hoe wordt de inchmaat bepaald - standaardmaten paszadels?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

dorothea

hoe wordt de inchmaat bepaald - standaardmaten paszadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 20:51

Een aantal personen bij ons op stal - waaronder ik - heeft problemen met het zadel en dientengevolge met de zadelverkoper. Het zadel betreft een Erreplus (nieuw), de naam van de zadelverkoper via PB. Met het nieuwe zadel wil mijn paard alleen nog als een giraffe lopen in stap en draf en in galop lijkt hij op een kreupel hobbelpaard met een identiteitsprobleem.
In het halfuurtje dat ik het zadel kon proberen moest ik de beslissing nemen om het wel of niet aan te schaffen. Een proeftijd was niet mogelijk, toch jammer met een zadel van €4.000. Maar goed, dat is mijn probleem.
Mijn paard heeft een korte rug, ik was al een tijd op zoek naar een nieuw zadel, en volgens de zadelverkoper paste dit perfect en dus ja, ik heb me over laten halen.
Nu weet ik helaas niet op welke maat zadel ik heb gereden, maar volgens de verkoper was een nieuw zadel van 17 inch de enige mogelijkheid voor mijn paard. Oké, jij bent de deskundige dus ik heb de handtekening gezet.
Ik vermoed echter dat ik op een groter zadel heb gereden, want oh jongens toch, wat een -:(- zadel heb ik gekocht. Ik moet steeds naar voren verschuiven om goed in balans te zitten want ik zak volledig over de lepel heen, en bij het aanspringen in galop val ik achterover. Lijkt me toch een zadelprobleem, want bij m’n oude Hulsebossie heb ik nergens last van. Dat zadel ligt dus ook weer op m’n paard. Mijn instructrice vindt deze combi veel beter, hij loopt beter en ik zit, in plaats van een beetje te hobbelen, als een huis. Wat een spijt... :(

Morgen gaan we in gesprek met de zadelverkoper, is er een deskundige in de zaal/Bokt??

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!

Veraaaaah

Re: hoe wordt de inchmaat bepaald - standaardmaten paszadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 21:33

Oeh dat is wel heel zuur zeg. Hoe was het met proefrijden? Vind het wel erg raar dat je geen proeftijd oid hebt gekregen. €4000 is echt een hoop geld!

Las ook dat je paard er zeker niet beter door loopt? Was hij voorheen wel altijd recht en ontspannen? (En niet als een giraffe).

Glamour Girl de mooiste schimmel <3
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-19 21:56

Ik vermoed dat ik met proefrijden een andere maat zadel heb gereden. Een middenmaatje zeg maar. En ja, het zat goed, maar na 5 zadels zit ieder zadel goed. Maar een proeftijd was absoluut niet mogelijk.

www.wereldasielen.nl kijk hier eens op voordat je naar het zonnige Zuiden vertrekt....zomercampagnes>vakantietips
En dan ineens is ze er niet meer: de liefste hond van de wereld. Zsa Zsa, rust zacht in de grote hondenhemel. Ik mis je...
Je spreekt vloeiend Frans en je wilt wat bijverdienen op free-lance basis? PB me voor meer info!

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:53

Wat vervelend! Typisch geval van niet-conformiteit, lees onderstaande link. Je staat in principe heel sterk in je recht, je bent niet tevreden over het geleverde product en had meer mogen verwachten gezien de klasse van het zadel en de kunde van de passer. Je kan desnoods een 2nd opinion laten uitvoeren die een meting maakt van zadel en rug en kan uitleggen waarom hij niet past, voor zowel jou als je paard

https://www.charlotteslaw.nl/wat-is-conformiteit/

Instructie gericht op DRAVERS
Fb: Dravend Succes

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 08:32

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 08:49

Odetje92 schreef:
Wat vervelend! Typisch geval van niet-conformiteit, lees onderstaande link. Je staat in principe heel sterk in je recht, je bent niet tevreden over het geleverde product en had meer mogen verwachten gezien de klasse van het zadel en de kunde van de passer. Je kan desnoods een 2nd opinion laten uitvoeren die een meting maakt van zadel en rug en kan uitleggen waarom hij niet past, voor zowel jou als je paard

https://www.charlotteslaw.nl/wat-is-conformiteit/

Dank je. Interessante link. Het zal voor mij dan wat moeilijker worden want ik heb het zadel sinds november 2018. Ik ga straks eerst maar eens horen wat meneer te vertellen heeft om zo nodig (en dat zal wel gezien de recensies op Bokt) een deskundige voor een second opinion te benaderen. Ik ben alleen bang dat het erg moeilijk is om iemand te vinden die écht onafhankelijk is, die er geen belang bij heeft dat hij het zadel als niet passend beoordeeld. Verreweg de meesten verkopen/maken zelf ook zadels, dus hoe belangeloos ben je dan?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 09:59

Veraaaaah schreef:
Oeh dat is wel heel zuur zeg. Hoe was het met proefrijden? Vind het wel erg raar dat je geen proeftijd oid hebt gekregen. €4000 is echt een hoop geld!

Las ook dat je paard er zeker niet beter door loopt? Was hij voorheen wel altijd recht en ontspannen? (En niet als een giraffe).

Paard is wat moeilijker laag en rond te rijden, door een korte rug (ter vergelijk: een kort zweepje is moeilijker te buigen dan een lange zweep), maar in dit geval zit ik waarschijnlijk mijn paard in de weg doordat het zadel niet bij mij past.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 10:04

Ter aanvulling: ben net een artikel de Bit tegengekomen waarbij Andy Foster uitleg geeft over zadels die niet bij de ruiter passen. En alle kenmerken zijn op mij van toepassing. Achterblijven bij de beweging (check), naar achteren schuiven (check). Gelukkig had ik dit al laten via een appje, dus het is geen verzinsel van mij, maar enig probleem is hoe ik dat kan bewijzen ;(
Laatst bijgewerkt door dorothea op 16-06-19 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tarico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:06

Ik hoop niet dat je het zadel bij Bregmans hebt gekocht, wat een puinpoeier verhalen hoor ik daarover |o
Hebben je stalgenootjes ook problemen met hun zadel?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 10:42

Mag ik vragen waarom iedereen zo negatief is over de persoon bij wie ik het zadel heb aangeschaft? Ik wil straks graag met praktijkvoorbeelden op de proppen komen. Zijn naam heb ik bewust niet genoemd overigens. Ik wil niet beschuldigd worden van zwartmakerij, daar ik vermoed dat dit wel eens een heel lang (eventueel juridisch) gevecht kan gaan worden.

Nielojram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 14:26

Puur uit nieuwsgierigheid, hoor, maar waarom heb je een nieuw zadel gekocht als je HB zo goed bevalt?

Ik kom uit Ironië, dit ligt aan de Sarcastische zee.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie