Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:16

speurneusc schreef:
vivian_ve schreef:
Ik snap eerlijk gezegd alle drama niet zo. In Australie hier hebben we tig verschillende soorten giftige slangen. Allemaal afschieten dan maar? Hier gaan honden, mensen, en andere dieren ook dood en dat zullen er meer zijn dan de dieren die door wolven gepakt worden. Je leert er mee leven. Alleen zijn de nederlanders er zo aan gewend het hele land voor zichzelf te hebben, dat de meeste mensen nergens meer open voor staan.
Wij wonen in de stad op het moment en hebben slangen in de tuin. Binnenkort verhuizen we naar de boerderij waar er geheid meer zullen zijn. Alle slangen zijn beschermd en je kunt er geen hek tegenop bouwen.
De natuur is prachtig maar brengt gevaren met zich mee, pas je aan zoals de dieren dat doen.

er mee opgegroeid zijn en er gewend zijn mee samen te leven is wat anders dan ineens geconfronteerd worden met aangevroten en vermoord vee en huisdieren en dan nog alle ellende er om heen.

Ik ben er niet mee opgegroeid. Woon hier nu twee jaar. Daarvoor een paar jaar in Canada. Maar het is niet "ineens", er wordt al jaren over gesproken. Dat mensen de ogen dicht houden tot er wat gebeurd betekent niet dat het plotseling is gebeurd.
Nederland is dichtbevolkt ja, maar australie aan de kust ook, bijna niemand woont in het binnenland. En ik kan je garanderen dat je in australie meer slangen tegenkomt dan wolven in Nederland. En dan heb ik het nog niet eens over al het andere giftige gespuis.
In bijna alle andere landen zijn er dieren waar je voor op moet passen, het is bijna bizar dat nederlanders zo gewend zijn aan het veilige gevoel.

Het leven is net neuspeuteren, je moet eruit halen wat erin zit.

DubbelDun

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 20:26

Dat mag dan bizar zijn (of lijken), maar persoonlijk zou ik het niet anders willen :)
Ik hoef niet zo nodig op mijn hoede te moeten zijn voor spinnen, slangen schorpioenen etc. Dat geldt ook voor wolven, beren etc.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:22

Aranel schreef:
In Amerika hadden we bearspray bij ons in de nationale parken. Kun je vast ook wel een wolf mee plat leggen :+

In Nederland dus strafbaar om in bezit te hebben.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:52

Laten al die zogenoemde "natuurbeschermers" in Nederland eerst eens stoppen met het verspreiden van leugens.
Een wolf kan wel degelijk mensen aanvallen en als die niets te duchten heeft van mensen zal die dat ook zeker gaan doen.
Er worden zoveel onwaarheden verteld door de mensen die graag mee willen doen met de grote landen op natuurgebied dat ze alleen al in dat opzicht bij mij in ieder geval alle geloofwaardigheid hebben verloren.

Kijk eens naar het buitenland. Dit is de waarheid over de wolf en dit staat ons op lange termijn te wachten.
https://youtu.be/nkXw9wi5sj8

Het is hetzelfde als bossen die plaats moeten maken voor heide terwijl bossen veel grotere hoevelheden CO2 kunnen opslaan dan heide gebieden.

We hebben de laatste jaren al zoveel debacles gezien mbt het Nederlandse natuurbeheer dat het volstrekt onverantwoord is om deze zelfbenoemde rangers nu ook met wolven te laten spelen.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 00:42

DubbelDun schreef:
Dat mag dan bizar zijn (of lijken), maar persoonlijk zou ik het niet anders willen :)
Ik hoef niet zo nodig op mijn hoede te moeten zijn voor spinnen, slangen schorpioenen etc. Dat geldt ook voor wolven, beren etc.

Dat snap ik, maar helaas voor jou is dat de realiteit in andere landen en nu dus ook in Nederland.

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 07:32

Realiteit is aanpasbaar ;) Dus hoef je het niet als een vaststaand feit te accepteren :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 07:39

Loretta schreef:
Kijk eens naar het buitenland. Dit is de waarheid over de wolf en dit staat ons op lange termijn te wachten.
https://youtu.be/nkXw9wi5sj8

.

