50-plussers te paard ...

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 08:17

Vermiste huisdieren zijn een kwelling, je maakt in je hoofd de grootste rampscenario's.

Elledani: wat spannend allemaal! Ben even kwijt of ie al beleerd is?

elledani68

Re: 50-plussers te paard ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 13:32

Ze is 2 jaar dus voorlopig doen we niks met haar, wel zijn we haar langzaam aan het laten wennen aan het in de handen zijn want zo groen is ze wel. En verder een fijne plek voor haar zoeken zodat ze lekker verder kan uitgroeien.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 16:39

elledani68 schreef:
Ze is 2 jaar dus voorlopig doen we niks met haar, wel zijn we haar langzaam aan het laten wennen aan het in de handen zijn want zo groen is ze wel. En verder een fijne plek voor haar zoeken zodat ze lekker verder kan uitgroeien.

Tip; https://www.lelymarehorses.com/mare-foa ... en-kuddes/
Hier heb ik 10 jaar met Kid gestaan. Een aanrader :j

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 04:51

Marilu:
Fijn dat de kat terug is!! Hoop dat ze snel ook weer helemaal fit is!

Hier even minder aanwezig : ben in Roemenië hondenhokken aan het bouwen Afbeelding
Afbeelding

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:33

Wat een goed werk punz *\o/* en wat een snuitje

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 12:48

Inderdaad een goed werk, Punz. Ik neem aan dat het om opvang van straathonden gaat ? Wat gebeurt er uiteindelijk met die honden ? Zijn die allemaal bedoeld voor adoptie richting buitenland ?

Elledani68, mooi paard heb je daar ! Ik heb het allicht vergeten : van waar is het paard dan ook al weer gekomen ? Veel succes en een mooie tijd met haar gewenst !

Poes is terug in huis geweest en heeft vannacht nog eens goed kunnen doorslapen, binnen op de zetel, in de 'armen' van onze oude - gecastreerde - kater <3

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 15:38

Gelukkig marilu heeft poes veilig kunnen slapen zal haar zeker goed gedaan hebben , zo in de armen van je oudje.

Dank je justkid ga er eens kijken daar.

Vinatera komt uit Spanje. Het is een ontzettend lief dier maar kent echt weinig, ze heeft daar altijd tussen haar familieleden gelopen en zoals de fokker omschreef is haar harde schijf nog leeg. Moet maar eens met een paarden ict’er gaan praten hoe we bepaalde dingen het beste kunnen doen. Alle tips zijn welkom ook goede ervaringen met instructeurs of workshops zijn welkom. We willen straks geen gecrashte harde schijf :D
Ondertussen ook trotse moeder. Mijn twee oudste doen het zo leuk met haar, ook mijn zoon je ziet hem groeien als hij met haar loopt

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 17:57

OK, elledani68. Is het dan een PRE ? Of een kruising ?
Ben net een weekje in Andalucië geweest en heb daar ook wel weer wat mooie paarden gezien. Ik vind die Iberische paarden echt wel supermooi.
Wat me wel wat tegenstond, was dat diverse paarden en ezels in de wei vastgebonden staan, aan een koord van zo'n 3 à 4 meter lang. Schijnt dat het officieel niet meer mag, maar blijkbaar wordt het toch nog gedaan.

Zit hier weer wat met mijn handen in het haar wegens mijn moddervette jongste paard ... Aangezien ik een weekje weg was en mijn zus/oppas had aangegeven dat ze waarschijnlijk toch niet ging blijven slapen hier (wat ze dan uiteindelijk toch blijkt gedaan te hebben), vond ik het het beste om de paarden dag en nacht op de wei te laten. Nu, dat heeft wel wat verkeerd uitgepakt met de jongste ... ze is nu echt té dik. Ondertussen dus wel weer 's nachts van de wei, maar dan krijg ik het niet over mijn hart om ze 12 uur zonder eten te laten staan ... dus voor 's nachts toch maar een portie hooi ...
Maandag komt de dierenarts ter controle van haar peesontsteking, dus ik verwacht weer (terechte) commentaar. Hopelijk is haar pees terug ok, zodat ze meer aan het werk kan en dus toch weer wat extra calorieën verbrandt ... alhoewel, de dierenarts zegt dat een uurtje of zo werken geen verschil maakt in het afvalproces ...

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 08:07

Jeetje Marilu hoop dat de dierenarts met een goede uitslag komt. En paarden helemaal zonder voer zetten is inderdaad ook niet zo fijn. Beetje moeten ze wel knabbelen dan maar mini portie’s lastig hoor.

Vinatera is een volle P.R.E. en met de fokker hebben we echt wel geluk gehad echt een man met passie voor zijn dieren, geen 1 zag er slecht uit. Ze liepen los in grote paddocks want van wei kon je niet spreken stond geen grasspriet, tenminste in de zomer niet. Soms in je leven moet je tegen de juiste persoon aan lopen en in dit geval zijn we dat ook.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 08:14

Een uurtje werk maakt echt wel uit hoor. De kilo's zullen er niet onmiddellijk afvliegen maar wel beetje bij beetje! En het is sowieso ook heel goed voor het metabole systeem. Paarden met ems doen het vaak veel beter als ze dagelijks een half uur of een uur aan het werk moeten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 08:20

Zoals mijn oude hoefsmid altijd zei: elk uur dat ze werken kunnen ze óók niet vreten, dus het gaat dubbel op :))

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 08:22

Hier dit jaar het advies van mijn zwager (veehouder) opgevolgd en de paarden dagelijks hooi aan het bijvoeren en de helft van het weiland gegeven. Hooi worden ze minder snel dik van en waar hooi zit, hoeft geen gras gegeten meer te worden. Moet zeggen dat het inderdaad scheelt, ook met de jeuk van de PRE. Suiker heeft hier dus heel duidelijk invloed op het zomereczeem.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 09:20

Haha, Ibbel, goeie uitspraak van je smid :D Daar valt inderdaad niets tegen in te brengen !

Ik kan het dus best aanpakken zoals ik nu doe : 's avonds van de wei, wat hooi geven en het bewegen terug opdrijven.
Het is echt wel een jaarlijks terugkerend fenomeen in het voorjaar ...

Altijd wel uitkijken geblazen voor hoefbevangenheid, nietwaar ... Maar hopelijk wordt niet ieder te dik paard ook effectief hoefbevangen ...

Dat klikt dan allemaal heel positief, Elledani68 ! Zal voor Vinatera ook wel een aanpassing worden : gras eten ! En minder hete temperaturen (alhoewel dit weekend er ook wel mag wezen qua warmte ;) ).
Ik hoop dat je er een fantastisch paard aan mag hebben. PRE's hebben toch een goeie reputatie, hé !

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 10:05

Ibbel , een goude uitspraak van je oude hoefsmid die gaan we onthouden.

Margee ook dat is een goeie tip en ook daar is niks tegenin te brengen.

Marilu, we merken nu al dat het een dametje is, en de grasjes vind ze wel lekker een appel of wortel daar snapt ze niks van en doet daar dus ook niks mee

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 08:56

Zo, gisteren goed nieuws gekregen van de dierenarts : de peesontsteking van ons jongste paard is genezen ! Ze mag terug aan het werk. Nu ga ik nog eventjes met rijden wachten, omdat de twee grootste oorzaken van de ontsteking nog niet zijn aangepakt : de stand van haar hoeven en de te zware piste. Smid komt in iedere geval nog deze week en normaal gezien (eindelijk !) ook de grondwerker om de piste aan te pakken. En dan voorzichtig weer beginnen !
Over haar overgewicht heeft hij me geen preek gegeven, maar hij heeft wel laten verstaan dat het dieet mag voortgezet worden. Komt zo in ieder geval positiever bij mij binnen :D

En, ook de paardentandarts is geweest en beide paardendametjes hebben zich - zonder verdoving - beschaafd gedragen, dus dat was ook wel positief én een groot verschil met hun houding vorig jaar, want toen hebben ze de man wel aan het zweten gekregen :o Gelukkig blijft de tandarts altijd uitermate rustig en paardvriendelijk !

En met het poezenvolk is ondertussen hier ook alles weer peis en vree !

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 10:58

Wat een heerlijk nieuws Marilu! Daar kun je weer fijn mee verder!

Pluk de dag!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:41

@marilu wat een heerlijk nieuws. Ik heb ook in dag schuitje gezeten met peesontsteking van paardlief. Bijna een jaar eruit geweest en traantjes gelaten toen de da op stal kwam met de scan en niks meer kon vinden. Man wat ben je dan blij hè?

Ben net klaar met werk maar er komt zo een bui. Dus ik wacht nog even met naar stal gaan. Vanavond komt er onweer. Dus ik ga tussendoor wel even naar meneertje. Gisteren heerlijk in de bak gereden en de twee lesjes die ik nu heb gehad werpen zijn vruchten al af. Zijn afwijking naar links word steeds minder, komt denk ik ook doordat baasje nu recht op het paard word gezet :=

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 18:31

Goed nieuws Marilu! Fijn gevoel geeft dat hè!?

Vandaag weer rondje met stalgenoot gemaakt. Fijn ritje gehad en zij heeft voor het eerst buiten even op commando gegaloppeerd, meestal is het onvrijwillig en chaotisch. Ze was helemaal happy!

Hulp bij trailerlaad problemen, kijk op http://www.horse-assist.nl

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 20:59

Afbeelding
Ik zit nog even op mijn roze wolkje. Zojuist een heerlijke bosrit gemaakt, helemaal in ons uppie. Genoten. Zelfs een galoppertje gedaan. En helaas de eerste dazen gespot. Maar ook drie roofvogels en een vos. En meneer moest weer eens uitgebreid plassen onderweg :')

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:00

Nu is het wachten op de rode wolk, volgens buienradar moet die zo komen

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:07

Supernieuws Marilu! Heel fijn!!

Ben inmiddels weer terug uit Roemenie. Zoals gezegd hondenhokken gebouwd bij / voor een dame die als particulier ( ze werkt eigenlijk als docente) gewonde zwerfhonden van straat plukt, zorg dat ze de benodigde medische zorg krijgen, om vervolgens te proberen ze geadopteerd te krijgen ( wat gelukkig meestal wel lukt.)

Was een absoluut bijzondere ervaring, in een absoluut bijzonder ándere wereld. De dame zelf woont in een stad, maar haar moeder, waar ze een deel van de honden opvangt woont op het platteland, en daar is het leven gewoon nog ronuit primitief. Minihuis zonder verwarming, wisselende beschikking over electra, water deels gewoon regenwater, deels put, deels waterleiding.Zorgen dat er altijd iemand op het terrein is omdat anders je tuin wordt leeggeroofd. Eten wordt zelf verbouwd, kippen voor eieren en vlees, geit voor melk en uiteindelijk ook vlees.
Maar goed.. wij kwamen dus ter ondersteuning/ helpen bij het opknappen van de hokken ( In Roemenie geen (betrouwbaar) mens te krijgen die het betaald wilde doen.. vandaar onze ondersteunings actie...Van 1 hok de wanden gerepareerd zodat het weer bruikbaar is. Op twee andere kennels het dak vervangen én in een binnenhok de vergane vloer verwijderd en opnieuw van een betonvloer voorzien ( let wel: zonder beton molen oid... gewoon eigenhandig cement, zand en water mengen en over de vloer verdelen... Ben er dík uitgewerkt door de 80 jarige moeder van de dame die we hielpen.. Echt.. ongelofelijk, qua conditie en handigheid ons allemaal zó ronduit de baas! Wat een dame!
En dan vervolgens net zo makkelijk ons het meest heerlijke eten ooit voorzetten ( natuurlijk ook allemaal uit eigen tuin...)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan ga ik vanaf nu gewoon weer paardenfoto's/ tekst etc posten hoor..

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 21:41

Bijzonder Punz! Dankbaar werk denk ik.
Wij hebben Hongaren voor ons werken in NL. Aparte zitten er tussen. Heel andere cultuur en gebruiken, vertrouwen weinig mensen. Ook een paar hele goeie die nu proberen of ze in NL mogen blijven. Zijn druk bezig onze taal te leren.

Hulp bij trailerlaad problemen, kijk op http://www.horse-assist.nl

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 07:33

Marilu, wat een geweldig nieuws wat een opluchting zal het zijn geweest.

Het weer afgelopen paar dagen was ook wel heerlijk voor bosritjes, zondag wel een beetje warm dus jammer gemoeg ook hier ineens weer volop dazen en vliegen, vooral Phoenix heeft daar veel last van.

Punz wat een goed werk zeg. Wij zijn ooit eens op skivakantie in slowakije geweest, als je daar dan loopt met een vol boodschappen karretje en er loopt een oud vrouwtje achter je met een ui en een wortel in haar mandje zie je het verschil ineens heel duidelijk.

Ondertussen zijn wij bezig om Vinatera de basis te leren, meelopen, voetjes geven. Het is een heerlijke dame maar vooral die voetjes zijn lastig voor haar, phoenix was twee dagen dat we het haar leerde een twee jarige is een ander verhaal :o

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 20:17

Klinkt wel leuk zo, Elledani68, dat je Vinatera nog zoveel kan leren ! Succes ermee en geniet van het moment :)

Punz, een pluim voor jouw werk in Roemenië ! Klinkt wel als een (kleine) cultuurshock die je daar meegemaakt hebt.

Met het oog op het welzijn van onze paarden hun pezen, meer bepaald nav de peesontsteking van onze jongste, is hier vandaag de piste vergroot en het aanwezige zand verspreid over de grotere oppervlakte. Ik hoop dat het zo goed werkbaar en berijdbaar gaat zijn. Op het eerste zicht en gevoel is dat zo (heb wel nog niet gereden).
Lijkt nu wel een zee van ruimte, vooral ook waarschijnlijk omdat alles nog zo netjes glad ligt.

De smid is ook weer geweest. Bedoeling was dus om de stand van onze jongste haar hoeven te corrigeren, maar volgens hem kan dat niet zonder hoefijzers (vooraan) in haar geval. Maar ik ben niet voor ijzers te vinden, niet in het minst omdat ik vrees dat ze dan heel gemakkelijk gaat uitschuiven als de weide nat ligt. Wordt dus nog vervolgd ...
In ieder geval heeft de smid er nog maar eens de nadruk op gelegd dat ze nog veel moet afvallen en dat vooral dat haar hoeven ten goede gaat komen. Ik probeer, maar het is niet gemakkelijk met een paardje dat zo snel bijkomt ...

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:23

Wat goed van je Punz! En van moeder en dochter in Roemenië ook natuurlijk. Ik heb alleen wel de indruk dat het daar dweilen met de kraan open is. Ik heb trouwens net een Roemeense hond geadopteerd. Via een Nederlandse stichting. Zij houden ook sterilisatie rondes daar. Is hard nodig.