50-plussers te paard ...

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:27

BusyMissy Gibbs is eigenlijk heel cool. Alleen vrouwtje is niet meer zo dapper als vroeger,ik zie vaak spoken :=
Maar ik word weer steeds een beetje dapperderderder. Nog even een paar spoken verjagen en dan ga ik te paard naar opa in het dorp een appeltje halen. Of een ijsje bij de snackbar.

Ik weet niet hoe het met jullie is, maar vroegàh durfde ik dus echt alles. Een hindernis van 1.60 stelde niks voor. Nu bibber ik al bij een verhoogde drafbalk _O-

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:28

Man. Heb al twee dagen koppijn. Ik wil winter _-:(

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:32

Ik stapte vroeger ook op alles, en heb ook nog redelijk gesprongen. Maar ik heb geen echt oog voor de sprong. Op een paard dat het allemaal wel kan sprong ik rustig een 1.30 parcours. Maar laat me niet een paard dat het nog moet leren correct voor een hindernis plaatsen, dat gaat geheid fout.
En nu rij ik lekker op een Westernzadel en met die knop is springen niet echt een optie meer :+

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:38

Oh nee. Een heel springparcours was niks voor mij, ik verdwaalde altijd _O-

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:30

Ik heb springen altijd leuk gevonden, maar had pas op mijn 26ste mijn eerste paardje. Daar heb ik mijn eerste springlessen op gekregen. Daarna een aantal paarden gehad die echt niet konden springen en 1 die na een paar sprongen echt gevaarlijk malloot werd, dus dan spring je dus jarenlang niet meer.
Uiteindelijk 2 jaar terug met het jonge springpaard van mijn man de basis weer terug opgepakt, dat was in het begin héél spannend, want het beestje kende ook nog niks, maar uiteindelijk een 80cm parcours mee kunnen springen.
Nu ben ik bezig met mijn bijzondere merrie, ze is uit moeders kant springen gefokt en springt echt heel fijn wanneer ze eenmaal de spanning los laat. Maar hier moet ik dus bij mezelf de lef wel weer echt opbouwen. Merrie (of ik???) is bv heel kijkerig op oxers en breekt dan echt uit. Is voorlopig nog wel een uitdaging voor ons beide. We volgen wel elke week een (groeps)springles op de rijvereniging en beetje bij beetje vorderen we.
Na een heel springparcours ben ik wel bekaf. Man man wat is dat vermoeiend!

Pluk de dag!

elledani68

Re: 50-plussers te paard ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:17

Punz, wat mooi om te lezen dat je zo de juiste persoon bent tegengekomen die je zo helpt/steunt dat het zo goed gaat dat je op een roze wolk blijft zitten. En snap zo goed dat je hebt zitten brullen van geluk.

Cissy, lekker weer thuis.

Ik stapte vroeger ook op alles maakte me niks uit. Gingen we in een groep weg en was er een van de paarden moeilijk dan ging ik erop, vraag me nu af hoe ik dat toen deed. Ik was voor mijn vierbenige stresskip op zoek naar voer enz waardoor ze hopelijk iets minder stresskip zou worden eigenlijk kan ik beter zoeken naar iets waardoor ik iets minder spooky ga worden

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:53

Ik voer mijn merrie sinds een half jaar Easymix van Havens. Zit ook extra magnesium in. Ze is daar een stuk relaxter op dan op brok. Het proberen waard.

Pluk de dag!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:45

elledani68 schreef:
eigenlijk kan ik beter zoeken naar iets waardoor ik iets minder spooky ga worden

Cavalor pianissimo door je yoghurt mengen :Y)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:04

Rex, dan doe je een paar jaar met zo'n zak voor in je yoghurt. :+

Ik durfde vroeger juist minder dan nu, heel gek. Springen deed ik vroeger wel maar ben ooit heel hard door een dubbel gevallen en besloten dat ik het toch niet zo leuk vond.
Met huidige paard ook nog meegedaan bij de pony springles, paard vond het leuk maar ik prefereer mn westernzadel boven mn springzadel.

Hulp bij trailerlaad problemen, kijk op http://www.horse-assist.nl

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:38

Rex_Rolfo schreef:
_O-

Nou. Vandaag weer een spook verjaagd uit mijn hoofd. Ging met stalgenootje, zij is 59, op buitenrit. Paardjes lekker voorwaarts. We hadden al een flink stuk gedraafd. Zegt ze bij het naderen van 'de berg' zullen we iets stoers doen? Draven we hier aan en dan gelijk om het hoekie in galop de berg op. Oké zeg ik. Dus we draven aan het voor het hoekie en Gibbs moet gedacht hebben, jij wil stoer dan doen we stoer, dus die ging voor de bocht al in galop en plat het hoekie om de berg op. Ik moest er zo om lachen. Goh zegt stalgenootje, jullie gingen prachtig in galop de bocht om, heel stoer :')

Ik heb geen pianissimo in mijn yoghurt nodig, ik moet gewoon meer op mijn knolletje vertrouwen :D

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:48

:') mooi verhaal en mooie les van je paard.

Pluk de dag!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:30

Ik ben nooit een heel dappere ruiter geweest, maar durfde vroeger absoluut meer. Was in principe gebruikelijk dat je alles met je pony deed: dressuur, springen, eens een cross hindernisje en natuurlijk het bos in. Dus ja.. dat deed je dan gewoon. Kon ook probleemloos zonder zadel springen.. ging prima.

Vind springen leuk, maar heb inderdaad ook niet het oog voor de sprong. Gewoon niet. Dus bij mij is het zo dat ik zolang er een draf- of galoppeer balk voor een hindernis ligt,zodat het paard altijd uit komt, ik best nog wel het eea durf. Maar zonder galoppeer balk op een paard wat ook niet helemaal het oog voor de sprong heeft ( mijn valkje...).. Oefffff... Dood eng ( zeker omdat je dan merkt dat de balans echt niet meer zo is als het ooit was _O- _O- )

Maar goed:
Stiekem hoop ik tzt met mijn schimmeltje wel een sprongetje of bescheiden parcoursje te kunnen springen.

En ooh... wacht... Dit is nog maar 2 jaar ( bovenste) en 3 jaar (onderste 2) geleden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waarbij de laatste foto ook laat zien waarom ik het springen met hem niet altijd makkelijk vond. Los van het feit dat hij net zo'n beroerd oog heeft voor de sprong als ik ( en dat voor een Connemara -O- ), neemt hij ook het zekere voor het onzekere als hij een sprong spannend vind:

Met een énorme bascule huizenhoog er over....
En ik kan je vertellen..

Das nog best lastig uitzitten :') :')

Iedereen een Connemara!!
http://www.connemara.nl

spatterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 04:57

haha, punz leek onze laatste welsh cob wel, die sprong ook voor de zekerheid enorm groot en hoog

Ik ben nooit een lef ruiter geweest.
Misschien maakt dat wel dat ik gelijk geleerd heb , mijn paarden aan te voelen.
Ik was in staat om de knollen die er altijd op het strand tussen uit gingen , onder controle te houden en in die tijd puur op gevoel.
Pas bij een clinic van Voest, zo.n 25 jaar geleden, dacht hee, zo doe ik het ook.
Trouwens pas mijn eerste paard op mijn 21ste, van mij 5de tot 16de manege paarden gereden en toen gestopt voor studie.

Gelijk paarden gehad met moeilijke karakters maar altijd op gevoel gewerkt en het enige boek wat ik had was 'Praten met paarden".

♥ Blue ♥ ♥ Tika ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 07:32

Mijn eerste Arabier, Pax, was ook zo'n rare springerd. Arabieren hebben over het algemeen niet veel springtalent , en Pax sprong dus ook altijd huizenhoog (en dan ook nog eens veel te vroeg af). En na de landing ging hij bij voorkeur in een soort halve passage verder. Dat ik daar nooit vanaf gelanceerd ben snap ik nog altijd niet :D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:23

Rex_Rolfo schreef:
elledani68 schreef:
eigenlijk kan ik beter zoeken naar iets waardoor ik iets minder spooky ga worden

Mijn man zei dat ik maar een schep stress mix moest gebruiken.Ik dacht voor onze ruin.Nee,het was voor mij :(

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je zo.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:23

spatter schreef:
Gelijk paarden gehad met moeilijke karakters maar altijd op gevoel gewerkt en het enige boek wat ik had was 'Praten met paarden".

Haha Spatter, die heb ik ook nog in de kast staan, van Henry Blake!

Ik deed vroeger ook van alles, lange buitenritten in mijn eentje, door het ven en Galderse Meren, crossen over de Galderse Hei inclusief kleine hindernissen, in de wei rijden met alleen halster en touw en kijken of je dan toch de oefeningen uit de les kon doen (en ja, lukte best aardig :D ). Springen vonden pony en ik ook leuk maar wat mij betreft max. een meter. Pony had eigenlijk best aanleg, had waarschijnlijk meer gekund. Maar ja, met pony bij de paarden dan begon een B-parcours op een meter, dat heb ik 1x gedaan, nooit meer!!
En op de manege stapte ik ook overal op (maar alleen als ze het vroegen, zou het nooit uit mijzelf doen :o ).

