan te lang is), en zodat dr pees vast een beetje kan oprekken zodat de klap woensdag wat minder groot is. Ik vermoed dat ze haar woensdag nog een flink eind willen laten zakken namelijk..

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-19 17:49

Ik zei het ook wel een beetje kort door de bocht, geen probleem hoor! :+
Ik vind het alleen wel opvallend/ typisch dat ze met zo'n minimale verlaging van de veel te hoge hielen dus wel aanzienlijk slechter loopt. Doet mij toch weer meer aan de (te strakke) buigpees ook denken, i.p.v. dat het probleem alleen in de hoef zit. >;)

En ik ben zelf van mening dat die pees liever wekelijks een beetje opgerekt kan worden, dan een flink eraf stuk per zoveel weken (ik vermoed weer 4/5 weken wat ze op de kliniek willen), wat door de hardere groei van de hielen ook weer gedeeltelijk wordt opgeheven..
Helemaal omdat we daar 2 jaar geleden op de andere kliniek ook al steeds mee bezig waren tot op heden, en ik eigenlijk qua stand niet perse verbetering zie ten opzichte van toen terwijl ze pas weer een paar maanden zonder ijzers loopt.. :=

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 18:12

Shanna schreef:
Ik vind het alleen wel opvallend/ typisch dat ze met zo'n minimale verlaging van de veel te hoge hielen dus wel aanzienlijk slechter loopt. Doet mij toch weer meer aan de (te strakke) buigpees ook denken, i.p.v. dat het probleem alleen in de hoef zit. >;)

Nee, dit is heel logisch dat ze veel slechter loopt.
De diepe buigpees gaat enkel nog maar meer aan het hoefbeen trekken als je de hielen verlaagt bij bevangenheid of chronische bevangenheid.
En zo ziet die voet er wel uit idd.

Daarom ook dat bij acute bevangenheid het heel belangrijk is om de straal tegendruk / ophoging te geven ( dmv frog pads o.a. ) zodat het hoefbeen niet de zool gaat doorboren door de trekkracht van de diepe buigpees. Hoe lager de hiel, hoe hoger die trekkracht namelijk.
Teen inkorten en hiel hoog laten dus.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 18:15

Ik ben benieuwd wat de kliniek gaat zeggen wo, mij leek ook eerder andersom.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 18:17

Maar dit paard heeft toch helemaal nog geen diagnose bevangenheid gekregen??. Ook al ziet de voet er zo uit.

Uitleg was verder duidelijk TS.

DE KATTEN STAAN OP STRAAT!!!
https://www.youcaring.com/skiathoscatwe ... on-1022903

Felix 28-05-1991 - 16-04-2019

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 18:43

Een cm is best wel veel hè. En soms moet je een paard gewoon stijl laten staan. Net als een mens heb je bij paarden ook allerlei pluimage enniet een doorsnee hoef. Ik loop ook aardig scheef, aan het afsluiten van mijn hakken te zien :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 18:45

Tja ik ben heel benieuwd of dit goed gaat komen. De kunde lijkt er weer niet te zijn. Arm paard.

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-19 18:48

Dit paard heeft die diagnose inderdaad nog nooit gekregen. Het nadeel van het stijl staan is dat daarmee de druk volledig op de voorkant komt, waardoor die open barst.. Ik denk dat we uitkomen op een middenweg, dus niet normaal maar ook niet zo stijl als dat de hoef zelf wilt, en dan is het de kunst die hoef zo te houden..

Ik ben benieuwd naar de uitkomst van de foto’s woensdag, en wat deze nieuwe arts en smid ervan zullen zeggen/ wat hun prognose en plan van aanpak zal zijn..

WesternWay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 18:52

Heb al jouw berichten gelezen wat een ellende heb je gehad met je paard zeg.
Misschien is het al eens geopperd dan laat je mijn bericht maar voor wat het is, maar je zou de fotos en je verhaal eens kunnen sturen naar degene van de website www.paardenhoeven.info
Zij weet alles van hoeven van binnen tot buiten en heeff mega veel ervaring met probleem hoeven.

Hoe dan ook ik hoop dat je een manier vind om dit op te lossen!

The difference between the good and the great;
the great can make others feel as if they also can be great
-Unknown

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 19:02

Ik heb je foto's aan mijn smid laten zien. Die is erg goed in probleem voeten. Hij denkt niet dat dit nog goed komt.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 20:34

Otti1977 schreef:
Ik heb je foto's aan mijn smid laten zien. Die is erg goed in probleem voeten. Hij denkt niet dat dit nog goed komt.

Sjeez, dat is pas kort door de bocht.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 20:42

Nou ja lekker bericht inderdaad...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 21:08

Van wanneer zijn die foto's dan die je hebt laten zien aan diegene die nu wat van de hoef heeft afgehaald? Want komende woensdag worden er toch opnieuw foto's gemaakt?