50-plussers te paard ...

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

cissy

Re: 50-plussers te paard ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:26

Ik krijg gezinsuitbreiding! Was er al een poosje mee bezig maar is nu officieel! Meet Mambo!
Afbeelding
Hij moet nog even groeien maar komt 15 juli mijn kant op.

Kanniewachtenie... *\%/*

Hulp bij trailerlaad problemen, kijk op http://www.horse-assist.nl

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:56

mysa schreef:
Wat goed van je Punz! En van moeder en dochter in Roemenië ook natuurlijk. Ik heb alleen wel de indruk dat het daar dweilen met de kraan open is. Ik heb trouwens net een Roemeense hond geadopteerd. Via een Nederlandse stichting. Zij houden ook sterilisatie rondes daar. Is hard nodig.

Het is inderdaad wel een beetje dweilen met de kraan open. Maar goed :er worden idd sterilisatie/castratie rondes gehouden... en tja.. elke van de ellende geredde hond is er 1 denk ik dan maar.

Vrees alleen dat er nog wel een hele cultuur omslag moet komen wil het gehele probleem opgelost zijn. Maar goed. Met niets doen gebeurd er ook niets... dus voorlopig dan toch maar even de druppel op de gloeiende plaat zijn... :') )

En wat leuk! Via welke stichting heb je geadopteerd??

Enne.. Marilu: mbt het afvallen:
Graasmaskers doen echt wonderen. Daar hou ik mijn extreem sobere Connemara's heel mooi mee op gewicht!! Overdag als ze op het gras staan, graasmasker op. Savonds en snachts met schraal hooi op het paddock. Werkt perfect!

Cissy:
Gefeliciteerd. Mambo is echt té lief!!!

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 08:39

Hallo, pretty boy Mambo !
Mooi beestje, Cissy :j

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:11

Wat een lekker dingetje Cissy, gefeliciteerd met mooie mambo

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:35

Wat een leukerd is Mambo. Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.

"Keep Buggering On" "Under a cherry tree there are no strangers"
W. Churchill en Appleman, Leiden, 3 december 2019 Dalai Lama, Ahoy Rotterdam, 16 september 2018

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:37

Is Mambo een speciaal ras met zijn mooie verdunde kleurtje?
Ik laat mijn kat volgende week weer dekken. Blijft zó leuk die kleine kittens <3

Pluk de dag!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 10:56

Nee Mambo is het resultaat van waarschijnlijk een raspoes met zwerfkater en daarna zwanger op straat gedumpt... gelukkig is mamma opgevangen voordat dr kittens ter wereld kwamen. Hij komt uit Spanje bij een stichting vandaan.
Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:27

Wat een schatje, Cissy <3

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:25

Ik hoop het van ganser harte dat het een schatje is. Ken m alleen van foto's en filmpjes en de verhalen van de mensen waar hij woont. Moet maar avonturen hoe hij werkelijk is als hij bij mij is. Ben benieuwd wat mijn katten er van vinden.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 08:38

<3 Oh dat jonge katje! Wat zijn ze toch schattig! Hoe wen je wat oudere katten aan zo’n kleintje in huis?

Een 50+ lesklant heeft een mooi nieuw, 6 jarig paard. Die is pas een half jaar geleden bij ons beleerd. Mevrouw heeft ‘m overgenomen en reed circa 2/3x per week. Nu heeft ze meer tijd en rijdt dus intensiever. Paardje vindt dat overdreven, vrijdag begon ie wat te nukken, gisteren staakte hij voluit. Ze heeft ‘m wel bijgetikt, maar toen ie begon te ‘hobbelen’ durfde ze niet meer. Hij is net hier gearriveerd, wij zullen hem even ‘bijpraten’ ;)

Omdat ze zo verdrietig is en vindt dat ze faalt (ze reed vroeger zware Tour) heb ik haar naar dit topic verwezen. Ze denkt dat het niet meer goed komt met haar ruin, ondanks dat wij de ervaring hebben dat als ie even doorgepakt wordt (en meer respect voor been en tikje heeft) zij hem best weer over kan nemen en dat het vaak dan thuis weer prima gaat.
Iemand ervaring met ‘correctie’ van een puberpaard door een ander om haar moraal (‘zie je wel, ik ben te lief.. te bang en te oud!’) weer op te krikken? :D

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 09:07

Leeftijd heeft er niets mee te maken. En lief is prima, als lief maar gepaard gaat met vastbeslotenheid. Calm and assertive, zoals Cesar Millan over honden zegt. (ben overigens geen Millan-adept hoor, maar daar heeft hij een punt).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 09:38

Ik zou eerst eens kijken of paardje geen gelijk heeft en misschien even een weekje rust nodig heeft. Misschien even kijken of het zadel nog wel lekker ligt en zo. Paarden die puberen geloof ik geen barst van. Als een paard protesteert bij meer werk, is daar meestal een goede reden voor. "Mensje pesten" bestaat imo niet.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 09:40

Ik zou beginnen met proberen te begrijpen waardoor de verandering in het gedrag van het paard wordt veroorzaakt.

Pat Parelli quote:
Citaat:
If your horse says no,you either asked the wrong question, or asked the question wrong

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 09:41

Ibbel schreef:
Paarden die puberen geloof ik geen barst van. Als een paard protesteert bij meer werk, is daar meestal een goede reden voor. "Mensje pesten" bestaat imo niet.

Sluit ik me bij aan!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-19 10:29

Dat gaat toch niet altijd op, volgens mij. Ik denk dat bepaalde - slimmere of zelfbewustere (om het woord dominantere niet te gebruiken) - paarden best wel doorhebben dat ze bij bepaalde ruiters hun willetje kunnen doordrijven en dat dit dus niet noodzakelijkerwijs ligt aan een onderliggend fysiek probleem bij het paard in kwestie. De meeste paarden kunnen hun ruiter feilloos 'lezen', denk ik.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 11:17

Een paard kan het toch nooit fout doen! Het is nl. niet zijn verantwoordelijkheid om eigen input te geven aan wat de mens van hem wil. De enige dominantie in de relatie tussen mens en paard komt doorgaans van de mens...

Als paarden (uit oogpunt van de mens) ongewenst gedrag vertonen, dan moet de schuld altijd bij die mens worden gezocht.

Vraag je iets wat het paard nog niet snapt/kent? (b.v. aan de teugel lopen terwijl de basis voor rijden met contact nauwelijks is bevestigd)
Vraag je iets waar het paard pijn door ondervindt? (b.v. bit , zadel, neusriem, sporen.. genoeg voorbeelden te bedenken)
Vraag je iets waardoor het paard onzeker wordt? (b.v. alleen in de bak rijden ieder paard blijft van nature het liefst veilig in de kudde!)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 11:38

De schuld wordt ook zeker bij de mens gezocht, het is een amazone die doorgaans met hete, sensibele paarden werkte. Deze nuchtere ruin gaat nu dominant gedrag vertonen. In combinatie met zijn slimheid (hij leert razendsnel) heeft hij in de gaten dat de frêle dame op zijn rug afwachtend reageert waarop hij de leiding (lees: we gaan ff niet voorwaarts en nageeflijk) neemt.
Oorzaak is zeker niet lichamelijk; alles is keurig gecheckt en in orde bevonden.
Ik vroeg ook niet om de oorzaak in twijfel te trekken, we zijn een professionele stal ;)

Dit topic is altijd positief en realistisch van aard. Ik hoopte dat ze ervaringen kon lezen van ruiters die ook echt niet altijd zo doortastend meer (durven) zijn. En ja, haar leeftijd is daar mede debet aan. Ze heeft niet meer de snelheid en souplesse van 30 jaar geleden en merkt dat haar lichaam soms niet doet wat ze zou willen. Soms heb je wat externe hulp nodig, geeft niks. Het zou mooi zijn als een leeftijdsgenoot van haar dat aan den lijve ondervonden had en haar een hart onder de riem kon steken. Mijn moeder is erg onverdroten, dus dat helpt niet :D

Ik heb er net op gezeten. Een goed getimede fikse tik op zijn royale billen samen met twee stevige beenhulpen was genoeg om orde op zaken te stellen. Een waarschuwend lelijk woord bij poging 2 bleek genoeg om hem van zijn plannetje af te helpen. Klaar. Nu zijn amazone nog overtuigen, ik wil haar zo graag het plezier in het rijden op haar eigen paard weer teruggeven. Voor nu rijdt ze plezierig op de mijne.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 11:57

Vaak is angst van de ruiter de oorzaak van ongewenst gedrag van het paard.
Niet omdat het paard er 'misbruik van maakt' maar omdat de angstige ruiter (soms onbewust) tegenstrijdige hulpen geeft, waardoor het paard gewoon niet weet wat er nu van hem wordt gevraagd.
Resultaat kan bv zijn: er van doorgaan, staken, bokken. "Stout paard" zegt men dan!

Voorbeeld: Ik zelf heb angst om te springen. Ik zou het dolgraag willen doen, maar ik weet zelfs een ervaren springpaard te laten weigeren voor een sprongetje van 50 cm... Voor het oog doe ik alles goed (verlicht zitten, been er aan, ruimte geven) maar als mijn innerlijk desondanks schreeuwt "we gaan crashen" zet ik me daar kennelijk onbewust schrap voor en het paard neemt mijn twijfel/ angst over.

In dit geval heel duidelijk dat het niet aan het paard ligt, toch?
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 09-06-19 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:00

InekeN schreef:
Ik heb er net op gezeten. Een goed getimede fikse tik op zijn royale billen samen met twee stevige beenhulpen was genoeg om orde op zaken te stellen. Een waarschuwend lelijk woord bij poging 2 bleek genoeg om hem van zijn plannetje af te helpen. Klaar. Nu zijn amazone nog overtuigen, ik wil haar zo graag het plezier in het rijden op haar eigen paard weer teruggeven. Voor nu rijdt ze plezierig op de mijne.

Ik ken je niet, maar op basis van wat je hier schrijft zou ik de amazone een andere instructeur willen aanraden -O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:06

Ja, ik word hier ook niet echt vrolijk van. Maar goed, ieder z'n ding. Duise Gründlichkeit zullen we maar denken...

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 13:00

Huh?! Waar gaat dit over, omdat ik in Duitsland woon?! Ongelooflijk dit... :')
Fijne dag verder.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 13:02

InekeN, ik herken het wel een beetje, mijn oude merrie was een vrij hete en sensibele hardloper. Daar hoefde je niet aan te drijven en meestal was iets denken al genoeg hulp voor haar om te verstaan. Mijn ondertussen niet meer helemaal jonge paard is weliswaar gemakkelijk te overprikkelen, maar is een stuk gemakzuchtiger en vergt veel meer "aanwezigheid" om het goed te laten gaan. Die omslag kost mij best een hoop moeite, die oude heb ik ruim 24 jaar gehad en je raakt er aan gewend. Ik ben nu bezig met "omscholen" met behulp van 2 personen begeleiding: eentje voor het feitelijke inzicht en het zetten van stappen voorwaarts (kan zo 2 maanden tussen de lessen zitten) en eentje die mij gewoon door het rijden l*lt. Uiteindelijk is het meters (durven) maken en steeds weer hameren op je houding, je aanwezigheid, het blijven rijden, etc.
Dus ik zou het voor jullie amazone zoeken in een tijdje intensieve begeleiding van het rijden. Iemand die vanaf de grond meekijkt en je door iets "spannends" heenkletst is best heel waardevol.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:07

Ik ben het met GeraldineVD eens en ik ben het met de reacties eens.

Het is duidelijk dat de oorzaak (klinkt al een stuk beter dan "schuld") bij de ruiter ligt. En zelfs al zou het toch een beetje aan het paard liggen, werken aan het paard doe je via de ruiter dus wat er ook aangepast moet worden doe je via de ruiter.

Maar heel soms moet je gewoon ophouden met vragen en het eisen. Er zijn paarden die graag de grens opzoeken en pas na een paardsiaanse aanwijzing (hoef tegen het lijf) accepteren dat die grens een harde grens is.

Om een voorbeeld te geven, mijn vorige paard was niet zo super gevoelig. Kon alles maar werd niet warm of koud van een verkeerde of overdreven hulp. Was daarom ook een perfect leerpaard voor me. De 2e of 3e keer dat ze bij ons op de trailer moest had mevrouw er geen zin in. Met wat geduld erop gekregen, geen probleem. Keer erop had ze weer zoiets van "neuh, vandaag is het echt teveel moeite die klep op te lopen". Ik heb haar aan mijn vrouw gegeven, die liep een rondje om dan naar de trailer te stappen. Ik ben klaar gaan staan met de achterstang en toen ze aarzelde heb ik de punt van die stang behoorlijk stevig in haar derrière geplant. Waarop ze me aankijkt met een blik van "oh, je meent het echt" en ze loopt zonder stress de trailer op.

Elke keer daarna, als ik de stang in de hand had was het "ja ja, ik snap het al" en liep ze voorbeeldig kalm en ontspannen de kar op :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:16

Tja, dit is niet mijn aanapak noch die van WB. En dan kan je beledigd zijn en vinden dat dit de enige juiste aanpak is, of je kan misschien ook even stoppen en denken: gut, wil mijn paard me misschien tóch iets vertellen. En dan blijf ik betwijfelen of je paard je wil vertellen: "baas, bekijk het maar, ik ga eens lekker dwarsliggen vandaag, gewoon, omdat ik daar zin in heb."
En een flegmatiek paard kan je idd een keer een rotschop geven en 'm door wat 'm dwars zit heenslaan. Dat hoef je met een sensibel paard niet te doen. En dan is je probleem met het flegmatieke paard misschien wel even opgelost. Dan kom je er later mogelijk alsnog achter wat z'n boodschap was. Als-ie gaat schreeuwen ipv fluisteren. De toekomst zal dat ongetwijfeld uitwijzen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:34

Pezen genezen *\o/*

schattig poesje <3

Wat betreft het paard, kan het goed zijn dat mevrouw zelf het ongewenste gedrag, onbedoelt, heeft bevestigd.
Door iedere keer op het houden, dus belonen, bij fout gedrag , is het paard er van uitgegaan dat dat de bedoeling was.
Zo kun je het braafste paard tot levensgevaarlijk trainen.

Ik krijg een beetje het idee dat dat hier gebeurd is.
Dan zul je dus moeten omscholen en goed duidelijk moeten zijn bij ongewenst gedrag maar de dame zal juiste training moeten krijgen anders is het paard gelijk weer terug bij af als de dame er weer op zit.

Ik had zelf altijd hete sensibele paarden en toen kwam Blue.
Recht toe rechtaan, niet heet maar wel redelijk dominant en veel minder gevoelig zowel lichamelijk als geestelijk.
Dat vergde van mij behoorlijk wat omscholing om hem te kunnen lezen.

♥ Blue ♥ ♥ Tika ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika