Onbekende terugkerende blessure

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Myrthee_

Onbekende terugkerende blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-19 08:09

Hoi allemaal!

Ik wil dit topic graag gebruiken om te brainstormen of tips.

Mijn 25 jaar oude merrie staat namelijk op het moment alweer stil vanwege een blessure. Dit is haar linker achterbeen. Ze loopt niet onregelmatig, maakt gewoon haar passen af en zet gewoon onder. Tóch loopt ze niet lekker.

Twee jaar geleden heeft ze de zelfde blessure gehad. Toen is de dierenarts geweest en is ze helemaal binnenstebuiten gekeerd. Rug en linkerachterbeen zijn op de foto geweest. Deze bleken niks afwijkends te laten zien. Opzich fijn natuurlijk, dat ze geen artrose heeft, maar wat dan. Met zo'n thermo apparaat naar de spieren gekeken, en deze zijn laten ook geen afwijkingen zien qua warmte. Ook een echo van de pezen etc laat niks afwijkends zien. Verder is het been ook niet warm of dik, maar nog steeds zo keihard als dat het altijd is geweest.
De osteopaat komt elke 3 maanden preventief om haar te behandelen, zodat ik haar zo goed en los mogelijk kan houden.

En nu, toch staat ze weer met dezelfde onduidelijke blessure waar ze 2 jaar geleden 8 maanden door stil heeft gestaan. Vorig jaar heeft ze een veulen gehad, maar werd gewoon nog gereden. Toen hebben we geen problemen gehad.

Nu wordt ze wel weer iets zwaarder getraind dan het jaar hiervoor, maar op B/L niveau, wat dus niet heel zwaar werk is, maar voornamelijk is om haar los te houden in haar lijf. Verder gaat ze 1 keer in de week mee naar het bos voor een rustige (wel stap, draf en galop, maar voornamelijk stap) bosrit.

Nu is het meest logische om te doen, haar met pensioen zetten natuurlijk. Helaas accepteert ze dit niet, wordt ze heel druk en vervelend. Ze wil werken en ze wil hard werken.

Dus ik vroeg me af wat jullie inzicht is hierin. Wat kan ik nog doen voor haar? En wat is wijsheid, want wil haar natuurlijk niet 'stuk' hebben, maar wil ook niet dat ze zich gaat vervelen.
Zowel de osteopaat als dierenarts zijn van mening dat het voor haar het beste is om haar toch licht in het werk te houden, omdat ze graag wil werken en ze dan hopelijk nog een aantal jaar mee kan.

Kort opgesomd: paard loopt niet lekker, maar kan er niet helemaal de vinger op leggen wat het is. Paard is doorgelicht en goed bevonden. Toch is linksachter weer niet helemaal goed.

Alvast bedankt!

Lady Liberty v. Hamilton / 1994 / NRPS-keur/
Don Winchester
v. Don Cremello / 2015 / NRPS-ster/
Illustrade VKH v. Davino V.O.D. / 2013 / KWPN /
Miss Abbadon TW v. Dallas VDL / 2018 / NRPS /

Runa

Re: Onbekende terugkerende blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:22

Wat een lastig probleem. Wat is er precies te merken aan dat achterbeen?

En toen je thermografie hebt laten doen, is toen het hele lijf op de foto gezet of alleen de rug en het achterbeen?

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:24

Zit het probleem niet hoger in het lijf? Is daar al eens naar gekeken?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-19 08:31

Runa, met de thermografie is het hele lijf gedaan. Voor beweging en na beweging, en dus geen afwijkingen in te zien.

Cayenne, alles van de rug tot de kogel is nagekeken. Alleen bekken etc is natuurlijk niet op de foto te krijgen, dus daarbij blijft het een beetje gissen..

Don Winchester

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 01:18

Al meer duidelijk geworden ondertussen? Wat zegt je osteo van t si/bekken gebied?

Ik zou op dit punt een andere osteo/fysio laten komen; andere ogen en als ze toch regelmatig behandeld wordt, kan t qua kosten in je normale patroon, enkel een ander en wie weet, merkt die wel wat abnormaals op, of zal de behandeling anders dan altijd zijn en zal je daar wijzer van wrden.

Verder wil ik je meegeven dat slapte door juist zoveel en lang (goed bedoelde) rust ook een mogelijkheid is.

start paardensport Zie profiel voor meer info

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 07:01

Vaak is zo'n onduidelijke blessure een blessure van het check ligament of het ligamentum annulaire. Die zitten erg diep, in/onder de kogel en zijn heel moeilijk te scannen, laat staan te voelen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 07:05

Mijn paard heeft ook zoiets gehad, helemaal doorgelicht en niets te vinden. Uiteindelijk bleek het een spierenkwestie te zijn. Massage van happy athlete masseur en het probleem waar hij al een half jaar mee liep was over. Bleek in zijn schoudergebied te zitten.

***In het karakter van een dier, herken je de eigenaar***

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 07:37

Even een andere insteek: hoe zit het met rechtrichten? want scheef (gereden) paarden kunnen ook een vage kreupelheid laten zien vanuit het achterbeen.

Ik zou ze in ieder geval ook aan het werk houden zo lang mogelijk, je kan eventueel eens een week pijnstilling geven om te kijken of ze dan beter loopt. Dan kun je uitvogelen of ze wel of geen pijn heeft.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-19 15:25

Inmiddels is mevrouw weer 2x behandeld door de osteopaat. De eerste keer had ze helaas toch wat problemen in het lendenen/si gebied. De tweede keer was mevrouw weer super soepel en weinig op aan te merken. Ook is het zadel weer bij gevuld.

Helaas vermoed ik een beginnende Cushing, dus we wachten nu die test resultaten af.

Voor haar leeftijd doet ze het natuurlijk nog goed. Ze blijft uiteraard in beweging, want ze moet 6 dagen in de week 'werken'.

Don Winchester

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie