50-plussers te paard ...

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

BusyMissy

Re: 50-plussers te paard ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:01

Dat is waar ik een paar weken geleden een weekend workshops heb gevolgd. Heel bijzonder hoe dit werkt! Zeer talentvolle vrouw ook. Heb al vele jaren paarden getraind, zadelmak gemaakt en gecorrigeerd maar met mijn huidige merrie lukte het niet om volledig vertrouwen op te bouwen. Met deze methode lukt het nu wel, merk nog iedere week verschil. Ik ben er nog steeds verbaasd over hoe goed dit begrepen wordt door een paard. Maar ik raad wel aan om eens een training of workshop daar bij te wonen, dan snap je het geheel van de opzet en het hoe en "waarom" er op deze manier getraind wordt en met welk doel.

Pluk de dag!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:27

.

Roze wolk / ego post / penny alert...

WE DID IT!!

"Gewoon" met stalgenoot heerlijke buitenrit gemaakt. Ok, het wás een staprit... Maar toch een kleine drie kwartier met mijn racemonstertje heerlijk relaxed op pad geweest!!!:

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 19:55

Yeeeaahhh! You did it!! Topperrrr!

Hulp bij trailerlaad problemen, kijk op http://www.horse-assist.nl

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 20:06

Punz *\o/*

Heb ook even gekeken naar featherlite , een filmpje dan, als er weer eens een weekend is wil ik zeker kijken want wat ik gezien heb vond ik al erg interessant.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 21:09

Oh Punzel, lekker op je roze wolkje blijven zitten hoor +:)+

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 21:34

Oh wauw Punz, wat is ze bráááf!!!
Die oortjes zó relaxed.
Trots op jullie! +:)+
Wat kan gewoon toch bijzonder zijn.

Pluk de dag!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:10

Heerlijk, Punz! *\o/*

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:04

punz heeeerlijk *\o/*

Tika is nu 1.35 en zal misschien nog een cmtertje groeien maar daar blijft het dan bij, maatje Ijslander dus.

Muildieren reageren over het algemeen als ezels.
Ze vluchten niet maar stoppen en/of vallen aan, en ze zijn bere sterk oa omdat hun nekspier veel krachtiger is als bij paarden. Ook het skelet zit anders in elkaar.

Ze hebben dus niet echt die angst die paarden hebben.
Ze gedragen zich ten op zichte van paarden dus behoorlijk dominant en doen zeker niet iets omdat jij dat vraagt.
Ze moeten er het nut van inzien.
Een zweep of drammen werkt averechts.
Verder hebben ze een olifanten geheugen, 1 x iets gelukt moet je van goede huize komen om dat gedrag aan te passen.
Bedenk altijd van te voren wat je wil, of dat haalbaar is en dan aan de slag.
Longeren hebben ze een hekel aan, is dom/stom.

Ik werk graag met Blue als voorbeeld, dat deed ik al bij jonge paarden, eerst de gevorderde rijden en daarna het jonkie zodat het jonkie ziet wat de gevorderde doet.
Bij mij kunnen ze van stal alles goed zien.
Tika gaat aan de hand mee met Blue naar buiten.
Heeft inmiddels een bitje in en verschillende zadels op gehad op buitenrit en is dus pakpony opgeleerd nu.
Ik ben nu op zoek naar een goed tuig zodat ze voor de kar kan, als de processie rupsen ellende voorbij is.
Ik ben nu nog te zwaar voor haar maar ik wil haar wel inleren onder het zadel . Ben wel al afgevallen maar nog niet genoeg naar mijn zin al zal ze opzich sterk genoeg zijn.
Afbeelding
Geen echt passend zadel maar ze heeft er geen last van en het is vooral om te oefenen.
Zal moeten werken met een broek anders schuift een zadel over haar schouder, bekent ezel en muildier probleem.
Gebruik liever geen staartriem.

♥ Blue ♥ ♥ Tika ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 12:20

Bedankt voor de toelichting Spatter. 1.35 is niet erg hoog, zijn er ook muildieren/ezels met een hogere stokmaat? Ik meen die weleens in de USA (bij de Amish) gezien te hebben. "Gewone" ezeltjes zag ik meermaals in Marokko, jemig, die mensen beuken echt met stokken op die arme diertjes die soms X-benig lopen van de zware last.
Wij zijn in september gastadres voor wandelaars met ezels uit diverse landen, ben heel benieuwd!
Ze hebben hoop ik wel respect voor schrikdraad? Ik wilde kampjes uitzetten zodat ze ook kunnen grazen.
Spatter: moeten ezels/muildieren ook geent worden tegen tetanus/influenza?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-19 13:05

IsabelleN, wij hebben ook twee ezeltjes, moeder en dochter. Zij zijn redelijk klein, ik schat zo'n 1m10 schofthoogte. Hier worden ze ook samen met de paarden ingeënt tegen tetanus/griep en krijgen ze dezelfde ontwormingen.
Er wordt dikwijls gewaarschuwd voor het gevaar van longworm voor paarden als deze tussen de ezels staan. Tot op heden, na inmiddels 16 jaar van paarden/ezels samen te hebben staan, heb ik hiermee nog geen probleem gehad. De dierenarts zegt dat ik daar niet bang voor moet zijn, dat er weinig ezels zo goed ontwormd worden als die bij ons. Maar ja, zeg nooit nooit, natuurlijk.

Spatter, ik moet zeggen, dat ik na al die jaren mijn ezeltjes nog altijd niet zo goed 'gedresseerd' heb ;)
Het is toch een héél ander dier dan een paard qua gedachtengang, vind ik.
Ik vergelijk wat hun 'gebruiksaanwijzing' betreft, graag een ezel met een kat en een paard met een hond.
Je op een ezel kwaad maken, heeft inderdaad alleen maar het tegenovergestelde effect (in het kwadraat).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 14:10

Tika wordt inderdaad net zo ontwormd en geent als mijn paard.

Je hebt muildieren in alle maten, gewoon grote ouders gebruiken.
In Frankrijk en Spanje lopen veel paardenmaten rond.
Jammer genoeg is het transport zo duur.

In Amerika en ook Zuid Amerika worden heel bewust muildieren gefokt met goede ouderdieren.
Ook veel gangenpaarden worden er gebruikt.

Hier in West Europa zijn het vaak ongelukjes, net als de mijne.
Moeder was een Connemara van 1.50 maar pa onbekend en waarschijnlijk dus een standaard ezeltje van 1.15/1.20.

Vanuit de westernsport ben ik al gewend aan kleinere maten als de engelse ruiters.
Reiningpaarden zitten vaak rond de 1.45.
Body is belangrijker als hoogte, aan lange stelten heb je vrij weinig als je wendbaarheid wilt.

Blue is een paint van 1.56 met dekenmaat 2.10!
Dressuurjuf zei altijd, groot paard met te korte pootjes :D

♥ Blue ♥ ♥ Tika ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:48

Vanmorgen weer op pad voor een buitenrit.Spannend.Maar ons super bomproof handpaard schrok en in draf weg.Mijn man rennen en mijn paard er achteraan.Help,lichte paniek.Maar de tip van mijn instructeur gehad dat ik dan moet zingen "zen met je paard ,zen met je paard"gelukkig kwamen we zo vroeg niemand tegen.Maar dat helpt echt.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je zo.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:51

Zong je hardop Britta? Dat kan grappige blikken opleveren ;)
Goed dat het hielp. Hopelijk belemmert het je volgende keer niet om toch weer op stap te gaan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 14:56

Ja,hardop :=

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je zo.

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:14

Goeie britta, mijn dochter rijd het liefst met muziek zij inderdaad zen en het paard ook. Toen ik laatst met oortjes in aan het mesten was en ondertussen meegalmde zei mijn man dat ik dat beter niet kon doen _O- waarop ik alleen maar harder meezong, ook ik zen en manlief verdwenen :D

Wat leuk om te lezen spatter eigenlijk verwachte ik deze gebruiksaanwijzing niet zo snel bij muildieren/ezels.

Ondertussen druk met Vinatera wat Phoenix vandaag niet echt snapte want die moest op haar happies wachten. Vinatera echt een leuk dier, maar het spaanse temprament zit er duidelijk in.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 14:45

Oei Britta dat is inderdaad schrikken. Gelukkig was je niet alleen.
Ik zing trouwens ook als ij iets spannend vind te paard, helpt echt. Nu zing ik de laatste tijd wel steeds minder :D

Pfff wat is het warm vandaag. Eens kijken wat ik vanavond met paardlief ga doen

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 14:57

Ohhh... Die Tika... Mijn meest favoriete Connemara kruising ook!

En tja.. qua jezelf tot ontspanning dwingen krijg ik natuurlijk (levens)lessen van mijn Punzeltje
( maar vrees dat ik hardop zingen niet ga durven.. >Denk dat dat voor niemand goed is :D _O- )

En verdragen jullie alweer een roze wolk filmpje?

Punz mocht gisteren namelijk met mijn vooruitrijdster weer 'los' op wat cross hindernissen. Vooruitrijdster gaf gisteren een crossless, en wilde daarna wel met Punzel door het terrein.
Het is eigenlijk pas haar derde keer zo tussen de cross hindernissen buiten, en ze doet het zó gaaf!!

Dus maar weer een filmpje gemaakt...
met een nogal verrassend einde ook...:

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:07

Stoerrrr!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:22

Geweldig! (en goed gefilmd)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:26

Over zingen tijdens paardrijden gesproken: ik heb ooit eens een endurancewedstrijd deels zingend afgelegd :+ Voor het eerst alleen gestart met een eigengefokte merrie die de neiging had overal spoken te zien. Tom Paxton's One million lawyers was erg toepasselijk: "Lawyers behind every bend in the road, lawyers behind every tree"

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:42

Wat gaaf, Punz! *\o/*

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:09

Stoer Punz *\o/*

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-19 17:23

Wauw, Punz ! Vanaf nu ben jij helemaal niet meer te houden, denk ik !
Prachtig paardje heb je daar toch :j

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:24

Stoer!! van paard én van amazone _/-\o_

Ik zit met een dressuur gefokt paard, die struikelt nog over een balkje op de grond. Letterlijk :P

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:11

Jaaaa ik heb de allernieuwste vliegendeken voor mijn paard. Werkt ook verkoelend. Ideaal *\o/*

Afbeelding