O ja, pony's uit de wei halen: half uur lopen met twee hoofdstellen, op de ene klimmen en de andere als handpaard mee, langs de weg en deels door het dorp. Nooit bij nagedacht, ze luisterden gewoon. Ouders vonden dat ook logisch.
Those were the days….. *\o/*

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:59

Ja! Henry Blake! Eén van de allereersten die idd gewoon eens luisterde naar wat paarden te vertellen hadden.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 12:29

Hier ook iemand met dat boek in de kast ! Een van mijn eerste paardenboeken. Moet toch al eind jaren zeventig geweest zijn, denk ik ?! Was inderdaad een heel inspirerend en leerrijk boek. Zou het nog eens moeten herlezen.

Wat ik ook een heel leuk boek vond toen we ons veulen hier verwachtten, was : 'Van veulen tot rijpaard', door Richard Maxwell. Ook heel leerrijk en je voelt dat de man in kwestie écht een hart heeft voor paarden (tja, anders zou hij er allicht ook geen boeken over schrijven ... ;) ).

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:37

Ik heb zelfs ook deel 2: Denken met paarden :D Veel gelezen die boeken, leerzaam en zeker destijds andere insteek dan gebruikelijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 16:16

Martie schreef:
Ik heb zelfs ook deel 2: Denken met paarden :D Veel gelezen die boeken, leerzaam en zeker destijds andere insteek dan gebruikelijk.

Ik heb ze samen in 1 band, fijn boek 8-)
Hier ook vroeger best het nodige gesprongen, zowel met als zonder zadel, maar wel met een pony die goed wist wat hij deed. Mijn oude merrie werd veel te heet van springen toen ik met haar begon, dan raakt het op de achtergrond en ik heb het met haar pas op het laatst (ze was toen 20+) beperkt nog gedaan tot haar zicht te slecht werd.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 19:17

Wij hebben vandaag het gras gemaaid. Stond bijna een meter hoog, hoogste tijd om tot hooibalen verwerkt te worden :D

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 19:17

:D Die boeken staan hier ook in de kast. Kennelijk zijn we nog echt de lezende generatie. Op dat gebied is nu veel meer te vinden.

Hier een lastige kwestie... Vanwege mijn beroep heeft dochter een lesklant met wedstrijdangst naar mij doorgestuurd. (Honderd jaar geleden tevens Deurne & Warendorf instructeursopleidilg gedaan). Niks bijzonders, gebeurt vaker. Vanmiddag kennisgemaakt met iemand die 'door spanning moeite heeft met doorzitten'. De persoon in kwestie is echter veel te zwaar. Dat heb ik dus (netjes) gezegd. Met te dikke bovenbenen is doorzitten anatomisch gezien lastiger. Ze (Poolse) beaamde het volledig. Maar: het komt steeds vaker voor de laatste jaren bij jonge NL meiden, ook onze stagiaires. Pffff. Altijd een heikel moment om dat te zeggen, moeilijk moeilijk.

Lekker hooien he! Die geur hoort zo echt bij de zomer.
Hittegolf op komst, nemen jullie al maatregelen in je planning? Wij moeten de lammeren bij de kikkervijver verplaatsen, we zagen pootafdrukken van wolven :roll:

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 19:21

Henry Blake was gewoon de Monty Roberts van onze generatie. Niemand die 'm meer kent, en dat zal voor Monty over 30 jaar misschien ook wel zo zijn :+

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 19:53

Oh bah, wolven bij de lammeren... Het wolvenpaar met jongen zit volgens mij hier in de buurt, ze geven de locatie niet vrij maar als ik tussen de regels doorlees...

Voordroogbaaltjes zijn gisteren gebracht, zestig stuks kleine baaltjes. In de winter krijg ik nog een stuk of zes grote balen.

Mijn kippen waren gisteren ontsnapt en zijn half kaalgeplukt door de honden. Gelukkig hebben ze het overleefd en dan ook nog gewoon alle drie een ei produceren de volgende ochtend!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 19:54

IsabelleN, wil je zeggen dat de jonge meisjes tegenwoordig dikker zijn ?
Nu heb ik eigenlijk eerder de omgekeerde indruk. Als ik hier in 't stad (studentenstad) de jonge studentenmeisjes zie lopen, vind ik die bijna allemaal (laat ons zeggen 95%) uitermate slank en wat me vooral opvalt : met ellenlange, slanke benen.