Ze hebben het erover dat deze dame waarschijnlijk vlakbij het hol kwam. Elk dier jaagt een mogelijke vijand bij zijn jongen weg. Logisch dat wolven dat ook doen. Frappant idd dat daar in NL over gezwegen wordt..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 07:42

Loretta schreef:
Bijna iedere poging tot natuurherstel in Nederland loopt uit in een fiasco. Met als kers op de taart het drama in de oostvaardersplassen. Nu gaan deze postzegelparkrangers met grote roofdieren experimenteren. Ik houd mijn hart vast.

Briljant!
En ook helemaal hoe ik er over denk.
Gaat nergens over dat de wolf hier weer een kans moet krijgen...het heeft alleen maar nadelen.

Mooie,lieve 2 jarige merrie welsh sectie B te koop (wordt 1.30)
Pony is erg mensgericht en heeft zeer mooie gangen. (Blikvanger)
2 geweldige jaaringhengsten te koop,welsh sectie b.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 07:58

vivian_ve schreef:
Ik snap eerlijk gezegd alle drama niet zo. In Australie hier hebben we tig verschillende soorten giftige slangen. Allemaal afschieten dan maar? Hier gaan honden, mensen, en andere dieren ook dood en dat zullen er meer zijn dan de dieren die door wolven gepakt worden. Je leert er mee leven. Alleen zijn de nederlanders er zo aan gewend het hele land voor zichzelf te hebben, dat de meeste mensen nergens meer open voor staan.
Wij wonen in de stad op het moment en hebben slangen in de tuin. Binnenkort verhuizen we naar de boerderij waar er geheid meer zullen zijn. Alle slangen zijn beschermd en je kunt er geen hek tegenop bouwen.
De natuur is prachtig maar brengt gevaren met zich mee, pas je aan zoals de dieren dat doen.

Het leven zonder de wolf gaat hier prima, dit is ook wat je gewoon in stand kunt houden zonder problemen.
Dus het veranderen geeft problemen in tegen stelling -het laten zoals het "was".
Jouw vergelijking slaat dus nergens op. En je reden snap ik ook niet, omdat de natuur maar gevaren met zich mee moet brengen ofzo? Terwijl het al bewezen is dat zowel de mens als de wolf het in Nederland prima zonder elkaar kunnen doen?
(Het wegnemen van slangen in Australië zal met 100% zekerheid andere problemen geven - gezien de voedselketen)

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 08:00

En als die voedselketen er niet meer zou zijn dan zou het met die slangen ook snel gebeurd zijn, al dan niet door menselijk ingrijpen vanwege de overlast :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 08:13

Het leven zonder wolf gaat hier prima. Dat is natuurlijk maar van welke kant je het bekijkt. Natuurtechnisch kunnen we heel veel baad hebben bij wolven. Denk aan de overschotten aan konijnen, herten, zwijnen die elk jaar schade aanrichten. Daarnaast verzwakt die populatie ook erg en worden ze door een gebrek aan natuurlijke vijanden ook brutaal.
De natuur zal proviteren van de aanwezigheid van roofdieren en wij uiteindelijk ook.

Adventkalenders, snoepgoed en andere leuke cadeau's

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 08:45

De mens kan de overschotten van konijnen, herten en zwijnen prima zelf reguleren, dat is al gebleken.
Populatie is niet zwak, omdat je het zelf al hebt over overschotten....ze doen het prima.

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 08:47

Precies... waarom al dat lekkere vlees op laten vreten door een wolf, dat kunnen we beter voor ons zelf houden :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 09:01

De populatie wordt zwakker omdat we minder goed zijn in natuurlijke selectie dan roofdieren. Wij schieten gewoon. Hierdoor wordt de populatie wel degelijk zwakker. Niet percee op het gebied van gezondheid, maar wel op andere vlakken. Daardoor werken ze indirect toe naar hun eigen ondergang.

Overigens geloof ik niet dat de wereld van mensen is. De wereld is van alles en iedereen, dus ook van de wolven. Wij schieten dieren af alleen maar omdat wij vinden dat er geen ruimte voor is, niet omdat we ze opeten.

Adventkalenders, snoepgoed en andere leuke cadeau's

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 09:07

En ja slaat nooit een mug of een vlieg dood ???
Overigens ben ik -gezien jouw overtuiging- blij dat er geen mastodonten meer rondlopen :)

Ik heb niks tegen wolven.... alleen hoeven ze van mij niet in Nederland (óf opgesloten in de OVP) :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 09:36

Veulen84 schreef:
De populatie wordt zwakker omdat we minder goed zijn in natuurlijke selectie dan roofdieren. Wij schieten gewoon. Hierdoor wordt de populatie wel degelijk zwakker. Niet percee op het gebied van gezondheid, maar wel op andere vlakken. Daardoor werken ze indirect toe naar hun eigen ondergang.

Overigens geloof ik niet dat de wereld van mensen is. De wereld is van alles en iedereen, dus ook van de wolven. Wij schieten dieren af alleen maar omdat wij vinden dat er geen ruimte voor is, niet omdat we ze opeten.

Genoeg wolven die ook gewoon doden om te doden en niet om op te eten.

Believe
If you can dream it, you can do it.

There is
Good in
the world

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 09:52

Quir schreef:
Veulen84 schreef:

Genoeg wolven die ook gewoon doden om te doden en niet om op te eten.

of juist niet doden en gewoon happen nemen uit hun prooi terwijl het dier nog leeft.
ik snap niet dat mensen denken dat de wolf dan maar het overschot gaat eten want daar is genoeg van... niemand kan een wolf vertellen dat ie maar konijnen moet vangen of het overschot aan wild... een wolf vangt wat ie voor zijn neus krijgt, of dat nu jouw hond, kat, veulentje of miss zelfs peutertje dat intreseert de wolf niet dat is allemaal 1

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 10:10

Het wachten is op het beroemde kalf in die put...

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:40

sneeuwpop schreef:
vivian_ve schreef:

Het leven zonder de wolf gaat hier prima, dit is ook wat je gewoon in stand kunt houden zonder problemen.
Dus het veranderen geeft problemen in tegen stelling -het laten zoals het "was".
Jouw vergelijking slaat dus nergens op. En je reden snap ik ook niet, omdat de natuur maar gevaren met zich mee moet brengen ofzo? Terwijl het al bewezen is dat zowel de mens als de wolf het in Nederland prima zonder elkaar kunnen doen?
(Het wegnemen van slangen in Australië zal met 100% zekerheid andere problemen geven - gezien de voedselketen)

Als je niet probeert te begrijpen, dan heeft het geen nut om te reageren. Verandering is iets dat je niet tegenhoud. De mens heeft in eerste instantie de wolf uitgeroeid.
Er zijn altijd consequenties als je een roofdier uit de weg ruimt. In Nederland is dat ook gebeurd. Mede daardoor hebben wij een ongezonde populatie van prooidieren (en nee, grote getallen betekent niet dat de populatie gezond is).
Waar ik heb gezegd dat de natuur gevaarlijk moet zijn, is mij een raadsel.. Maar ik vind het wel egoistisch dat mensen denken overal boven te staan zonder ook maar proberen zich aan te passen.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:47

DubbelDun schreef:
Realiteit is aanpasbaar ;) Dus hoef je het niet als een vaststaand feit te accepteren :)

Nouja, het ziet er niet naar uit dat de wolven Nederland uitgezet worden dus als ik jou was zou ik deze realiteit accepteren en meer tijd besteden aan het beschermen van je dieren in plaats van je druk te maken ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 12:48

vivian_ve schreef:
Als je niet probeert te begrijpen, dan heeft het geen nut om te reageren. Verandering is iets dat je niet tegenhoud. De mens heeft in eerste instantie de wolf uitgeroeid.
Er zijn altijd consequenties als je een roofdier uit de weg ruimt. In Nederland is dat ook gebeurd. Mede daardoor hebben wij een ongezonde populatie van prooidieren (en nee, grote getallen betekent niet dat de populatie gezond is).
Waar ik heb gezegd dat de natuur gevaarlijk moet zijn, is mij een raadsel.. Maar ik vind het wel egoistisch dat mensen denken overal boven te staan zonder ook maar proberen zich aan te passen.

Proberen te begrijpen?
Er is bij voor mij nog steeds geen goed argument gekomen waarom "we"

de wolf in Nederland moeten accepteren?
Dat heeft niks met begrijpen te maken!

Hoezo is de populatie prooidieren niet gezond? En zou die daadwerkelijk gezonder zijn met een wolf, dus is die populatie in bijv Duitsland (met wolf) zoveel gezonder? Graag een antwoord met feiten.

De verandering is er omdat er postzegelparkrangers zijn die vinden dat de wolf niet geschoten mag worden, terwijl dit hiervoor wel gedaan werd. Ik heb nog geen goed argument gevonden waarom deze verandering goed zou zijn voor Nederland.

Overigens net zoiets als met het Jacobs kruid, welke 1 of andere postzegelparkranger vond dat dat terug moest komen in Nederland met alle gevolgen van dien....

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:23

sneeuwpop schreef:
Proberen te begrijpen?
Er is bij voor mij nog steeds geen goed argument gekomen waarom "we"

de wolf in Nederland moeten accepteren?
Dat heeft niks met begrijpen te maken!

Hoezo is de populatie prooidieren niet gezond? En zou die daadwerkelijk gezonder zijn met een wolf, dus is die populatie in bijv Duitsland (met wolf) zoveel gezonder? Graag een antwoord met feiten.

De verandering is er omdat er postzegelparkrangers zijn die vinden dat de wolf niet geschoten mag worden, terwijl dit hiervoor wel gedaan werd. Ik heb nog geen goed argument gevonden waarom deze verandering goed zou zijn voor Nederland.

Overigens net zoiets als met het Jacobs kruid, welke 1 of andere postzegelparkranger vond dat dat terug moest komen in Nederland met alle gevolgen van dien....

Persoonlijk kan het mij niet schelen of de wolf terug was gekomen of niet. Maar hij is wel terug dus daar kun je om gaan zeuren of het accepteren dat het niet gaat veranderen en zelf aanpassingen maken.
In denk/hoop dat het de populatie van prooidieren gezonder zal maken. Een populatie verzwakt zonder natuurlijke roofdieren. Omdat de zwakkere exemplaren worden opgejaagd door de jagers en gedood worden en zodoende zich ook niet meer kunnen voortplanten aka natural selection. Als je die roofdieren weghaalt valt het systeem uit elkaar. Daar gaat natuurlijk een aardige tijd overheen.
Hoe kan ik daar in Nederland nou bewijs van geven als het nog niet eens werkelijk begonnen is? Ik neem aan dat je dat zelf toch ook wel snapt?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:43

Wat is dan je punt, aangezien het jou niks kan schelen of de wolf terug komt of niet?

Mij kan het wel wat schelen.
Ik denk dat na een vervelende periode van "proberen", de wolf alsnog weer gesaneerd gaat worden uit Nederland. Triest voor de slachtoffers van de wolf en de uiteindelijke slachtoffer, de wolf zelf.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 23:14

sneeuwpop schreef:
Wat is dan je punt, aangezien het jou niks kan schelen of de wolf terug komt of niet?

Mij kan het wel wat schelen.
Ik denk dat na een vervelende periode van "proberen", de wolf alsnog weer gesaneerd gaat worden uit Nederland. Triest voor de slachtoffers van de wolf en de uiteindelijke slachtoffer, de wolf zelf.

Dat iedereen in paniek raakt en denkt dat alleen voor hun gemak we de wolven maar moeten afschieten. Daar ben ik het niet mee eens.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 06:43

Paniek?
Nou dat lees ik niet echt terug in de reacties hier.

Ik zie vooral mensen die (onnodig) leed tegen willen gaan.... zowel dierenleed als financiële schade